Hei!
Olen nelivarvaskilpikonnan omistaja ja itse tosi tarkka siisteydestä ja puhtaudesta. En koskaan käsittele konnan välineitä kuin terrassa tai vessassa. Nyt olen kuitenkin tilanteessa, jossa kommunikaatiovirheen takia konnaa hoitamassa käynyt henkilö oli epähuomiossa vaihtanut konnan vesiastian vedet keittiössä (ehkä myös pessyt niitä ) ja ruoka-astia oli myös mahdollisesti tuotu keittiöntasolle. Koska konna ulostaa usein näihin astioihin sekä maa-ainekseen jota niiden mukana oli terraariosta päätynyt keittiöön, kuinka järein ottein keittiö tulisi nyt putsata ( salmonella riski).
Olen pessyt tasot, pinnat(esim. jääkaapin kahva, kun konnan tuoreruokia siellä) ja tiskialtaan sanytol-puhdistusaineella ja heittänyt silloisen tiskiharjan sekä siivouksessa käytetyn tiskirätin pois. Onko muiden konnanomistajien mielestä nämä toimenpiteet riittäviä vai pitäisikö käyttää vielä jotain tujumpaa ainetta?
Kiitos jos jaksoit lukea tänne asti ja neuvoja otetaan vastaan.
Kilpikonna ja hygienia
Neatfreak
1
213
Vastaukset
- Anonyymi
Hei!
En ole konnanomistaja (vielä), mutta ottaisin sinuna yhteyden lemmikkiliikkeeseen tai kunnan eläinlääkäriin. Näin saisit rauhanneuvottelut asiasta. Toimenpiteesi kyllä kuulostivat riittäviltä.
Keittäminen muuten on hyvä desinfiointiakonsti kaikille niille materiaaleille, jotka käsittelyn kestävät.
Haaveilen ku kilpikonnasta, mutta taitaakin jäädä hankkimatta, pitäisin mielelläni lemmikkiä sylissä. 😢
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiva kun SDP alkaa hallitsemaan Suomea
Vanhat hyvät ajat taas palaavat ja kansa vaurastuu. Muistatteko vielä Sorsan aikakauden? Silloin Suomessa tehtiin jopa2375965SDP:n lyhyt selviytymisopas
1. Komitea on vastaus, oli kysymys mikä tahansa Jos maailma on muuttumassa tai jossain palaa, demari ei hätiköi. Ensin p784779Keskisen kyläkaupassa Temun vaatteita myynnissä?
Siis mitä? Miksi siis ei itse tilaisi Temusta samoja.923621SÄHKÖLASKU 1600 EUROA Ei tässä ole mitään järkeä
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011804443.html Kyllä täysin huijausta nämä sähkömarkkinat. Varsinkin pörssisähk2493072Toivoisitko
Toivoisitko, että kaivattusi olisi introvertimpi tai extrovertimpi? Itsenäinen tai tarvitsisi enemmän apua/sinua? Osoit1462789Olli Rehn: Eläkkeistä pitää leikata. Nyt tuli Lindtmanille kauhun paikka
jos johtaa seuraavaa hallitusta. Purra: eläkkeisiin ei kosketa. Eikä tällä hallituskaudella varmasti kosketa, mutta seur1922301Venäläiset varkaudessa
Ja venäjä mieliset. Teitä kiinnostaa toisinajattelijat ja trafikista päätellen aika paljonkin. Kunhan aika koitaa tulee2611739Lupajaoston esityslista
Ilmoitus rakennusvalvonntaan luvattomasta rakentamisesta. esityslistan 6pykälä Kyse on kulttuuritalon rakentamisesta jo491255Jorma Uotinen UMK-juontajaksi! Mitä ajatuksia UMK-pesti herättää?
Professori, laulaja, koreografi ja TTK-tuomari Jorma Uotinen, 75, on yksi tämän vuoden UMK-juontajista. Uotisen rinnall281168- 621166