USA pidentää Super Hornetien ja F-16 hävittäjien elinkaarta yli 9000 lentotuntiin.
Olisiko Suomen pitänytkin ostaa F-16 hävittäjät, joita ilmavoimat halusivat.
Tekivätkö Rehn ja hallitus aikanaan kalliin ja väärän päätöksen ?
F-16 hävittäjät lentää vielä 2040 luvulla ...
16
89
Vastaukset
- Ostivat-matkailukoneen
Tekivät täysin hölmöläisen päätöksen. Reenin muija kävi istumassa Fa18 hornetin kyydissä, ja totesi että mukavat ja tasaiset oli kyydät. Ei muuta ku tilaukseen.
F-16 kyyti tais olla elisabetille epämukavaa, kun kone on tarkoitettu tehokkaaseen sodankäynttiin, eikä mukavaan matkailuun. - Ylikessu72
Hornet valittiin, koska f16 osalta ei päästy tehtaan kanssa sellaiseen sopimukseen, joka täytti meidän ehtomme. Eikä se sopinut korpikentille. F16 on nykyisin käytössä jossain banaanivaltioissa ja Usan kansalliskaartissa. Tosin f16 kanssa olisi jotenkuten pärjännyt, huolto ja varaosat olisivat edelleen tulleet jne. Mutta jos olisi valittu Mig (käyttöikä 15 v), Jas tai Mirage, olisi jouduttu jo ostamaan uudet koneet.
- JasGripen
Onko totta, että 64 Jas Gripeniä ja 30 vuoden käyttökulut ovat yhteensä 10 miljardia?.
- Hvhvhbhbh
Muistaakseni Ilmavoimat halusi kaksimoottorisen koneen.
- Kertauksenvuoksi
70-80 -luvuilla moottorit eivät olleet niin luotettavia kuin nykyään. Hävittäjiä menetettiin moottorin "sippaamisen" takia. Wanhat muistavat surullisen kuuluisan Fouga Magisterin. Vaikka 2-moottoristen hankinta ja käyttö oli hiukan kalliimpaa, saattoi laskea, että parin koneen menetyksen välttämällä säästää rahat korkojen kanssa takaisin. Eikä itselleni ole selvinnyt, mikä f16:sta tekee jotenkin ylivoimaisesti paremman f18:aan verraten.
- Anonyymi
Dassault Rafale oli jo tuolloin 1992 valmis ja ostettavissa Suomeen. Se on nytkin paras vaihtoehto.
Miksi ei muita:
JAS on ruotsalainen SAAB. Ei voi ottaa.
F35 on häivekoneena kömpelö.
Super Hornet neljäsosan alkuperäistä hornetia suurempi ja kömpelö.
Eurofighter on osaksi saksalainen. Ei voi ottaa.
Rafalen saa keskiohjaus sauvallakin. Saamme sopivan Fanskalaista ajattelua olevan taistelukoneen joka sopii hyvin Suomen oloihin.- Anonyymi
Suomeen ei sovi Franskalainen kone, eikä muukaan heidän tekele, kusessa jo ollaan Arevan kanssa ja Renault autot ovat ala-arvoisen huonoja laadultaan. Ei missään nimessä ranskalaista ajattelua ja heidän mallia Suomeen, se ei täällä toimi, eikä sovi alkuunkaan.
Amerikan koneet ovat nyt suuruudessaan ja mahdissaan, mutta miten sitten kun asiat kääntyvät siellä USA:ssa laskuun, saadaanko varaosia ynnä muuta, vastaus Ei saada, USA on kuin saari kahden valtavan meren keskellä, Atlanti, Tyynivaltameri, ei sieltä apua kriisiaikana saada. Maayhteys pitää olla kumppaniin ja luotettavuutta, kun luonnonkatastrofit alkavat USA:ssa ja kenties sodat samaan aikaan jylläämään, niin ämeriikkakin muuttuu kerjäläiseksi ja toisten avustettavaksi, uskoo ken uskoo, mutta näin asia on.
Suomen asema Ruotsin kyljessä antaa Suomelle edun valita ruotsalainen kone, vaikka se ei kaikilta puolilta paras olisikaan nyt, niin tulevaisuudessa on parempi olla varmuutta kuin epävarmuutta ja USA on erittäin epävarma kumppani nyt sekä ennusteiden mukaan myös tulevaisuudessa, johtuen maantieteestä ja sen tuomista ongelmista, lisäksi heilläkin on oma etu etusijalla kriisin aikana, nyt jo Trumppi tätä toitottaa, Eurooppaa ajaa ahtaalle.
Pitää olla ns. tuntosarvia, tässä valinta asiassa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomeen ei sovi Franskalainen kone, eikä muukaan heidän tekele, kusessa jo ollaan Arevan kanssa ja Renault autot ovat ala-arvoisen huonoja laadultaan. Ei missään nimessä ranskalaista ajattelua ja heidän mallia Suomeen, se ei täällä toimi, eikä sovi alkuunkaan.
Amerikan koneet ovat nyt suuruudessaan ja mahdissaan, mutta miten sitten kun asiat kääntyvät siellä USA:ssa laskuun, saadaanko varaosia ynnä muuta, vastaus Ei saada, USA on kuin saari kahden valtavan meren keskellä, Atlanti, Tyynivaltameri, ei sieltä apua kriisiaikana saada. Maayhteys pitää olla kumppaniin ja luotettavuutta, kun luonnonkatastrofit alkavat USA:ssa ja kenties sodat samaan aikaan jylläämään, niin ämeriikkakin muuttuu kerjäläiseksi ja toisten avustettavaksi, uskoo ken uskoo, mutta näin asia on.
Suomen asema Ruotsin kyljessä antaa Suomelle edun valita ruotsalainen kone, vaikka se ei kaikilta puolilta paras olisikaan nyt, niin tulevaisuudessa on parempi olla varmuutta kuin epävarmuutta ja USA on erittäin epävarma kumppani nyt sekä ennusteiden mukaan myös tulevaisuudessa, johtuen maantieteestä ja sen tuomista ongelmista, lisäksi heilläkin on oma etu etusijalla kriisin aikana, nyt jo Trumppi tätä toitottaa, Eurooppaa ajaa ahtaalle.
Pitää olla ns. tuntosarvia, tässä valinta asiassa.Todella asiantuntevia höpöstelijöitä. Ei voi ostaa jotain, koska on "ruotsalainen" tai "ranskalainen". Sitten tuo f35 huippunopeusasia. Migien ja Sukhoiden nopeus laskee rajusti kuormattuna. Eikä mitään tietoa ole, montako g:tä venäläiskoneet kykenee ottamaan aselastissa. Eikä ole mitään tietoa, mikä on f35 kiitoratavaatimus jälkipolttimella. EF:n lyhyttä kiitotietarvetta kehutaan, mutta seilmoitetaan taas jälkipolttimen kanssa.
Yksi asia on tutkat eli Aesa-tutka vaaditaan. Samoin kypäränäyttö. Moottorien määrästä on puhuttu, mutta sitten taas 1- tai 2-paikkaisuus on jäänyt vähemmälle keskustelulle.
Aloittajan puhe f16-koneen erinomaisuudesta sitten: 1990-luvun f16 näkyi tutkassa kuin majakka, f18 taas oli jo tuolloin ajan tasalla eli eroa 5m2 ja 1m2 kesken on tutkassa varmaan 200 km.
- Anonyymi
Niinpä. Sama pätee nuohon lentotuntihintoihin. Jotkut valmistajat lisäävät R&D kustannukset niihin ja toiset eivät.
Miten esim. Gripenin 4000e/lentotunti voi olla mahdollista kuin pensa ja palkat ovat korkeammat?- Anonyymi
Lentotunneista on maailmalla samoista koneista aivan eri hintoja. Löpön hinta on tietty veroton. Mutta lasketaanko mukaan huoltoportaan palkat ja varaosat vai lisätäänkö siihen myös koneen hankintahinnan kuoletus on sitten toinen juttu. Venäläisillä on myös tapa esittää erittäin alhaisia hintoja lentotunnille, vaikka todellisuudessa migien ja sukhoiden kääntyvät suihkusuuttimet ovat huollolle iso rasite.
- Anonyymi
Tiedossa ei ollut F-16 elinkaaren jatkuminen.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/201707022200238131
" Tilauspäätöksen aikoihin F-16:n valmistuslinja oli sulkeutumassa. Koneen viimeinen päivitys oli tiedossa. "
Nykyään kun uusien hävittäjien hinnat ovat nousseet taivaisiin on montaa konetyyppiä jatkokehitetty kustannusten leikkaamiseksi.
F-16 konetyyppi tuli käyttöön jo 1985 (F-16 A/B)
F-16C/D Block 52 Advanced jota Kreikka otti käyttöön 2009 on sekin jo aivan eri kone kuin Suomelle tarjottu.
Israel teki vielä oman modernisoidun versionsa F-16I Sufa.
Kun on kyse jenkkikoneista pitää tyypin lisäksi katsoa mitä Block :ia se on.
https://en.wikipedia.org/wiki/General_Dynamics_F-16_Fighting_Falcon_variants - Anonyymi
Taiwan tilasi juuri lisää huippumoderneja f-16v koneita joka aivan eri kone kuin vanha f16. Mutkin maat ovat tilanneet f16-koneita aeimmin. f-16 ei ole mitenkään kuollut vaan voi hyvin, miksei näitä suomelle, on paljon parempi kuin gripen.
- Anonyymi
Mihin perustuu väite "on paljon parempi kuin gripen"? Jos gripenin aerodynamiikkaa on hiottu tietokoneella, tutka ja elektroniikka ovat uusinta uutta jne. niin vaikea väittää että on "paljon parempi".
Lisäksi f16 hankinnassa ei ole mitään järkeä, jos f35 käyttökulut painetaan f16 tasolle 2020-luvulla ja hintaeroa on vain 10 M€ per kone. Huolto- ja koulutussysteemi on kuitenkin samaa suuruusluokkaa.
- Anonyymi
F-16v pitäisi vastata Gripeniä - aika lailla samantyylisiä koneita ovat. Gripen tosin uudempi.
Jokapaikan höylä jonka päätehtävä on rauhanajan ilmavalvonta ja sotatoimissa enemmän pommitustehtävissä. - Anonyymi
MIG:ien lentotuntimäärä on pienempi kuin länsikoneiden. Miksi? Eikö itänaapurin sotilasrauta olekaan niin hyvää kuin aiemmin luultiin?
- Anonyymi
Gripen on kokonaisedullinen ja lisäksi se tulee olemaan hyvin pitkälle kotimainen kone.
Nyt mennään kustannukset ja huippu tekniikka edellä, järkeä unohtamatta Gripen kaupoille..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?
Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https3263672En sitten aio sinua odotella
Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e831679- 431500
Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"
Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan561435En vain ole riittävä
Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o271300Kuka sinä oikeen olet
Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej481260Oon pahoillani että
Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(561243Persut vajosivat pinnan alle
Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka1921198Hei, vain sinä voit tehdä sen.
Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change61190- 261157