Vaelluskodan lämmitys

savuttaja

Omistan Tuntsa vaelluskodan ja Juuvi puupolttimen. Juuvilla kodan lämmitys on tehokasta ja sillä saa vielä pakkasillakin kodan lämpimäksi kunhan vain teltan liepeet on tiivistetty hyvin lumella. Jonkinlainen korvausilmareikä pitää tietysti jättää.
Juuvi vaatii kuitenkin aktiivista puiden lisäämistä ja siksi se on yksin ollessa vähän epämukava kun tulen kohennus vie kaiken ajan. Kahdestaan ei ongelmaa ole kun vuorot voi jakaa.
Koska olen aika usein yksin kotailemmassa olen ajatellut hankkia pienen kamiinan kun Tuntsaan saa kätevästi lisättyä piipun läpiviennin, eikä ole edes kallis. Tosin kamiina on aika kallis.
Mutta onko Juuvin ja kamiinan väliin mitään suositella? Paino, tilavuus ja käyttöönoton työläys lisääntyvät kamiinan kanssa aika lailla....

ps. Menin jo ostamaan Solo Stove Campfiren isoimman mallin. Tämä oli aivan lelu, ei riitä tehot alkuunkaan kodan lämmitykseen.

4

506

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nouhyvja

Olen käpistellyt juuvia ja tiedän kapineen, mutta en ole olevassa elämässä testannut. Sen sijaan olen testannut useamman kerran MegaHornissani (ts. norskilainen kota) keskikokoista risukeitintä. Polttoaineena briketit. Nollakelissä ko. palajavat nostavat kodan lämpötilan noin 50 cm korkeudella maasta 6-7 asteeseen ja pitävät sen lämmön muutaman tunnin.

• savuttaja

Juuvilla saa lämpöä nopeasti 70 astetta Tuntsa kodassa kuivatusnarujen korkeudelle. Sen verran pitääkin olla lämpöä jos meinaa kuivattaa vaatteita järkevässä ajassa. Lämpötila sitten kyllä laskee nopeasti kun tullaan alaspäin. Mega hornilla ei pysty esim. vaatteita kuivattamaan, ainakaan talvella. Ei vaan riitä tehot. Juuvissa puhaltimen tuoma teholisä on aivan käsittämätön.

• Anonyymi

Kaikkiin risukeittimiin voi värkätä itse puhaltimen vaikka tietokoneen jäähdytyspuhaltimesta.

• Anonyymi

Pitääkö sitä koko ajan pitää lämitettynä, jää unet huonoksi. Itse nukun kunnon makarissa ilman lämmitystä ja tökkään aamulla tulet kun nousen ylös.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      127
      1964
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      100
      1700
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      56
      1336
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      73
      1285
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      31
      1028
    6. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      926
    7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      51
      923
    8. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      882
    9. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      108
      840
    10. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      830
    Aihe