Ulosotto ja yrittäjä

ulosottov

Toiminimi on sama kuin minä itse,sen tiedän.
Kyselisin kokemuksia ja tietoja täältä.

Itselläni on UO-Velkoja.
Toiminimellä yrittäjäksi aloin muutama kuukausi sitten.Ulosotto saa kyllä nopeasti tiedon tästä.
Velkoja makselisin ihan suosiollisesti.Mutta mitään sopimuksia ei nykyään uon kanssa saa tehtyä.

Etsin vastauksia asioihin mitkä pyörivät ajatuksissa 24h/7vrk.

1: Asiakaslaskutukset töistä on tällä hetkellä 15-20.000 Euroa kuukausi.
Tämä ei ole omaa ansiotuloani nettona.
Summasta maksan omat verot.Tel ja normaalit pakolliset maksut"Samat kuin jokaisen palkasta maksuna otetaan"
HUOMIOIKO Ulosotto mies tämän että laskutus summa ei ole netto ansio?

2: Ulosotto saa ulosmitata summasta 1/5 osan? 1/6 osan? Eri tietoja löytyy netistä.
Etsin paikkansa pitävää tietoa tästä.

3: Minulla on työntekijöitä.Heidän ansiot maksan Asiakaslasku summasta 2xKuukaudessa.
Palkkaansioihin menee keskivertoisesti jos asiakaslaskutus on 20.000ekk Noin 7500 Euroa tästä maksan palkkoja.
Ulosotto laskee tämän minun ansioiksi? Ja voi ulosmitata palkkoihin menevät rahatkin?
Mitähän kaikkea UO Vaatii työntekijöistä tietoja? No varmasti todisteita että palkkoihin menee rahaa.
Mutta miten tämä käytännössä on todisteltava?

4: Ulosotto mies ottanee yhteyttä asiakkaisiin.UO Tekee suoraan asiakkaalle ulosmittaus käskyn?Asiakas maksaa Uolle laskustani suoraan? Jos näin on niin paljonko UO Asiakkaan maksusta vie suoraan? Esim laskutan nyt asiakasta 4500 Euroa laskulla. Uolla on oikeus viedä tästä rahaa suoraa miten paljon?

5:Jos UO Ei mittaa laskutusrahoista.Mutta käy pankkitilillä ja ottaa rahaa sieltä.
Tilille tulee esim tämä 4500 Euroa asiakkaan maksuna. Toiminimi on sama kuin minä. Uo saa tyhjentää tilin silloin niin että tilille jää perus normi suojaosuus?

Paljon kysymyksiä.
Mutta laskin että saan leivän ja laskut maksettua jos uon osuus on tämä 1/5 tai 1/6 Osuus?
Lasketaanko tämä omien verojeni eli nettosumman jälkeen?

Jos uo vie ja ulosmittaa rahasta mikä on palkkojen maksuun. Silloin ei työntekijöitä ole mahdollisuus minun pitää.

Tietysti moni on sitä mieltä että itse oot ryssinyt asiat! Eikä saisi toimia yrittäjänä.
Mutta mielummin tienaan itse leipäni ja maksan vuokrani kuin tukien varassa.

PS.Netissä on kyllä tietoja mutta ei mitään selkeetä.Siksi kyselen täältä ja mahdollisia omia kokemuksia kuulisin mieluusti

10

813

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ulosottov

Ulosotto on samanlainen esim Avoimessa yhtiössä kuin Toiminimi yrittäjällä?

• Toimin

Samoja kysymyksiä pohdiskelee täällä toinenkin Toiminimi.
      "Seuraan"

• Lempeä-Ulosotto

>> HUOMIOIKO Ulosotto mies tämän että laskutus summa ei ole netto ansio?

1) Palkansaajan palkasta voidaan ulosmitata 1/3 osa eli 33% ja elinkeinonharjoittajan tulosta 1/6 osa eli 16,7%. Kyllä se niin menee, että kaikki Toiminimen tilille tuleva raha katsotaan 'elinkeinotuloksi', ja siitä tuo kuudesosa nyppäistään.

Jos tekisi jotakin tavarakauppaa, vaikka kulutuselektroniikkaa jossa myyntikate on vaikka 15%, niin joka myynnistä menisi 1,67% pakkaselle. Parturi-kampaajalla taas myyntikate on aineksineenkin jossain 70...90% paikkeilla, joten tällaisesta työpalkasta kestää jo jotain ottaakin.

2) "Jos velallinen on elinkeinoa harjoittava luonnollinen henkilö, hänen
      saamastaan toistuvasta elinkeinotulosta jätetään ulosmittaamatta viisi
      kuudesosaa. "
      https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2007/20070705

3) Ei se ulosottomies ala erittetelmään työntekijöidesi palkkoja erikseen. Kaikesta Toiminimen tilille tulevasta rahasta nyppäistään se 16,7% pois päältä.

4: >> Ulosotto mies ottanee yhteyttä asiakkaisiin.
      Ulosottomies ottaa kyllä yhteyttä palkkaa maksavaan yritykseen, ja sopii siellä että palkasta otetaan jo maksajan päässä se kolmasosa sivuun.
      Toiminimiyrittäjän asiakkaisiin sen sijaan ei tiettäväst oteta yhteyttä, eikä tällaisia kuudesosan sivuun laittamisia siellä yritetä sopia. Ulosottomies kyttää vain niitä toiminimiyrittäjän, ja mahdollisesti hänen puolisonsakin pankkitilejä.

---
      Laki sanoo että noista eri asioista ja ulosoton osuuksistakin voisi neuvotella ulosottomiehen kanssa. Mutta aika kiireisiä ja haluttomia ne on mistään neuvottelemaan.

Edes toisen firman nimissä, nimellispalkalla tai "talkoilla" työskentelykään ei onnistu, sillä jos vouti saa tällaisesta tiedon, niin sehän hullu saa lain mukaan tulla sinnekin rahastamaan.

"Jos velallinen työskentelee sivulliselle kuuluvassa yrityksessä ilmeisesti
      ulosmittausta välttääkseen palkatta tai selvästi pienempää korvausta vastaan
      kuin mitä paikkakunnalla yleisesti sellaisesta työstä maksetaan, ulosottomies
      saa päättää, mikä on velallisen kohtuullisen työpalkan rahamäärä.
      Ulosmittaus toimitetaan tästä määrästä kuten palkasta. "

Pitäis työskennellä ihan pimeenä toisessa firmassa. Ja palkanmaksu tyyliin "perjantaina raha seteleinä käteen, työmaan tontilla."

En ole ulosoton kanssa koskaan asiakkaana asioinut. Että sikäli luettujen ja kuulopuheiden perusteella kaikki yllä sanottu.

• Monenlaisia-ohjeita

Oikeuslaitoksen oikeus.fi sivulla olevan aika epämääräisen ohjeen perusteella voi syntyä mielikuva, että Ulosottomies ottaisi yhteyttä myös Toiminimiyrittäjän asiakkaisiinkin.
      https://oikeus.fi/ulosotto/fi/index/velallisenaulosotossa/elinkeinotulonulosmittaus.html

Jos olisi vaikka ison rakennusyrityksen aliurakoitsijana Toiminimi, 100k arvoisine aliurakoineen, niin tällainen voisi olla mahdollista.

Mutta että jokaisen, Toiminimen muutaman tonnin arvoisen asiakasyrityksenkin kanssa alkaisi Ulosottomies erikseen venkslata, niin kyllä jää tällaiset tekemäti voutilta.

• Ropokapitaali

Ohje menee näin - miten lie käytäntö:

Elinkeinotulon ulosmittaus
        Yksityisen elinkeinonharjoittajan urakkasopimuksen tai muun vastaavan sopimuksen perusteella saamasta tulosta (elinkeinotulo) voidaan lähtökohtaisesti ulosmitata 1/6.

Mikäli velallinen ryhtyy elinkeinonharjoittajaksi pitkän työttömyyden jälkeen, voidaan säännöllisestä elinkeinotulosta ulosmitata yrittäjyyden alussa kuudesosaa pienempi osuus.

Elinkeinotulon ulosmittauksessa noudatetaan soveltuvin osin palkan ulosmittauksen menettely- ja suojaosuussäännöksiä. Ulosottopidätyksen toimittaa elinkeinotulon maksaja ulosottomiehen hänelle antaman maksukiellon mukaisesti.

• ulosottov

Kiitoksia vastauksista.
      Eli oli työntekijöitä tai ei. Niin ulosmittaus summa on Toiminimellä aina tämä 16,7%?
      Mutta enempää ei saa UO Viedä?
      Netissä on vaihtelevaa tietoa tämän 1/6 Tai 1/5 Osa tiedon kanssa.
      Tähän en onnistunut selkeetä vastausta löytämään Uon tieto sivuistoilta.

• OnJoKerrottu

> Netissä on vaihtelevaa tietoa tämän 1/6 Tai 1/5 Osa tiedon kanssa.

Miksi edelleen höpötät tästä, koska edellä on jo annettu selvä linkki Finlex-lainsäädäntöön, jossa tuo 1/6 osa kerrotaan. Ei ulosottomieskään voi siihen mitään omia 1/5 numeroita laittaa tilalle.

• ulosottov

Pankkitililtä ulosotto saa napata tämän mainitun 1/6 Osan?
      Asiakkaille soittaminen tai heiltä ulosotto suaraan ei tietenkään ole hyvä homma.
      Asiakkuudet voi hyvinkin loppua tähän.
      Kaverini työskenteli toiminimellä Alihankkijana.
      Kaksi vakituista asiakasta oli hänellä.Ulosotto kävi hänen tilin tyhjentämässä ensin.
      Ja saa ilmeisesti pankilta tiliotteetkin?
      Koska tilillä käynnin jälkeen oli Uo soitellut asiakkaalle. Joten tiliotteista näkee maksajat-Asiakkaat.Ja ottavat yhteyttä.
      Se että työstät muita on tietysti yhteiskunnalle hyvä asia. Mutta tämä tulisi ulosotossa huomioida.
      Yrittäjä maksaa ansioita. Ja näin osaltaan työstää ihmisiä.

• miksimukaeivoii

sitä vuoan ihmettelön että miksi muka ulosoton kanssa ei saisi tehtyä sopimuksia? kai voi sopia että maksaa omaaloitteisesti sen verran kuin kykenee

• uovelkaa

Itse olen yrittänyt tehdä sopimuksia.Mutta ei ole Uota kiinnostanut keskustella mitenkään.Ei niiden kanssa kuulemma enään sovita tai neuvotella mistään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet toisen kanssa

...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      224
      1546
    2. Näytit taas lihoneen.

Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      29
      1393
    3. Kuka teistä on paras nainen

A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      61
      1269
    4. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      69
      1217
    5. Onko jotain mistä

Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1194
    6. Osaako joku selittää tätä

Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      75
      1172
    7. Jos me joskus nähtäisiin

niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1163
    8. Koska vietät

Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      998
    9. Lesken uusi

Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      952
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      175
      855
    Aihe