Suuhygienistin hinta

Rahastusta

Suuhygienistin suorittama hammaskiven poisto maksaa lähes yhtä paljon kuin hammaslääkärin suorittama hammaskiven poisto.

Miksi maksaisin hoitajatasoiselle hampaiden puhdistajalle saman hinnan kuin hammaslääkärille? Haluan, että parhaiten koulutettu ammatti-ihminen tekee tarpeelliset toimenpiteet, ellei sitten hintaero ole suuri. Suuhygienisti perii yli 100 euroa hammmaskiven poistosta, kyseessä on ihan sama asia kuin jos sairaanhoitajan vastaanotto maksaisi 100 euroa.

Itse käyn vain hammaslääkärillä hammaskiven poistossa. Voisin harkita suuhygienistillä käymistä, mikäli hinta olisi lähempänä hoitajataksoja, esim 35 euroa.

37

5308

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hygistituristi

      Sullako ei itselläsi leikkaa, että miksi?

    • työstämaksetaan

      Kävin viimeksi terveyskeskuksessa, tuli huomattavasti halvemmaksi, mutta maksoihan se silti. Teki kuitenkin melkein tunnin sitä hommaa, joten ymmärrettävää,

    • ihhuygvjgjfcg

      Kyllä hammaslääkärin suorittama hammaskiven poisto on kalliimpaa jos siihen käytetään yhtä paljon aikaa ja puhdistus tehdään samoin.

      Esimerkiksi Helsingissä kunnallisen puolen taksa hygienistin tekemälle hammaskiven poistolle vaihtelee erittäin paljon. Ensin käyntimaksu 8,10 € (hammaslääkäri 10,40 tai 15,20). Seuraavaksi suun tutkimus 6,70 tai 15,00 €, yleensä tulee vielä ehkäisevä hoito 6,70 €. Varsinainen hammaskiven poisto maksaa 6,70–43,60 €, joten kyllähän tuossa hintaa kertyy pahimmillaan jo yli seitsemänkymppiä. Olen päässyt yleensä noin puoleen hintaan kun hampaiden hoito on kotona huolellista ja hygienisti pääsee vähemmällä.

      Yksityispuolen taksat voivatkin olla huomattavasti suuremmat.

    • Mietitätä

      Kysyt, miksi maksaisit hoitajatasoiselle hampaiden puhdistajalle saman hinnan kuin hammaslääkärille. Minä kysyn, miksi et maksaisi?

      Sama työ, sama palkka! Eikö?

      Tosin oikeasti hammaslääkärin tekemänä sama työ on kalliimpi. Jokainen saa tietysti valita ja maksaa itse hammaslääkärin tai suuhygienistin. Ja sanottakoon, että suuhygienistikin on korkeakoulututkinnon suorittanut. Hammashoitajat ovat eri asia eivätkä he kai puhdistuksia teekään.

      On tilanteita, jolloin hammaskiven poistoon tarvitaan hammaslääkäri. Silloin on järjetöntä keskustella siitä, mitä työ maksaa hammaslääkärin tekemänä ja mikä olisi sopivan pieni palkka suuhygienistille, joka sitä työtä ei voi tehdä.

      • kunhantärkeilee

        No aloittaja nyt vaan tekeytyy niin tärkeäksi. Koulutuksen se hoitajakin on saanut siihen hammaskiven poistoon kuten lääkärikin. Eikä se toimenpiteenä mitään erikoistaitoja vaadi.


      • AinaHammaslääkäriin

        "Ja sanottakoon, että suuhygienistikin on korkeakoulututkinnon suorittanut." Ei muuten ole! Et mitenkään voi verrata hammaslääkärin ja suuhygienistin koulutuksia ja vaatimuksia toisiinsa.

        Hammaslääkärit koulutetaan yliopistoissa, ja he suorittavat lisensiaattitasoisen tutkinnon. Suuhygienistit puolestaan koulutetaan ammattikorkeakoulussa, ja jos johonkin pitää verrata, niin muihin 3,5 vuotta kestäviin ammattikorkeakoulututkintoihin, kuten sairaanhoitajiin. Suuhygienistin koulutus vastaa sairaanhoitajan koulutusta. Esimerkiksi terveydenhoitajat ovat opiskelleet pitemmälle kuin suuhygienistit.

        Suuhygienisti on voinut saada koulutuksen hammaskiven poistoon, mutta ei millään tasolla voi korvata hammaslääkäriä. Hammaslääkäri ymmärtää myös suun limakalvojen päälle, purennasta jne jne paljon syvällisemmin kuin suuhygienisti.


      • uytfyguiyhojoi
        AinaHammaslääkäriin kirjoitti:

        "Ja sanottakoon, että suuhygienistikin on korkeakoulututkinnon suorittanut." Ei muuten ole! Et mitenkään voi verrata hammaslääkärin ja suuhygienistin koulutuksia ja vaatimuksia toisiinsa.

        Hammaslääkärit koulutetaan yliopistoissa, ja he suorittavat lisensiaattitasoisen tutkinnon. Suuhygienistit puolestaan koulutetaan ammattikorkeakoulussa, ja jos johonkin pitää verrata, niin muihin 3,5 vuotta kestäviin ammattikorkeakoulututkintoihin, kuten sairaanhoitajiin. Suuhygienistin koulutus vastaa sairaanhoitajan koulutusta. Esimerkiksi terveydenhoitajat ovat opiskelleet pitemmälle kuin suuhygienistit.

        Suuhygienisti on voinut saada koulutuksen hammaskiven poistoon, mutta ei millään tasolla voi korvata hammaslääkäriä. Hammaslääkäri ymmärtää myös suun limakalvojen päälle, purennasta jne jne paljon syvällisemmin kuin suuhygienisti.

        Hammaslääkäri saa lyhyemmän koulutuksen hammaskiven poistoon kuin suuhygienisti. Suuhygienisti on tavallaan erikoistunut omaan alaansa, hammaslääkäri tietää laajasti kaikesta vähän.


      • taasälytöntä
        uytfyguiyhojoi kirjoitti:

        Hammaslääkäri saa lyhyemmän koulutuksen hammaskiven poistoon kuin suuhygienisti. Suuhygienisti on tavallaan erikoistunut omaan alaansa, hammaslääkäri tietää laajasti kaikesta vähän.

        Mitähän väliä sillä on kumpiko sen hammaskiven poistaa, kun tulos on kumminkin yhtä hyvä?


      • uytgiuojloiuhguyg
        taasälytöntä kirjoitti:

        Mitähän väliä sillä on kumpiko sen hammaskiven poistaa, kun tulos on kumminkin yhtä hyvä?

        Pystytkö itse tarkistamaan puhdistuksen tuloksen? Itse näkee vain jotenkuten hampaiden etupintojen puhtausasteen, mutta takapuoli ja ennen kaikkea ienten alta puhdistustulos pitää vain uskoa tehdyn hyvin. Hammaslääkärille varataan vastaanottoaika yleensä pariksi kymmeneksi minuutiksi tai enintään kaksinkertaisesti. Suuhygienisti tekee puhdistustyötä yleensä tunnin, jolloin hän pystyy paremmin keskittymään hyvään puhdistustulokseen. Itse olen ainakin todennut että hammaslääkärin tekemä hammaskiven poisto on nopea ja epäilytti ettei lopputulos ollut niin perusteellinen kuin hygienistillä.


      • luulottelua
        uytgiuojloiuhguyg kirjoitti:

        Pystytkö itse tarkistamaan puhdistuksen tuloksen? Itse näkee vain jotenkuten hampaiden etupintojen puhtausasteen, mutta takapuoli ja ennen kaikkea ienten alta puhdistustulos pitää vain uskoa tehdyn hyvin. Hammaslääkärille varataan vastaanottoaika yleensä pariksi kymmeneksi minuutiksi tai enintään kaksinkertaisesti. Suuhygienisti tekee puhdistustyötä yleensä tunnin, jolloin hän pystyy paremmin keskittymään hyvään puhdistustulokseen. Itse olen ainakin todennut että hammaslääkärin tekemä hammaskiven poisto on nopea ja epäilytti ettei lopputulos ollut niin perusteellinen kuin hygienistillä.

        Käytetyn ajan perusteellako teet tuon vertailun, koska et sitä lopputulosta kumminkaan voi nähdä sen kummemmin teki sen kumpi hyvänsä?


    • Hfhh

      Ei ole mitään merkitystä kumpi puhdistuksen tekee. Hygienisti voi olla jopa parempi, koska tekee sitä työkseen enemmän. Voi käydä vaikka joka toinen vuosi hammaslääkärissä.

      • Omia_kokemuksia

        Ainakin Helsingissä pitkien jonojen vuoksi hygienistiä käytetään tavallaan esitutkintaan muihin hammasoireisiin. Olen todennut useamman kerran että suuhygienisti on samalla tarkistanut mahdolliset reikien alut ja muut oireet kun puhdistavat hampaita. Joskus se alkava reikä löytyy hammaskiven alta ja siksi suositaankin sitä järjestystä että ensin hygienistille ja vasta sen jälkeen hammaslääkärille. Ajanvarauskin tarjoaa ensin hygienistiaikoja, hammaslääkärin tekemien tarkastusvälien pituus on useampi vuosi.


    • KäynVainHammaslääkärissä

      Suuhygienistin hinta on lähes yhtä paljon tai jopa yhtä paljon kuin hammaslääkärin hinta.

      Jos suuhygienisti maksaisi yhtä paljon kuin sairaanhoitajan vastaanotto, voisin käyttää suuhygienistin palveluita, mutta koska hinnat ovat niin lähellä toisiaan, käytän hammaslääkärin palveluita myös hammaskiven poistoon ja maksan mielelläni pienen erotuksen.

      Suuhygienistin hinta maksaa saman verran kuin erikoislääkärin vastaanotolla kävisi. Vaikka eihän se markkinataloudessa väärin ole pyytää. Sairaanhoitajatasoisella koulutuksella lääkärin liksa - ei paha! Mutta minä en maksa!

      • njhhkjhih

        Vertasitko myös toimenpiteeseen käytettyä aikaa? Suuhygienistin toimenpideaika on pidempi ja ehtii siis syventyä tarkemmin hammaskiven poistoon perusteellisesti.


      • täältäkatsoen

        Käy ihmeessä vain hammaslääkärillä puhdistuttamassa hampaasi! Mutta vielä parempaa hoitoa saisit erikoishammaslääkärillä tai peräti professorilla.

        Suuhygienisti hoitaisi kyllä normaalitapauksessa ihan saman asian, ehkä vielä paremmin. Hampaiden puhdistus on nimenomaan suuhygienistin alaa, ja hänellä on siihen perusteellinen koulutus.

        Itselläni on runsaasti kokemusta molemmista, en ole silti vielä tavannut hammaslääkäriä, joka tekisi tuon työn paremmin.


      • Rahastusta
        täältäkatsoen kirjoitti:

        Käy ihmeessä vain hammaslääkärillä puhdistuttamassa hampaasi! Mutta vielä parempaa hoitoa saisit erikoishammaslääkärillä tai peräti professorilla.

        Suuhygienisti hoitaisi kyllä normaalitapauksessa ihan saman asian, ehkä vielä paremmin. Hampaiden puhdistus on nimenomaan suuhygienistin alaa, ja hänellä on siihen perusteellinen koulutus.

        Itselläni on runsaasti kokemusta molemmista, en ole silti vielä tavannut hammaslääkäriä, joka tekisi tuon työn paremmin.

        Meinaatko siis ettei kannata mennä hammaskiven poistoon hammaslääkärille, koska hampaat jäävät likaiseksi ja hammaslääkäri tekee sen hutiloiden? Meinaatko, että hammaslääkäri puhuu puuta heinää, kun kertoo, että nyt hammaskivet on poistettu?


      • täältäkatsoen
        Rahastusta kirjoitti:

        Meinaatko siis ettei kannata mennä hammaskiven poistoon hammaslääkärille, koska hampaat jäävät likaiseksi ja hammaslääkäri tekee sen hutiloiden? Meinaatko, että hammaslääkäri puhuu puuta heinää, kun kertoo, että nyt hammaskivet on poistettu?

        Sinä haluat ymmärtää väärin kiukutellaksesi!

        Minä meinaan, että suuhygienisti puhdistaa hampaat yhtä hyvin kuin hammaslääkäri. Tuskin kumpikaan tekee huonoa työtä.

        Kun työ on tehty hyvin, eikö se riitä?


    • Hammaspotilaat-Viroon

      En valita suuhygiinestien hoidosta, vaan siitä, että hinnat ovat karanneet mahdottomiksi. Muutama vuosi sitten suuhygienisti peri hoidostaan noin 100 euroa (tarkasti ottaen, muistaakseni 99 euroa). Nyt, siis pari vuotta edellisestä hoidosta, hinta oli noin 140 euroa.

      Kela korvauksia ei nykyisin kannata ottaa laskelmissa huomioon, koska ne ovat mitättömät, hoidon kustannuksiin nähden . Kela-korvaus hädin tuskin vastaa kyseisen hoitopaikan ns. "toimenpidemaksua", joka koostuu käsittääkseni pelkästään kassa-palvelusta.

      (Ihme, etteivät ruoka-kaupat ole huomanneet tätä laskutusmuotoa, onhan sielläkin kassoja)!

    • Sotelle-mietittävää

      Itse hakeuduin muutama vuosi sitten kunnalliselle puolelle hammastarkastukseen ja suuhygienistin hoitoon.

      Tuli vastaus, että jono on noin 6 kuukautta. Sen jälkeen, muutaman viikon kuluttua tuli ilmoitus, että minulla olisi mahdollisuus käydä yksityisellä puolella, kunnan palvelusetelillä.

      Tartuin toki palveluseteliin, koska sain vielä valita lääkärinikin. Tulos oli karmaiseva: hammaslääkäri teki työnsä hutiloiden eikä havainnut alkavia reikiä. Suuhygienisti puolestaan sanoi, että palveluseteli korvaa vain puolet hampaistosta. Loput on maksettava itse, taikka hän jättää työnsä kesken.

      Mitäköhän Sote tuo tähän uutta?

      • rtyuigiuygiyu

        Palveluseteli on käytännössä alennuskuponkin jonka voisi leikata vaikka hammaslääkärin mainoksesta sanomalehdestä. Usein käy niin että hammaslääkäri nostaa hintaa setelin hinnan verran ja velottaa asiakkaalta saman kuin ilman palveluseteliä.


      • Ihmettelijä18

        Sotea on eduskunnassa puoskaroitu lähes vuosikymmen, eikä mitään ole saatu aikaan. Poliitikot puhuvat puuta heinää, tietämättä kansalaisten todellista tilannetta ja hätää. Kunhan jankuttavat joutavia.

        Nyt, ennen eduskuntavaaleja, olisi syytä näyttää, mihin kukin puolue pystyy tässä asiassa, koska nykyinen eduskunnan kokoonpano ei mielestäni pysty mihinkään. Eivätkä pystyneet edellisetkään hallitukset.

        Tilanne näyttää tavallisen kansalaisen kannalta kaoottiselta. Terveyden- ja sairaanhoito rapistuu maassamme jatkuvasti. Hyvä esimerkki on Kela:n maksamat korvaukset, joilla nykyisin ostat korkeintaan yhden lakritsipatkukan. Et tietenkään joka vuosi, mutta ehkä joka toinen vuosi!

        Meillä Suomessa on yleinen sairausvakuutus, jota Kela hoitaa. Maksamme sairaanhoitomaksua Kelalle joka vuosi suuren summan palkastamme tai eläkkeestämme. (Voitte huviksenne laskea palkka-kuitistanne sairaanhoito maksunne Kelalle), Mitä saamme näiden maksujen vastineeksi, koska meillä on oikeus saada? Hyvä kysymys.

        Ymmärrän, että vakavien sairauksien hoidon toki saamme lähes ilmaiseksi, mutta entä muut sairaudet. Näistä Kela näyttää pihistävän vuosi-vuodelta todella paljon. Onkohan siihen aihetta?


    • Rahastusta

      Suuhygienistejä pitäisi kouluttaa 20-kertainen määrä nykyiseen verrattuna, niin jokohan erikoislääkäritasoiset palkkiopyynnöt alkaisivat lähentyä sairaanhoitajatason/fysioterapeutin palkkioita, niin kuin oikein olisikin.

    • Rahastusta

      Miksi asiallinen kommenttini poistettiin mukamas sääntöjen vastaisena. Linkkasin Mona Aapron opinnäytetyön, joka löytyy Googlesta hakusanoilla:
      Mona Aapro
      Suuhygienistikoulutuksen opetussuunnitelmat Suomessa ja Alankomaissa.

      Tuossa latauslinkki: http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605106940

      Kiinnitin huomiota, kuinka vähän suuhygienistin koulutuksessa keskitytään varsinaiseen osaamiseen. Suuri osa opetuksesta on hoitotiedettä (potilaan kädestä kiinnipitämisen tiedettä) ja liiketoimintasuunnitelman tekemistä ja yritystaloutta. Varsinaista suuhun liittyvää asiaa on ehkä vajaa puolet koulutuksesta, reilun vuoden koulutuksella saataisiin jo ihan ammattitaitoisia suuhygienisteja. Sen sijaan hammaslääkäreillä ei ole lainkaan hoitotiedettä eikä yritystaloutta koulutusohjelmassaan. Ihan turha väittää minulle, että suuhygienisti olisi parempi suun asiantuntija kuin hammaslääkäri.

      • huhhuhhuh

        Talousosaamiseen ja liiketoimintaan oli varattu 15 op. Hyvin on opit menneet perille, kun AMK-sairaanhoitajahoitajatasoisella koulutuksella revitään erikoislääkäritasoissia palkioita.


      • rahaseainaratkaisee
        huhhuhhuh kirjoitti:

        Talousosaamiseen ja liiketoimintaan oli varattu 15 op. Hyvin on opit menneet perille, kun AMK-sairaanhoitajahoitajatasoisella koulutuksella revitään erikoislääkäritasoissia palkioita.

        Huomasitko valinneesi väärän ammatin palkkauksen suhteen?


      • huhuhhuh
        rahaseainaratkaisee kirjoitti:

        Huomasitko valinneesi väärän ammatin palkkauksen suhteen?

        Oletko suuhygienisti? Kenenkään palkka ei ole minulle ongelma, ellei sitä peritä minulta. Se nyt vaan on niin, että sairaanhoitajatasoisesta palvelusta en maksa erikoislääkäritaksaa.


      • Mietitätä
        huhuhhuh kirjoitti:

        Oletko suuhygienisti? Kenenkään palkka ei ole minulle ongelma, ellei sitä peritä minulta. Se nyt vaan on niin, että sairaanhoitajatasoisesta palvelusta en maksa erikoislääkäritaksaa.

        Niin. Maksa mitä haluat kenelle haluat! Se ei kuulu mitään kenellekään.

        Mutta kukaan parodontologisen hoidon erikoishammaslääkärikään ei saa hampaitasi puhdasta puhtaammiksi. Ja normaalitapauksessa samaan puhdistamiseen pystyy myös suuhygienisti. Miksi suuhygienistille pitäisi maksaa siitä työstä vähemmän? Eikö samasta työstä kuulu sama palkka?

        Sanon vielä, että tavallinen hammaslääkäri EI ole erikoislääkäri. Vain jonkin hammaslääketieteen alan erikoishammaslääkäri on erikoislääkäri. Heillä on kovemmat taksat kuin hammaslääkäreillä. Ilmeisesti et ole koskaan ollut missään tekemisissäkään erikoishammaslääkärien kanssa.


      • Rahastusta
        Mietitätä kirjoitti:

        Niin. Maksa mitä haluat kenelle haluat! Se ei kuulu mitään kenellekään.

        Mutta kukaan parodontologisen hoidon erikoishammaslääkärikään ei saa hampaitasi puhdasta puhtaammiksi. Ja normaalitapauksessa samaan puhdistamiseen pystyy myös suuhygienisti. Miksi suuhygienistille pitäisi maksaa siitä työstä vähemmän? Eikö samasta työstä kuulu sama palkka?

        Sanon vielä, että tavallinen hammaslääkäri EI ole erikoislääkäri. Vain jonkin hammaslääketieteen alan erikoishammaslääkäri on erikoislääkäri. Heillä on kovemmat taksat kuin hammaslääkäreillä. Ilmeisesti et ole koskaan ollut missään tekemisissäkään erikoishammaslääkärien kanssa.

        Kyse ei suinkaan ole samasta työstä. Aivan sama kuin väittäisit optikoiden ja silmälääkäreiden tekevän täysin samaa työtä. Kun hammaslääkäri hoitaa suuta, on se ehkä saman näköistä kuin suuhygienistin työ, mutta hammaslääkärillä on kuitenkin syvällisempi ja laajempi koulutus sekä näkemys suun ja hampaisten kunnosta ja hoidosta. En suinkaan kuvittele, että hammaslääkäri tekisi hutiloiden ja huonompaa jälkeä kuin suuhygienisti, se sotisi moraalia vastaan. Hammaslääkärit ovat myös Valviran edessä vastuussa siitä, että tekevät työnsä mahdollisimman hyvin.

        Tarkoitin kyllä imenomaan erikoislääkäripalkkiota. Kun käyn esimerkiksi silmätautien tai korvatautien erikoislääkärillä, he pyytävät satasen molemmin puolin palkkiota. Jostain syystä suuhygienisti pyytää yhtä paljon ja jopa enemmän, vaikka erikoislääkäri on opiskellut vähintään 12 vuotta yliopisto-opintoja oman pätevyytensä saavuttaakseen.

        Ei minulla ole mitään suuhygienistin palveluita vastaan, mutta hintataso on se mikä kismittää. Fysioterapiakäynti on 60 euroa, saman verran olisin valmis maksamaan suuhygienistillä käynnistä. Työn vaativuus ja koulutus ovat tasavertaisia fysioterapeuti ja fysioterapeutin kesken.


      • ytftuyiuugyugf
        Rahastusta kirjoitti:

        Kyse ei suinkaan ole samasta työstä. Aivan sama kuin väittäisit optikoiden ja silmälääkäreiden tekevän täysin samaa työtä. Kun hammaslääkäri hoitaa suuta, on se ehkä saman näköistä kuin suuhygienistin työ, mutta hammaslääkärillä on kuitenkin syvällisempi ja laajempi koulutus sekä näkemys suun ja hampaisten kunnosta ja hoidosta. En suinkaan kuvittele, että hammaslääkäri tekisi hutiloiden ja huonompaa jälkeä kuin suuhygienisti, se sotisi moraalia vastaan. Hammaslääkärit ovat myös Valviran edessä vastuussa siitä, että tekevät työnsä mahdollisimman hyvin.

        Tarkoitin kyllä imenomaan erikoislääkäripalkkiota. Kun käyn esimerkiksi silmätautien tai korvatautien erikoislääkärillä, he pyytävät satasen molemmin puolin palkkiota. Jostain syystä suuhygienisti pyytää yhtä paljon ja jopa enemmän, vaikka erikoislääkäri on opiskellut vähintään 12 vuotta yliopisto-opintoja oman pätevyytensä saavuttaakseen.

        Ei minulla ole mitään suuhygienistin palveluita vastaan, mutta hintataso on se mikä kismittää. Fysioterapiakäynti on 60 euroa, saman verran olisin valmis maksamaan suuhygienistillä käynnistä. Työn vaativuus ja koulutus ovat tasavertaisia fysioterapeuti ja fysioterapeutin kesken.

        Kannattaisi vertailla maksuja tuntihinnan perusteella. Erikoislääkärin satasen veloitus on 10 tai 20 minuutin vastaanottoajalta, suuhygienistin veloitus koko tunnilta.


      • öiygööfööö
        ytftuyiuugyugf kirjoitti:

        Kannattaisi vertailla maksuja tuntihinnan perusteella. Erikoislääkärin satasen veloitus on 10 tai 20 minuutin vastaanottoajalta, suuhygienistin veloitus koko tunnilta.

        Erikoislääkärin veloitus on kyllä 100 euroa/40 minuuttia, josta saa Kela-korvauksen 21 euroa, eli maksettavaa jää 79 euroa.


    • Potilas

      Itse käyn aina poistattamassa hammaskiven suuhygienistillä. Suuhygienistit ovat koulutettuja juuri siihen. Hammaslääkärit tekevät vaativammat toimenpiteet, eikä heillä ole intressiä poistaa hammaskiveä. Suuhygienisti tekee sen toimenpiteen aina paremmin.

      • hökhbökhbökh

        Väität siis, että hammaslääkäri on vain poistavinaan hammaskiven, mutta tosiasiassa ei poista hammaskiveä tarpeeksi paljon ja tarpeeksi hyvin - siis hutiloi ja huijaa?

        Tuskin! Minulla on kyllä luotto siihen, että hammaslääkäri poistaa ihan juuri niin hyvin hammaskiven, kuin sitä tarvitsee poistaa.


    • Pieni-provo-väliin

      Minä puolestani ihmettelen eläinkuntaa. Miksi he eivät tarvitse suuhygienistiä eivätkä lääkärin hoitoa koskaan? Heidän hampaansa ovat kuitenkin aina, ainakin näennäisesti huippukunnossa aina! Syömmekö me ihmiset väärin, vai väärää ravintoa?

      Tämä oli tietenkin provokatiivinen kysyms, mutta ehkä aiheellinen kuitenkin?

      • Lääkäri_hoitaa

        Et siis seuraa televisiomainontaa. Ainakin koirille on tuote jota pureskelemalla saadaan hammaskiveä vähenemään. Eläimillä ruuan pureskelu pitää hammaskiven kohtuullisen hyvin kurissa. Jos kysyisit eläinlääkäriltä niin saisit tiedon kuinka paljon eläimiltä (ainakin lemmikeiltä) poistetaan hammaskiveä.


      • Heihaloo

        Koira elää 10v, ihminen 80v


      • iuyghiouygyhiu
        Heihaloo kirjoitti:

        Koira elää 10v, ihminen 80v

        Ihmisen luonnonmukainen elinikä on 30-40 vuotta. Ei siis ihme että sen jälkeen alkaa paikat pettämään.


    • popsipopsiporkkanaa

      Suun terveyden kannattajana kehotan kaikkia syömään raakaa PORKKANAA.
      Porkkana pitää hammaskiven loitolla.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1265
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1186
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1174
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1153
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1151
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1147
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1144
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1129
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe