Kilpirauhanen ja "refluksi"

Kilppari88

Mikähän mahtaa olla ongelma... Vuosia söin thyroxinia ja kärsin koko sen ajan kovasta ahdistuksesta. Vasta 2vuotta sitten yksi lääkäri hoksasi sanoa että mulla on liian kova lääkitys ... Ennen söin 125mikrogrammaa ja nyt syön enää vajaa 40mikrogrammaa ja se jatkuva kova ahdistus helpottui, tuon lääkkeen laskun tein noin vuoden aikana... Yksi lääkäri ehdotti jopa kokonaan lääkkeen lopettamista, mutta en ole uskaltanut lopettaa. Arvot oli viimeksi TSH 1,80 ja t4v on oli 17 .
Nyt kumminkin huomaan välillä että stressinsietokyky on huono ja tulee hikoilupuuskia... Kuukautiset on niukentuneet ja on sellainen lattea olo, mikään ei tunnu millekään, siis sanottaisko tätä oloa melankoliseksi.
Nyt uutena vaivana vatsavaivat, kamalia ilmavaivoja, vatsakipuja aina samassa kohdassa vatsaa , välillä tuntuu että ruoka ei sula ollenkaan ja on ähky vaikka kuinka kauan... Ruokaa nousee kurkkuun jos erehtyy syömään liikaa ja jatkuva sellainen kitkerä maku suussa! Varsinaista poltetta ei tunnu kurkussa vaan on vaan ainoastaan kitkerää makua ... Menee kohta hermot. Stressiä toki on , mutta enpä tiedä onko tämä nyt kilpirauhasesta, ahdistuneisuudesta, onko vatsahaava vai mikä vaivaa ... Somacia oon joutunut ottamaan ja se onneksi vähän auttaa, mutta eipä vie tuota paskan makua minnekään suusta ... Ja hampaistakaan ei ole nyt kyse :/
Varasin nyt sitten ajan ihan tk-lääkärille ja myös yksityiselle joka on perehtynyt vissiin vatsaongelmiin ja myös kilpirauhassairauksiin ... Mutta aika on vasta 22.2.
Tk:ssa hoitaja sanoi että kuulostaisi refluksilta ja lääkärille pääsee vasta ensi perjantaina.
Selvästi tuo stressi pahentaa näitä vatsaoireita, mutta kun tuntuu että ei tarvi olla kyseessä kuin joku pikku asia niin siitä on jo puukko mahassa ja paskan maku suussa ...
Mietin sitten onko kilpirauhas arvoilla yhteyttä tähän mahavaivaan? Onko kellään vastaavaa kokemusta?
Nämä vatsaoireet tekee hulluksi kun ei käytännössä voi kohta syödä mitään. Voiko pelkkä stressi saada tämmöstä aikaan?

14

3562

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kilppari88

      Sen verran voin omaa tilannetta kommentoida että auttoi aika vahvasti ruuansulatus entsyymi vatsavaivoihin! Plus losec... Mahassa ihan eri olotila ja vaivat aikalailla tiessään

      • Hashimoto

        Hyvä kun olo on helpannut, mutta eipä nyt oikein vaikuta kilppariperäiseltä. Et kuvaa muita oireita mitkä voisivat sopia ja koska tuo muu lääkitys auttanut. Stressikin voi toisilla vaikuttaa paljon, mutta onko sulla mielekäs syy stressin lisääntymiselle. Sellainen huomio, että pitkäaikainen happolääkitys, kuten Somac, voi huonontaa ruoansulatusta.


      • Kilppari88

        No itselle tuli mieleen se että eikös tämä kilpirauhanen kumminkin vaikuta juuri näihin entsyymeihin , että vatsa on liian hapoton eikä ruoka sula ja tulee se ähky olo... Mutta sitten mietin olisko mulla sittenkin jokin allergia tai vastaava, mikä olisi vaikuttanut aikoinaan myös kilpirauhas-arvoihin...
        Kaikki lähti mulla vuosia sitten siitä että uuvuin työssäni ja aloin saada paniikkioireita... Ja melkein ekana selvitettiin olisko kilpirauhasen vajaatoimintaa, no siellä oli lukemat TSH 11 ja t4v 9 ... Mutta kumpi oli ensin muna vai kana... Tuliko uupumus kilppari ongelmista vai kilppari ongelmat stressaavasta elämän tilanteesta ...
        Noh, nyt on ollut kyllä aika stressaavaa aikaa taas kun aloitin uuden työn, lapsista huolta ja omasta liitosta jne... Painokin nousi tämän alkustressin aikana varmaan 3-4kg ja kun nuo entsyymit alkoi jotenkin helpottamaan sitä turvotusta niin samalla se stressikin helpotti ...
        Ja sehän oli tosi ärsyttävä kierre kun stressasin kaiken päälle tuota vatsaa, mutta onneksi se stressi nyt jotenkin laukesi... Tai en edes tiedä mitä tapahtui, mutta ahdistus ja turvotus laski yhtäkkiä ja painokin laski ennalleen ja sen kuulemma ihan näkee uloskin päin.


    • Hashimoto

      Kyllä kilpirauhasella on osuutta ruoansulatukseen ja noita muita oireita. Oireidesi muutos kokonaisuudessaan minusta jotain muuta, välillä tuntuisi olevan liikatoimintaa ja välillä vajaalla, lääkitysmuutos vähän kummeksuttaa. Joskus kilpirauhasen toiminta voi kyllä vaihdella ns. itsestään liika- ja vajaatoiminnan välillä. Kyllä entistä vahvemmin vaikuttaa puhtaasti stressiperäisiltä syiltä viimeisten lauseiden perusteella. Muutaman viikon päästä sitten tiedetään paremmin.

      • Kilppari88

        Millä tavalla lääkitys muutos kummastuttaa?


      • hankalatauti
        Kilppari88 kirjoitti:

        Millä tavalla lääkitys muutos kummastuttaa?

        Otettiinko sinulta silloin alussa kilpirauhasen vasta-aineet verikokeella (TPOAb)?
        Jos tuo lääkitys aiheutti huonon olon ja nyt todella pienellä annoksella on noin hyvät arvot, ehkä ei olekaan vajaatoimintaa? En nyt käy neuvomaan, mutta ehkä lääkäri, joka ehdotti lääkityksen lopettamista, epäili tätä samaa.


      • Hashimoto
        Kilppari88 kirjoitti:

        Millä tavalla lääkitys muutos kummastuttaa?

        Vuosien jälkeen lääkitystä alennetaan noin pieneksi on se mikä epäilyttää. En nyt lyttää suoraan vääräksi, mutta harvemmin näin käy. Kiinnostaa myös tuo mitä "hankalatauti" kertoo. Onhan se täysin mahdollista, että syy on jokin ihan muu, mutta hyvä ettei sulle ole lyöty masislääkkeitä vaan ja kotiin, kuten niin monelle. Masennus on toki tavallista, mutta se on vain yksi oire monien joukossa, enkä ymmärrä miten esim. kuiva iho tai nesteturvotus voi selittyä masennuksella, ja sitten liikatoiminnassa käänteisesti.


      • Kilppari88

        No kyllä mulle niitä tyrkytettiin, siis mt-lääkkeitä ja söinkin niitä jonkun aikaa mutta niistähän meni kuuppa sekasin entisestään... Eikä edes auttanut...

        Mutta itse aloin sitten thyroxin annosta vähentämään kun kilppari arvot alkoi nousta itsekseen parempaan , ehkä just elämäntapa muutosten kautta... Ja kun muistin tuon lääkärin toteamuksen, että ilmeisesti syön liikaa thyroxinia ja että olen niitä harvoja joka voisi hyvin ennemmin silleen että TSH on noin 2.
        Kun aloin miettiä sitäkin että onko monen vuoden lääkityksestä ollut mulle mitään hyötyä ... No ei kyllä ollut mitään iloa, ehkä pahin väsymys oli joskus pois.
        Nyt tuntuu että on hurja merkitys sillä miten suolisto voi , niin se vaikuttaa kyllä näköjään tuonne pääkoppaan myös... Olen tässä myös ollut kohta kuukauden herkkulakossa, lienee silläkin nyt merkitystä ja että oon syönyt säännöllisesti ja jättänyt vatsaa ärsyttävät ruuat tosi minimiin... Nyt vajaan viikon verran on tosiaan tuntunut tuon maha episodin jälkeen että ajatus kulkee ja ei tule aivosumua, väsymystä , ahdistusta , masennusta ja vetämättömyyttä. Ihan kuin olisi oikeasti saamassa taas siitä normaalista oikeasta elämästä kiinni ...
        Perjantaina menen lääkäriin ja kysyn uskallanko tosiaan lopettaa kokonaan lääkkeen...
        Multa otettiin joskus nuo kilppari vasta aineet ja niitäkään ei ollut... Joista myös itse epäilin että onkohan mulla edes vajaatoimintaa, mutta niin moni kumminkin on sitä toitottanut että elinikäinen sairaus on, niin en vaan ole uskaltanut lopettaa lääkitystä... Ja kilpirauhanen on myös ultrattu ja se näyttää normaalilta. Yksi ihan tk-lääkäri tosin joskus mainitsi että minulla on pieni kilpirauhanen...


      • hankalatauti
        Kilppari88 kirjoitti:

        No kyllä mulle niitä tyrkytettiin, siis mt-lääkkeitä ja söinkin niitä jonkun aikaa mutta niistähän meni kuuppa sekasin entisestään... Eikä edes auttanut...

        Mutta itse aloin sitten thyroxin annosta vähentämään kun kilppari arvot alkoi nousta itsekseen parempaan , ehkä just elämäntapa muutosten kautta... Ja kun muistin tuon lääkärin toteamuksen, että ilmeisesti syön liikaa thyroxinia ja että olen niitä harvoja joka voisi hyvin ennemmin silleen että TSH on noin 2.
        Kun aloin miettiä sitäkin että onko monen vuoden lääkityksestä ollut mulle mitään hyötyä ... No ei kyllä ollut mitään iloa, ehkä pahin väsymys oli joskus pois.
        Nyt tuntuu että on hurja merkitys sillä miten suolisto voi , niin se vaikuttaa kyllä näköjään tuonne pääkoppaan myös... Olen tässä myös ollut kohta kuukauden herkkulakossa, lienee silläkin nyt merkitystä ja että oon syönyt säännöllisesti ja jättänyt vatsaa ärsyttävät ruuat tosi minimiin... Nyt vajaan viikon verran on tosiaan tuntunut tuon maha episodin jälkeen että ajatus kulkee ja ei tule aivosumua, väsymystä , ahdistusta , masennusta ja vetämättömyyttä. Ihan kuin olisi oikeasti saamassa taas siitä normaalista oikeasta elämästä kiinni ...
        Perjantaina menen lääkäriin ja kysyn uskallanko tosiaan lopettaa kokonaan lääkkeen...
        Multa otettiin joskus nuo kilppari vasta aineet ja niitäkään ei ollut... Joista myös itse epäilin että onkohan mulla edes vajaatoimintaa, mutta niin moni kumminkin on sitä toitottanut että elinikäinen sairaus on, niin en vaan ole uskaltanut lopettaa lääkitystä... Ja kilpirauhanen on myös ultrattu ja se näyttää normaalilta. Yksi ihan tk-lääkäri tosin joskus mainitsi että minulla on pieni kilpirauhanen...

        Nähtävästi joku asia voi häiritä kilpirauhasen toimintaa, siis joku muu kuin varsinainen pysyvä vajaatoiminta. Ja tyroksiinilääkitys voi tällöin auttaa. Tosin eihän niitä vasta-aineita kuulemma kaikilta löydy, vaikka olisikin vajaatoiminta.

        Olisi mielenkiintoista kuulla, lopetetaanko lääkityksesi kokonaan nyt ja miten arvot muuttuvat. Tai jos jollakulla muulla on vastaavanlaista kokemusta...


    • Kilppari88

      Sen verran uutisia, että tähystykseen sain nyt lähetteen, siis vatsalaukun... oon syönyt kuukauden losecia ja se auttaa ehkä vähän... Mutta edelleen on ilmavaivoja joinakin päivinä tosi häiritsevän paljon ja vatsa turpoaa... yöllä hikoiluttaa , lihakset jumissa . Viimeinen niitti oli nyt maanantaina salilla kun tuntui ettei pysty tekemään mitään sellasta mikä vaatii enemmän ponnisteluja. Tuli aina tunne että happi loppuu ja hikoilutti paljon herkemmin... tulee ns . Kuumia aaltoja ja on vähän näköhäiriöitä.
      Menin sitten kilpirauhaskokeeseen ja tänään sain tuloksia että tsh oli 3,40 ja t4v 17 , tsh on ollut mulla vuosien aikana aina alle 2. En tiedä reagoinko nyt liian herkästi, mutta jotenkin on toisaalta fiilis että vajaalle ollaan menossa... Johtuneeko siitä että syön nyt tuota losecia vai mistä... Miksi tsh nousee, onko siihen muita syitä kuin tuo vajaatoiminta ? Sitä vaan oon miettinyt... huomenna sitten yksityisen lääkärin vastaan otolle...

      • vajaatoimintainen

        Tuo t4v 17 on ainakin hyvä. Onko sinulla tyroksiinilääkitystä enää? Jotkut vatsahappolääkkeethän estävät sen imeytymistä, ainakin ohjeissa näin mainitaan.


      • Kilppari88

        Juu on. Tämän päivän yksityinen lekuri sanoi että hyvät on arvot, mutta tutkitaan eka ennen kuin aletaan enempää säätää.
        Laittoi sitten lähetteen laajoihin verikokeisiin, katsotaan hormoneja, nestetasapaino juttuja, virtsakokeet ja Sokerirasitus. vahvasti epäili että mulla voisi olla kakkostyypin diapetes tai jokin tämmönen sokeriaineenvaihdunnan ongelma... että se voisi selittää vatsavaivat. Että verikokeiden tulosten jälkeen sitten ollaan viisaampia mitä aletaan hoitamaan ja miten ...


    • Anonyymi

      Itselläni oli vasta vastaavaa ongelmaa: lattea saamaton olo, kuukautiset niukentuneet, ja esim seisoessa piti tsempata, että jaksaa pitää yllä asentoa. Kuukauden ajan oli huimannut häiritsevän paljon, ja lopulta alkoi tulla sellaista voimattomuuden tunnetta, että hakeuduin lääkäriin. Tutkittiin vaikka mitä, mutta syytä ololle ei löytynyt.

      Mullakin siis on kilpirauhaslääkitys, ja vuosia olin annostuksella, jossa TSH oli alle 1. Olo oli silloin jnkv kiihtynyt, mutta koin, että en voi laskea annostusta, etten väsähdä. Pitkän aikaa olen nyt ollut annostuksella, jolla TSH on lähempänä kahta kuin yhtä. Nyt verikokeissa TSH oli jotain 1.79 luokkaa muistaakseni. Päätin, että kokeilen (vaikka lääkäri ei sitä ehdottanut) nostaa annosta hiukan. Yleensä säädän annostelua pienillä murusilla, mutta nyt radikaalisti lisäsin annostusta noin 1/4 lastentabletilla kerralla. Parissa viikossa huimaus on kokonaan ohi, ja ilokseni huomaan, että seisoma-asennon ylläpito ei enää vaadi ylimääräisiä ponnisteluja. Aineenvaihdunta tuntuu toimivan paljon paremmin, mm ruoka sulaa paremmin. Olen myös huomattavasti valoisammalla mielellä, ja elämä taas innostaa enemmän.

      Jos ihmisellä on kilpirauhasen vajaatoiminta, 40 mikrogramman annos on mahdottoman pieni. Tyypillisesti vajaatoimintapotilaat syövät 1-2 mg:n annosta. Veikkaisin, että olet ihan lievästi vajaatoiminnalla. Kokeilepa itsenäisesti (ja omalla vastuullasi) lisätä annostusta pienellä määrällä (jos olet herkkä, parilla murulla, muuten ehkä joku 1/4 lastentabletistakin voisi olla hyvä testiannos). Muutoksen pitäisi alkaa tuntua 1-2 viikossa, eli juuri ennen kuin pääset lääkärille, olet jo saanut tuntumaa siihen, auttaako annoslisäys.

      Ja tuosta refluksista. Juuri tänään huomasin, että röyhtäistessä mahan sisältöä nousi ylös, vaikka olin pystyasennossa. Epäilen itse, että joko vajaatoiminnalla oleminen tai annoksen nosto on löysyttänyt nyt mahaporttia niin, että refluksi aktivoitui. Refluksia itselläni on ollut joskus vuosia sitten, mutta ei nyt tosi pitkään aikaan, ja selkeästi muutos tuli nyt lääkemuutoksen yhteydessä. Toivon, että tilanne rauhoittuu, kun elimistö hakeutuu uuteen tasapainoon hormonimuutoksen jälkeen.

    • Anonyymi

      Lisään vielä tuohon edelliseen kommenttiini:
      Lääkärit eivät tunnu tietävän, mutta kun ihmisellä on kilpirauhaslääkitys, tulisi TSH-arvon olla lähellä yhtä. Lääkityksellä olevalla ei siis riitä, että TSH on viitearvojen sisällä. Ja jokaisen kannattaa vielä hakea yksilöllisesti, millä arvoilla voi parhaiten.

      Talvella tyroksiinia täytyy useinkin syödä enemmän kuin kesällä, ja jos lähtee lomalle kuumaan paikkaan, kannattaa varautua siihen, että annosta joutuu ehkä vähän pienentämään matkan ajaksi.

      Olisi siis äärettömän tärkeää, että kilpparipotilaat pääsisivät voinnin niin vaatiessa helposti ja ilman vääntöä laboratoriokokeisiin. Koska ainakin itselläni pienetkin annosmuutokset tai tyroksiinin tarpeen vaihtelut heittävät olon huonoksi. Työkyvyn alenema maksaa sekin, ja varmasti enemmän kuin labrakokeet.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5790
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3667
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      227
      1921
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1772
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1222
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1177
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      290
      955
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      50
      948
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      889
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe