Asperger stereotypioita ilmassa

huomattuon

Vaikka asperger on tyypillisesti sellainen joka yksinkin pakertaa, niin se on myös todellinen stereotypia.
Asperger tarvitsee tukea, huomita ja ohjausta tekemisilleen, jos niiden tahdotaan pysyvän asiallisessa kuosissa.
Asperger aikuinenkin on vahvasti rajoja etsivä ja niitä hakeva nimenomaan siitä syystä että hän niitä tarvitsee.
Kenenkään voimia ei pitäisi yliarvioda.

Asperger on vaiva joka usein johtaa avuntarpeesta toiseen. Aspergerit ovat usein sairaseläkkeellä. Alkohlismi on myös sellainen joka iskee aspergeriin usein.
Liika hypetys on naurettavaa vouhotusta jolla ei pohjaa todellisuudessa.

Tälläkin palstalla on väkeä jotka eivät anna omaa panostaan vaan liihoittelevat ties missä ilopillerirajatiloissa yllyttelemässä vain epärealistisin ajatuksin.

29

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Asperger

      Asperger saattaa ajoittain (toiset melkein kokoaikatoimisestikin) yltyä hyvin narsistiseksi siinä miten kohtelevat toisia ja mitä uskovat itsestään. Heilläkin ikäänkuin valeminä. Tuota asperger-valeminää kuvataan toimintana jossa asperger tarinoi itselleen menneisyyttä.
      Minulla tuolliseen paljon näkemystä kun olen sitä hyvin paljon a-tutussani nähnyt ja kuullut. Usein hänenkin asiansa heittävät kuperkeikkaa todellisuuden kanssa...

      Sitten heillä on se pyhimusaspergerkortti, joka nostetaan kun joku huomauttaa noista valetouhuista ja ehkä huonosta käytöksestä ja alkaa puolustautua.
      Miten monet kerrat olen kuullut sen että "en takoittaisi sinulle koskaan mitään pahaa", vaikka juuri on rutistanut minusta viimeisetkin hikipisarat ja saanut loihdittua minut kihisevään kiukkuun kun en kaikelta pölinältä saa vastuausvuoroa ollenkaan.

      • yhteisenhetkenmuistelo

        Tuon olenkin kuullut aiemmin eli kiitos kirjoituksestasi. "En halua teille mitään pahaa.." Niinpä, niin, eipä tientenkään pahaa tahdo ja seuraavassa viestissä sitten annetaan tulla oikein olantakaa kuraa ja pahaa ihmisen niskaan, asetaan joku ihminen roskaksi ja nostetaan omaa glooriaa, kuinka hän jo kaksi vuotta sitten pyysi minua vaimokseen... Ei hitto, uskoi kai satuhin ja luuli, että samoihin satuihin joku toinenkin uskoisi. Aivan tyhjäpäistä tai ei sittenkään, jos kuuluu aspergeriaan...


    • tuntemuksia

      Vaivaako Asperger rajustikin?

      • Kyllä_se

        Kyllä se saattaa vaivata todella rajusti. Ongemana usein tiedonpuute ja se että ongelmia ei osata yhdistää aspergeriin. Aspergereita paljon työkyvyttömyyseläkkeellä.
        http://www.puoltaja.fi/vapaaehtoisuus/aspergeriudella-moninaisia-vaikutuksia-tyollistymiseen
        "Tuoreessa, vuoden 2010 brittitutkimuksessa taas todettiin vain 15 prosentin aikuisista autismin kirjon aikuisista olevan palkkatyössä. Heta Pukin mukaan tässä National Autistic Societyn selvityksessä saatiin selville, että joka kolmannella ei ollut lainkaan työtä tai oikeutta minkäänlaisiin korvauksiin. ”Huomattavan suuri ihmisryhmä on vailla oikeuksia tai palveluja synnynnäisten ominaisuuksiensa takia”, kommentoi Heta Pukki National Autistic Societyn tuloksia."

        Aspergerien työllistymisen ja muun menestyksen tutkimuksessa tiettyjä ongelmia, joiden vuoksi ei taida olla olemassa kovin luotettavaa tutkimusta.
        Aspergereilla todella paljon ongelmaa myös toisella tärkeällä sektorilla, avioliitoissa ja parisuhteissa.

        Eli kyllä vaivaa yksilötasolla kovastikin.


    • Ketipinor50mg

      Käytättekö runsaasti alkoholia lääkkeiden lisäksi?
      Selittää ainakin vanhennet ja muut piilevät ongelmat.

    • Ja_huomaan

      Ja huomaan että suomenkieliset linkityksetkin lähtevät viuhuen helposti.

    • Eli_Paula

      http://www.puoltaja.fi/blogi/paula-tilli-nosti-esiin-aspergerin-oireyhtymaan-liittyvan-uupumuksen
      "Paula tilli kärsi väsymysoireista jo ihan pienenä lapsena, mutta sekä hänen itsensä että häntä ympäröivien ihmisten oli vaikea käsitellä ja ymmärtää asiaa."

      Eli Paula Tillistä tuossa kerrotaan ja hänen selviytymisestään.
      Hänellä linkin mukaan vaikeuksia opiskelussa ja työnteossa. Myös nukkuu erittäin pitkiä aikoja jolloin paljon arjen vaatimuksista jää täyttämättä.
      On ollut terapiassa jossa häntä on kehoitettu olemaan vertailematta omia suorituksiaan neurotyypillisten suoriutumiseen.

      Niin toivottavasti jaksatte lukea edes tuon niin saisitte jotain kuvaa apergeriudesta ja selviytymisestä aspergerin kanssa.
      Tässä linkissä esitellään yksi selviytymistarina, mutta kaikki tarinat eivät noinkaan onnellisia.

    • Onkopalveluitatarjolla

      Kuinka sinua voitaisiin auttaa Aspergerissa?

      • Kannattaa

        Kannattaa kääntyä tk:n puoleen jos epäilee itsellään olevan aspergerin syndroomaa.
        http://www.kvtietopankki.fi/oireyhtymat/a/aspergerin-oireyhtyma
        Tuolla monta tahoa joita kannataa tarkastella.
        https://www.autismiliitto.fi/toimintaa_ja_tukea
        Toimintaa ja tukea tarjoaa autismi- ja aspergerliitto.
        Sitä en tiedä tarvitseeko tuolla diagnoosi, mutta eiköhän ne siellä kuitenkin neuvo hakemaan ja miten haetaan.

        Mutta siis nykyään on tietoa ja sitä myöden saa myös apua.
        (Jos sitä haluaa ottaa vastaan).


      • poiuytrdfgh

        Minä olen Aspergeravut jo saanut. Siksi vähän kyllästyttää kun jotkut alottaa taas alusta, kuten siellä luureissa, valovuoden matkan päässä tiestä jonka jo kuljin ennen aivovauriota. Perehdyin Aspergeriin ainakin seitsemän vuoden ajan. Uutta annettavaa ei voi olla kuin lähinnä huippuneurologeilla tms.
        Elämäni oli juuri rauhoittunut ja rauhoitettu, kun sitten kävi tuo onnettomuus ja ruljanssit alkoi alusta, eikä vain alusta vaan jostain takapajulasta.


      • poiuytrdfgh

        Ja olen ollut myös niin hyvien neurologien asiakas, että lähihoitajan anti valitettavasti jää vähiin.


      • poiuytrdfgh

        Neurologilla käynnit loppui köyhtymiseen aivovaurion yhteydessä.


      • poiuytrdfgh

        Minä olen nyt niinkuin ne köyhän maalaiset. Jos samalla hinnalla saa kupin teetä tai sairausvakuutuksen, otan kupin teetä .


      • Jos_et
        poiuytrdfgh kirjoitti:

        Neurologilla käynnit loppui köyhtymiseen aivovaurion yhteydessä.

        Jos et olisi valeminää kehittelevä nokkaansa nostava a-ihminen, olisi lähoitajan vuoro sinua nyt auttaa.
        Lähihoitaja ei missään nimessä ole lääkärin kilpailija eivätkä nuo kaksi eri ammattiryhmää tee samoja töitä, vaan näillä ihan eri sara. Lähihoitajan työnkuva on laaja ja jokainen siinä ammattikentässäkin erikoistuu johonkin. Mutta yhtä kaikki lähihoitajilla myös sosiaalialan virallinen pätevyys ja heidän kuuluu osata neuvoa vaikeissakin tilanteissa, juuri silloinkin kun ihminen on pudonnut jostain kuten sinä ja apua tarvitsee.


      • poiuytrdfgh

        neurologi on tällaisissa ylivoimaisesti paras asiantuntija. neurotieteitä pitää ymmärtää laajemmin jotta voi ymmärtää kokonaistilanteeni


      • poiuytrdfgh

        ihmiset jotenkin kummasti usein elävät kuin neurologeja ja neurotieteitä ei olisi olemassakaan, Aina haluavat sivuuttaa heidät keskusteluissakin mitä pidän kummallisena., koska ala vaatii älyäkin enemmän kuin moni muu


      • Joo_Moni
        poiuytrdfgh kirjoitti:

        ihmiset jotenkin kummasti usein elävät kuin neurologeja ja neurotieteitä ei olisi olemassakaan, Aina haluavat sivuuttaa heidät keskusteluissakin mitä pidän kummallisena., koska ala vaatii älyäkin enemmän kuin moni muu

        Joo.
        Moni lähoitaja työssä jossa saippuaiset luiskahtelijat niitä asiakkaita...

        Ei ole harvinaista että pudonnut ei ota apua vastaan koska pitää itseään ikäänkuin enemmän väärttinä. Tulee jopa turhia kuolintapauksia, jotka olisi voinut ehkäistä tai siirtää myöhempään.

        Satun olemaan hajulla tuostakin puolesta.


      • Tuo_on

        Tuo on täysin typerää ja turhaa tulla tällaiselle karjumaan että "Kaikki muut ihmiset hemmettiin ja pois tieltä. Tarvitse neurotieteitä."

        En edes kysy mitä etsit tuolla hokemisellasi. Täysin kummallista.
        Ihan sama mitä minä tiedän tai en tiedä.
        On täysin älytöntä sotkea tätä pastaa tuolla.
        Koska ymmärrät ja lähdet.
        Mitä me teemme tuolla tiedolla. Emme yhtään mitään.

        En sano miten minusta sinua voitaisiin auttaa.
        Olet aseistautunut kaikkea apua vastaan hampaisiin asti.
        Miten tämän palsta voisi pelastaa sinulta.


      • poiuytrdfgh

        En ole, pidän vain parhaimpana että oikean alan asiantuntija käsittelee alaansa kuuluvaa asiaa. ..ja sitten mahdollisesti kirjoittaa lausunnot muille joiden mukaan nämä puolestaan toimivat. Niin se menee parhaiten. Minulla on asiasta pitkä kokemus ja ei pelkästään yhden ihmisen kohdalta. Ei järkevien toimivien järjestelyiden jälkeen tunnu mielekkäältä yhtäkkiä mennä takapajulaan. ..missä ihmiset on vasta matkalla sinne missä olin jo...


      • Nimittelet
        poiuytrdfgh kirjoitti:

        En ole, pidän vain parhaimpana että oikean alan asiantuntija käsittelee alaansa kuuluvaa asiaa. ..ja sitten mahdollisesti kirjoittaa lausunnot muille joiden mukaan nämä puolestaan toimivat. Niin se menee parhaiten. Minulla on asiasta pitkä kokemus ja ei pelkästään yhden ihmisen kohdalta. Ei järkevien toimivien järjestelyiden jälkeen tunnu mielekkäältä yhtäkkiä mennä takapajulaan. ..missä ihmiset on vasta matkalla sinne missä olin jo...

        "Ei järkevien toimivien järjestelyiden jälkeen tunnu mielekkäältä yhtäkkiä mennä takapajulaan. ..missä ihmiset on vasta matkalla sinne missä olin jo... "
        Nimittelet nyt takapajuloiksi hyvin epäkunnoittavasti ihmisiä jotka ilmeisesti samassa tilanteessa jossa sinä olit ennen.
        Kun nyt olet noin huipulle päässyt käsiteltäväksi kuin kuvaat, niin missä ongelma?

        Juuri pääsit hetki sitten kirjoittamasta että olit päässyt huipulle, mutta sinut sysättiin menemään ilmeisesti kun sinulla loppuivat tulot ilmeisesti sairastuttuasi.

        Sinulla ei siis julkisten palvelujen kautta ole mahdollisuutta kivuta sinne kuvailmallesi huipulle?


      • poiuytrdfgh

        No ei se heille ole takapajula, mutta on se sinullekin jos sinua autetaan nyt laittamalla leikkimään karusellissa vaikka se olisi todella upea paikka lapsille. Tuota tarkoitan.


      • poiuytrdfgh

        ongelma on siinä että päädyin onnettomuuteen joka muutti kaiken. Etkö todellakaan ole lukenut siitä koskaan aiemmin ?


      • Toivo.Lång.Inkeroinen
        poiuytrdfgh kirjoitti:

        Minä olen Aspergeravut jo saanut. Siksi vähän kyllästyttää kun jotkut alottaa taas alusta, kuten siellä luureissa, valovuoden matkan päässä tiestä jonka jo kuljin ennen aivovauriota. Perehdyin Aspergeriin ainakin seitsemän vuoden ajan. Uutta annettavaa ei voi olla kuin lähinnä huippuneurologeilla tms.
        Elämäni oli juuri rauhoittunut ja rauhoitettu, kun sitten kävi tuo onnettomuus ja ruljanssit alkoi alusta, eikä vain alusta vaan jostain takapajulasta.

        Mikä onnettomuus sinulle sattui? Kysyn kun tässä lähekkäin asutaan. Tietääkö Raija vaimosikin siitä?
        Olen omista kirjoituksistasi netissä saanut tietoa että diagnoosisi olisivat kokonaan erilaiset kuin asperger on.
        Itse hakeuduin asperginä yksityisen neuropsykologin konsultaatioon Katajaharjussa 2 vuotta sitten eli syksyllä 2016.
        Halusin lisätietoja aivojen laaja-alaisen kehityshäiriön vaikutuksesta ikääni, (silloin 78 v.) Hän suositteli ajanvarausta hyvälle psykiatrille. En ole vielä ehtinyt tilata aikaa.

        S 24 Anjalankoski palstalla olet arvioinut kirjoituksiani vailla mitään mieltä oleviksi hullun kirjoituksiksi. Oletko yhä samalla kannalla naapurissani asuvana


    • Tämä_

      Tämä ketju on minun aloitukseni.

      En voi sietää että aspergereilla sanotaan olevan jotain parempia ominaisuuksia kuin muilla.
      Minusta se on valetta.

      On tietenkin oikein että kerrotaan että heillä on suurin osa samoista hyvistä ominaisuuksista kuin muillakin ihmisillä, koska heidän elämänsä helposti solmuuntuu...
      Mutta sen pitäisi riittää.

      • poiuytrdfgh

        Aspergerot eivät ole kokonaisuudessaan parempia tai huonompia kuin neurotyypilliset vaan heillä on erilainen hermosto, josta voi tulla samanaikasesti vamman ja lahjakkuuden kaltaisia ominaisuuksia mutta usein yhteensumma lienee plus miinus nolla, siis eivät ole yhrtä hyviä jossain muussa asiassa mutta voivat olla hieman kyvykkäämpiä jossain toisessa asiassa kuten esimerkiksi tiedonkeruussa. Ja se on hyvä että on noin. Voin kertoa että oma diagnoosini on sellainen että on ne vammat mutta sitten maninta että haastavastakin olen selvinnyt hyvän kognitiivisen kapasiteetin ansiosta.


      • Lahjakas
        poiuytrdfgh kirjoitti:

        Aspergerot eivät ole kokonaisuudessaan parempia tai huonompia kuin neurotyypilliset vaan heillä on erilainen hermosto, josta voi tulla samanaikasesti vamman ja lahjakkuuden kaltaisia ominaisuuksia mutta usein yhteensumma lienee plus miinus nolla, siis eivät ole yhrtä hyviä jossain muussa asiassa mutta voivat olla hieman kyvykkäämpiä jossain toisessa asiassa kuten esimerkiksi tiedonkeruussa. Ja se on hyvä että on noin. Voin kertoa että oma diagnoosini on sellainen että on ne vammat mutta sitten maninta että haastavastakin olen selvinnyt hyvän kognitiivisen kapasiteetin ansiosta.

        Ei voi käydä ihmisen kimppuun "lahjakkuus" väittein.
        Lahjakkuutta on niin paljon, vielä enemmän käyttämätöntä lahjakkuutta.

        En keskustele tällasesta täysin turhasta asiasta enempää.
        Pidä nyt ne diagnoosisi omassa tiedossasi. Ei niitä täällä palstalla kukaan kaipaa.
        Olet kaatanut noita yli äyräiden jo tänne.


    • Muistan

      Muistan varhaisemmassa suhteessani aspergermieheen sellaisen jutun, jossa minusta tuntui että olen tekemisissä saippuan kanssa, en normaalin ihmisen. Tuolloin minulla ei mitään tietoa näistä ihmislajeista. Mutta se tunne saippuasta oli konkereettinen. En saanut oikein mistään asiasta kiinni sen miehen kanssa, vaan jos jostain syytin häntä, hän luisteli kuin saippua niistä asioista.
      Tunne siitä saippuasta oli niin ikävä että se rasitti minua jopa painajaisissa öisin.

      Eli taas yksi oire joka on sama narsisteissa ja ainaki luistelemaan oppineella aspergerilla.
      Eiköhän tällä palstallakin oleva ole melkoinen luistelija jo.

      https://narsistinnarussa.wordpress.com/2016/11/06/armoitettu-johtaja/
      "Liukas kuin saippua

      Narsistia on vaikea narauttaa mistään. Hän onnistuu puhumaan itsensä ulos tilanteesta kuin tilanteesta tai hän järjestää jonkun muun puhumaan puolestaan. Luonteenomaista narsistille on se, että hän puhuu asiat niin, että kaikki kääntyy hänen parhaakseen."

      • Jotta_

        Jotta tämän palstailijan saisi vähän otteeseen hänen pursuilevista puheistaan, olisi käytävä läpi hänen vuosien takaisia kirjoituksiaan. Hänen on helppo röyhkeästi käyttää tätä paltaa hyväkseen ja väittää ihan mitä vain, koska kukaan ei todellakaan viitsi vaivautua, se jos mikä on varma.


    • Alkukantainen.nainen

      Sairaan syyttelijäm kirjoituksia. Ei näe muissa kuin vikoja
      Ahdasmielinen rajoittunut persoona. Tyhmä ei opi virheistään.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      26
      1356
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1282
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1196
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1194
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1173
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1171
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1167
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1139
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1130
    Aihe