Minulla on tänä vuonna tavoitteena saada koulupaikka Tampereen yliopistosta yhteiskuntatutkimuksen tutkinto-ohjelmasta ja orastava suuntani näillä näkymin on sosiologia sekä sosiaaliantropologia. Motivaationi on korkealla, mutta haen ensimmäistä kertaa, joten pieni jännitys on tullut kummittelemaan.
Itseäni harmittaa miksi aikaisempien vuosien materiaaleja ei julkaista. Kyllä vanhoista kokeista saa suuntaa, mutta olisi kiva päästä tutustumaan enemmänkin, koska aikaa lukemiseen ei näyttänyt olevan liikaa. Kokeen jakautuminen kirjallisuus- sekä aineistokokeeseen sai minut pohtimaan pitäisikö vahvistaa tilastojen analysointia ja matematiikkaa muun lukemisen lisäksi.
Onko täällä muita hakijoita samoille suunnille tähtäämässä (ja miksei ihan vain muutekin) jotka jo odottelevat materiaalien julkaisua? Oletteko aloittaneet jo lukemisen, jos olette, niin minkä tyylisiin opuksiin olette tarttuneet? Itse olen lukenut kevyesti sosiologian ja yhteiskuntatutkimuksen perusteita odotellessani sitä oikeaa materiaalia.
Summaten idea olisi herättää keskustelua lukutavoista mitä ihmisillä on, saada vertaistukea ennakkomateriaalin purkamiseen ja toivottaa hyvää alkavaa pänttäämistä. :)
Yhteiskuntatieteet pääsykokeet ja niihin lukeminen 2019
19
3978
Vastaukset
- perssdick
Sama, tosin olen hakemassa Helsinkiin politiikan tutkimukseen. Yritän varautua harjoittelemalla esseen kirjoittamista ja lukemalla Arendtin teoksia. Koe jännittää, mutta yritän parhaani. Tsemppiä kovasti sulle! :)
- Alanvaihtaja1
Hei!
Täällä on yksi, joka on hakemassa sekä Helsinkiin (ensisijainen) että Tampereelle. Viime vuonna olin jo tosissani Helsinkiin hakemassa, luin materiaalit ja jopa ostin Eximialta itseopiskeluaineistot, mutta valitettavasti olin niin kovasti sairaana koepäivänä (40 astetta kuumetta ym) että en pystynyt matkustamaan kokeeseen :(
Nyt sitten uusi yritys!
Minäkin kovasti jo odotan materiaaleja ja on totta, että harmittavan myöhään ne julkaistaan!
Tällä hetkellä luen sosiologian peruskirjoja, mm. Saaristo & Jokisen ”Sosiologia” on juuri menossa. Mielenkiintoista tekstiä ja oppiipa samalla alan sanastoa ym.
Tsemppiä muillekin! :) - TsemppiäSulle
Oletko katsonut Tampereen yhteiskuntatutkimuksen ainejärjestön Interaktion nettisivuilta löytyykö sieltä matskuja? Niillä on myös jonkinlainen valmennuskurssi, kannattaa tsekkaa!
- tre2019
Tehdäänkö whatsapp ryhmä tampereelle hakeville?
- Kivi19
Haen myös ykkösenä tampereella ja wa-ryhmä olis kyllä tosi kiva.
- Plöplöplö
Tein uuden sähköpostin mihin voitte laittaa numeronne nii voin koota wa-ryhmän!
Eli kaikki joita kiinnostaa pistäkää viestiä [email protected]
Poistan ton jossai vaiheessa varmaa ku en haluu mitää spämmiä
Haen ykkösenä kans tampereelle! Tein käyttäjän vaan tälle keskustelulle :D Whatsapp ryhmä ois tosi hyvä! En ite oikee haluis mitään tietojani laittaa tähän vaa...
- Tre2019
Ite en osaa tehdä ryhmää mutta mielellään liittyisin...
- Anonyymi
Teittekö whatsappiin ryhmän? Vieläkö on mahis liittyä! Haen kans Tampereelle yhteiskuntatutkimukseen :-)
- Anonyymi
Mielipide kokeesta?
- Anonyymi
Ei nyt mitenkään ylivaikee koe.
Mutta en kyllä lähtenyt kokeesta myöskään mitenkään kovin itsevarman oloisena. - Anonyymi
Siis joko vastasin darrassa kaikkeen päin vittua tai sitten saan täydet pisteet. Helpolta tuntui ja kysymyksiin oli helppo vastata rakenteellisesti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis joko vastasin darrassa kaikkeen päin vittua tai sitten saan täydet pisteet. Helpolta tuntui ja kysymyksiin oli helppo vastata rakenteellisesti.
Oletko minä :-D olin paikalla kauheessa kankkusessa ja fiilis on sama
- Anonyymi
Voitteko kirjoittaa tähän, että mitä kysymyksiä siinä oli?:)
- Anonyymi
Ei, tule itse kokeeseen ensi vuonna
- Anonyymi
Heippa, osaako kukaan sanoa kuinka yhteiskuntatutkimuksessa on yleensä varasijat liikkunut?
- Anonyymi
Hei!
Riippuu todella paljon vuodesta. Viime vuonna Tampereella pääsi sisään 3. varasijalta, joinain vuosina yksikään ei ole perunut. Todella suuret tsempit odotukseen ja toivotaan, että opiskelupaikka aukeaa! - Anonyymi
Kiitos! Olen 4. varasijalla joten vähän alkaa jo toivo hiipua
- Anonyymi
Mihin aattelit töihin? Ilman verkostoja tuolla ei arvosteta, tiedoksi vaan menijöille.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3207600Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662176- 1761853
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161382- 1121287
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91251Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701231RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j561181Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901019