Lämmityksen hinta

Missähän euroa/mwh hinnoissa eri lämmitysmuodot pyörivät?
Hake, palaturve, öljy, maalämpö, vilp....

14

80

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Motivaatiota

      Motivan sivuilla on vertailuja.

    • Aloittajalla taitaa olla aikamoinen residenssi kun lämmityskulujen vertailuyksikkö on megawattitunti...

      • No ei tuo yksityistalous palioo syö mutta tuo elinkeinon harjoittaminen vie sitte, 90 mwh ei ole kaukana keskimääräisestä kokonaiskulusta vuottapäälle. Eli 9 kuutioo öljyä ei voi olla kovin kaukana vuosikulutuksesta..


      • Watti.ei.watti

        Välittäjän tietoihin ei näköjään kuulu yksiköt. Aloittajan ilmoittama on milliwattitunti eli tuhannesosa wattituntia. Megawattitunnin lyhennys on MWh.


      • Osa-aikaeläkeläinen

        Minä jo aioin puolustella että jospa olet voimalaitosmiehiä, kuten minä olin. Minulle oli yksikkönä MWd/tU, kilowatteja ei laskettu.


      • Watti.ei.watti kirjoitti:

        Välittäjän tietoihin ei näköjään kuulu yksiköt. Aloittajan ilmoittama on milliwattitunti eli tuhannesosa wattituntia. Megawattitunnin lyhennys on MWh.

        Varo ettei pilkun nussimisesta synny kaksoispistettä.


      • ai.et.tiedä
        ravenlored kirjoitti:

        Varo ettei pilkun nussimisesta synny kaksoispistettä.

        Nolottaa tietysti kun ei osaa alkeitakaan. Olisi kannattanut sittenkin käydä se peruskoulu loppuun. Kumpi on pidempi, sekunti vai vuosi?


      • ai.et.tiedä kirjoitti:

        Nolottaa tietysti kun ei osaa alkeitakaan. Olisi kannattanut sittenkin käydä se peruskoulu loppuun. Kumpi on pidempi, sekunti vai vuosi?

        Pitää olla eri imbesilli että ei tajua tarkotetaanko tässä milliä vai megaa. No, eipä sitä tietenkään kaikkea voi vaatia, liikaa vaadittu pilkunnussialta joka ei ymmärrä yhtään mitään varsinaisesta aiheesta ja yrittää mukamas päteä tällätavoin. Nolot on noloja ja te ette tajua sitä itse.


      • terawattitunti
        ravenlored kirjoitti:

        Pitää olla eri imbesilli että ei tajua tarkotetaanko tässä milliä vai megaa. No, eipä sitä tietenkään kaikkea voi vaatia, liikaa vaadittu pilkunnussialta joka ei ymmärrä yhtään mitään varsinaisesta aiheesta ja yrittää mukamas päteä tällätavoin. Nolot on noloja ja te ette tajua sitä itse.

        Terve imbesilli! Harva kehtaa itse myöntää tällaisen asian.


      • pilkunnussialta
        ravenlored kirjoitti:

        Pitää olla eri imbesilli että ei tajua tarkotetaanko tässä milliä vai megaa. No, eipä sitä tietenkään kaikkea voi vaatia, liikaa vaadittu pilkunnussialta joka ei ymmärrä yhtään mitään varsinaisesta aiheesta ja yrittää mukamas päteä tällätavoin. Nolot on noloja ja te ette tajua sitä itse.

        Arvoisa aloittaja todistaa itse että peruskoulu jäi kesken. Teksti vilisee kirjoitusvirheitä. Kohta kai tulee kommentti että imbesilli ei pysty parempaan.


    • raksaaja-sh

      maalämmöllä lattialämmityksessä mahtaa olla noin 0,12c*0,25*1000kWh=30€/MWh.
      Pelletillä 260€*1,5/3,5MWh=111€/MWh.
      Koivulla 55€/0,85=64MWh (säkki/irto).
      Sähköllä 120€/MWh.

      Toki riippuu minkälaisen diilin on tehnyt toimittajan kanssa.
      tjsp.

    • kansantulo.kasvaa

      Kun lämmitysenergiaa kuluu 6 MWh vuodessa niin maalämpö säästää puun polttoon verrattuna 200 euroa vuodessa. Takaisinmaksuaika on 100 vuotta. Tämä edellyttää että huolto- korjauskuluja ei ole. Maalämpö on sitä kannattavampi mitä isompi ja horiskompi talo on. Hyvä lämmitysmuoto vanhaan kouluun tai rautatieasemaan.

      • raksaaja-sh

        Maalämmöllä tuo pieni talo eteläsuomessa siis kuluttaisi 180€/vuosi.
        Puulla lämmittämällä 384€/vuosi.
        Vuodessa eroa tulee siis 204€.

        -> Yhden kompressorin vaihdon verran maalämpö säästää kerran noin 11 vuodessa.
        -> Jos pienen talon järjestelmä kyseessä (15t€), investointi haukkuu hintansa 73...90 vuodessa.

        Eli oikein laskit.
        Jos puulla jaksaa lämmittää koko talon ja käyttöveden, maalämpö ei pärjää edes CO2 päästöissä, noin pienen kulutuksen kohteessa.

        Työtunteja maalämpö säästää ???????

        Toivottavasti asujat jaksaa niitä puita poltella niin kauan kuin talo on pystyssä.


      • raksaaja-sh

        6MWh määrä riittää esim. Oulun korkeudella noin 40m2 omakotitalon lämmitykseen... tjsp.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      133
      1363
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      101
      1054
    3. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      954
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      25
      947
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      308
      832
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      803
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      37
      683
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      656
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      648
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      140
      603
    Aihe