kysymyksiä vuoden 2018 päättyessä

noinhan.asia.on

Vuosi 2018 päättyy pian.
Palstamme on sinä aikana heijastanut elämää ja maailmaa sellaisina, kuin me niitä koemme.
Palstalla on ollut paljon ansiokkaita kirjoituksia. On ollut myös väittelyä, joskus kiivastakin. On ollut tosikoita ja veijareita.
Vuodelle annettu tunnuslause on kuulunut: Sitä saa, mitä tilaa.

Kun onnyse 70 -palstasta vuonna 2018,
mikä olisi vuoden ketju,
mikä olisi vuoden aihe,
mikä plisi vuoden tapahtuma,
mikä olisi vuoden nikki?

Mikä olisi tunnuslause vuodelle 2019?

112

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puolenvuodennikki

Yksi nikki tuli kovalla kohinalla porskuttaen muttei kestänyt edes puolta vuotta. Varmaan hänen jäljiltään löytyy vuoden ketju. Monet ovat nikillään kirjoitelleet jo monta vuotta eivätkä mitenkään mainittaviksi nousseet.

• Kahvipirtin seesteisenä,kirjoituspalstana nostaisin palstan egopalstaksi!
      Siellä virtuaalikasveilla,virtuaalijuomilla ei ainakaan lisätä saasteita!
      Keskustelu on soljuvaa ja kerronta tätäpäivää!
      Kiitos Skillan!

• HyväSkillan

Skillanin pirtti on tämänkin vuoden ketjujen ketju ja emäntä uskollisin ja tasapuolisin kirjoittaja. Sitäpaitsi kirjoittaa sujuvasti ja lupsakkaasti.

• no.noin.siinä.on.käynyt

Nikki Skillan ei ole suinkaan vuoden 2018 ilmiö. Hän on enemmänkin vuosikymmenen palstalainen.

Mieleen tulee vuoden alussa eri ketjuissa esiintynyt ja värikkäällä kielenkäytöllään palstaa säväyttänyt ruorikoski. Nikki kuitenkin hävisi palstalta äkkiä. Moni jäi sotä kaipaamaan. Tuntuu siltä että sen haltijalle oli tapahtunut jotakin kohtalokasta.

Hyvin näkyvää osaa palstalla on näytellyt myös nikki korpikirjailija / korppis. Tämä tsas kyllästyi palstalla vallinneeseen henkiseen tasoon ja lopetti kirjoittelun.

On muutama blä-blä-bläätä kirjoitteleva nettisöpöttäjä. Ei niiden kirjoituksia voi oikeastaan paheksuakaan. Jääkööt kuitenkin mainitsematta tässä puheenvuorossa.

Vuoden näkyvin aihe lienee ollut kysymys palstan keulakuvasta. Siihen ei ole saatu vastausta.

Tunnuslause uudelle vuodelle, mitä se olisi? - Tälle vuodellehan se on ollut: Sitä saa, mitä tilaa.

• kyllä-näin-on

Se sopii hyvin tunnuslauseeksi jo kuluneelle vuodelle. Varmasti ne tilaukset toteutuu myös jatkossa. Niin makaa kuin petaa. niinkin voi sanoa asian. Se on ihan oikeudenmukaista.

• Kai tuossa sitten perää on, että sitä saa mitä tilaa. Joskus vain tuntuu, että tilaukset toimitetaan raskaimman jälkeen ja laitetaan toimitukseen vähän ylimääräistäkin...))

Ja joskus saa sellaistakin mitä ei ole tilannut: vaikka rohkaisua ja kannustusta muilta.
        Sitä toivoisi olevan enemmän - ja ilman että "nuolijaksi" leimautuu..))

Sen verran lälly olen, että taidan ehdottaa tunnuslauseeksi säkeitä Eino Leinon Hymyilevästä Apollosta, senhän kuulemme taas uutena vuotena:

"Oi ihmiset toistanne ymmärtäkää/ niin ette niin kovat oisi!/
        Miks emme me kaikki yhtyä vois ?/ Ja yksi jos murtuu, muut tukena ois/
        Oi ihmiset toistanne suvaitkaa/ Niin suuri, suuri on maa"

• huomioitsija

Vuoden 2018 fiksuin tulokas on demeter. Hän tuntee 60 palstan katkerat kaunattaret (ei siis kaunotraret !) ja tuo näkökulmaa taustoihin. D tuntuu myös sovinnolliselta ja sopeutuvalta, antaa arvon myös täällä jo kauemminkin kirjoittaneille. Enemmän esiin vaan ja aloituksia tekemään Demeter !

• Kiitos sanoistasi, huomioitsija. Tulivat kyllä tarpeeseen, kun juuri ajattelin, etten oikein osaa olla tässä ilmapiirissä, mikä palstalle näyttää meidän 60-plussalaisten -myötä tulleen. Vakuutin muille, että kyllä tämä myrsky ohi menee, Tellukka kai ei ole siitä millänsäkään, eikä kai minunkaan pitäisi olla, koska minuun on suhtauduttu hyvin, mutta silti tuo ikätovereiden saama "huomio" rassaa kun tuntuu siltä, ettei myrsky oikein asetu.
        Olen ollut sananvapauden puolustaja henkeen ja vereen, mutta välillä kyllä tuntuu, että sitä voisi vähän rajoittaakin..)) Toisaalta, kukin toimii luontonsa mukaan ja mikä minä, tai kukaan muukaan, on muita mestaroimaan.

Täällä on kuitenkin monia hyviä kirjoittajia, jotka itsestään numeroa tekemättä
        jakavat omaa elämänkokemustaan ja viisauttaan. Heidän varaansa kai nyt täytyy laskea. Ja kuten moni kirjoittaja jo mainitsi, tällä "osastolla" on kahvipirtti ja sen emäntä SkillaN, joka on pystynyt luomaan yhteisön, jossa viihtyy, jossa huomioidaan toiset ja käydään oikeaa dialogia.

"Takarivin tyynenä" vähän arkailen tuota liiallista näkyvyyttä. Siitä saa yleensä maksaa, ennemmin tai myöhemmin..)) En kai ole erityisen herkkähipiäinen, mutta "ylpiä" olen..)) Eteläpohjalainen luonto kun on sellainen, että ei tupata jos ei tykätä.

Koen myös, etten ole erityisen taitava tekemään aloituksia, valitsemaan kiinnostavia aiheita, meistä korppis ja Paloma ovat siinä taitavia.
        Mutta kiitos luottamuksesta, huomioitsija. Näillä mennään...))

• rupihuuli
        demeter1 kirjoitti:

Kiitos sanoistasi, huomioitsija. Tulivat kyllä tarpeeseen, kun juuri ajattelin, etten oikein osaa olla tässä ilmapiirissä, mikä palstalle näyttää meidän 60-plussalaisten -myötä tulleen. Vakuutin muille, että kyllä tämä myrsky ohi menee, Tellukka kai ei ole siitä millänsäkään, eikä kai minunkaan pitäisi olla, koska minuun on suhtauduttu hyvin, mutta silti tuo ikätovereiden saama "huomio" rassaa kun tuntuu siltä, ettei myrsky oikein asetu.
        Olen ollut sananvapauden puolustaja henkeen ja vereen, mutta välillä kyllä tuntuu, että sitä voisi vähän rajoittaakin..)) Toisaalta, kukin toimii luontonsa mukaan ja mikä minä, tai kukaan muukaan, on muita mestaroimaan.

Täällä on kuitenkin monia hyviä kirjoittajia, jotka itsestään numeroa tekemättä
        jakavat omaa elämänkokemustaan ja viisauttaan. Heidän varaansa kai nyt täytyy laskea. Ja kuten moni kirjoittaja jo mainitsi, tällä "osastolla" on kahvipirtti ja sen emäntä SkillaN, joka on pystynyt luomaan yhteisön, jossa viihtyy, jossa huomioidaan toiset ja käydään oikeaa dialogia.

"Takarivin tyynenä" vähän arkailen tuota liiallista näkyvyyttä. Siitä saa yleensä maksaa, ennemmin tai myöhemmin..)) En kai ole erityisen herkkähipiäinen, mutta "ylpiä" olen..)) Eteläpohjalainen luonto kun on sellainen, että ei tupata jos ei tykätä.

Koen myös, etten ole erityisen taitava tekemään aloituksia, valitsemaan kiinnostavia aiheita, meistä korppis ja Paloma ovat siinä taitavia.
        Mutta kiitos luottamuksesta, huomioitsija. Näillä mennään...))

Korppiksen alatyyli ja solvaukset eivät kuulu palstalle. Demeter voit kirjoitella korppiksen kanssa yksityisesti ei täällä.

• rupihuuli kirjoitti:

Korppiksen alatyyli ja solvaukset eivät kuulu palstalle. Demeter voit kirjoitella korppiksen kanssa yksityisesti ei täällä.

Ai että saan oikein luvan - tai kehotus se nyt taisi olla - kirjoittaa korppikselle yksityisesti, "rupihuuli" ?..))
        Ei minulla nyt hänelle asiaa ole, en vain ymmärtänyt, ettei hänen nimeäänkään saa mainita... Aloitusten kehumisesta puhumattakaan. Olkoon sitten niin.
        Haukkuminen näyttää kuitenkin olevan sallittua..))

• Paloma.se
        demeter1 kirjoitti:

Ai että saan oikein luvan - tai kehotus se nyt taisi olla - kirjoittaa korppikselle yksityisesti, "rupihuuli" ?..))
        Ei minulla nyt hänelle asiaa ole, en vain ymmärtänyt, ettei hänen nimeäänkään saa mainita... Aloitusten kehumisesta puhumattakaan. Olkoon sitten niin.

Deme, nyt meille tulikin oikein koomillinen kurinpitäjä tänne. Saat kirjoittaa korppikselle "yksityisesti"! Wow! Me jotka olemme kirjoitelleet korppiksen kanssa (useimmiten aivan sovussa) yli kymmenen vuoden ajan näillä palstoilla 50 plussista saakka saamme nyt ohjeistusta puskanikiltä "rupihuuli". Olen aivan äimän käkenä.

• demeter1 kirjoitti:

Eikö voitais jättää nämä ylilyönnit ja puskishuutelut toisistamme,kuten Korppiksesta edelliselle vuodelle ja kirjata ne muistojemmekirjaan?

Meillä jokaisella on oma luonteemmepiirre.Olemme eläneet omaa elämäämme, jotkut rimaahipoen,jotkut pää tähdissä.
        Vain se,että olemme kirjoitustaitoisia,sosiaalisesti toimeentulevia suomalaisia merkitsee.
        Ei aina nähdä siinä toisessa kirjoittajassa mörköä,vaan ihminen

• Paloma.se kirjoitti:

Deme, nyt meille tulikin oikein koomillinen kurinpitäjä tänne. Saat kirjoittaa korppikselle "yksityisesti"! Wow! Me jotka olemme kirjoitelleet korppiksen kanssa (useimmiten aivan sovussa) yli kymmenen vuoden ajan näillä palstoilla 50 plussista saakka saamme nyt ohjeistusta puskanikiltä "rupihuuli". Olen aivan äimän käkenä.

No. Aina löytyy näitä, jotka tahtovat pitää järjestystä yllä, yhteisen hyvän nimissä..)) Paloma...

• hehhhhehhhh
        demeter1 kirjoitti:

No. Aina löytyy näitä, jotka tahtovat pitää järjestystä yllä, yhteisen hyvän nimissä..)) Paloma...

Aina löytyy teitä jotka mielistelee joka suuntaan. Oman kuvitellun edun mimissä. Röhönaurut perään 🤣🤣🤣🤣

• rituliini_38 kirjoitti:

Eikö voitais jättää nämä ylilyönnit ja puskishuutelut toisistamme,kuten Korppiksesta edelliselle vuodelle ja kirjata ne muistojemmekirjaan?

Meillä jokaisella on oma luonteemmepiirre.Olemme eläneet omaa elämäämme, jotkut rimaahipoen,jotkut pää tähdissä.
        Vain se,että olemme kirjoitustaitoisia,sosiaalisesti toimeentulevia suomalaisia merkitsee.

Niin Rituliini38. Tuota kai meidän tulisi oppia itse kunkin, toisten hyväksymistä, tai ainakin sietämistä. Jos ei jostakusta tykkää, voisi kai sitä yrittää pysyä etäämmällä ?

• hehhhhehhhh kirjoitti:

Aina löytyy teitä jotka mielistelee joka suuntaan. Oman kuvitellun edun mimissä. Röhönaurut perään 🤣🤣🤣🤣

Jaa. Kerrohan joku toinen mielistelijä, hehheh, niin voin haastaa kisaan,,))
        Minä olen näet kuvitellut olevani ainutlaatuinen siinä lajissa..))
        Entä mikähän se etu siitä mielistelystä olisi ?

• ojennusta
        hehhhhehhhh kirjoitti:

heheheh

Sä olet oikein riidankylväjä,mene ja pese suusi mäntysuovalla ja juuriharjalla,ja pysy pois jos et muuta osaa!
        Jätä jo lapselliset ja typerät juttusi.

• sellaista-se-on
        Paloma.se kirjoitti:

Ajatteles, teitä on nyt sitten kaksi kurinpitäjää näillä palstoilla.

Minäkin olen usein ollut äimän käkenä, kun olen sinun ohjeistuksiasi lukenut.

• Larinparaski
        rituliini_38 kirjoitti:

Paraskin puhuja rauhan puolesta!

• rituliininjatkoa
        Larinparaski kirjoitti:

Paraskin puhuja rauhan puolesta!

Jospa Larinpariski nyt alottais rauhanneuvottelut ja kertoisi
        kuinka olemalla jokaisenmieliksi palstalla onnistuu?

Olisiko se elinpiiri,siellä seiniensisällä pohjanmaalla,se vastaava sinua tyydyttävä
        elinpiiri?
        Jos ja kun näät että seinät alkavat ahdistaa sinua,kutsu ammattiauttajia apuun.
        Tämä nettikeskustelu ei ole paras vaihtoehto

• 21-11

Vuoden suuri tapaus oli vuosikausia palstalla vaikuttaneen pilmari-nikin uusi nousu yleiseen suosioon.

• Viatonsivullinen

Minkahanlainen pilmari lie ollut, herää uteliaisuus. Onko ollut pahimmasta päästä kun niiin kaipaillaan, veikkaan että on ollut. Sellaiset on täällä muodissa😏

• Ryminällähän mennyt vuosi alkoi, keväällä kuului kaiku vanhojen väistyttävä tulokkaiden tieltä 🤣)) ymmärrettävästi nimettöminä. Itseäni se ei säikäyttänyt, ehkä hieman kaihoa aiheutti, mutta olihan monia ikäkkäämpiäkin kokeilemaan seuraavaa porrasta.
      Mihinkään muottiin ei minusta ole pysyvästi asettumaan, köyhdyttäisihän moinen jako osaltaan entisten tuttujenkin kuulumisia. Mukavaa onkin poimia 3 eri arenalta 60-70-80 kiinnostavat aloitukset.
      Olin aistivinani huumorinkukkia syntyneen 70 alkuun, uusien tulokkaiden myötä, mutta otteiden kovetessa se harmikseni tukahtui. Silti olen vakuuttunut pohjalla löytyvän hyviä oivalluksia huumorinkin alalta.

Demeterin olen myös kokenut kypsänä ja ajttelevana kirjoittajana, samoin iloinnut olen uusien kykyjen kertojan lahjoista.
      Joten näillä tuntemuksillani ehdin minäkin kommentoida hieman pintapuolisesti uutuuttaan.
      Kahvipirttiämme rauhan tyysijana ja iltapäivän kahvihetkiin, uskon vakaasti tarvittavan kuten ennenkin 😋

Nyt on palattava pöydän kattaukseen, vieraani tulevat jo klo 11.00 savuporokeitolle,..heippa !

• Niin sini-sirkku!
        Kyllä Kahvipirtinkin perustukset aikoinaan järkkyivät,kun kateelliset kirjoittajat yrittivät sitä kaataa.
        Kiitos tomeran emännän!
        Minusta täällä lasketaan ja odotetaan omalta aloitukselta liikaa?
        Jollei flaksi käy omassa aloituksessa,aletaan alasajaa naapurinaloitusta,joka ehkä saanut enemmän suosiota?

Aletaan paukutella henkseleitä ja keksitään herjoja aloittajasta?
        Ymmärrän sen täysin,että parhaimmisto kirjoittelijoista onkin siirtynyt puskanpuolelle.

• Palstan kannalta olisi suotavaa ottaa uudet kirjoittajat asiallisesti vastaan. Olisi syytä jättää vanhat kaunat ja ennakkoluulot romukoppaan ja aloittaa puhtaalta pöydältä. Aloituksien määrällä ei voi kehua ei laadulla liioin.

Keskustellessa tulisi kirjoittaa kokemuksiaan siten, että ne eivät tyrmää toisen ihmisen kokemuksia. Yhtä oikeaa elämää ei ole meistä kukaan elänyt ja mietinkin minkälainen on oikea elämä.

Erilaiset tutkimukset johdattelevat ihmisten mieliä. Mutta olisi hyvä muistaa, että tutkimusten mukaan esim. sairauksia aiheuttavat ruokatuotteetkin kumotaan aikanaan ja ne julistetaan toisen tutkimuksen mukaan terveellisiksi.

Romoona nimimerkki on kirjoittajana yksi palstan helmistä. Kaunis sujuvasti soljuva suomenkieli yhdistettynä tietoon ja elämän viisauksiin. Hän ei kuitenkaan tee aloituksia joten näkyvyys jää ketjujen sisään. Toinen upea samat ylistävät kriteerit minulta saa nimimerkki Leiriniekka.

Mietin onko mahdollista valita vuoden kohokohtia 70 -palstastalta vuonna 2018,

mikä olisi vuoden ketju,
      mikä olisi vuoden aihe,
      mikä olisi vuoden tapahtuma,
      mikä olisi vuoden nikki?

Mikä olisi tunnuslause vuodelle 2019?

Aloituksen kysely on jo nyt osottautunut kiertyvän nimimerkkeihin, eikä välttämättä osu siihen oikeaan kynäilijään, jolla on kyky kirjoittaa asiasta. Sellaisia on vastaani tullut vain nämä kaksi edellä mainittua nimimerkkiä.

Itse ajattelin viettää 2018 vuoden alussa tarinatonta tammikuuta.

Iloista Uuden Vuoden Juhlaa Kaikille.

• Varma-Tieto

Kyllä se olit ihan sinä itse joka alkoi sen päänaukomisen palstalla!

• takarivintintti
        Varma-Tieto kirjoitti:

Näytti kyllä siltä että nämä 70 vakikirjoittajat ihan asiallisesti alkoi uusille vastailla. Mutta sitten tuli sekaan ilmeisesti näitä entisiä riitakumppaneita jotka alkoi muistutella aikaisemmista jutuista mitä oli hampaankolossa. Sitten alkoikin kyräily ja arvuuttelu, että 70 jotkut nikit puskista juoruaa mitä oli kirjoitettu ketjuihin, vaikka joka ikäryhmän joka ketjua pääsee kuka tahansa lukemaan ja kommentoimaan. Se siitä puhtaasta pöydästä jonka itse sotkitte.
        Kyllä sieltä D ja MM ihan sopuisasti tuli porukkaan.

• Alter-ego
        takarivintintti kirjoitti:

Näytti kyllä siltä että nämä 70 vakikirjoittajat ihan asiallisesti alkoi uusille vastailla. Mutta sitten tuli sekaan ilmeisesti näitä entisiä riitakumppaneita jotka alkoi muistutella aikaisemmista jutuista mitä oli hampaankolossa. Sitten alkoikin kyräily ja arvuuttelu, että 70 jotkut nikit puskista juoruaa mitä oli kirjoitettu ketjuihin, vaikka joka ikäryhmän joka ketjua pääsee kuka tahansa lukemaan ja kommentoimaan. Se siitä puhtaasta pöydästä jonka itse sotkitte.
        Kyllä sieltä D ja MM ihan sopuisasti tuli porukkaan.

Samaa mieltä, että normaalilta ihmiseltä siirtyminen 70 palstalle onnistuu kyllä. Ehkä korpikirjoittajalla pissan määrä päässä oli valmiiksi niin suuri, että ei sopinut joukkoomme?

• rauhaaaaa
        Alter-ego kirjoitti:

Samaa mieltä, että normaalilta ihmiseltä siirtyminen 70 palstalle onnistuu kyllä. Ehkä korpikirjoittajalla pissan määrä päässä oli valmiiksi niin suuri, että ei sopinut joukkoomme?

Eikö se ollut yhtä sotaa jo 50 ja 60 vuotiaissa ? Miten se nyt täällä muuttuisi ? Ei taida tehdä täällä kehenkään vaikutusta edes se hehkutus muka niin hienosta seurapiiri elämästä Hollannissa. Vanhat ihmiset nauttii enemmänkin kodin rauhasta ja rakkaista omaisistaan.

• rauhaaaaa kirjoitti:

Eikö se ollut yhtä sotaa jo 50 ja 60 vuotiaissa ? Miten se nyt täällä muuttuisi ? Ei taida tehdä täällä kehenkään vaikutusta edes se hehkutus muka niin hienosta seurapiiri elämästä Hollannissa. Vanhat ihmiset nauttii enemmänkin kodin rauhasta ja rakkaista omaisistaan.

Voi sinua vanhusta. Kodin kynttilät loistaa ja rakkautta ympärillä. Mutta miksi silti olet katkera elämälleni kahden maan välillä?

• Totuudenmukainen
        Alter-ego kirjoitti:

Hyvä arvio!

• Varma-Tieto kirjoitti:

Sovitaan niin, että olen sekoittanut palstat, räyhännyt ja huutanut ilkeyksiä käyttänyt rumaa kieltä ja mennyt henkilökohtaisuuksiin. Kehunut itseäni ja haukkunut muiden puolisoita, valehdellut jne. jne. Josko nyt lopetat kun tunnustin syntisi. Sinä olet hyvä minä olen paha. ; (

• 09ki87y
        korpikirjailija kirjoitti:

Voi sinua vanhusta. Kodin kynttilät loistaa ja rakkautta ympärillä. Mutta miksi silti olet katkera elämälleni kahden maan välillä?

¨Voisitko poistua iäksi.

• omakoti

Mistä päättelet että joku muu on katkera elämästäsi kuin sinä itse ? Kyllä oma koti omassa maassa on se mikä antaa. turvan ja onnen. Ja omat sukulaiset, omalla kielellä voi puhua .

• Look.at.yourself

Minun mielestä 84 vuotias hollantilaisukkosi on vanhus!

• rauhotu

Sovitaan niin, että olen sekoittanut palstat, räyhännyt ja huutanut ilkeyksiä käyttänyt rumaa kieltä ja mennyt henkilökohtaisuuksiin. Kehunut itseäni ja haukkunut muiden puolisoita, valehdellut jne. jne. Josko nyt lopetat kun tunnustin syntisi. Sinä olet hyvä minä olen paha. ; (

Ei sinulla edes ole puolisoa . Miksi siinä vaahtoat ?

• eitarkoita
        rauhotu kirjoitti:

Ei sinulla edes ole puolisoa . Miksi siinä vaahtoat ?

Puoliso ei tarkoita ulkomaalaista poikaystävää.

• Korppis11
        eitarkoita kirjoitti:

Puoliso ei tarkoita ulkomaalaista poikaystävää.

Mitä puolisi tarkoittaa?
        Miksi kutsutaan ulkomaalaista aviomiestä?
        Entä kihlattua muunmaalaista?

• tsemppiä-sinulle
        Korppis11 kirjoitti:

Mitä puolisi tarkoittaa?
        Miksi kutsutaan ulkomaalaista aviomiestä?
        Entä kihlattua muunmaalaista?

Älä välitä korppis, vaikka kirjoititkin "puolisi", sillä onhan näitä nykyisin avoliitossa asuvia pariskuntia, joilla on yhteisiä lapsia, jotka myös käyttävät puheessaan, että meidän ja se ei välttämättä tarkoita sitä omistus suhdetta vaan yhteistä elämää .

Sitäkään en ymmärrä näissä sinuun kohdistuvissa kirjoituksissa, että miksi ulkomaalainen mies ei voisi olla puoliso, koska omassa tuttavapiirissäni näitä on jo useita.

Oma miehenikin on vanhus, eikä se ole mikään saliaisuus, että hän on jo 83-vuotias, mutta niin olen itsekkin, koska en ole enää teini, nuori tai edes keski-ikäinen, vaan suosiolla vanha mummi.

No, tästä ei tainnut tulla pian menneenvuoden aloituksta, saati lopetusta, koska en ala niitä pohtimaan.

• tsemppiä-sinulle kirjoitti:

Älä välitä korppis, vaikka kirjoititkin "puolisi", sillä onhan näitä nykyisin avoliitossa asuvia pariskuntia, joilla on yhteisiä lapsia, jotka myös käyttävät puheessaan, että meidän ja se ei välttämättä tarkoita sitä omistus suhdetta vaan yhteistä elämää .

Sitäkään en ymmärrä näissä sinuun kohdistuvissa kirjoituksissa, että miksi ulkomaalainen mies ei voisi olla puoliso, koska omassa tuttavapiirissäni näitä on jo useita.

Oma miehenikin on vanhus, eikä se ole mikään saliaisuus, että hän on jo 83-vuotias, mutta niin olen itsekkin, koska en ole enää teini, nuori tai edes keski-ikäinen, vaan suosiolla vanha mummi.

No, tästä ei tainnut tulla pian menneenvuoden aloituksta, saati lopetusta, koska en ala niitä pohtimaan.

Tapanani on kirjoittaa makuuasennossa petilläni maaten. Kirjoitusvirheitä tulee. Ne eivät mene lukihäiriön piikkiin ; )

Ei ongelma suinkaan ole minun vaan tällä henkisesti jälkeen jääneellä, katkeroituneella ja yksinäisellä kirjoittajalla, joka etsii jokaisen kommenttini ja oikoo niitä oman rajoitetun ymmärtämyksensä mukaan.

• tsemppiä-sinulle

Tapanani on kirjoittaa makuuasennossa petilläni maaten. Kirjoitusvirheitä tulee. Ne eivät mene lukihäiriön piikkiin ; )

Ei ongelma suinkaan ole minun vaan tällä henkisesti jälkeen jääneellä, katkeroituneella ja yksinäisellä kirjoittajalla, joka etsii jokaisen kommenttini ja oikoo niitä oman rajoitetun ymmärtämyksensä mukaan.

Oletko todellakin sitä mieltä, että on vain yksi, henkisesti jälkeenjäänyt, joka katkeroituneena seuraa sinua?

Tuossapa toit itse ongelmasi esille.

Mielestäni se ei pidä paikkaansa, siis ei ole totuus näistä sinua arvostelevista kirjoituksista, että olisi vain yksi?

Kuka mielestäsi on nyt se yksi, joka stalkkaa sinua? Olethan usein heitellyt arvauksia useistakin vaihtoehdoista ja tunnet mukamas kirjoittajat tyylistään.

Minä taas käytän kirjoittaesani hyvinkin hyödykseni uusia sanontoja eri murteista, kuten sinunkin, että "mitä se hyövejää", koska se viittaa paljolti myös Päätalon kirjoihin, joista myös otan sanontoja.

Voinhan olla itse taas väärässä, mutta oikaiskaa mielipiteeni.

• Diagnoosi
        tsemppiä-sinulle kirjoitti:

Oletko todellakin sitä mieltä, että on vain yksi, henkisesti jälkeenjäänyt, joka katkeroituneena seuraa sinua?

Mielestäni se ei pidä paikkaansa, siis ei ole totuus näistä sinua arvostelevista kirjoituksista, että olisi vain yksi?

Kuka mielestäsi on nyt se yksi, joka stalkkaa sinua? Olethan usein heitellyt arvauksia useistakin vaihtoehdoista ja tunnet mukamas kirjoittajat tyylistään.

Minä taas käytän kirjoittaesani hyvinkin hyödykseni uusia sanontoja eri murteista, kuten sinunkin, että "mitä se hyövejää", koska se viittaa paljolti myös Päätalon kirjoihin, joista myös otan sanontoja.

Et ole yhtään väärässä vaan korpikirjoittaja joka kirjoittaa paljasta paaskaa. Kuuskymppisten puolella hänellä PN muutama ikiseuraaja, jotka puolustava joka käänteessä korppista, koska tietävät että jos joutuu hänen hampaisiin, se on loppu keskustelupalstalla. Paljon on hyviä kirjoittajia lähtenyt pois korpikirjoittajan takia. Täällä hänellä ei ollut noita mielistelijöitä, siksi ei tullut juttuun.

• läpinäkyvää
        Diagnoosi kirjoitti:

Et ole yhtään väärässä vaan korpikirjoittaja joka kirjoittaa paljasta paaskaa. Kuuskymppisten puolella hänellä PN muutama ikiseuraaja, jotka puolustava joka käänteessä korppista, koska tietävät että jos joutuu hänen hampaisiin, se on loppu keskustelupalstalla. Paljon on hyviä kirjoittajia lähtenyt pois korpikirjoittajan takia. Täällä hänellä ei ollut noita mielistelijöitä, siksi ei tullut juttuun.

Tuo on vanha keino, kun saa vuosikaudet paljon kritiikkiä ja naureskelua osakseen , että alkaa todistella muille ja itselleen vain yhden ns. häirikön kirjoittavan näitä kritiikkejä. Sen yhden tämä leimaa kateelliseksi ja yksinäiseksi . Koettaa arvailla ja todistella kuka se yksi voisi olla, sen kun saisi eliminoitua, niin kaikki olisi hyvin. Kaikki muut ihailevat. Tällainen ajatuskuvio on tavallaan ymmärrettävä, se pehmentää sitä tosiasiaa, että on hankkinut vuosikaudet palstoilla paljon antipatiaa osakseen. Tuskin henkilönä tällaista leuhkivaa itseään esiintuovaa reppanaa muuta kuin säälitään. Mutta kyllä palstoillakin on aina saanut mitä on tilannut.

Ei siinä asiassa mitään erikoista, että on ulkomaalainen poikaystävä ja siellä välillä vierailee. Mutta kun alkaa olla joka viestissä mitä se ihmeellinen poikaystävä teki ja sanoi ja miten upeaa se kaikki suomalaisiin verrattuna, annetaan neuvoja matkailusta kuin muut eivät olisi sitä tehneet - tosin eivät ehtineet eikä halunneet raporttia joka kuppilassa istumisestaan tehdä- saa kyllä ansaitsemansa vastaukset. Meidän pitäisi ymmärtää ja olla kiitollisia , että hän jakaa vain upeaa elämäänsä meille takarivin tollukoille. Homma ei toimi noin.

• ei-toimi-homma
        läpinäkyvää kirjoitti:

Tuo on vanha keino, kun saa vuosikaudet paljon kritiikkiä ja naureskelua osakseen , että alkaa todistella muille ja itselleen vain yhden ns. häirikön kirjoittavan näitä kritiikkejä. Sen yhden tämä leimaa kateelliseksi ja yksinäiseksi . Koettaa arvailla ja todistella kuka se yksi voisi olla, sen kun saisi eliminoitua, niin kaikki olisi hyvin. Kaikki muut ihailevat. Tällainen ajatuskuvio on tavallaan ymmärrettävä, se pehmentää sitä tosiasiaa, että on hankkinut vuosikaudet palstoilla paljon antipatiaa osakseen. Tuskin henkilönä tällaista leuhkivaa itseään esiintuovaa reppanaa muuta kuin säälitään. Mutta kyllä palstoillakin on aina saanut mitä on tilannut.

Ei siinä asiassa mitään erikoista, että on ulkomaalainen poikaystävä ja siellä välillä vierailee. Mutta kun alkaa olla joka viestissä mitä se ihmeellinen poikaystävä teki ja sanoi ja miten upeaa se kaikki suomalaisiin verrattuna, annetaan neuvoja matkailusta kuin muut eivät olisi sitä tehneet - tosin eivät ehtineet eikä halunneet raporttia joka kuppilassa istumisestaan tehdä- saa kyllä ansaitsemansa vastaukset. Meidän pitäisi ymmärtää ja olla kiitollisia , että hän jakaa vain upeaa elämäänsä meille takarivin tollukoille. Homma ei toimi noin.

Harvinaisen hyvin kirjoitit myös minun mielipieeni.

• tsemppiä-sinulle kirjoitti:

Joo, olen sitä mieltä, että on yksi pahasti sairas ja hän on vetänyt muutaman yksinkertaisen mukaansa.

Luepas näiden opetuslasten kirjoituksia.
        .
        "korpikirjoittaja joka kirjoittaa paljasta paaskaa".

"Paljon on hyviä kirjoittajia lähtenyt pois korpikirjoittajan takia."

"Ei siinä asiassa mitään erikoista, että on ulkomaalainen poikaystävä ja siellä välillä vierailee. Mutta kun alkaa olla joka viestissä mitä se ihmeellinen poikaystävä teki ja sanoi ja miten upeaa se kaikki suomalaisiin verrattuna"

Kun pitäisi löytyä faktaa. Vaan kun ei löydy.

Onko nämä kommentit selväpäisen työtä?

• eiepäilystäkään

Joo, olen sitä mieltä, että on yksi pahasti sairas ja hän on vetänyt muutaman yksinkertaisen mukaansa.

Luepas näiden opetuslasten kirjoituksia.
        .
        "korpikirjoittaja joka kirjoittaa paljasta paaskaa".

"Paljon on hyviä kirjoittajia lähtenyt pois korpikirjoittajan takia."

"Ei siinä asiassa mitään erikoista, että on ulkomaalainen poikaystävä ja siellä välillä vierailee. Mutta kun alkaa olla joka viestissä mitä se ihmeellinen poikaystävä teki ja sanoi ja miten upeaa se kaikki suomalaisiin verrattuna"

Kun pitäisi löytyä faktaa. Vaan kun ei löydy.

Onko nämä kommentit selväpäisen työtä?

Jos niitä vertaa sinun omiin kommentteihisi, niin kyllä ne melko selväpäisen lauseilta näyttävät.

• eiepäilystäkään kirjoitti:

Jos niitä vertaa sinun omiin kommentteihisi, niin kyllä ne melko selväpäisen lauseilta näyttävät.

Laita faktaa esimerkiksi?

• Mitta-täynnä

Laita faktaa esimerkiksi?

Kuuskymppisten palsta rauhoittui, kun sinä lähdit sieltä mesoamasta. Palattuani sama räyhääminen ja piilovittuilu alkoi sielläkin. Ole kerrankin sanojesi mittainen ja anna kirjoittajille rauha 60 ja 70 palstoilla edes tammikuun ajaksi. Hyvät kirjoittajat ovat sen ansainneet. Sinä et kuulu heihin jatkuvana vnkäämisenä, luulotteluna s ja itsensäkehumisena.

• Mitta-täynnä kirjoitti:

Kuuskymppisten palsta rauhoittui, kun sinä lähdit sieltä mesoamasta. Palattuani sama räyhääminen ja piilovittuilu alkoi sielläkin. Ole kerrankin sanojesi mittainen ja anna kirjoittajille rauha 60 ja 70 palstoilla edes tammikuun ajaksi. Hyvät kirjoittajat ovat sen ansainneet. Sinä et kuulu heihin jatkuvana vnkäämisenä, luulotteluna s ja itsensäkehumisena.

En saa mielestäsi kirjoittaa mihinkään ikäryhmään. Mutta syyhän on sinussa, niin kauan kuin sinä seuraat ja haukut minua on hässäkkä päällä. En ole sinun määrättävissäsi, en lukeudu takarivin tyyneihin, en kardemummapullan tuoksuisiin mummoihin. En puutu elämääsi älä sinä minun, joten ole vaiti, jätä minut rauhaan.

Muista yksi tosiasia. Minua et pysty ulos ajamaan. Suomi24 ylläpidolla ei ole mitään syytä moittia minua. Minuun henkilökohtaisesti kohdistuneita aloituksiasi ovat joutuneet poistamaan työkseen.

Pistä turpa rullalle ja laita rulla taskuusi.

• toim.huom
        korppis kirjoitti:

En saa mielestäsi kirjoittaa mihinkään ikäryhmään. Mutta syyhän on sinussa, niin kauan kuin sinä seuraat ja haukut minua on hässäkkä päällä. En ole sinun määrättävissäsi, en lukeudu takarivin tyyneihin, en kardemummapullan tuoksuisiin mummoihin. En puutu elämääsi älä sinä minun, joten ole vaiti, jätä minut rauhaan.

Muista yksi tosiasia. Minua et pysty ulos ajamaan. Suomi24 ylläpidolla ei ole mitään syytä moittia minua. Minuun henkilökohtaisesti kohdistuneita aloituksiasi ovat joutuneet poistamaan työkseen.

Pistä turpa rullalle ja laita rulla taskuusi.

Sinä itse olet kirjoittanut, ettet aio olla palstalla tammikuussa, joten nyt rulla kiltisti vaan omaan taskuusi.

• taavitakarivistä
        omakoti kirjoitti:

Mistä päättelet että joku muu on katkera elämästäsi kuin sinä itse ? Kyllä oma koti omassa maassa on se mikä antaa. turvan ja onnen. Ja omat sukulaiset, omalla kielellä voi puhua .

miksi nä et ole onnellinen?
        puuttuuko sinulta oma koti. olet niin kateellinen korppikselle joka voi olla onnellinen monessa maassa.
        jos oma koti omassa maassa ja oman kielen puhuminen omien sukulaisten kanssa on ainoa onni elämässä, eipä sua käy ksteeksi.
        pieni on maailmasi, avarra, ennenkuin tukehdut noihin myrkkyihisi.

• Paloma.se

En ole koskaan osannut laittaa nimimerkkejä minkäänlaiseen arvojärjestykseen näillä palstoilla. Toisilta vain se kertominen soljuu kuin vesi vuoripurossa, toisilla se on liejuista ja joillakin kohisevaa ja pyörteistä. Omalla kohdallani voin vain sanoa että pieniä sivupuroja erkanee helposti joen uomasta ja ne muodostavat joskus mielellään oman joen…
      Täällä on monta hyvää kirjoittajaa, mutta huomattavan vähän aloituksia.

• eihenkilöönmenoa

Älkää nostako nikkejä esiin hyvässä tai pahassa, se ei ole rakentavaa. Keskustelun kommenteissa voi antaa kannustusta tai kiittää mielipiteestä tai olla eri mieltä. Mutta tällainen erillisen ketjun tekeminen jyvistä ja akanoista ei ole reilua, ei edes noille kehutuille.

• no.noistahan.puhutaan

Jos nyt vuoden aiheista puhutaan, niin mieleen tuleva:tä erityisesti ketjut, joissa käsitellään 70-80-vuotiaita naisia.

• Kyllä kahvipirtti yllätti positiivisesti.
      Vetäjä Skillan tekee pirttiin lämpimän tunnelman.
      Näin talvella tulee oltua enemmän netissä, kesällä en juuri sisällä viihdy jos ei sada.
      En osaa laittaa tärkeysjärjestykseen kirjoittajia, kiinnostaa kaikki joilla on jotain kertomista. Ihan vaikkapa arjen tapahtumista.
      Kyllä maailmallakin tapahtuu paljon mielenkiintoista, kaikesta on hyvä kuulla erilaisia mielipiteitä.

• Satuin lukemaan tätä ketjua tavoistani poiketen ja olen oikein otettu huomiosta mikä on ollut myönteistä kahvipirttiä kohtaan, kiitän.
      Hyvää tarkoittava aloitus, mutta niin se on, että mieli piteiden kirjo on suuri ja aina löytyy heitäkin, joille ei mikään kelpaa, ei voi edes moittimisen sijaan jättää kommentit antamatta.

En kovin usein palstalle kurkistele, mutta otsikko oli houkuttava ja niinpä ketjun avasin.
      Tuo paremmuus kysymys ärsytystä lisää ja ei muutenkaan ole kovin kannatettava.
      Kirjoittelu sopuisesti sen sijaan olisi ajateltava asia ja voisi olla palstalle antoisampaa.

Uuden vuoden lupaus, olisiko siinä ajatusta, jos jättäisimme vihan pidon ja toisaalta, emme pienten huomautusten antaisi häiritä;)

Kirjaudun, että varmaan olen oma itseni, vaikka en ole koskaan tavannut nikkini käyttöä väärin.
      Onnellista Uutta Vuotta palstalaisille ja lämpimät kiitokset teille kirjoittajat.

• puskalainen

Skillanille.

Sinä olet oikein "kirjoittajien äiti" jopa niin leppoisan näköinenkin,ihan kuin tuoksuva kardemummainen pullaleeta kahvipirtissäs ;))
      Onneks teikäläisiäkin on pitämässä palstaa edes jotenkin luettavassa fiiliksissä.
      Kiitos onnistuneelle palstallesi jota käyn silloin tällöin lukemassa.

Ja Hyvää Uutta Vuotta!

• jos-sallit

Nätti ja nuorekas hän on , kuin kevään kukka kuten nimimerkkinsäkin. Pullapitkoon en vertaisi. Suukko Skillanin poskelle.

• puskalainen

Pullapitko tarkoitti ihan pehmyttä ja hyvää positiivisessa mielessä.Pitikö siihenkin taas tarttua.

• Riitaisa.porukka

Joku odottaa, että hänen panoksensa valittaisiin vuoden huipuksi. Vassakuu.
      Riitaa ja räiskettä, nimittelyä, ylenkatsetta. Jokainen erimielinen on hullu.
      Suurin osa kirjoittajista katsoo olevansa aina oikeassa ja oikeutettu halveksimaan erilaista mielipidettä.
      Jokainen eriävä mielipide koetaan hyökkäykseksi ja aiheuttaa valtaisan ryöpytyksen.

Se on päällimmäinen mielikuva, joka palstasta on jäänyt. Väki vähenee. Samojen äkäpussien vain on kirjoitettava eri nimimerkeillä, että näyttäisi siltä, että keskustelu jatkuu.

• lukemaanjoutunut

Riitaisa. porukka

Kylläpä on läpeensä ilkeä ja raadollinen näkemys palstastamme! Kun noin armottoman illusioton mielikuva on osallistujalle jäänyt, kehoittasinkin pitäytymään oman itsensä eheytymiseen palstan ulkopuolella!
        Ei tuollaisen lukeminenkaan ole hyväksi kenellekään.

• Paloma.se

Mitä tältä palstalta odottaa ja miten se on vastannut odotuksia on tietenkin yksilöllistä ja sen mukaan kirjoittajien ja aloitusten arvostus.
      Pitkäaikainen vahvan ja näkyvän palstapersoonan jahtaaminen ryhmästä toiseen yhden tai kahden multinikin toimesta, jotka syytävät asiatonta kritiikkiä, moittimista ja lähinnä kai purkavat vain omaa pahaa oloaan päivästä toiseen, viikosta toiseen, on pilannut paljon osallistumisen iloa ja laskee koko ajan palstan tasoa. Asiaan ei kai tule korjausta ennen kuin pakollinen rekkautuminen tulee, jolloin on alettava ottamaan vastuuta omista soperruksistaan ja räkimisistään omalla nimimerkillä ja toivottavasti vielä profiilikuvalla.
      Olet sitkeä sissi, korpikirjailija ja et todellakaan ole mikään pullantuoksuinen mummo, vaan ihan omana itsenäsi olet vuosien kuluessa lunastanut paikkasi, tehnyt oman "brändisi" ja hyvä sellaisena juuri kuin olet. Kuulut siihen osioon palstalaisista joilla on kerrottavaa, sanottavaa ja taito kertoa tarina, et puhu ympäripyöreitä, et sovittele ja puolusta tasapuolisesti kaikkia, otat selvästi kantaa ja et anna periksi.
      En vieläkään menisi sanomaan onko parempi kirjoitella sovinnollisia blogeja arkielämästä ja olla diplomaattinen kaikille. Keskustelupalstan dynamiikkaan kuuluu tietty lataus ja tietty jännitys: niin kauan kuin keskustelijat pystyvät pidättäytymään olemaan eri mieltä asiossa ja perustelemaan erimielisyyttään menemättä henkilökohtaisuuksiin (nimittelyihin, nimimerkkien vääntelyyn, solvauksiin jne.) niin minun mielestäni hyvä asia-aiheinen aloitus päihittää kaikki muut jankutukset, vänkäilyt, huutelut, heitot, ivailut. Täällä on valitettavasti vain muutama jotka ovat halukkaita tai pystyvät tasokkaaseen keskusteluun.

• heittomummoja

Siinä taas sokea rampaa taluttaa!
        Kyllä sinä itse olet samassa veneessä korpikirjailijan kanssa ja molempien osakkeet palstoilla ovat laskeneet pohjatasolla.
        Kannattaako sinunkaan tulla heittämään lisää löylyä ja kehua retostaa tuota riitakapulaa?

• Paloma.se
        heittomummoja kirjoitti:

Kyllä sinä itse olet samassa veneessä korpikirjailijan kanssa ja molempien osakkeet palstoilla ovat laskeneet pohjatasolla.
        Kannattaako sinunkaan tulla heittämään lisää löylyä ja kehua retostaa tuota riitakapulaa?

kyllä te heittomummot olette itse sitä sakkaa ja ette edusta yhtikäs mitään ette palstan yleistä mielipidettä (jota ei ole olemassakaan) ettekä mitenkään kuulu siihen kantavaan voimaan joka pitää tätä purtta vielä vesillä vaan olet riippakivi joka yrittää vetää sitä pohjaan ja kohti karikoita.

• autaarmiasmeitä
        Paloma.se kirjoitti:

kyllä te heittomummot olette itse sitä sakkaa ja ette edusta yhtikäs mitään ette palstan yleistä mielipidettä (jota ei ole olemassakaan) ettekä mitenkään kuulu siihen kantavaan voimaan joka pitää tätä purtta vielä vesillä vaan olet riippakivi joka yrittää vetää sitä pohjaan ja kohti karikoita.

Menikö hermo, kun unohtui isot alkukirjaimet ja välimerkit?

• heittomummoja kirjoitti:

Iltaa paloma@
        Joulu meni ja lapsetkin lähtivät kuka minnekin onneksi tänään oli pitkämatkalaisilla hyvä ajokeli. Huomenna on myrskyjä en luvattu yli Suomen.

Olihan se haaste koota kaksi perhettä yhteen joulua viettämään. Jännitystä taisin kokea vain itse, muut ottivat rennosti.  Mökki ja rantasauna olivat ahkerassa käytössä ja esikoinen ja miniä aloittivat keskustelun mahdollisesta talviasuttavasta pikkumökistä rantatontilleni. Olisihan se kiva heitäkin ajatellen, saisivat viettää lomia keskenään eikä enää vanhempien nurkissa.

Tänään siivosin joulun mökiltä ja suljin sähköt.

No, katsotaan miten mökki idea edistyy, olen itse aika innostunut ja mittailimmekin tonttiani tänään P.n kanssa, että mihin kohti uutta alettaisiin rakentamaan.

Kiitos ystäväni, sinä olet oikea sivustaseuraaja, joka tuntee minut ja tietää asioden oikean tolan. On uskomatonta miten pohjasakka käy ja porisee ja haisee. Omia tulkintoja kirjoituksistani, valehtelua ja oletuksia vailla mitään järkeä. Jotain vanhoja kinoja, joista ei ole faktaa pöytään lyödä.

Toistoja toistojen perään. Niin kaikki toistot jo kymmeneen kertaan kirjoitettu. Ulkomaalainen mies ei voi olla kumppani oli joulukuun paras. Kumppani pitää olla suomea puhuva, jotta ymmärtää. Minäkin jo 13-vuotta ummikkona seurustellut ulkomaalaisen miehen kanssa. Olenkohan ymmärtänyt asiat oikein ; ).

Kirjoitin tarinattomasta tammikuusta. Ajattelin koota tämän vuoden todelliset tapahtumat blogiini ja jättää tarinoinnin, keskiyn lähinnä lukemiseen. Kirjasi putkahti "pukinkontista", joten kohta on aika avata se. Toiseksi tammikuun kirjaksi olen valinnut Yuval Noah Hararin Sapien Ihmisen lyhyt historia kirjan. 

Huomenna Uuden Vuoden Aatto. Käymme jos keli sallii kirkolla ilotulitusta seuraamassa ja jossain pubissa viinkulla.

Tuo viimeinen huomautus ....menikö hermot.... kertoo, sen mitä jo tiedän, eikä tällainen ihminen oikeastaan ansaitsisi huomiotamme, ilkeä on tämän ihmisen luonto. Olemme heitelleet helmiä sialle.

• ystävyydellä
        korppis kirjoitti:

Iltaa paloma@
        Joulu meni ja lapsetkin lähtivät kuka minnekin onneksi tänään oli pitkämatkalaisilla hyvä ajokeli. Huomenna on myrskyjä en luvattu yli Suomen.

Olihan se haaste koota kaksi perhettä yhteen joulua viettämään. Jännitystä taisin kokea vain itse, muut ottivat rennosti.  Mökki ja rantasauna olivat ahkerassa käytössä ja esikoinen ja miniä aloittivat keskustelun mahdollisesta talviasuttavasta pikkumökistä rantatontilleni. Olisihan se kiva heitäkin ajatellen, saisivat viettää lomia keskenään eikä enää vanhempien nurkissa.

No, katsotaan miten mökki idea edistyy, olen itse aika innostunut ja mittailimmekin tonttiani tänään P.n kanssa, että mihin kohti uutta alettaisiin rakentamaan.

Kiitos ystäväni, sinä olet oikea sivustaseuraaja, joka tuntee minut ja tietää asioden oikean tolan. On uskomatonta miten pohjasakka käy ja porisee ja haisee. Omia tulkintoja kirjoituksistani, valehtelua ja oletuksia vailla mitään järkeä. Jotain vanhoja kinoja, joista ei ole faktaa pöytään lyödä.

Toistoja toistojen perään. Niin kaikki toistot jo kymmeneen kertaan kirjoitettu. Ulkomaalainen mies ei voi olla kumppani oli joulukuun paras. Kumppani pitää olla suomea puhuva, jotta ymmärtää. Minäkin jo 13-vuotta ummikkona seurustellut ulkomaalaisen miehen kanssa. Olenkohan ymmärtänyt asiat oikein ; ).

Kirjoitin tarinattomasta tammikuusta. Ajattelin koota tämän vuoden todelliset tapahtumat blogiini ja jättää tarinoinnin, keskiyn lähinnä lukemiseen. Kirjasi putkahti "pukinkontista", joten kohta on aika avata se. Toiseksi tammikuun kirjaksi olen valinnut Yuval Noah Hararin Sapien Ihmisen lyhyt historia kirjan. 

Huomenna Uuden Vuoden Aatto. Käymme jos keli sallii kirkolla ilotulitusta seuraamassa ja jossain pubissa viinkulla.

Tuo viimeinen huomautus ....menikö hermot.... kertoo, sen mitä jo tiedän, eikä tällainen ihminen oikeastaan ansaitsisi huomiotamme, ilkeä on tämän ihmisen luonto. Olemme heitelleet helmiä sialle.

Te kaksi uutta kirjoittajaa, jotka tänne yleiselle palstalle toisillenne kirjoittelette, ja yhdessä irvailette niistä muutamista heitoista, joita osaksenne olette saaneet, koettakaa kuitenkin miettiä, että oletteko itse myös antaneet aihetta näihin heittoihin. Molemmat osaatte olla sanavalmiita, hyviä kirjoittajia, älkää siis heittäkö turhaan vettä kiukaalle, nuo sanasenne: helmiä sioille ym. turhat heittonne, aiheuttaa turhaa ärhentelyä niille, joille ei verbaalista lahjakkuutta ole suotu.
        Rauha ja harmonia olkoon mottomme, ymmäretään heikompiakin ja annetaan kaikille oikeus palstakirjoitteluun.

• Kirjoitan
        ystävyydellä kirjoitti:

Te kaksi uutta kirjoittajaa, jotka tänne yleiselle palstalle toisillenne kirjoittelette, ja yhdessä irvailette niistä muutamista heitoista, joita osaksenne olette saaneet, koettakaa kuitenkin miettiä, että oletteko itse myös antaneet aihetta näihin heittoihin. Molemmat osaatte olla sanavalmiita, hyviä kirjoittajia, älkää siis heittäkö turhaan vettä kiukaalle, nuo sanasenne: helmiä sioille ym. turhat heittonne, aiheuttaa turhaa ärhentelyä niille, joille ei verbaalista lahjakkuutta ole suotu.
        Rauha ja harmonia olkoon mottomme, ymmäretään heikompiakin ja annetaan kaikille oikeus palstakirjoitteluun.

Ei näillä palstoilla koskaan ilman syytä ole ketään vainottu. Ihan itseaiheutettua kaikki ja kainuulainen mökkimummo vielä niin pirun ylpeä osaamistaan muutamasta ulkomaankielisestä sanasta. Tuli mieleen keskustelu, jossa opasti ansioluettelon olevan CW. No, väärinhän meni sekin hienostelu, ihmetytti vaan että miksei voi kirjoittaa ansioluettelo, joka sentään on selvää suomea eikä mikään CV.

• Paloma.se kirjoitti:

Avasin kirjasi. Heti ensimmäiseltä sivulta se vetäisi minut mukaan uskomattomaan seikkailuusi. Olen lukenut aijemmin otteita kirjasta nyt löysin jatkumon eri tapahtumien välille.

Tykkään.

• kovaopus
        korppis kirjoitti:

Avasin kirjasi. Heti ensimmäiseltä sivulta se vetäisi minut mukaan uskomattomaan seikkailuusi. Olen lukenut aijemmin otteita kirjasta nyt löysin jatkumon eri tapahtumien välille.

Tykkään.

Oliko kirjan nimi kenties "Välilihameren hempeät huulet?"

• Tai.kenties
        kovaopus kirjoitti:

Oliko kirjan nimi kenties "Välilihameren hempeät huulet?"

Finnishwoman In Colombia

• taavitakarivistä
        heittomummoja kirjoitti:

Tiedätkö sinä yhden jutun?

Voiko joku riidellä ihan yksin?

Et edes sinä, mutta sinun kanssasi syntyy riita vaikka ei haluaisikaan!
        Kun vastaat tähän ja minä sinulle, on riita valmis,
        mutta en vastaa.
        Kokeile miltä tuntuu riidellä yksin!

• SikaSaiHelmen
        korppis kirjoitti:

Iltaa paloma@

Etkö huomaa että provosit?
        Enkä ymmärrä että kaksi aikuista ihmistä keskustelee keskenään palstalla. Näitä juttuja varten on toisia kanavia.
        Ei vaikuta kovin kypsältä.

• säälittäviä.olette
        SikaSaiHelmen kirjoitti:

Etkö huomaa että provosit?
        Enkä ymmärrä että kaksi aikuista ihmistä keskustelee keskenään palstalla. Näitä juttuja varten on toisia kanavia.
        Ei vaikuta kovin kypsältä.

Siinä sitä halveksitaan muita saastaksi ja haisevaksi pohjasakaksi kun on ajettu itsensä umpikujaan. Lastensa rakennushankkeet voi kyllä selostaa ystävälleen sähköpostilla ja mahtaako olla rakennuslupaakaan. Palstalta sitä ei ainakaan haeta.

• kyllästyttää
        säälittäviä.olette kirjoitti:

Siinä sitä halveksitaan muita saastaksi ja haisevaksi pohjasakaksi kun on ajettu itsensä umpikujaan. Lastensa rakennushankkeet voi kyllä selostaa ystävälleen sähköpostilla ja mahtaako olla rakennuslupaakaan. Palstalta sitä ei ainakaan haeta.

Eikö sinulla ole palstalle muuta annettavaa kuin v..ttuilla toisille kirjoittajille? Voit lopettaa kirjoittelusi.

• Kyllä puoliaan voi pitää jos tulee aiheetta loukatuksi.
      En ole mikään kynnysmatto, silti kartan riitaa, jos jatkaa jupinaa niin loppua ei ole näkyvissä.
      Olen huomannut että on turha alkaa sotimaan tai jankuttamaan, jos ei ole todella tärkeä asia kysymyksessä niin pysyn mieluummin vähän aikaa poissa että asia unohtuu.
      Minun elämäni on aika tasaista, ei ole mitään ihmeellistä kerrottavaa, silti tykkään kirjoitella tänne.
      En usko että kovinkaan monen tämän ikäisen elämä on enää kovin tapahtumarikasta, tykkään lukea arjen iloista ja suruistakin.
      Myös maailman tapahtumat kiinnostavat, täällä niihin suhtautuminen on hyvin vaihtelevaa, yhtä oikeaa mielipidettä ei ole olemassa.

• no.siihen.viittaa

Jos yrittää tehdä yhteenvetoa vuoden näkyvimmästä palstalaisesta, niin kyllä siihen tuntuu päätyvän, että sen nikki alkaa k-kirjaimella.. Onhan täällä tosin muitakin hyviä kirjoittajia.

• Onnittelen

Näkyvin on ja kuuluvin. Saavutus sekin että on näkyvin suomi 24 70 plussalla. Onneksi olkoon !

🌹🌹🌹🌹🌹🌹

• että.kovaa.peliä.tämä

Tunnuslause tulevalle vuodelle: Joka leikkiin lähtee, se leikin kestää

• nuorijanätti

Kylläpäs palsta otetaan vakavasti. Mulle tämä on tuuli tuo, tuuli vie. Säpinää on muualla ihan tarpeeksi. En ole riidanhaluinen ja toivon, että vuoden vaihtuminen tuo palstalle sopuisamman sävyn. Miksi nostaa itseään tai muita jollekin valtaistuimelle?

• kullanmurunen

Minä olen ihanan miehen sydämen kuningatar, sääli kun joku joutuu tyytymään palstadiktaattorin asemaan. No ei hän ihan itse nosta, on yksi apuri.

• Uteliashiiva
        kullanmurunen kirjoitti:

Minä olen ihanan miehen sydämen kuningatar, sääli kun joku joutuu tyytymään palstadiktaattorin asemaan. No ei hän ihan itse nosta, on yksi apuri.

Onko sinulla samanlainen sokeri-isukki elättämässä mitä korppiksellakin?

• mitäsluulisit
        Uteliashiiva kirjoitti:

Jos se onkin oikeasti Nekku-Eno?

• kmurunen
        Uteliashiiva kirjoitti:

Mitä höpsit ? Mieheni on 5 v nuorempi kuin minä ja se on vain hyväksi molemmille 😘Eikä minua tarvitse elättää, molemmilla hyvät tulot.

• Uteliashiiva
        kmurunen kirjoitti:

Mitä höpsit ? Mieheni on 5 v nuorempi kuin minä ja se on vain hyväksi molemmille 😘Eikä minua tarvitse elättää, molemmilla hyvät tulot.

No näinhän sen pitäisikin olla, eikä 7-kymppinen verevä nainen tarvitse 85 vuotiasta puukenkämiestä seuralaisekseen. Korpikirjailija ei tajua että sitä on kusetettu.

• mitähuijausta
        Uteliashiiva kirjoitti:

No näinhän sen pitäisikin olla, eikä 7-kymppinen verevä nainen tarvitse 85 vuotiasta puukenkämiestä seuralaisekseen. Korpikirjailija ei tajua että sitä on kusetettu.

Tarkoitat varmasti 77-vuotias.
        Tuollahan se mummon ikä paljastui muitten valheitten joukossa.

• ainanaakka
        mitähuijausta kirjoitti:

Tarkoitat varmasti 77-vuotias.
        Tuollahan se mummon ikä paljastui muitten valheitten joukossa.

korppis on 71 vuotias

• näinseon
        ainanaakka kirjoitti:

korppis on 71 vuotias

Tuli äidiksi 42-vuotiaana ja poika on nyt 35 vuotias.

• knnnl
        näinseon kirjoitti:

Tuli äidiksi 42-vuotiaana ja poika on nyt 35 vuotias.

Tarkat tilastothan sinulla onkin. Sinulla ei taida olla muuta sisältöä elämässä kuin kirjata ylös Korppiksen tekemisiä. Oikeinko kirjallista arkistoa kokoat. Olet säälittävä stalkkaaja!!!!!

• ruuduntakana

Voi teitä naikkoset.
      Jatkuvaa sotaa palstalla,miten te jaksatte? Parempi olisi näille solvatuille että ette mitenkään antaisin tän kirjoittajan vaikuttaa teihin ja kohauttaisitte olkapäitänne.
      Antaa juputtaa vaan.
      Itse silloin tällöin täällä piipahtaneena ja lukiessani palstoja,huomaan monia hyviä kirjoittajia joilla on todella sana hallussaan ja lauseisiin liittyy vahva sisältö.Se on taito se. Heidän antiaan jaksaa lukea ihan mielenkiinnolla. En voi ymmärtää että joku saa niistäkin asioista jotain negatiivista tai se on vaan hänen leikkiään sohia muurahaispesää,niinkuin sanotaan.
      Paras jättää huomiotta ja naureskella täällä ruudun takana.

• ymmyrkäisenä

Hei, onko kysyjä saanut vastauksen?
      Pitääkö vastata?

• Ketjujoutaapois

Koko ketju on aloitettu riidan aikaansaamiseksi. Ei kannattaisi korvaansa lotkauttaa tuollaisille kyselyille.

• ketjujoutaapois2

just noin.
        kun aloittaja sai alkuvuodesta riitaa aikaan ruorikosken kanssa, tekee vaikka tikusta asiaa, että palsta on sekaisin.

Tämän verran tähän. riitaahan täällä nyt pitää ihan hakea, eikös vain, kuin niin keskenään sopivaa porukkaa onkin tänne osunut.

Halleluja ja aamen tälle kyselylle.

• että.köyhiäkin.on

Palstalla syytellään ja kinastellaan jatkuvasti.
      Keskeisenä syynä syyttelyyn on kateus, joka lähes aina johtuu siitä, että kateuden kohde on kertonut yksityisasioistaan.
      Muuan palstalainen kertoi menneensä taksilla kauppaan. Siitäkös melu nousi. Että oikein taksilla kauppaan! Ollaanpas siinä rikkaita!
      Joku kertoi käyneensä miesystävänsä kanssa ulkomailla. Kaikenlaisilla asioilla sitä oikein lehkitaan! On tässä miesystävä jollakulla muullakin!
      Kun joku kertoi omaavansa ulkomaisen miesystävän, siit'ä vasta mökä nousi. Että joku viitsiikkin tuolla tavoin kohtotaa itsensä kaikkien yläpuolelle!

Jos sitä vastoin kerrot asuvasi kaupungin vuokratalossa, yksin, ja käyväsi ostoksilla jalan tai pyörällä, ei sinua kukaan kadehdi. Kun et mene haastamaan riitaa palstalle, saat olla aika huomaamatta. Kukaan ei sinuun kiinnitä huomiota pennin vertaa.

Voit hyvin tehdä näin, vaikka kuuluisitkin täällä niihin, jotka omistavat kaupungin keskustassa kolme sijoitusasuntoa.. Nehän eivät leuhki täällä. Ajattelevat kyllä itsekseen, että köyhät tulee panna lujille.

• miljardi

Kateus kuuluu nuoremmille ikäpolville, kuka sitä nyt tässä iässä enää jaksaa.

• Alter-ego

Täti Monika von Peräkylä kainuulainen korpikirjoittaja nyt ainakin olisi toivonut lapsenlapsia mutta kun ei tunnu vaan kuuluvan, liekö pojilla mitään käsitystä miehuudesta kun ovat ilman isää elämään, eikä tilanne nyt ainakaan parane äidin uuden ”poikakaverin” myötä. Taitaa sukuhaara olla nääntymässä?

• Nohehhhhehhh

Taisi se taxilla kauppaan ajelu mennä Kelan piikkiin ja nuo ulkomaan heilat ja reisut on ollut täällä vitsinä ihan sen takia, kun itse on niin iso numero niistä tehty.

• nostetta

Eihän se taksilla ajelu ole mitään kallista omaan autoon verrattuna. Asioista pitäisi keskustella, ei henkilöistä. Ja myönteiseen sävyyn.

• no.siinä.oli.asiaa

Vuoden ketjuhan oli ehdottomasti ruorikosken vuosi sitten ylläpitämä pitkä ketju , joka koski erästä aikaisempaa näkyvää palstan hahmoa.

• no.jos.vaikka.nuoltaisi

Vuodenvaihteen myötä palstalle on ilmestynyt uusi käsite: nuolija.
      Nuolijalla on tapana mielistellä eräille nikeille.
      Eihän siinä mitään pahaa ole, eihän?

• katsotaaan

Eikö sinua ole kukaan koskaan kannustanut tai vastannut ystävällisesti ? Nyt kun ilmoitit nikkisi, pidän silmällä ovatko viestisi kehumisen arvoisia.

• no.jos.vaikka.kehuttaisi

Kehujien joukkoon voit hyvin liittyä. Pääsisit hyvinkin itseäsi parempaan seuraan.
        Kannustanut e ole, kun ei ole ollut syytä.
        Ystävällisesti meikäläiselle vastaavat kaikki muut.

• ei.voitu.estää

Mikä olisi näkyvin ja mieleenpainuvin vuoden tapahtuma 2018?

Ensimmäisenä tulee mieleen menneinä vuosina palstalla näkyvästi esiintyneen nikki pilmarin virtuaalihahmon esiin marssittaminen palstalle.

• muoti-ilmiö

Se liittyi ruorik...vaalierk…funds syndroomaan. Syndroomat on muotia ! Onkohan muotia vielä 2018 ?

• hautaan.joutavat
        muoti-ilmiö kirjoitti:

Se liittyi ruorik...vaalierk…funds syndroomaan. Syndroomat on muotia ! Onkohan muotia vielä 2018 ?

Eikö nuo vanhat haamut jo pikkuhiljaa voisi kuopata?

• no.vielä.sillä.tavalla
        hautaan.joutavat kirjoitti:

Eikö nuo vanhat haamut jo pikkuhiljaa voisi kuopata?

Milloinkas haamuja kuopataan?

• nuolentaikinaa

Summa summarum. Monen idoli on henkilö, joka on pahin kiusaaja näillä palstoilla. Sen pituinen se, uusi vuosi , uudet nuolut.

• selvähänse

Ne nuolee koska pelkää korppikotkan raatelua.

• e.lä.mä

70 paljonko vuosia on jäljellä tätä elämää? Monet eivät tiedä kuolema voi olla lähellä.

Kun kuolet et ole täällä, ehkä näet kaiken luulet että elät, olet kummitus ja siinä pysyt jos sinua ei kukaan kaipaa valossa jossa voit saada uuden elämän.

• hämeen_hiras

Sydämen kyllyydestä suu puhuu, sanoo sananlasku.
      Koskee niin kateutta kuin sexiäkin..
      Annetaan toisten kirjoitella, mitä heillä on sydämellään.

• Soinnutjasäveletstoppasi

Ilimankos kun meikäläinen on niiin hiljaanen tyyppi.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Simula, rakkaus, Aittakumpu

Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww
      Perussuomalaiset
      121
      2368
    2. Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan

anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html
      Maailman menoa
      215
      2008
    3. Pormestari käräjille?

Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j
      Puolanka
      61
      1513
    4. Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin

että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html
      Maailman menoa
      175
      1314
    5. Millaista naista ikävöit

Ulkonäkö/persoona
      Ikävä
      55
      1248
    6. Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon

meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä
      Ikävä
      75
      1046
    7. Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle

Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa
      Maailman menoa
      64
      970
    8. Voisimmeko seuraavan kerran kun

Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi
      Ikävä
      36
      907
    9. Nyt on hyvä laittaa

kirjaimet kohdilleen. Kuka kaipaa ja ketä. Onko oma kaivattu täällä ?
      Ikävä
      52
      894
    10. Minkälainen naama

kaivatullasi on? 🫠
      Ikävä
      31
      865
    Aihe