Heippa!
Ostin tässä muutama viikko takaperin Bonsain (tarkempaa rotua ei kerrottu). Luin jostain netistä, että sitä olisi hyvä kastella aina kun multa on pinnasta juuri kuivahtanut (eli aika usein?) ja kaikki ylimääräinen, eli ei paakkuun imeytyvä, vesi on kaadettava pois. Näin olen nyt tehnyt.
Puu kuitenkin vain kuihduttaa lehtiänsä. Lehdet kuivuvat suoraan tummanvihreiksi ja käppyröiksi. Eivät siis vain tipu. Puu on aika aurinkoisella paikalla ja sitä sumutetaan muutaman kerran viikossa. Mitä ihmettä teen väärin? Voiko se olla liian valoisassa ja saada liikaa "paahdetta"?
Ja niin, puu myös kasvattaa parhaillaan uusia oksia/lehtiä, voisiko tämä johtua siitä? Ja pitäisikö nämä uudet leikata pois?
Auttakaa!
Bonsai tekee kuolemaa
6
962
Vastaukset
- Primavera
Bonsait on tosi vaikeita kasvatettavia. Niitä täytyy hoitaa kuin lapsia. Jos et ole asiantuntija, niin suosittelen jotain muuta viherkasvia, säästyt pettymyksiltä.
- Kukantappaja
Kukkia kyllä löytyy kymmenittäin, jopa kukoistavia sellaisia. Tämän käytöstä en vaan nyt ymmärrä. Kiitos hyvistä ohjeista silti.
- bonsai
Kukantappaja kirjoitti:
Kukkia kyllä löytyy kymmenittäin, jopa kukoistavia sellaisia. Tämän käytöstä en vaan nyt ymmärrä. Kiitos hyvistä ohjeista silti.
minulla oli kerran bonsai mutta se kuoli. kun aloin etsiä mahdollista kuolin syytä niin päädyin liian vähäiseen kosteuteen. minun bonsainini lehdet alkoivat muuttua ruskeiksi ihan niinkuin sinä kuvailit.
- Puutarhaopiskelija
Bonsait eivät ole sinäänsä sen vaikeampia kasvatettavia, eikä niissä tarvitse heti olla asiantuntija, mitenkäs muutenkaan kukaan niitä olisi oppinut hoitamaan kuin virheitä tekemällä! Ne ovat hieman alttiimpia hoitovirheille ja se on myös lajikysymys, mistä kasvista on muotoiltu bonsai. Mutta ongelmaan koita sellaista, että siirrät sen paahteiselta paikalta pois ja jatkat kastelua samaan tapaan. katso miten käy! :)
- zelkova
Puutarhaopiskelija kirjoitti:
Bonsait eivät ole sinäänsä sen vaikeampia kasvatettavia, eikä niissä tarvitse heti olla asiantuntija, mitenkäs muutenkaan kukaan niitä olisi oppinut hoitamaan kuin virheitä tekemällä! Ne ovat hieman alttiimpia hoitovirheille ja se on myös lajikysymys, mistä kasvista on muotoiltu bonsai. Mutta ongelmaan koita sellaista, että siirrät sen paahteiselta paikalta pois ja jatkat kastelua samaan tapaan. katso miten käy! :)
jos työnnät cocktail tikun multaan ja siihen tarttuu sitä niin älä kastele mutta jos se on päästä kuiva niin kastele! Tämä on ainakin minulla toiminut.
- mirlo
Tässä on nyt puhuttu paljon kastelusta. Voi myös olla kyse shokista. Bonsait menevät helposti nk. shokkiin ympäristö/hoito-olojen muuttuessa.
Kastele varovasti (lehdetön puu ei haihduta vettä yhtä paljon kuin lehdellinen) ja ole kärsivällinen. Mielestäni on ihan hyvä juttu jos on kasvattanut uusia oksia ja lehtiä, ei ole ainakaan kuollut... :)
nimi. Neljän bonsun kaitsija
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka1433196EU komissio - EU-elpymisrahoja voidaan käyttää TILAPÄISESTI väärin!
Espanja ohjasi miljardeja euroja – Nyt EU-komissio teki yllättävän paljastuksen Skandaaliksi noussut Espanjan EU-rahoje403002- 1101463
Empaattisuus ja suoruus.
Tässä tullut noita pehmeitä asioita pohdittua, mutta toisaalta olen myös yksinkertainen mies. Pidän suoruudestakin. Mi1451217Kristillinen kaste annetaa upotuskasteena
Kristillinen upotuskaste perustuu juutalaiseen mikve-kasteeseen, jossa upottaudutaan veden alle kokonaan. Paavali vertas1621087Koko kansan kaste Punaisen meren ylityksen aikana
Koko Israelin 2,5 milj.kansa sai kasteen ja Pyhän Hengen lahjan ylittäessän Punaisen meren. 1.Kor.10 1 Sillä minä en ta3661057- 601017
Sijaiskasteet kuolleitten puolesta
Paavali teki Korintossa sijaiskasteita kuolletten puolesta eli ns. Mormoninkasteita. 1. Kor. 15:29 Mitä muutoin ne, j373979Sä saat mut tuntemaan
Jotain sellaista mitä ei saisi tuntea mutta må en mahda tälle mitään. Mulla on ikävä niitä meidän katseita ja sitä tunne23833- 41827