Mahdollisuus muutokseen

Kaikkitulihävittyä

Olen itse toipunut rahapeliongelmainen ja ollut nyt n. 1,5vuotta pelaamatta. Pelien kanssa vierähti noin 20vuotta ja ikää itsellä nyt 28. En rehvastele tilanteellani vaan tarkoitus on avartaa ja auttaa asian kanssa painivia.

Tässä muutamia vinkkejä siihen miten ongelma syntyy ja miten siitä voi päästä irti.

Niille joille kehittyy peliongelma, ovat koukuttuneet, koska rahapeli on tapa käsitellä tunteita.

Peliongelma syntyy, koska pelaamalla on totuttanut itsensä saamaan hyvää oloa pelistä. Taustalla voi olla esimerkiksi vaikea elämän tilanne, johon pelaaminen on tuonut hyvää oloa aluksi jännityksen muodossa ja moni ongelmainen mainitsee, että koukutus alkoi heti kun ensimmäisen kerran voitti. Sitten jatketaan voiton kiilto silmissä ja tappiota tulee. Sitten taas "onnekkaasti" voittaa ja kierre on valmis. Ongelmat kasaantuvat pikkuhiljaa ja ennenpitkää huomaa pelaavansa enemmän ja enemmän. Tässä vaiheessa pelaaja yleensä tuntee piston sydämessään, mutta ei pysty lopettamaan. Joku saattaa mainita, että pelaatko liikaa, mutta pelaaja kieltää, koska ei haluta kohdata realiteettia, että pelistä on tullut ongelma.
Peliä voi pelata kun on surullinen, ahdistunut, iloinen, vihainen, tylsistynyt tai vaikka haluaa palkita itsensä. Peli vastaa näihin kaikkiin tunteisiin antamalla nopeaa hyvän olon tunnetta. Pelaajalle on kehittynyt riippuvuus suhde rahapeleihin. Sen takia peliongelmainen ottaa velkaa, valehtelee, menettää ajantajun yms, jotta peli pyörii. Rahalla ei tässä vaiheessa ole mitään merkitystä, se on vain väline, jolla peli pyörii. Sen takia ongelmainen ei lopeta, vaikka saisi ison voiton. Hyvä olo pitää saada seuraava päivänäkin ja sinne se voitto palaa.

Muutos on prosessi ja se ei tapahdu hetkessä. Pelaaja aluksi ajattelee, että voi lopettaa päätöksellä, että ei enää pelaa ja sillä siisti. Se ei mene niin. Tarvitaan tahtoa muuttua, motivointia läheisiltä ja keinoja estää pelaaminen. Peliongelmainen rakastaa peliä ja siksi siitä, on niin vaikea luopua. Kukapa haluaisi luopua rakkastaan. Pelit ovat haitta ja niiden pelaaminen tulee lopettaa. Mitä hyvää ne ovat sinulle tuoneet?

Stemppiä kaikille, jotka painitte asian kanssa. Se jatkuu lopun ikää, koska peliongelmasta ei voi parantua, mutta siitä voi toipua. Alttius säilyy aina.

Mahdollisuus muutokseen on olemassa, uskokaa minua.

5

52

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koukkuja_riittää

      Kyllähän pelaamisesta aiheutuvat ongelmat jokainen tietää, mutta kun se tarpeeksi iso voitto ratkaisisi raha -ja eläkeongelmat kertaheitolla.

      Noiden tunnekoukkujen lisäksi on myös toivekoukku. Ja se voi olla se pahin.

      • Kary

        Eihän useimmista peleistä voi voittaa paljoakaan. Onko niin, ettäkun pelaa, turtuu.Vaikka tietää koko ajan häviävänsä ja aika menee turhimmista turhimpaan, jatkaa peliä. Masentuu ja on ikävää seuraa, työteho latistuu, kun ei jaksa innostua. Aivoton kuin narkkari tai deeku. On hyväksyttävä riippuvuutensa ja ruvettava absolutistiksi. Viisaasti kirjoitit.


    • selvärosvoseon

      ainakaan Veikkauksen peleistä on turha odotella voittoa. Olivat säädetty vain rosvoamaan joten helppo kiertää ne kaukaa.

    • Röhön

      Kyllä sua edelleen houkuttaa pelaaminen. Myönnä vain. Käy vain pudottamassa muutama kolikko sisään. Ei se tapa.

      Psst. Pikavipin ottamalla voit pelata enemmän.

      • Kaikkitulihävittyä

        Alttius säilyy ja sen takia tulee itseään hoitaa. En mene ja pudota kolikoita automaattiin. Jos minulle tulee pelihimo niin kysyn itseltäni kysymyksen = Miksi minun tarvitsee mennä pelaamaan? Ja sen jälkeen fiilis menee pois. Stemppiä sinulle ja voimia. Pelaamattomuus on saavutettavissa. Usko Minua.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      450
      4859
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1732
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1478
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1359
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      23
      1337
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1228
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1010
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      895
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      61
      879
    Aihe