Har någon ännu sett något annat än gnäll om skolsvenskan som de finska skolbarnens föräldrar helt enhälligt valde åt sina barn?
Vad får fenno att posta hela första sidan full av text som inte har något med spaltens rubrik att göra? Och detta dessutom från första morgonstund? Undrar just vad sådant folk har mellan öronen? Är det någon som vet eller finns det kvalificerade gissningar?
Fennos kontribution till språkpolitikspalten?
10
<50
Vastaukset 10
- missuppfattning
De tror att det här är "pois pakkoruotsiforum ".
- just.så
Sant, det skriver bara om det. Språkpolitik är förtås mycket mera.
- barapakkoruotsi
just.så kirjoitti:
Sant, det skriver bara om det. Språkpolitik är förtås mycket mera.
Annat angående språk är inte tillåtet att diskutera.
- svenskspråkigfinländare
Det är bara så löjligt att skylla på privatpersoner,den här spaltens svenskspråkiga besökare att det är vårt fel att det finns pakkoruotsi.
Skulle det ha något med svenskspråkiga spaltbesökare att göra så skulle det vara frågan om "förtjänst" och inte "fel".
- oskyldig
Jag vill inte åtminstone bli beskylld får något som jag inte har krävt av någon.
oskyldig kirjoitti:
Jag vill inte åtminstone bli beskylld får något som jag inte har krävt av någon.
Om någon blir beskylld för att folket får allmänbildning så står inte allt rätt till.
- skralt
Peppu-Reino kirjoitti:
Om någon blir beskylld för att folket får allmänbildning så står inte allt rätt till.
De språkaktiva känner ju inte ens till Finlands grundlag,så det är inte så lysande med allmänbildningen.
Ketjusta on poistettu 18 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Naiset ymmärtävät ettei talous lähde nousuun
Miten paljon järjellisempi olento nainen onkaan kuin tilastollisestikin paremmin tienaava mies. Kun kaikkialla puskuroid147970En jaksa
Enää pelleillä ja paljastan J naisen nimen. Se on Jonna ja hän ei koskaan, edes luultavasti ollut täällä. Silti piene44697Kissa eli kivuissa useita viikkoja
Ei vienyt lääkäriin vaikka kissa parka maukui ja moni seuraajakin (minäkin) näin että kissa on sairas.124619Minkälainen nainen
Minkälainen kaipaamasi nainen on luonteeltaan? Kaikki hassun hauskat antava ja helppo on sallittuja, jos poikien on kovi23618- 67585
- 36552
Jos meillä olisi yhteinen koti
Niin haittaisiko sinua pitää se vähä tavaraisena? Ajattelin tänään että jos joskus asuttaisiin yhdessä ja haluaisit pal50535Martinan mauton tyyli
Voi hyvää päivää 🤣 nyt ollaan oltu Muhiksen kanssa Kultareservin avajaisissa suorat housut jalassa ja 500€ korsetti pää154530Arvaako kukaan?
"Humalojalla metalliromun keräyspaikalla on kulkenut pitkin kevättä ja kesää joku henkilö, joka on vienyt sieltä kymmeni33520Tuntuu pahalta meidän molempien puolesta
Anteeksi, että olen tällainen pelkuri. En vaan usko rakkauteen enää miehen ja naisen välillä omalla kohdalla. Tiedän, et34508