Kellään vastaavaa?

Mitähän.tää.on

Krooninen kipu alaselässä joka paikallistuu selkeästi alaselän reunoille eli si nivel sektoreille. Tosin hieman kipua on joskus myös keskellä alaselkää.
Eli kova kuntoilija tausta. Pari vuotta sitten joulun jälkeen alkoi tuntua pientä kipua oikean si nivelen kohdilla joka jatkui koko kevään. Hiihdin kuitenkin hampaat irvessä koko hiihtokauden loppuun ja ajettelin että hoidetaan kesällä kuntoon. No ei alkanut toipua vaan päinvastoin kipu levisi pikku hiljaa myös vasemmalle puolelle. Lopulta hyvä kun pääsi kävelemään. Lääkäreissä rampattu ja "diagnoosit" oli ennen mr kuvia "alkava selkärankareuma mutta ei sulla iän takia voi se olla" olen siis 50v mies. Noidanuoli, iskias, dislokaatio si nivelessä..jne arveluita. Osteopaatit ym käyty.
Lopulta fysiatrin kautta mri jossa todettiin annulus vaurio ja pari pientä pullistumaa. Puolivuotta saikkua ja kotiin saatesanoilla "paranee itsestään 2-4v aikana". Mutta mutta...nyt on vuosi kulunut ja kivut on ja pysyy. Eli mitään en voi tehdä. Ei kumarrella, ei kotitöitä, puhumattakaan kuntoilusta. Vielä viime keväänä pystyin kävelemään parhaimmillaan noin 5km nyt maksimi on hyvänä päivänä noin 2km jonka jälkeen kivut estää jatkamisen. Aika rankkaa ihmiselle joka on tottunut esim hiihtämään tai rullaluistelemaan kymmenien kilometrien päivä matkoja.
Kysyisin siis onko vastaava kipu kellekään tuttua?
Saattaa olla vähän parempana jopa kuukauden kaksi mutta sitten yleensä jompi kumpi si nivelen seutu alkaa kipeytyä ilman syytä. Kipu on sellaista terävää repivää kuin joku työntäisi hehkuvaa terää niveleen. Kipu alkoi aikoinaan oikealta puolelta mutta esim juuri nyt suht hyvän syksyn jälkeen kipeytyi vasemman si nivelen seutu. Lisäksi joulun jälkeen kipeytyi viime talven tapaan myös polvet. Kivutonta päivää ei kahteen vuoteen ole ollut. Lepo tietyssä rennossa takakeno istuma asennossa sohvan nurkassa auttaa ja siinä on suhtkoht kivutonta. Yöt saan nukkua yleensä ilman pahempia kipuja paitsi jos si nivel on pahimmillaan. Yritän kävellä päivittäin edes vähän että en täysin rapistuisi. Kuulostaako tutulta kellekkään?
On tämä rankkaa. Jo kaikesta liikunnasta luopuminen mutta että pitää vielä kärsiä jatkuvista kivuista.
Niin.ja tietysti kelan mielestä olen täysin terve ja työkuntoinen : /

9

164

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • romuna.ollaan

      Ihan vastaavaa ei ole, mutta sen voin kertoa, että SI nivelen kivut yleensä viittaa laajempaan ongelmaan. Jalkaterien asennosta lonkkiin. Omalla kohdalla SI nivelen nivelsiteet on pysyvästi löystyneet, johtuen jonkinlaisesta lonkkien kehityksellisestä viasta, eriparisuudesta, ja sen aiheuttamasta lonkankoukistajan kiristymisestä, joka johtaa joko snapping hip, iliopsoas impingement tai iliopsoas tendonitis tyyppiseen vikaan.

      Tunnistatko esim. tuon artikkelin pohjalta, että voisko sinunkin kohdalla tuo SI nivel olla se, joka kertoo muusta ongelmasta?

      http://www.kestavyysurheilu.fi/plus/11867-si-nivel-liikkuuko-se

      • Mitähän.tää.on

        Olen käynyt tuolla sivulla ja "miljoonalla" muulla mutta ei oikein sovi mihinkään täysin nämä minun oireet. Jos kivut johtuisivat tuosta annulus vauriosta eli välilevyn repeämästä tai sitten noista pikku välilevy pullistumisista niin en käsitä mihin ne pahimmat kivut aina katoavat jonkin viikon tai kuukauden päästä itsekseen ilman että teen tai en tee mitään mikä selittäisi kipujen vähentymisen. Yllättäen sitten syttyy jompi kumpi puoli lantiosta kipuilemaan si nivelen kohdalta. Epäilyttää aika paljon onko välilevyrepeämä kivut alaselän reunoilla vuorotellen molemmilla puolilla kadoten välillä. Käsittääkseni kivun pitäisi olla keskellä selkää ja kivun yhtäjaksoista kunnes paranee ja säteilyjä jalkoihin ym. Onhan tuo keskiselkäkin viime aikoina oireillut ilmeisesti liikkumattomuuden takia. Enemmän nämä kivut sopisivat lukemani perusteella johonkin reuma saurauteen mutta kun ei ole suvussakaan kellään eikä mri kuvissa näkynyt tulehdusta tai muutoksia ja olen liian "vanha" saamaan esim selkärankareuman niin aika ihmeissään tässä on että mikä helvettiä tämä on.
        Vaikka olisi ns kivuttomampi jaksokin niin liikearkuutta on niin paljon ettei esim hölkästä tule mitään.


      • romuna.ollaan
        Mitähän.tää.on kirjoitti:

        Olen käynyt tuolla sivulla ja "miljoonalla" muulla mutta ei oikein sovi mihinkään täysin nämä minun oireet. Jos kivut johtuisivat tuosta annulus vauriosta eli välilevyn repeämästä tai sitten noista pikku välilevy pullistumisista niin en käsitä mihin ne pahimmat kivut aina katoavat jonkin viikon tai kuukauden päästä itsekseen ilman että teen tai en tee mitään mikä selittäisi kipujen vähentymisen. Yllättäen sitten syttyy jompi kumpi puoli lantiosta kipuilemaan si nivelen kohdalta. Epäilyttää aika paljon onko välilevyrepeämä kivut alaselän reunoilla vuorotellen molemmilla puolilla kadoten välillä. Käsittääkseni kivun pitäisi olla keskellä selkää ja kivun yhtäjaksoista kunnes paranee ja säteilyjä jalkoihin ym. Onhan tuo keskiselkäkin viime aikoina oireillut ilmeisesti liikkumattomuuden takia. Enemmän nämä kivut sopisivat lukemani perusteella johonkin reuma saurauteen mutta kun ei ole suvussakaan kellään eikä mri kuvissa näkynyt tulehdusta tai muutoksia ja olen liian "vanha" saamaan esim selkärankareuman niin aika ihmeissään tässä on että mikä helvettiä tämä on.
        Vaikka olisi ns kivuttomampi jaksokin niin liikearkuutta on niin paljon ettei esim hölkästä tule mitään.

        Vaikea sanoa mistä johtuu. Sen vielä voin kertoa, että minunkaan vaivaa ei ole ymmärretty. Vasta 45 vuotiaana sain jonkinlaisen helpotuksen leikkauksesta. Mutta vaiva aiheutti koko jalan virheasennon, jolla vaikutusta myös polveen. Polvi sisäkierrossa, ja jalkaterässä puolestaan kompensaationa ulkokierto. Onnistuin hiihtämällä saamaan labrumvaurion lonkkaniveleen, syynä psoaksen kireys ja se että hiihtäessä jalkaterään ei tule vaadittavaa ulkokiertoa, jolla psoas jotenkin vapautui pahimmasta pinteestä.

        Sinullakin on ollut urheilumuotoja, joissa jalka on pakotettuna asentoon, jossa jalkaterän mahdollinen kompensoiva liike on estynyt ja siksi SI nivelestä on mahdollisesti otettu puuttuvaa liikettä. Jos siis lonkissa, lonkankoukistajissa, olisi jotain kireyksiä. Ihminen on niin monimutkainen otus, ja kaikki vaikuttaa kaikkeen.

        Itse olen vajaakuntoinen, osatyökyyinen. Kivut on muuttaneet muotoaan ja fibromyalgia diagnoosikin on. Jos ymmärrettäisiin nopeammin missä vika on, niin ei tulisi näitä minun kaltaisia vaikeasti työllistettäviä kivuliaita tapauksia. Voimia vaivan selvittelyyn ja muutenkin.


      • Mt0

        Olen sitä itsekin pähkäillyt onko noilla vapaan hiihtämisillä jotain tekemistä asian kanssa. Luulisi olevan paljon kohtalotovereita jos näin on mutta kun ei vaikka kuin googlaa hiihtovammoja.
        Mulla on aina ollut hyvä liikkuvuus ja notkeus nivelissä eikä ne ole koskaan oireelleet missään raajassa. Toki olen huolehtinut aina myös venyttelystä ja muista kehon huolloista. Juuri tuon takia tätä on niin vaikea hyväksyä että totaali terve hyväkuntoinen päihteetön mies joutuu suorilta jaloilta lähes peti potilaaksi.
        On käynyt mielessä muutaman kerran että jos olisi vaan valinnut sen dokaamisen liikunnan sijaan niin olisinko nyt kivuton? Tämän liikunnan piti olla rahan pankkiin laittoa vanhuutta ajatellen että keho voi hyvin ilman lääkäreitä sinne 90v. Onhan tämä aikamoinen paradoksi.
        Tsemppiä sinnekin.


    • silleen

      Osin tuttua. 50- v nainen. Epäiltiin selkärankareumaa myös mutta liian vanhaksi todettiin siihem. Si-nivelen nivelrikko oli lähin diagnnoosi, joka täsmäsi mri:ssä, sakroiliitin jälkeen tullut. Pullistumaa oli myös mutta ei koskettanut hermojuureen. Tuntomerkit: puukoniskuja si-nivelessä sattumanvaraisesti, etukäteen ei voi tietää mikä ärsyttää ja laukaisee iskun. Eniten sitä pahensi voimakas yliliikkuvuus eli ligamentit SI-nivelen ympärillä ärsyyntyivät kun ei oikein ollut pitoa ympärillä.
      Eroon päässyt kivuista pikkuhiljaa pilatespallolla ja pienillä pilatesharjoituksilla - ei missään nimessä voimakasta venyttelyä joka vain pahensi asiaa koska kärsin nivelten yliliikkuvuudesta. Takareisien ja lonkan venytystä hienovaraisesti. Kuvattiinko SI-nivelesi ? Sakroiliitti ?

      https://selkakanava.fi/si-nivelen-toimintahairio-voi-aiheuttaa-alaselkakipua

      • Alottaja

        Kuvattiin koko lantio eikä mistään kulumista tullut diagnoosia. Ei edes madaltumia nikamaväleissä. Luulisi että kulumia olisi ensin enemmän liikkuvissa nivelissä kuten lonkat hartiat ym jos siihen on taipumusta.
        On myös pyöritelty monen osteopaatin ja urheiluhierojan käsissä eikä väljyyksiä ole huomattu si nivelissä. Si nivelet myös ns niksautettu. Ei apua. Nekin oli että ????


      • silleen

        Instabiliteetti voi olla paikallistakin - itselläni ainakin selkä on instabiili, muut nivelet vielä ok. Olet ilmeisen hyväkuntoinen, koska olet urheillut pitkään. Sekään ei ole tietenkään tae mistään, yksilöitä kun ollaan ja selkäongelmiin ei ole aina valmiita vastauksia.
        Vesijuoksu on aika turvallinen ja suositeltu, keskivartalon varovainen treeni ja vahvistaminen on auttanut monia - oli syy mikä tahansa. Ei vielä kannata luovuttaa, ei nämä selkäongelmat aina heti parane - asteittain pikemminkin.


    • luomu

      Sinkkiä/Mangesiumia/ B-6 vatamiiniä/Testofenia .Ota kuuri,
      Kuusen kerput/Muurahaisen virtsa saataa auttaa.

    • Välilevy

      Tunnistan itseni täysin aloittajan kirjoituksista. Omalla kohdalla ongelma oli siinä, että ensinnäkin syvien lihasten tuki puuttui keskivartalon.

      Lisäksi juuri tuo liikuntatausta teki sen että aina kivun hellittäessä lähdin taas liikkumaan kipurajaan saakka. Näin ollen paraneminen ei lähtenyt kunnolla käyntiin. Sitten olin lopulta niin kipeä että minulle tehtiin neljä hermojuuripuudutusta, meinattiin leikata jne jne. Lopulta pikkuhiljaa keskivartalon syvien lihasten vahvistaminen ja hyvin maltillinen liikunta alkoivat auttamaan. Tuosta on kolme vuotta ja paraneminen edelleen kesken mutta nyt pystyy harrastamaan liikuntaa jo

      Malttia, malttia ja malttia siis

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      2143
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      55
      1812
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      56
      1659
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1597
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1566
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      3
      1487
    7. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      118
      1387
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      6
      1341
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      8
      1306
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      3
      1203
    Aihe