Minulla  säästössä lainkaan rahaa.  olen 73 ja jäin nyt eläkkeelle.  Eläkkeeni on sentään 600€/kk.
Siis minulla on pieni eläke, mutta onko se muiden syytä?  Eläkkeen pienuus johtuu lähinnä seuraavista asioista.  En kouluttautunut kunnon ammattiin josta olisi saanut hyvää palkkaa. Vetelehdin vanhempien loisena kunnes sain heiltä häädön  279 v.  Istun pariin otteeseen. Pienintäkään kunnianhimoa minulla ei ollut työn laadun ja vaativuuden osalta. Tein vähän töitä, pidin sapattivuosia, koskaan en tehnyt ylitöitä. Myös pimeitä töitä tein  kaikkiaan varmasti useita vuosia.  Joskus minulla oli rahaakin, mutta  ei jäänyt säästöön. Yleensä muutaman kuukauden työrupeaman jälkeen lähdin lomailemaan ulkomaille muutamaksi kuukaudeksi.  Olen käynyt 84 maassa. Elin aina kädestä suuhun. Asuin aina stadin kämpässä niin vieläkin. Veljeni sanoo minua 0 nolla suoriutujaksi. Hän taas kävi kouluja ja teki töitä kovasti. Hänellä kuulemma  brutto eläke on 2600 €.
Minulla pieni eläke jäi työnteko vähäiseksi asun Helsingissä.
5
136
Vastaukset
- Tarkat_havainnotOlet analysoinut menneisyytesi erinomaisesti! Onnittelut! Oma bruttoeläkkeeni on 4820 €. Olen ollut eläkkeellä 12 vuotta. 
- anonyymi_i7iOlenko ollut maistissa kun kirjoitin aloitusta. Piti olla 63 v jäin täysin palvelleena, en kai minä ylimääräistä työ ala tekeen. Minulla oli ankea lapsuus viis kirjainta eli Abloy, eli isä vaihdatti lukon pääoveen ollessani ryyppyreisulla. olin vasta 29 vuotta kun sain häädön kotoa. kuitenkin pääsin takaoven kautta hakemaan rahaa ja muuta. Mutta isä huomasi ja yllätti minut. Siitä tuli minulle nopeutettu lähtö isä saatteli mua maailmalle kaksipiippusella vähän antoi kuitenkin etumatkaa. Sen koomin en ole vanhempiani tavannu. Yhtä tylyjä molemmat. Lapsia tehdään mutta ei niitä elätetä, on se niin väärin. 
- anonyymi_mtETarkat_havainnot 
 Sinulla on ollut hyvä palkka, mutta ei erikoisen hyvä, ei TJ tason palkka. Keskimäärin 8500 €/kk.
 DI, KTM tai hammaslääkäritason.
- SilkkatotuusNyt voi puhua mitä vaan. Todellisuus on toinen 
 Moni suomalainen on selkeästi heikkotuloinen.
- anonyymi_PpMMoni suomalainen:) :) moni muutama usea. Valtaosalla yli 80 % on hyvä eläke. Ne jotka teki töitä ahkerasti. Muut saa syyttää itseään kun lorvi ja teki pimeitä töitä. Ainut oikeasti säälittävä väliinputoaja ryhmä oli naiset jotka oli kotona, silloin he tyytyi olemaan nyrkin ja hellan välissä. 
 Enää ei tehdä lapsia sarjatuotantona!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- Sanna Marin teki sen, mihin muut eivät pystyneet - sote kerralla maaliinYli 15 vuotta Suomessa vatvottu sote-uudistus meni lopulta läpi Sanna Marinin hallituksen aikana. Edeltävät hallitukset424905
- Enää viisi yötä Sannan kirjaanIhan täpinöissään tässä odotellaan. Vaikea pysytellä aloillaan, kun koko ajan tekisi mieli jo kirjakauppaan rynnätä, mut183646
- Marinin hallitus hyväksyi soten (105-77) vuonna 2021vastaan äänesti Kok, persut, KD, Liike Nyt. Nyt on sitten käynyt niin kuin on käynyt. Pääkirjoitus: Sanna Marin jätti693443
- Lehtinen: "Oli demareidenkin onni, että valkoiset voittivat sodan 1918"Lasse Lehtisen mukaan vasemmalla on radiohiljaisuus hänen uutuuskirjastaan, "Läheltä piti. Kansakunnan hurjat hetket" L1012798
- SDP:n valtuutettu valehtelee koulutuksensaSDP:n helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu Mahad Ahmed käyttää maisterin titteliä suoritettuaan 60 opintopisteen epäviral862670
- IL - 100 000 potentiaalista sotilasta pakeni Ukrainasta!"Ukrainasta nuorten miesten joukkopako Liki 100 000 asevelvollisuusikäistä miestä on poistunut Ukrainasta parin viime k302620
- Anteeksi TAamulla olit iloisena huomenta toivottamassa ja minä naama mutrussa sanoi huomenet takaisin. Tajusin vasta yläkerrassa161683
- En mä tahallani ole näin hankala.Mulla oli kuusi vuotta sitten vähän samanlainen tilanne ja se päättyi huonosti. Ilmeisesti kuvittelin kaiken silloin ta161536
- Harmittaako mies, että yhteys katkesi?Olisitko halunnut, että olisi säilynyt jonkinlainen yhteys vai oliko parempi polttaa sillat takana?2011428
- 1521311