Onko ratkaisukristillisyys raamatullista?

En ole aivan varma, onko tämä ratkaisukristillisyys oikea sana eli kuvaako se sitä, kun esim herätyskokouksissa hoetaan/painostetaan, että nyt...juuri NYT tee ratkaisu Jeesuksen puolelle ja lähde seuraamaan häntä tai jotain sen suuntaista...

27

102

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siis.mitä.häh

      Eli sinun mielestäsi Jeesusta ei voi lähteä seuraamaan?

      Entäs sitten apostolit, jotka lähtivät seuraamaan?

      • En tarkoita sitä, vaan sitä, että kun joku on saarnaamassa evankeliumia omasta oikeaoppisesta seurakunnastaan tai jossakin hihhuleitten seurakunnassa ollaan jossakin euforisessa tunnetilassa, niin juuri silloin joku saarnaaja tai muu "vetoaa", että nyt...NYT HETI tee ratkaisu ja lähde seuraamaan Jeesusta (=liity hihhuloimaan meidän porukkaan tai opiskelemaan oikeata oppia).


      • Selvennän vielä, että pitäisikö ihmisen siinä hetkessä heti tehdä ratkaisu, kun saarnaajan tai jonkun uskovaisen mielestä näyttää siltä, että evankeliumin kohde on otollisessa mielentilassa tai käsittänyt tämän evankeliumin sanoman?

        Eli missä vaiheessa ratkaisu pitäisi tehdä? Mistä tiedät, että ihminen on valmis?

        Mitä edellytetään?


      • kerettiläinen kirjoitti:

        Selvennän vielä, että pitäisikö ihmisen siinä hetkessä heti tehdä ratkaisu, kun saarnaajan tai jonkun uskovaisen mielestä näyttää siltä, että evankeliumin kohde on otollisessa mielentilassa tai käsittänyt tämän evankeliumin sanoman?

        Eli missä vaiheessa ratkaisu pitäisi tehdä? Mistä tiedät, että ihminen on valmis?

        Mitä edellytetään?

        Hepr. 3:15


      • SAI kirjoitti:

        Hepr. 3:15

        Hebr.3:15 Kun sanotaan: "Tänä päivänä, jos te kuulette hänen äänensä, älkää paaduttako sydämiänne, niinkuin teitte katkeroituksessa",

        Mistä voit tietää, kenen ääni se on?

        Sehän voi olla vanhempiesi, jonkun sarnaajan, seurakuntasi tai jonkun muun ääni. Tai oman superegosi ääni.

        Lyhyt kuvaus. superegosta.

        "Eräs tapa, jolla Freud kuvaa persoonallisuuden dynamiikkaa, on sen jakautuminen eri periaatteilla toimiviin osiin.

        Id on se osa minuutta, joka toimii mielihyväperiaatteen mukaan ja pyrkii toteuttamaan haluja ja viettejä. Pikkuvauvan käyttäytyminen liittyy kokonaan viettien ja välittömien halujen tyydyttämiseen. Kasvaessaan kokemuksen ja opetuksen myötä hän oppii kontrolloimaan niitä.

        Superego eli yliminä on kasvatuksesta sisäistetty kuva ihanneminästä. Se toimii moraaliperiaatteen mukaan ja siis tavallaan omantunnon äänenä kontrolloiden viettiminää.

        Näiden kahden välissä toimii ego eli minä, joka realiteettiperiaatteen mukaan joutuu sovittelemaan eri suuntiin vievien impulssien välillä."


      • pyhpyho2374923478
        kerettiläinen kirjoitti:

        Hebr.3:15 Kun sanotaan: "Tänä päivänä, jos te kuulette hänen äänensä, älkää paaduttako sydämiänne, niinkuin teitte katkeroituksessa",

        Mistä voit tietää, kenen ääni se on?

        Sehän voi olla vanhempiesi, jonkun sarnaajan, seurakuntasi tai jonkun muun ääni. Tai oman superegosi ääni.

        Lyhyt kuvaus. superegosta.

        "Eräs tapa, jolla Freud kuvaa persoonallisuuden dynamiikkaa, on sen jakautuminen eri periaatteilla toimiviin osiin.

        Id on se osa minuutta, joka toimii mielihyväperiaatteen mukaan ja pyrkii toteuttamaan haluja ja viettejä. Pikkuvauvan käyttäytyminen liittyy kokonaan viettien ja välittömien halujen tyydyttämiseen. Kasvaessaan kokemuksen ja opetuksen myötä hän oppii kontrolloimaan niitä.

        Superego eli yliminä on kasvatuksesta sisäistetty kuva ihanneminästä. Se toimii moraaliperiaatteen mukaan ja siis tavallaan omantunnon äänenä kontrolloiden viettiminää.

        Näiden kahden välissä toimii ego eli minä, joka realiteettiperiaatteen mukaan joutuu sovittelemaan eri suuntiin vievien impulssien välillä."

        Tuolla asenteella et tee ratkaisua missään vaiheessa. Ainahan sinä voit sitten väittää, että kaikki Jumalan kutsut ovatkin vain toisen ihmisen superegoja ....


      • pyhpyho2374923478 kirjoitti:

        Tuolla asenteella et tee ratkaisua missään vaiheessa. Ainahan sinä voit sitten väittää, että kaikki Jumalan kutsut ovatkin vain toisen ihmisen superegoja ....

        No mistä sinä tiedät, ettei omasi ollut?

        Varmasti moni uskovainen on jo tähän mennessä todennut, että se kutsu, jota he olivat luulleet Jumalan ääneksi, ei sitä todellisuudessa ole ollut. He ovat lähteneet seuraamaan jonkun seurakunnan kutsua ja heistä on tullut sen opetuslapsia...tai "lapsia", kuten nimellään tunnustavat.

        Äitikirkko ja sen lapsi -> katolilainen, Adventtirkko ja sen lapsi -> adventisti jne jne...


      • pyhpyh298347923784
        kerettiläinen kirjoitti:

        No mistä sinä tiedät, ettei omasi ollut?

        Varmasti moni uskovainen on jo tähän mennessä todennut, että se kutsu, jota he olivat luulleet Jumalan ääneksi, ei sitä todellisuudessa ole ollut. He ovat lähteneet seuraamaan jonkun seurakunnan kutsua ja heistä on tullut sen opetuslapsia...tai "lapsia", kuten nimellään tunnustavat.

        Äitikirkko ja sen lapsi -> katolilainen, Adventtirkko ja sen lapsi -> adventisti jne jne...

        Valheesi ei hetkauta.


      • pyhpyh298347923784 kirjoitti:

        Valheesi ei hetkauta.

        Eikö valheesi hetkautakaan ?

        No otapa yhteys valkopukuisiin, he kyllä hetkauttavat.


    • Ratkaisu.tehty

      Paras ratkaisukristillisyyden muoto on tehdä lopullinen ratkaisu ja erota kirkosta. Tästä linkistä se onnistuu:
      http://www.eroakirkosta.fi

      • eikiitoserolle

        EI KIITOS.


    • jesus.gabriel

      Ratkaisukristillisyys on siinä mielessä oikein, että sen mukaan ihminen siirtyy silmänräpäyksessä kuolemasta elämään. En tiedä, onko se raamatullista vai ei. Toki tätä siirtymää edeltää eripituisia aikoja ja erilaisia tapahtumia, jotka ovat johtaneet "kutsutun" ns. ratkaisun paikalle ja kun se ratkaisu tehdään, niin siinä hetkessä (silmänräpäyksessä) synnit saadaan anteeksi ja uusi elämä Jeesuksessa Kristuksessa.

      Itse asiassa olisi omituista, että syntien anteeksisaaminen olisi hyvin pitkä ja hidas prosessi, niin että se saisi täyttymyksensä vasta vuosikymmeniä sen jälkeen, kun syntejä on ensimmäistä kertaa anteeksi pyydetty. Tämän perusteella sanoisin ratkaisukristillisyyden olevan järkevää, mutta en tiedä sitä, onko se raamatullista vai ei. Raamatussa ei puhuta suoraan ratkaisusta, mutta kerrotaan siitä, miten ihmiset lähtivät seuraamaan Jeesusta tai alkoivat uskoa...

      • jesus.gabriel

        Siis, yksi silmänräpäys erottaa ihmisen ikuisesta kadotuksesta ja siirtää hänet iankaikkiseen elämään.

        Kiitos Herra Jeesus!


      • "Ratkaisukristillisyys on siinä mielessä oikein, että sen mukaan ihminen siirtyy silmänräpäyksessä kuolemasta elämään. En tiedä, onko se raamatullista vai ei. "

        jaa... etkö tiedä ? Pitäisikähän vielä miettiä asiaa paru viikkoa silleen hartaasti ?

        Mutta kun kerran nyt kysymys on siitä, onko se Raamatullista vai ei, niin toisaalta, pitäisiköhän katsoa mitä Raamattu sanoo ???

        (ei tietenkään. sehän on typerä vaihtoehto) ???

        "Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka kuulee minun sanani ja uskoo häneen, joka on minut lähettänyt, sillä on iankaikkinen elämä, eikä hän joudu tuomittavaksi, vaan on siirtynyt kuolemasta elämään."

        Oliko muita täysin typeriä kysymyksiä ?


      • jesus.gabriel
        Exap kirjoitti:

        "Ratkaisukristillisyys on siinä mielessä oikein, että sen mukaan ihminen siirtyy silmänräpäyksessä kuolemasta elämään. En tiedä, onko se raamatullista vai ei. "

        jaa... etkö tiedä ? Pitäisikähän vielä miettiä asiaa paru viikkoa silleen hartaasti ?

        Mutta kun kerran nyt kysymys on siitä, onko se Raamatullista vai ei, niin toisaalta, pitäisiköhän katsoa mitä Raamattu sanoo ???

        (ei tietenkään. sehän on typerä vaihtoehto) ???

        "Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka kuulee minun sanani ja uskoo häneen, joka on minut lähettänyt, sillä on iankaikkinen elämä, eikä hän joudu tuomittavaksi, vaan on siirtynyt kuolemasta elämään."

        Oliko muita täysin typeriä kysymyksiä ?

        Oletko vasenkätinen?


      • jesus.gabriel kirjoitti:

        Oletko vasenkätinen?

        Menettelee, kysymyksenä. 7 pistettä.


    • Poistunut

      Hyvä ratkaisu ottaa vastaan Jumalan armo. 2 Korint. 6:1,2.

      Oli tuokin ratkaisuehdotus, erota kirkosta. Ja linkki on ateistien, vaikka sen kautta kristitytkin eroavat kirkosta
      http://www.eroakirkosta.fi

    • No tarkastellaanpa tätä asiaa sitten Raamatun ja Jeesuksen vertauksen valossa.

      Luuk.14
      25 Ja hänen mukanaan kulki paljon kansaa; ja hän kääntyi ja sanoi heille:
      26 "Jos joku tulee minun tyköni eikä vihaa isäänsä ja äitiänsä ja vaimoaan ja lapsiaan ja veljiään ja sisariaan, vieläpä omaa elämäänsäkin, hän ei voi olla minun opetuslapseni.
      27 Ja joka ei kanna ristiänsä ja seuraa minua, se ei voi olla minun opetuslapseni.
      28 Sillä jos joku teistä tahtoo rakentaa tornin, eikö hän ensin istu laskemaan kustannuksia, nähdäkseen, onko hänellä varoja rakentaa se valmiiksi,
      29 etteivät, kun hän on pannut perustuksen, mutta ei kykene saamaan rakennusta valmiiksi, kaikki, jotka sen näkevät, rupeaisi pilkkaamaan häntä
      30 sanoen: 'Tuo mies ryhtyi rakentamaan, mutta ei kyennyt saamaan valmiiksi'?
      31 Tahi jos joku kuningas tahtoo lähteä sotimaan toista kuningasta vastaan, eikö hän ensin istu ja pidä neuvoa, kykeneekö hän kymmenellä tuhannella kohtaamaan sitä, joka tulee häntä vastaan kahdellakymmenellä tuhannella?
      32 Ja ellei kykene, niin hän, toisen vielä ollessa kaukana, lähettää hänen luoksensa lähettiläät hieromaan rauhaa.
      33 Niin ei myös teistä yksikään, joka ei luovu kaikesta, mitä hänellä on, voi olla minun opetuslapseni.
      34 Suola on hyvä; mutta jos suolakin käy mauttomaksi, millä se saadaan suolaiseksi?
      35 Ei se kelpaa maahan eikä lantaan; se heitetään pois. Jolla on korvat kuulla, se kuulkoon!"

      Onko Sinulle tehty em. ehdot selväksi, kun sinua on kehotettu/painostettu tekemään "ratkaisu"?
      Noudattavatko ne ihmiset itse tätä, jotka ovat vaatineet sinua tekemään "ratkaisun"?

      Minusta se ihminen, joka v a a t i i toista tekemään ratkaisun, on vastuussa melkoisen isoista asioista...

      Vaatiko Jeesus ketään tekemään ratkaisun ilman, että teki selväksi, mitä se maksaisi?

      Siksi ateistit nyt pilkkaavat, kun niin moni uskovainen on lähtenyt rakentamaan ja on rakentanut lähinnä vain itselleen mukavan talon ja hyvät oltavat.

      • jesus.gabriel

        Jos kutsuttu lähtee seuraamaan Jeesusta, niin hän menettää kaiken, mutta saa elämän.


      • jesus.gabriel kirjoitti:

        Jos kutsuttu lähtee seuraamaan Jeesusta, niin hän menettää kaiken, mutta saa elämän.

        Tuo kuulostaa lähinnä sellaiselta uskonnolliselta sanahelinältä.

        Kuinka moni todellisuudessa on valmis luopumaan kaikesta? Ei tule mieleeni kovinkaan montaa tällaista kristittyä.

        Sen sijaan niitä kyllä riittää, joiden päämääränä elämässä näyttää olevan omaisuuden ja titteleiden kerääminen itselleen ja varsinkin tällaiset henkilöt ovat juuri niitä kaikkein arvostetuimpia seurakunnissa.

        He saavat niitä "ensimmäisiä sijoja" ja tällaiset ihmiset myös seurustelevat mieluiten keskenään.

        Jos esimerkiksi Adventtikirkossa olisi tällainen "olen valmis luopumaan kaikesta ja seuraamaan Jeesusta -henki", niin johan tuo seurakunta olisi aivan erinäköinen..

        Se muistuttaisi sillloin varmasti enemmän tuota Hurstin kaltaista toimintaa sen sijaan, että nyt sen päämääränä on vain kalastella itselleen jäseniä...ja mieluiten juuri niitä korkeasti koulutettuja ja varakkaita, joista voi sitten ylpeillä, että näin tasokasta porukkaa meidän seurakuntaamme liittyy.,,ihan tohtorismiehiä ja -naisia...

        Onhan tällakin palstalla aivan suoraan leuhkittu, miten missään muussa seurakunnassa ei ole niin paljon tohtoreita ja oppineita suhteessa jäsenmäärään kuin meidän seurakunnassa...kun se meidän oppikin on niin korkeatasoista, ettei ihan joka kaduntallaaja voi kaikkia sen hienouksia täysin ymmärtää...

        Kun sitä sitten vertaa "esikuvaansa " Jeesukseen...oman seurakuntansa johtajaan... jonka kerrottiin olevan puuseppä, jolla ei ole paikkaa mihin päänsä kallistaisi ja sitten siihen kuvaan, jota olen usein tänne linkannut, jossa A-kirkon silloinen esimies toivottelee maailmalle rauhaa kunniapaikalla "Babylonin" fariseusten kanssa, niin eipä voisi olla paljon räikeämpää vastakohtaa.

        No jos Jeesuksen vertaus "kaikesta luopuminen" ja ristinsä kantaminen on tulkittava siten, että on valmis uskomaan Adventtikirkkoon ja sapattiin sekä luovuttamaan 10% tuloistaan Adventtikirkolle uusien jäsenten kalastelemiseksi muut uhrilahjat jne, niin silloin tuo "ratkaisun tekeminen" ja "Jeesuksen" seuraaminen ei kuulosta aivan niin mahdottomalta uhraukselta.

        Se on jopa aivan mahdollista toteuttaa ihan vain omin voimin...


    • Tässä ajassa meillä ei ole muuta kuin tämä hetki. Eilinen on jo kadonnut eikä huomisesta tiedä onko elossakaan. Aina tulee olla valmis.

      • Niin, mutta jos sinä nyt kuitenkin sattuisit olemaan elosa vielä huomenna ja ylihuomennakin, niin olisitko valmis luopumaan kaikesta...jopa uskonlahkostasi, lapsistasi, ystävistäsi, sukulaisistasi jne...mikäli Jeesuksen seuraaminen edellyttäisi sitä?


      • kerettiläinen kirjoitti:

        Niin, mutta jos sinä nyt kuitenkin sattuisit olemaan elosa vielä huomenna ja ylihuomennakin, niin olisitko valmis luopumaan kaikesta...jopa uskonlahkostasi, lapsistasi, ystävistäsi, sukulaisistasi jne...mikäli Jeesuksen seuraaminen edellyttäisi sitä?

        Jumalaa meidän tulee rakastaa yli kaiken. Myös enemmän kuin itseä tai lähimmäistä. Minä en eroa perheestäni, vaan rukoilen, että Jumala pelastaisi perheeni. En spekuloi tällaisella asialla.


    • höjh

      Ratkaisulla pelastumisen oppi on sitä, että uskomattomat yrittävät näytellä itselleen ja muille. Olevansa kristittyjä. Uskovia.

      Raamatun mukaan pelastusta ei saada teoilla. Ratkaisukristillisyys vastustaa Raamattua ja kristinuskoa.

      • kiinnostaakovasti

        kerro kuinka tulit nukkuessasi uskovaiseksi?


    • 12345654321

      Hyökkäys on paras puolustus - spagettihirviöt toistavat.

    • Rakastettu

      Kelpaisiko Paavalin kokemus esimerkiksi. Hänhän oli uskoontulleiden vainooja:
      Apt 9:3-6 Ja kun hän oli matkalla, tapahtui hänen lähestyessään Damaskoa, että yhtäkkiä valo taivaasta leimahti hänen ympärillänsä;
 ja hän kaatui maahan ja kuuli äänen, joka sanoi hänelle: "Saul, Saul, miksi vainoat minua?"
 Hän sanoi: "Kuka olet, herra?" Hän vastasi: "Minä olen Jeesus, jota sinä vainoat.
 Mutta nouse ja mene kaupunkiin, niin sinulle sanotaan, mitä sinun pitää tekemän."

      Tässä kertomuksessa tulee esille ihmeellisiä asioita. Ehkä ne eivät tapahdu meille yhtä ihmeellisesti, mutta nuo periaatteet tulevat ihmisen kääntymiskokemuksessa esille:
      - Jumala kohtaa valitsemansa ihmisen yllättäin, hänen välttämättä itse sitä tahtomatta
      - Jumala ilmaisee itsensä niin selvästi, että siitä ei ole epäselvyyttä. Se ei ole kuvitelmaa
      - Jumalan läsnäolo murtaa ihmisen suojarakenteet ja hän vaipuu Jumalan eteen maan tomuun
      - Jumala kutsuu ihmistä tämän nimellä ja esittää kohtikäyvän kysymyksen tai väittämän
      - Jumala antaa selvän tehtävän ja ohjeet.

      9:7 Ja miehet, jotka matkustivat hänen kanssansa, seisoivat mykistyneinä: he kuulivat kyllä äänen, mutta eivät ketään nähneet.

      - ulkopuoliset eivät näe eivätkä ymmärrä, mitä henkilön sisäisessä maailmassa tapahtuu

      9:8,9 Niin Saulus nousi maasta; mutta kun hän avasi silmänsä, ei hän nähnyt mitään, vaan he taluttivat häntä kädestä ja veivät hänet Damaskoon.
 Ja hän oli kolme päivää näkemätönnä, ei syönyt eikä juonut.

      - ihminen joutuu hätään. Sauluksen sokeus kuvasi ihmisen synninhätää, joka seuraa Jumalan pyhyyden kohtaamisesta. Pietarin huuto suuren kalansaaliin jälkeen: "Mene pois minun tyköäni, Herra, sillä minä olen syntinen ihminen." (Luuk 5;8)
      - tässä tilassa ihminen saattaa tarvita toisten apua. Hengellisten sielunhoitajien vastuu tällaisen ihmisen johtamisessa eteenpäin on todella suuri ja vaativa. Monet ovat liian hätäisiä ja pinnallisia.
      - tässä tilassa ihminen ei nauti hengellistä ravintoa, vaan paastoaa, koska hän ei ymmärrä mitään. Hän on niinkuin Vapahtaja haudassaan kolme päivää ja kolme yötä. Hän käy läpi saman prosessin.

      9:10-12 Ja Damaskossa oli eräs opetuslapsi, nimeltä Ananias. Hänelle Herra sanoi näyssä: ... "Nouse ja mene sille kadulle, jota sanotaan Suoraksi kaduksi, ja kysy Juudaan talosta Saulus nimistä tarsolaista miestä. Sillä katso, hän rukoilee;
 ja hän on nähnyt näyssä miehen, Ananias nimisen, tulevan sisälle ja panevan kätensä hänen päällensä, että hän saisi näkönsä jälleen."

      - Jumala johtaa ihmisiä kohtaamaan oikeita henkilöitä ja Hän toteuttaa tarkoin suunnitelmiaan
      - synninhädässä oleva ihminen rukoilee

      9:15,16 Mutta Herra sanoi hänelle: "Mene; sillä hän on minulle valittu ase, kantamaan minun nimeäni pakanain ja kuningasten ja Israelin lasten eteen.
 Sillä minä tahdon näyttää hänelle, kuinka paljon hänen pitää kärsimän minun nimeni tähden."
      - Jumalalla on valittuja henkilöitä, jotka Hän tempaa kuin "kekäleet tulesta" omaan käyttöön
      - tällaisia henkilöitä on turha kadehtia, sillä heidän osansa ei ole helppo, vaan he joutuvat kokemaan jopa suuria kärsimyksiä kutsumuksensa tähden. Jumala sanoo, että Hänellä on monenlaisia "astioita" erilaisia käyttötarkoituksia varten (2Tim 2:20). Paavali oli kuumuudenkestävä keraaminen ruukku, ei mikä tahansa savikippo, niinkuin monet meistä. Mutta meillekin Hänellä on käyttöä.

      9: 17,18 Niin Ananias meni ja astui huoneeseen, pani molemmat kätensä hänen päälleen ja sanoi: "Veljeni Saul, Herra lähetti minut - Jeesus, joka ilmestyi sinulle tiellä, jota tulit - että saisit näkösi jälleen ja tulisit täytetyksi Pyhällä Hengellä."
 Ja heti putosivat hänen silmistään ikäänkuin suomukset, ja hän sai näkönsä ja nousi ja otti kasteen.

      - Jumalan kutsuma ja Hänen kutsuaan seurannut täytetään Pyhällä Hengellä, jolloin hänen silmänsä avautuvat näkemään Jumalan valtakunnan ihmeitä. Kirkkokuntien opetukset voivat olla tällaiset suomukset, jotka estävät ihmistä ymmärtämästä totuutta. Niiden on pudottava.
      - tällainen hengellisen näkönsä saanut ottaa kasteen syntiensä anteeksisaamiseksi. On selvää, että pieni vauva ei voi käydä läpi tällaista prosessia. Kastetta ei oteta "varmuuden vuoksi".

      9:19,20 Ja kun hän nautti ruokaa, niin hän vahvistui. Ja hän oli opetuslasten seurassa Damaskossa jonkun aikaa.
 Ja kohta hän saarnasi synagoogissa Jeesusta, julistaen, että hän on Jumalan Poika.

      - uskoontullut saa suuren halun tutkia sanaa ja suorastaan ahmii sitä, sillä hän on paastonnut ne kolme päivää ja yötä. Hän on herännyt kuolleista ja nauttii nyt ruokaa niinkuin ylösnoussut Vapahtajakin teki opetuslasten nähden.
      - uskoontullut ja hengellistä ravintoa nauttinut saa suuren halun kertoa kokemuksestaan toisille ja hänen ensisijainen julistuksensa kohde on hänen rakas Mestarinsa, joka on antanut hänelle uuden elämän.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      266
      6420
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      148
      3723
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      144
      2649
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      344
      2506
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      2072
    6. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      121
      1661
    7. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      83
      1655
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      31
      1493
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1310
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      108
      1174
    Aihe