Jo nuorena, noin 45 vuotta sitten mietin usein tai ehkä aina sitä, että ovatko epäilykseni siitä, että voimmeko me vain olla esikoislestadiolaisina se ainoa Jeesuksen perustama seurakunta, suurta syntiä.
Aiemmin lapsena pelkäsin seuroissa noin 4- 8 vuotiaana. TUomittiin kaikki helvettiin ja sitten liikutukset. Niitä odotin aina kauhulla tai ainakin pelolla. Olin ehkä herkkä lapsi, mutta muistan vieläkin miltä tuntui istua seurapenkissä, toisessa rivissä. Olihan se lapselle pitkä aikakin hiljaa paikallaan istua ja sitten NE LIIKUTUKSET. EN tiedä yrittivätkö senaikaiset saarnaajat niitä aiheuttaa, no joillakin ne olivat varmaan niinsanotusti jääneet päälle. Aina sama toistui.
Mutta nyt vanhana ukkonakaan en vaan pääse irti tuosta lahkolaisuudesta, johon kohtalo minut johdatti lapsena. Tiedän, että se ei ole oikea Kristuksen tai Jumalan seurakunta, kaukana siitä se on.
Miten sitten ne jotka ovat siinä olleet kiinni näihin päiviin asti? Voivatko he koskaan saada valkeutta, Epäilevät varmaan ainakin joskus. Minä olen nyt hämäryydessä, hekö vielä täydellisessä pimeydessä? Erehdynkö ja pitäisi vain kitaraa alkaa opetella soittamaan?
Mitä ovat epäilykset?
71
60
Vastaukset
- NäinhänTuoOli
Epäilykset tulevat omasta riittämättömyydestä Jumalan edessä, olen siis omassa mielessäni niin syntinen, epäonnistunut, huono ja kelvoton ihminen, ettei Jeesus huoli tällaisia.
Tuo on totta, jotkut ovat joko ahdistuneet "parannuksen tekojen" itkuista ja valituksista, tai sitten ovat hävenneet sitä, kun oma vanhin äiti tai isä on ollut kova vaipumaan transsiin ja ylistämään siinä tilassa Kristusta. Itse olen aina iloinnut siitä kun Kristusta ylistetään, eikä itkut ole ahdistaneet.
Sen sijaan opn ollut kiusallinen tunne kun seurakunta odottaa sanakuulijan menevän poru kurkussa puhujien kaulaan "parannusta tekemään". Tuomitsemisen raja oli vuosi ja vuorokausi. Jotkut puhujat kertoivat puheessaan, että ellei sinä aikana olr raahautunut saarnamiesten kaulalle, katsottiin uskossa olevan jo vikaa. Tämä vaatimuksen henki oli kiusallista.- epäilykset_suuret
Kiitos! Vaatimuksen henki. Tunnistan senkin juuri nuoruusajoilta. Se oli hiljaisena kätkettynä meidän paikkakunnalla, ei kovin mainittuna, mutta totta, kun sanoit, se oli olemassa. Uskon, että noin on voitu saarnata ja varmaan onkin, koska minäkin sinne isoissaseuroissa raahauduin. Muutaman kerran vuodessa. Niin se meni. Ja kai menee vieläkin? En tiedä.
EN kai ole ollut silloinkaan "elävä kristitty", vaikka "parannusta" joskus tein?
Ja jos joku kuvittelee, että tämä on vainoa tai pilkkaa tai muuta vastaavaa, niin sitten siitä vaan. Sellaiseksi en ole sitä tarkoittanut.
- epäilykset_suuret
Kuunteleeko/ymmärtääkö kukaan monikaan alle 30 -vuotias lestadiuksen saarnoja/saarnoista paljonkaan? En tiedä. Minulle ne varsinkaan sellaisella nuotilla luettuina kuin ne seuroissa luettiin, eivät avautuneet aikanaan. Voi olla, että syy oli vain minussa.
Niissä on nyt luettuna useinkin ajatusta, mutta eivät ne nyt ehkä mitään Jumalansanaa ole. Jos joku väittää sen olevan sitä, voisitko perustella väitteesi?
Minun mielipiteeni oli vain oma ajatukseni. EN väitä olevani oikeassa. - ÄlkääKristitytEksykö
Jos henkilö kaipaa lohdutusta ja läheistä omakohtaista todistusta syntinnsä anteeksiannnosta, ja hän menee puhujien kaulalle, siinä ei ole mitään väärää.
Väärää on siinä, jos aletaan julistaa, että synnit pitää vapaan esteettömän uskomisen sijasta tehdä anteeksi saarnaajien tai jonkun uskovan kaulalla ja vasta suusta kuullun todistuksen jälkeen on lupa uskoa.
Minusta vanhoillislestadiolaiset naiset sanoivat tästä tavasta kauniisti, käytyään pyynnöstäni esikoislestadiolaisten seuroissa Oulussa. Nämä henkilöt, "kävivät siunattavina"!- epäilykset_suuret
"Väärää on siinä, jos aletaan julistaa, että synnit pitää vapaan esteettömän uskomisen sijasta tehdä anteeksi saarnaajien tai jonkun uskovan kaulalla ja vasta suusta kuullun todistuksen jälkeen on lupa uskoa. "
Noin tiedän esikoislestadiolaisuudessa ajateltavan. Tai ei siis noin, että se olisi väärää, vaan että se nimen omaan olisi ainoa tie taivaaseen. Saada kaikki synnit ja viat ja puutokset aanteeksi saarnattuina esikoislestadiolaiselta, jolla vain voi olla elävä usko. VL-ihminen olisi vihoviimeinen siihen tehtävään.
Niin se on. Hassua mutta totta. ja mikä on syynä vaikka oppi on lähes sama? - UskontojaKumpikin
epäilykset_suuret kirjoitti:
"Väärää on siinä, jos aletaan julistaa, että synnit pitää vapaan esteettömän uskomisen sijasta tehdä anteeksi saarnaajien tai jonkun uskovan kaulalla ja vasta suusta kuullun todistuksen jälkeen on lupa uskoa. "
Noin tiedän esikoislestadiolaisuudessa ajateltavan. Tai ei siis noin, että se olisi väärää, vaan että se nimen omaan olisi ainoa tie taivaaseen. Saada kaikki synnit ja viat ja puutokset aanteeksi saarnattuina esikoislestadiolaiselta, jolla vain voi olla elävä usko. VL-ihminen olisi vihoviimeinen siihen tehtävään.
Niin se on. Hassua mutta totta. ja mikä on syynä vaikka oppi on lähes sama?Näin opetetaan esikoislestadiolaisuudessa.
Toki ei senkään liikkeen väki mitään yhtä massaa ole, käsityseroja varmasti löytyy liikkeen sisältä.
Oppia ei mielestäni voi samaksi sanoa, vaikka en vanhoillislestadiolainen olekkaan, voidakseni verrata näitä kahta..
Oikeastaan lestadiolaisia voisi luonnehtia oppia vailla oleviksi, koska "oppi" vaihtelee puhujan mukaan. Lestadiolaisuus on tunneuskonto, henkilöuskonto ja erityisesti ryhmäuskonto. - Hiuskarva
epäilykset_suuret kirjoitti:
"Väärää on siinä, jos aletaan julistaa, että synnit pitää vapaan esteettömän uskomisen sijasta tehdä anteeksi saarnaajien tai jonkun uskovan kaulalla ja vasta suusta kuullun todistuksen jälkeen on lupa uskoa. "
Noin tiedän esikoislestadiolaisuudessa ajateltavan. Tai ei siis noin, että se olisi väärää, vaan että se nimen omaan olisi ainoa tie taivaaseen. Saada kaikki synnit ja viat ja puutokset aanteeksi saarnattuina esikoislestadiolaiselta, jolla vain voi olla elävä usko. VL-ihminen olisi vihoviimeinen siihen tehtävään.
Niin se on. Hassua mutta totta. ja mikä on syynä vaikka oppi on lähes sama?Niin se on. Hassua mutta totta. ja mikä on syynä vaikka oppi on lähes sama?
No riittääkö se että oppi on lähes sama? Lutter opettaa ettei oppi saa hiuskarvaakaan muuttua. - epäilykset_suuret
Hiuskarva kirjoitti:
Niin se on. Hassua mutta totta. ja mikä on syynä vaikka oppi on lähes sama?
No riittääkö se että oppi on lähes sama? Lutter opettaa ettei oppi saa hiuskarvaakaan muuttua.Mitähän tarkoitat, Onko jomman kumman oppi hiuskarvan pielessä?
- Käytyä
Sitä on monenlaista, ja monen kautta on käytävä. Aattele: Käytävä...
- ÄlkääKristitytEksykö
Tarkennus:
Siis nähdessään tämän tavan esikoislestadiolaisten seuroissa he luonnehtivat tapaa sanoilla "kävivät siunattavina". Rouvat olivat vanhoillislestadiolaisuudesta erotettuja henkilöitä. - Taiatteollauskontoprkl
Kui kyyrys o sinn päi ehtoollisel tultavakaa sitä ottaaksee.....................................,................................
- Henkilökohtainenusko
Epäilys siitä, voiko näin kurja ja kelvoton päästä taivaaseen, eli epäilys etteikö Jeesuksen uhrikuolema pelastaisi minuakin-, helpompi on uskoa kaverista että kyllä hän pääsee, mutta mitenköhän mun kohdalla... Näin jotenkin se menee käsittääkseni.
Se on vaan kumma miten lohduttavaa on saada kuulla omaan korvaan, usein jopa nimellä mainiten, saada uskoa KAIKKI synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja maahan vuotaneessa sovintoveressä... Voin kokemuksesta sanoa että se vahvistaa uskoa ja puhdistaa mieltä ja sydäntä. Sydän keveänä ja iloisena jaksaa taas paremmin uskoa. Jotenkin näin se on. Se ei ole mikään ehto vaan lohdutus. Autuuden tie on lapsen tie-, lapset menevät usein juoksujalkaa "anteekspyytämään" - he kuuntelevat tarkasti mitä saarnaaja sanoo ja kevyesti hyppelevät iloisina takaisin : )- epäilykset_suuret
Henkilökohtainenusko, kiitos kirjoituksestasi. Kuvaat siinä hyvin miten asian koet. Noin varmaan moni muukin sen kokee ja niin kai pitääkin.
- KaikkiHyvin
epäilykset_suuret kirjoitti:
Henkilökohtainenusko, kiitos kirjoituksestasi. Kuvaat siinä hyvin miten asian koet. Noin varmaan moni muukin sen kokee ja niin kai pitääkin.
Näin on koettu, näin se on!
- vieläehtiioppiaoikein
Mutta milloin te oiekin opitte sen faktan, että Raamatussa EI kukaan usko omia syntejään anteeksi, ymmärrättekö !`
Siellä uskotaan Jeesukseen, ja jos HÄN asuu sydämessä niinkuin asuukin, jos se uudestisyntymä on tapahtunut ja se on oikein opetettu ja ymmärretty, silloin ei ole mitään sinun ja Jeesuksen välissä, ja Hän on ainut anteeksiantaja silloin kun puhutaan ihmisen ja Jumalan välisestä suhteesta, sioihen EI tarvita kolmatta henkilöä joka on justiinsa yhtä kurja kuin sinä itse olet!
teille on opetettu, OPETETTU nuo asiat väärin, ja te olette ne OPPINEET väärin, ja siksi ette pääse koskaan siihen vapauteen johon Jeesus on tullut päästämään.
on vain vähän asioista, joihin tervehenkinen usko tarvitsee toista ihmistä, jokapäiväinen travallinen arkielämä ei kuulu niihin asioihin! - näillävaloa
Minkään saarnaajan tarkoitus EI ole sitoa ainuttakaan ihmistä itseensä, vaan Jeesukseen Kristukseen!
Jokaisen saarnan tarkoitus tulee olla se, että sen kuullut henkilö olkoot uskonsa kanssa millä kohtaa tahansa kasvussaan, tulisi Pyhän Hengen kanssa kassvotusten, ei saarnaajan, vaan Jumalan Hengen kanssa.
Sellainen oppi jossa vain saarnaajalal on yhteys jumalaan, ja että hänen kaulastaan saadaan jotain, on kammottava oppi eikä sellaista Raamatusta löydy, onneksi niin!
Oikea saarnaaja pyrkii tekemään itsensä tarpeettomaksi, eli silloin seurakunta ainakin on kasvanut uskossaan samalle tasolle jopa yli, jolloin saarnaaja on työnsä tehnyt niille kuulijoille.
eli kyse on uskossaan kasvamisest ajolloin lastentaudeista on päästy irti ja voidaan puhua aikuisesta uskosta aikuisessa uskovassa. - MiksiKorotatteIhmisiä
Välimiehen välimies-oppi, eli oppi jonka mukaan Jumalalla olisi ei suoraan Jeesuksen Kristuksen kautta lapsia, vaan jonkun liikkeen opertusten kautta lastenlapsia, joita sitten seurakunnan politrukit ohjaavat.
Ei siis uskota Jeesusta Kristusta välimieheksi jonka kautta me häneen uskovat vanhurskautetaan USKON KAUTTA, USKON KAUTTA saamme myöskin synnit anteeksi ja pelastumme.
Esikoislestadiolaisessa harhaopissa tähän syntisen ja Kristuksen väliin väliin on lisäksi sotkettu vielä yksi porras, YHTEISÖ, jota seurakunnaksi kutsutaan.
Pöntöstä valehtelevat puhujat vakuuttavatkin, että seurakunta on yksittäisen seurakuntalaisen herra.
Kristinuskossa ei kuitenkaan tunneta kahta herraa. Vain Jeesus on HERRA. Hän on koko luomakunnan Herra, niin yksittäisen uskovan kuin uskovien yhteöjenkin Herra on Jeesus Kristus.
Häneen uskomalla syntiset VANHURSKAUTETAAN USKON KAUTTA, ja syntiset saavat syntinsä anteeksi. Sana ja sakramantit, (kaste ja HPE) välittävät meille sanomaa sovituksesta sanomaa syntien anteeksiannosta. Sanan julistustehtävään seurakunta kutsuu palvelijoita.
Ketään ihmistä siis kutsuta isänniksi ja toisten uskovien komentelijoiksi, vaan palvelemaan seurakuntaa Jumalan sanalla ja sakramanteilla. Ja seurakunnan tehtävänä paitsi kutsua ja asettaa puhuja tehtäväänsä, on myös erottaa puhuja, ellei hän pysy Jumalan sanassa.
- ,Tämä tehtävä ei ole SAARNAAJIEN tehtävä. Tässä Herra isoherra puhujien järjestelmässä on kaikista pahin tuholainen esikoislestadiolaisuudessa. - saatujllavalkeuteen
Raamatussa ei kukaan palvele ketään millään sakramenteilla !
se on suuri vale sellainen oppi että mukamas jokin esineellistymä olisi jotain joka on vain muutaman hallussa, Raamatussa ei ole talismaaneja eikä taikarituaaleja joiden takan olisi jokin autuus.
KAIKKI on uskon kautta, ei mitään muuta korviketta eikä hypisteltävää jumalanhelmiä kuvia ja tauluja joista jotain välittyisi, sellainen on taikuutta ja suurta harhaa! - 2000VSittenAsetettu
Raamatussa ei kukaan palvele ketään millään sakramenteilla !
Näinhän saatana valehtelee!
Kannattaisi ihan oikeasti ottaa vihdoinkin vakavasti, sillä Kristuksen Kirkko on rakennettu Jumalan sanan, Kristuksen asettamien kahden sakramentin Kasteen ja Herran pyhän ehtoollisen varaan.
Joka nämä kieltää pilkkaa ja ylenkatsoo, ei ole taivasta näkevä.
Alkuperä
Latinan kielen sana sacramentum tarkoitti alun perin sotilaan lippuvalaa tai riitapuolten pyhäkköön jättämää panttia. Vastaava kreikan sana on mysterion (μυστήριον), salaisuus.
Ehtoolliskäsky
1. Kor 11: 23. Sillä minä olen saanut Herralta sen, minkä myös olen teille tiedoksi antanut, että Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän,
24. kiitti, mursi ja sanoi: ”Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan; tehkää tämä minun muistokseni”.
25. Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi: ”Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; niin usein kuin te juotte, tehkää se minun muistokseni”.
26. Sillä niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, te julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kuin hän tulee.
***) Kaste ja ehtoollinen ovat siis kaikkien kristittyjen hyväksymiä pyhiä toimituksia, joiden suorittamista pidetään itsestään selvänä ja luovuttamattomasti uskon harjoitukseen kuuluvina.
Sen sijaan keskustelua käydään siitä, mitä kyseiset toimitukset vaikuttavat ja kenen on sopiva tulla sakramentista osalliseksi. Muoto on siis yhteinen sisällön aiheuttaessa keskustelua, jopa teologista väittelyä.
Sakramentteja nimitetään myös armon välineiksi, ne siis välittävät ihmiselle Jumalan armoa. Joidenkin käsityksen mukaan sakramenteista osalliseksi tuleminen on itsessään riittävä pelastukseen. Toisin sanoen, sakramentit välittävät ihmiselle pelastuksen uskosta riippumattomasti.
Äärimmilleen vietynä tämä näkemys, jota nimitetään sakramentalismiksi katsoo, että usko on sakramentteihin nähden toisarvoinen asia kun on kysymys ihmisen pelastuksesta iankaikkiseen elämään. Valtaosa kristillisistä kirkoista pitää sakramentalismia harhana tai vähintäänkin vinoutumana, koska Raamattu asettaa pelastuksen ehdoksi ensisijaisesti uskon.
Ilman uskoa on mahdotonta kelvata Jumalalle sanoo Raamattu, sakramenteista ei ole vastaavaa lausumaa, vaikka Jeesus sanookin, että se joka uskoo ja kastetaan pelastuu. Paino on kuitenkin uskossa, joka ottaa vastaan niin pelastuksen kuin kasteenkin.
3 Kommentit Tuomas Levänen 29.8.2013 klo 20.39
Sakramentti tulee latinan sanasta ’sacramentum’ , ...
***) ... joka esiintyy vulgatassa mm. ’sacramentum magnum est’ — ’tämä salaisuus on suuri, minä tarkoitan Messiasta ja seurakuntaa’. Eli siis .. raamatun mukainen sakramentti olisi seurakunnan suhde Messiaaseen. - kirkkauttakohti
Niinkuin järkevä lukija huomaa, Jeesus sanoo ITSE että tehkää s e Minun muistokseni, eli ehtoollisessa palataan aina yksilönä golgatalle ja mietitään uskon perusteita, mutta itse se ruoka ja juoma ei merkitse mitään, se oli alunperinkin pelkästään ateria yhteyden osoitukseksi, mutta mistään armon välittäjäaineista EI ole kysymys, paitsi silloin, kun halutaan eri tasoilla hallita sitä laumaa jonka yllä kirkkoisät sisoivat j amiettivät kuinka tulisivat valituiksi seuraavalle kardinaalikaudelle jne:!
Golgatan työ ei kapiaa parantelua eikä ihmispolon ruokajärjestelmää jonka lopputulos ei ole kovin kaksista tavaraa !
seurakunnan salaisuus taa son oma kansionsa, johon ei pidä ehtoollista sekoittaa ,emmekä tarvitse Leväsenkään uusia Raamatunkäännöskiä eikä varsinkaan väännöksiä olkoot hattunsa miten leveä tahansa.
KAIKKI mitä ihmisen jumalasuhteeseen liittyy, on USKON kautta kuten luemme Hebrealaiskirjeestä luku 11! siihen ei minkäänlainen aterioiminen tuo mitään lisää jos se oikein ymmärretään, eikä varsinkaan että muka syödään Jeesusta, voi kauhistuksen paikka, Jeesuksen syöminen on kuuliaisuutta Hänen Sanalleen ja Pyhän Hengen äänelle!
näillä jo valo kasvaa melkoisesti. - kunhanmietin
Mitä tapahtui kun opetuslapset söivät Jeesuksen asettaman ehtoollisen, eli yhteysaterian, eli muistoaterian?
He sii ssöivät kokonaisen paistetun lampaan, eli Jeesus havainnolistaa kuinka HÄN antaa itsensä mailman edestä uhriksi syntien sovituksena.
Mut amikä on tärkeintä, kukaan opetuslapsista ei pidä sitä millään tavalla poikkeuksena jo vallitsevaan oman uskonsa tilaan.
Mitään uutta erikoisyta ei tule, kukaan ei saa syntejään siinä anteeksi, ei tul emitään jota ei ollut jo eilen Jeesksen seurassa olemassa.
Kirkko on laittanut painopisteen omia tarkoituksiaan varten, eli kys eoli ihmisten hallitsemisesta pelolla ja kauhistuksella, mutta peko ei ollut Jeesusta eikä Jumalaa kohden, vaan kirkkoa pappeineen ja lukkareineen, siinä on menty ihan ulalle.
Ihmiset menevät j aottavat sen pienen pullanympyrän joka ei kovin paljo amuistuta sitä pääsiäislammasta ja hörppäävät tipan alkosta haettua viiniä, mutta eivät tule siitä sen hurskaammaksi, kosk asydän pysyy kylmänä ja uudestisyntymä on enempi kauhistus kuin tapahtunut tosiasia.
ainut joka toteutuu, on näenneäinen yhteys että kun meitä on tässä kirkon omia näinkin monta niin on siunattua että kukaan ei ole meitä parempia j akaikki loput on lahkolaisia ja kerettiläisiä.
oli niitä ehtoollisia j akasteita lutterinkin aikana, mutta se ei estänyt kirkkoa tuhoamasta tuhansia aikansa uskovia jotka eivät löytäneet kirkon oppia Raamaytuistaan.
että sen verran se vaikutti silloin se sakramentum, ei suinkaan vaan syöty ja juotu pahemmiksi tullen, kuten Sana ilmoittaa sen kelvottoman mallin seuraukset. - HäpeäSaastainen
Kannattaisi todellakin hommata se Raamattu. Lue Jeesuksen Ehtoollisen astus.
On turha keskustella henkilön kanssa, joka ei tiedä mitään Raamatun teksteistä, mutta uhoaa kuin suurempikin opettaja. - MiksiHaluatteHelvettiin
On erittän vaarallista lörpötellä tällaisten henkilöiden jotka selvästi ovat Jeesuksen veren maahan tallaajia, se on teko jolla ihminen menettää oikeutensa iankaikkiseen elämään.
Joh. 6:54 Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.
Joh. 6:56 Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, se pysyy minussa, ja minä hänessä.
Joh. 6:52 Silloin juutalaiset riitelivät keskenään sanoen: "Kuinka tämä voi antaa lihansa meille syötäväksi?"
Joh. 6:53 Niin Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ellette syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertansa, ei teillä ole elämää itsessänne.- näillävaloapäin
Kaikki Jeesuksen puheet hänen syömisestää ja juomisestaan ovat voimakast a kielikuvaa siitä mitä Jeesuksen vastaanottaminen ja Hänen seuraamisensa todella on ja mitä se vaikuttaa tavallisen kluolevaisen elämässä!
Paratiisista alkaa tämän opetuksen sisältö, jossa Aadamia ja Eevaa kehotettiin olemaan syömättä siitä yhdestä puusta, jos syltte te kuolette, näin lyhyesti sanoen.
Jeesu stuli antamaan elämän itsessään, jokainen joka vastaanottaa evankeliumin ja elää Jeesuksen opin mukaan, on "syömässä ja juomassa " sitä ravintoa joka antaa paratioisissa kuolleelle ihmiskunnalle uuden elämän, ja tästä on muistutus ehtoollisessa tapahtuvassa seurakunnan kokoontumisessa.
Siinä ei sillä pullanmurulal ole mitään merkitystä itsessään, eikä Jesusta syödä kuten ihmissyöjät tekevät vaan kyse on voimakkaasta kuvasta kuten edellä mainitsin.
Mutat näitä on vaikeaa selittää ihmisille jotkla ovat tunneloukussa kirkon oeptuksiin ja luulevat että se hetki kun pappi antaa sen pullanmurun suuhun, että se olisi jokin ratkaiseva ja jostain johonkin auttava toimutus !
Se ei ole, ja siksi Raamattu varottaakin sylmästä ja juomasta tuomioksensa, eli kyse ei ole nappikaupasta, kannattaa tutkia näitä asiosita ja yrittää siirtää painiopistettä oikeaan kohtaan tässkin aiheessa.
kirkko pitää jäseniään vallassaan tälläkin rituaalilal ja on ottanut jumalan aseman kuvitellessaan että heidän käsiensä kautta kulkeva ruumiillinen anti pitäisi sisällään jotain ihmeellistä jota ei muilla ole eikä saa olla !
- MiksiPetätteItseänne
Näin se on kun Raamattu sanoo:
Matt. 7:14 mutta se portti on ahdas ja tie kaita, joka vie elämään, ja harvat ovat ne, jotka sen löytävät.
Emme tee sellaisilla julistajilla mitään, joilta puuttuu evankeliumi. Vaan mistäpä tuon otat, kun ei ole itselläkään.
Suuta soitetaan päivästä toiseen, Huseerataan sarvet päässä sinne ja tänne, Jumalan sana väännellään ja muunnellaan, Kristusta pilkataan ja häväistään uskonnon varjolla.
Muista tämä aina kristitty, pirun kätyrit tunnette helposti siitä, ettei heillä ole sanaakaan, joka osoittaisi kuulijoille TIEN, Jeesuksen Kristuksen ainoaksi pelastuksen tieksi. Me jotka Jeesuksessa Kristuksessa elämme, olemme ja liikumme, emme muusta puhukkaan kuin Jeesuksesta Kristuksesta, hänestä joka on meille vanhurskauden lahoittanut, antanut syntimme anteeksi nimensä ja Pyhän Verensä voimalla ja todistuksella. Piru on joka paikassa läsnä valheineen, missä puhdas evankeliumi Kristuksesta kuuluu. Hänestä joka on koko luomakunnan Herra ja on rakkaudesta meihin syntisiin, uhrannut verensä ja henkensä meidän syntiemme sovitukseksi.
Jeesus itse todistaa: Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu.
Ap. t. 10:39 Ja me olemme kaiken sen todistajat, mitä hän teki juutalaisten maassa ja Jerusalemissa; ja hänet he ripustivat puuhun ja tappoivat.
Ap. t. 10:40 Hänet Jumala herätti kolmantena päivänä ja antoi hänen ilmestyä,
Ap. t. 10:41 ei kaikelle kansalle, vaan Jumalan ennen valitsemille todistajille, meille, jotka söimme ja joimme hänen kanssaan sen jälkeen, kuin hän oli kuolleista noussut.
Ap. t. 10:42 Ja hän käski meidän saarnata kansalle ja todistaa, ...
***) ... että hän on se, jonka Jumala on asettanut elävien ja kuolleitten tuomariksi.
Ap. t. 10:43 Hänestä kaikki profeetat todistavat, ...
***) ... että jokainen, joka uskoo häneen, saa synnit anteeksi hänen nimensä kautta."
Evankeliumissa ei ole mitään epäselvää. Jokaisen ihmisen synnit on maksettu Golgatalla. Ja jokainen, joka häneen uskoo, saa syntinsä anteeksi hänen nimensä kautta.
Miksi ihmiset eivät, pääsääntöisesti, usko evankeliumia, vaikka pelastus on ilmaiseksi tarjolla jokaiselle.
S
yy on siinä, etteivät he halua tulla syntisiksi, siis tunnustaa ansaitsemaansa kadotustuomiota.
Monet heräävät, mutta aloittavat kaupankäynnin, ja ryhtyvät itse sovittamaan itseään, hyljäten näin ylpeydessään Kristuksen ilmaiseksi tarjoaman pelastuksen. - Nolla
Täällä on kyllä niin hyviä ja täydellisiä kristittyjä, että koen itseni täysin nollaksi!
- ArmostaElävä
Nollia varten Jeesus tulikin...
- melkoisiaTaitureita
Osaavat vielä mokomat Raamattua niin hyvin SELITTÄÄ.
- Puurotjavellitsekasin
melkoisiaTaitureita kirjoitti:
Osaavat vielä mokomat Raamattua niin hyvin SELITTÄÄ.
Ne selittäjät taitavat olla tämän ajan kirjanoppineita ja fariseuksia.
- vapautettu
Selasin tätä palstaa vähän, en lukenut kaikkia. Ajattelin laittaa jotain johon uskon.
Jeesus sanoi opetuslapsilleen :niinkuin isäni lähetti minut,lähetän minäkn teidät.
Ottakaa pyhä henki, joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan jne;
Minun nimessäni on saarnattava parannusta ja syntien anteeksi antamusta,
ja minä olen teidän kassanne maailman loppuun asti. Luther sanoo, jos tahdon löytää
vapahtajan tulee sinun ensi löytää seurakunta. Olen löytänyt serakunnan ja sieltä vapahtajan.
olen siellä saanut uskoa syntini anteeksi, sen todistuksen sanan kautta, jonka Vapahtaja jätti
seurakunnalleen. Tämän kautta olen käsittänyt elävän uskon aina vapauteen ja iloon asti.
Toivoisin että mahdollisimman moni saisi tämän saman kokea. Näin o lis helppo odottaa
vapahtajan kutsua sinne oikeaan kotimaahan.- huokaa
Fraaseja näytät löytäneen enimmäkseen.
Kerro missä Raamatunkohdassa uskotaan omia tai kenenkään syntejä anteeksi?
miksi lainaat lutteria ...löytää seurakunta.. semmoisesta EI Raamattu puhu mitään eikä varsinkaan veeäljoukosta.
JOS sinulla on hitunen tervettä ajattelua uskon alueelta, niin koita nyt tajuta että veeäljoukko on kaikkea muuta kuin Raamatunmukainen uskovien seurakunta,
mutta tiedän ettet kykene siihen kuitenkaan. - ÄlkääUskokoEksyttäjiä
Raamatun vastaista esikoislestadiolaisuudessa julistettua jargonia.
Raamatun lauseet ovat sinänsä totta, mutta vain promille siitä mitä Raamattu sanoo. Ja mikä pahinta, tarkoituksellisesti irroitettu asiayhteydestään, oman harhaopin vahvistamiseksi.
Tuo on saatanallista, eksyttävää valetta, vaihtaa seurakunta Jeesuksen Kristuksen tilalle. tämä Jumalan sanan vastainen seurakuntaoppi (seurakuntajumala) on kaikista pahin näistä sadoista esikoislestadiolaisista harhaopeista.
JEESUS ON TIE HÄNEN SEURAKUNTAANSA. Joh. 14:6 Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ***) .... ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.
Syntiset eivät siis koskaan etsi seurakuntaa, vaan Jeesusta Kristusta, ja Kristus itse johdattaa sanansa ja Henkensä kautta omansa hänen seurakuntaansa.
Ja Kristuksen seurakunta on YKSI, koostuen kaikista heistä, jotka suullaan tunnustavat Jeesuksen Herraksi ja sydämissään uskovat että Jumala on hänet kuolleista herättänyt.
Kaikki muu höpinä seurakunnasta on valhetta ja harhaoppia.
Room. 10:6 -13
Mutta se vanhurskaus, joka uskosta tulee, sanoo näin:
"Älä sano sydämessäsi: Kuka nousee taivaaseen?" se on: tuomaan Kristusta alas,
tahi: "Kuka astuu alas syvyyteen?" se on: nostamaan Kristusta kuolleista.
Mutta mitä se sanoo?
"Sana on sinua lähellä, sinun suussasi ja sinun sydämessäsi"; se on se uskon sana, jota me saarnaamme.
Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut; sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.
Sanoohan Raamattu: "Ei yksikään, joka häneen uskoo, joudu häpeään".
Tässä ei ole erotusta juutalaisen eikä kreikkalaisen välillä; sillä yksi ja sama on kaikkien Herra, ***) rikas antaja kaikille, jotka häntä avuksi huutavat.
Sillä "jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu". - epäilykset_suuret
Hyvä ”vapautettu”, uskon, että koet olevasi vapautettu ja olevasi oikeassa. Ja että toivot mahdollisimman monen saavan kokea sen saman.
Ymmärrät ehkä kuitenkin, että se ei ole juurikaan mahdollista muille kuin esikoislestadiolaisten keskuudessa eläville. Käsitykseni mukaan heistäkin vain osa jaksaa kokea niin. Esimerkiksi minä en ole jaksanut pitää esikoislestadiolaisuutta sinä ainoana oikealla elävänä seurakuntana. Muiden kuin ”tästä siunatusta kristillisyydestä” kiinni pitävien voimakas tuomitseminen saarnoissa helvettiin on minulle voimakkain lahkolaisuuden merkki. Samoin kuin väite elävän uskon voivan olla vain kyseisellä Lapin vanhimpiin luottavana seurakunnalla.
En halua pahoittaa mieltäsi kirjoituksellani, enkä horjuttaa uskoasi. Kerroin vain tuntemuksiani.
Miksi muuten et lukenut kaikkea? - SokeatEiNäeMitään
epäilykset_suuret kirjoitti:
Hyvä ”vapautettu”, uskon, että koet olevasi vapautettu ja olevasi oikeassa. Ja että toivot mahdollisimman monen saavan kokea sen saman.
Ymmärrät ehkä kuitenkin, että se ei ole juurikaan mahdollista muille kuin esikoislestadiolaisten keskuudessa eläville. Käsitykseni mukaan heistäkin vain osa jaksaa kokea niin. Esimerkiksi minä en ole jaksanut pitää esikoislestadiolaisuutta sinä ainoana oikealla elävänä seurakuntana. Muiden kuin ”tästä siunatusta kristillisyydestä” kiinni pitävien voimakas tuomitseminen saarnoissa helvettiin on minulle voimakkain lahkolaisuuden merkki. Samoin kuin väite elävän uskon voivan olla vain kyseisellä Lapin vanhimpiin luottavana seurakunnalla.
En halua pahoittaa mieltäsi kirjoituksellani, enkä horjuttaa uskoasi. Kerroin vain tuntemuksiani.
Miksi muuten et lukenut kaikkea?Selkeätä tekstiä.
Hämmästynyt ole itsekin tästä esikoislestadiolaisuuden nykymenosta. yli 60 vuotta liikkeeseen kuuluneena, voin vain hämmästyä. Eikä olisi tullut mieleenkään jäädä enään sinne kun Esikoiset ry perustettiin jatkamaan perinnettä kirkkomme sisäisenä herätysliikkeenä. Viha oli aivan selkäpiitä karmiva kun Helsingissä yritimme laillisin keinoin estää tämän separatistisekoilun kirkkomme sisällä.
Miten on mahdollista ettei Raamattua tutkita lainkaan sinne kirjoitettujen selkeiden suomenkielisten tekstien pohjalta, vaan valikoidaan sieltä ja täältä tekstejä, jotka sitten muokataan esikoislestadiolaisuuden sisällä keksittyjä isäin säädöksiä ja ihmisoppeja vastaaviksi.
Surkuhupaisa on esimeskiksi tämä valehtelu Sauluksen kääntymisestä ja syntien anteeksijulistuksesta hänelle kätten päällepanemisen kautta. IHan pelkkää valetta, jokainen voi Raamatusta tarkistaa miehen itsensä kertomana tämän tapauksen, kuinka Saulus syntinsä anteeksi sai!!!
Ap. t. 22:16 Ja nyt, mitä viivyttelet?
1. Nouse,
2. huuda avuksi hänen nimeänsä
3. ja anna kastaa itsesi
4. ja pestä pois syntisi.'
On äärimmäisen vaarallista lähteä Jumalan sanaa ja Paavalin todistuksia muuttamaan ja vääntelemään, jotta liikkeessä viljellyt valheet ja ihmisopit saisivat elää rauhassa ja tuottaa tuhoaan liikkeen sisällä. - Oikein
Juuri näin, siinä on nöyrä mieli!
- tämäjärjestys
Jeesuksen järjestys on luettavissa Jerikontien vertauksessa.
Ensin Hän sitoi haavat, sitten nosti olalleen ja sitten vasta vei majaansa, elikkä seurakuntaan.
Ei Jeesus kehottanut etsimään ensin seurakuntaa.- AamentaPäälle
Aamen
" tämä järjestys "
-
Ensiksi Hän armahti miehen .
Sitten hän sitoi haavat
Sitten kaasi niihin öljyä.
-
Ei nostanut olalleen ,vaan Juhtansa selkään ,
ja vei hänet majataloon ( joka oli esim. paikallinen rukoushuone)
hoiti ensin itse yön yli, ja sanoi aamulla majatalon isännälle, tässä
sinulle kaksi rahaa, hoida hänet, jos sinulta enemmän kuluu
MINÄ PALATESSANI MAKSAN ..
-
Nuo rahat oli tienattu Getsemanessa ja Golgatalla ,
ja olivat päivän palkkaa hänelle. . .- voitaas
padasjoenukko kirjoitti:
" tämä järjestys "
-
Ensiksi Hän armahti miehen .
Sitten hän sitoi haavat
Sitten kaasi niihin öljyä.
-
Ei nostanut olalleen ,vaan Juhtansa selkään ,
ja vei hänet majataloon ( joka oli esim. paikallinen rukoushuone)
hoiti ensin itse yön yli, ja sanoi aamulla majatalon isännälle, tässä
sinulle kaksi rahaa, hoida hänet, jos sinulta enemmän kuluu
MINÄ PALATESSANI MAKSAN ..
-
Nuo rahat oli tienattu Getsemanessa ja Golgatalla ,
ja olivat päivän palkkaa hänelle. . .älä nyt teuta selitä taas noita kolme tippaa vettä kielenalla-selityksiäsi.
Jeesus armahti, eli tarkoittaa että pysähtyi hänen kohdalleen auttaakseen, ei siinä mistään muusta armahtamisesta ole kyse, se oli arkinen tilanne selvä ja yksinkertainen, älkää selittäkö joka sanaa aina omaan oppiinne sopivaksi, se ei ole luvallista sellianen Raamatun lukeminen.
ja majatalo oli majatalo jossa syötiin ja juotiin jopa juopoteltiin ja kaikkea siltä väliltä, kuka antaa luvan alkaa puhua jostain rukoushuoneesta hah !!
ne rahat oli kertomuksen samarialainen tienannut omalla työllään, ei siinä Jeesus ollut se päähenkilö, vaan <Hän puhuu vertauksen kuka on lähimmäinen toiselle !
kuule teuta, eikö sinun Raamatussasi ole tarpeeksi ihmettä ilman että sinne koko ajan keksitte lisää omasa päästänne , minun on ! voitaas kirjoitti:
älä nyt teuta selitä taas noita kolme tippaa vettä kielenalla-selityksiäsi.
Jeesus armahti, eli tarkoittaa että pysähtyi hänen kohdalleen auttaakseen, ei siinä mistään muusta armahtamisesta ole kyse, se oli arkinen tilanne selvä ja yksinkertainen, älkää selittäkö joka sanaa aina omaan oppiinne sopivaksi, se ei ole luvallista sellianen Raamatun lukeminen.
ja majatalo oli majatalo jossa syötiin ja juotiin jopa juopoteltiin ja kaikkea siltä väliltä, kuka antaa luvan alkaa puhua jostain rukoushuoneesta hah !!
ne rahat oli kertomuksen samarialainen tienannut omalla työllään, ei siinä Jeesus ollut se päähenkilö, vaan <Hän puhuu vertauksen kuka on lähimmäinen toiselle !
kuule teuta, eikö sinun Raamatussasi ole tarpeeksi ihmettä ilman että sinne koko ajan keksitte lisää omasa päästänne , minun on !Selityksen , selitys en paremmin sano.
-
- sielläkuntoon
eikä vienyt majaansa vaan majataloon, joka ei ollut mikään seurakunta, pitääkö teidän aina väännellä raamatun tekstiä johonkin tarinaan joka sopisi omiin selityksiinne.
eikä verille lyötyjä viedä mihinkään seureakuntaan vaan hoitopaikkaan jossa saadaan sairas hoidettua.
vai olisiko sellainen potilas vietävä jelliin saakka !- JärjestysVäärä
Lestojen seuroista ei ainakaan mitää apua saa siellä lisätään taakkaa taakan päälle.Perustus on jo ihan pielessä...
- epäilykset_suuret
JärjestysVäärä kirjoitti:
Lestojen seuroista ei ainakaan mitää apua saa siellä lisätään taakkaa taakan päälle.Perustus on jo ihan pielessä...
Jotkut kuitenkin kokeat saavansa sieltä kaiken tarvitsemansa avun voidakseen tuntea itsensä syntiseksi ja uskoakseen sen jälkeen syntinsa anteeksi annetuiksi.
Onkohan se niin. että vain harvat ja valitut ja lapsen kaltaisesti uskovat voivatkin tulla autuaiksi?
Siihen suuntaan saarnoissa annetaan ymmärtää. - yrittäkääherätä
epäilykset_suuret kirjoitti:
Jotkut kuitenkin kokeat saavansa sieltä kaiken tarvitsemansa avun voidakseen tuntea itsensä syntiseksi ja uskoakseen sen jälkeen syntinsa anteeksi annetuiksi.
Onkohan se niin. että vain harvat ja valitut ja lapsen kaltaisesti uskovat voivatkin tulla autuaiksi?
Siihen suuntaan saarnoissa annetaan ymmärtää.voi herraisä tätä pimeyttä joka näistä kommenteista huokuu ja kertoo ettei kirjoittajilla ole mitään tietoa uudestisyntymästä ja sen jälkeisestä elämästä!
Ei sillä kuulkaa ole mitään merkitystä mihinte kuulutte ja vaikak joka päivä pöntöstä luvataan uskoa kaikki anteeksi, kun uutta syntymää Pyhässä Hengessä ei ole tapahtunut.
silloin kun kurkitaan arkin ovest mutta ei mennä sisälle, mitä silloin ollaan?
silloin ollaan enempi tai vähempi tavoille oppineita fariseuksia, ei se sen kummenpaa ole.
Raamatun evankeliumissa EI uskota syntejä anteeksi vaan mennään Jeesuksen pestäväksi, ymmärrättekö näin selvää asiaa.
Kyllä Jeesus teidän syntienne kanss apärjää kunhan antaudutte hänelle ensin. - valoakylläon
yrittäkääherätä kirjoitti:
voi herraisä tätä pimeyttä joka näistä kommenteista huokuu ja kertoo ettei kirjoittajilla ole mitään tietoa uudestisyntymästä ja sen jälkeisestä elämästä!
Ei sillä kuulkaa ole mitään merkitystä mihinte kuulutte ja vaikak joka päivä pöntöstä luvataan uskoa kaikki anteeksi, kun uutta syntymää Pyhässä Hengessä ei ole tapahtunut.
silloin kun kurkitaan arkin ovest mutta ei mennä sisälle, mitä silloin ollaan?
silloin ollaan enempi tai vähempi tavoille oppineita fariseuksia, ei se sen kummenpaa ole.
Raamatun evankeliumissa EI uskota syntejä anteeksi vaan mennään Jeesuksen pestäväksi, ymmärrättekö näin selvää asiaa.
Kyllä Jeesus teidän syntienne kanss apärjää kunhan antaudutte hänelle ensin.Ei ne Apostolitkaan "uskoneet" jalkojaan puhtaaksi, vaan antoivat Jeesuksen pstä ne!
eikö ole yksinkertaista kun ei yritä sovittaa Raamattua oulussa keksittyihin selityksiin. - AlaVetääTäältä
yrittäkääherätä kirjoitti:
voi herraisä tätä pimeyttä joka näistä kommenteista huokuu ja kertoo ettei kirjoittajilla ole mitään tietoa uudestisyntymästä ja sen jälkeisestä elämästä!
Ei sillä kuulkaa ole mitään merkitystä mihinte kuulutte ja vaikak joka päivä pöntöstä luvataan uskoa kaikki anteeksi, kun uutta syntymää Pyhässä Hengessä ei ole tapahtunut.
silloin kun kurkitaan arkin ovest mutta ei mennä sisälle, mitä silloin ollaan?
silloin ollaan enempi tai vähempi tavoille oppineita fariseuksia, ei se sen kummenpaa ole.
Raamatun evankeliumissa EI uskota syntejä anteeksi vaan mennään Jeesuksen pestäväksi, ymmärrättekö näin selvää asiaa.
Kyllä Jeesus teidän syntienne kanss apärjää kunhan antaudutte hänelle ensin.Älä sinä kristinuskosta mitään titämätön jumalaton ulostele omie eritteisiäsi palstallemme.
- PimeäPalsta
AlaVetääTäältä kirjoitti:
Älä sinä kristinuskosta mitään titämätön jumalaton ulostele omie eritteisiäsi palstallemme.
NÖYRYYS kaukana tästä fariseuksesta
- epäilykset_suuret
AlaVetääTäältä kirjoitti:
Älä sinä kristinuskosta mitään titämätön jumalaton ulostele omie eritteisiäsi palstallemme.
Salli nyt hyvä ihminen hänen oma näkemykensä tuoda esiin.
Puolustatko sinä tuolla kauhistuttavalla kirjoituksellasi nyt ihan rehelliseesti omaa uskonkäsitystäsi, vai oletko jonkinsortin trolli?
Eikö jokainen saa uskoa miten haluaa ja vieläpä kertoa sen muille ja jopa yrittää ehkä ohjatakin toista omalle polulleen tai jopa jollekin muullekin polulle.
Mutta jos kirjoittaa oman uskon olevan jotenkin parempi toisen uskoa, syyllistyykö tuomarointiin, mikä kuitenkin on korkeammassa kädessä, eihän se oo ihmises? - Lasaret
’Siellä kuntoon’
Seurakuntahan juuri on se sairaala, jossa ylilääkäri Jeesus Kristus hoitaa meitä sairaita syntisiä! - niinniinsano
Lasaret kirjoitti:
’Siellä kuntoon’
Seurakuntahan juuri on se sairaala, jossa ylilääkäri Jeesus Kristus hoitaa meitä sairaita syntisiä!Joo niin mutta kun kyse ei ollut sairaasta syntisestä, vaan ryöstön ja pahoinpitelyn tuloksesta, tiedätkö eron!
tuskin jellissäkään on syöpäosastoa lääkäreineen. - Exlesta
AlaVetääTäältä kirjoitti:
Älä sinä kristinuskosta mitään titämätön jumalaton ulostele omie eritteisiäsi palstallemme.
Tyypillinen netti kiusaaja.. Kiusaaminen aikuisten kesken on lestayhteisöissä yleistä..
- puhukaaytimestä
Jeesus sanoi Nikodeemukselle mm, että ilman uudestisyntymää ei kukaan ole näkevä Herraa !
herroja kyllä nähdään, mutta Herran näkeminen on toinen asia.
miksi te puhutte niin vähän tästä Raamatun uudenliiton tärkeimmästä asiasta?
sellaista ei tarvitse edes huvikseen puhua että vauvan kastamiselal olisi jotain tekemistä tuon uuden syntymän kanssa, sellainen on täysin tuntematon asia Raamatun opille.
Usko tulee kuulemisesta ja se taas evankeliumin kautta, ei pitäisi olla vaikeaa ymmärtää mitkä ovat uskon edellytykset jo yksin tuon sanan perusteella.- Voi_meitämuita
Vauva- tai aikuiskaste? En ole koskaan edes ajatellut asiaa. Onko tärkeä sielun pelastuksen kannalta? Kumpaa pitää oikeana? Mistä on kysymys? Lyhyesti jos mahdollista, please?
- vaarinneuvosta
Voi_meitämuita kirjoitti:
Vauva- tai aikuiskaste? En ole koskaan edes ajatellut asiaa. Onko tärkeä sielun pelastuksen kannalta? Kumpaa pitää oikeana? Mistä on kysymys? Lyhyesti jos mahdollista, please?
Jos otat tämän teutan kommentit ja kirjoittelut tosissasi, niin kysy häneltä.
Sitäpaitsi hän vastailee (nykyään) onneksi lyhyesti. - miksieiymmärretä
Voi_meitämuita kirjoitti:
Vauva- tai aikuiskaste? En ole koskaan edes ajatellut asiaa. Onko tärkeä sielun pelastuksen kannalta? Kumpaa pitää oikeana? Mistä on kysymys? Lyhyesti jos mahdollista, please?
Ei kumpikaan, vaan uskoontulleen kastaminen, se on olleellista koska ilman uskoontulemista ei ole mitään tarvetta millekkkään kasteille!
katos kun ensin on herääminen ja sitten aamupesut, näin ainakin täälläpäin. - teuta011
vaarinneuvosta kirjoitti:
Jos otat tämän teutan kommentit ja kirjoittelut tosissasi, niin kysy häneltä.
Sitäpaitsi hän vastailee (nykyään) onneksi lyhyesti.Markus, 16:16 kohdassa on kasteen otto toisella tavalla kuin
esimerkiksi Joh : 3: 5.
-
selitys Raamatussa sanotaan, että ei ole väliä kumpi on ensin
usko vai kaste ,,taikka kaste vai usko, kunhan ovat ...
-
- NäinOnAsia
Aoristi verbi merkitsee juuri tuota.
Muinaiskreikka
Muinaiskreikan kielessä (mukaan lukien koinee eli hellenistinen kreikka) aoristi ilmaisee tapahtumaa tai tilannetta, jota puhuja tai kirjoittaja haluaa kuvata loppuun suoritetuksi kokonaisuudeksi. Aoristi rakentuu kahdella eri tavalla; useimmat verbit taipuvat ns. "ensimmäisessä aoristissa", muutama taas "toisessa aoristissa". Molemmilla muodoilla on täysin sama merkitys. - aoristihansesiinä
O nko siellä teilläpäin rakentamisen ammattilaisia, niin kysyisin vain että ökumpi se on ensiksi, perustus vaiko talo??
täälläpäin on tapana tehdöä ensin se niinsanottu kivijalka tehdäänkö sielläpäin ensin talo ja sitten kaivetaan se kivijalka sen alle `?? Eiköhän JOKAINEN vähänkin järkevämpi ihminen hankkiudu eroon noista yhteisöistä, jotka väittävät olevansa jokin "Valittujen joukko". Väitteen mielettömyyden ymmärtämisen luulisi olevan helppoa.
- EhkäPian
No mutta, kyllähän valittujen joukko on edelleen maan päällä, valittujen joukko ei ole vielä täysi!
- VanHyvinniiOn
Onhan valittujen joukko. Mutta sellainen joukko joka valitsee itse itsensä, ja tuomitsee muut, ei edusta kristinuskoa, jossa Jeesus Kristus valitsee joukkonsa sanansa ja sakramenttiensä kautta.
- eiköpä_näin_ole
Kiitos VanHyvinniiOn", aloittajana annan sinulle tunnustusta minuun oikea uskoa etsivään vetoavasta hyvästä kirjoituksesta, ". En osaa kirjoituskestasi päätella edustatko jotain -laisuutta tai -suutta. Jos pitäisi arvata, jälkimäisestä arvaisin.
Myös InhottavaRealisti kirjoittaa niin kuin usein olen ajatellut. <Mutta en ole varma, ei se niin helppoa ole kaikille, LUULLA OLEVANSA OIKEASSA. Toisille ihan sisäänrakennettu juttu, vaikka kuinka hölmöä mielessään rakentelisi.
- EiköJeesusKelpaa
Kristittyjen ei tarvitse luulla mitään. Kaikki löytyy Raamattuun kirjoitettuna. Ja kun ei sanaakaan toiseksi muuta, ei myöskään eksy elämän tieltä.
Helppoa, eikö totta. Tie itse vie sillä kulkevat kaikki perille turvallisesti ja varmasti. Ei tarvitse uskoa toisiin ihmisiin eikä itseensä ollenkaan!!!- Raamattutodistaa
Elävä usko ainoastaa pelastaa
- Ettäsemmosta
Tästä valittujen joukosta on turha pienten ihmisten kinastella, koska Jumala yksin sen tietää ja on lapsensa valinnut.
Usko on omakohtainen, eikä vierellä olevan-kohtainen.
- MIksiItsepetosOnNannaa
Ei pelastukseen ihmiset ketään valitse. Sen tekee Jeesus sanansa ja sakramenttiensa kautta.
Joukko usko ja joukko pelastus on höpöhöpöä.- AinaAina
No tottakai, näin on aina opetettu ja uskottu!
- LiikePoppuIhmispalvontaa
AinaAina kirjoitti:
No tottakai, näin on aina opetettu ja uskottu!
Kristinusko on HENKILÖKOHTAINEN sydämen suhde Jeesuksen Kristuksen kautta Jumalaan.
Mitä esikoislestadiolaisuuteen tulee, niin aina siellä on ollut toiveiden, uskomusten, opetuksen, uhkailujen, pelotteluiden, tuomioiden ja vaatimusten keskiössä "tämä kristillisyys" ja usko (luottamus) lapinvanhimpiin. Nyt varsinkin, kun nykyinen, liikkeen hajoittanut johtoryhmä, asetettiin valtaan liikkeessä.
Liike on käytännössä vapaakirkko, miksi sitä ei edelleenkään rekisteröidä vapaakirkoksi maamme lakien mukaisesti?
- heheetammikuu
Joukkousko ja joukkopelastus on yhdyssanoja, ei niinkään höpölöpöä vaikka sitäkin ne voivat olla.
sakramenttiensa -sana voisi olla erillissana, ainakaan Raamatussa ei moista taikanauhaa ole.
ajatella, sakra mentti, menee ihan liippaa liki edelläkirjailijan mielisanoja, kuten mäntti ja pari muuta.
sakra mäntti, se taas viittaa kirkon oppilaisiin jotka ei opi mitään. olisko seitsemän veljestäkin ollut mitälie joukkoa, Jesuksesta ei kirjansa paljoa kerro, mahtoiko seurata Jeesusta hänkään, saatan paikotellen epäillä sitä. Sonnikiven kyllä laittoivat yhdyssanaksi aivan oikein. - MeneMuualleMäntti
Ethän sinä Raamatun alkukieliä tunne, älä siis höpötä enään sakramantti sanan puuttumisesta Raamatusta. Et tunne myöskään kirkkohistorioita, etkä kristinuskon perusasioitakaan.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .17410168Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde523425Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja493163- 642835
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että2032189- 1162163
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai251993Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä671608Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t221386Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1121356