Yhteiskuntatieteet pääsykokeet ja niihin lukeminen 2019

etunimi_sukunimet

Minulla on tänä vuonna tavoitteena saada koulupaikka Tampereen yliopistosta yhteiskuntatutkimuksen tutkinto-ohjelmasta ja orastava suuntani näillä näkymin on sosiologia sekä sosiaaliantropologia. Motivaationi on korkealla, mutta haen ensimmäistä kertaa, joten pieni jännitys on tullut kummittelemaan.

Itseäni harmittaa miksi aikaisempien vuosien materiaaleja ei julkaista. Kyllä vanhoista kokeista saa suuntaa, mutta olisi kiva päästä tutustumaan enemmänkin, koska aikaa lukemiseen ei näyttänyt olevan liikaa. Kokeen jakautuminen kirjallisuus- sekä aineistokokeeseen sai minut pohtimaan pitäisikö vahvistaa tilastojen analysointia ja matematiikkaa muun lukemisen lisäksi.

Onko täällä muita hakijoita samoille suunnille tähtäämässä (ja miksei ihan vain muutekin) jotka jo odottelevat materiaalien julkaisua? Oletteko aloittaneet jo lukemisen, jos olette, niin minkä tyylisiin opuksiin olette tarttuneet? Itse olen lukenut kevyesti sosiologian ja yhteiskuntatutkimuksen perusteita odotellessani sitä oikeaa materiaalia.

Summaten idea olisi herättää keskustelua lukutavoista mitä ihmisillä on, saada vertaistukea ennakkomateriaalin purkamiseen ja toivottaa hyvää alkavaa pänttäämistä. :)

19

3591

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • perssdick

      Sama, tosin olen hakemassa Helsinkiin politiikan tutkimukseen. Yritän varautua harjoittelemalla esseen kirjoittamista ja lukemalla Arendtin teoksia. Koe jännittää, mutta yritän parhaani. Tsemppiä kovasti sulle! :)

    • Alanvaihtaja1

      Hei!
      Täällä on yksi, joka on hakemassa sekä Helsinkiin (ensisijainen) että Tampereelle. Viime vuonna olin jo tosissani Helsinkiin hakemassa, luin materiaalit ja jopa ostin Eximialta itseopiskeluaineistot, mutta valitettavasti olin niin kovasti sairaana koepäivänä (40 astetta kuumetta ym) että en pystynyt matkustamaan kokeeseen :(
      Nyt sitten uusi yritys!
      Minäkin kovasti jo odotan materiaaleja ja on totta, että harmittavan myöhään ne julkaistaan!
      Tällä hetkellä luen sosiologian peruskirjoja, mm. Saaristo & Jokisen ”Sosiologia” on juuri menossa. Mielenkiintoista tekstiä ja oppiipa samalla alan sanastoa ym.
      Tsemppiä muillekin! :)

    • TsemppiäSulle

      Oletko katsonut Tampereen yhteiskuntatutkimuksen ainejärjestön Interaktion nettisivuilta löytyykö sieltä matskuja? Niillä on myös jonkinlainen valmennuskurssi, kannattaa tsekkaa!

    • tre2019

      Tehdäänkö whatsapp ryhmä tampereelle hakeville?

      • Kivi19

        Haen myös ykkösenä tampereella ja wa-ryhmä olis kyllä tosi kiva.


      • Plöplöplö

        Tein uuden sähköpostin mihin voitte laittaa numeronne nii voin koota wa-ryhmän!
        Eli kaikki joita kiinnostaa pistäkää viestiä [email protected]
        Poistan ton jossai vaiheessa varmaa ku en haluu mitää spämmiä


    • Haen ykkösenä kans tampereelle! Tein käyttäjän vaan tälle keskustelulle :D Whatsapp ryhmä ois tosi hyvä! En ite oikee haluis mitään tietojani laittaa tähän vaa...

    • Tre2019

      Ite en osaa tehdä ryhmää mutta mielellään liittyisin...

    • Anonyymi

      Teittekö whatsappiin ryhmän? Vieläkö on mahis liittyä! Haen kans Tampereelle yhteiskuntatutkimukseen :-)

    • Anonyymi

      Mielipide kokeesta?

      • Anonyymi

        Ei nyt mitenkään ylivaikee koe.
        Mutta en kyllä lähtenyt kokeesta myöskään mitenkään kovin itsevarman oloisena.


      • Anonyymi

        Siis joko vastasin darrassa kaikkeen päin vittua tai sitten saan täydet pisteet. Helpolta tuntui ja kysymyksiin oli helppo vastata rakenteellisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis joko vastasin darrassa kaikkeen päin vittua tai sitten saan täydet pisteet. Helpolta tuntui ja kysymyksiin oli helppo vastata rakenteellisesti.

        Oletko minä :-D olin paikalla kauheessa kankkusessa ja fiilis on sama


    • Anonyymi

      Voitteko kirjoittaa tähän, että mitä kysymyksiä siinä oli?:)

      • Anonyymi

        Ei, tule itse kokeeseen ensi vuonna


    • Anonyymi

      Heippa, osaako kukaan sanoa kuinka yhteiskuntatutkimuksessa on yleensä varasijat liikkunut?

      • Anonyymi

        Hei!
        Riippuu todella paljon vuodesta. Viime vuonna Tampereella pääsi sisään 3. varasijalta, joinain vuosina yksikään ei ole perunut. Todella suuret tsempit odotukseen ja toivotaan, että opiskelupaikka aukeaa!


      • Anonyymi

        Kiitos! Olen 4. varasijalla joten vähän alkaa jo toivo hiipua


    • Anonyymi

      Mihin aattelit töihin? Ilman verkostoja tuolla ei arvosteta, tiedoksi vaan menijöille.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      110
      1897
    2. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      10
      1518
    3. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      13
      1479
    4. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1467
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      149
      1398
    6. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      101
      1318
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      23
      1307
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      648
      1219
    9. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      16
      1127
    10. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      1098
    Aihe