Kumipyöräiset kulkuneuvot ovat kiskoilla kulkevia parempia.
Mm. kumipyöräisten bussien reittejä on helppo muunnella aina tarpeen vaatiessa. Raitiotiekiskoja ei niin vain siirrellä tai rakenneta uusia, kun tulee tarvetta reittimuutoksille. Lisäksi raitiotien valmistaminen olisi taas uudestaan Turun laittamista remolnttiin moneksi vuodeksi. Sitä ei kaupungin liike-elämä enää kestäisi.
Raitiotiehanke on erittäin huono vaihtoehto.
Paras ratkaisu on nykyisen Fölin kehittäminen, ja vaikka sitten niitä superbussejakin sekaan.
Autot kääntyvät ratista vääntäen. Ja sähköisesti liikkuminen paranee kovaa vauhtia.
Raitsikat eivät enää kuulu Turkuun. Ne ovat menneen talven lumia. Nyt on saatavilla paremmat ratkaisut.
Raitsikkapäätös tulee hylätä lopullisesti ja totaalisesti ikuisiksi ajoiksi. Se on turhaakin turhempi rahanmeno.
Raitsikka vaiko Föli?
13
<50
Vastaukset
- Jakokahteen
Itsekään en raitiotiesyseemin puolesta liputa. Jos pelkästänsä ihmisten kuljettamista ajatellaan niin se homma hoituu varsin hyvin kehittämällä bussi/superbussi kombinaatiota uusia tarpeita vastavaksi. Ratikkaa haluavilla varmaan joku muu visio kuljetushomman lisäksi. Haluavat jonkilaisen smartcity megapolin jonka tärkein selkäranka on raitiotiejärjestelmä. Varmaan olette huomanneet että Turun ison rahan rakentaminen on keskittynyt pelkästänsä Aurajoen alueelle. Kupittaalle, Itäharjuun, Linnankadun sataman alueelle. Kupittaalle keskitetään lähes kaikki urbaanibisnes. Uudet korkeakoulutetut Ihmiset asutetaan Itäharjulle ja sataman alueelle. He kulkevat Kupittaan bisnesparatiisiin ratikalla tietenkin. Vähemmän seksikkäät tyhjätaskuväestönosat jäävät maatumaan ankeisiin rappioituviin lähiöihin Pansioon, Runosmäkeen, Varissuolle jne. Mitä he saavat ?? Vastaus: Nothing.
- dkidkek
näpämä paikat ovat jo aikoja sitten rappioituneita luolia ovatkohan koskaan edes kukoistaneet
- Juuri.niin.se.on
Totta.
Jotkin vääristyneet motiivit ovat raitiotien halaumisen taustalla. - Kertokaa
Jokainen ehkä tietää, ettei Turkuun tule raitiotoietä. Siitä huolimatta syytävät hankkeen suunnitteluun suuria rahasummia. Mistähän tällainen kummallisuus johtuu?
- Eeroke
Kylmä totuus, mikä raideliikennefanina on myönnettävä on, että Turku on ihan siinä ratikkakaupunkien kokoluokan alarajoilla, kun Runosmäenkin linjalla ruuhkaväli on jotain 7,5 min ja Raisioon ja Varissuolle 10 min. Siinä mielessä ratikka olisi vahva sitoutuminen tulevaisuuteen, ohjata kaavoitusta tiettyjen käytävien varsille, kun ei tuo villi länsi ja metsälähiöt toimineet. Jos tulee maakunnat, niin mitä sitten kunnille jää? Kaavoitus ja julkinen infra.
Kyynisempi voisi sanoa uhkapeliksi. Ei käy kieltäminen, etteikö Turku pärjäisi odottamalla vaikka vaalikauden yli katsellen miten Tampereella etenee ja sillä aikaa mitä pikimmin suorittaa tuo runkolinjoihin siirtyminen. Se onkin Turkulaiseen etenemistahtiin sopiva ensimmäinen askel ennen mitään fantsumpaa. Seuraillaan, miten sähköbussiteknologia edistyy ja jätetään kalliit prototyypit niille, jotka saavat isomman osan valtiolta. Raverkossa olisi tilaa lähijunaliikenteelle, mutta julkistatukea sekin homma vaataa.
Loppupeleissä kyse on, löytyykö tammikuussa uskallusta ja rahaa. Nyt tehdyt selvitykset eivät vielä aivan happane käteen 5-10 vuoden aikana. - Abon
Jos ratikka tulisi niin luonnollisesti se olisi osa Föliä siinä missä runkobussit tai ns. superbussitkin olisivat.
Turun kannattanee siirtää päätöstä rakentamisesta siihen asti että Tampereen liikennöinti alkaa 2021 - sitten sen konkreettisesti näkee miten homma lähtee toimimaan. Käytännössä Suomen kaikki kynnelle kykenevät raitiotien rakentajat ja suunnittelijat on työllistettyjä Tampereen/Jokerin kanssa, joten jos nyt aloitetaan ratikan teko ei meillä ole resursseja siihen, eikä ulkomailtakaan ole odotettavissa suurta kiinnostusta. - Kummatkin
Itse olen kummankin kannalla.Varissuo- keskusta,Runosmäki- keskusta ja keskusta- Naantali linjat sopisivat hyvin raitiovaunureiteiksi.Niissä matkustajamäärät ovat todella suuria. Muille reiteille riittää nykyisen kokoiset bussit.Monilla raitiovaunujen vastustajilla on vielä muistot niistä kolisevista ja nitisevistä vaunuista, joita Turussa oli ennenvanhaan.Niitä ei varmaan kukaan halua enää takaisin.Uudet vaunut ovat hiljaisia, viihtyisiä ja niihin mahtuu enemmän matkustajia kuin busseihin.Lisäksi nämä vaunut, joita Helsingissäki on ovat kotimaisia.
- Eeroke
Ne kolisevat ja nitisevät vaunut, joissa istui rahastaja katkeraan loppuun saakka olivat poliittinen valinta aikanaan. Helsinkikin pääsi niistä eroon 70-lukuun mennessä.
- HD205
Oma auto paras kulkuväline
- kehve
Raitsikka tulee osaksi föliä, eli valitsen molemmat
- Ei-mahdu
Kovin montaa ratikkalinjaa ei Turkuun mahdu.
- Heka22
Ei kai se bussiliikenne miksikään muutu nimeä muuttamalla. Tuohon Föliin voisi verrata vaikka meidän Walttia.
- järkyttävähanke
Kakolanrinteen rinnehissi (funikulaari) on mainio ja varoittava esimerkki siitä mitä tulee tapahtumaan. Verrattavissa raitsikkahankkeeseen ( kiskopari jonka päällä liukuu iso boxi) Funikulaari systeemin synopsis: "Groteski lasi-ikkunainen koppero jota kiskotaan mäkeä ylös ja alas." Funikulaarin hinta on tuplaantunut ( nyt peräti 5,4 milj euroa). Töiden piti olla vuosi sitten valmis. Ei vaan ole. Jälleen viivästyy. Miksi näin. Funikulaari on kuitenkin valtavan paljon simppelimpi teknologinen hanke kuin kiimaisesti himoittu ratikkasysteemi. Mikä valtaisa sekamelska ja kaaos kohtaa Turun kaupunkia, kun ratikkasysteemiä pystytetään ja rakennellaan seuraavat 50 vuotta. Pahempi kuin Turun palo. Käsi sydämellä. Missä ovat ne Turun hankkeet jotka ovat oikeasti pysyneet aikatauluissaan ja hinta-arvioissaan?? Ei mitään luottoa Turun päättäjiin. Äly hoi! Rahaa on helppo viskoa ja visioida kauniita satuja ihmisille. Rahoille on olemassa paljon parempaa käyttöä kuin ratikat ja superbussit.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?
Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https2983325En sitten aio sinua odotella
Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e831629- 431480
Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"
Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan491349En vain ole riittävä
Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o271250Kuka sinä oikeen olet
Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej471230Hei, vain sinä voit tehdä sen.
Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change61180Oon pahoillani että
Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(451151- 261127
Persut vajosivat pinnan alle
Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka1571044