Turvallisuus liikenteessä kiinnostaa eniten

näin-se-vain-menee

Turvalliseen liikenteeseen päästään parhaiten noudattamalla yhteisiä pelisääntöjä. Heti kun joku alkaa sooloilemaan, niin homma kusee.

61

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eihän näitä pelisääntöjä noudateta täällä muutenkaan, kuinka se liikenteessä voisi sen paremmin onnistua.
      Siellä on viisainta vain olla itse valpas ja nopearefleksinen, sillä samat sooloilijat siellä koheltavat kuin muussakin elämässä, kaikille nyt ei vain kuulu kaikki ohjeet säännöt ja määräykset, mutta paljon on niitäkin, joille omasta mielestään kuuluu vain oikeudet, joita tosin vielä hallinnon toimin vahvistetaan.

      • ole.valmis

        Nuo on juuri niitä ongelmatapauksia, joiden hölmöilyyn on syytä olla valmiina reagoimaan heti. Et voi vaikuttaa siihen, miten he toimivat, mutta voit vaikuttaa siihen, miten pippeli reagoit ja mistä lähtökohdista.


      • asennevammaisiariittää

        Yhteisien pelisääntöjen noudattaminen ei vaadi hirveesti eforttia. Se että ei suostu/halua tehdän näin, kertoo ihmisestä aika paljon.


      • asennevammaisiariittää kirjoitti:

        Yhteisien pelisääntöjen noudattaminen ei vaadi hirveesti eforttia. Se että ei suostu/halua tehdän näin, kertoo ihmisestä aika paljon.

        Mutta miksi se on lisääntyvä luonnovara, onko syynä minä-minä-kulttuuri, ikäänkuin nämä kuuluisat yksittäistapaukset, jotka katsovat olevansa itsekeskeisyydessään oikeutettuja vaarantamaan muutkin?
        Vai onko syynä se, että joukossa on niin paljon sellaisia, jotka eivät pysty noudattamaan niitä yhteisiä pelisääntöjä ilman jatkuvasti paikalla olevaa coachsia, tässä tapauksessa näkyvää henkilövalvontaa (poliisia)?
        Ja miksi meno tien päällä vielä yltyykään, kun ajokortti ei enää kelpaa edes henkilöllisyyden todistamiseen, ainoastaan osoittamaan ajo-oikeuden.
        Näinhän tien päällä voi ajella kenen tahansa saaman ajo-oikeuden osoittavalla kortilla, ratsaava poliisi ei voi, lain mukaan, ajokortin kuvan perusteella varmistaa kuskin henkilöllisyyttä.
        Eli näin fiksua ja joustavaa lainsäädäntöä, periaatteessa perheeseen ei kannata enää hankkiakaan kuin korkeintaan yhdelle virallinen ajolupa, jos on niin ikävästi, että naapuri tarvitsee juuri samaan aikaan omaansa.


    • Yhteiset pelisäännöt tarkoittaa myös, että siellä tiellä ajetaan suurinta sallittua nopeutta tasaisesti aiheuttamatta jonoja ja ohitustarvetta. Kaikkihan me tiedetään, että ei tule toteutumaan.

      • Juu_ei_

        Ei tarkoita. Se tarkoittaa sääntöjen mukaan liikkumista ja omien aikeidensa ilmoittamista etukäteen. Tämä sisältää nopeudet, vilkun käytöt, pysähtymiset tarvittaessa ja paljon muuta.

        Tiellä _EI_ ole pakko ajaa suurinta sallittua. Osalle ajoneuvoja (rekat moottoritiellä) tämä on käytännössä mahdotonta. Muidenkaan ei ole mikään pakko liikkua suurinta sallittua, hitaammin SAA ajaa.

        Odotan kauhulla uutta tieliikennelakia. Nykyisen lain mukaan (3§) on liikuttava sääntöjä noudattaen. Uudessa laissa on ihan säännöllä (4§) siirretty vastuuta sille sääntöjä noudattavalle niistä poikkeavan hyväksi. "Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi."

        Ei näytä hyvältä. En halua edes kuvitella vielä kaikkia tämän kohdan seurauksia käytännössä.


      • AudiKing
        Juu_ei_ kirjoitti:

        Ei tarkoita. Se tarkoittaa sääntöjen mukaan liikkumista ja omien aikeidensa ilmoittamista etukäteen. Tämä sisältää nopeudet, vilkun käytöt, pysähtymiset tarvittaessa ja paljon muuta.

        Tiellä _EI_ ole pakko ajaa suurinta sallittua. Osalle ajoneuvoja (rekat moottoritiellä) tämä on käytännössä mahdotonta. Muidenkaan ei ole mikään pakko liikkua suurinta sallittua, hitaammin SAA ajaa.

        Odotan kauhulla uutta tieliikennelakia. Nykyisen lain mukaan (3§) on liikuttava sääntöjä noudattaen. Uudessa laissa on ihan säännöllä (4§) siirretty vastuuta sille sääntöjä noudattavalle niistä poikkeavan hyväksi. "Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi."

        Ei näytä hyvältä. En halua edes kuvitella vielä kaikkia tämän kohdan seurauksia käytännössä.

        Upeaa, että uusi lakikin on vihdoin samaa mieltä meidän saksalaisautojen omistajien kanssa. Meitähän ei tieliikennelait ole tosin koskeneet tähänkään saakka, mutta hienoa on se, että nyt sille saadaan sentään virallinen vahvistus!


      • Juu_ei_ kirjoitti:

        Ei tarkoita. Se tarkoittaa sääntöjen mukaan liikkumista ja omien aikeidensa ilmoittamista etukäteen. Tämä sisältää nopeudet, vilkun käytöt, pysähtymiset tarvittaessa ja paljon muuta.

        Tiellä _EI_ ole pakko ajaa suurinta sallittua. Osalle ajoneuvoja (rekat moottoritiellä) tämä on käytännössä mahdotonta. Muidenkaan ei ole mikään pakko liikkua suurinta sallittua, hitaammin SAA ajaa.

        Odotan kauhulla uutta tieliikennelakia. Nykyisen lain mukaan (3§) on liikuttava sääntöjä noudattaen. Uudessa laissa on ihan säännöllä (4§) siirretty vastuuta sille sääntöjä noudattavalle niistä poikkeavan hyväksi. "Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi."

        Ei näytä hyvältä. En halua edes kuvitella vielä kaikkia tämän kohdan seurauksia käytännössä.

        On se hirveää.

        Nyt kun joku vaihtaa kaistaa päällesi, voit ihan rauhassa vetäistä kylkeen. Tulevan lain mukaan sinun on väistettävä, jos suinkin mahdollista...

        Tai no, kyllähän se nykyäänkin on laissa. Eli tämä ei muuta mitään, paitsi lakia tuntemattomien käsityksissä...


      • Juu_ei_ kirjoitti:

        Ei tarkoita. Se tarkoittaa sääntöjen mukaan liikkumista ja omien aikeidensa ilmoittamista etukäteen. Tämä sisältää nopeudet, vilkun käytöt, pysähtymiset tarvittaessa ja paljon muuta.

        Tiellä _EI_ ole pakko ajaa suurinta sallittua. Osalle ajoneuvoja (rekat moottoritiellä) tämä on käytännössä mahdotonta. Muidenkaan ei ole mikään pakko liikkua suurinta sallittua, hitaammin SAA ajaa.

        Odotan kauhulla uutta tieliikennelakia. Nykyisen lain mukaan (3§) on liikuttava sääntöjä noudattaen. Uudessa laissa on ihan säännöllä (4§) siirretty vastuuta sille sääntöjä noudattavalle niistä poikkeavan hyväksi. "Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi."

        Ei näytä hyvältä. En halua edes kuvitella vielä kaikkia tämän kohdan seurauksia käytännössä.

        Puhut yhteisistä pelisäännöistä, mutta et ole valmis toimimaan yhteisen hyvän eduksi. Taas yksi jeesustelija siis...


      • ennakointia..ennakointia
        Juu_ei_ kirjoitti:

        Ei tarkoita. Se tarkoittaa sääntöjen mukaan liikkumista ja omien aikeidensa ilmoittamista etukäteen. Tämä sisältää nopeudet, vilkun käytöt, pysähtymiset tarvittaessa ja paljon muuta.

        Tiellä _EI_ ole pakko ajaa suurinta sallittua. Osalle ajoneuvoja (rekat moottoritiellä) tämä on käytännössä mahdotonta. Muidenkaan ei ole mikään pakko liikkua suurinta sallittua, hitaammin SAA ajaa.

        Odotan kauhulla uutta tieliikennelakia. Nykyisen lain mukaan (3§) on liikuttava sääntöjä noudattaen. Uudessa laissa on ihan säännöllä (4§) siirretty vastuuta sille sääntöjä noudattavalle niistä poikkeavan hyväksi. "Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi."

        Ei näytä hyvältä. En halua edes kuvitella vielä kaikkia tämän kohdan seurauksia käytännössä.

        Ei muuta mitään. Jotta tienkäyttäjä pystyy ennakoimaan toisten tienkäyttäjien toimintaa, niin toisen tiekäyttäjän pitää toimia pelisääntöjen mukaan ja ajaa siten että hänen ajamista voidaan ennakoida. Ei voi ennakoida asioita jotka eivät ole ennakoitavissa.


      • TOP20ylinopeus

      • TOP20ylinopeus kirjoitti:

        Saksalaisautoilla ajetaan eniten ylinopeutta:
        https://www.verkkouutiset.fi/is -naille-automerkeille-eniten-rangaistuksia-ylinopeudesta/
        TOP20-lista näkyy kirjoituksessa.

        Ei tuollaista sivua ole olemassakaan... Välilyönnin poistamalla toimii. Kokeilen, tuleeko tähänkin ylimääräinen: https://www.verkkouutiset.fi/is-naille-automerkeille-eniten-rangaistuksia-ylinopeudesta/

        Tiedot on suhteutettu kokonaismääriin, mutta jos ne vielä suhteuttaisi ajokilometreihin, saataisiin järkevämpää tilastoa.

        Mutuna, BMW on yliedustettu esim. MB:hen nähden, mutta Skoda on erittäin korkealla (saksalaisentapainen sekin toki). Mutta mikä tuota Dodgea vaivaa? Onko niitä vain pari Suomessa, vai ajetaanko niillä jotenkin oudosti?

        Myös Kian korkea lukema ihmetyttää. Autoja on paljon, mutta keskimäärin niillä tietääkseni ajetaan aika vähän. Ja oman kokemuksen mukaan jatkuvasti päin persettä, mutta kylläkin hiljaa... Hmm...


      • pakumies671

        Yaris hybrid puhuu täyttä asiaa.
        Lisäisin vielä että liikenteessä kun noudatetaan liikennesääntöjä myös niin, että hoidetaan väistövelvollisuutemme kunnolla, eli ei tungeta kolmion takaa toisten eteen niin että etuajo-oikeutettu joutuu reagoimaan.
        Ei pidä myöskään itse oma-aloitteisesti väistää niitä joita ei kuulu väistää.


      • MielikuvatVääristää
        TheRat kirjoitti:

        Ei tuollaista sivua ole olemassakaan... Välilyönnin poistamalla toimii. Kokeilen, tuleeko tähänkin ylimääräinen: https://www.verkkouutiset.fi/is-naille-automerkeille-eniten-rangaistuksia-ylinopeudesta/

        Tiedot on suhteutettu kokonaismääriin, mutta jos ne vielä suhteuttaisi ajokilometreihin, saataisiin järkevämpää tilastoa.

        Mutuna, BMW on yliedustettu esim. MB:hen nähden, mutta Skoda on erittäin korkealla (saksalaisentapainen sekin toki). Mutta mikä tuota Dodgea vaivaa? Onko niitä vain pari Suomessa, vai ajetaanko niillä jotenkin oudosti?

        Myös Kian korkea lukema ihmetyttää. Autoja on paljon, mutta keskimäärin niillä tietääkseni ajetaan aika vähän. Ja oman kokemuksen mukaan jatkuvasti päin persettä, mutta kylläkin hiljaa... Hmm...

        Kyllä Bmw jostain syystä vetää puoleensa "sporttista" ajotapaa ihannoivia kuljettajia. Autoja kuten moottoripyöriäkin myydään mielikuvilla ja jokainen hankkii itselleen omia mielikuviaan parhaiten vastaavan ajopelin. Se ettå miksi juuri Bemari edustaa jitenkin sporttista automerkkiä ihmettelen koska eipä sillä juuri ralleissa tai formuloissa ole meriittejä. Ei Bemaria Wrc:ssä näy. Joku Toyota, Peugeot ja Citroenkin enemmän sporttisilta merkeiltä vaikuttaa. Mikä lie joillekin Bmw:stä urheilullisen auton kuvan luoneen. Eikä se merkkinä katsastusten vähävikaisempien merkkien kategoriassa loista. Ei myöskään Mersu. Japsit ja korealaiset siellä pärjää ja jossain määrin myös Volvo.


      • MielikuvatVääristää kirjoitti:

        Kyllä Bmw jostain syystä vetää puoleensa "sporttista" ajotapaa ihannoivia kuljettajia. Autoja kuten moottoripyöriäkin myydään mielikuvilla ja jokainen hankkii itselleen omia mielikuviaan parhaiten vastaavan ajopelin. Se ettå miksi juuri Bemari edustaa jitenkin sporttista automerkkiä ihmettelen koska eipä sillä juuri ralleissa tai formuloissa ole meriittejä. Ei Bemaria Wrc:ssä näy. Joku Toyota, Peugeot ja Citroenkin enemmän sporttisilta merkeiltä vaikuttaa. Mikä lie joillekin Bmw:stä urheilullisen auton kuvan luoneen. Eikä se merkkinä katsastusten vähävikaisempien merkkien kategoriassa loista. Ei myöskään Mersu. Japsit ja korealaiset siellä pärjää ja jossain määrin myös Volvo.

        Katsastustilastoissa nimenomaan esim. MB pärjää hyvin, kunhan kilometrit huomioodaan. Jos ei huomioida, vähän ajettavat pärjäävät paremmin.


      • KilometritMissäNeAjetaan
        TheRat kirjoitti:

        Katsastustilastoissa nimenomaan esim. MB pärjää hyvin, kunhan kilometrit huomioodaan. Jos ei huomioida, vähän ajettavat pärjäävät paremmin.

        Kumpi mielestäsi kuluttaa autoa enemmän taajama-ajo vai isoilla maantiellä ajaminen? Kuluuko maateillä ajaessa esim. jarrut, kytkin ja vaihteisto yhtä paljon kuin kaupungeissa ajaessa? Väitän, että joku kaupparatsu saa Bemarillaan ajaa 200000 km maanteillä ja motareilla ennenkuin kuluvat osat ovat kuluneet saman määrän kuin jatkuvasti taajamkssa työ-ja kauppareissuillaan 50000 km ajanut "perusjapanilainen kinneri". Ajoin joskus henkilöautolla puolen vuoden aikana työmatka-ajoa Porista Turkuun ja joskus kyseisen matkan pystyi ajamaan koskemalla jarruun vain kaksi kertaa, kytkintä joutui painamaan parikymmentä kertaa. Nykyisellä työmatkallani, 12 km Turussa, joudun painamaan jarrua vähintään 30 kertaa. On siis pikkasen eroa kilometrien auton kuluvien osien rasituksessa kun vertaa ajamista taajamissa tai isoilla maanteillä. Kilometrit eivät siis ole mikään selvä puolustus Bemarin huonoon menestykseen katsastustilastoissa.


      • Kuluttavaa.Rasitusta
        KilometritMissäNeAjetaan kirjoitti:

        Kumpi mielestäsi kuluttaa autoa enemmän taajama-ajo vai isoilla maantiellä ajaminen? Kuluuko maateillä ajaessa esim. jarrut, kytkin ja vaihteisto yhtä paljon kuin kaupungeissa ajaessa? Väitän, että joku kaupparatsu saa Bemarillaan ajaa 200000 km maanteillä ja motareilla ennenkuin kuluvat osat ovat kuluneet saman määrän kuin jatkuvasti taajamkssa työ-ja kauppareissuillaan 50000 km ajanut "perusjapanilainen kinneri". Ajoin joskus henkilöautolla puolen vuoden aikana työmatka-ajoa Porista Turkuun ja joskus kyseisen matkan pystyi ajamaan koskemalla jarruun vain kaksi kertaa, kytkintä joutui painamaan parikymmentä kertaa. Nykyisellä työmatkallani, 12 km Turussa, joudun painamaan jarrua vähintään 30 kertaa. On siis pikkasen eroa kilometrien auton kuluvien osien rasituksessa kun vertaa ajamista taajamissa tai isoilla maanteillä. Kilometrit eivät siis ole mikään selvä puolustus Bemarin huonoon menestykseen katsastustilastoissa.

        Naapurin, entinen taksiautoilija aikanaan ihmetteli miksi ajamansa Väyrys-Mersu hylättiin katsastuksessa rikkinäisten vetoakselien takia vaikka Mersulla oli ajettu vain 120tkm. Naapurin muijan Corollalla oli puolestaan ajettu 210tkm eikä vetoakseleissa mitään vikaa. Tätä katsastusmiehelle ihmetellessään katsastusinsinööri kertoi että koska naapurin taksiajo on suurimmallta osin taajamissa ja kaupungissa, on seuraus se, että eniten rasitukselle joutuvat kulutusosat kuluvat loppuu paljon aikaisemmin kuin maantieajossa.


      • KilometritMissäNeAjetaan kirjoitti:

        Kumpi mielestäsi kuluttaa autoa enemmän taajama-ajo vai isoilla maantiellä ajaminen? Kuluuko maateillä ajaessa esim. jarrut, kytkin ja vaihteisto yhtä paljon kuin kaupungeissa ajaessa? Väitän, että joku kaupparatsu saa Bemarillaan ajaa 200000 km maanteillä ja motareilla ennenkuin kuluvat osat ovat kuluneet saman määrän kuin jatkuvasti taajamkssa työ-ja kauppareissuillaan 50000 km ajanut "perusjapanilainen kinneri". Ajoin joskus henkilöautolla puolen vuoden aikana työmatka-ajoa Porista Turkuun ja joskus kyseisen matkan pystyi ajamaan koskemalla jarruun vain kaksi kertaa, kytkintä joutui painamaan parikymmentä kertaa. Nykyisellä työmatkallani, 12 km Turussa, joudun painamaan jarrua vähintään 30 kertaa. On siis pikkasen eroa kilometrien auton kuluvien osien rasituksessa kun vertaa ajamista taajamissa tai isoilla maanteillä. Kilometrit eivät siis ole mikään selvä puolustus Bemarin huonoon menestykseen katsastustilastoissa.

        Hyvä huomio. MB:llä ajetaan paljon kaupungissa (taksit). Tosin MB on pitkälti automaattia, joten kytkin tuskin kuluu (uudemmissa on sellainenkin, mutta parempi kuin ihminen).

        Jarrut muuten menevät helposti hylkyyn, jos niitä ei käytä. Itsellänikin on katsastusmies alkanut huomauttelemaan takajarruista viimeksi kun manuaalin omistin, johtuen siitä että harrastin lähinnä moottorijarrutuksia. Siitä opin sitten tekemään ennen katsastusta muutaman kunnon jarrutuksen, niin loppui aiheesta valittaminen. :)

        Bemarin menestykseen en ota kantaa, kuten ehkä viestistäni huomasitkin? Sitä ei juuri taksina näy.


      • EttäMitenSeMenikään

      • EttäMitenSeMenikään kirjoitti:

        Vuoden 2017 Trafin tilastot ei hirveästi mairittele Mersua eikä Bemariakaan vaikka kilometrinkin otetaan huomioon.

        https://arkisto.trafi.fi/uutisarkisto/5967/vuoden_2017_katsastuksen_vikatilastot_julkaistu_-_tilastoissa_mukana_myos_ajetut_kilometrit

        No tuo kehuu (ehkä, ei oikein toimi) jotain Volvoa ja Volkkaria. Tuon mukaan MB:llä on pari mallia, jotka ovat aika tarkkaan keskikastia. Olettaen että hylkäysprosentti on suoraan suhteessa kilometreihin.

        Sitten pitäisi vielä katsoa miksi hylätään. Jos ykkössyy on renkaat tai vaikka tuulilasi, kertoo se enemmän kuskeista kuin ajoneuvoista (renkaat oli aikoinaan golffin ykköshylkäyssyy).


    • gaudeamus

      Aivan samaa mieltä, ettei ole pakko ajaa suurinta sallittua, koska on paljon keli tilanteita, jolloin se on riskialtista ja vaarallista erittäin huonon ajokelin vallitessa. Sitä nopeuttaan on uskallettava laskea kelin vaatimalle tasolle, niinkuin parasta aikaa eteläisessä suomessa tilanne on.
      myöhästyminen ei ole lähestulkoonkaan niin vakava tilanne, kuin se. että suistutaan liian vauhdin seurauksena ulos tieltä tai päin vastaan tulijaa.
      Kertaan vielä, ettei myöhästyminen aiheuta kenellekään vakavia aseurauksia. Myöhästymisen voi kompensoida ottamalla matkaan enemmän aikaa.

      Silloin kun on päällä työ seisauksia ja tavara ei liiku, niin aina on siitä huolimatta hyvin pärjätty ja pärjätään niissäkin tilanteissa, että tavara ja henkilöliikenne ymmärtää hiljentää vauhtiaan kehnojen sääolojen vallitessa. On lukemattomia muitakin tilanteita, jolloin vauhtiaan ei kannata pitää korkeana eli suurinta sallittua. Edelleen on iskostunut päihin se luulo, että suurinta sallittua on pakko ajaa.

      • näin.on

        " On lukemattomia muitakin tilanteita, jolloin vauhtiaan ei kannata pitää korkeana eli suurinta sallittua."
        Jos ja kun kuskin mielestä vauhti on korkea kun puhutaan suurimmasta sallitusta niin, kelin ollessa normaali, kuski ei ole ajoterveydeltään yleiseen liikenteeseen sopiva.


      • tilannenopeudenvalinta
        näin.on kirjoitti:

        " On lukemattomia muitakin tilanteita, jolloin vauhtiaan ei kannata pitää korkeana eli suurinta sallittua."
        Jos ja kun kuskin mielestä vauhti on korkea kun puhutaan suurimmasta sallitusta niin, kelin ollessa normaali, kuski ei ole ajoterveydeltään yleiseen liikenteeseen sopiva.

        Kuorman laatu voi kenties olla sellainen että valittu nopeus on juuri se oikea tilannenopeus.

        "Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet."

        Uudessa (tulevassa) laissa on lisätty raitiovaunu sekä etäisyys mukaan:

        "Ajoneuvon ja raitiovaunun nopeus ja etäisyys toiseen tienkäyttäjään on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet. Ajoneuvo ja raitovaunu on kyettävä hallitsemaan kaikissa liikennetilanteissa."


      • pakumies671
        tilannenopeudenvalinta kirjoitti:

        Kuorman laatu voi kenties olla sellainen että valittu nopeus on juuri se oikea tilannenopeus.

        "Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet."

        Uudessa (tulevassa) laissa on lisätty raitiovaunu sekä etäisyys mukaan:

        "Ajoneuvon ja raitiovaunun nopeus ja etäisyys toiseen tienkäyttäjään on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet. Ajoneuvo ja raitovaunu on kyettävä hallitsemaan kaikissa liikennetilanteissa."

        Kuorma on kiinnitettävä kunnolla että pysyy paikallaan kaikissa tilanteissa, myös äkkijarrutuksessa. Se ei ole syy ajaa hiljaa.

        Niin huonoja kelejä, että nykyisillä rajoituksillakin pitää ajaa alle suurimman sallitun, on ehkä pari kolme päivää vuodessa, jos siis kuski on vielä ajokunnossa.


      • pakumies671 kirjoitti:

        Kuorma on kiinnitettävä kunnolla että pysyy paikallaan kaikissa tilanteissa, myös äkkijarrutuksessa. Se ei ole syy ajaa hiljaa.

        Niin huonoja kelejä, että nykyisillä rajoituksillakin pitää ajaa alle suurimman sallitun, on ehkä pari kolme päivää vuodessa, jos siis kuski on vielä ajokunnossa.

        Itselläni oli taannoin farkun kyydissä lasinen vitriini, lasitasoilla. Kyllä se olisi paikallaan pysynyt äkkijarrutuksessakin, mutta tuskin enää myyntikuntoisena...

        Tämä ei toki ollut syy ajaa hiljaa, vaan syy välttää äkkijarrutuksia, kovia kiihdytyksiä ja nopeita ohjeusliikkeitä. Ei nopeus ole ongelma, vaan kiihtyvyys.


      • on.syys.ajaa.hiljaa
        pakumies671 kirjoitti:

        Kuorma on kiinnitettävä kunnolla että pysyy paikallaan kaikissa tilanteissa, myös äkkijarrutuksessa. Se ei ole syy ajaa hiljaa.

        Niin huonoja kelejä, että nykyisillä rajoituksillakin pitää ajaa alle suurimman sallitun, on ehkä pari kolme päivää vuodessa, jos siis kuski on vielä ajokunnossa.

        Miten kiinität synntärikakut, lasiesineet, hauraat esineet tms?

        "Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet."

        Kuorman laatu on yksi tekijä joka pitää ottaa huomioon tilannenopeuden valinnassa. On siis ihan lain mukainen syy ajaa hitaammin kuin suurin sallittu nopeus, mikäli kuorma sitä edellyttää.


    • komsii_komsaa

      Tismalleen näin. Asennevammaista toimintaa vaatia, että muut noudattavat mutta itse ei. Jos ei itse noudata, niin sitten ei voi vaatia että muutkaan näin tekevät.

      Jos ajat yli sallitun, niin toinen töpeksii toisella tavalla. Näin se valitettavasti vain urpoja täynnä olevassa nykymaailmassa menee.

      Jos taas noudatat sääntöjä ja lakeja, niin voit vaatia että muutkin tekevät.

    • minävaantaas1

      JUURI NÄIN,
      ULOMMALLE KAISTALLE EI TULLA TÖRTTÖILEEN, KOLMIO TARKOITTAA VÄISTÄMISVELVOITETTA, TURVAVÄLIT ON TUTKITTU JUTTU, OHITUSKAISTA ON OHITTAMISTA VARTEN JA SISÄKAISTALLA NOPEUS OLISI HYVÄ PYSYÄ SIINÄ SAMASSA KUIN ENNEN OHITUSALUETTA (TERVEISIÄ KESKISUOMI-KUOPIO AKSELILLE), SUMUVALOT KUULUVAT SUMUUN JA TUISKUUN, JÄLKIASENNUSXENONIT EIVÄT KUULU LIIKENTEESEEN, TAKAVALOT KUULUVAT PALAA AJAESSA ELI AINA KUN AJONEUVO LIIKKUU, RYHMITTYMINEN RISTEYKSISSÄ ON OPETETTU JO AUTOKOULUSSA (ELLET OSAA ÄLÄ AJA).

      tässä nyt aluksi muistutuksia mitkä helposti autoilevalta kansalta toisinaan (ja nykyään aika usein/päivittäin) jää unholaan. ne jotka ajavat omalla 'tyylillä' välittämättä ylläolevasta huomautuksestani, saisi poistaa ajoluvan kokonaan!

      • > SISÄKAISTALLA NOPEUS OLISI HYVÄ PYSYÄ SIINÄ SAMASSA
        > KUIN ENNEN OHITUSALUETTA

        Kohteliaampaa kylläkin olisi nostaa hieman nopeutta, niin ohitusalueella pääsee useampi ohi. Itse asiassa, jos ei nosta, niin eihän siitä edellämenevästä pääse ohi ollenkaan...

        Vai onko sinulla jokin muille tuntematon määritelmä termille sisäkaista?


      • MinuakinKiinnostaa
        TheRat kirjoitti:

        > SISÄKAISTALLA NOPEUS OLISI HYVÄ PYSYÄ SIINÄ SAMASSA
        > KUIN ENNEN OHITUSALUETTA

        Kohteliaampaa kylläkin olisi nostaa hieman nopeutta, niin ohitusalueella pääsee useampi ohi. Itse asiassa, jos ei nosta, niin eihän siitä edellämenevästä pääse ohi ollenkaan...

        Vai onko sinulla jokin muille tuntematon määritelmä termille sisäkaista?

        Joko sinä Rotta viimein määrittelet puolestasi oikean pysähtymisnopeuden?


      • reunuskivi_töks

        Ajovalojen ylipäätään pitää palaa. Parkkivaloilla ei ajeta. Heijastin ei toimi parkkivaloilla.


      • MinuakinKiinnostaa kirjoitti:

        Joko sinä Rotta viimein määrittelet puolestasi oikean pysähtymisnopeuden?

        Ei minun puolestani tarvitse. Ihan normaali määritelmä riittää.


      • MinuakinKiinnostaa
        TheRat kirjoitti:

        Ei minun puolestani tarvitse. Ihan normaali määritelmä riittää.

        No kerro ihmeessä mikä on ja miten määritellään oikea pysähtymisnopeus, sinähän termin olet keksinyt??? Ihan normaali määritelmä tosiaankin riittää.


      • MinuakinKiinnostaa kirjoitti:

        No kerro ihmeessä mikä on ja miten määritellään oikea pysähtymisnopeus, sinähän termin olet keksinyt??? Ihan normaali määritelmä tosiaankin riittää.

        Pysähtymisnopeus tarkoittaa npoeutta, jolla pysähdytään.


      • nollakilometriätunnissa
        TheRat kirjoitti:

        Pysähtymisnopeus tarkoittaa npoeutta, jolla pysähdytään.

        Nopeushan hiljenee sitä mukaan kun liikutaan kohti lopullista pysähtymistä. Mikä tuo "pysähtymisnopeus" nyt sit oikeasti on?! Sanomasi perustella pysähtymisnopeus on siis 0 km/h koska se on se nopeus jossa kohtaa ollaan pysähdyksissä.


      • olet.hieman.väärässä
        nollakilometriätunnissa kirjoitti:

        Nopeushan hiljenee sitä mukaan kun liikutaan kohti lopullista pysähtymistä. Mikä tuo "pysähtymisnopeus" nyt sit oikeasti on?! Sanomasi perustella pysähtymisnopeus on siis 0 km/h koska se on se nopeus jossa kohtaa ollaan pysähdyksissä.

        No juurihan rotta tuon määritteli: "Pysähtymisnopeus tarkoittaa npoeutta, jolla pysähdytään." Tarvitaan siis jokin npoeut, jolla pysähtyminen tehdään.


      • saivarrellaannyturakalla
        olet.hieman.väärässä kirjoitti:

        No juurihan rotta tuon määritteli: "Pysähtymisnopeus tarkoittaa npoeutta, jolla pysähdytään." Tarvitaan siis jokin npoeut, jolla pysähtyminen tehdään.

        Pysähdyksissä ollaan paikallaan. Ei ole mitään nopeutta jolla pysähdytään.Eri asia on sitten se nopeus jolla liikutaan juuri ennen pysäyttämiseen täytäävä hiljentäminen aloitetaan.


      • niromies

        Takavalojen kohdalla olet väärässä jos lakia luetaan. Muuten asiaa.


      • niromies kirjoitti:

        Takavalojen kohdalla olet väärässä jos lakia luetaan. Muuten asiaa.

        Laki määrittelee minimitason. Kyllä järkevä ihminen pitää huolta siitä, että takavalot palavat aina kun auto on liikenteessä.


      • näin.on
        TheRat kirjoitti:

        Laki määrittelee minimitason. Kyllä järkevä ihminen pitää huolta siitä, että takavalot palavat aina kun auto on liikenteessä.

        EU:n luiskaotsat on viisaudessaan määritelleet, ettei takavalojen tarvitse palaa valoisuus olosuhteiden ollessa hyvät.
        Lähes kaikki auton valmistajat myös varustavan tuotteensa, tältäkin osin määräysten mukaisesti.
        Toki eri autoissa on eroja myös siinä koska automaatti sytyttää ajovalot jolloin myös takavalot palaa.
        Käytässäni olevassa kulkineessa olen havainnut ajovalojen syttymisherkkyyden olevan tasolla johon järkevänä ihmisenä en katso olevan tarvetta puuttua.
        Eli annan automaatin hoitaa homman.
        Jokainen voi toki omien mieltymystensä mukaisesti määritellä missä asennossa autonsa valokatkaisijan pitää.


      • näin.on kirjoitti:

        EU:n luiskaotsat on viisaudessaan määritelleet, ettei takavalojen tarvitse palaa valoisuus olosuhteiden ollessa hyvät.
        Lähes kaikki auton valmistajat myös varustavan tuotteensa, tältäkin osin määräysten mukaisesti.
        Toki eri autoissa on eroja myös siinä koska automaatti sytyttää ajovalot jolloin myös takavalot palaa.
        Käytässäni olevassa kulkineessa olen havainnut ajovalojen syttymisherkkyyden olevan tasolla johon järkevänä ihmisenä en katso olevan tarvetta puuttua.
        Eli annan automaatin hoitaa homman.
        Jokainen voi toki omien mieltymystensä mukaisesti määritellä missä asennossa autonsa valokatkaisijan pitää.

        En vielä ole nähnyt automatiikkaa, joka osaisi esimerkiksi valoisassa, mutta sumuisessa kelissä osata ne valot sytyttää. Vielä pahempi on kirkas ja valoisa keli puuterilumella höystettynä...

        Aina valot päälle tässä maassa. Se on turvallisinta, eikä käytänössä maksa juuri mitään.


      • näin.on
        TheRat kirjoitti:

        En vielä ole nähnyt automatiikkaa, joka osaisi esimerkiksi valoisassa, mutta sumuisessa kelissä osata ne valot sytyttää. Vielä pahempi on kirkas ja valoisa keli puuterilumella höystettynä...

        Aina valot päälle tässä maassa. Se on turvallisinta, eikä käytänössä maksa juuri mitään.

        Mainitsemasi kelit on monelle automatiikalle haasteellisia. tosin noissakin kohtuullisesti pärjääviä on.
        Tuo aina takavalot päällä on ennemmin mielipide kysymys kuin turvallisuus kysymys.
        Niinpä jokainen voi toki omien mieltymystensä mukaisesti määritellä missä asennossa autonsa valokatkaisijan pitää.


      • Kjell.C.D.Pippelström
        näin.on kirjoitti:

        Mainitsemasi kelit on monelle automatiikalle haasteellisia. tosin noissakin kohtuullisesti pärjääviä on.
        Tuo aina takavalot päällä on ennemmin mielipide kysymys kuin turvallisuus kysymys.
        Niinpä jokainen voi toki omien mieltymystensä mukaisesti määritellä missä asennossa autonsa valokatkaisijan pitää.

        Sinä oletkin ihanan taitava käyttämään eri asentoja...


    • cr-v

      Sääntöjä noudattamalla toimii ennalta arvattavasti, ja sillä on iso vaikutus liikenteen turvallisuuteen. Siihen kun lisätään asenne, jonka mukaan muut liikenteessä liikkujat ovat yhteistyökumppaneita eivätkä vastustajia tai varsinkaan vihollisia, niin ollaan jo oikein hyvässä tilanteessa. Valitettavasti yksikin tyyppi, joka mielestään saa ajaa miten sattuu huvittamaan ja ehdottomasti edellyttää muiden väistyvän välittömästi tieltään, riittää sotkemaan tilanteen. Siinä sitten muut yrittävät korjata sohlaajan tekemiä virheitä, ja sohlaaja raivoaa muille, koska nämä eivät teekään sitä vaadittua tilaa.

      • YksiSäåntöYlitseMuiden

        Parasta ja tärkeintä liikenteessä on ajaa kuten nimimerkki The Rat haluaa.


      • juurikinnäin

        >> "Sääntöjä noudattamalla toimii ennalta arvattavasti, ja sillä on iso vaikutus liikenteen turvallisuuteen."

        Bingo! Tuo on se ydinpointti ja koko jutun juoni.


      • 76475677

        On esmerkkitapauksia missä kolmion takaa tuleva onkin voittanut oikeudessa kun etuoikeutettua ajanut kuski ei ole noudattanut nopeusrajoitusta likimainkaan. Hänen ajamisensa ei siis ollut ennustettavaa.

        Koitetaan edes käyttää suuntamerkkiä kun _aiotaan _ siirtää autoa sivusuunnassa tai aiotaan kääntyä. Mukaan lukien ryhmittyminen jos kääntyvien kaistalle eli aina kun katkoviiva ylitetään sivuttain siirrettäessä näytetään vilkkua.
        Homma toimii paljon joutuisammin ja turvallisemmin oli nopeudet mitä tahansa.

        On kaksi ryhmää mitkä ei oikein osaa vilkunkäyttöä Toinen on yltiövarovaiset nutaajat ja toinen vanhoilla pakuilla tai muuten vanhoilla kieseillä ajavat kohelot.

        Sitten on tietysti ne ne somettajapellet joilla on symbioosi androidin kanssa.


      • näinhän.se.on

        "Sääntöjä noudattamalla toimii ennalta arvattavasti,"
        Puhuu tyyppi joka ajaa ylinopeutta, vaihtaa kaistaa takaa nopeammin lähestyvää huomioimatta, ei osaa kertoa mihin suuntaan se turvaväli on ja pystyy antamaan liittyjälle tilaa vaikka se on mahdotonta.
        Kannattaisi huomata kuinka läheltä se sohlaaja löytyykään.


      • ootko.sekaisin
        näinhän.se.on kirjoitti:

        "Sääntöjä noudattamalla toimii ennalta arvattavasti,"
        Puhuu tyyppi joka ajaa ylinopeutta, vaihtaa kaistaa takaa nopeammin lähestyvää huomioimatta, ei osaa kertoa mihin suuntaan se turvaväli on ja pystyy antamaan liittyjälle tilaa vaikka se on mahdotonta.
        Kannattaisi huomata kuinka läheltä se sohlaaja löytyykään.

        Mitä ihmettä?


      • näinhän.se.on
        ootko.sekaisin kirjoitti:

        Mitä ihmettä?

        Sas muuta.


      • eimaksavaivaa
        ootko.sekaisin kirjoitti:

        Mitä ihmettä?

        Tuo henkilö on täällä vain riitaa haastamassa. Liikenneonnettomuudet-palsta on täynnä sen hengentuotteita. On vastenmielisyytensä takia erittäin yksinäinen, eikä ihme. Ei osaa kuin solvata muita. Ei kannata reagoida.


      • cr-v
        eimaksavaivaa kirjoitti:

        Tuo henkilö on täällä vain riitaa haastamassa. Liikenneonnettomuudet-palsta on täynnä sen hengentuotteita. On vastenmielisyytensä takia erittäin yksinäinen, eikä ihme. Ei osaa kuin solvata muita. Ei kannata reagoida.

        Kävin katsomassa tuolla palstalla olevia kirjoituksia. Oletukseni tuon henkilön tilanteesta osui oikeaan. Ilmankos se on juossut perässäni noita harhojaan huutamassa.


      • cr-v kirjoitti:

        Kävin katsomassa tuolla palstalla olevia kirjoituksia. Oletukseni tuon henkilön tilanteesta osui oikeaan. Ilmankos se on juossut perässäni noita harhojaan huutamassa.

        Minä kyllä oletin, että tässä puhuttiin sinusta...


      • ydinkysymyksenäärellä
        ootko.sekaisin kirjoitti:

        Mitä ihmettä?

        Tietenkin se on niin että sääntöjä noudattamalla pyrkii toimimaan mahdollisimman hyvin ennalta arvattavasti. Jos tätä perusasiaa ei ymmärrä, olisi syytä palauttaa se ajokortti sinne mistä sen sai.

        Ennakointi ja ennalta arvattavuus vaatii sen että noudatetaan sääntöjä. Jotta sitä pystyisi ennakoimaan toisten tienkäyttäjien toimintaa, niin toisen tiekäyttäjän pitää toimia pelisääntöjen mukaan ja ajaa siten että hänen ajamista voidaan ennakoida. Ei voi ennakoida poikkeavia asioita jotka eivät ole ennakoitavissa.


      • cr-v
        TheRat kirjoitti:

        Minä kyllä oletin, että tässä puhuttiin sinusta...

        Ei se haittaa. Teet vääriä olettamia melko usein, joten kukaan ei yllättynyt. Tilanne oli siis helppo ennakoida.


      • cr-v kirjoitti:

        Ei se haittaa. Teet vääriä olettamia melko usein, joten kukaan ei yllättynyt. Tilanne oli siis helppo ennakoida.

        No tämä kohta tuntui osuvan sinuun ja johonkin vastainttäjääsi aika hyvin:
        > On vastenmielisyytensä takia erittäin yksinäinen, eikä
        > ihme. Ei osaa kuin solvata muita. Ei kannata reagoida.

        Osoitit taas tuota solvaamistaitoasi.

        Lopetanpa vähäksi aikaa taas reagoinnin. Ei pitäisi ruokkia peikkoja, mutta joskus on vaan liikaa vapaa-aikaa näin töiden keskellä...


      • cr-v
        TheRat kirjoitti:

        No tämä kohta tuntui osuvan sinuun ja johonkin vastainttäjääsi aika hyvin:
        > On vastenmielisyytensä takia erittäin yksinäinen, eikä
        > ihme. Ei osaa kuin solvata muita. Ei kannata reagoida.

        Osoitit taas tuota solvaamistaitoasi.

        Lopetanpa vähäksi aikaa taas reagoinnin. Ei pitäisi ruokkia peikkoja, mutta joskus on vaan liikaa vapaa-aikaa näin töiden keskellä...

        Koita saada jotain järkeä viesteihin joita kirjoitat minulle, niin et ehkä otakaan nokkiisi joka kerran kun ammun ärhentelysi alas.


      • näinhän.se.on
        cr-v kirjoitti:

        Kävin katsomassa tuolla palstalla olevia kirjoituksia. Oletukseni tuon henkilön tilanteesta osui oikeaan. Ilmankos se on juossut perässäni noita harhojaan huutamassa.

        Hyvät hyssykät sentään, että muka harhoja?
        On aika epätoivoista yrittää omat mokansa ja virheelliset lain tulkintansa yrittää kuitata, että ne olisi muka jonkun harhoja.


    • Doomer

      Turvallisuus paranisi heti, jos saataisiin yksinkertaiset amispojat vanhojen romujensa kanssa pois liikenteestä.

      • pakumies671

        Taantuneet vanhukset on vielä pahempia kun amispojat.
        Amispoikien mokailuun poliisikin uskaltaa puuttua mutta vanhusten mokailuun ei ainakaan ennenkuin ajavat moottoritietä väärään suuntaan.


    • provoprovo

      Suurin ongelma on että ihmiset ajavat liian hitaasti. Liian hidas (tilanne)nopeus aiheuttaa aina vaaratilanteita

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    4. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    5. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    6. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    7. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    8. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    9. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    10. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    Aihe