Pistokehybridin latauspaikka rivitaooyhtiössä?

Hybris

Kaikilla osakkailla on nyt lämmityspaikka, johon tulee kellolaitteen ohjaamana sähköä 2 tuntia kerrallaan.

Yksi osakas on hankkinut pistokehybridin.

Lämmityspaikkojen muuttaminen hybridin lataukseen soveltuvaksi vaatii lämmityspaikkoihin uudet latauspistokkeet, joissa energian mittaus. Lämmityspaikkojen sähkönsyöttö on vahvistettava (maanalainen kaapelointi uusiksi), sähkökeskukseen tehtävä vastaavia muutoksia, sähkömittareiden luenta ja käytetyn energian laskutus järjestettävä.

Arvatkaapa vain, miten suopeasti yhtiökokouksessa suhtaudutaan tämän yhden hybridiautoilijan toiveisiin.

Tätä on sähköautoilun arkitodellisuus. Edes pistokeyybridille ei tahdo latauspaikkaa saada - tämän kokemuksen valossa täyssähköauto on ihan utopiaa muille kuin omakotiasujille.

58

1387

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sähköautoilija

      Kyllä on heikot piuhat jos ei 8A virta mene läpi, tuo 8A latausteho (1,8 kW) riittää melkein kaikille autonkäyttäjille siitä yön aikana (12h) saadulla noin 22kWh energialla ajaa talvellakin 100 km / päivä.
      Talon osakkaiden tahdosta ja kateellisuudesta nämä asiat jumittavat, ihmiset eivät osaa katsoa elämää eteenpäin ja ymmärtää omaa etuaan joka latauspisteet taloyhtiöille tuo osakkeiden arvon nousuna.
      Se sähköautoon ladattava sähkö on samaa kuin auton lämmitykseen käytetty sähkö, eikä sähköauto kuluta sen enempää koska latausteho on säädettävissä, myös väärinkäyttö on estettävissä sinetöidyllä sulakkeella.

      • Oldefag

        Tuo arvonnousu on täyttä paskaa. Mikään remontti tai uudistustyö ei nosta osakkeen arvoa enempää kuin mitä sen tekeminen maksaa. Propagandaa siis.

        22kwh/100km talvellakin usein propagandaa, mutta ei nyt sinänsä itse pointtiin vaikuta, keskivertopäivään lataus riittää kyllä.


      • Kallisprojekti

        Lämmitystolppien syötön ja ylipäätään koko talon sähköliittymää ei ole mitoitettu yhtäaikaiselle pitkäaikaiselle kuormalle.
        Esim. jos mitoitettaisiin asunnon jatkuvan 3x25A mukaan, niin meidän taloyhtiössä pitäisi olla 900 A pääsulakkeet (jos sellaisia olisi saatavilla), nykyiset taitaa olla 160 tai 200 A.
        Käytännössä taloyhtiölle siis oma 20kV muunto ja liittymä, kuten näyttää olevan esim. Teslan Superchargereilla muutamaa latauspaikkaa varten.

        Taloyhtiössä tehdyt remontit eivät ole nostaneet asuntojen arvoa yhtään.


      • sähköautoilija
        Oldefag kirjoitti:

        Tuo arvonnousu on täyttä paskaa. Mikään remontti tai uudistustyö ei nosta osakkeen arvoa enempää kuin mitä sen tekeminen maksaa. Propagandaa siis.

        22kwh/100km talvellakin usein propagandaa, mutta ei nyt sinänsä itse pointtiin vaikuta, keskivertopäivään lataus riittää kyllä.

        Sanotaanko 5-10 vuoden päästä kun hybridi ja sähköautot väistämättä ovat yleisempiä olet myymässä asuntoasi ja naapuritalossa on samanlainen asunto latauspaikalla, mitä luulet kumpi menee kaupaksi paremmin ja jopa kalliimmalla hinnalla. Tuttu kiinteistövälittäjä sanoi tuon vaikuttavan jo tänään asuntokaupoissa.


      • Oldefag
        sähköautoilija kirjoitti:

        Sanotaanko 5-10 vuoden päästä kun hybridi ja sähköautot väistämättä ovat yleisempiä olet myymässä asuntoasi ja naapuritalossa on samanlainen asunto latauspaikalla, mitä luulet kumpi menee kaupaksi paremmin ja jopa kalliimmalla hinnalla. Tuttu kiinteistövälittäjä sanoi tuon vaikuttavan jo tänään asuntokaupoissa.

        En väittänyt, etteikö se vaikuttaisi, mutta vaikuttaa vähemmän kuin mitä remppa maksaa.

        Jos 5-10v kuluttua tilanne on toinen, niin sitten varmaan kannattaa kyseinen remppa jo tehdä.


      • sähköautoilija
        Oldefag kirjoitti:

        En väittänyt, etteikö se vaikuttaisi, mutta vaikuttaa vähemmän kuin mitä remppa maksaa.

        Jos 5-10v kuluttua tilanne on toinen, niin sitten varmaan kannattaa kyseinen remppa jo tehdä.

        Se remppa ei välttämättä maksa kuin 200-300€ / tolppapaikka ja sähköautoilija maksaa sen itse mielellään.
        "Jos 5-10v kuluttua tilanne on toinen, niin sitten varmaan kannattaa kyseinen remppa jo tehdä."
        No just niin, eli on se kiva tehdä kiusaa pioneereille, vaikka tietää että remppa kuitenkin edessä.


      • S1paperit
        sähköautoilija kirjoitti:

        Se remppa ei välttämättä maksa kuin 200-300€ / tolppapaikka ja sähköautoilija maksaa sen itse mielellään.
        "Jos 5-10v kuluttua tilanne on toinen, niin sitten varmaan kannattaa kyseinen remppa jo tehdä."
        No just niin, eli on se kiva tehdä kiusaa pioneereille, vaikka tietää että remppa kuitenkin edessä.

        Tuolla hintaa saan, jos teen taloyhtiön ja naapurin luvalla vetämällä itse varastosta kaapelin naapurin pihan poikki parkkiruutuni 16A pistorasiaan. Sitten kun sen tekee muutkin, niin taloyhtiön pääsulakkeet eivät kestä. (Tosin monen muun asunto on kauempana, joten ei onnistu liian pienen vikavirran takia).


      • Sähköautoilija
        S1paperit kirjoitti:

        Tuolla hintaa saan, jos teen taloyhtiön ja naapurin luvalla vetämällä itse varastosta kaapelin naapurin pihan poikki parkkiruutuni 16A pistorasiaan. Sitten kun sen tekee muutkin, niin taloyhtiön pääsulakkeet eivät kestä. (Tosin monen muun asunto on kauempana, joten ei onnistu liian pienen vikavirran takia).

        No jos parkkipaikallasi ei ole nyt lainkaan sähköä niin joo, muuten täyttä huuhaata.


      • Kkfkfkfkfkffkkf
        sähköautoilija kirjoitti:

        Se remppa ei välttämättä maksa kuin 200-300€ / tolppapaikka ja sähköautoilija maksaa sen itse mielellään.
        "Jos 5-10v kuluttua tilanne on toinen, niin sitten varmaan kannattaa kyseinen remppa jo tehdä."
        No just niin, eli on se kiva tehdä kiusaa pioneereille, vaikka tietää että remppa kuitenkin edessä.

        Ei se mitään kiusaa ole, jos haluaa säästää omat rahansa, kunnes on tarve.
        Jos taas sähköautoilija maksaa omat kulunsa, niin ei kai sitä kukaan vastusta?


      • sähköautoilija
        Kkfkfkfkfkffkkf kirjoitti:

        Ei se mitään kiusaa ole, jos haluaa säästää omat rahansa, kunnes on tarve.
        Jos taas sähköautoilija maksaa omat kulunsa, niin ei kai sitä kukaan vastusta?

        Niin just, supisuomalaista oman nenänpäähän katsomista. Naapurisovulla ja yhteispelillä ei mitään väliä... Mutta sitte on eri asia kun itse tarviin...
        Kyllä noista on juttua paljonkin ollut että torpataan vaikka itse maksaisi, kateus vie kalatkin vedestä jne.


      • Artistillelasku
        Kkfkfkfkfkffkkf kirjoitti:

        Ei se mitään kiusaa ole, jos haluaa säästää omat rahansa, kunnes on tarve.
        Jos taas sähköautoilija maksaa omat kulunsa, niin ei kai sitä kukaan vastusta?

        Reilu vuosi sitten uutisoitiin tapauksesta jossa itse latauspisteensä maksanut ja rakennuttanut osakas joutui purkamaan sen latauspisteen, koska katsottiin ettei se ole tasa-arvosyistä mahdollinen, koska vain 2-3 ensimäistä latauspistettä on teknisesti mahdollisia ko. paikassa.
        Tässä taas Ylen uutinen onnistuneesta ratkaisusta, mutta artisti maksaa paikasta ja latauksesta.
        https://yle.fi/uutiset/3-9809840
        MTV kertoi viime kesänä että kaupat ovat pääosin luopumassa ilmaisista latauspisteistä.


      • Lisäävirtaa
        Kallisprojekti kirjoitti:

        Lämmitystolppien syötön ja ylipäätään koko talon sähköliittymää ei ole mitoitettu yhtäaikaiselle pitkäaikaiselle kuormalle.
        Esim. jos mitoitettaisiin asunnon jatkuvan 3x25A mukaan, niin meidän taloyhtiössä pitäisi olla 900 A pääsulakkeet (jos sellaisia olisi saatavilla), nykyiset taitaa olla 160 tai 200 A.
        Käytännössä taloyhtiölle siis oma 20kV muunto ja liittymä, kuten näyttää olevan esim. Teslan Superchargereilla muutamaa latauspaikkaa varten.

        Taloyhtiössä tehdyt remontit eivät ole nostaneet asuntojen arvoa yhtään.

        Motivan selvityksessäkin "Tasauskerroin
        Tasauskerroin on kaikissa virtapiireissä satunnaisena ajankohtana kulkevien virtojen summan suhde ko. osan kaikkien pääpiirien nimellisvirtojen summaan. Koska keskuksen kaikkia virtapiire-jä ei yleensä kuormiteta samanaikaisesti nimellisvirroilla, voidaan tasoituskertoimen avulla vält-tää ylimitoitusta. Tasauskerroin on virtapiirien määrän ja käyttökohteen mukaan 0,5–0,9. Säh-köautojen latauspisteitä suunniteltaessa tasauskerroin on kuitenkin 1,0 (kaikki autot ovat yhtä aikaa latauksessa)."
        Eli pääsulakkeet pitäisi mitoittaa huomattavasti tottua isommiksi. Ja se taas maksaa.


      • Oijoijokjlk
        sähköautoilija kirjoitti:

        Niin just, supisuomalaista oman nenänpäähän katsomista. Naapurisovulla ja yhteispelillä ei mitään väliä... Mutta sitte on eri asia kun itse tarviin...
        Kyllä noista on juttua paljonkin ollut että torpataan vaikka itse maksaisi, kateus vie kalatkin vedestä jne.

        Siis naapurisovun nimissä pitäisi maksaa naapurille latauspaikka? Mielenkiintoinen näkemys.
        Mitäpä jos se naapuri huomioisi olemassaolevat tai varmasti toteutuvat latausmahdollisuudet ennen kuin ostaa hyvesignalointiautoaan? Sähköauto kun ei ole kenellekään mikään välttämättömyys, vaan tällä hetkellä lähes aina vain tekninen lelu, moraalisäteilyväline tai muu elitismin osoitin.


      • sähköautoilija
        Oijoijokjlk kirjoitti:

        Siis naapurisovun nimissä pitäisi maksaa naapurille latauspaikka? Mielenkiintoinen näkemys.
        Mitäpä jos se naapuri huomioisi olemassaolevat tai varmasti toteutuvat latausmahdollisuudet ennen kuin ostaa hyvesignalointiautoaan? Sähköauto kun ei ole kenellekään mikään välttämättömyys, vaan tällä hetkellä lähes aina vain tekninen lelu, moraalisäteilyväline tai muu elitismin osoitin.

        Haisee tyypillisen suomalaisen kateellisuudelle. Pääasia ettei naapuri pääse hyötymään ennen itseä.


      • Itseentarvilupia
        sähköautoilija kirjoitti:

        Se remppa ei välttämättä maksa kuin 200-300€ / tolppapaikka ja sähköautoilija maksaa sen itse mielellään.
        "Jos 5-10v kuluttua tilanne on toinen, niin sitten varmaan kannattaa kyseinen remppa jo tehdä."
        No just niin, eli on se kiva tehdä kiusaa pioneereille, vaikka tietää että remppa kuitenkin edessä.

        Jos taloyhtiössä on 50 autopaikkaa, niin kokonaishinta olisi n. 250 kpl hinnalla 12500. Jos enemmistö ei halua maksaa, niin maksavatko halukkaat koko summan ?


      • dghjhffffg
        Lisäävirtaa kirjoitti:

        Motivan selvityksessäkin "Tasauskerroin
        Tasauskerroin on kaikissa virtapiireissä satunnaisena ajankohtana kulkevien virtojen summan suhde ko. osan kaikkien pääpiirien nimellisvirtojen summaan. Koska keskuksen kaikkia virtapiire-jä ei yleensä kuormiteta samanaikaisesti nimellisvirroilla, voidaan tasoituskertoimen avulla vält-tää ylimitoitusta. Tasauskerroin on virtapiirien määrän ja käyttökohteen mukaan 0,5–0,9. Säh-köautojen latauspisteitä suunniteltaessa tasauskerroin on kuitenkin 1,0 (kaikki autot ovat yhtä aikaa latauksessa)."
        Eli pääsulakkeet pitäisi mitoittaa huomattavasti tottua isommiksi. Ja se taas maksaa.

        Tai sitten sinne piuhan toiseen päähän laitetaan 100€ latausrajoitin, tolppien rasiat vaihdetaan uudempiin ja kaikki autot lataavat käytettävissä olevan virran ja kaapelien mukaan.

        Ja jos tuntuu edelleen vaikealta, niin ostetaan koko järjestelmä 5€/kk/ruutu palveluna kaikkine sähkönkulutus seurantoineen ja käyttäjäkohtaisine laskutuksineen. Sähköauto kun osaa jo standardin perusteella ottaa sitä virtaa vastaan 0.01A lähtien.

        Se latauksen järjestäminen ei todellakaan ole rakettitiedettä eikä se myöskään vaadi koko sähköinfran uusimista.


      • chhujfdfhjjjh
        Itseentarvilupia kirjoitti:

        Jos taloyhtiössä on 50 autopaikkaa, niin kokonaishinta olisi n. 250 kpl hinnalla 12500. Jos enemmistö ei halua maksaa, niin maksavatko halukkaat koko summan ?

        Ensimmäinen maksaa oman tolppansa ja latausrajoittimen, loput oman tolppansa kun sen aika tulee.


    • Suattaahermotmännä

      Muutama auto lisää ja sitten pitääkin taloyhtiön sähköverkkoliityntää vahventaa ja sen seurauksena uusi liittymismaksu ja kovemmat perusmaksut. Autottomat mummot pitävät kovasti ideasta.

      • sähköautoilija

        "Muutama auto lisää ja sitten pitääkin taloyhtiön sähköverkkoliityntää vahventaa ja sen seurauksena uusi liittymismaksu ja kovemmat perusmaksut"

        Ei välttämättä varsinkaan uudemmissa taloyhtiöissä. Pakkasaamuna normaalisti kaikki parkkipaikan autot ovat lämmityksessä, mikä muuttuu hybrideiden tai sähköautojen takia? Ei mikään.


      • Moreismore
        sähköautoilija kirjoitti:

        "Muutama auto lisää ja sitten pitääkin taloyhtiön sähköverkkoliityntää vahventaa ja sen seurauksena uusi liittymismaksu ja kovemmat perusmaksut"

        Ei välttämättä varsinkaan uudemmissa taloyhtiöissä. Pakkasaamuna normaalisti kaikki parkkipaikan autot ovat lämmityksessä, mikä muuttuu hybrideiden tai sähköautojen takia? Ei mikään.

        On siellä sähkö/ladattavassakin lisäksi pöhisemässä se 2 kW sisätilanlämmitin, eli kaikki lisäkuorma on lisää.


      • sähköautoilija
        Moreismore kirjoitti:

        On siellä sähkö/ladattavassakin lisäksi pöhisemässä se 2 kW sisätilanlämmitin, eli kaikki lisäkuorma on lisää.

        Se sisätilanlämmitin ottaa kaikissa sähköautoissa latausasetuksen ylimenevän energiansa akusta.


      • Ei_ihan_noin

        Jos Leaf on latauksessa, esilämmitykseen ei käytetä akkua. Auton mukana tulleella 8 A -laturilla lämmitysteho silloin max 1,8 kW.

        Jos ei ole latauksessa, lämmittää akkuvirralla n.4 kW:n teholla.


      • sähköautoilija
        Ei_ihan_noin kirjoitti:

        Jos Leaf on latauksessa, esilämmitykseen ei käytetä akkua. Auton mukana tulleella 8 A -laturilla lämmitysteho silloin max 1,8 kW.

        Jos ei ole latauksessa, lämmittää akkuvirralla n.4 kW:n teholla.

        Ok.


      • FaktaOn
        Ei_ihan_noin kirjoitti:

        Jos Leaf on latauksessa, esilämmitykseen ei käytetä akkua. Auton mukana tulleella 8 A -laturilla lämmitysteho silloin max 1,8 kW.

        Jos ei ole latauksessa, lämmittää akkuvirralla n.4 kW:n teholla.

        Auton sisätilan esilämmitys tarvitsee verkkovirtaa entiseen malliin, joko yhtä aikaa tai erikseen (lataus ensin), joten sähköverkosta otettava kokonaisenergiamäärä kasvaa.
        Jos taas haluat lähteä kylmällä autolla liikenteeseen niin oma valintasi ja sähköllä ajettava ajomahdollisuus lyhenee suuremman lämmitystarpeen vuoksi.


    • KiristyksenMuoto

      Sähköautoilija voi järjestää asumisensa niin että tankkaamista ei toisten tarvitse maksaa . Pitää ottaa vastuu valinnoistaan eikä kerjätä taloyhtiötä elättämään itseään .

      • sähköautoilija

        ?? Miten joudut maksamaan naapurin tankkaamisen? Maksatko mielestäsi naapurisi auton lämmityksen?


      • Töpselinokkaus
        sähköautoilija kirjoitti:

        ?? Miten joudut maksamaan naapurin tankkaamisen? Maksatko mielestäsi naapurisi auton lämmityksen?

        Riippuu kovasti onko "tolppa" taloyhtiön mittarin vain asunnon mittarin perässä, meidän yhtiössä taloyhtiön, koska on erillinen parkkipaikka eikä auto ole jokaisen asunnon edessä "omassa" töpselissä..


      • sähköautoilija
        Töpselinokkaus kirjoitti:

        Riippuu kovasti onko "tolppa" taloyhtiön mittarin vain asunnon mittarin perässä, meidän yhtiössä taloyhtiön, koska on erillinen parkkipaikka eikä auto ole jokaisen asunnon edessä "omassa" töpselissä..

        Eli nytkö koet että maksat naapurin auton lämmittämisestä joka aamu?


      • Latauspaikanperusmaksu
        sähköautoilija kirjoitti:

        Eli nytkö koet että maksat naapurin auton lämmittämisestä joka aamu?

        Jokainen maksaa siitä maksun ja paikat on perustettu jo kauan sitten.
        Jos taloyhtiön pitää rakentaa sähkäjärjestelmänsä uusiksi ja ottaa isompi sähköliittymä, niin kyllä, koska sen maksaa kaikki osakkaat, ei vain se ketä käyttää latauspaikkaa ja maksaa sähkönkulutuksesta normaalisti.


      • sähköautoilija
        Latauspaikanperusmaksu kirjoitti:

        Jokainen maksaa siitä maksun ja paikat on perustettu jo kauan sitten.
        Jos taloyhtiön pitää rakentaa sähkäjärjestelmänsä uusiksi ja ottaa isompi sähköliittymä, niin kyllä, koska sen maksaa kaikki osakkaat, ei vain se ketä käyttää latauspaikkaa ja maksaa sähkönkulutuksesta normaalisti.

        On erittäin harvinaista että tuollaisia remontteja joutuu tekemään, korkeintaan joihinkin 60- luvun taloihin mutta sähköremontti on muutenkin sitten aiheellinen.
        Ihmisillä on täysin väärä käsitys ja oletus että sähköautopaikat maksaisi suuria summia, yleensä riittää pistokkeen vaihto parempaan ja kellon tilalle kWh-mittari, ja sulakekoko 8A.ksi / pistoke.


    • Junttiasenne estää edistystä tässä maassa. Jos vaikka omalla kustannuksellaan haluaisi latauspaikan, niin ei sitä saa :) Mitä se kertoo: kateudesta.

    • Lakionlakisinullekin

      Arvoisa gupta Kyseessä ei ole junttiasenne, vaan osakeyhtiölaki . Osakkaiden yhdenvertaisuus pitää taata.

      • Sähköautoilija

        Yleensä kaikille halukkaille osakkaille ei ole lainkaan parkkipaikkaa. Miten heidän yhdenvertaisuuden kanssa? On kumma että lataus asioissa tuo yhdenvertaisuus pykälä on tärkeää, muissa asioissa ei. Kertoo mielestäni jostain.


    • Hybris

      Kyseessä on 20 vuotta sitten laadukkaasti rakennettu rivitalo.

      Paikalla käynyt sähköliikkeen työnjohtaja oli sitä mieltä, että ilman maakaapeleiden uusimista ja muita sähkönjakelun vahvistuksia olisi mahdollista saada kolmelle paikalle super-Schuko-liittimellä varustetut latausboxit, joissa siis on 16A virrananto, energiamittari ja muu tarvittava kalusto.

      Teknisesti olisi siis mahdollista toteuttaa ilman mittavaa remonttia kolme pistokehybridille sopivaa paikkaa. Täyssähköautoille ei ainuttakaan.

      Tällainen ratkaisu ei kuitenkaan käy, koska osakkaat joutuisivat eriarvoiseenn asemaan. Kolmella olisi latauspaikka, muilla pelkkä lämmityspaikka. Keiden paikoille latausmahdollisuus tulisi? Entä mitä sitten, kun yhtioön tulee neljäs hybridi? Kateus ei tässä vaikuta, kyseessä on ihan käytännön tasavertaisuus.

      Nykyisten pistokehybridien lataamiseen yön aikana kyllä riittää 8A virta. Ilmeisesti tämä tulee okemaan ratkaisumme, kunhan vai löydämme latausboxin, jossa on 10A sulake ja energianmittaus mielellään etäluennalla. Kaikki tähän mennessä tarjotut boksit ovat 16A malleja.

      Täysdähkärille tuollainen 20kWh lataus yön aikana on yhtä surkea kuin olisi se, että saat ostaa bensaa 8 litraa joka ilta vieläpä niin, että yhtenä päivänä ostamatta jäänyt määrä ei lisää seuraavana iltana ostettavissa olevaa.

    • Hybris

      Tuo Parkkisähkön loota ei poista maakaapeloinnin uusimistarvetta eikä muita muutostarpeita yhtiön sähkökeskuksessa.

      Ihan fiksu systeemi, jos olemassaoleva kaapelointi ja talon sähkökeskus olisi mitoitettu antämaan 16A per paikka. Vaan eivät ole.

      Tuolla aikaisemmin joku mainitsi 100€ hintaisen "latausrajoittimen". Mikä se on, miten se toimii, kuka sellaisia myy?

    • intoiluun

      Kyllä se on reilupeli, että joka tarvitsee sähköautolle latausvirtaa toteuttaa hankkeen omalla kustannuksellaan. Ei täällä maaseudullakaan kukaan vaadi naapuria osallistumaan omaan sähköauton hankinta intoiluun

    • IhanRauhassaNyt

      Plugin hybridit ja sähköauto käyttävät pääsääntöisesti suko-latauslaitetta joka ottaa 8-10A, joten eipä se juurikaan poikkea loko sisäpistoke kuviosta. Tässä kohdassa taloyhtiölle ei tulisi kustannuksia jos parkkipaikalle laitettaisiin tarpeen (osakas hankkeena, eli käyttäjä maksaa JA kaapelointi sulakkeet kestää) mukaan 1-3kpl latausasemia. Kustakin voisi ottaa sen 8-10A sähköauton tai plugrin lataamiseen. Latausasemassa kWh mittarit, joten käyttäjä maksa oman kulutuksen mukaan sähköt. Kustannus n. 500-600€ per tolppa (eli 250-300€ käyttäjä). Tuo olisi siis hyvä ja edullinen alkuvaiheen ratkaisu, jotta halukkaat saavat autonsa latauksen hoidettua parkkipaikalla. Nämä ensimmäiset lataajat sitoutuvat siihen, että kun tarvitaan lisää latauspaikkoja niin heidän nykyiset latausasemat puretaan TARVITTAESSA pois. Eli taloyhtiön investointia (johon kaikki osakkaat osallistuvat) voidaan lykätä tulevaisuuteen, jolloin kustannuksetkin ovat todennäköisesti pienemmät kuin tänä päivänä (latausasemien hinnat tippuvat kun niiden tuotanto ja kilpailu kasvaa).

      Toki jossain taloyhtiöissä halutaan varmasti myös Type2 latauspisteitä, joilla voidaan ladata isompaakin akku tarvittaessa. Tuollaisen Type2 pisteen hankinta maksaa toki enemmän, jolloin sellaisen käytöstä voisi ottaa korkeampaa hintaa. Pikalatureita ei tarvita yhteenkään taloyhtiöön, eikä se ole perusteltua. Pikalaturit yleistyvät jatkuvasti ja kun sähköautojen määrä lähtee kovaan kasvuun niin siinä samassa myös pikalatureiden määrä kasvaa.

      Näitä asioita pitäisi voida puntaroida kustannustehokkaasti, joten tällainen välivaiheen ratkaisu on varmasti hyvä monelle taloyhtiölle; Se maksaa joka haluaa latauspisteen. Monet ihmiset vastustavat latauspisteiden asennusta juuri siitä syystä, että he luulevat joutuvansa maksumieheksi. Jonain päivänä niin tulee todennäköisesti tapahtumaan, mutta sitä ennen tähän maahan pitää ensin saada valtavasti lisää ladattavia autoja ja siihen menee monta vuotta.

      Joka tapauksessa ennen yhtään latausaseman asentamista, sähkömiehen tulisi tarkastaa kaapeloinnin ja sulakkeen kestävyys. Samalla hän voi laskea montaako autoa kentästä voidaan ladata samaan aikaan. Mikäli hän toteaa että esim. kaikista 20 pistokkeesta voitaisiin ladata samaan aikaan 8A virralla niin mitään ongelmaa ei ole.

    • ei.varasteta.muilta

      Olisikohan tuon pistokehybridin ostajan kannattanut ennen ostosta selvittää missä autoa lataillaan. Aika törkeää laittaa muut taloyhtiön osakkaat maksamaan omista ajoista. Sähköpistoketolppa on lyhytaikaista (tunti, max kaksi) moottorin tai sisätilanlämmityksen käyttöä varten, ei omien ajojen kuppaamiseen muilta.

      • KallistaLystiäMuille

        Yleensä sähikäiseen pitää laittaa latauksen lisäksi sisätilanlämmittäjä, joka kuluttaa jopa 2000 wattia sähköä.
        Tästä seuraa, että sulakkeet palavat, kaapelit sulavat ja
        kallis homma on taloyhtiöllä edessä.


      • sähköautoilija

        Voi tätä tietämättömyyden ja oletusten määrää! Tuolla edellä nämä samat väittämät on jo torpattu, mutta taas!
        Sitä sähköautoa voi ladata jopa vähemmällä virralla mitä lohko-ja sisätilanlämmitin kuluttaa. 80-luvun jälkeen asennetuissa autopaikoissa on yleisesti 10A, jopa 16A varokkeilla suojatut tolpat jolloin ne käyvät mainiosti latauskäyttöön kun uusii pistokkeen ja asentaa mittarin kellon tilalle. Sähköautoilija maksaa muutoksen ja käyttämänsä mittaroidun sähkönsä mielellään.
        Jos sähköt ovat 60-70 luvulta on kaikkien osakkaiden etu päivittää talon sähköt.
        Ja tuolle toiselle olettajalle kerron taas ettei sähköauto ota lämmitystehoaan verkosta vaan omasta ajoakustaan eli sulakkeet eivät pala eikä kaapelit sula.


      • facts.first
        sähköautoilija kirjoitti:

        Voi tätä tietämättömyyden ja oletusten määrää! Tuolla edellä nämä samat väittämät on jo torpattu, mutta taas!
        Sitä sähköautoa voi ladata jopa vähemmällä virralla mitä lohko-ja sisätilanlämmitin kuluttaa. 80-luvun jälkeen asennetuissa autopaikoissa on yleisesti 10A, jopa 16A varokkeilla suojatut tolpat jolloin ne käyvät mainiosti latauskäyttöön kun uusii pistokkeen ja asentaa mittarin kellon tilalle. Sähköautoilija maksaa muutoksen ja käyttämänsä mittaroidun sähkönsä mielellään.
        Jos sähköt ovat 60-70 luvulta on kaikkien osakkaiden etu päivittää talon sähköt.
        Ja tuolle toiselle olettajalle kerron taas ettei sähköauto ota lämmitystehoaan verkosta vaan omasta ajoakustaan eli sulakkeet eivät pala eikä kaapelit sula.

        Voi tätä häpeilemätöntä tai sitten muka tietämätöntä toisten kustannuksella lataamisen puolusteluja. 3kW tehohäviöineen on tunnissa 3kWh tai kahdessa tunnissa 6 kWh. Sähköautosta ja ulkolämpötilassa riippuen kulutus on talvella 150-300Wh/km. Moniko muka pidättäytyy käyttämään sähkötolppaan vain tuon noin tunnin kuin muutkin kun tunnin latauksella saa maksimissaan 10-30 km ajomatkaa? Toisten lompakolla tuossa käydään ja ahneesti ja häpeilemättä käydäänkin.


      • sähköautoilija
        facts.first kirjoitti:

        Voi tätä häpeilemätöntä tai sitten muka tietämätöntä toisten kustannuksella lataamisen puolusteluja. 3kW tehohäviöineen on tunnissa 3kWh tai kahdessa tunnissa 6 kWh. Sähköautosta ja ulkolämpötilassa riippuen kulutus on talvella 150-300Wh/km. Moniko muka pidättäytyy käyttämään sähkötolppaan vain tuon noin tunnin kuin muutkin kun tunnin latauksella saa maksimissaan 10-30 km ajomatkaa? Toisten lompakolla tuossa käydään ja ahneesti ja häpeilemättä käydäänkin.

        Etkö osaa lukea vai etkö ymmärrä lukemaasi?
        Kirjoitin: "Sähköautoilija maksaa muutoksen ja käyttämänsä mittaroidun sähkönsä mielellään. "

        Mikä tuossa on epäselvää, miten se sähköautoilija käyttää sinun rahojasi?


      • TosiasiaaSyötöistä
        sähköautoilija kirjoitti:

        Etkö osaa lukea vai etkö ymmärrä lukemaasi?
        Kirjoitin: "Sähköautoilija maksaa muutoksen ja käyttämänsä mittaroidun sähkönsä mielellään. "

        Mikä tuossa on epäselvää, miten se sähköautoilija käyttää sinun rahojasi?

        Sen liittymän ja syöttöjen suurentamisenkin osalta?
        Meillä tässä taas parkkipaikan lämmitystolppien syöttöjen sulakkeet kärähteli, kun laiskimmatkin laittoivat autonsa lämpenemään nyt reippaimmilla pakkasilla. Ei ole yhtään pelivaraa isommalle ja pidempiaikaiselle kulutukselle.


    • Hybris

      Latauksen voi tehdä yöllä, vaikkapa 22-05 . Muu aika sitten lämmityskäyttöä. Normaali Schuko-pistokkeesta voi ottaa 8 A jatkuvaa virtaa, jolla saadaan pistokehybridin 10kWh akku täyteen 7 tunnissa.

      Kun vain löytyisi laitteet, joilla tämä ajastus saadaan aikaan. Latauslaitteisin tuputetaan 16A super-Schukoa, mutta sellaisia ei autopaikkojen syöttökaapelointi kestä.

      Tuntuu olevan vasta kehitysvaiheessa tuo laitetarjonta. Taloyhtiössä on nyt yksi pistokehybridi, mutta lisää lienee tulossa ja sen vuoksi halutaan saada aikaan käyttökelpoinen ratkaisu kohtuukustannuksilla.

      • Kaapelit..Kateissa

        Tapahtui yöllä kaapeleille kaikenlaista.
        Lataus irrotettu, auto kylmänä-> kipeänä-> vp-päivä.
        Kiusanteko on ikävää.


      • SaaLadataKunMaksaaItse

        Edelleen sähköautoja ja plugin hybridejä ladataan mukana tulevalla (useimmiten)8-10A suko-latauslaitteella. Se että latausasemassa on esim. 2x 16A Super Schukot, ei tarkoita että tuollainen esim. 8A latauslaite ottaisi siitä enempää kuin 8A. Hyvä vaan että on latauskäyttöön tarkoitettu SuperSchuko käytössä, kestää varmasti.

        Esim tällainen: https://youtu.be/WrQ-ZgyBme0


    • Nippelikippeli

      Entä kun autopaikat on myyty osakkeina ja sähkö tulee as Oy:ltä? Autopaikan haltija maksaa vastiketta mihin sisältyy sähkö lämmitystä varten.
      Pitääkö osakkeen haltijan itse kustantaa tarvittavat muutokset jotta voisi panna kärrynsä lataukseen?

      • SiipiveikkojenParatiisi

        Yleensä autopaikoista lämmitystolpalla on kova puute.
        Ne on varattuja toistaiseksi, harvoin niitä irtisanotaan, ja kun sanotaan on niihin jonossa menossa pitkä jono autoja.
        Jos ostat sähikäisen voi joutua vuosien jonoon tolpalle.
        Mittaustapahtumakin on hankala yleisellä latauspaikalla.
        Kenen piikkiin lataat Teslaasi ???
        Entä vieraat, missä he lataavat sähikäisiään?
        Entä huoltoasemalla kun kaikki latauspisteet ovat jo varattuja ?
        No osta Teslasi, ei se minulle mitään kuulu, mutta ei Sinullekaan kuulu mitään
        Corollani iskariremontti. Hoidetaan omat mölymme sisällämme.


      • KaikkienPakkoVaihtaa

        Autokannan sähköistäminen tulee yhteiskunnalle mielettömän kalliiksi.
        Täytyy rakentaa 2 uutta ydinvoimalaa, Pohjoisen altaat ja turbiinit täytyy tehdä,
        sähkövoimalinjat pitää vahvistaa, muuntajat vaihtaa, talokaapelit uusia, latausasemat rakentaa, baarit ja odotustilat latausasemilla suurentaa. Ym.

        Verotulot supistuvat, kun aivan kaikki pakotettuina, vaihtavat yhteiskunnan tuella itselleen oman sähkökojeen.
        Verotuksen suntaus on sama kuin rangaistus ja verovapaus on ohjaus.


      • Periaatteista

        Taloyhtiöissä asiat menee tasaveroisuus periaatteella.
        Jos kaikilla ei ole mahdollisuutta rakentaa sitä latauspistettä myöhemminkään nykyiseen sähköverkkoon, niin siihen ei anneta kenellekkään lupaa.

        Autopaikan maksu on laskettu nykyisillä moottorin ja sisätilanlämmityksillä talvikaudelta (2h/pv n. 150pv) ja jollain alueen hoitokustannuksilla, joten se ei kata lisäksi auton lataamista vuoden ympäri.


      • yhdenvertainenko
        Periaatteista kirjoitti:

        Taloyhtiöissä asiat menee tasaveroisuus periaatteella.
        Jos kaikilla ei ole mahdollisuutta rakentaa sitä latauspistettä myöhemminkään nykyiseen sähköverkkoon, niin siihen ei anneta kenellekkään lupaa.

        Autopaikan maksu on laskettu nykyisillä moottorin ja sisätilanlämmityksillä talvikaudelta (2h/pv n. 150pv) ja jollain alueen hoitokustannuksilla, joten se ei kata lisäksi auton lataamista vuoden ympäri.

        Onko se sitten yhdenvertaista etten saa koko autopaikkaa koska kaikille asunnoille ei sellaista ole, myös joudun maksamaan muiden parvekeremontista vaikka minulla ei ole parveketta ym?
        Miksi siis latausmahdollisuus pitää olla kaikille? Tuo koko yhdenvertaisuus aspekti on jostain ihmeellisestä syystä tuotu esiin vasta sähköautojen myötä, eli jonkun sähköautovastaisen lakimiehen "hieno" veto.


      • Viherkommunismia
        yhdenvertainenko kirjoitti:

        Onko se sitten yhdenvertaista etten saa koko autopaikkaa koska kaikille asunnoille ei sellaista ole, myös joudun maksamaan muiden parvekeremontista vaikka minulla ei ole parveketta ym?
        Miksi siis latausmahdollisuus pitää olla kaikille? Tuo koko yhdenvertaisuus aspekti on jostain ihmeellisestä syystä tuotu esiin vasta sähköautojen myötä, eli jonkun sähköautovastaisen lakimiehen "hieno" veto.

        Jos tontilla ei ole niille tilaa, niin näin on.
        Siitä voit päätellä mitä vauhtia latausmahdollisuutta rakennetaan, kun ei ole autopaikkojakaan saatu lisää 60 vuoden aikana.
        Tasa-arvoa on se että niihin on jokin jonotussysteemi ja rajoitus määrästä per talous.

        Helsingissä ollaan juuri päättämässä ettei mitään autopaikkojen velvoitemäärää ole enää jatkossa uusissa rakennuksissa, joten siellä voivat unohtaa uusissa taloissa koko latausasian, kaikki matkustaa vain HSL-kyydeillä johon nyhdetään lopuilta omilla autoilla ajavilta tukiaiset.
        Myöskin työpaikkapysäköintiä ollaan ajamassa verotettavaksi.


    • Captivated

      Joku taisi juuri sanoa tuossa ylempänä, että autopaikan tolppaan voi asentaa mittarin, jonka mukaan käyttäjä maksaa sähköstään. Sitäpaitsi, sähköä voidaan tuottaa kotimaisin voimin, fossiilista polttoainetta tuodaan ulkomailta tankkereilla. Se vääristää kauppatasetta, kun työstä ansaitut rahat menee ulkomaille.

      • Risujenpolttoon

        Voi, mutta yleensä pitää vaihtaa koko pistorasiakotelo.
        Ja koska siitä laskutetaan mittauksen mukaan, pitää kotelon olla jokaiselle käyttäjälle oma ja omalla avaimella, jottei viereisen paikan haltija pääse sähkövarkaisiin sinun piikkiisi.

        Kun näitä tulee muutamaa enempää ei lämmityspistorasioiden syötössä enää sulakkeet kestä ja isompia sulakkeita ei voi vaihtaa vaihtamatta myös kaapelointia. Myöskin lämmitysrasioiden syötössä on maksimi sallittu sulakekoko.
        Hieman lisää ja tuleekin ongelma talon pääsulakkeiden kanssa ja sen jälkeen liittymäkoossa ja kaapeloinnissa.

        Fossiilisilla polttoaineilla ei kohta tehdä missään sähköä, kuin hätätapauksessa.
        Helsingissäkin luovutaan kivihiilenpoltosta n. 2025.


    • Hybris

      Kyllähän tolppaan voi asentaa mittarin. Käytännössä mittarin on oltava latauslootaan sisäänrakennettu niin, ettei tule ylimääräistä johdotusta ja mittari on säiltä suojassa.

      Mittareiden lukeminen ja laskutus pitää järjestää mahdollisimman sujuvaksi, ettei niistä synny liikaa vaivaa, kuluja tai epäselvyyksiä.

      Nämä siis käytännön ongelmia yhtiössä, jossa jokaiselle osakkaalle on jo olemassa lämmityspaikka. Homma menee vaikeammaksi, jos paikkoja ei ole kaikille.

      • Sfs6000

        Tässä hieman faktaa ylempänä olevien asioiden lisäksi, eli määräysten vaatimuksista
        http://etn.fi/index.php/13-news/7641-voiko-lammitystolpasta-rakentaa-sahkoauton-latauspisteen
        Eli vaatimus erillisistä vikureista ja tiukemmasta IP-luokituksesta johtuen aiheuttaa aina sen koko rasian uusimisen.
        Ja onhan niitä vanhoja taloyhtiöitä, jossa on vielä tolpassa yhteinen 6A sulake eli kestää vain tavalliset moottorinlämmittimet, syötön sulakkeet vastaavan pienet.

        Satmaticin ratkaisu olisi toimiva ja edellyttää yhtä rasiaa per autopaikka, kunhan syötöt ovat kunnossa.


      • 10miljadiiTaivaalle

        Niin sekavaa ja turhaa kuin sähkösote.
        Paitsi ei voi enää mitään valita, kun Lappiinkin on pakko verotuksella hankkia sähköauto?
        Hinauksien laskun saa lähettää Vihreitten puoluetoimistoon.
        Vihreitten Virheet käyvät köyhemmille liian kalliiksi.
        Muuten. Hävittäjälentsikat saastuttavat älyttömästi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      111
      3317
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

      GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      49
      1213
    3. Arvaa miten paljon

      Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1182
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

      Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      56
      1147
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

      Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1072
    6. Mikä teki vaikutuksen

      että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      60
      1027
    7. Autolla puuhun

      Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      27
      930
    8. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

      On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      888
    9. Luuletko, että löydämme vielä

      Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      877
    10. Tunnustan

      Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      872
    Aihe