Miksi motarilla käytetään pitkiä?

Ihan_oikeesti

Voisiko joku spede kertoa syyn sille miksi hänellä on pitkät päällä motarilla?

91

155

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tarkka.markka

      Varmaan sen takia, kun suuri osa motareista on valaisemattomia.

      Tai säästää lyhyen lampun lankaa.

      • Anonyymi

        Uskon myös siihen että syy on siinä, että suurin osa käyttää kaukovaloja silloin kun ei ole valaistua tieosuutta ja olosuhteet niiden käyttöä vaativat.


      • Anonyymi

        Koska siellä ei ole vastaantulevaa liikennettä, paitsi poikkeustapauksissa.


    • Ksksikkoo

      Jos pitkät eivät häikäise vastaantulevaa tai edessä ajavaa, pitkiä voi käyttää.

      • on_off

        Mutta joskus häikäisee ja silloin pitää vaihtaa lyhyille, aivan kuten muillakin teillä.


      • Mikä_vaikeaa
        on_off kirjoitti:

        Mutta joskus häikäisee ja silloin pitää vaihtaa lyhyille, aivan kuten muillakin teillä.

        Tieliikennelaki:
        Kaukovalojen käyttö on kielletty:
        1) tyydyttävästi valaistulla tiellä;
        2) niin lähellä kohtaavaa ajoneuvoa tai raitiovaunua, että tämän kuljettaja voi häikäistyä; ja
        3) ajettaessa lähellä toisen ajoneuvon takana.

        Kakkoskohdan mukaan sinun pitäisi pystyä päättelemään että jos pitkillä ajaessasi joku vastaantulija vilkuttelee valoja, häntä häikäisee. Sinun on silloin vaihdettava pitkät valot pois.

        Muistetaan taas, että tieliikenteen säännökset ovat minimivaatimuksia niille, joiden oma pää ei riittävästi ohjaa...


      • KunTietoPuuttuu
        Mikä_vaikeaa kirjoitti:

        Tieliikennelaki:
        Kaukovalojen käyttö on kielletty:
        1) tyydyttävästi valaistulla tiellä;
        2) niin lähellä kohtaavaa ajoneuvoa tai raitiovaunua, että tämän kuljettaja voi häikäistyä; ja
        3) ajettaessa lähellä toisen ajoneuvon takana.

        Kakkoskohdan mukaan sinun pitäisi pystyä päättelemään että jos pitkillä ajaessasi joku vastaantulija vilkuttelee valoja, häntä häikäisee. Sinun on silloin vaihdettava pitkät valot pois.

        Muistetaan taas, että tieliikenteen säännökset ovat minimivaatimuksia niille, joiden oma pää ei riittävästi ohjaa...

        On myös niitä kuljettajia joita ei oikeasti vastaantulijan valot häikäise, mutta niitä harmittaa se, että joku tulee vastaan vaihtamatta valoja. Tämä on samaa ajatustapaa kuin se, että moni vittuuntuu siitä, että kaikki eivät aja niin kuin itse haluaa ja katsoo oikeaksi.


      • Anonyymi
        KunTietoPuuttuu kirjoitti:

        On myös niitä kuljettajia joita ei oikeasti vastaantulijan valot häikäise, mutta niitä harmittaa se, että joku tulee vastaan vaihtamatta valoja. Tämä on samaa ajatustapaa kuin se, että moni vittuuntuu siitä, että kaikki eivät aja niin kuin itse haluaa ja katsoo oikeaksi.

        Mutta jos vähänkään on selainen mahdollisuus että toinen häikäistyy pitkien käyttämisestä, niin pitää vaihtaa lähivaloille. Tietyyppi ei vaikuta tähän.


      • Anonyymi

        Jos ei oo lisäpitkiä,niin ei ne saunalyhdyt mua ainakaan häikäise kohdattaessa.


      • Anonyymi
        Mikä_vaikeaa kirjoitti:

        Tieliikennelaki:
        Kaukovalojen käyttö on kielletty:
        1) tyydyttävästi valaistulla tiellä;
        2) niin lähellä kohtaavaa ajoneuvoa tai raitiovaunua, että tämän kuljettaja voi häikäistyä; ja
        3) ajettaessa lähellä toisen ajoneuvon takana.

        Kakkoskohdan mukaan sinun pitäisi pystyä päättelemään että jos pitkillä ajaessasi joku vastaantulija vilkuttelee valoja, häntä häikäisee. Sinun on silloin vaihdettava pitkät valot pois.

        Muistetaan taas, että tieliikenteen säännökset ovat minimivaatimuksia niille, joiden oma pää ei riittävästi ohjaa...

        2) Motarilla ei ole kohtaavaa liikennettä eikä sporia.

        Voit itse häikäistä itsesi kunhan katsot toisen valoihin, siis katse muualle.

        Sateella saattaa toisen valoista, erityisesti lisäpitkistä olla haittaa
        tai
        jos valot näyttää kohti toista (siis kaarteessa), vaihda lyhyet.


    • ÄrsytysJaSenSyyt

      Motarillahan pitkät ei juurikaan vastaantulijaa häikäise kuin ehkä tilanteessa jossa oikealle kaartavan auton valot osoittaa suoraan vastaantulijaa kohti. Vasemmalle kaartavassa mutkassa omat valot eivät osoita vastaantulijaa kohti jolloin on aivan turha valoja vaihtaa. Oikealle kaartavassa mutkassa valot puolestaan osoittaa suoraan päin vastaantulijaa jolloin on hyvä kaukovalot vaihtaa lähivaloille.
      Aloittajaa varmaankin ärsyttää, ei niinkään häikäisy, vaan se että joku ei vaihda niitä valoja. Joo, lakikirjahan yksiselitteisesti määrää vaihtamaan valot kun jiku tulee vastaan, mutta koska kaikissa tilanteissa ne valot eivät todellakaan voi häikäistä niin jo pelkästään turvallisuuden lisäämiseksi on jopa hyvä asia ajaa kaukovaloilla vaikka joku vastaan tuleekin. Joillekin vaan se että joku toimii vähäisessä määrin sääntöjen vastaisesti on suurempi haitta ja aiheuttaa ärsyyntymistä kuin haitta joka tästä sääntöjen rikkoomisesta aiheutuu.

      • No.jaa

        Vastaantulevan takia ei tarvitse vaihtaa lähivaloille. Ainoastaan mikäli aiheutuu häikäistymistä.
        Fiksut lainlaatijat.


        Kaukovalojen käyttö on kielletty:

        1) tyydyttävästi valaistulla tiellä;

        2) niin lähellä kohtaavaa ajoneuvoa tai raitiovaunua, että tämän kuljettaja voi häikäistyä; ja

        3) ajettaessa lähellä toisen ajoneuvon takana.

        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L2P36


      • mistä_tiedät_milloin
        No.jaa kirjoitti:

        Vastaantulevan takia ei tarvitse vaihtaa lähivaloille. Ainoastaan mikäli aiheutuu häikäistymistä.
        Fiksut lainlaatijat.


        Kaukovalojen käyttö on kielletty:

        1) tyydyttävästi valaistulla tiellä;

        2) niin lähellä kohtaavaa ajoneuvoa tai raitiovaunua, että tämän kuljettaja voi häikäistyä; ja

        3) ajettaessa lähellä toisen ajoneuvon takana.

        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L2P36

        Ja sinä kun et istu siellä toisessa autossa, niin et voi tietää häikäistyykö kuski vai ei.


      • Ou_nou
        mistä_tiedät_milloin kirjoitti:

        Ja sinä kun et istu siellä toisessa autossa, niin et voi tietää häikäistyykö kuski vai ei.

        Siitä, että vastaantulija vilkuttelee valoja.

        Muuta kysyttävää?


      • ldkf

        Miten niin ei voi häikäistä urpo.


    • Vajakeille.hoitoa

      Siksi kun siellä on vajakkeja liikenteessä.

      • Vajakki.Saanut.Hoitoa

        Mikä nyt suurvajakkia vaivaa kun et maininnut ajovaloja koskevassa keskustelussa sanallakaan nastarenkaita??? Mikä vittu sua vaivaa? Yleensähän mitä tahansa asiaa koskevaan keskusteluun sinä vedät nastarenkaat aina mukaan. Nyt et niin tehnyt. Mikä on vialla?


      • Vajakeille.hoitoa
        Vajakki.Saanut.Hoitoa kirjoitti:

        Mikä nyt suurvajakkia vaivaa kun et maininnut ajovaloja koskevassa keskustelussa sanallakaan nastarenkaita??? Mikä vittu sua vaivaa? Yleensähän mitä tahansa asiaa koskevaan keskusteluun sinä vedät nastarenkaat aina mukaan. Nyt et niin tehnyt. Mikä on vialla?

        Ei kai sitä tuossa tarvinnut mainita. Sehän on itsestään selvää, että noillakin kuskeilla on nastat alla vähintään puoli vuotta. Ihan vaan varmuuden vuoksi.


      • OletKylläPahastiSekaisin
        Vajakeille.hoitoa kirjoitti:

        Ei kai sitä tuossa tarvinnut mainita. Sehän on itsestään selvää, että noillakin kuskeilla on nastat alla vähintään puoli vuotta. Ihan vaan varmuuden vuoksi.

        Miten vitussa valojen käyttö liittyy talvirengasvalintoihin???


      • Vajakeille.hoitoa
        OletKylläPahastiSekaisin kirjoitti:

        Miten vitussa valojen käyttö liittyy talvirengasvalintoihin???

        Liittyyhän se. Jos vajakki ei ymmärrä edes sitä, milloin nastarenkaita käytetään, niin luuletko, että ymmärtää kuinka valoja käytetään.


      • KukaSeVajakkiOnkaan
        Vajakeille.hoitoa kirjoitti:

        Liittyyhän se. Jos vajakki ei ymmärrä edes sitä, milloin nastarenkaita käytetään, niin luuletko, että ymmärtää kuinka valoja käytetään.

        Voi tsiisus että on kaverilla typerät kuvitelmat. Palstan suurin idiootti jatkaa valitsemallaan tiellä ja hallitsee keskusteluja olen suurin idiootti-kruunu päässään. Sitä kruunua ei kukaan voi enää pois ottaa.


      • Vajakeille.hoitoa
        KukaSeVajakkiOnkaan kirjoitti:

        Voi tsiisus että on kaverilla typerät kuvitelmat. Palstan suurin idiootti jatkaa valitsemallaan tiellä ja hallitsee keskusteluja olen suurin idiootti-kruunu päässään. Sitä kruunua ei kukaan voi enää pois ottaa.

        Mikäs tuossa on kuvitelmaa?


      • KukaSeVajakkiOnkaan
        Vajakeille.hoitoa kirjoitti:

        Mikäs tuossa on kuvitelmaa?

        Kuvitelmaa ja suoranaista harhaa on se että nastarenkailla ajavat olisivat automaattisesti myös ajovalojen väärinkäyttäjiä. Sinun logiikallasi, jos nastarenkaiden käyttäjä syystä tai toisesta joutuisi ajamaan kitkarenkaallista autoa, niin hän samalla oppisi käyttämään ajovalojakin oikein. Pikkulapsikaan ei osaa keksiä yhtä typerää logiikkaa.
        Nastarenkaat on kyllä sekoittanut jo entisestään tyhjän pääsi täydellisesti.


      • Vajakeille.hoitoa
        KukaSeVajakkiOnkaan kirjoitti:

        Kuvitelmaa ja suoranaista harhaa on se että nastarenkailla ajavat olisivat automaattisesti myös ajovalojen väärinkäyttäjiä. Sinun logiikallasi, jos nastarenkaiden käyttäjä syystä tai toisesta joutuisi ajamaan kitkarenkaallista autoa, niin hän samalla oppisi käyttämään ajovalojakin oikein. Pikkulapsikaan ei osaa keksiä yhtä typerää logiikkaa.
        Nastarenkaat on kyllä sekoittanut jo entisestään tyhjän pääsi täydellisesti.

        Ja sinä siis kuvittelet, että vajakki, joka ei ymmärrä milloin on talvi, ymmärtää muuten liikenteestä jotain. Kylläpä sinulla on harhaiset kuvitelmat.


      • KukaSeVajakkiOnkaan
        Vajakeille.hoitoa kirjoitti:

        Ja sinä siis kuvittelet, että vajakki, joka ei ymmärrä milloin on talvi, ymmärtää muuten liikenteestä jotain. Kylläpä sinulla on harhaiset kuvitelmat.

        Sinun logiikallasi ja harhoillasi esim. huonon laskupään omaava ihminen ei osaa myöskään kirjoittaa, piirtää tai juosta. Tsiisus mikä vajakki olet!


      • Anonyymi

        Eihän motarilla edes varsinaisesti ole vastaantulijoita, kun mennään sillai "yksisuuntaisesti"..gell.


    • tolkunmies

      Kuka nyt päästelisi menemään 100 - 120 km/h lähivaloilla? Asetus määrää, että auto on pystyttävä pysäyttämään tien näkyvällä osalla. Lähivalot näyttävät noin 40-50 metrin päähän. Revi siitä.

      Motarilla voi hyvin käyttää kaukovaloja, paitsi jossain kaarteessa, jossa valot osuvat vastaantulijaan. Älä katso vastaantulevaa, katso sinne tiehen minne olet menossa.

    • k3e54rk34k3

      Sama syy kuin vilkun käytössäkin, ainoa mitä muistaa on se että opetettiin, käytä vilkkua, käytä kaukovaloja, no sitten niitä käytetään.. suurin osa ei tiedä mitä niillä pitä'isi tehdä, käyttävät, ovat kyydissa vaikka ajavatkin..

    • Ruiseri

      Minä ajan motarilla (pimeällä) koko ajan kaukovalot päällä, myös supertehokkaat lisävalot kytkettyinä. Paitsi:

      - Lähellä toisen perässä
      - Oikealle kaartuvassa kaarteessa

      Totuus on nimittäin se, että vaikka vastaantuleva rekka läväyttää protestiksi koko patteristonsa päälle, minä näen silti kaukovalojeni kanssa paremmin kuin lähivaloilla. Tästä täytyy seurata myös se että se rekkakuski myöskin näkee paremmin kun läväyttää kaukovalonsa päälle, minun kaukovaloistani huolimatta.

      Kysymyksessä on siis, kuten edellä on jo todettu, pelkkä ärsyyntyminen kuvitellusta lain rikkomuksesta, eikä harmistus siitä, että näkisi huonommin. Pitämällä kaukovalot päällä kumpikin näkee paremmin.

      Olennaista ei nimittäin ole ollenkaan se, "häikäisevätkö" kaukovalot, vaan se, millä konstilla näkee paremmin. Siis kumpikin. Kokemuksen mukaan KUMPIKIN näkee motarilla (jossa ajoradat ovat loitolla toisistaan, usein vielä aita välissä) paremmin pitämällä koko ajan kaukovaloja päällä.

    • Jos suoralla moottoritiellä vastaantulevan auton pitkät valot häikäisevät, käy silmälääkärillä, ei optikolla. Silmissäsi tai näössäsi on jotain vikaa, ehkä jopa alkava harmaakaihi.

    • HyväTieHuonoToteutus

      Pitkien valojen käyttö motarilla olisi ihan jees, mikäli ne tiet olisivat näiltä osin paremmin suunniteltuja. Nyt pitkien käytöstä on enemmän haittaa kuin hyötyä, koska vastaantuleva liikenne häikäistyy niistä kuitenkin.

      • pitkät.päälle

        En tiedä mitä tietä tarkoitat, mutta ainakin Tampereen ja Helsingin välinen moottoritie on tehty niin, että pitkiä voi käyttää suurella osalla tiestä. Eri suuntien kaistat on kaukana toisistaan, ja usein siinä kaistojen välissä on pippeli puita tai maavalli, jolloin toisen suunnan kaistat ei näy ollenkaan.


      • HyväTieHuonoToteutus
        pitkät.päälle kirjoitti:

        En tiedä mitä tietä tarkoitat, mutta ainakin Tampereen ja Helsingin välinen moottoritie on tehty niin, että pitkiä voi käyttää suurella osalla tiestä. Eri suuntien kaistat on kaukana toisistaan, ja usein siinä kaistojen välissä on pippeli puita tai maavalli, jolloin toisen suunnan kaistat ei näy ollenkaan.

        E18-tie on ainakin Helsinki-Turku väliltään aivan toista. Suurin osa tiestä kulkee siten, että vastaantulevien kaistat ovat täysin näkyvissä toisilleen. Pimeän aikana vastaantuleviin kiinnittää valojen vuoksi enemmän huomiota kuin valoisan aikana. Saisikohan E18-tiellekin jostakin niitä "pippeli puita"? Tosin, se maavalli kaikkein paras olisi.


      • Vajakeille.hoitoa
        pitkät.päälle kirjoitti:

        En tiedä mitä tietä tarkoitat, mutta ainakin Tampereen ja Helsingin välinen moottoritie on tehty niin, että pitkiä voi käyttää suurella osalla tiestä. Eri suuntien kaistat on kaukana toisistaan, ja usein siinä kaistojen välissä on pippeli puita tai maavalli, jolloin toisen suunnan kaistat ei näy ollenkaan.

        Onkos tuo motari valaisematon, vai miksi siellä pitää pitkiä käyttää?


      • cr-v
        Vajakeille.hoitoa kirjoitti:

        Onkos tuo motari valaisematon, vai miksi siellä pitää pitkiä käyttää?

        Suurimmalta osalta valaisematon. Kaupunkien ja liittymien kohdalla on valaistus, mutta muutoin ei. Tosin sitä en tiedä, miten pitkältä matkalta on valaistu eteläpäässä.


    • MäVaanPikkuTojollani

      Monessa nykyautossa on pitkille automatiikka joka on monella päällä kesät ja talvet. Motarilla usein vastaantulevan valot on niin sivussa ja edellä menevien perävalot niin heikot, että automatiikka on hieman turhankin "nopea". Tämä selittää monta tapausta, jota ei helposti huomaa. Sori jos häiritsin valoillani....

    • saattaatullahäikäistyksi

      Laissa lukee seuraavaa:

      Kaukovalojen käyttö on kielletty:
      1) tyydyttävästi valaistulla tiellä;
      2) niin lähellä kohtaavaa ajoneuvoa tai raitiovaunua, että tämän kuljettaja voi häikäistyä; ja
      3) ajettaessa lähellä toisen ajoneuvon takana.

      Syytä huomioida että 2) kohdassa lukee että "voi häikäystyä". Siis pelkkä mahdollisuus, että saattaa tulla häikäistyksi tarkoittaa sitä, että pitää vaihtaa lähivaloille.

      • TyhmätLait

        Niinhän siinä lukee. Ja silloin hyvin monen mielestä ne jotka häikäistyvät ovat sellaisia, jotka eivät liikenteessä saisi edes ajaa. Vain liikenteen ylijumalat lisävaloineen voivat siellä liikkua.

        Laki antaa siis mahdollisuuden valita, että häikäistyykö joku toinen vai ei.


      • Eskoperttiliikennevaara

        Jos vaihdat lyhyille pitää nopeus pudottaa että saa pysähtyynvalojn näyttämällä alueella


      • velvoite
        TyhmätLait kirjoitti:

        Niinhän siinä lukee. Ja silloin hyvin monen mielestä ne jotka häikäistyvät ovat sellaisia, jotka eivät liikenteessä saisi edes ajaa. Vain liikenteen ylijumalat lisävaloineen voivat siellä liikkua.

        Laki antaa siis mahdollisuuden valita, että häikäistyykö joku toinen vai ei.

        Ei, vaan jos vähänkään on selainen mahdollisuus että toinen häikäistyy, pitää vaihtaa lähivaloille.

        Laki ei ole mikään ohje eikä suositus. Laki sallii, oikeuttaa tai velvoittaa.


    • pitkillä.pidemmälle

      Tiedän yhden, joka ajoi pimeällä motarilla kävelleen ihmisen yli. Pysähtymismatka ei riitä, eikä yllättäviin tilanteisiin voi varautua, jos ei näe riittävän kauas. Siksi pitkät valot.

      Jos jotakuta häikäisee kymmeniä metrejä sivummalla olevan auton valot, niin optikolla käynti auttaa. Ainakin minulla auttoi, kun hajataitto ja likinäkö korjattiin rilleillä.

    • jostollolyhyillä

      Lyhyillä tulee musta koulemanseinä?

    • helppo----vastaus

      Syy on pimeys.

    • epäilläsopii

      Heh heh! vain spede ajaa lyhyet päällä. Kannattaa nähdä eteensä, kun nopeus on 100-120 km/h. Lyhyille ei myöskään tarvitse vaihtaa kovin herkästi, koska valokeila ei ulotu vastaan tulevien kaistalle kuin hetkittäin. Sen ei saa antaa häiritä, että jollakin on kirkkaat valot mutta spedejähän ottaa päähän melkein kaikki.

      • KukaSpede

        Spede on kuollut 2001!


    • Idiotismi

      Kunnioita vastaantulevaa jos hän vaihtaa lähivalot sinäkin vaihdat.

      Minä minä minä

      • NäinOnAsianlaita

        Oivallisesti valittu nimimerkki yllä.


      • Anonyymi

        Ai jaa.Tänään Poiisittkin ampui Motarilla vastaantulijaa median mukaan.


    • Anonyymi

      Motarin 120 km/h nopeudella auto kulkee 33 metriä sekunnissa. On hyvä nähdä pidemmälle eteensä kuin 50 metriä vai mitä?

    • Anonyymi

      Ei saa kattoa siihen vastaantulevan valoon, vaan oman ajoradan oikeanpuoleiseen reunaviivaan se katse. Tällöin ei häikäisty. Aivan hyvin kaikki voisi ajaa pitkät päällä, ei ne häikäise, kunhan ei katso suoraan valonlähteeseen.

      • Vielä parempi on ajaa silmät kiinni, niin ei häikäisty vaikka vastaantulija tulisi millaisilla valoilla ja mistä suunnasta tahansa...

        Minä tykkään katsella myös etuvasemmalle, ihan vain sen takia, kun sieltäkin saattaa tulla vaikkapa hirviä tai siellä saattaa olla pysäköity auto (myös moottoritiellä, viimeksi eilen oli keskikaistan viereen parkkeerattu yksi)... Jos vastaantulija ei osaa valojaan käyttää, niin turvallisuus vaarantuu. Kovin paljoa sille ei itse voi tehdä, mutta onhan se vastaantulijalta kuspäistä toimintaa.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Vielä parempi on ajaa silmät kiinni, niin ei häikäisty vaikka vastaantulija tulisi millaisilla valoilla ja mistä suunnasta tahansa...

        Minä tykkään katsella myös etuvasemmalle, ihan vain sen takia, kun sieltäkin saattaa tulla vaikkapa hirviä tai siellä saattaa olla pysäköity auto (myös moottoritiellä, viimeksi eilen oli keskikaistan viereen parkkeerattu yksi)... Jos vastaantulija ei osaa valojaan käyttää, niin turvallisuus vaarantuu. Kovin paljoa sille ei itse voi tehdä, mutta onhan se vastaantulijalta kuspäistä toimintaa.

        Jos pitkien käyttäjän mielestä pitkien pitämisestä päällä on hänelle enemmän hyötyä kuin sinulle vastaantulijana haittaa, niin sitten hän tekee ihan oikein kun pitää pitkät päällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos pitkien käyttäjän mielestä pitkien pitämisestä päällä on hänelle enemmän hyötyä kuin sinulle vastaantulijana haittaa, niin sitten hän tekee ihan oikein kun pitää pitkät päällä.

        Kaukovalojen käyttö on kielletty niin lähellä kohtaavaa ajoneuvoa tai raitiovaunua, että tämän kuljettaja voi häikäistyä.

        Tuo lause kertoo kaiken oleellisen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaukovalojen käyttö on kielletty niin lähellä kohtaavaa ajoneuvoa tai raitiovaunua, että tämän kuljettaja voi häikäistyä.

        Tuo lause kertoo kaiken oleellisen.

        Lakia saa rikkoa, jos rikkoja saa siitä mielestään enemmän hyötyä kuin mitä muille koituu haittaa. Näin on sanottu, joten näin se on.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Vielä parempi on ajaa silmät kiinni, niin ei häikäisty vaikka vastaantulija tulisi millaisilla valoilla ja mistä suunnasta tahansa...

        Minä tykkään katsella myös etuvasemmalle, ihan vain sen takia, kun sieltäkin saattaa tulla vaikkapa hirviä tai siellä saattaa olla pysäköity auto (myös moottoritiellä, viimeksi eilen oli keskikaistan viereen parkkeerattu yksi)... Jos vastaantulija ei osaa valojaan käyttää, niin turvallisuus vaarantuu. Kovin paljoa sille ei itse voi tehdä, mutta onhan se vastaantulijalta kuspäistä toimintaa.

        Eihän se keskikaistalle parkkeerattu auto sua häiritse jos ajat oikea kaistaa katselet omaa kaistaasi kuin autokoulussa opetettiin?.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eihän se keskikaistalle parkkeerattu auto sua häiritse jos ajat oikea kaistaa katselet omaa kaistaasi kuin autokoulussa opetettiin?.

        Jos ajan oikeaa kaistaa, ja jos "keskikaistalla" ei ole ketään joka joutuisi yllättäen väistön tekemään, ja jos...

        Aika jossitteluksi menee. Mitenkäs JOS ajettaisiin oikein ja lain mukaan ja laitettaisiin ne valot lyhyille kun vastaan tulee sellaisia, jotka voivat noista pitkistä häiriintyä?


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Jos ajan oikeaa kaistaa, ja jos "keskikaistalla" ei ole ketään joka joutuisi yllättäen väistön tekemään, ja jos...

        Aika jossitteluksi menee. Mitenkäs JOS ajettaisiin oikein ja lain mukaan ja laitettaisiin ne valot lyhyille kun vastaan tulee sellaisia, jotka voivat noista pitkistä häiriintyä?

        Eihän lakia tarvitse noudattaa, jos omasta mielestään hyötyy sen rikkomisesta enemmän kuin muille koituu haittaa. Kuka se sellaisen opetuksen antoikaan?


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Jos ajan oikeaa kaistaa, ja jos "keskikaistalla" ei ole ketään joka joutuisi yllättäen väistön tekemään, ja jos...

        Aika jossitteluksi menee. Mitenkäs JOS ajettaisiin oikein ja lain mukaan ja laitettaisiin ne valot lyhyille kun vastaan tulee sellaisia, jotka voivat noista pitkistä häiriintyä?

        "Jos ajan oikeaa kaistaa, ja jos "keskikaistalla" ei ole ketään joka joutuisi yllättäen väistön tekemään, ja jos.."Keskikaistalla on ajettava pimeässä sellaista nopeutta että saa valoilla näkyvällä osalla autos pysähtyyn,pitää jarrutttaa,ei hänellä ole oikeutta sun eteen väistää.Ei se 120km/ ole sallittu kuin hyvänsään aikana ,hiljaisessa liikenteessä, valoisaan aikaan Motarillakaan,ei se ole pakollinennopeus!


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Jos ajan oikeaa kaistaa, ja jos "keskikaistalla" ei ole ketään joka joutuisi yllättäen väistön tekemään, ja jos...

        Aika jossitteluksi menee. Mitenkäs JOS ajettaisiin oikein ja lain mukaan ja laitettaisiin ne valot lyhyille kun vastaan tulee sellaisia, jotka voivat noista pitkistä häiriintyä?

        Mua vastaan ei ole koskaan vielä tullut Motarilla ketään


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Jos ajan oikeaa kaistaa, ja jos "keskikaistalla" ei ole ketään joka joutuisi yllättäen väistön tekemään, ja jos...

        Aika jossitteluksi menee. Mitenkäs JOS ajettaisiin oikein ja lain mukaan ja laitettaisiin ne valot lyhyille kun vastaan tulee sellaisia, jotka voivat noista pitkistä häiriintyä?

        Noudata vaan viisaampiesi ohjeita,ensin aja pimeään aikaan Tilannenopeutta Motarilla,huomatavasti alle 120km/h ,joka on hiljaisessa liikenteess hyvssä kelissä valoisaan aikaan maximi sallittu.katselet tiukasti oma ajokaisaasi ,siitä keskivälilueelle tuijottamisesta ei ole mitän hyötyä kenellekää.Ohittajallasikin on velvollisuus käyttää tilanne nopeutta pimeään aikaan jos kaistallaan taphtuu jotain ja pysäyttää autonsa.Eskoperttiliikennevaar


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Jos ajan oikeaa kaistaa, ja jos "keskikaistalla" ei ole ketään joka joutuisi yllättäen väistön tekemään, ja jos.."Keskikaistalla on ajettava pimeässä sellaista nopeutta että saa valoilla näkyvällä osalla autos pysähtyyn,pitää jarrutttaa,ei hänellä ole oikeutta sun eteen väistää.Ei se 120km/ ole sallittu kuin hyvänsään aikana ,hiljaisessa liikenteessä, valoisaan aikaan Motarillakaan,ei se ole pakollinennopeus!

        Siinäpä se, että jos nopeus pitää kusipäävastaantulijan takia tiputtaa motarilla 20 km/h luokkaan, niin jossain on jotain vikaa.

        Oikeasti toki ei noin alas kukaan tiputa, mutta syytä olisi jos keskialueelle ei näe mitään.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Siinäpä se, että jos nopeus pitää kusipäävastaantulijan takia tiputtaa motarilla 20 km/h luokkaan, niin jossain on jotain vikaa.

        Oikeasti toki ei noin alas kukaan tiputa, mutta syytä olisi jos keskialueelle ei näe mitään.

        Et sä kusipää takia laske nopeutta vaan TLL Tilannenopeus pykäläntakia jos näkökykysi on noin huono.Jos vastaantulijan valot pimeässä noinkin kaukaisella eri ajoradalla aiheuttaa näkökenttään renkaita ja tähtimäisen häikäisyn,on syynä alkava kaihi silmässä.Sen saa leikkauksella korjattua.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Et sä kusipää takia laske nopeutta vaan TLL Tilannenopeus pykäläntakia jos näkökykysi on noin huono.Jos vastaantulijan valot pimeässä noinkin kaukaisella eri ajoradalla aiheuttaa näkökenttään renkaita ja tähtimäisen häikäisyn,on syynä alkava kaihi silmässä.Sen saa leikkauksella korjattua.

        Ei eri ajoradalla tulevat häiritse, vaan samalla ajoradalla.

        Olettaen että tarkoitat ajoradalla sen vakiintunutta merkitystä, eli "ajoneuvoliikenteelle tarkoitettua, yhden tai useamman ajokaistan käsittävää tien osaa, pyörätietä lukuun ottamatta; "

        Tietysti jos sinulla on ajoradalle joku oma merkitys (vähän niin kuin tuolla yhdellä, joka kuvittelee, että vastaantulijoita voi olla vain, jos ne ajavat väärällä puolella tietä).


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Ei eri ajoradalla tulevat häiritse, vaan samalla ajoradalla.

        Olettaen että tarkoitat ajoradalla sen vakiintunutta merkitystä, eli "ajoneuvoliikenteelle tarkoitettua, yhden tai useamman ajokaistan käsittävää tien osaa, pyörätietä lukuun ottamatta; "

        Tietysti jos sinulla on ajoradalle joku oma merkitys (vähän niin kuin tuolla yhdellä, joka kuvittelee, että vastaantulijoita voi olla vain, jos ne ajavat väärällä puolella tietä).

        Nii eli moottoritiellä kumpikin on eri ajorata"Olettaen että tarkoitat ajoradalla sen vakiintunutta merkitystä, eli "ajoneuvoliikenteelle tarkoitettua, yhden tai useamman ajokaistan käsittävää tien osaa, pyörätietä lukuun ottamatta; "


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nii eli moottoritiellä kumpikin on eri ajorata"Olettaen että tarkoitat ajoradalla sen vakiintunutta merkitystä, eli "ajoneuvoliikenteelle tarkoitettua, yhden tai useamman ajokaistan käsittävää tien osaa, pyörätietä lukuun ottamatta; "

        Moottoritie on tie. Siinä on useita kaistoja, yleensä kahteen eri suuntaan. Nuo kaistat yhdessä muodostavat ajoradan.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Moottoritie on tie. Siinä on useita kaistoja, yleensä kahteen eri suuntaan. Nuo kaistat yhdessä muodostavat ajoradan.

        Eri suuntiin vievät rinnakkaiset kaistat muodostavat eri ajoradat.

        Noni! Taas saadaan monta viikkoa kestävä vänkäys aikaan, jonka lopputuloksella ei ole mitään väliä 😄


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eri suuntiin vievät rinnakkaiset kaistat muodostavat eri ajoradat.

        Noni! Taas saadaan monta viikkoa kestävä vänkäys aikaan, jonka lopputuloksella ei ole mitään väliä 😄

        OK

        Eli kaikissa näissä kohtaa on sinusta kaksi ajorataa?
        1. https://goo.gl/maps/daCKVfeaeidLMTY18 (kaksi rinnakkaista eri suuntiin vievää kaistaa)
        2. https://goo.gl/maps/yE5JA9XfiTGqu27t9 (neljä kaistaa, joista keskellä kaksi rinnakkaista eri suuntiin vievää aidalla erotettuna)
        3. https://goo.gl/maps/mFpZpj5MdeHxEE3J8 (neljä kaistaa, joista keskellä kaksi rinnakkaista eri suuntiin vievää, mutta kahdella aidalla ja nurtsilla erotettuna)

        Lainsäädännöstä en ole löytänyt vielä kohtaa, jossa moottoritien ajoratojen määrä eroaisi jotenkin muiden tielaatujen ajoratojen määrästä.

        Mutta tämä detaili on kuitenkin epäolennaista. Lain perusteella voidaan toki sanoa, että vaikkapa jokainen kaista (p.l. pyöräkaista) on ajorata. Tai sitten tiellä on vain yksi ajorata. Mutta eipä sillä ole väliä. Jos on vastaantulijoita, joita saatat pitkillä valoillasi häiritä, vaihda lyhyille. Riippumatta siitä, ovatko samalla kaistalla (vaarallista), samalla ajoradalla, samalla tiellä tai vaikka samalla planeetalla (aika epätodennäköistä, etteivät olisi).


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        OK

        Eli kaikissa näissä kohtaa on sinusta kaksi ajorataa?
        1. https://goo.gl/maps/daCKVfeaeidLMTY18 (kaksi rinnakkaista eri suuntiin vievää kaistaa)
        2. https://goo.gl/maps/yE5JA9XfiTGqu27t9 (neljä kaistaa, joista keskellä kaksi rinnakkaista eri suuntiin vievää aidalla erotettuna)
        3. https://goo.gl/maps/mFpZpj5MdeHxEE3J8 (neljä kaistaa, joista keskellä kaksi rinnakkaista eri suuntiin vievää, mutta kahdella aidalla ja nurtsilla erotettuna)

        Lainsäädännöstä en ole löytänyt vielä kohtaa, jossa moottoritien ajoratojen määrä eroaisi jotenkin muiden tielaatujen ajoratojen määrästä.

        Mutta tämä detaili on kuitenkin epäolennaista. Lain perusteella voidaan toki sanoa, että vaikkapa jokainen kaista (p.l. pyöräkaista) on ajorata. Tai sitten tiellä on vain yksi ajorata. Mutta eipä sillä ole väliä. Jos on vastaantulijoita, joita saatat pitkillä valoillasi häiritä, vaihda lyhyille. Riippumatta siitä, ovatko samalla kaistalla (vaarallista), samalla ajoradalla, samalla tiellä tai vaikka samalla planeetalla (aika epätodennäköistä, etteivät olisi).

        Moottoritiellä on kaksi ajorataa. Muut tiet ei liity puheena olevaan asiaan. Eli olet taas väärässä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Moottoritiellä on kaksi ajorataa. Muut tiet ei liity puheena olevaan asiaan. Eli olet taas väärässä.

        Näinhän siinä kävi. Ja Finlexistä löytyy myös tuo tieto, että moottoritien ajoratojen määrä eroaa muiden tielaatujen ajoratojen määrästä.

        Tieliikennettä koskeva YLEISSOPIMUS
        j) Moottoritie tarkoittaa tietä, joka on erityisesti suunniteltu ja rakennettu moottoriajoneuvoliikennettä varten ja joka ei palvele sen varrella olevia kiinteistöjä sekä
        i) jossa on, erityisiä kohtia tai tilapäisjärjestelyjä lukuunottamatta, kumpaakin liikennesuuntaa varten toisistaan keskikaistalla, jota ei ole tarkoitettu liikenteelle, tai poikkeuksellisesti muulla tavoin erotetut erilliset ajoradat;


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        OK

        Eli kaikissa näissä kohtaa on sinusta kaksi ajorataa?
        1. https://goo.gl/maps/daCKVfeaeidLMTY18 (kaksi rinnakkaista eri suuntiin vievää kaistaa)
        2. https://goo.gl/maps/yE5JA9XfiTGqu27t9 (neljä kaistaa, joista keskellä kaksi rinnakkaista eri suuntiin vievää aidalla erotettuna)
        3. https://goo.gl/maps/mFpZpj5MdeHxEE3J8 (neljä kaistaa, joista keskellä kaksi rinnakkaista eri suuntiin vievää, mutta kahdella aidalla ja nurtsilla erotettuna)

        Lainsäädännöstä en ole löytänyt vielä kohtaa, jossa moottoritien ajoratojen määrä eroaisi jotenkin muiden tielaatujen ajoratojen määrästä.

        Mutta tämä detaili on kuitenkin epäolennaista. Lain perusteella voidaan toki sanoa, että vaikkapa jokainen kaista (p.l. pyöräkaista) on ajorata. Tai sitten tiellä on vain yksi ajorata. Mutta eipä sillä ole väliä. Jos on vastaantulijoita, joita saatat pitkillä valoillasi häiritä, vaihda lyhyille. Riippumatta siitä, ovatko samalla kaistalla (vaarallista), samalla ajoradalla, samalla tiellä tai vaikka samalla planeetalla (aika epätodennäköistä, etteivät olisi).

        Röyh.eskoperttiliikennevaara


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moottoritiellä on kaksi ajorataa. Muut tiet ei liity puheena olevaan asiaan. Eli olet taas väärässä.

        Juu niin on.tarkistin myös jut Matti Tolvasen Tieliikennekirjasta,mutta olit nopeampi.eskoperttiliikennevaara


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Moottoritie on tie. Siinä on useita kaistoja, yleensä kahteen eri suuntaan. Nuo kaistat yhdessä muodostavat ajoradan.

        Ei ole niin


      • ich-bin kirjoitti:

        Näinhän siinä kävi. Ja Finlexistä löytyy myös tuo tieto, että moottoritien ajoratojen määrä eroaa muiden tielaatujen ajoratojen määrästä.

        Tieliikennettä koskeva YLEISSOPIMUS
        j) Moottoritie tarkoittaa tietä, joka on erityisesti suunniteltu ja rakennettu moottoriajoneuvoliikennettä varten ja joka ei palvele sen varrella olevia kiinteistöjä sekä
        i) jossa on, erityisiä kohtia tai tilapäisjärjestelyjä lukuunottamatta, kumpaakin liikennesuuntaa varten toisistaan keskikaistalla, jota ei ole tarkoitettu liikenteelle, tai poikkeuksellisesti muulla tavoin erotetut erilliset ajoradat;

        Kititi. Hyvä tarkennus.

        Mtuta ei vaikuta asiaan. :)


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Kititi. Hyvä tarkennus.

        Mtuta ei vaikuta asiaan. :)

        Eilen väitit että molempiin suuntiin on samaa ajorataa ja niin ei ole?


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Kititi. Hyvä tarkennus.

        Mtuta ei vaikuta asiaan. :)

        Olit yksiselitteisesti väärässä. Liian vaikeaa myöntää?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eilen väitit että molempiin suuntiin on samaa ajorataa ja niin ei ole?

        Jeps. Juuri näin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olit yksiselitteisesti väärässä. Liian vaikeaa myöntää?

        Ei ollut. Minä myönsin ja kiitin kun korjattiin.

        Se on tapana.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Ei ollut. Minä myönsin ja kiitin kun korjattiin.

        Se on tapana.

        Jos tuo on ainoa "myöntäminen" johon itsetuntosi taipuu, niin sehän kyllä selittää. Aika helppoon ansaan kyllä lankesit. T: sinua jallittanut


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos tuo on ainoa "myöntäminen" johon itsetuntosi taipuu, niin sehän kyllä selittää. Aika helppoon ansaan kyllä lankesit. T: sinua jallittanut

        Sori, en ole täällä pätemässä vaan keskustelemassa liikenteestä. Ei juuri haittaa ”ansaasi” meneminen. Jotain opin, mikä on hyvä.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Sori, en ole täällä pätemässä vaan keskustelemassa liikenteestä. Ei juuri haittaa ”ansaasi” meneminen. Jotain opin, mikä on hyvä.

        Siitä olemme samaa mieltä, ettet todellakaan ole täällä pätemässä 😄


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siitä olemme samaa mieltä, ettet todellakaan ole täällä pätemässä 😄

        Rotan tärkein syy täällä kirjoitteluun on päästä pätemään, esittelemään omaa kuvitteellista paremmuuttaan. Päästä myös viisastelemaan ja kikkailemaan sanamuodoilla. Narsisti on narsisti, myös nettikirjoitteluissa.

        - On se niin Rotta, on se -


    • Anonyymi

      Ei ole pitkiä, mulla on tyypillinen audimiehen vaatetus, tangat, valkoinen hihaton karvatoppi, 150e levähdysalueella 30min.. miehille

      Terveisin söpö audimies, kiihkee ja herkku ajotyyli

    • Anonyymi

      He he he,nimittäin,että pimeässä näkee eteensä omaa ajokaistaansa,nimittäin .He he.

    • Anonyymi

      Pitääkö sitä vartavasten tuijottaa mitkä valot siellä vastaantulevien puolella on. Keskity omaan kaistaasi.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Käytän motarilla pitkiä valoja, jotta näen eteenpäin.

      Vastaantulevat spedet kyttää toisten valoja ja häikäistyy sitten niistä. Parempi olisi, että katsoisivat omaa ajorataansa.

      • Anonyymi

        Juuri näin.


      • Anonyymi

        En minä kyttää mitään toisten ajovaloja. Itselläni on silmälasit jotka korostavat vastaantulevien valoja ilman että niitä tuijottelee.

        Ajoneuvon valoja ei saa käyttää niin, että muiden ajoneuvojen kuljettajat voivat häikäistyä. Motarilla on myös tilanteita joissa vastaantulija saattaa häikäistyä. Tällaisissa tilanteissa on vaihdettava lyhyille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En minä kyttää mitään toisten ajovaloja. Itselläni on silmälasit jotka korostavat vastaantulevien valoja ilman että niitä tuijottelee.

        Ajoneuvon valoja ei saa käyttää niin, että muiden ajoneuvojen kuljettajat voivat häikäistyä. Motarilla on myös tilanteita joissa vastaantulija saattaa häikäistyä. Tällaisissa tilanteissa on vaihdettava lyhyille.

        Osta semmoiset mustatlaput kuin ennen joillain hevosilla että ei nää viereiselle kevytväylän takana olevalle ajoradalle


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En minä kyttää mitään toisten ajovaloja. Itselläni on silmälasit jotka korostavat vastaantulevien valoja ilman että niitä tuijottelee.

        Ajoneuvon valoja ei saa käyttää niin, että muiden ajoneuvojen kuljettajat voivat häikäistyä. Motarilla on myös tilanteita joissa vastaantulija saattaa häikäistyä. Tällaisissa tilanteissa on vaihdettava lyhyille.

        Jos silmälasisi todella saavat sinut häikäistymään, kun pidät katseesi suunnan joko ajoradan suuntaisena tai hieman oikealle, niin sinun on syytä hankkia uudet lasit tai lopettaa ajaminen tai molempia.

        Motarilla voi aivan huoleti käyttää pitkiä, jos edellä ei lähietäisyydellä ole kulkijoita saman suunnan kaistoilla. Itkijät ampukoot itsensä.


    • Anonyymi

      Audin matrixiledit ja Lazer 18std. Näe ja tule nähdyksi. Toimii.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      144
      8049
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      43
      2111
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      2030
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      92
      1680
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      181
      1617
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1060
    7. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      999
    8. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      52
      977
    9. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      24
      918
    10. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      850
    Aihe