Viime kesänä aloitin opettamaan tytärtä, ensimmäinen tunti vain istuttiin autossa ja hän uskalsi jopa käynnistää auton.
Opetuslupapaperit ja muut asiaankuuluvat luvat kuntoon ja liikenteen hulinaan.
Tänään saatiin lopullinen palkinto; tyttärelle inssiajosta hyväksytty.
Kyllä opetusluvalla mielestäni saa aivan yhtä hyvää opetusta kuin autokoulussa, jää enemmän rahaa vaikkapa ensiauton hankintaan
Koko lysti maksoi n.330 €.
Auton kuluja ja polttoaineita en laske tuohon summaan.
Vuoden päästä voi opettaa toista tytärtä, jolloin polkimen ja peilien hinta puolittuu ja opetuslupa on vielä voimassa (2v).
Se on vaan hullua maksaa liikaa.
Opetusluvalla *B* kortti
18
2477
Vastaukset
- Opettaja-iskä
Tarkoitit varmaan, että oma kirjallinen kokeesi on voimassa 2 vuotta. Opetuslupahan on voimassa muistaakseni 9 kuukautta.
- ...
opetuslupa on oppilaskohtainen, joten se katkeaa kun oppilas on hyväksytty tutkinnossa...
- pikkulohko
... kirjoitti:
opetuslupa on oppilaskohtainen, joten se katkeaa kun oppilas on hyväksytty tutkinnossa...
niin, teoriakoe on voimassa kaksi vuotta :)
- Opettaja-iskä
pikkulohko kirjoitti:
niin, teoriakoe on voimassa kaksi vuotta :)
Ja opetuslupa max. yhdeksän kuukautta.
- se on
Itse olen myös opettanut kaksi lastani ajamaan. Halvaksi tuli ja oppi tutustumaan syvällisemmin omiin lapsiin ja liikennesääntöihin. Harmittaa vain, kun ei voi 2.vaihetta opettaa. Autokoulut ovat sen omineet monopolikseen. Monopolien ja kartellien luvattu maa.
- mies hämeenperältä
Kakkosvaihetta ei autokoulut ole omineet. Lainlaatija ja lukuisat asiantuntijatahot edellyttävät kakkosvaiheen koulutuksen antajalta vankkaa ammatillista osaamista. Mikäli omaisit liikenneopettajan pätevyyden saisit opetusluvan kakkosvaiheeseen. Tulevaisuus näyttää siltä että opetuslupaopetus korvautuu lähes kokonaan suunnitelmissa olevalla ns. yhteisopetuksella eli yhdistämällä autokoulu- ja opetuslupaopetus.
Nykyisenkaltaisen opetusluvan lunastusmaksua tultaneen nostamaan. Nostolla kompensoitaisiin saamatta jääviä arvonlisä- ja tuloveroja. - se on2
mies hämeenperältä kirjoitti:
Kakkosvaihetta ei autokoulut ole omineet. Lainlaatija ja lukuisat asiantuntijatahot edellyttävät kakkosvaiheen koulutuksen antajalta vankkaa ammatillista osaamista. Mikäli omaisit liikenneopettajan pätevyyden saisit opetusluvan kakkosvaiheeseen. Tulevaisuus näyttää siltä että opetuslupaopetus korvautuu lähes kokonaan suunnitelmissa olevalla ns. yhteisopetuksella eli yhdistämällä autokoulu- ja opetuslupaopetus.
Nykyisenkaltaisen opetusluvan lunastusmaksua tultaneen nostamaan. Nostolla kompensoitaisiin saamatta jääviä arvonlisä- ja tuloveroja.Vakaa käsitykseni on, että toimikunnissa, jotka laativat näitä parakraafeja, autokoulut ovat taatusti valvomassa etujaan. Ei siinä mitään pahaa ole mutta kun sitä autokouluopetusta aivan ylikorostetaan paremmuudessaan. Kyllä sitä oppii ajamaan ilman tieteeksi tekemistä.
Vai että omaisuusveronpoisto korvataan yhdistämällä opetusta ja korottamalla opetusluvan hintaa. Kiitos siitäkin taholle, joka ottaa sen kunniakseen. Olen kirjoittanut aiheesta yleensä vähän laajemmin alempana ja kommentoinut ajo-opetusta.
- timo
sä osaat ehkä myös lukea ja kirjoittaakin, joten eihän sun lapset ole varmaan eka- ja tokaluokallakaan käyneet. Mietippä mikä olo sulla on jos se "rakkauden hedelmä" ajaakin kolarin minkä olisi voinut ehkä välttää autokoulusta saadulla opilla. toisaalta mitähän ne naapurit ajattelee kun tietävät kelle se opetuslupa on tarkoitettu
- vs autokoulu
Jos jotenkin suhteuttaisit peruskoulun ja autokoulun. Ei niillä ole muuta yhteistä kuin sanan loppuosa. Ero on sama kuin yliopiston maisterilla ja uimamaisterilla.
On se kumma, kun et osaa ottaa asiaa asiana vaan aina vänkäät autokoulun olevan parempi näissä kolariasioissa. Pelottelet. Otan vastuun, jos lapseni ajavat kolarin, mikäli se johtuu ajo-opetuksestani. Mutta ottaako autokoulu vastuun entisen oppilaansa ajamasta mällistä. En ole moisesta kuullut. Olisikin hyvä, jos autokoulun tarjoamalla tuotteella olisi takuu: Jos ajat kolarin käytyäsi meidän autokoulun korvaamme kaikki vahingot.
Tilastojen mukaan opetuslupalaiset ja autokoulun käyneet ajavat aivan samallalailla kolareita.
En oikein ymmärtänyt tätä naapuriasiaa ja opetuslupakytkentää. Osaan kyllä lukea ja auttavasti kirjoittaakin.
Myöntäkää nyt joskus hyvät autokoulun puolustajat, että opetuslupapuolelta tulee aivan kelvollisia kuskeja. Ei se autolla ajaminen mitään tiedettä ole. Tutkimusten mukaan parhaat kuskit ovat älylliseltä tasoltaan melko keskinkertaisia. - Kari-Einari
vs autokoulu kirjoitti:
Jos jotenkin suhteuttaisit peruskoulun ja autokoulun. Ei niillä ole muuta yhteistä kuin sanan loppuosa. Ero on sama kuin yliopiston maisterilla ja uimamaisterilla.
On se kumma, kun et osaa ottaa asiaa asiana vaan aina vänkäät autokoulun olevan parempi näissä kolariasioissa. Pelottelet. Otan vastuun, jos lapseni ajavat kolarin, mikäli se johtuu ajo-opetuksestani. Mutta ottaako autokoulu vastuun entisen oppilaansa ajamasta mällistä. En ole moisesta kuullut. Olisikin hyvä, jos autokoulun tarjoamalla tuotteella olisi takuu: Jos ajat kolarin käytyäsi meidän autokoulun korvaamme kaikki vahingot.
Tilastojen mukaan opetuslupalaiset ja autokoulun käyneet ajavat aivan samallalailla kolareita.
En oikein ymmärtänyt tätä naapuriasiaa ja opetuslupakytkentää. Osaan kyllä lukea ja auttavasti kirjoittaakin.
Myöntäkää nyt joskus hyvät autokoulun puolustajat, että opetuslupapuolelta tulee aivan kelvollisia kuskeja. Ei se autolla ajaminen mitään tiedettä ole. Tutkimusten mukaan parhaat kuskit ovat älylliseltä tasoltaan melko keskinkertaisia.Olet aivan oikeassa kolarimäärien suhteen. Kerronpa hieman taustoja miksi näin on. Syynä on erot oppija-aineksessa (vrt. esim. Turun yliopiston psykologian laitoksen tutkimus Keskinen ym). Jo etukäteen todennäköisiksi ongelmakuljettajiksi luokiteltavat suorittavat ajokorttinsa lähes yksinomaan autokouluissa, koska heidän ihmissuhdeasiansa eivät useinkaan muuta mahdollista. Tähän ryhmään kuuluvat ne, joilla on ollut vaikeuksia sopeutua yhteiskunnan asettamien normien noudattamiseen. Kouluvaikeudet ovat myös heille tyypillisiä samoin kuin päihdeongelmatkin. Tämän ryhmän asenteisiin on lähes mahdotonta vaikuttaa opetuksellisin keinoin. Tämä pieni, mutta näkyvä ryhmä saa rumaa jälkeä aikaan niin tielle kuin tilastoonkin. Siinä vähän faktaa tilastojen tulkintaan.
Olen tällä viikolla arvioinut kahdeksan kuljettajan ajotaidon kakkosvaiheen ajon arvioinneissa ( 50 min 30 min palaute). Kuusi on ollut autokoulun käynyttä ja kaksi on suorittanut korttinsa opetusluvan turvin. Pakko on todeta että eroja oli. Kyllä ammattitaitoisen kouluttajan kädenjälki näkyi selvästi. Nämä kaksi opetuslupalaista olivat asenteiltaan OK, mutta esimerkiksi taloudellinen ajo oli hukassa. Samoin havainnoinnissa ja riskien tunnistamisessa oli ongelmia. Kaikkien kahdeksan kohdalla auton peruskäsittely oli OK. - vs autokoulu2
Kari-Einari kirjoitti:
Olet aivan oikeassa kolarimäärien suhteen. Kerronpa hieman taustoja miksi näin on. Syynä on erot oppija-aineksessa (vrt. esim. Turun yliopiston psykologian laitoksen tutkimus Keskinen ym). Jo etukäteen todennäköisiksi ongelmakuljettajiksi luokiteltavat suorittavat ajokorttinsa lähes yksinomaan autokouluissa, koska heidän ihmissuhdeasiansa eivät useinkaan muuta mahdollista. Tähän ryhmään kuuluvat ne, joilla on ollut vaikeuksia sopeutua yhteiskunnan asettamien normien noudattamiseen. Kouluvaikeudet ovat myös heille tyypillisiä samoin kuin päihdeongelmatkin. Tämän ryhmän asenteisiin on lähes mahdotonta vaikuttaa opetuksellisin keinoin. Tämä pieni, mutta näkyvä ryhmä saa rumaa jälkeä aikaan niin tielle kuin tilastoonkin. Siinä vähän faktaa tilastojen tulkintaan.
Olen tällä viikolla arvioinut kahdeksan kuljettajan ajotaidon kakkosvaiheen ajon arvioinneissa ( 50 min 30 min palaute). Kuusi on ollut autokoulun käynyttä ja kaksi on suorittanut korttinsa opetusluvan turvin. Pakko on todeta että eroja oli. Kyllä ammattitaitoisen kouluttajan kädenjälki näkyi selvästi. Nämä kaksi opetuslupalaista olivat asenteiltaan OK, mutta esimerkiksi taloudellinen ajo oli hukassa. Samoin havainnoinnissa ja riskien tunnistamisessa oli ongelmia. Kaikkien kahdeksan kohdalla auton peruskäsittely oli OK.Kiitos, että löysit joitakin yhtäläisyyksiä opetuslupalaisten ja autokoulun käyneiden kanssa.
En vain voi sille mitään, että USA:ssa, Englannissa ja Irlannissa, näiden maiden käytännön tiedän omasta kokemuksesta, ajokortin suorittaminen on todella kätevää ja halpaa.
Yksityiskohtiin en mene mutta ääriesimerkkinä voin kertoa New Yorkista ystäväni ajokokeen: Hän meni tulkiksi ajokokelaalle ja kun kokelas oli hyväksytty, pyysi itsekin saada ajaa inssin. No se kävi siltä istumalta. Kortti tuli eikä kaveri ole ajanut kolarin kolaria Suomeen tulon jälkeen.
Tällä puheenvuorolla haluan korostaa sitä seikkaa, että mitä arkipäiväisemmäksi ja arvovapaammaksi ajo-opetus saadaan, sitä parempia kuljettajia tulee.
Ajokortti ja autoilu ei enää ole statusta vaan todella osa yleissivistystä. Asennetta ja turvallisuusnäkökohtia ei tietenkään tule aliarvioida.
Voit ko maiden kolaritilastot esiin mutta tutustu ensin syihin tarkkaan: alkoholi, huumeet ja yleinen piittamattomuus muista. Siinä ne ovat - Kari-Einari
vs autokoulu2 kirjoitti:
Kiitos, että löysit joitakin yhtäläisyyksiä opetuslupalaisten ja autokoulun käyneiden kanssa.
En vain voi sille mitään, että USA:ssa, Englannissa ja Irlannissa, näiden maiden käytännön tiedän omasta kokemuksesta, ajokortin suorittaminen on todella kätevää ja halpaa.
Yksityiskohtiin en mene mutta ääriesimerkkinä voin kertoa New Yorkista ystäväni ajokokeen: Hän meni tulkiksi ajokokelaalle ja kun kokelas oli hyväksytty, pyysi itsekin saada ajaa inssin. No se kävi siltä istumalta. Kortti tuli eikä kaveri ole ajanut kolarin kolaria Suomeen tulon jälkeen.
Tällä puheenvuorolla haluan korostaa sitä seikkaa, että mitä arkipäiväisemmäksi ja arvovapaammaksi ajo-opetus saadaan, sitä parempia kuljettajia tulee.
Ajokortti ja autoilu ei enää ole statusta vaan todella osa yleissivistystä. Asennetta ja turvallisuusnäkökohtia ei tietenkään tule aliarvioida.
Voit ko maiden kolaritilastot esiin mutta tutustu ensin syihin tarkkaan: alkoholi, huumeet ja yleinen piittamattomuus muista. Siinä ne ovatTutustu nykyiseen tilanteeseen USA:ssa ja Englannissa ym. USA:ssa ajokoulutus on mahdollista hankkia esimerkiksi kouluissa ja autokouluissa. Monien koulujen ajokoulutus on ulkoistettu yksityisille autokouluille. Ajokouluttajat oavat virallisen tutkinnon suorittaneita. Useimmissa osavaltioissa on tarkat määräykset opetuksen määrästä ja laadusta, ainakin nuorimmille.
Netistäkin näkee helposti kuinka voimissaan autokoulutoiminta on ison veden takana!
Englannissa on melko vaativa kuljettajatutkinto. Opit voi hankkia mistä parhaaksi näkee. Englannissa on tarjolla paljon ammattimaista ajo-opetusta (ks. netistä). Laissa on tarkat määräykset ammattimaisen ajo-opettajan pätevyydestä. Kolmiosaiseen opettajatutkintoon saa valmennusta lukuisista oppilaitoksista.
Tilastot ja selvitykset osoittavat että ehdoton enemmistö tutkintoon menevistä on hankkinut oppia ammattilaisilta. Ajomäärät ovat yllättävän suuret. Autokoulujen antama tietopuolinen opetus on myös kovassa nousussa Englannissa.
Jos esimerkiksi vaihto-oppilas suorittaa kortin USA:ssa, niin sillä kortilla ei saa ajaa Suomessa liikenteessä. Hänen tulee suorittaa suomalainen kuljettajatutkinto. Olen valmentanut vuosien varrella todella monia jenkeissä korttinsa ajaneita suomalaiseen kuljettajatutkintoon. Siinä näkee kuinka helppo tutkinto siellä on. - Kari-Einari
Kari-Einari kirjoitti:
Tutustu nykyiseen tilanteeseen USA:ssa ja Englannissa ym. USA:ssa ajokoulutus on mahdollista hankkia esimerkiksi kouluissa ja autokouluissa. Monien koulujen ajokoulutus on ulkoistettu yksityisille autokouluille. Ajokouluttajat oavat virallisen tutkinnon suorittaneita. Useimmissa osavaltioissa on tarkat määräykset opetuksen määrästä ja laadusta, ainakin nuorimmille.
Netistäkin näkee helposti kuinka voimissaan autokoulutoiminta on ison veden takana!
Englannissa on melko vaativa kuljettajatutkinto. Opit voi hankkia mistä parhaaksi näkee. Englannissa on tarjolla paljon ammattimaista ajo-opetusta (ks. netistä). Laissa on tarkat määräykset ammattimaisen ajo-opettajan pätevyydestä. Kolmiosaiseen opettajatutkintoon saa valmennusta lukuisista oppilaitoksista.
Tilastot ja selvitykset osoittavat että ehdoton enemmistö tutkintoon menevistä on hankkinut oppia ammattilaisilta. Ajomäärät ovat yllättävän suuret. Autokoulujen antama tietopuolinen opetus on myös kovassa nousussa Englannissa.
Jos esimerkiksi vaihto-oppilas suorittaa kortin USA:ssa, niin sillä kortilla ei saa ajaa Suomessa liikenteessä. Hänen tulee suorittaa suomalainen kuljettajatutkinto. Olen valmentanut vuosien varrella todella monia jenkeissä korttinsa ajaneita suomalaiseen kuljettajatutkintoon. Siinä näkee kuinka helppo tutkinto siellä on.Kirjoituksestani jäi Liikennevakuutuskeskukselta noin vuosi sitten saamani tilastotieto. Suomessa kuolee vuosittain liikenneonnettomuuksissa 8 ihmistä / 100 000 asukasta. Vastaava luku USA:ssa on 15 ihmistä / 100 000 asukasta.
- vs autokoulu2
Kari-Einari kirjoitti:
Kirjoituksestani jäi Liikennevakuutuskeskukselta noin vuosi sitten saamani tilastotieto. Suomessa kuolee vuosittain liikenneonnettomuuksissa 8 ihmistä / 100 000 asukasta. Vastaava luku USA:ssa on 15 ihmistä / 100 000 asukasta.
Onhan siellä jenkeissä autojakin enemmän per capita. Täytyy putsata tämä asia ensin tilastoista. Samoin edellä esitetty vaikeiden oppilaiden koulutus autokouluissa ja heidän näkyminen tilastojen rumentamina. Siis, jos he otetaan pois tilastoista ja verrokkiryhmä on sama autokoulujen avulla ja opetusluvalla kortin saaneiden kanssa, opetuslupalaiset selviävät puhtaimmin paperein kolaritilastoissa!!
Joo Irlannissa näkyi viimeksi käydessäni olevan todella autokouluja kadun varsilla mutta oppilaat ne vaan ajavat yksin muun liikenteen seassa. Moottoriteille heillä ei ole asiaa.
Summa summarum: kyllä se ajokortti tulee kevyemmälläkin "organisaatiolla" suoritettua. Raskas kalusto ja erikoisajoneuvot ovat sitten asia erikseen. - Kari-Einari
vs autokoulu2 kirjoitti:
Onhan siellä jenkeissä autojakin enemmän per capita. Täytyy putsata tämä asia ensin tilastoista. Samoin edellä esitetty vaikeiden oppilaiden koulutus autokouluissa ja heidän näkyminen tilastojen rumentamina. Siis, jos he otetaan pois tilastoista ja verrokkiryhmä on sama autokoulujen avulla ja opetusluvalla kortin saaneiden kanssa, opetuslupalaiset selviävät puhtaimmin paperein kolaritilastoissa!!
Joo Irlannissa näkyi viimeksi käydessäni olevan todella autokouluja kadun varsilla mutta oppilaat ne vaan ajavat yksin muun liikenteen seassa. Moottoriteille heillä ei ole asiaa.
Summa summarum: kyllä se ajokortti tulee kevyemmälläkin "organisaatiolla" suoritettua. Raskas kalusto ja erikoisajoneuvot ovat sitten asia erikseen.Sinä vääristelet selvästi tilastoja. Jos ne vaikeat oppilaat putsataan pois tilastoista tilanne on päinvastainen kuin väität.
Jos jenkkien autotiheys suhteutetaan suomalaiseen, niin tilanne on sen jälkeenkin selvästi Suomen eduksi. Vastaavasti jenkeissä on kevyttä liikennettä vähemmän. Jos se huomioidaan tilanne muuttuu taas! - vs autokoulu3
Kari-Einari kirjoitti:
Sinä vääristelet selvästi tilastoja. Jos ne vaikeat oppilaat putsataan pois tilastoista tilanne on päinvastainen kuin väität.
Jos jenkkien autotiheys suhteutetaan suomalaiseen, niin tilanne on sen jälkeenkin selvästi Suomen eduksi. Vastaavasti jenkeissä on kevyttä liikennettä vähemmän. Jos se huomioidaan tilanne muuttuu taas!Kiitän asiallisesta keskustelusta. Ei mennyt henkilökohtaisuuksiin. Tilastot ovat tilastoja ja liikenne liikennettä. Toivotan turvallista matkaa Sinulle ja oppilaillesi. Menestystä valitsemallasi tiellä.
Käyt asemasotaa. Ymmärrän kun on leivästäsi kiinni. Minullakin on rahapussi, jonne usea ulkopuolinen yrittää tulla milloin milläkin verukkeella. Juuri tämän takia viihdynkin niin vähän täällä kuin mahdollista. Laillekin mahtaa jotakin kun tarpeeksi jaksaa lobata ja lait ovat joustavampia minua enemmän miellyttävissä maissa.
"Eläköön se pieni ero" voisi olla mottona.
- on the road
Laske vaan muutkin kulut! Älä väitä että harjoittelu tapahtui muiden ajojen ohessa.
Harjoittelu edellyttää paljon monipuolisempia reittejä kuin esim. koulu-, kauppa- tms matkat.
Polttoainekulut on helppo laskea. Mutta miten lasket kulut jos kytkimestä on otettu esim. muutamat "savut"? Jos voit pistää käyttökulut esimerkiksi verovähennyksiin puoliksi veronmaksajien maksettaviksi niin asia saa toisen luonteen.- pikkulohko
Tämähän otetaan vakavasti, ymmärtäähän sen toisaalta, jos opetusluvalla opetus lisääntyisi, se alkaisi näkyä autokouluissa. Autokouluja on monenlaisia ja niin on opettajiakin. Kun itse ajoin kortin, opettaja ei paljon piitannut nopeusrajoituksista, vaan suorastaan kehoitti ylinopeuteen sanomalla; " eikö se kaasupoljin löydy"?
Tosin huumorimielessä kylläkin. Tämä on varmaan pahimmasta päästä, tämänlainen opetus.
Mutta noihin kuluihin;
Tietenkin polttoainetta meni, arviolta pari tankillista, noin 110 litraa.
Eikä aina ollut hyötyajoa, ajeltiin ristiin rastiin kaupunkia ja lähipitäjissä.
Kytkimen savuja ei tullut, luistonesto piti siitä huolen ja se opetus, miten kytkintä käytetään.
Tietenkin auton arvo aleni sinä puolen vuoden aikana, alenee se kai jokatapauksessa.
Silti saldo ei yllä puoleenkaan, mitä autokoulut repii.
Lapselle opetetaan, miten lusikkaa pidetään, miten kengät jalkaan menee, pyörällä ajo, myös autolla ajo ja liikennesäännöt ja se yhteispeli, millä liikenne rullaa.
Tiedän että joissain perheissä lapsi "karkaa" vanhemmiltaan, ote häviää ja luottamus ja sitä tyttöä tai poikaa ei vanhemmat opeta opetusluvalla.
Veroista en muuta tiedä kuin että, minä maksan veroja kaikesta, joku muu taas ei.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 722698
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k232672Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1072322- 341619
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2391553- 321537
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt401475- 281270
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201216- 951181