Raitsikka vaiko Föli?

Bussiliikennettä.lisää

Kumipyöräiset kulkuneuvot ovat kiskoilla kulkevia parempia.
Mm. kumipyöräisten bussien reittejä on helppo muunnella aina tarpeen vaatiessa. Raitiotiekiskoja ei niin vain siirrellä tai rakenneta uusia, kun tulee tarvetta reittimuutoksille. Lisäksi raitiotien valmistaminen olisi taas uudestaan Turun laittamista remolnttiin moneksi vuodeksi. Sitä ei kaupungin liike-elämä enää kestäisi.
Raitiotiehanke on erittäin huono vaihtoehto.
Paras ratkaisu on nykyisen Fölin kehittäminen, ja vaikka sitten niitä superbussejakin sekaan.
Autot kääntyvät ratista vääntäen. Ja sähköisesti liikkuminen paranee kovaa vauhtia.

Raitsikat eivät enää kuulu Turkuun. Ne ovat menneen talven lumia. Nyt on saatavilla paremmat ratkaisut.
Raitsikkapäätös tulee hylätä lopullisesti ja totaalisesti ikuisiksi ajoiksi. Se on turhaakin turhempi rahanmeno.

13

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jakokahteen

      Itsekään en raitiotiesyseemin puolesta liputa. Jos pelkästänsä ihmisten kuljettamista ajatellaan niin se homma hoituu varsin hyvin kehittämällä bussi/superbussi kombinaatiota uusia tarpeita vastavaksi. Ratikkaa haluavilla varmaan joku muu visio kuljetushomman lisäksi. Haluavat jonkilaisen smartcity megapolin jonka tärkein selkäranka on raitiotiejärjestelmä. Varmaan olette huomanneet että Turun ison rahan rakentaminen on keskittynyt pelkästänsä Aurajoen alueelle. Kupittaalle, Itäharjuun, Linnankadun sataman alueelle. Kupittaalle keskitetään lähes kaikki urbaanibisnes. Uudet korkeakoulutetut Ihmiset asutetaan Itäharjulle ja sataman alueelle. He kulkevat Kupittaan bisnesparatiisiin ratikalla tietenkin. Vähemmän seksikkäät tyhjätaskuväestönosat jäävät maatumaan ankeisiin rappioituviin lähiöihin Pansioon, Runosmäkeen, Varissuolle jne. Mitä he saavat ?? Vastaus: Nothing.

      • dkidkek

        näpämä paikat ovat jo aikoja sitten rappioituneita luolia ovatkohan koskaan edes kukoistaneet


    • Juuri.niin.se.on

      Totta.
      Jotkin vääristyneet motiivit ovat raitiotien halaumisen taustalla.

    • Kertokaa

      Jokainen ehkä tietää, ettei Turkuun tule raitiotoietä. Siitä huolimatta syytävät hankkeen suunnitteluun suuria rahasummia. Mistähän tällainen kummallisuus johtuu?

    • Eeroke

      Kylmä totuus, mikä raideliikennefanina on myönnettävä on, että Turku on ihan siinä ratikkakaupunkien kokoluokan alarajoilla, kun Runosmäenkin linjalla ruuhkaväli on jotain 7,5 min ja Raisioon ja Varissuolle 10 min. Siinä mielessä ratikka olisi vahva sitoutuminen tulevaisuuteen, ohjata kaavoitusta tiettyjen käytävien varsille, kun ei tuo villi länsi ja metsälähiöt toimineet. Jos tulee maakunnat, niin mitä sitten kunnille jää? Kaavoitus ja julkinen infra.

      Kyynisempi voisi sanoa uhkapeliksi. Ei käy kieltäminen, etteikö Turku pärjäisi odottamalla vaikka vaalikauden yli katsellen miten Tampereella etenee ja sillä aikaa mitä pikimmin suorittaa tuo runkolinjoihin siirtyminen. Se onkin Turkulaiseen etenemistahtiin sopiva ensimmäinen askel ennen mitään fantsumpaa. Seuraillaan, miten sähköbussiteknologia edistyy ja jätetään kalliit prototyypit niille, jotka saavat isomman osan valtiolta. Raverkossa olisi tilaa lähijunaliikenteelle, mutta julkistatukea sekin homma vaataa.

      Loppupeleissä kyse on, löytyykö tammikuussa uskallusta ja rahaa. Nyt tehdyt selvitykset eivät vielä aivan happane käteen 5-10 vuoden aikana.

    • Abon

      Jos ratikka tulisi niin luonnollisesti se olisi osa Föliä siinä missä runkobussit tai ns. superbussitkin olisivat.

      Turun kannattanee siirtää päätöstä rakentamisesta siihen asti että Tampereen liikennöinti alkaa 2021 - sitten sen konkreettisesti näkee miten homma lähtee toimimaan. Käytännössä Suomen kaikki kynnelle kykenevät raitiotien rakentajat ja suunnittelijat on työllistettyjä Tampereen/Jokerin kanssa, joten jos nyt aloitetaan ratikan teko ei meillä ole resursseja siihen, eikä ulkomailtakaan ole odotettavissa suurta kiinnostusta.

    • Kummatkin

      Itse olen kummankin kannalla.Varissuo- keskusta,Runosmäki- keskusta ja keskusta- Naantali linjat sopisivat hyvin raitiovaunureiteiksi.Niissä matkustajamäärät ovat todella suuria. Muille reiteille riittää nykyisen kokoiset bussit.Monilla raitiovaunujen vastustajilla on vielä muistot niistä kolisevista ja nitisevistä vaunuista, joita Turussa oli ennenvanhaan.Niitä ei varmaan kukaan halua enää takaisin.Uudet vaunut ovat hiljaisia, viihtyisiä ja niihin mahtuu enemmän matkustajia kuin busseihin.Lisäksi nämä vaunut, joita Helsingissäki on ovat kotimaisia.

      • Eeroke

        Ne kolisevat ja nitisevät vaunut, joissa istui rahastaja katkeraan loppuun saakka olivat poliittinen valinta aikanaan. Helsinkikin pääsi niistä eroon 70-lukuun mennessä.


    • HD205

      Oma auto paras kulkuväline

    • kehve

      Raitsikka tulee osaksi föliä, eli valitsen molemmat

    • Ei-mahdu

      Kovin montaa ratikkalinjaa ei Turkuun mahdu.

    • Heka22

      Ei kai se bussiliikenne miksikään muutu nimeä muuttamalla. Tuohon Föliin voisi verrata vaikka meidän Walttia.

    • järkyttävähanke

      Kakolanrinteen rinnehissi (funikulaari) on mainio ja varoittava esimerkki siitä mitä tulee tapahtumaan. Verrattavissa raitsikkahankkeeseen ( kiskopari jonka päällä liukuu iso boxi) Funikulaari systeemin synopsis: "Groteski lasi-ikkunainen koppero jota kiskotaan mäkeä ylös ja alas." Funikulaarin hinta on tuplaantunut ( nyt peräti 5,4 milj euroa). Töiden piti olla vuosi sitten valmis. Ei vaan ole. Jälleen viivästyy. Miksi näin. Funikulaari on kuitenkin valtavan paljon simppelimpi teknologinen hanke kuin kiimaisesti himoittu ratikkasysteemi. Mikä valtaisa sekamelska ja kaaos kohtaa Turun kaupunkia, kun ratikkasysteemiä pystytetään ja rakennellaan seuraavat 50 vuotta. Pahempi kuin Turun palo. Käsi sydämellä. Missä ovat ne Turun hankkeet jotka ovat oikeasti pysyneet aikatauluissaan ja hinta-arvioissaan?? Ei mitään luottoa Turun päättäjiin. Äly hoi! Rahaa on helppo viskoa ja visioida kauniita satuja ihmisille. Rahoille on olemassa paljon parempaa käyttöä kuin ratikat ja superbussit.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      298
      3325
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1629
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1480
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1349
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1250
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1230
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      45
      1151
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1127
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      157
      1044
    Aihe