Varattomuus oma valinta ko

Kielo53

Kuinka vaikeaa onkin pyytää apua, vaikka pyytäisin niin saisinko. Olen töissä käyvä niin olettamus että pärjään, vaan en pärjää. Muutaman kerran olen sossusta pyytänyt apua, sitä saamatta. 500e kuukaudessa pitäis riittää elämiseen, riittääkö se? On laskuja, auto, bensa, vero, vakuutus, puhelinlasku, terveydenhuolto, reseptilääkkeet. Ym. Onhan noita. Kuulen vain kommentteja "miksi pidät autoa jos olet köyhä, myy se". Tekis kyllä mieli mutta sitten en pääsis enään töihin. Työ on kai tällähetkellä ainut voimavara, siellä ollessa aina unohdan kaiken paskan. Tunnen itseni tärkeäksi ja hyödylliseksi. Joskus jos olen erehtynyt varakkaammalle kaverilleni kitisemään esim että kun mikro maksoikin 50e vaikka lehdessä luki 40e. Saan kuulla takaisin "valitatko oikeesti jostain 10e". Parempi olla hiljaa. Tekis mieli räjähtää että ihmiset tajuis, se kymppi voi olla hyvinkin iso raha jollekki. Satunnaisesti harrastan seksin myymistä ja se kuvottaa minua, kuvottaa vanhan miehet jotka sitä ostavat. Pakko mikä pakko. En voi jättää laskuja maksamatta tai syömättä. Mitä jos tuon 50v miehen oma tyttö joutus panemaan rahasta vanhoja miehiä että pärjää. Eihän se sitä mieti, häntä ei kiinnosta muu kuin oma mulkku. Entäs kuinka kivaa olis käydä leffassa tai kampaajalla. No en ole käynyt sen jälkeen kun muutin kotoa pois. Syömässä ulkona, keilaamassa, kuntosalilla.. Olen normaalipainon ylä rajoilla, "jos olet köyhä niin miten voit olla läski". Tuttu lause. Harva ajattelee että se makaroonimössö ja leipä ovat halpoja ruokia. Niin mielellään söisin kanasalaattia vaikka joka päivä, jos voisin. En tiedä miksi tänne tämän kirjoitin, muutakuin että vähän helpotti.

3

67

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tsemppiäsulle

      Voi sinua.Itse en ole vielä joutunut tuohon tilanteeseen että itseäni pitäisi myydä.Sen sijaan harrastan kirppistä,eli kiertelen kierrätyksiä,ja kirppiksiä,ja ostan kun halvalla saan,ja pidän kirppispöytiä,nyt jo useampia,olen pitänyt vuosikaudet.Olen tingannut hinnat kestona edulliseksi,mukava harrastus kaiken kaikkiaan.Ja saa ihan kivasti rahaa.Olen aina asunut vuokralla,ja kun täytin 50,rohkastuin ottamaan pankkiin jossa olen ollut pitkään jäsen,yhteyttä,ja sain asuntolainan 15v.Nyt maksan vuokran hinnalla lainan ja yhiövastikkeen.Jouduin jäämään eläkkeelle 42v.,olen sen lisäksi omaishoitaja.En saa asumistukia,kun eläke on vähän yli tonnin.Onneksi ei ole lääkekuluja juurikaan.Autokin minulla on,enkä halua luopua siitä.Kaikki menee mutta saan asiani hoidettua.Teen itse paljon ruokaa,ja käsitöitäkin joita myyn kirppiksellä.Koen olevani onnekas,eikä minulta mitään puutu.Tee itse tuo kanasalaatti,niin sinullakin on vara syödä sitä!Osta kana ale-tiskistä...ja lopeta tuo itsesi myyminen,kävele paljon,ja ajattele positiivisesti!

    • surkeaksi.mennyt.suomi

      Kannattaa pyytää palkankorotusta nykyiseltä työnantajalta. Voitko tehdä nykyisessä työssäsi ylitöitä josta saisit lisätuloja? Tai voitko hankkia jonkun toisen lisätyön, esim. viikonloppuisin? Kannattaa etsiä aktiivisesti parempipalkkaisia työpaikkoja, lähempää kotoa ja jos mahdollista niin edullisempi asunto.

      Asuminen on yleensä tavallisen ihmisen kallein menoerä, jos onnistuu saamaan halvemman asunnon niin pienempikin palkka riittää paremmin elämiseen.

      Kannattaa myös seurata tuloja ja menoja ja pyrkiä saamaan säästöön niin paljon kuin kohtuudella mahdollista.
      Tulojen seurannassa muista että vain verojen jälkeen (netto) käteen jäävällä palkalla on merkitystä, vain sillä pystyt maksamaan elämisen. Bruttopalkka on vain "nippelitietoa" jolla ei ole käytännön merkitystä.

      On kyllä vastenmielistä että Suomessa, joka mainostaa olevansa maailman onnellisin maa, ihmiset joutuvat myymään itseään tullakseen toimeen. Ja sanon tämän vaikka olenkin mies.
      Lisäksi tässä maassa on vielä kyseenalaisena perinteenä se että nuoret painostetaan hyvin nuorina pois vanhempiensa luota asumasta vaikka toimeentulomahdollisuudet omillaan hupenevat koko ajan.

    • e.lä.mä

      Jäädä eläkkeelle työn vuoksi, eläke lasketaan mikä olisi ollut 65 vuotiaana siis, paraslahja elämässä.

      On turha valittaa ainakin Suomessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      275
      2929
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      76
      1528
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1460
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      34
      1260
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1190
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1187
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1109
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1067
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1003
    Aihe