Oletko uskonnollinen fundamentalisti?

fundiskokemus

Tunnistatko itsesi?:

-Oikeassaolemisen pakko (uskonvarmuus).
-Maaginen Raamatun lukutapa, jossa omat ajatukset nähdään aina pyhien kansien välissä.
-Todellisuuden ja tosiasioiden kieltäminen (mm. kreationismissa ja "ihmeparantumisissa”).
-Oman pahuuden näkeminen muissa ihmisryhmissä kuten homoissa, ateisteissa ja toisissa uskonnoissa yms.
-Fundamentalistille uskonto on "terapiaa" (Sielunhoitoterapia, Krito, Aslan ry. eli Elävät vedet).
-Fundamentalisti jumalallistaa itsensä ja manipuloi muita.
-Ajattelu, järjenkäyttö, kritiikki ja oma tahto ovat syntiä.
-Kyky empatiaan (asettua toisen ihmisen asemaan) puuttuu.
-Psyykkistä manipulointia uskotellaan Pyhäksi Hengeksi.
-”Jeesuksen” vastaanottaminen merkitsee kritiikitöntä alistumista uskonliikkeen auktoriteeteille ja sen ideologialle.

48

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sairastuneeoireet

      harvempi fundamentalisti kai tunnistaa (tai tunnustaa) olevansa fundamentalisti, tosiasian kieltäminen on yksi fundamentalismiin sairastuneiden oireista.

      • ghkzdfb

        Myönnät siis sairastuneesi?


    • LuotaJumalaan

      No ei kai kukaan ole tuollainen ihmisen irvikuva!

      Kun ihminen on uskossa Jeesukseen, niin Jeesuksen lähettämä Pyhä Henki häntä johdattaa kaikkeen totuuteen miten Jumala sen totuuden ja rakkauden näkee. Näin on Jumala, meidän niin Hyvä Paimenemme luvannut. Amen

      • siltäsevaikuttaa

        palstan fundamentalistien kommenttien perusteella heistä muodostuu käsitys että he ovat juuri tuollaisia "ihmisen irvikuvia" mitä aloittaja kertoi.


      • JumalaOnRakkaus
        siltäsevaikuttaa kirjoitti:

        palstan fundamentalistien kommenttien perusteella heistä muodostuu käsitys että he ovat juuri tuollaisia "ihmisen irvikuvia" mitä aloittaja kertoi.

        Paremminkin sanoen on looginen imperatiivi, että tuollaisen mielikuvan on PAKKO muodostua liberaalien ja ateistin päissä.

        Uskovat edustamme kuitenkin sitä samaa mitä Jeesus ja apostolit edustivat. Rakkaus, lähetys- ja lähimmäistyö on se tehtävämme aina ollut. Ei Jeesuksen paimenuus ole vähentynyt vuosituhansien saatossa yhtään. Hän pitää meistä yhä tarkan huolen. Amen

        Joh. 10:11

        Minä olen se hyvä paimen. Hyvä paimen antaa henkensä lammasten edestä.


    • trööt

      Huomaa kyllä, että aloittaja on oikein miettinyt, miten solvaisi uskonnollisia ihmisiä, siis eri tavalla kuin itse ajattelevia, mahdollisimman piikikkäästi. Aloittaja lienee itse fundamentalistinen ateisti, joten pilkka osuu lähinnä omaan nilkkaan.

      • tottahan.tuo

        Tottahan aloittaja kirjoitti tietyntyyppisistä uskovaisista. Ei se mitään solvaamista ollut.


      • tottahan.tuo kirjoitti:

        Tottahan aloittaja kirjoitti tietyntyyppisistä uskovaisista. Ei se mitään solvaamista ollut.

        Aloittaja taitaa liikkua erikoisessa porukassa 😲


      • uskova.minäkin
        tottahan.tuo kirjoitti:

        Tottahan aloittaja kirjoitti tietyntyyppisistä uskovaisista. Ei se mitään solvaamista ollut.

        Ei kaikki uskovat ole tuollaisia. Kirkossakin on porukkaa joka lähtöön. Aloittaja kuvaa ääri- kiihkouskovaisia.


      • uskova.minäkin kirjoitti:

        Ei kaikki uskovat ole tuollaisia. Kirkossakin on porukkaa joka lähtöön. Aloittaja kuvaa ääri- kiihkouskovaisia.

        Sellaiaisia ei ede ole olemassakaan mutta onhan teidän kiva kehitellä meistä uskovista hirviöitä niin tunnette itsenne hyviksi, eks niin?


      • uskovainenmies

        Aloittalla on oikeassa olemisen pakko ja näkee vain pahuutta muissa mutta ei itsessä. Myöskin kyky empatiaan ja nöyryyteen näyttää puuttuvan ja hän kritiikittömästi nielee evoluution.


      • Eenokki12

        Minusta aloittaja on syvästi persiinseensä saanut vihainen vanhemman puoleinen mieshenkilö jossa muutos homoseksuaalisuuteen syvenee vihastaan huolimatta. Tämä on Kristusta vihaavien perverssien fundalismia.


      • Eenokki12 kirjoitti:

        Minusta aloittaja on syvästi persiinseensä saanut vihainen vanhemman puoleinen mieshenkilö jossa muutos homoseksuaalisuuteen syvenee vihastaan huolimatta. Tämä on Kristusta vihaavien perverssien fundalismia.

        Jos kieltäisimme Raamatun sanan homostelusta, emme olisi mikään ongelma palstan ateille ja libukoille.


      • javastausta

        Tuo on totta, että aloittaja on yrittänyt kehitellä maksimaalisen loukkaavia luonnehdintoja mitä on keksinyt.

        Ne eivät kuvaa uskovaa, vaan ne kuvaavat ääripahantahtoisen ihmisen kehittelemiä mielikuvia.

        Uskovan kuva tulee Jeesukselta ja apostoleilta ja siitä millaiseksi Jumala omansa kokee ja ilmoittaa. Jeesus ja apostolit ovat hyviä referenssejä.


      • javastausta kirjoitti:

        Tuo on totta, että aloittaja on yrittänyt kehitellä maksimaalisen loukkaavia luonnehdintoja mitä on keksinyt.

        Ne eivät kuvaa uskovaa, vaan ne kuvaavat ääripahantahtoisen ihmisen kehittelemiä mielikuvia.

        Uskovan kuva tulee Jeesukselta ja apostoleilta ja siitä millaiseksi Jumala omansa kokee ja ilmoittaa. Jeesus ja apostolit ovat hyviä referenssejä.

        Tämä on hauskaa 😂kun atet nostattavat verenpaineitaan😡


    • hauska.ilmiö

      Kun uskovaisia jostakin arvostelee, niin heti ilmestyy joku kertomaan etteivät ne ole uskovaisia vaan ateisteja

    • Totta.on.mutta.todista

      Fundamentalismi on kuin alkoholismi: kiistäminen on yksi oireista.

      • Eikö ateisti kiistä Jumalan?


      • hekoheko
        usko.vainen kirjoitti:

        Eikö ateisti kiistä Jumalan?

        Ei olematonta tarvitse kiistää:)


      • hekoheko kirjoitti:

        Ei olematonta tarvitse kiistää:)

        Sano se ateille 🐸


      • usko.vainen kirjoitti:

        Sano se ateille 🐸

        Mitä sinä kiistät? Ehkä Raamatun kirjaimellisen lukutavan?


      • netpunk kirjoitti:

        Mitä sinä kiistät? Ehkä Raamatun kirjaimellisen lukutavan?

        Minä en ole ateisti 🤓


      • usko.vainen kirjoitti:

        Minä en ole ateisti 🤓

        Et siis kiistä uskovaisena mitään kristinuskon dogmia ja/tai Raamatusta löytyvää väitettä?


      • netpunk kirjoitti:

        Et siis kiistä uskovaisena mitään kristinuskon dogmia ja/tai Raamatusta löytyvää väitettä?

        Minä en sitoudu mihinkään dogmiin tai oppiin mutta toki jos haluat jostain esiemerkistä keskustella niin anna tulla 🤓


      • usko.vainen kirjoitti:

        Minä en sitoudu mihinkään dogmiin tai oppiin mutta toki jos haluat jostain esiemerkistä keskustella niin anna tulla 🤓

        Minua kiinnostaa se, mitä mieltä olet Bileamin aasista?


      • netpunk kirjoitti:

        Minua kiinnostaa se, mitä mieltä olet Bileamin aasista?

        Jumala puhui Bileamin aasin kautta. Pikku juttu Jumalalle joka on kaikkeuden Luoja 🤓


      • usko.vainen kirjoitti:

        Jumala puhui Bileamin aasin kautta. Pikku juttu Jumalalle joka on kaikkeuden Luoja 🤓

        Ensiksi, miten demonstroit kaikkia tyydyttävällä luotettavalla virhemarginaalin puitteissa, että seuraavat entiteetit eksistoivat: a) Kristinuskon jumala, b) Bileam ja c) Bileamin aasi?

        Toiseksi, miten demonstroit kaikkia tyyydyttävällä luotettaavalla tavalla virhemarginaalin puitteissa seuraavan kausaaliketjun: Kristinuskon jumala -> Bileam -> aasi -> puhe?

        Kolmanneksi, miten demonstroit luotettavalla kaikki tyydyttävällä tavalla virhemarginaalin puittteissa, että juuri kristinuskon jumala olisi maailmankaikkeuden luoja tuhansien luojajumalten joukossa.

        Lopuksi se kaikkein helpoin: miten tiedät, että Bileam ylipäänsä omisti aasin ja miten sen demostroit?


      • hekoheko
        usko.vainen kirjoitti:

        Sano se ateille 🐸

        Sanoin sen sinulle. Etkö huomannut?:)


      • netpunk kirjoitti:

        Ensiksi, miten demonstroit kaikkia tyydyttävällä luotettavalla virhemarginaalin puitteissa, että seuraavat entiteetit eksistoivat: a) Kristinuskon jumala, b) Bileam ja c) Bileamin aasi?

        Toiseksi, miten demonstroit kaikkia tyyydyttävällä luotettaavalla tavalla virhemarginaalin puitteissa seuraavan kausaaliketjun: Kristinuskon jumala -> Bileam -> aasi -> puhe?

        Kolmanneksi, miten demonstroit luotettavalla kaikki tyydyttävällä tavalla virhemarginaalin puittteissa, että juuri kristinuskon jumala olisi maailmankaikkeuden luoja tuhansien luojajumalten joukossa.

        Lopuksi se kaikkein helpoin: miten tiedät, että Bileam ylipäänsä omisti aasin ja miten sen demostroit?

        Ei siinä ole mitään virhemarginaalia, että Jumala puhui Bileamin aasin kautta 🤓

        Bileam ratasasti sillä aasilla enkä näe mitään merkitystä oliko se hänen omansa vai joltain lainassa. Tärkeintä on mitä siinä tapahtui 🤓


      • hekoheko kirjoitti:

        Sanoin sen sinulle. Etkö huomannut?:)

        Minä kehoitin sinua sanomaan sen ateille 🐸


      • usko.vainen kirjoitti:

        Ei siinä ole mitään virhemarginaalia, että Jumala puhui Bileamin aasin kautta 🤓

        Bileam ratasasti sillä aasilla enkä näe mitään merkitystä oliko se hänen omansa vai joltain lainassa. Tärkeintä on mitä siinä tapahtui 🤓

        Miten todennat, että kyseinen episodi todella tapahtui, jos et kykene todentamaan episodiin osallisten entiteettien eksistenssia?

        Sitouduit juuri dogmaan, jonka aiemmin kiistit. Dogmasi on muotoa: Näin tapahtui! Todentamaton premissisi (dogmasi) on Jumalan, Bileamin ja aasin eksistenssi. Premissisi on epätosi ja parhaimmillaankin todentamaton siihen asti kunnes esität tuossa edellä mainitsemani verifikaatiot.

        Sitoudut juuri dogmaan "Raamatun erehtymättömyys". Kiistätkö tämän väitelauseeni?


      • netpunk kirjoitti:

        Miten todennat, että kyseinen episodi todella tapahtui, jos et kykene todentamaan episodiin osallisten entiteettien eksistenssia?

        Sitouduit juuri dogmaan, jonka aiemmin kiistit. Dogmasi on muotoa: Näin tapahtui! Todentamaton premissisi (dogmasi) on Jumalan, Bileamin ja aasin eksistenssi. Premissisi on epätosi ja parhaimmillaankin todentamaton siihen asti kunnes esität tuossa edellä mainitsemani verifikaatiot.

        Sitoudut juuri dogmaan "Raamatun erehtymättömyys". Kiistätkö tämän väitelauseeni?

        Se lukee Raamatussa, se rittää todosteeksi minulle🤓

        Ykisttäisestä tapahtumasta kantani sanominen ei sido minua mihinkään dogmiin. Mutta Raamattu on erehtymätöntä Jumalan samaa jos sinusta on dogmi niin saat toki niin ajatella,


      • usko.vainen kirjoitti:

        Se lukee Raamatussa, se rittää todosteeksi minulle🤓

        Ykisttäisestä tapahtumasta kantani sanominen ei sido minua mihinkään dogmiin. Mutta Raamattu on erehtymätöntä Jumalan samaa jos sinusta on dogmi niin saat toki niin ajatella,

        Toki saat pitää käsityksesi Raamatusta ja sen todistusvoimasta, mutta argumentaatiosi perusteella siitä ei ole yleiseksi todistettavaksi kateogriseksi imperatiiviksi. Ei ole siis mitään perustetta, miksi kenenkään tulisi suhtautua väitteeseesi vakavasti. Korkeintaan voimme keskustella subjektiivisesta todisteestasi fiktionaalisten olioiden diskurssissa.

        "Raamattu on erehtymätöntä Jumalan samaa jos sinusta on dogmi niin saat toki niin ajatella,"

        Toki Raamatun erehtymättömyys on perusteeton dogmi, kunnes kaikkien raamatunlauseiden totuusarvoksi voidaan määritellä luotettavasti tosi. Ja jälleen tullaan Raamatun jumalan kyseenalaiseen eksistenssiin.

        Huomaatko lievän ristiriidan: yksittäisestä tapauksesta mielipiteen sanominen ei sido dogmiin, mutta heti perään esität sitoutuvasi dogmiin Raamatun erehtymättömyyydestä. Tästä voi päätellä, että dudusoit yleisestä prinsiipistä (Raamatun erehtymättömyys) yksittäistapauksen, johon ei sitten tarvitsekaan välttämättä ottaa kantaa tai edes muodostaa ontologista sitoumusta.


      • netpunk kirjoitti:

        Toki saat pitää käsityksesi Raamatusta ja sen todistusvoimasta, mutta argumentaatiosi perusteella siitä ei ole yleiseksi todistettavaksi kateogriseksi imperatiiviksi. Ei ole siis mitään perustetta, miksi kenenkään tulisi suhtautua väitteeseesi vakavasti. Korkeintaan voimme keskustella subjektiivisesta todisteestasi fiktionaalisten olioiden diskurssissa.

        "Raamattu on erehtymätöntä Jumalan samaa jos sinusta on dogmi niin saat toki niin ajatella,"

        Toki Raamatun erehtymättömyys on perusteeton dogmi, kunnes kaikkien raamatunlauseiden totuusarvoksi voidaan määritellä luotettavasti tosi. Ja jälleen tullaan Raamatun jumalan kyseenalaiseen eksistenssiin.

        Huomaatko lievän ristiriidan: yksittäisestä tapauksesta mielipiteen sanominen ei sido dogmiin, mutta heti perään esität sitoutuvasi dogmiin Raamatun erehtymättömyyydestä. Tästä voi päätellä, että dudusoit yleisestä prinsiipistä (Raamatun erehtymättömyys) yksittäistapauksen, johon ei sitten tarvitsekaan välttämättä ottaa kantaa tai edes muodostaa ontologista sitoumusta.

        Niin pidänkin, eikä Raamattu ole minulle dogmi tai oppi vaan osa minun elämääni 😉


      • ateistipa.hyvinkin
        usko.vainen kirjoitti:

        Minä en ole ateisti 🤓

        Älä valehtele. Kyllä sinä olet ateisti.


      • ateistipa.hyvinkin kirjoitti:

        Älä valehtele. Kyllä sinä olet ateisti.

        Toki jos sinä olet uskovainen 😂😂😂


      • ateistipa.hyvinkin
        usko.vainen kirjoitti:

        Toki jos sinä olet uskovainen 😂😂😂

        Kiitos rehellisestä vastauksestasi atte.


      • ateistipa.hyvinkin kirjoitti:

        Kiitos rehellisestä vastauksestasi atte.

        Ole hyvä hihhuli 😂


      • näin.on
        usko.vainen kirjoitti:

        Ole hyvä hihhuli 😂

        Kaikki ovat uskovaisia tai ateisteja. Riippuu siitä keneltä kysyy.


      • näin.on kirjoitti:

        Kaikki ovat uskovaisia tai ateisteja. Riippuu siitä keneltä kysyy.

        Nimeomaan 🙂


      • en.usko
        näin.on kirjoitti:

        Kaikki ovat uskovaisia tai ateisteja. Riippuu siitä keneltä kysyy.

        Minä olen mielestäni ateisti, koska en usko persoonalliseen Jumalan olemassaoloon. Uskovaiset sanovat kuitenkin että minäkin olen uskovainen. Jotenkin epäloogista.


      • näin.on
        en.usko kirjoitti:

        Minä olen mielestäni ateisti, koska en usko persoonalliseen Jumalan olemassaoloon. Uskovaiset sanovat kuitenkin että minäkin olen uskovainen. Jotenkin epäloogista.

        Tuo on tyypillistä fudujen päähänpinttymää. He ajattelevat että mitään todellista tietoa ei olekaan vaan kaikki on uskonasiaa, myös se, ettei usko, on uskomista.


    • Trumpisti

      Aloittaja on kieroileva kommunisti. Ei jatkoon.

    • Yksi.oire

      Yksi kristityn fundamentelistin tunnusmerkki on se, että omasta mielestään hän ei tulkitse Raamattua vaan hänen tulkintansa on absoluuttinen totuus.

    • " Ajattelu, järjenkäyttö, kritiikki ja oma tahto ovat syntiä. "

      Tottakai, koska ei kukaan järkevä osta tuotetta, jonka saa vasta kuoleman jälkeen.

    • Puhuva aasi......

      Rakastan erityisesti elokuvia joissa puhuvia eläimiä, niitä on aika paljon. On myös puhuvia autoja puhuvia robotteja, sun muita saapasjalka kissoja.

      Puhuva aasi voi olla tämän idean isä.

    • uskonkiihkoilija

      Olen ehkä jonkinasteinen uskova fundamentalisti (merkitys ei täysin selvä). Uskonnollinen on eri asia kuin uskova. Isänmaallinen on eri asia kuin sotilas, joka on valmis vakaumuksensa/uskonsa tähden kärsimään aina kuolemaan asti asiansa puolesta (olin aikanaan 1982 vankilassa suorittaen siellä siviilipalveluksen pasifistina, kuitenkin tiedän monien uskovien suorittavan asepalveluksen "normaalisti" ollen valmiina puolustamaan maatame myös asein ja kunnioitan heidän vakaumustaan, vaikka olen eri mieltä asioista).
      Uskon Raamatun kertomuksista myös ihmeet, jotka näyttävät sotivan fysiikan lakeja vastaan (Jumala voi ohittaa luomansa lait halutessaan...toisaalta ihminen ei tunne kaikkia fysiikan lakeja). Uskon totuuteen ja siten myös Jumalan luoneen universumin ja maan olentoineen.
      Ihmisillä ja enkeleillä on vapaa tahto noudattaa mielihalujaan tai antaa Jumalan päättää elämänsä asioista etsien Hänen tahtoaan Raamatusta ja rukouksessa kaikissa elän asioissa (itse olen pahasti tässä epäonnistnut, mutta jatkan Jeesuksen Kristuksen veren armossa ehkä vahingosta viisastuneena )..
      Kaikki hmiset ilman Jumalaa ovat syntisiä ja Jumalalle kelpaamattomia . Vain Jeesuksen veren ja ristinkuolemaan vedoten syntejään katuen, parannusta tehden syntyy yhteys Jumalaan...yksin armosta. Luonnollinen ihmiseni ei ole muita parempi ja siksi en voi halveksua ketään. Pyrin kuolettamaan omat syntiset taipumukseni Jumalan Hengellä (oma voima ei riitä). En siis oe ketään toista parempi, vaikka en hyväksy asioita, joita tehdään Jumalan tahdon vastaisesti.
      Kristinusko oikein ymmärrettynä on eheyttävä kuten Jumala/Jeesus Kristus ja Pyhän Hengen vaikutuskin. Minä en ole itsessäni hyvä ihminen (Kristus voi vaikuttaa hyviä tekoja minussa asuessaan). Kristuksen armoa pyrin levittämään kanssaihmisilleni asiallisesti ja rakkaus sekä toisen paras mielessäni. Kyse ei ole manipuloinnista, vaan muutoksia vaikuttaa Pyhä Henki.
      Ajattelu ja järjen käyttö on kaikille välttämätöntä ja tietysti myös sen mukaisesti eläminen. Oma tahto on alistettu Jumalalle ilman henkistä väkivaltaa itseä tai toisia kohtaan.
      Empatiaa löytyy ihmisistä itsestään jonkin verran riippuen persoonallisuudesta. Jumala/Jeesus Kristus vievät sen omissaan aivan toiselle tasolle.
      Silloin ei jää kylmäksi kenenkän avun tarpeelle ja haluaa auttaa jopa itselle ilkeitä ihmisiä eikä vain mukavia ihmisiä.
      Uskonliikkeille ei antauduta, vaan Jumalalle. Seurakunta valitaan sen mukaan, missä opetus on raamatullista. Eksytysliikkeistä, jos eksytyksen huomaa, tietysti erotaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1502
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1319
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1162
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      118
      1119
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      30
      922
    6. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      785
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      55
      700
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      89
      646
    9. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      181
      627
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      624
    Aihe