Olen harkinnut päivittää veneen mukana tulleen vanhan vhf puhelimen uudempaan. Käytettyjä uudehkoja puhelimia on netissä myynnissä jonkin verran. Osassa on dsc, osassa dsc/ais ja osassa ei kumpaakaan. Uusissa näkyy olevan kaikissa ainakin dsc ja lähes kaikissa myös sisäinen gps. Tuota gps paikkatietoa tarvitaan, jotta puhelin voi tarvittaessa lähettää nopeasti dsc hätäkutsun yhden napin painalluksella.. Kutsun mukana menee hätäkeskukseen ja kaikkiin muihinkin kuuluvuusalueella oleviin vhf/dsc puhelimiin veneen tietojen lisäksi myös sijaintitiedot. Dsc toiminnolla on muutakin käyttöä, mutta tässä ei niistä enempää.
En halua tänne väittelyä vhf puhelimen tarpeellisuudesta veneessä, vaan asiallisia kommentteja ensisijaisesti niiltä veneilijöille, joilla on ko. puhelin veneessään ja myös virallinen lupa sen käyttöön. Heille vhf:n käyttö ja myös tekstin lyhenteet dsc ja ais ovat selviä. Käytetyn dsc puhelimen saisi alkaen reilulla 100€:lla, mutta sen tarvitseman gps tiedon tuonti puhelimeen tuo omat haasteensa. Uudet perusmallit joissa kaikissa dsc ja suurimmassa osassa myös oma gps, mutta ilman ais toimintoa maksavat n. 350 -600€ merkistä ja mallista riippuen.
Mitä mieltä olette, Uudehko käytetty vai uusi jossa myös oma gps? Entä mallit, joissa myös ais?
Kiinteän vhf puhelimen hankinta vanhan tilalle, uusi vai käytetty
15
215
Vastaukset
- Toriltako
Uutta kehiin. Jos budjettisi antaa myöden ota malli jossa ainakin oma gps, niin on myös vara järjestelmä ja jos budjettisi venyvä, niin kaikilla herkuilla...
Vanhat vene elektroniikat usein hinta kuin uuden, mutta kuka voi ennustaa milloin pimenee? - Eitarvitavhf
Hanki kunnon kännykkä äläkä leiki enää noilla museovehkeillä.
- yliamiraali
No ensinnäkin ne joiden veneily rajoittuu paikkoihin joissa on aina ranta näkyvillä voivat olla jättää tämän keskustelun kommentoimatta, kyllä kännykkä on aivan riittävä teille. No niin nyt kun tämä asia on käsitelty päästään asiaan.
Löytyyhän noita uusia VHF laitteita alle 200e hintaisiakin ja vaikka niissä ei ole GPS sisäänrakennettuna saa GPS tiedon kytkettyä VHF:ään ploterilta. Sisäinen GPS kuitenkin helpottaa asennuksia ja toinen GPS vastaanotin varalla veneessä on ihan hyvä. On myös kätevää kun VHF näytöllä on koko ajan sijaintitieto näkyvillä silloin jos harrastaa karttanavigointia (kyllä siihen pulpettiveneeseen on ihan riittävä se postimerkin kokoinen plotteri minulla nyt vaan sattuu olemaan veneeni ohjaamossa karttataso missä on mukava seurata matkan edistymistä kartalla).
Itse päädyin kuitenkin laittamaan käytetyn ilman DCS ominaisuutta, koska päällimmäisenä tarpeena oli yhteyden saaminen muihin aluksiin tai veneisiin jos tarvetta on. Näin jos lähtee siitä ajatuksesta että sijaintitieto on yleensä selvillä ja kommunikoitavissa poissulkien äkkitilanteet ja eksyminen. En sano etteikö DCS:stä olisi hyötyä, mutta tärkeämpää on että VHF löytyy jos sellaista tarvitsee. DCS:ää puoltaa myös se, että yllättävässä tilanteessa sillä voi tottumattomampikin lähettää hätäkutsun. Lähinnä lähdin siitä että asennan ensin jonkinlaisen ja se on tuntunut riittävältä. Laitehan on sinällään sitten helppo päivittää uudenaikaisempaan kun antennit ja virransyötöt on tehty jo. Käytetyssä eniten mietityttää toimiiko se hyvin ja luotettavasti, vaikka kuulisit liikenteen puhelimesta ei se tarkoita että lähetys olisi kunnossa. AIS on ihan hyvä ominaisuus mutta jotta siitä saa täyden hyödyn edellyttää sekin VHF:n kytkemistä plotteriin. Jos veneilee kuitenkin sellaisella alueella missä laivaliikenne on olematonta riittänee tässä kännykkä ja Marinetraffic datan vilkaisu sisäänajon ja lähdön yhteydessä samalla kun tarkistaa säätiedot. - Joakim1
Käytettynä ostetussa DSC-laitteessa pitää huomioida MMSI-numeron nollaus, joka vaatii yleensä huollossa käynnin ja maksaa jotain.
Uusia saa jo alle 200 €:llä. DSC on noissa aina. Sisäisellä GPS:llä saa 200 € ja AISilla reilulla 300 €. Tietysti jotkut merkit ovat huomattavasti kalliimpia ja ostopaikkakin vaikuttaa. - VPD6
Kiitos kommenteista. Yliamiraalin tekstissä ovat minuakin askarruttaneet asiat,joita olen miettinyt. Uuteen dsc ja omalla gps:llä varustettuun laitteeseen olen pikku hiljaa kallistumassa. Saa nähdä, miten hyvin gps signaali löytyy lasikudun läpi, kun katon päällä on yläohjaamo. Plotterina vanha Raymarine C120, jossa nmea 0183 in/out liitin. Siihen sopiva kaapelikin löytyy. Paikallinen venetarvike myyjä kuitenkin arveli, että plotterin ohjelmiston voi joutua päivittämään uusinpaan, jotta uuden laitteen nmea 0183 liitäntä toimii hyvin. Tuo on taas oma juttu, tosin luulen siitä selviäväni. Netissä hyvät ohjeet Raymarinen sivuilla ja softa ladattavissa CF kortille. Täytyy taas aloittaa veneilykausi perinteisesti käymällä messuilla. Saa nähdä, onko miten hyviä tarjouksia puhelimista?
- Joakim1
Olisi kyllä hyvin erikoista, jos jostain plotterista ei saisi perus GPS-dataa ulos NMEA0183:lla päivittämättä ohjelmistoa. Tietysti pitää olla tarkkana, että uusi VHF ottaa vastaan NMEA0183 eikä pelkään NMEA2000.
Lasikuitu ei ole mikään ongelma nykyisille GPS:lle. Paikka löytyy jopa betonitalon kellarikerroksessa. Vanha GPS (90-luku) ei siellä löydä paikkaa, mutta sekin toimii purjeveneen karttapöydällä.
- Borgumriff
Halvin vhf kotimarkkinoilla minkä olen aissilla, dsc:llä ja sisäisellä gps:llä varustettuna on reilu 400€, löytääkö Joakim halvemmalla?
- iisisti
mikset ostä kannettavaa, ei tarvii vedellä piuhoja ja porailla reikiä!!
- MitaanTietamaton
Meillä on kiinteä vhf dsc:llä ilman ais:ia. Gps on erillinen hiirimalli, josta vhf saa sijainnin. Ais:in ottaisin varmaankin tällä hetkellä, jos uusi vhf olisi hankinnassa. Erillinen gps on sijoitettu reilun metrin päähän vhf:stä mielestäni parempaan paikkaan ja toisaalta sen hajotessa uuden saa helposti.
Uusi vs. käytetty, tähän on vaikea sanoa mitään yleispätevää. MMSI koodaus on huoltohommia. Asennuksen puoleen toimimattomuutta voi olla hankala paikallistaa, kun vika voi olla laitteessa, kaapeloinnissa tai antennissa. Nämä puoltaa uuden hankintaa, mutta ekologisuus ja hinta käytettyä.
Meillä on myös vhf-kapula hätäpaketissa. Sillä tulee melko hyvin toimeen lähivesillä. Kiinteän vhf:n mikki on kätevämpi ja virransaanti taatumpaa. Akun lataamisen kanssa on niin ja näin. Meilläkin kapula oli ensin vakiosti lataustelineessään. Akut ovat tietenkin mallikohtaisia, mikä tarkoittaa uusien heikkoa saatavuutta ja turhan korkeata hintaa. Oman kokemuksen mukaan pitäisin vhf-kapulaa erityistarkoituksiin ja normaaliin toimintaa kiinteää. - Borgumriff
MMSI-koodaus ei taida mennä huoltohommina, tästä käytiin keskustelua täällä palstalla joskus kuukausi sitten, en muista viestiketjun otsikkoa.
Jos haluaa vaihtaa koodin, niin vaatii yleensä tehtaalle lähettämisen. Toki joku tuntee jonkun 12v lapsineron joka voi näitä koodailla, ei vaan saatu yhteystietoja.
Itse olen myös kiinteän puhelimen kannalla, porailut ja kaapeloinnit ei ole iso juttu, ainakaan omassa veneessä - uusittu sähkötaulu ja antennipiuha on valmiiksi mestoilla. Toki joku käsikapula voi olla varalla jossain hätätarvikepussissa jos tarttee jättää alus.. Eikä taida käsimalleissa olla kaikki ominaisuudet jotka haluan itsenäiseen laitteeseen (dsc, gps, ais)..- Ryssittelijä
Onnistuu yleensä maahantuojan valtuuttamassa huollossa. Kannattaako joku 100€ nollaus johonkin uutena 300€ maksaneeseen laitteeseen onkin asia erikseen.
- VPD6
Soitin Raymarinen huoltoon. Mmsi numeron vaihto tai paremminkin "nollaus" onnistuu ainakin tuohon merkkiin heidän huollossaan. Jos laitteen vie heidän huoltoon, hinta puhelimessa saadun tiedon mukaan n. 50-80 €. Muista merkeistä ei tietoa, mutta tuskin tehtaalle asti tarvitsee lähettää.
- Joakim1
Minun tapauksessa veneen mukana tulleen Simradin MMSI-nollaus onnistui odotettaessa Maritimilla. Maksoi joitakin kymppejä. Yleensähän tuo vaatii diagnosointilaitteen. Jollain merkeillä ei ehkä ole huoltoa Suomessa.
Joissain kai nollaus onnistuu jollain näppäinyhdistelmällä, joka voi löytyä netistä tai jopa manuaalista. Uusissa taitaa olla kiellytty helppo nollaus.
- Kpihojg
Uusi AIS vastaanotolla ja DSC:llä. Omaa GPS:ää ei tarvitse, jos sulla on jo plotteri olemassa. NMEA 2000 yhteys VHF:n ja plotterin välille, niin näet AIS maalit kätevästi plotterin näytöllä. Samalla menee positio VHF:lle.
- VPD6
Kiitokset hyvistä kommenteista. Edellisissä käytettyinä hankituissa veneissä ei ollut vhf puhelinta, mutta tässä viimeisessä käytetyssä on. Puhelin on on lähes 30 vuotta sitten uutena veneeseen asennettu ja varmaan yksi sen ajan parhaista laitteista, toimii vieläkin hyvin. Uusien laitteiden hintahaitari on aika suuri. Olen yleensä kodinkoneiden ja muidenkin elektroniikka laitteiden kohdalla noudattanut sääntöä, ettei samoilla ominaisuuksilla olevaa halvinta tai kalleinta kannata hankkia. Toinen merkittävämpi syy uusintaan on halu oppia käyttämään uutta tekniikkaa. Aivojen käyttäminen vaikkapa uuden oppimiseen, oli se mitä tahansa, toivon mukaan pitää ne paremmassa kunnossa.
Edelliseen kommenttiin viitaten minun plotterissa ei ole nmea 2000 liitintä. Löytyy kuitenkin vanhempi nmea 0183 in/out liitin ja sen kautta tarvittaessa saa plotterin gps tiedon tuotua myös puhelimeen.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊931448Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1931431Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761175- 901135
- 841000
- 81995
- 39962
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66915Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v81902Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/6857