Olin Etelä-Afrikan kiertomatkalla 07.-21.1.1919. Kyseessä oli tietyn matkatoimiston järjestämä matka. Oppaanamme oli maan läpikotaisin tunteva n. 50-vuotias suomalainen, mutta ulkomailla asuva nainen, entinen kilpapurjehtija, ja hänen apunaan paikallinen myös n. 50-vuotias ”puoliverinen” eli värillinen Cyril, kielitaitoinen, oikein sympaattinen mies, huippuammattilainen. Matkaryhmämme koostui 22 ihmisestä, lähes kaikki paljon matkustelleita ikäihmisiä, minä 83-vuotiaana kai joukostamme vanhin.
Oli todella hieno matka! Olen matkustellut melkoisesti, viimeisten 14 vuoden aikana tehnyt yhteensä 38 kaukomatkaa, jotka ovat suuntautuneet kaikille mantereille Australiaa ja Antarktista lukuun ottamatta. Tarkistin lukumäärän tietokoneellani olevasta matkakuvatiedostosta. Kiertomatkoja olen tehnyt Etelä-, Keski- ja Pohjois-Amerikkaan, Kiinaan, Intiaan, Thaimaahan, Malesiaan, Vietnamiin, Sri Lankaan ja hyvin moniin Euroopan ja Lähi-idän maihin, lisäksi olen ollut Niilin ja Volgan risteilyillä ja Välimeren risteilyllä Kyprokselta Israeliin ja Egyptiin ja takaisin Kyprokselle. Hienoja matkoja noissakin, mutta kyllä tämä matkani menee aivan kärkeen, ehkä jopa ykköseksi.
Etelä-Afrikka on suuri maa, pinta-alaltaan yli 1 200 000 neliökilometriä - siis n. neljä kertaa Suomen kokoinen - ja väestöltään n. 50 miljoonaa. Nuo tiesin ennakolta, mutta silti maa yllätti minut ja varmaan monet muut matkailijamme sekä maantieteellisellä että väestöllisellä moninaisuudellaan. Matkamme alkoi kahden päivän safarilla Krugerin valtavassa luonnonpuistossa, josta tietoja tässä:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Krugerin_luonnonpuisto
Ajelimme Jeep-tyyppisillä avoautoilla, kussakin kuljettajan ja turvamiehen lisäksi kuusi ihmistä. Näimme aivan uskomatonta luontoa ja sen eläimistöä kuten leijonia, leopardeja, kirahveja, norsuja, sarvikuonoja, virtahepoja ja lukuisia hirvi- ja kaurislajeja, upeita lintuja ja myös käärmeitä. Ensimmäiset kolme yötä asuimme teltoissa, jotka oli kyllä rakennettu kohotetulle lauta-alustalle ja niissä oli suihku, WC ja verhojen ympäröimä ”makuuhune”.
Matkamme jatkui sitten maan koillisosan suuriin kaupunkeihin, joita ovat yli 4 miljoonan asukkaan upea Johannesburg, hallinnollinen pääkaupunki n. 1,5 miljoonan asukkaan Pretoria ja yli miljoonan asukkaan Soweto, joka on vain mustien asuttama, koostuu vierivieressä olevista matalista peltikattoisista majoista. Silti kaupungissa on ainoana maailmassa katu, jonka varrella on asunut kaksi rauhannobelistia, Nelson Mandela ja piispa Desmond Dudu! Tuota laajaa aluetta kolmen päivän ajan kierrellessämme bussimme mittariin kertyi lähes 1000 km ja iloinen bussikuskimme, täysimusta Dan oppi monta suomen kielen sanaa!
Johannesburgin lentokentästä lensimme 1,5 tunnin lennon kaakkoisrannikon satamakaupunkiin Port Elisabethiin, jossa saimme uuden bussin kuskeineen ja jatkoimme sillä pitkin rannikkoa ja välillä vuorisolia ja yövyimme kolmella eri paikkakunnalla, oikein mukavissa bungalow-tyyppisissä hotelleissa. Lopulta saavuimme n. 3,5 miljoonan asukkaan Kapkaupunkiin, jossa tietenkin kävimme Pöytävuorella (Table Mountain) ja Robben Island- saarella, jossa Nelson Mandela oli vankina yli 20 vuotta. Nyt saari vankiparakkeineen on museoitu ja sinne pääsee vain opastettuna. Kap kaupungissa viivyimme vielä kolme päivää tehden sieltä useita matkoja bussillamme, jonka mittariin kertyi taas lähes 1000 km.
Paljon olisi vielä kerrottavaa matkaltamme, mutta tulisi liian pitkä juttu, joten lopetan tähän ja jatkoksi laitan matkaltamme ottamiani kuvia, en suinkaan kaikkia koneelleni laittamiani lähes kahtasataa, mutta muutamia. Viimeisessä kuvassa on näkymä 32-kerroksisen hotellin 28.kerroksessa sijainneesta huoneeni ikkunasta, taustalla pöytävuori.
Hieno matka Etelä-Afrikassa
4
982
Vastaukset
Valokuvia matkaltamme
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/50595971_10157008365224182_1733976613491572736_o.jpg?_nc_cat=109&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&oh=bde3ef008ffa3c4d7d68dcd7488c9d69&oe=5CF85FD6
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/50969967_10157008363739182_7602907711029641216_o.jpg?_nc_cat=106&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&oh=8eb78401ecd5cc177fd5be4c27985d20&oe=5CC37B16
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/50755906_10157008364234182_8244634008974000128_o.jpg?_nc_cat=108&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&oh=eb071d9baec9e9f5b7bcdb02fc7cd6e7&oe=5CFEB9B2
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/50439792_10157008365049182_392457661783736320_o.jpg?_nc_cat=110&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&oh=698036490a6f6127164057e8783cbadf&oe=5CB45E14
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/50455586_10157008365644182_7853681295140847616_o.jpg?_nc_cat=100&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&oh=3f959acd5b10f5477b2700179a675bb8&oe=5CBA752C
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/50480746_10157008365044182_5330322016568344576_o.jpg?_nc_cat=104&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&oh=6b770675073a661891ec750d630fa543&oe=5CB769A0
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/50597994_10157008365434182_3941547652826529792_o.jpg?_nc_cat=101&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&oh=695092c664a2055efce9c0c8d1164cb7&oe=5CCB81AD
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/50449604_10157008365564182_8009763550593548288_o.jpg?_nc_cat=106&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&oh=24a7a34140f4ce304d3be477a8d732b6&oe=5CC8303D
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/50508719_10157008366544182_4343708964286889984_o.jpg?_nc_cat=106&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&oh=74fd9333a849736005f6e9309b574ee4&oe=5CF98780
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/50313616_10157008365754182_3207655999569657856_o.jpg?_nc_cat=105&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&oh=edffecf747ce462fba55a97118b97378&oe=5D014B17
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/50525318_10157008364944182_2449002373792661504_o.jpg?_nc_cat=100&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&oh=c44bd9176e993639899c9c12ac265b96&oe=5CC7A909
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/50553605_10157008365934182_5947348593248567296_o.jpg?_nc_cat=102&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&oh=97937a22088c6f7c9a334135badd16da&oe=5CCBE57C
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/51068811_10157008365829182_3984586115645440000_o.jpg?_nc_cat=111&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&oh=1983fc879009a59548a9aba3f5bbfafa&oe=5CC1C2E6
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/50512658_10157008365244182_5738198185742958592_o.jpg?_nc_cat=103&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&oh=4352d0ae06efb4b7ef5bea6005b64d87&oe=5CBE487E
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/50866836_10157008366379182_2297501637264015360_o.jpg?_nc_cat=104&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&oh=416aa7ec7095294b6e7e942be4b41f8d&oe=5D00FA7C
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/50771298_10157008366029182_4586173350048432128_o.jpg?_nc_cat=109&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&oh=5e931f11145ede89960e4cc64baa5c19&oe=5CF72346
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/50788439_10157008366439182_6243045323367776256_o.jpg?_nc_cat=111&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&oh=d6511306cb7809445f2dd638b2f690b0&oe=5CBD6F83
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/50748158_10157008364339182_5887075337203875840_o.jpg?_nc_cat=100&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&oh=efada5973ebb6400201a4eccbf00afde&oe=5CBB726F
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/50530648_10157008364449182_8737323726271414272_o.jpg?_nc_cat=111&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&oh=9a7f37a6205ceefa678539bdc70d5501&oe=5D006F55
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/50431421_10157008364534182_5960444755987922944_o.jpg?_nc_cat=102&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&oh=709dbd3cad068f3ffcdafab0bb8667b9&oe=5CFE5F6B
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/50826215_10157008364724182_7772728110868332544_o.jpg?_nc_cat=101&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&oh=47a7d25f7a0e449322a2aab2bc8bce03&oe=5CC9A3FAJos jotain vähemmän kivaa tuosta matkasta täytyisi sanoa, se olisi lentomatkan pituus. Mutta kauas on pitkä matka. Ensin lensimme Helsinki-Vantaalta n. kolmen tunnin lennon Lontoon Heathtrowlle, jossa meni pari tuntia koneen vaihtoon. Siellä meidät lastattiin kaksikerroksiseen superjumboon yli 800 matkustajaa ottavaan Airbus A380:een, jolla lensimme eteläisen Euroopan, Välimeren ja koko laajan Afrikan yli laskeutumatta Johannesburgiin lentomatkan kestäessä 12 tuntia. Koko lennon kesto koneenvaihtoineen oli 17 tuntia. Paluulento samanlaisella koneella alkoi Kapkaupungista ja kesti taas 12 tuntia Lontooseen ja siellä pari tuntia ja lento Helsinki-Vantaalle, eli paluumatkakin keski 17 tuntia. Afrikan yli lennot olivat onneksi yölentoja, mutta onhan 12 tunnissa myös päiväaikaa. Kaikki lennot tapahtuivat British Airwaysin koneilla. Palvelut lennoilla olivat erinomaiset.
- MatkatJatkukootKauan
Hienoja kuvia hienolta reissulta. Kyllä vanha Kapi on melkoinen äijä näissä matkailuhommissa ja monessa muussakin asiassa.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/15582311/jaahyvaissanoiksi-hallitukselle-minakin
"Olen matkustellut melkoisesti, viimeisten 14 vuoden aikana tehnyt yhteensä 38 kaukomatkaa, jotka ovat suuntautuneet kaikille mantereille Australiaa ja Antarktista lukuun ottamatta."
Olen katsellut monet matkakuvat. Kiitos niistä. - Anonyymi
Mukava matkakertomus. Sai muistella omaareissua. Ja kuvat ovat kiva lisäys, Reissuun olen lähdössä ens syksynä ja kohti kauas itään😀T. MatkaMimmi61
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä602047Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1661698Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701408Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2431379Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2331321Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3421185- 811156
- 1281155
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3481097Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3181086