Vaelluskodan lämmitys

savuttaja

Omistan Tuntsa vaelluskodan ja Juuvi puupolttimen. Juuvilla kodan lämmitys on tehokasta ja sillä saa vielä pakkasillakin kodan lämpimäksi kunhan vain teltan liepeet on tiivistetty hyvin lumella. Jonkinlainen korvausilmareikä pitää tietysti jättää.
Juuvi vaatii kuitenkin aktiivista puiden lisäämistä ja siksi se on yksin ollessa vähän epämukava kun tulen kohennus vie kaiken ajan. Kahdestaan ei ongelmaa ole kun vuorot voi jakaa.
Koska olen aika usein yksin kotailemmassa olen ajatellut hankkia pienen kamiinan kun Tuntsaan saa kätevästi lisättyä piipun läpiviennin, eikä ole edes kallis. Tosin kamiina on aika kallis.
Mutta onko Juuvin ja kamiinan väliin mitään suositella? Paino, tilavuus ja käyttöönoton työläys lisääntyvät kamiinan kanssa aika lailla....

ps. Menin jo ostamaan Solo Stove Campfiren isoimman mallin. Tämä oli aivan lelu, ei riitä tehot alkuunkaan kodan lämmitykseen.

4

392

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nouhyvja

Olen käpistellyt juuvia ja tiedän kapineen, mutta en ole olevassa elämässä testannut. Sen sijaan olen testannut useamman kerran MegaHornissani (ts. norskilainen kota) keskikokoista risukeitintä. Polttoaineena briketit. Nollakelissä ko. palajavat nostavat kodan lämpötilan noin 50 cm korkeudella maasta 6-7 asteeseen ja pitävät sen lämmön muutaman tunnin.

• savuttaja

Juuvilla saa lämpöä nopeasti 70 astetta Tuntsa kodassa kuivatusnarujen korkeudelle. Sen verran pitääkin olla lämpöä jos meinaa kuivattaa vaatteita järkevässä ajassa. Lämpötila sitten kyllä laskee nopeasti kun tullaan alaspäin. Mega hornilla ei pysty esim. vaatteita kuivattamaan, ainakaan talvella. Ei vaan riitä tehot. Juuvissa puhaltimen tuoma teholisä on aivan käsittämätön.

• Anonyymi

Kaikkiin risukeittimiin voi värkätä itse puhaltimen vaikka tietokoneen jäähdytyspuhaltimesta.

• Anonyymi

Pitääkö sitä koko ajan pitää lämitettynä, jää unet huonoksi. Itse nukun kunnon makarissa ilman lämmitystä ja tökkään aamulla tulet kun nousen ylös.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      140
      4422
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      350
      2230
    3. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      3
      2114
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      248
      1891
    5. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      107
      1820
    6. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      456
      1787
    7. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      483
      1621
    8. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      57
      1479
    9. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      488
      1363
    10. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      44
      1338
    Aihe