Elämänkaaremme

korpikirjailija

Olen huomannut, että iän määritelmät ovat monilla ihmisillä hukassa.

Keräsin otteita ikäjakaumista eri lähteistä. Otteet valitsin omien ikään sisäistämieni kokemusten ja luetun tiedon mukaan.

Lapsuusikä alkaa syntymästä ja kestää noin 10-12 -vuotiaaksi.

Nuoruus, nuoren matka kohti aikuisuutta alkaa noin 13-vuotiaana ja päättyy aikuisuudessa.

Aikuisuus: Ihminen on henkisesti kypsä ottamaan vastuuta itsestään ja läheisistään.
Suomen lain mukaan nuori on täysi-ikäinen 18-vuotiaana. Psyykkisesti ihminen saavuttaa aikuisuuden noin 24-vuotiaana.

Aikuisuus päättyy vanhuuteen.

Vanhuuden alkamisikää on myös vaikea määritellä. Harvoin eläkkeelle siirtyvää ihmistä ajatellaan vanhana, koska hänellä saattaa olla paljon suunnitelmia ja toimintakykyä.

Keski-ikä ennen ja nyt.

Tutkimuksessa saatiin selvitettyä, että keski-ikä alkaa nyt 53-vuotiaana. Keski-iän merkkeinä pidettiin esimerkiksi sitä, että ihminen alkaa valita vaatteensa niiden mukavuuden, ei tyylikkyyden, mukaan ja sitä, että karvankasvu vaikkapa nenässä, korvissa ja kulmakarvoissa lisääntyy.

Keski-iästä kertoivat myös esimerkiksi kankeus, muistin pätkiminen, valituksen lisääntyminen ja se, ettei enää pysy uusimman teknologian, nuorempien puheenaiheiden tai tuoreimpien listahittien perässä. Vanhenemisen merkkeinä pidettiin myös rauhallisen illan valitsemista railakkaamman sijaan, pakkomielteistä puutarhanhoitoa tai lintujen ruokintaa sekä risteilyn varaamista.

Vanhuus näyttää olevan ennemmin mielentila kuin tietty ikä."

"Useat tekijät, esimerkiksi aktiivisempi elämäntyyli ja terveellisemmät elämäntavat, saavat aikaan sen, että ihmisten asenne vanhenemista kohtaan on muuttumassa. Yli puolet tutkimukseen osallistuneista uskoi, ettei keski-ikää ole oikeastaan edes olemassa enää", sanoo Benenden Healthin viestintäjohtaja Paul Keenan Washington Postin mukaan.

42

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rajansa-kullakin

IKää on yli 80 mutta kyllä on tekniikka hallinnassa. Viisissäkymmenissä ei mitään kankeuksia tai muistin pätkimisiä ollut, eiköhän tuokin ole aika lailla yksilöllistä. Nyt tosin päivittäinen jaloittelu on välttämätöntä, että liikuntakyky säilyy.

• Eli....Vanhuus näyttää olevan ennemmin mielentila kuin tietty ikä

• Todella hyvä avaus korpikirjailija!
      Luulen että sielunhoito,jota juuri teemme täällä? Annamme aivojemme toimia,on tärkeintä.
      Myös fyysinenpuoli ,siis liikunta pitää kroppaa kunnossa ja antaa aivoillekin liikkumatilaa!
      Jos teillä suinkin mahdollisuus,menkää metsään,halailkaa puita,kuunelkaa metsänääniä.

Nykyyhteiskunta luulee löytävänsä onnensa tietsikan äärestä,ei se niin mene.
      Ne ostetut aurinkomatkat eivät korvaa koskaan suomalaista metsää.
      Harrastin aikoinaan suunnistusta,kaiketi jäänyt hihna päälle??
      Tietenkin minun on helppoa puhua liikunnasta metsässä sekä järvellä!
      Koska metsä on lähellä järvi samoin.
      Pilkkihulluus on yksi niistä hulluudenmuodoista,joita olen toteuttanut.
      Toinen, kuuhulluus on sisäsyntyistä?

• Mökilläni on erilaisia puita. Koivuja, mäntyjä, haapoja/leppiä, pihlajoita ja kuusia. Yksi ylitse muiden on rannassani vedenrajassa kasvava haltiakuusi.

En minä niitä halaile, juttelen kylläkin. Pilkkimisestä tuli mieleen ryntäys jäälle heti kun se miehen kestää tai ei. En kalasta muutoinkaan.

Joulupäivänä saunoimme rantasaunassa. Olen tehnyt avannon laiturin eteen. Siitä on helppo nostaa kylpyvedet.

Itselleni oma tai muiden ikä ei ole ongelma.

• Paloma.se

Minä ajattelen että vanheneminen alkaa siitä kun henkinen kehitys loppuu ja ajatusmaailma jähmettyy samoille vanhoille urille ja kaikki uusi tai erilainen alkaa häiritsemään ja ärsyttämään ja kaikki mikä oli lapsuudessa oli paremmin ja tehdään joku ihmeen fetissi köyhyydestä ja puutteestakin ja vaikka raha ja vauraus ei ole niin tärkeää niin ei puutteessa ja köyhyydessä ole mitään ihannoimista myöskään.
      Minä käväisin vähän kahvipirtissä kertomassa paralleelijoulunvietosta ja siellä alkoi puskat kuhisemaan ärsyyntyneitä, toivottavasti vain näitä meidän tavanomaisia puskaystäviämme että olen pilannut joulupirtin tunnelman. Pieni joulukertomukseni siellä tapaninpäivän vietosta jossain muualla oli paha.(Ei tullut mieleenkään että jos Paloman jutut ei ole kivoja niin hyppää vain yli, en tule surulliseksi.)
      Kaikki nuo elämänkaaren eri vaiheet ovat varsin joustavia; lapsuuskin voi jatkua lähes kuolemaan saakka. Kroppa "valmistuu" aikaisemmin kuin nuppi; biologinen perimämme joka varmistaa suvunjatkumisen. Poikani joka on keski-ikäinen (43 v) ja tyttären mies joka on samanikäinen pelaavat pelejä ja keräävät "leluja" roolihahmoja peleistä jne. rekvisiittaa filmeistä ja peleistä; vävyllä on tuhansien levyjen kokoelma ruokasalin seinustalla ja siinä iässä missä me keskityttiin materiaalisen ja henkisen hyvinvoinnin varmistamiseen koko perheelle ja kodissamme; puolisollemme ja lapsillemme ja myös itsellemme nykypolven hyvinvointiyhteiskunnassa keski-ikäiset lapsemme ovat huolestuneita aivan muista asioista.

• Nuorimmaiseni pelaa ystäviensä kanssa lauta-ja roolipelejä. Nytkin löysi mökiltä vanhan lautapelin ja pakkasi laukkuunsa. No tuolla plus 60 palstalla, joku piti 29-vuotiasta kuopustani keski-ikäisenä ; )

Ei nykyisen tulkinnan mukaan 40 kymppinen ole keski-ikäinen vaan aikuinen. Minun esikoinen on 35-vuotias aikuinen myös. Minä olen jo iältäni vanha, mutta ikäni on vain kaksi numeroa elämänkaaressani.

• korpikirjailija kirjoitti:

Nuorimmaiseni pelaa ystäviensä kanssa lauta-ja roolipelejä. Nytkin löysi mökiltä vanhan lautapelin ja pakkasi laukkuunsa. No tuolla plus 60 palstalla, joku piti 29-vuotiasta kuopustani keski-ikäisenä ; )

Ei nykyisen tulkinnan mukaan 40 kymppinen ole keski-ikäinen vaan aikuinen. Minun esikoinen on 35-vuotias aikuinen myös. Minä olen jo iältäni vanha, mutta ikäni on vain kaksi numeroa elämänkaaressani.

Ps. olen jättänyt kahvipirtin tyhjät horinat taakseni. Ei siellä "omat" puskaille, ei he, mutta muut.

• Paloma.se
        korpikirjailija kirjoitti:

Ps. olen jättänyt kahvipirtin tyhjät horinat taakseni. Ei siellä "omat" puskaille, ei he, mutta muut.

Minä kirjoitin kolmiosaisen kertomuksen joulunvietosta Kolumbiaan sijoitettuna ja sain viharyöpyn niskaani, mutta en usko sen tulleen keneltäkään tuvan vakivieraista tai emännältä.
        En olisi voinut uskoa sitä reaktioita, kun halusin vain hieman laajentaa joulunvieton kuvaamme omien rutiinitouhujemme ulkopuolelle.
        Joku kävi vielä laittamassa rasistipropagandaa toivottavasti ylläpito poistaa pian.

• Paloma.se kirjoitti:

Minä kirjoitin kolmiosaisen kertomuksen joulunvietosta Kolumbiaan sijoitettuna ja sain viharyöpyn niskaani, mutta en usko sen tulleen keneltäkään tuvan vakivieraista tai emännältä.
        En olisi voinut uskoa sitä reaktioita, kun halusin vain hieman laajentaa joulunvieton kuvaamme omien rutiinitouhujemme ulkopuolelle.
        Joku kävi vielä laittamassa rasistipropagandaa toivottavasti ylläpito poistaa pian.

No, on siellä ainakin yksi vakio kirjoittaja, joka vie ja tuo juttuja ja kirjoittaa puskista.

• Voi Paloma.se toi on niinaitoa elämää!
        Voi hitsi,että nyt mä vasta sen hokasin?
        Paloma.se kerroit sen,mikä minulle tulee jälkisytytyksellä,nääs tänne korpeen??
        No niin tytöt,avaus aivan mahtava ja jatkotkin kaiketi samaa rataa?
        Elämänkurjuudestakin voi kertoa yleisanallisesti,ei huono,kuten meidän ihana tanssitaiteilijamme.
        Yleensä jos tällä palstalla heittäytyy hervottomaksi ja kertoilee kaiken kursailematta saa huononnaisen maineen ja nimityksen,sen olen yli kymmenen vuoden aikanana sanut tuta
        Parasta antia oli runoelma,jossa Monica luuli,että omaishoitajana en muuta teekkään,kun sitä mieheni kanssa?
        Jos olisin mennyt vokottelemaan Altzeimeriä sairastavaa miestäni,kaiketi olisi kysynyt:
        Missä palaa??

• häpeisit-edes
        Paloma.se kirjoitti:

ja joku omahyväinen Paloma kävi antamassa ohjeita, mitä Kahvipirttiin saa kirjoittaa. Kahvipirtissä on aivan ihana vetäjä, älä sinä siellä ala komentelemaan vai aiotko jatkaa täällä sitä samaa "määräilyäsi", kuin naapuripalstalla.

• häpeisit-edes kirjoitti:

ja joku omahyväinen Paloma kävi antamassa ohjeita, mitä Kahvipirttiin saa kirjoittaa. Kahvipirtissä on aivan ihana vetäjä, älä sinä siellä ala komentelemaan vai aiotko jatkaa täällä sitä samaa "määräilyäsi", kuin naapuripalstalla.

Oletko kahvipirtin vakiokirjoittaja?

• häpeisit-edes

Oletko kahvipirtin vakiokirjoittaja?

En ole, mutta luen sitä usein. Miksi tuollaista kysyit?

• pirtti.on.hoidossa
        häpeisit-edes kirjoitti:

En ole, mutta luen sitä usein. Miksi tuollaista kysyit?

Kahvipirtin emäntä hoitaa järjestysmiehen tehtävät, ei sinun tarvitse siitä huolta kantaa ja huudella muissa aloituksissa kieltojasi.

Etkä edes vakikävijä, häpeä määräämisisäsi itse!
        Katso peiliin välillä.

• nyt.se.lopetti
        pirtti.on.hoidossa kirjoitti:

Kahvipirtin emäntä hoitaa järjestysmiehen tehtävät, ei sinun tarvitse siitä huolta kantaa ja huudella muissa aloituksissa kieltojasi.

Katso peiliin välillä.

Uusi

korpikirjailija

27.12.2018 15:14

Kylläpä kahvipirtin taso laskee kun kk ei sinne enään kirjoita.

• häpeisit-edes
        pirtti.on.hoidossa kirjoitti:

Katso peiliin välillä.

Sory, mutta en halunnut sotkea palstan parasta ketjua moisella tekstilläni.

Pakko katsoa peiliin, kun en kykene meikkaamaan ilman peiliä.

• aaltopahvia
        häpeisit-edes kirjoitti:

Sory, mutta en halunnut sotkea palstan parasta ketjua moisella tekstilläni.

Pakko katsoa peiliin, kun en kykene meikkaamaan ilman peiliä.

Turha sinun on peilin edessä niitä meikkejäsi naamaan telata. Ei se kurttu siitä kummene.

• nyt.se.lopetti kirjoitti:

Uusi

korpikirjailija

27.12.2018 15:14

Kylläpä kahvipirtin taso laskee kun kk ei sinne enään kirjoita.

Viimeinen lause on erotettava viestistäni, se on sinun mielipiteesi, ei minun ymmärretty?

• ettäniin

hUOMAATTEKO?
      Kilpailija aloitti uuden ketjun ikäkriisistä?

Tämä on tätä palstan yhteishenkeä, vai kahtiajakoako?

On aikoihinn eletty juu----

• Tuttua tämä on. Kun ei ole omia ideoita otetaan ideat toisten aloituksista ja samalla yritetään tukahduttaa toinen aloitus. Ei se useinkaan onnistu. Itselle vastaukset huomaa toki.

• Aikuinen____

Tuttua tämä on. Kun ei ole omia ideoita otetaan ideat toisten aloituksista ja samalla yritetään tukahduttaa toinen aloitus. Ei se useinkaan onnistu. Itselle vastaukset huomaa toki.

Satuin vastaamaan tuohon kilpailijaksi haukkumaanne aloitukseen, Nyt satuin lukemaan tätä ketjua.
        Mitä näenkään!
        Luuletko @korpikirjailija että minä olen tuon toisen ketjun aloittanut ja vastannut sitten itselleni :O
        Jos noin luulet, niin sanon suoraan, että hulluja luulet! Onko tämä palsta todellakin aivan pösilö luulotautisten hourintapaikka.

• kristallipalloton

Tuttua tämä on. Kun ei ole omia ideoita otetaan ideat toisten aloituksista ja samalla yritetään tukahduttaa toinen aloitus. Ei se useinkaan onnistu. Itselle vastaukset huomaa toki.

Sinäkö määräät mistä saa aloituksia tehdä ? Onko sinun etuoikeus kirjoittaa ikäjutuista ja varsinkin vanhuksista ? Ai niin, olet asiantuntija . Kerro nyt oikein tarkkaan, ei muut pysty kilpailemaan siinä asiassa ja tuskin haluaakasn DDD.

• Aikuinen____ kirjoitti:

Satuin vastaamaan tuohon kilpailijaksi haukkumaanne aloitukseen, Nyt satuin lukemaan tätä ketjua.
        Mitä näenkään!
        Luuletko @korpikirjailija että minä olen tuon toisen ketjun aloittanut ja vastannut sitten itselleni :O
        Jos noin luulet, niin sanon suoraan, että hulluja luulet! Onko tämä palsta todellakin aivan pösilö luulotautisten hourintapaikka.

Minä en luule, että olet vastannut itseĺesi. Hullujahan me kaikki, jotka täällä luullaan. Tämä on pösilö luulotautisten hourintapaikka. Hyvin ilmaisit ajatuksesi.

• kristallipalloton kirjoitti:

Sinäkö määräät mistä saa aloituksia tehdä ? Onko sinun etuoikeus kirjoittaa ikäjutuista ja varsinkin vanhuksista ? Ai niin, olet asiantuntija . Kerro nyt oikein tarkkaan, ei muut pysty kilpailemaan siinä asiassa ja tuskin haluaakasn DDD.

Enhän minä. Vastasin nimimerkille ..että niin...Miksi luulet minun ajattelevan kuten sinä ajattelet.

• otto.as

On olemassa erilaisia aivojen kehityshäiriöitä. Eräs tälläinen ominaisuus on aspergersyndrooma. Itävaltalainen lastenlääkäri Hans Asberger sen tutkimuksissaan havaitsi. https://fi.wikipedia.org/wiki/Aspergerin_oireyhtymä

Nämä henkilöt eivät ihmisen kehityskaaren luontaisesti "aikuistu". Kuitenkin aspergereita on kaikissa yhteiskunnissa johtavilla tasoilla.
      Itse sain miehenä korkeat pisteet aspergertestissä. Minulla on eniten vaikeuksia sosiaalisissa taidoissa.

• niinmiekin

Asperger ihmiset ovat järkeviä.
        Pieniä poikkeuksia meillä kaikilla on jos aletaan etsimään sitä ainoaa normaalia ihmistä ja aikuista.

Mitä on aikuisuus?
        Millä mittarilla se mitataan ja kuka on asettanut normaaliuden rajat?

Tuntuu aivan luonnottommudelta sekin, että pieniä vauvoja punnitaan ja mitataan, määrätään lääkkeitä ettei kasva liikaa, tai ettei jää liian lyhyeksi. Dieetille kaksivuotiaat, liian lihavia!
        Koulussa opettaja huomauttaa ruokalassa tytölle; Lopeta jo, olet ihan liian lihava jo nyt!

Kuka määrää mikä on oikea aikuinen, tai kuinka lapsi saa kasvaa ja kehittyä omanlaisekseen ihmiseksi. Liikalihavuus ei ole kaikkien ongelma, joillakin lihavuus on jo geeneissä!

Ollaan vaan omanlaisiamme aikuisia, toiset viisaamoia kuin toiset, mutta yli-ihmistä ei ole täälläkään näkynyt. Samaa sortinsakkia koko populaatio!

• otto.as

Joskus minulle tulee päälle sellainen "ylivaihde". Ne sallivat hiukan tavallisesta poikkeavaa käytösmallia. Muistan tapauksen Joensuusta vuosia sitten.
        Olin viikkoja metsänraivaustyössä; risusavotassa raivaussahan kanssa. Meinin halpahalliin ostamaan erinäisiä tarvikkeita.
        Rentouduin kovan työn jälkeen niin että aloin hyräilemään itsekseni kumealla rintaäänelläni. Isoäiti oli tytärentyttärensä kanssa kaupassa ostoksilla.
        Rouva katseli minua pitkään; Niin tuollaisia täällä kaupungissa näkee, omituisia ihmisiä.
        Minulle tuli niin hyvä mieli että ulos liikkeestä päästyäni nauraa hohotin itsekseni. Hyräilemäni teos on gospelmusiikkia hyvin suosittu, minulle rakas.
        Pienikin muutos tavallisuudesta on hyvin outoa joillekin ihmisille ehkä heidän omasta elämäntilanteestaan riippuen.

Tammikuun ensimmäisenä maanantaina menen Kuopioon yksityisen neurologin vastanotolle uteliaisuuttani, omasta tiedonhalustani johtuvana.
        Mitkään ihmisuhteet minulla eivät kestä pitempia aikoja. Ihastun aina tulisesti johonkin naiseen. En osaa hoitaa ihmissuhteita aikaa kestäviksi.

• e.lä.mä

Elämän kaaria ei kukaan tiedä kuinka pitkiä ovat siis täyttä paska kirjoittelua siis sontaa 70 .

Hyvin sairaita tänään ovat kirjoittajat se sairaus on päässä ei niitä voi parantaa.

• Kiitos e.lä.mä!
        Voin huomisen ajanvaraukseni perua!
        Aivan mahtavaa,meillä omalääkäri tällä palstalla!
        Säästyy taas nekin terveyskeskusmaksut!

• huvittava.elämä
        rituliini_38 kirjoitti:

Kiitos e.lä.mä!
        Voin huomisen ajanvaraukseni perua!
        Aivan mahtavaa,meillä omalääkäri tällä palstalla!
        Säästyy taas nekin terveyskeskusmaksut!

Otitko liian tosissasi?

Huumorilla noita elämä nikin ajatelmia on hyvä käsitellä.
        Kaikki me olemme enemmän tai vähemmän sairaita, mutta kun tuossa ei ole henkilökohtaisuutta, niin, naurahdetaan.

• ultima
        huvittava.elämä kirjoitti:

Otitko liian tosissasi?

Huumorilla noita elämä nikin ajatelmia on hyvä käsitellä.
        Kaikki me olemme enemmän tai vähemmän sairaita, mutta kun tuossa ei ole henkilökohtaisuutta, niin, naurahdetaan.

Oikeassa olet. Elämän kirjoitukset pitää ymmärtää juopon tekstiksi. Tuntuu hänellä aina viina kirvoittavan kirjoittelemaan. Ja kännisten sanomiset kannattaa jättää omaan arvoonsa.

• Paloma.se

Asperger voi olla hyvinkin pahasti syrjäyttävä neurologinen syndrooma ja aiheuttaa kantajalleen vaikeuksia koko elämänsä aikana. Pieni määrä aspergeriä tai adhd:ta ei ole välttämättä mitenkään vammauttavaa, vaan voi olla jopa positiivista ja eräänlainen "salainen ase", ylimääräinen lahjakkuus jota ei näe edes päällepäin. Varsinkin jos ne omistaa yhdistettynä korkeaan älykkyysosamäärään, verbaaliseen, matemaattiseen, analyyttiseen jne, mihin tahansa älykkyyden eri lajeista. Valitettavasti se asperger tai adhd mihin me yleensä viittaamme ovat kaksi täysin erilaista, mutta yhtälailla normaalia sosiaalista/työelämää vaikeuttavia syndroomeja.
      Mutta en allekirjoittaisi sitä etteikö Aspergerin syndroomasta kärsivät koskaan kasvaisi aikuisiksi. Riippuu paljon minkä asteinen autismispektrin oireyhtymä henkilöllä on.

Down syndroomin omaavat ovat taas pikemminkin lapsosia koko elämän läpi.

• oletko.kaheli

Mikä on syndroomi ? Latelet siinä asioita, joista et todellisuudessa tiedä mitään. Lukisit edes tarkemmin Wikipediasta, ennen kuin tulet tänne opettamaan !Allekirjoituksesi voit siis tunkea sinne minne ei päivä paista.

• nettilääkärikö

Menehän mummeli höpöttämään näitä sairauksia tuonne terveyspuolelle.

• oletko.kaheli kirjoitti:

Mikä on syndroomi ? Latelet siinä asioita, joista et todellisuudessa tiedä mitään. Lukisit edes tarkemmin Wikipediasta, ennen kuin tulet tänne opettamaan !Allekirjoituksesi voit siis tunkea sinne minne ei päivä paista.

Täällä kirjoittaa kolme kirjoittajaa, jotka käyttävät rumia, ala-arvoisia nimityksiä ja sanontoja huom. Kolme ja heillä kaikilla on sininen vakionikki.

• kaksisalakyttää
        nettilääkärikö kirjoitti:

Menehän mummeli höpöttämään näitä sairauksia tuonne terveyspuolelle.

ja myös ;
        oletko.kaheli
        28.12.2018 12:00
        Mikä on syndroomi ? Latelet siinä asioita, joista et todellisuudessa tiedä mitään. Lukisit edes tarkemmin Wikipediast....

Tässä kaksi palstan älykköä ovat peräkkäin tai alekkain, kumminkin hyvä , kun kohtaa kaksi erittäin aktiivia, ystävällisyyden perikuvaa kommentoimassa samaa viestiä! Ellette ole muuten löytäneet toisistanne mitäänn hyvää, nyt teidän jo pakko hyväillä toisianne sanoilla ja sävelillä!

Täällähän saa jokainen, niinkuin tekin tuossa vastasitte, kirjoittaa oman mielipiteensä, miellyttääpä se muita tai ei.
        Teitäpä ei tunnu miellyttävän mikään eikä kukaan, mutta toistenne samankaltaisuudesta voittte jopa kehua toisianne.
        Osaatte olla pistäviä mummeleita, mutta kaikilla meillä on kone suojana, ette ihan osu!

Rakkaita vihollisia pitää ihan rakastaa. Ottakaa siis vastaan rakkautta kos se osuu kohdalle, hakemalla ette ehkä saavuta, Se on tuo terävä kieli ja tyhjä ???

• Paloma.se
        oletko.kaheli kirjoitti:

:)
        Elikkä jos sinä kärsit aspbergerin tai autismiin kuuluvasta oireyhtymästä ja sosiaaliset kontaktit ei pelaa niin tuntuu helpommalta tulla tänne anonyyminä lyttäämään ja nimittelemään ihmisiä joiden ei todellakaan tarvitse lukea wikistä mistä on kysymys, kun on melkein koko työelämänsä aikana joutunut tekemisiin lasten ja nuorten kanssa joilla on neurologisia poikkeavuuksia. Minulla on sekä perustiedot (ilman wikiä) että pitkä kokemus adhd:stä, aspergerin syndroomasta, autismista, touretten syndroomasta.
        @korppis, minä olin ihmetellyt niitä peukkuja (5 kpl) joita minua mollaava kirjoitus oli saanut kahvipirtissä. Nyt alkaa minuakin jo kiinnostaa ketkä rekatut ovat niin s___nan raukkoja että menevät peukuttamaan, mutta eivät uskalla esittää mielipiteitään omalla nikillään.

• jäitähattuun
        Paloma.se kirjoitti:

:)
        Elikkä jos sinä kärsit aspbergerin tai autismiin kuuluvasta oireyhtymästä ja sosiaaliset kontaktit ei pelaa niin tuntuu helpommalta tulla tänne anonyyminä lyttäämään ja nimittelemään ihmisiä joiden ei todellakaan tarvitse lukea wikistä mistä on kysymys, kun on melkein koko työelämänsä aikana joutunut tekemisiin lasten ja nuorten kanssa joilla on neurologisia poikkeavuuksia. Minulla on sekä perustiedot (ilman wikiä) että pitkä kokemus adhd:stä, aspergerin syndroomasta, autismista, touretten syndroomasta.
        @korppis, minä olin ihmetellyt niitä peukkuja (5 kpl) joita minua mollaava kirjoitus oli saanut kahvipirtissä. Nyt alkaa minuakin jo kiinnostaa ketkä rekatut ovat niin s___nan raukkoja että menevät peukuttamaan, mutta eivät uskalla esittää mielipiteitään omalla nikillään.

Se voi olla yksikin rekattu sinun menneisyydestäsi 60 plussalta , joka käy monta kertaa peukuttamassa ja muutenkin ikävästi kommentoimassa. . Et tullut tänne yksin, vaan koko kirjoitushistoriasi seuraa. Mitä näillä 70 ihmisillä voisi olla sinua vastaan ? Ikävää jos nyt aletaan arvailla ja katsoa kristallipalloista.

• Paloma.se
        jäitähattuun kirjoitti:

Se voi olla yksikin rekattu sinun menneisyydestäsi 60 plussalta , joka käy monta kertaa peukuttamassa ja muutenkin ikävästi kommentoimassa. . Et tullut tänne yksin, vaan koko kirjoitushistoriasi seuraa. Mitä näillä 70 ihmisillä voisi olla sinua vastaan ? Ikävää jos nyt aletaan arvailla ja katsoa kristallipalloista.

Totta puhut; en minä tutki arkistoja enkä pidä arvausleikeistä.
        Onhan sitä tullut kaikenlaista kirjoitettua vuosikymmenen aikana ja eikä kaikki ole ollut niin loppuun sakka ajateltua. Mutta että olisin syyllistynyt johonkin niin pahaan että kimppuuni käytäisiin puskasta ja kivi heitetään, mutta käsi piilotetaan, sitä en usko. Ei ole minulle luonteenomaista olla systemaattisesti ilkeä.

• Makriina.ei.kirj

Monikaan ei allekirjoita muistin hidastumista ja kropan kankeutta viiskymppisenä. Se ei ole edes mahdollista, koska on pidettävä kiirettä niin työssä kuin kotona, että ehtii tehdä kaiken tarpeellisen.
      Moni opiskelee koko ikänsä ja eläkkeelle siirryttyään menee yliopistoon.
      ATK ei enää ole ikääntyvällekään sellainen peikko kuin joskus 30 v. sitten.
      Nykyisessä kiireisessä elämänrytmissä moni eläkkeelle siirtynyt isovanhempi huolehtii lastenlapsista. Siinä ei kauan kankeana säily!
      Toinen tapa liikuntaan on puutarhapalsta, ja sitähän aloittajakin suosittelee.

Vanhuus on todellakin muuttunut meidänkin lapsuudestamme. Valokuvissa isovanhempamme ovat mustissaan, hiukset tiukalla nutturalla, asento on jäykkä ja katse tiukka Kuitenkin tiedämme, että monikin isovanhempamme on kuollut korkeassa iässä, noin 10 vuotta nuorempina kuin me itse nyt olemme. Emme me suostu olemaan vanhuksia kuusikymppisinä.

• Juuri näin. Tunnen olevani keholtani vanha. Kehoni ei tottele enää kaikkia käskyjäni. Lattialta ylösnouseminen on työlästä. Olisi naurettavaa jos kertoisin olevani keski-iässä. Olen siirtynyt kolmannelle osiolle elämässäni. Oli nuoruus, oli aikuisuus, nyt on vanhuuden alkuvaihe. Tosiasioiden hyväksyminen ei tuota surua vaan se vapauttaa turhista lùuloista.

• Ramoona_

En ajattele elämää niinkään kaarena, joka alkaa jostain nollapisteestä, nousee tasaisesti lakipisteeseen, alkaa laskeutua päätyäkseen taas nollaan. Ymmärrän kyllä sen symboliikan , mutta hahmotan omaa elämääni enemmänkin aikajanana, Voin merkitä siihen tärkeitä käännekohtia , jolloin on tapahtunut selkeä muutos. Jotkut piirtävät elämänsä diagrammin muotoon, joko laskeviin tai nouseviin jaksoihin kulminaatiopistestä toiseen. Voihan elämäänsä jälkeenpäin yrittää arvioida, mikä oli nousua, mikä laskua, mutta se on mielestäni turhan yksinkertaistettua. Moni menetys tai tappio voi olla uuden alku. Voisin ehkä yrittää joskus piirtää elämääni karttana.

Omalla kohdallani kokemus vanhenemisesta tuli ensimmäisen kerran voimakkaana, kun toinenkin vanhemmistani oli kuollut, ja edustin perheessäni vanhinta sukupolvea. Oli niin lohdullista olla jonkun lapsi vielä kuusikymppisenä, isältä ja äidiltä saatoin kysyä aina neuvoa. Monasti tartuin vielä puhelimeen , oli ollut niin ihanaa jakaa heidän kanssaan myös iloisia asioita. Oma isäni taisi saada kuusikymmenvuotislahjaksi joltain yhdistykseltä hopeapäisen kävelykepin, jota ei koskaan tarvinnut, liikkui ketterästi kuolemaansa asti, reilusti yli 80-vuotiaaksi. Äidillä oli seitsenkymppisenä hopanharmaat kiharat, kasikymppisenä platinaiset, ei koskaan nutturaa. Itse en oikein uskalla katsoa, harmaantuisinko yhtä kauniisti, sävytytän luonnolliseen väriini niin ahkeraan, ettei harmaa esiin pääse.

Kävelyssä pärjään kyllä nuorempien kanssa, mutta suoraan lattialle tai nurmikolle en minäkään enää istu edes ihanalle piknikille, kun se ylös vääntäytyminen olisi niin työlästä. Tasapainoani testaan, saanko vielä sukat jalkaan seisaaltani tukea mistään ottamatta. Villasukat saan, nailoneita en. :)

Vaikka meillä jo ikää onkin niin paljon, että vanhoiksi voi hyvin sanoa, kulkee meissä aina mukana lapsuutemme ja nuoruutemme vaiheet, aikuisuuden täyttyneet unelmat ja olemme toivottavasti oppineet hyväksymään ne täyttymättömätkin, Kaikkea ei tarvitse saadakaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Missä tapasit kaivattusi

ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      58
      869
    2. Aattelin nainen

Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      684
    3. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      79
      670
    4. Jani Wickholm on kuollut

Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      31
      584
    5. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      35
      542
    6. Uskaltaisitko vielä

Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      86
      517
    7. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      103
      505
    8. Pystytkö pitämään

Taukoa ja eroa ihan hyvillä mielin vai tekeekö tiukkaa
      Ikävä
      41
      481
    9. Mennään näin sitten

Ettei kohdata enää.
      Ikävä
      37