Jäähyväissanoiksi hallitukselle minäkin

Olin jo päivällä kirjoittamassa omaa avaustani tuosta hallituksen yllätyserosta, mutta väki kävi täällä silloin niin kuumana, että en viitsinyt sitä palstalle laittaa. Palstaa silmäillessäni näin aito-arskan avauksen ”Hallituksen ero oli odotettavissa”. Siihen linkittämillään aikaisemmilla kirjoituksillaan hän todisti jo jonkin aikaa sitten ennustaneensa hallituksen eron. Viestissäni tunnustin ”faitteriveljen” itseäni viisaammaksi, sillä tapahtunut oli minulle yllätys.

Totesin vastineessani aito-arskalle tällaista:

>>Sipilä kyllä yllätti tuolla puskista tulleella tempullaan monet sellaisetkin, joita olisi pidettävä asiantuntijoina. Mm. kokoomuksen Ben Zyskowicz näkyy sanovan, että hän ei henkilökohtaisesti eikä myöskään kokoomus pidä Sipilän ratkaisua ”mitenkään välttämättömänä” ja kysyy: ”Onko siitä mitään hyötyä kenellekään? Sehän lyhentää hallituksen tällaista tehokasta peliaikaa kuukaudella”.

No, Sipilän mielestä ratkaisulla tulee olemaan vaaleissa hyötyä pohjamudissa rypevälle kepulle ja varsinkin hänelle itselleen kepun puheenjohtajuuden säilyttämiseksi. Luulenpa, että ratkaisu saattaa koitua päinvastoin haitalliseksi kummassakin asiassa. Sipilä nyt kuitenkin osoittaa miehekkyyttä siinä, ettei jätä uppoavaa laivaa jonkun toisen kipparoitavaksi. Tuskin saisikaan ketään uhrautumaan niin kuin Matti Vanhanen sai Mari Kiviniemen.<<

Tässä linkki tuohon aito-arskan avaukseen:

https://keskustelu.suomi24.fi/t/15581616/hallituksen-ero-oli-odotettavissa

Nyt vähän lisää: Vaikka hallituksen ero oli minulle yllätys, Soten ja maakuntauudistushankkeen kaatuminen ei sellainen ollut. Olen ennustellut sitä täälläkin. Eiväthän tuollaiset hankkeet voi toteutua sillä tavalla, jolla hallitus Sipilän johdolla on niitä yrittänyt toteuttaa. Sipilä ei ole ymmärtänyt, että demokraattisessa politiikassa täytyy toimia toisin kuin omistamansa yrityksen johdossa.

Hallituksen toiminta tuossa asiassa ei ollut missään vaiheessa hallittua. Sen varmaan Sipilä itsekin nyt tajuaa ja kai katuvaisena sanookin, että hanke ajetaan nyt hallitusti alas. Hyvä, mutta se ei ole hyvää, että sen toteutumatta jäävään valmisteluun käytettiin satoja miljoonia euroja verorahojamme:

https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/274117-sipilan-hallituksen-uudistus-ajetaan-hallitusti-alas-valmisteluun-kaytetty-200-milj

Täällä näköjään käydään vieläkin kovin kuumana siksi, kun tuo kepulihanke sai nyt ansaitsemansa lopun. Kepun kannattajille varmaan antaa lisävauhtia puolueelle tulossa oleva rökäletappio. Koettaisitte jo rauhoittua! Kepun vastustajille sanon: lyötyä ei saisi enää lyödä! Koettaisitte molemmat osapuolet pysyä asioissa, sanoa mielipiteitänne vain niistä ettekä toisistanne. Myös poliitikkojen - niin kepun kuin muidenkin puolueiden - henkilöön menevä herjaaminen on kovin rumaa. Sellainen kertoo vain herjaajasta, ei herjatusta poliitikosta. Vaikka täällä esitettävällä ei olisi merkitystä tulevien vaalien kannalta, minkä tahansa puolueen kannattajana esiintyessänne annatte kuvaa puolueestanne, sillä kannattajistaanhan puolueet koostuvat. Ajatelkaapa sitä!

67

58

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asiat.kohdalleen

Mitähän sinäkin verorahojen hukkaamisesta huolehdit. Ensiksi olit verorahojen elätti armeijassa sitte maidontuottajien elätti Valiolla. nyt vedät molemmista eläkkeitä. Veronmaksajat ja maidontuottajat nekin maksaa.

• Joo, eläkeläinen olen jo kauan ollut. Mutta olen edelleen veronmaksaja. Maksan veroa niistä eläkkeistänikin. Veroprosenttini tänä vuonna näkyy olevan 31,5 %. Onneksi niin alhainen, kun täällä Stadissa on melko alhainen kunnallisvero. Silti niistä täällä maksetuista kertyy melkoinen kassa, josta sitten suuri osa lohkeaa sinne Kepulandiaan, jossa omilla ei voida elää.

En minä silti ole huolissani omalta kohdaltani. Tässä korkeassa iässä oleva mies ajattelee enemmän muiden kuin omaa etuaan.

Tunnenhan toki huonoa omatuntoa siitä, että vaikka olin vain 25 vuotta puolustusvoimain palveluksessa, olen saanut siltä ajalta eläkettä jo kohta 40 vuotta, ja vaikka Valionkin palveluksessa olin vain 18 vuotta, sieltäkin olen saanut eläkettä jo yli 20 vuotta. Lakien mukaan olen kuitenkin nuo eläkkeeni ansainnut. Enkä kai ollut noina työvuosinani enempää puolustusvoimissa kuin Valiollakaan vain elätti, kun niinkin hyvin niissä kummassakin menestyin ja sen mukaisia palkkoja minulle maksoivat.

Toistan vielä tuon avauksessani antamani kehotuksen, eli koettaisitte pysyä asioissa yrittämättä paeta niistä muihin keskustelijoihin, vaikka ne asiat teitä kuinka ahdistaisivat!

• Sotesoppa osoitti sen, että Sipilästä ja koko hallituksesta ei ole vastuunkantajaksi ja Suomen asioista päättämään. Hallitus kieltäytyi koko neljän vuoden ajan kuulemasta asiantuntijoita ja opposition varoituksia. Tämä on paitsi jääräpäisyyttä myös kalliiksi kansalle tullutta tyhmyyttä. Hallituksen muu toiminta on ollut jotenkin siedettävää, mutta selkeästi valinnoissa näkyy hyväosaisen väestönosan suosiminen. Mutta summa summarum Sipilä ei läpäissyt kaikkein tärkeintä testiä pääministerinä.

Hallitus on onnistunut kohtuullisesti talouden kuntoon saattamisessa. Siinä on ehkä päällimmäisenä se, ettei hallitus ole ainakaan söhlinyt kansainvälisestä vedosta johtunutta talousnousua.

Hallituksen eron pyyntö oli poliittinen temppu, mistä eivät edes hallituskumppanit selvästikään pitäneet.

• Samaa mieltä kanssasi olen kaikesta tuossa sanomastasi. Oikeassa varmaan olet tuossa viimeisessäkin kappaleessasi. Mutta toimiikohan sekään siten kuin Sipilä kai uskoo? Sanoin vastineessani aito-arskalle ja toistan saman tässä avauksessanikin:

"No, Sipilän mielestä ratkaisulla tulee olemaan vaaleissa hyötyä pohjamudissa rypevälle kepulle ja varsinkin hänelle itselleen kepun puheenjohtajuuden säilyttämiseksi. Luulenpa, että ratkaisu saattaa koitua päinvastoin haitalliseksi kummassakin asiassa."

Noin uskon, sillä vähän lienee sittenkin "vaalikarjassa" sellaisia, joita tuollainen silmänkääntötemppu hämää.

• kapi_ kirjoitti:

Samaa mieltä kanssasi olen kaikesta tuossa sanomastasi. Oikeassa varmaan olet tuossa viimeisessäkin kappaleessasi. Mutta toimiikohan sekään siten kuin Sipilä kai uskoo? Sanoin vastineessani aito-arskalle ja toistan saman tässä avauksessanikin:

"No, Sipilän mielestä ratkaisulla tulee olemaan vaaleissa hyötyä pohjamudissa rypevälle kepulle ja varsinkin hänelle itselleen kepun puheenjohtajuuden säilyttämiseksi. Luulenpa, että ratkaisu saattaa koitua päinvastoin haitalliseksi kummassakin asiassa."

Noin uskon, sillä vähän lienee sittenkin "vaalikarjassa" sellaisia, joita tuollainen silmänkääntötemppu hämää.

Myös halituskumppanit näyttävät suhtautuneen todella tympeästi Sipilän ratkaisuun. Orpolla oli selvästi jo vaikeuksia pidätellä sanaista arkkuaan siitä, miten järkevästi Sipilä tässä toimi. Muutama viikko hallitusaikaa - ei ole asiasyitä hallituksen erolle näin lähellä vaaleja. Sipilä halusi vain aloittaa Kepun vaalikampanjan.

Nyt hallituskumppanit Kokoomus ja Kepu ovatkin aloittaneet jo opponoinnin toisiaan kohtaan. Saa nähdä tulee hallituksen sisällä pahenpi riitely kuin mitä hallituksella on oppostion kanssa. Sinisille rataisu oli jo pelkästään näkyyden kannalta ongelmallinen. Sampo Terhoa, Timo Soinia ja Jussi Niinistöä ei nähdä niin usein tv:ssä kuin hallitusaikana.

• eppäillä-aina-soppii

Älä höpäjä! Yli 10v. kuin Sipilän hallituksen ajankin..ei ole sote uudistusta ollut muille kuin asiantuntijoille hyötyä. Ylen mukaan palanut 500milj.e.
        Maailman talous oli lähtenyt kasvuun jo 8v. ennen Sipilän hallitusta ja EUmaistakin kaikki muut kuin Suomi oli päässyt talouskasvun "imuun" ennen Sipilän hallitusta.

Rinne vielä viimeisinä päivinä hoki; kun ei ole päästy maailmantalouden imuun.
        Stubb ja Urpiainen koki kummaa pöhinää, mutta ei lähtenyt talous nousuun, vaan lähti velaksi otettua lainaa Kreikkaan.

On täysin unohtunut; että Sipilä ei ollut poliitikko, puolue/järjestö kasvatti.
        Ero "poliittinen temppu"?!, Kyllä se oli Sipilän tekemä, ei poliitikon päätös poliittisena temppuna. Yksikään muu puoluepj. umpipoliitikko ei olisi tehnyt näin.

Poliittisten toimittajien ja ehkä joidenkin poliitikkojen pelko, keksiä jokin muu syy erolle.

• Mielipidepankki kirjoitti:

Myös halituskumppanit näyttävät suhtautuneen todella tympeästi Sipilän ratkaisuun. Orpolla oli selvästi jo vaikeuksia pidätellä sanaista arkkuaan siitä, miten järkevästi Sipilä tässä toimi. Muutama viikko hallitusaikaa - ei ole asiasyitä hallituksen erolle näin lähellä vaaleja. Sipilä halusi vain aloittaa Kepun vaalikampanjan.

Nyt hallituskumppanit Kokoomus ja Kepu ovatkin aloittaneet jo opponoinnin toisiaan kohtaan. Saa nähdä tulee hallituksen sisällä pahenpi riitely kuin mitä hallituksella on oppostion kanssa. Sinisille rataisu oli jo pelkästään näkyyden kannalta ongelmallinen. Sampo Terhoa, Timo Soinia ja Jussi Niinistöä ei nähdä niin usein tv:ssä kuin hallitusaikana.

Orpon esiintymisestä tuossa tv-uutisten yhteydessä panin merkille saman kuin Sinäkin. Hyvin ymmärrettävää. Varmaankin kepu ja kokoomus nyt aloittavat opponoinnin toisiaan kohtaan. Onhan molemmilla halu päästä todennäköisesti demari-Rinteen johtamaan hallitukseen.

Hauska nähdä, millaisilla konsteilla Sipilä ja Orpo yrittävät Rinteen suosion saada;)) Sinisille jää tuossa näytelmässä vain katsojan rooli.

• arska.stadista
        kapi_ kirjoitti:

Orpon esiintymisestä tuossa tv-uutisten yhteydessä panin merkille saman kuin Sinäkin. Hyvin ymmärrettävää. Varmaankin kepu ja kokoomus nyt aloittavat opponoinnin toisiaan kohtaan. Onhan molemmilla halu päästä todennäköisesti demari-Rinteen johtamaan hallitukseen.

Hauska nähdä, millaisilla konsteilla Sipilä ja Orpo yrittävät Rinteen suosion saada;)) Sinisille jää tuossa näytelmässä vain katsojan rooli.

Sipilä menee asiat edellä seuraaviin hallitusneuvotteluihin.

Siinä katsotaan vain kumman puolueen tavoitteet sopii paremmin keskustan tavoittelemiin asioihin ja kyllä Rinteen SDP taitaa olla lähempänä.

• perusasiat---

Sellaisten perusasioiden sisäistäminen kuin esimerkiksi perustuslaki näytti olevan koko tämän neljän vuotta täysin ylivoimaista ja lopuksi sitten ajettiin päin seinää

• on-niin-älyvapaata

Se perustuslaki oli soteuudistuksen tiellä jo ennen Sipilän hallitusta.

• älyvapaita.esityksiä
        on-niin-älyvapaata kirjoitti:

Se perustuslaki oli soteuudistuksen tiellä jo ennen Sipilän hallitusta.

Hallitus tekee tieten tahtoen älyvapaita esityksiä jotka tiedetään jo lähtöhetkellä että ne ei mene perustuslaista läpi. Mikä järki tässä touhussa on?

• on-niin-älyvapaata

Ylen arvion mukaan kaiken kaikkiaan yli 10v. aikana soteuudistusta sorvatessa olisi kulunut 500milj.euroa.

Sipilä yllätti erottamalla hallituksen, mutta luultavasti Sipilän tyrmäsi enemmän se kuinka pahasti poliittista peliä pidetään kansan kustannuksella. Ettei sote uudistusta, minkä jokainen puolue katsoo tärkeäksi ja tulee tehdä, niin siihen ei kyetä.

• Hyvätästätulee

Hyvä avaus ja täysin samaa mieltä. Tulee mielenkiintoiset vaalit ja uusi hallitus. Sipilän yksi ongelma oli ylimielisyys ja myös "Kova korvaisuus", joskus tuloksia saadakseen, pitäisi pystyä yhteistyöhön. Kepu maakuntauudistuksen koplaaminen tuli kalliiksi, mutta kepulaiset ei ilman siltarumpujaan pysty elämään. Liian yhden asianajajia on nämä maakuntien miehet. Suomi ei ole sama asia, kuin kepu.

• Kiitos avaustani koskevasta mielipiteestäsi! Samaa mieltä kanssasi olen tuosta, että tulee mielenkiintoiset vaalit. Minun mielenkiintoni kohdistuu lähinnä siihen, että pysyykö kepu vielä kolmanneksi kannatetuimpana puolueena vai nousevatko vihreät ja mahdollisesti persutkin sen yläpuolelle.

Oikeassa varmaan olet myös noissa Sipilää koskevissa näkemyksissäsi. Minä näen sitä selittävän paljolti sen, jonka sanon avauksessani: " Sipilä ei ole ymmärtänyt, että demokraattisessa politiikassa täytyy toimia toisin kuin omistamansa yrityksen johdossa".

Korostan nimenomaan tuota "omistamaansa yritystä", sillä muissa - moniomisteisissa yrityksissä - niiden johtajalla täytyy olla toisenlainen toimintatapa. Toki se toisenlainen toimintatapa on usein tarpeen ja tuloksellisempaa myös omistamansa yrityksen johtajalle, sen tiedän lähipiiristäni.

• arska.stadista
      • Lainsäätäjät--

Mutta eikö lainsäätäjien pitäisi säätää niitä lakeja eikä harastaa itse anarkiaa

• Tulipa mielenkiintoinen päivä! ”Pyytämättä ja yllättäen”, Suomen ensimmäistä - tosin kovin lyhytaikaiseksi jäänyttä - naispääministeriä lainaten. Onhan tuollainen kuitenkin hauskaa - tai sitten ei. Ei varmaan hauskaa kepun kannattajille eikä meille muillekaan, kun asiaa ajattelee. Kai tuon Sipilän ohjaaman näytelmän voisi nimetä komediaksi, ellei se olisi enemmän surkuhupaisaa.

Pitkästä aikaa minäkin olen kuitenkin seurannut mielenkiinnolla tuota poliittista teatteria, tosin vain tv:n ja muun median välityksellä. Melko pitkästä aikaa minun täytyi tulla käymään täälläkin näkemästäni ja sen synnyttämistä ajatuksistani jotain sanomaan. Mutta saa riittää tältä erältä, ainakin tälle jo poikkeuksellisen myöhään valvomalleni illalle.

Yksi asia vielä: Täällä on jo esitetty varsin tarkkojakin ennusteita tulevien ek-vaalien tuloksista. Sellaista on useampaan kertaan pyydetty minultakin. En viitsi sellaista antaa, vaikka tuossa edellä totesinkin, että ”mielenkiintoni kohdistuu lähinnä siihen, että pysyykö kepu vielä kolmanneksi kannatetuimpana puolueena vai nousevatko vihreät ja mahdollisesti persutkin sen yläpuolelle”.

Mutta kun tuo aito-arska osoittautui kovin hyväksi ennustajaksi asiassa, josta tässä on nyt puhuttu, eli hän on jo jokin aika sitten ennustanut tämän minulle yllätyksenä tulleen hallituksen eron, luotan hänen ennustajakykyihinsä tuossakin asiassa. Eli vahvasti uskon hänen olevan enemmän oikeassa tuossa ennustuksessaan kuin hänen opponenttinaan esiintyneen nimim. veromaa.ei.veroja:

aito-arska
      28.11.2018 8:04

SDP 23%
      KOK 19%
      Keskusta 15%
      Vihreät 12%
      Vasemmistoliitto 11%
      Perussuomalaiset 8%
      Ruotsalaiset 5%
      Kristilliset 4%
      Siniset 1%
      Muut 2%

Veromaa.ei.veroja
      28.11.2018 17:27

1. Keskusta 26%
      2. Kokoomus 20%
      3. Demarit 15%
      4. Perus-suomalaiset 14%
      5. Vasemmistoliitto 8%
      6. Vihreät 7%
      7. Ruotsalaiset 5%
      8. Kristilliset 4%

Vaikka suuni onkin nyt pienessä virneessä, haluan ihan vakavalla tarkoituksella toivottaa teille kaikille Oikein Hyvää Yötä!

• Oho! Onpa täällä ollut vilkasta! Tämä minun avaukseni oli pudonnut jo viidennelle sivulle, josta sen sain kaivaa. Minua on tänään kiinnostanut politiikkaa enemmän urheilu, eli tv:n runsas urheiluanti.

Eipä kaikkien täällä ahkeroineidenkaan suurimpana innoittajana näy olleen politiikka vaan monilla aivan muu. Kiinnostus politiikkojenkaan ulkonäköön tai muihin ominaisuuksiin ei ole kiinnostusta politiikkaan. Eräillä on vain halu olla esillä täällä, kun muualla eivät esille pääse. Eräiden kiinnostus muihin keskustelijoihin kertoo vain heidän alemmuudentunteestaan niihin nähden. Tunnustusta realismistaan: tunteensa on aiheellinen. Joutilaisuus ja mahdollisuuksien puute muuhun tuota kaikkea osaksi selittänee. Eräät noista yhdellä lauseella roiskivista lienevät pelkkiä trolleja, joiden tarkoituksena on vain palstahäirintä.

Eipä minuakaan ole politiikka kiinnostanut tänään. Olihan tuo Sipilän temppu kuitenkin sellainen, että eilen se kiinnostukseni herätti. Näkyy se saaneen kiinnostusta myös merkittävämmillä areenoilla. Kovin erilaisia tulkintoja siitä on esitetty.

Vihreiden Ville Niinistö näkyy sanovan: ”Johtavat oikeusoppineet antavat lausuntoja ja perustuslakivaliokunta päättää sen ja tradition pohjalta, mikä perustuslain mukaista. Jos toimituspääministeri yhä jankkaa soten olleen perustuslainmukainen kertoo se ettei hän ymmärrä demokratiasta ja oikeusvaltiosta olennaista: Johtaja ei päätä mitä huvittaa. On säännöt. Tuollainen pääministeri joutaa mennä”.

Vasureiden pj Li Andersson sanoo: ”Sipilä pakoilee poliittista vastuuta soten kaatumisesta. Sote kaatui siihen, että se oli Suomen perustuslain vastainen. Näin laajaa terveydenhuollon yksityistämistä ei vain ollut mahdollista sovittaa kansalaisten yhtäläisiä oikeuksia turvaavan perustuslain kanssa”.

Kepun ryhmäjohtaja Antti Kaikkonen näkyy jo yrittävän irtiottoa Sipilästä ilmeisesti hänen paikalleen tähdäten, kun on ilmoittanut aikeestaan kutsua eduskuntaryhmät ensi tiistaina hallituksen muodostamista koskevaan neuvotteluun. Mm. valtiotieteen professori Kimmo Grönlund ja julkisoikeuden professori Juha Lavapuro pitävät Kaikkosen hanketta lakien vastaisena.

Noista kaikista lueskelin nyt Uudesta Suomesta, siis netistä. Kyllä tuosta Sipilän yllättävästä ratkaisusta oli ainakin se hyöty, että poliittiselle rintamalle tuli uutta eloa ja saadaan mielenkiintoiset vaalikeskustelut. Sipilä kai tarkoitti tempauksensa vain vaalitempuksi, nostaakseen pohjamudissa rypevän kepun kannatusta ja samalla vahvistaakseen omaa asemaansa puolueessa. Luulenpa, että temppunsa tulee toimimaan tarkoitukselleen päinvastaisesti.

Niin, tuohon urheiluun, kiinnostukseni tänäiseen pääkohteeseen: Eipä ollut kummoinen meidän menestyksemme urheilun millään rintamalla. Ainoa valonpilkku oli Ilkka Herolan kakkossija yhdistetyssä Holmenkollenilla. Miesten 50 kilometrin hiihdossa putosimme samalle tasolle mäkihyppymme kanssa, siis pohjamutiin. Iivo Niskasen täydellinen romahdus ei voinut olla yksin suksien syytä, joskaan suksihuoltommekaan ei ilmeisesti ole samalla tasolla muiden maiden kanssa.

Juha Sipilä sanoi hallituksen eropäätöksen perusteena olleen jo hallituksen alkutaipaleella ilmoittamansa ”tulos tai ulos”. En muista hiihtomme päävalmentaja Matti Haaviston uhonneen samalla tavalla, mutta olisikohan nyt syytä hänenkin harkita esimerkin ottamista Sipilästä?

• Onpa.mielenkiintoista

Antti Kaikkosen pyrkimys on ilmiselvä. Sama kuin sarjakuvahahmo Ahmed Ahneella, päästä kalifiksi kalifin paikalle. Sai lisäintoa, kun Sipilä ilmoitti jättävänsä kepun johdon, jos puolueen kannatus ei nouse vaaleihin mennessä.
        Jos Sipilä pysyy lupauksessaan, lähtemään joutuu. Mutta moni muukin kepu haluu päästä kalifiksi kalifin paikalle. Olisko nyt Tuomo Puumalalla tai Katri Kulmunilla Kaikkosta parempikin mahdollisuus?

• Onpa.mielenkiintoista kirjoitti:

Antti Kaikkosen pyrkimys on ilmiselvä. Sama kuin sarjakuvahahmo Ahmed Ahneella, päästä kalifiksi kalifin paikalle. Sai lisäintoa, kun Sipilä ilmoitti jättävänsä kepun johdon, jos puolueen kannatus ei nouse vaaleihin mennessä.
        Jos Sipilä pysyy lupauksessaan, lähtemään joutuu. Mutta moni muukin kepu haluu päästä kalifiksi kalifin paikalle. Olisko nyt Tuomo Puumalalla tai Katri Kulmunilla Kaikkosta parempikin mahdollisuus?

Samoin näemme Antti Kaikkosen ulostulon perusteet. Ilmaiset kyllä asian hauskemmin kuin minä. Yhdyn näkemykseesi siitä, että vaikka Sipilä heittäisikin ”tunkkinsa nurkkaan”, Antin pääsy sitä ottamaan ei ole suinkaan varmaa.

Vaikka en ole kepun kannattaja, minua alkoi jotenkin viehättää ajatus tuon Katri Kulmunin näkemisestä kepun johtajana. Onhan hän puheissaan ihan järkevän tuntuinen ja hauskan näköinenkin pohjoisen tyttö. Ehkä hänellä ei olisi tarvetta sanoa puhuvansa niin totta kuin osaa, jollainen tarve oli kepun ensimmäisellä naispuheenjohtajalla.

• VäsymätönSOTILAS

Tulit nyt pitkästä aikaa turpakuvallisella nikilläsi esiin. HO HOO, HO HOO!
      Onhan sitä oksennusta puskista riittänytkin kovin paljon.

• Hartikainen

Pysy ossi poissa silloin kun asiantuntijat keskustelevat politiikasta. Kun et mistään mitään ymmärrä. Olet tyhmä tollo,

• JKK-fanklubi

Pitkästä aikaa tulin kepusaitille vilkaisemaan, millainen maansuru täällä vallitsee, kun kepun pelastusmessias teki "vaalipakkolaskun" päästäkseen kirmailemaan S-marketteihin julistamaan suuria tekojaan vaalikauden aikana. Eräs niistä lienee Sote -sanan hokemisen ylivoimainen maailmanennätys ja toinen lienee 200 miljoonan euron syytäminen kankkulan kaivoon sen ennätyksen aikaansaamiseksi.

Ilokseni huomaan JKK:n olevan palstalla avauksineen hyvässä vedossa ja voimissaan.

Terveiset täältä Oulun kupeesta ja Oulujoen varresta.

• Tervepä terve, pitkästä aikaa! Onhan jo useampi vuosi siitä, kun tapasimme siellä ”Oulun kupeessa”, emmekä täälläkään ole aikoihin kuulumisia vaihtaneet.

Oikea on huomiosi tuosta kepun ”vaalipakkolaskusta”, jonka syyt jo heti nähdään seuraamuksina, joista puhut. Eipä taida Sipilä noissa marketeissa puhua noista Sote-hankkeisiin hukatuista miljoonista.

Kyllä minä korkeasta iästäni huolimatta olen vielä melko hyvässä vedossa. Tammikuussa olin kaksiviikkoisella kiertomatkalla Etelä-Afrikassa, jolta matkalta tein pikkukertomuksen ja laitoin pienen kuvakoonnoksenkin tuonne urheilun palstalle. Halutessasi pääset siihen tästä:

https://keskustelu.suomi24.fi/t/15542036/hieno-matka-etela-afrikassa

Kiitos viestistäsi ja kaikkea oikein hyvää Sinulle moninaisissa harrastuksissasi ja kaikessa muussakin elämässäsi!

• JKK_faniklupitakki
        kapi_ kirjoitti:

Tervepä terve, pitkästä aikaa! Onhan jo useampi vuosi siitä, kun tapasimme siellä ”Oulun kupeessa”, emmekä täälläkään ole aikoihin kuulumisia vaihtaneet.

Oikea on huomiosi tuosta kepun ”vaalipakkolaskusta”, jonka syyt jo heti nähdään seuraamuksina, joista puhut. Eipä taida Sipilä noissa marketeissa puhua noista Sote-hankkeisiin hukatuista miljoonista.

Kyllä minä korkeasta iästäni huolimatta olen vielä melko hyvässä vedossa. Tammikuussa olin kaksiviikkoisella kiertomatkalla Etelä-Afrikassa, jolta matkalta tein pikkukertomuksen ja laitoin pienen kuvakoonnoksenkin tuonne urheilun palstalle. Halutessasi pääset siihen tästä:

Kiitos viestistäsi ja kaikkea oikein hyvää Sinulle moninaisissa harrastuksissasi ja kaikessa muussakin elämässäsi!

Kiitän karjakon äpäräpoikaa ystävällisistä sanoista. Lepo!

• JatkanVielä
        JKK_faniklupitakki kirjoitti:

Kiitän karjakon äpäräpoikaa ystävällisistä sanoista. Lepo!

Olet sinä säälittävä herjoissasikin, ja varmaan monessa muussakin suhteessa.

Tuskinpa meistä monikaan tietää oikeasti elämänsä alun saloja tai suloja. Et sinäkää typerä ivaaja.

Kuitenkin jokaisen on ITSE elämänsä elettävä, olipa sen alku millainen tahansa. Minä olen JKK:n lähettämät muistelmat lukenut ja todistettavasti mies voi vaatimattomistakin oloista päästä elämässään "vihreälle oksalle" kun on älyä ja oivallusta.

Suotta sinä herjaat kateellisena kuin älyä vailla, vaikka juuri sen puutteestahan kaikki viestisi kertovatkin.

• Ettäkehtaatkin

Täsmälleen näin.

• Vanilupitakki
        JatkanVielä kirjoitti:

Tuskinpa meistä monikaan tietää oikeasti elämänsä alun saloja tai suloja. Et sinäkää typerä ivaaja.

Kuitenkin jokaisen on ITSE elämänsä elettävä, olipa sen alku millainen tahansa. Minä olen JKK:n lähettämät muistelmat lukenut ja todistettavasti mies voi vaatimattomistakin oloista päästä elämässään "vihreälle oksalle" kun on älyä ja oivallusta.

Suotta sinä herjaat kateellisena kuin älyä vailla, vaikka juuri sen puutteestahan kaikki viestisi kertovatkin.

Kuulut kapin kera samaan punatolliskojen sarjaan.

• Hyväkirjoitus
        JatkanVielä kirjoitti:

Hienosti kommentoitu, näinhän asia on ja kyllä Korhosen uralle ja elämälle voi olla vilpittömästi kateellinen. Tuon älyä vailla olevan oma elämä ei varmaan syntyessä ollut pielessä, mutta valinnoillaan pilasi kaiken ja nyt katkerana nilittää paremmin elämänsä elänneille.. Oikein mukavaa kevään odotusta sinne Oulun seudulle.. Kepulaisilla on piinaviikot menossa...

• Oikea.Sotilas
        kapi_ kirjoitti:

Tervepä terve, pitkästä aikaa! Onhan jo useampi vuosi siitä, kun tapasimme siellä ”Oulun kupeessa”, emmekä täälläkään ole aikoihin kuulumisia vaihtaneet.

Aika hullulta tuntuu kun vastaat omaan viestiisi. HO HOO, HO HOO!

• PuolanganPessimisti
        Oikea.Sotilas kirjoitti:

Aika hullulta tuntuu kun vastaat omaan viestiisi. HO HOO, HO HOO!

Mitä saa tehdä ja mitä EI?

https://aijaa.com/4dNZsS

• Hyväkirjoitus kirjoitti:

Hienosti kommentoitu, näinhän asia on ja kyllä Korhosen uralle ja elämälle voi olla vilpittömästi kateellinen. Tuon älyä vailla olevan oma elämä ei varmaan syntyessä ollut pielessä, mutta valinnoillaan pilasi kaiken ja nyt katkerana nilittää paremmin elämänsä elänneille.. Oikein mukavaa kevään odotusta sinne Oulun seudulle.. Kepulaisilla on piinaviikot menossa...

Ymmärränhän minä, että minulle voi olla kateellinen sellainen, joka itse on epäonnistunut elämässään. Mutta en ymmärrä sitä, että haluaa jatkuvasti täällä sitä kateuttaan näyttää. Sellainen on hyvin tyhmää. Mutta minkäpä ihminen tyhmyydelleen voi.

• teitäonmoneksi
        kapi_ kirjoitti:

Ymmärränhän minä, että minulle voi olla kateellinen sellainen, joka itse on epäonnistunut elämässään. Mutta en ymmärrä sitä, että haluaa jatkuvasti täällä sitä kateuttaan näyttää. Sellainen on hyvin tyhmää. Mutta minkäpä ihminen tyhmyydelleen voi.

Näytithän sinä jopa perseeesi.

• sesairausminultapuuttuu
        Hyväkirjoitus kirjoitti:

"..voi olla vilpittömästi kateellinen"

Miltähän tuntuu olla vilpittömästi kateellinen? Täytyy kysyä, kun itse en osaa olla kateellinen millään tavoin kenellekään. En etenkään kapin kaltaisille narsisteille, jotka itserakkaudessaan jopa linkittävät kuvia perseestään poliittisille palstoille.

• kapiaisenluonnevika
        sesairausminultapuuttuu kirjoitti:

"..voi olla vilpittömästi kateellinen"

Miltähän tuntuu olla vilpittömästi kateellinen? Täytyy kysyä, kun itse en osaa olla kateellinen millään tavoin kenellekään. En etenkään kapin kaltaisille narsisteille, jotka itserakkaudessaan jopa linkittävät kuvia perseestään poliittisille palstoille.

Jorma Kalevi Korhonen linkittää kuvan ahteriinsa ja kuvittelee jonkun kadehtivan häntä?

Ja ne kaikki jutut, joita hän on kirjoittanut ja joita hän ei ole muistavinaan, osaa varmaan ei muistakaan, mutta silti osaa kiistää ne. Ajatelkaapa niitä.
        Sellainen luonteenpiirre ihmisessä on ärsyttävä, ettei seiso sanojensa takana.
        Kapi on kuin Sipi. Vastuunkanto muuttuu selittelyiksi. Matti Vanhasella vastuunkanto muuttui myös muistamattomuudeksi, joka sekin ominaisuus näyttää myös kapilta löytyvän.

Tyhmähän Jorma ei ole, mutta tuo sipimäinen kapikierous antaa hänestä limaisen vastenmielisen kuvan. Ja ihan turha kysyä, miksi itse en esiinny omalla henkilöllisyydelläni, koska voin vastata kysymättäkin. Jorma voisi loukkaantua ihan oikeasti.

• Upseerismies

Kapihan on puolivillainen evp aliupseeri. Ei osaa edes harhauttaa ketään, vaikka yritystä on.Tämmöstä se on isättömällä heikkolahjaisella evp aliupseerilla elämä.

• EvpPohpr

Heikkolahjainen on ja luulee muita kaltaisikseen.

• Enpä olisi koskaan uskonut, että voisin kannattaa Paavo Väyrysen näkemystä. Nyt kannatan, sillä viisaasti hän puhuu:

>>Tähtiliikkeen kansanedustaja Paavo Väyrynen vaatii pääministeri Juha Sipilää (kesk) perumaan eronpyyntönsä.

”Eduskuntaryhmien tulisi kehottaa pääministeriä peruuttamaan eronpyyntönsä ja kantamaan vastuun johtamansa hallituksen toiminnasta siihen saakka, kunnes uusi on eduskuntavaalien jälkeen muodostettu. Pääministerin jättämä eronpyyntö vain muutamaa viikkoa ennen eduskuntavaaleja on nykyisen perustuslain valossa hyvin arveluttava”.

Hän vertaa Sipilää Italian rannikolla reilut seitsemän vuotta sitten karille ajaneeseen Costa Concordiaan, jonka kapteeni pakeni uppoavasta laivasta ensimmäisten joukossa ja tuomittiin sittemmin oikeudessa.<<

https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/274207-paaministerin-eronpyynto-vain-muutamaa-viikkoa-ennen-eduskuntavaaleja-nykyisen

No, en minä silti aio Väyrystä äänestää. Äänestän jotakuta sellaista, jonka uskon pääsevän eduskuntaan. Väyrysellä ei ole siihen mahdollisuuksia Uudellamaalla. Ei kai olisi päässyt enää ehdokkaaksi Lapissa, kun täällä Stadissa asuu.

• Puna.Kapi

Mikä sinusta tehnyt yhteiskunta vastaisen ? Mölötät sitä jatkuvasti.

Aate ja vakaumus on meissä monissa lujassa. esim. Halonen sanoi presidenttinä -ylipäällikönä ettei vakaumuksensa takia osallistu vapaussotureiden -säätiöiden tilaisuuksiin, joita oli aina silloin tällöin.
        Niin sanoi toimittajalle punavankihaudalla. Hirvittää oikein täälläkin iäkäs vaikka onkin -kapteeni että on puna remmissä mukana, ajatuksineen -kirjoituksineen. Jolle lailline hallitus ja eduskunta on pahasta, kun ei aatteensa väri siellä. Armeija ei ole kasvattanut tällaiseen, ellei aikaanaan sitäkin klikkiä ollut siellä vähemmä määrin ainakin ?. Kutsumus hälläkin se.

• Puna.Kapi kirjoitti:

Mikä sinusta tehnyt yhteiskunta vastaisen ? Mölötät sitä jatkuvasti.

Aate ja vakaumus on meissä monissa lujassa. esim. Halonen sanoi presidenttinä -ylipäällikönä ettei vakaumuksensa takia osallistu vapaussotureiden -säätiöiden tilaisuuksiin, joita oli aina silloin tällöin.
        Niin sanoi toimittajalle punavankihaudalla. Hirvittää oikein täälläkin iäkäs vaikka onkin -kapteeni että on puna remmissä mukana, ajatuksineen -kirjoituksineen. Jolle lailline hallitus ja eduskunta on pahasta, kun ei aatteensa väri siellä. Armeija ei ole kasvattanut tällaiseen, ellei aikaanaan sitäkin klikkiä ollut siellä vähemmä määrin ainakin ?. Kutsumus hälläkin se.

Ai, minulla on siis kaima siellä punapuolella. Yllätys, mutta uskottava on. Tuo nikkisi nimittäin on tuossa ainoaa ymmärrettävää. Tuosta muusta sönkötyksestäsi ei saa selvää enempää sen sisällöstä kuin tarkoituksestakaan. Kai se mielestäsi kepupolitiikkaa on, kun tällä palstalla sen esität.

Mielenkiintoista, mutta nyt alkoi mielenkiintoisempaa tuolla Holmenkollenilla, naisten 30 km:n yhteislähtö. Onnistuisivatkohan meidän naisemme paremmin kuin miehemme eilen. Pärmäkoski ainakin aloitti aktiivisesti.

• Peilikuvana
        kapi_ kirjoitti:

Ai, minulla on siis kaima siellä punapuolella. Yllätys, mutta uskottava on. Tuo nikkisi nimittäin on tuossa ainoaa ymmärrettävää. Tuosta muusta sönkötyksestäsi ei saa selvää enempää sen sisällöstä kuin tarkoituksestakaan. Kai se mielestäsi kepupolitiikkaa on, kun tällä palstalla sen esität.

Mielenkiintoista, mutta nyt alkoi mielenkiintoisempaa tuolla Holmenkollenilla, naisten 30 km:n yhteislähtö. Onnistuisivatkohan meidän naisemme paremmin kuin miehemme eilen. Pärmäkoski ainakin aloitti aktiivisesti.

Ai Ope Oulusta jonka kanssa praataat.

• pankkopölhön.puuhaa
        kapi_ kirjoitti:

Pankkomajuri näköjään taas poistatti kommentin, koska herkkähipiäisenä kepulaisena näyttäisi olevan ikuisesti sinulle katkera tittelistään. Ja merkillepantavaa on ollut se, että näitä varsinaisia poistatuksia tulee aina silloin, kun uutisoidaan Kepulle negatiivista asiaa tai sitten kun hän itse jää kiinni perättömistä väitteistä. Pölhö kuvittelee määrittävänsä, mistä täällä saa keskustella ja mistä ei. Mielestään meidän kuuluisi pitää vain ylistyspuheita, kuin vanhaan kunnon yya-kommunismin tapaan, jolloin kepulaiset nuoleskelivat NKP:ta.

• ADJÖ

Jäähyväissanoiksi sanon, että liian kauan se kesti, MUTTA ONNEKSI SE ON OHI!

• Pankkopoika
      • taiteentuntija

Selvästikin Hugo Simbergin teoksesta modattu teos. Laitetaan sille nimeksi Haavoittunut lestaenkeli.

• Trg22

Hyvä kuva kertakaikkiaan. Makoisasti naurattaa.

• 692

• peittääkasvonsa
        692 kirjoitti:

Ei voi olla Ikaroksen kohtalo, kun Sipilä ei päässyt edes Naantaliin saakka.
        https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005252932.html

Kyllä Sipilä on ihan muulla tavoin siipensä polttanut.

Noiden kuvien perusteella ilmeisesti ei ole vesisade? Koskapa Riina Nevanperälläkään ei ole sateenvarjoa. Ja Juha Sipiläkin kanniskelee läppäriään ilman suojaa. Joten ainoa, jolla on sateenvarjo, lienee turvamies. Jolla muuten onkin eniten kantamuksia. Mitähän se kanniskelee?

• peittääkasvonsa
        peittääkasvonsa kirjoitti:

Noiden kuvien perusteella ilmeisesti ei ole vesisade? Koskapa Riina Nevanperälläkään ei ole sateenvarjoa. Ja Juha Sipiläkin kanniskelee läppäriään ilman suojaa. Joten ainoa, jolla on sateenvarjo, lienee turvamies. Jolla muuten onkin eniten kantamuksia. Mitähän se kanniskelee?

Se on Riina Nevamäki.

• uuuuuuuukäännös
        692 kirjoitti:

Ei voi olla Ikaroksen kohtalo, kun Sipilä ei päässyt edes Naantaliin saakka.
        https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005252932.html

Kyllä Sipilä on ihan muulla tavoin siipensä polttanut.

Saatika Naantalin aurinkoon.

ps. Miksi tuossa koneessa on noin paljon väkeä mukana? Göring lensi pidemmän matkan yksinään Saksasta Englantiin.

• Skotlantiin
        uuuuuuuukäännös kirjoitti:

Saatika Naantalin aurinkoon.

ps. Miksi tuossa koneessa on noin paljon väkeä mukana? Göring lensi pidemmän matkan yksinään Saksasta Englantiin.

Ei kun Hess, tarkoitin.

• Näkyypä tulleen viime käyntini jälkeen tälle avaukselleni useita viestejä, hauskojakin, kiitos niistä, mutta pitäydyn nyt kuitenkin ehkä vakavampaan asiaan:

Paavo Väyrynen näkyy siis olevan sitä mieltä, että Sipilän pitäisi perua hallituksensa ero. Laitoin asiasta viestin tuonne ylemmäs aamupäivällä. Nyt myös persujen Toimi Kankaanniemen mielestä Sipilän menettely on laillisuudessaan arveluttava ja asia pitäisi antaa perustuslakivaliokunnan tutkittavaksi:

https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/274217-juha-sipilan-menettely-perustuslakivaliokunnan-tutkittavaksi-siihen-tarvitaan-10

Sipilän temppu on tietenkin vain puolueensa romahtaneen kannatuksen vuoksi hermonsa menettäneen miehen epätoivoinen reaktio. Valtiotieteilijä Thomas Karv sanoo: ”Keskusta on menettänyt kannatustaan jo pitkään ja perjantainen liike oli lähestulkoon Sipilän viimeinen mahdollisuus negatiivisen trendin pysäyttämiseen”.

Demarien Antti Lindman näkyy sanovan: ”Sipilän ratkaisussa oli kyse kylmästä poliittisesta peliliikkeestä, jossa pääministeri asetti oman ja oman puolueensa edun kaiken muun, myös isänmaan edun edelle”.

https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/274225-politicon-analyysi-juha-sipilan-tilanteesta-lahestulkoon-viimeinen-mahdollisuus

En usko, että tuo Sipilän temppu toimisi hänen toivomallaan tavalla. Enkä pidä mitenkään tarpeellisena sitä, että hän peruisi hallituksensa eron. Yhdyn viestissäni eilen klo 19.31 siteeraamani Ville Niinistön näkemykseen: ”Tuollainen pääministeri joutaa mennä”.

Luulenpa, että tämä avaukseni varsinaisesta asiastaan on nyt puoleltani loppuun käsitelty. Jos asian tiimoilta tapahtuu jotain uutta mielenkiintoista, varmaan sitten sitä täällä kommentoin. Lopuksi vielä puutun tuohon, kun eräissä puskaruikuissa näkyy herättäneen närää se, että nimimerkki JKK-fanclubille vastatessani laitoin linkin matkailun palstalle lähettämääni Etelä-Afrikan kiertomatkani matkakertomuksen, jonka liitteenä on myös pieni kuvakokoelma matkaltani.

Tein niin siksi, kun tuo kaveri oli niitä kyseisen ”clubin” perustajajäseniä aikana, jolloin esiinnyin täällä oikealla nimelläni, rekisteröityneenä tietysti silloinkin. Keskustelimme silloin täällä paljonkin ja vuosia sitten ystäväperheen luona Iissä kyläiltyäni paluumatkalla tapasin kaverin Oulun laidalla olevassa kauppakeskus Zeppelinissä, jossa söimmekin yhdessä. Hän on todellakin saanut myös minun muistelmani. Kun hän nyt täällä näkemänsä perusteella totesi, että näyttäisin olevani hyvässä vedossa, toteamus lämmitti mieltäni niin, että hänen näkemystään vahvistaakseni tein nyt niin kuin tein.

Nuo puskaruikut ovat muka luulevinaan minun vastailleen tuossa itselleni. Kyllä he oikeasti ymmärtävät, että minulla ei ole heidän itsensä tavoin tarvetta sellaiseen. Esiinnyn täällä kuten olen esiintynyt aina kaikkialla muuallakin oikeana itsenäni, omalla naamallani. Se ei ole itserakkautta vaan tervettä itsetietoisuutta, jolle mielestäni on hyvät perusteet.

Jos menisin täällä puskaan ja alkaisin sieltä vastailla itselleni, silloinhan olisin heidän kaltaisensa. Ajatuskin siitä puistattaa! Minun ei ole tarvinnut koskaan missään heidän tavoin yrittää esittää itsestäni enempää kuin olen. Se, mitä oikeasti olen, on riittänyt hyvin itselleni ja ilmeisesti myös muille. Kun aina ja kaikkialla olen varmaan ollut paljon enempää kuin he, miksi ihmeessä alentuisin heidän tasolleen täällä? Tämä on sentään kovin vähämerkityksellinen areena niiden areenoiden rinnalla, joilla olen ollut elämässäni.

No, nyt olen vain tällainen vanha eläkeläisvaari, mutta elämässä olen edelleen mukana paljon monipuolisemmin kuin he. Tämä asemani riittää minulle hyvin, minun ei tarvitse nytkään heidän tavoin leikkiä enempää kuin olen. Kun olen kertonut noista matkoistani, toden olen niistäkin kertonut ja niiltä näyttämäni kuvat ovat olleet aina itseni ottamia. Minun ei siis ole tarvinnut poimia matkakuvikseni kuvia netistä kuten on tehnyt eräs puskaruikku mielikuvitusmatkansa todisteeksi ja on siitä sitten heti kärähtänyt.

Nyt ei aihetta enempään. Näkemiin!

• Näkemiinvaannimenomaan

Jormaparka.

• >>Paavo Väyrynen näkyy siis olevan sitä mieltä, että Sipilän pitäisi perua hallituksensa ero. <<

On se Paavo sitten hauska. Katsooko hän hallituksen eronpyynnön perumisen mahdolliseksi vielä senkin jälkeen, kun presidentti on jo myöntänyt hallitukselle eron? Puhutaanko perustuslaissa jotain esimerkiksi yön yli nukkumisesta tällaisissa tapauksissa? :D

>>Kankaanniemen mielestä Sipilän menettely on laillisuudessaan arveluttava ja asia pitäisi antaa perustuslakivaliokunnan tutkittavaksi:<<

Kankaanniemikin on hauska, kun linkkisi uutisessa toteaa, että perustuslaissa ei ole tällaista tilannetta varten säädöstä, eikä perustuslakivaliokunnalla ole ennakkotulkintaa siitä. Siksi hän vaatii, että valiokunnan tulee linjata asiasta menettely nyt ja tulevaisuutta varten. Hyvänen aika, eihän perustuslain tule olla nän keskeisissä asioissa olla tulkinnan varainen asia! Uskon, että kyllä tämä nyt tapahtunut oli ajateltu valmiiksi jo silloin, kun nykyinen perustuslakimme säädettiin. Pidän myös juristin koulutuksen saanutta presidenttiämme parempana perustuslain "tulkitsijana" kun Toimi Kankaanniemeä.

• OikeaKapt

Et nyt Jombe ottanut kantaa tuohon muka kadettien opettamiseen.

• majurinkateus

Oletko sinä kaikille sinua paremmin elämässään pärjänneille yhtä kateellinen kuin kapille?

• Viimeisessä viestissäni toissailtana sanon: ”Luulenpa, että tämä avaukseni varsinaisesta asiastaan on nyt puoleltani loppuun käsitelty”. Kun nyt katselin viime käyntini jälkeen palstalle tullutta, täytyy vielä käydä. Täällä on nimittäin ylistetty Sipilän esittäneen ryhdikästä johtajuuttaan hallituksensa erolla. Toisaalta on kyllä myös nähty se luikuruutena ja samanlaisena kuin kapteeni ensimmäisenä jättäisi uppoavan laivan.

Sipilä on kyllä elämässään osoittanut menestyksekästä johtajuuttaankin - insinöörinä ja bisnesmiehenä. Arvostan toki osaavia insinöörejä ja taitavia bisnesmiehiäkin. Politiikassa kuitenkin tarvitaan muita taitoja, joista yhteistyökyky ei ole vähämerkityksellisin. Varsinkin hallituksen johdossa on otettava huomioon perustuslain rajoitukset toiminnalleen.

Monet laillisuusasiantuntijat ovat tulleet julkisuuteen kritisoimaan vahvastikin Sipilän ja hänen hallituksensa toimintaa tuossa sote- ja maakuntasopassa. Myös hallituskumppaneissaan on herättänyt närää se, että Sipilä teki tekosensa siitä heille ennakkoon mitään ilmoittamatta. Varsin taitamatonta ja hallituskumppaneitaankin kohtaan halveksuntaa osoittavaa menettelyä tuollainen.

Tässä vielä yhden professorin näkemyksiä kyseisen asian tiimoilta lähinnä laillisuuden näkökulmasta nähtynä (kannattaa lukea lisää lopussa olevasta linkistä):

Professorin jäätävä sote-paperi paljastui: Sipilän hallitus ”uppiniskainen” – ”Jokaisen luvattava, ettei koskaan ryhdy tällaiseen”. Julkisoikeuden apulaisprofessori Pauli Rautiaisen lausunto eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnalle on karua luettavaa:

”Se aika, joka valtiosääntöasiantuntijoille on annettu tähän kuulemiseen valmistautumiseen, on lyhyydessään aivan mieletön. Se ei ole mahdollistanut yksityiskohtaista tarkastelua siitä, kuinka hyvin hallituksen vastineet ovat yhteensopivia perustuslakivaliokunnan viimeisimmän lausunnon kanssa”.

”Olen myös huolissani siitä uppiniskaisuudesta perustuslakivaliokunnan valtiosääntöoikeudellisia huomioita kohtaan, joka ilmenee muun muassa hallituksen vastineista. Sellainen on ollut aiemmin suhteellisen vierasta valtiosääntökulttuurillemme. Sote- ja maakuntauudistusta koskevien hallituksen esityksien valmistelu ja käsittely erinäisine kummallisuuksineen, joihin esimerkiksi perustuslakivaliokunta on kiinnittänyt lausunnoissaan huomion, ei ole kunniaksi valtioneuvoston lainvalmistelutyölle eikä kaikin osin eduskunnallekaan”.

Rautiainen toteaa lausuntonsa useassa kohdassa, että hallituksen antama vastine perustuslakivaliokunnan lausunnon jälkeen ei korjaa perustuslakivaliokunnan havaitsemia puutteita. Rautiaisen mielestä hallituksen asenne on ollut jopa ”opponoiva” perustuslakivaliokuntaa kohtaan.

https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/274381-professorin-jaatava-sote-paperi-paljastui-sipilan-hallitus-uppiniskainen-jokaisen

Joo, taitaa pitää paikkansa se vanha sanonta ”suutari pysyköön lestissään”. Jos Sipilä olisi pysynyt vain insinöörin, yritysjohtajan ja bisnesmiehen ”lestissä” hän varmaan olisi alallaan arvostettu edelleen ja voisi jäädä sellaiseksi jälkeenpäinkin. Poliittisen toimintansa perusteella häntä ei voida kovin korkealle arvostaa, ilmeisesti niin eivät tee edes kepua kannattaneet, kun puolueen kannatus on romahtanut, eikä hänestä jäävää jälkikuvaa varmaankaan tuoda esille kannustavana vaan pikemmin varoittavana esimerkkinä.

Ps. Tuli varmaan turhan kitkeräsävyinen kirjoitus. Siihen saattoi vaikuttaa tuo suomalaisten kovin kehnona tänäänkin jatkunut menestys urheilurintamalla. Siihen ei tosin Sipilä ole syyllinen;))

• Vielä pieni lisäys, joka täydentänee mukavasti tuota aviotani Sipilästä:

Alma-media - joka ei liene ainakaan vasemmistolainen - on taas julkaissut poliitikkopörssin, jossa poliitikot asetetaan järjestykseen heidän kansalta saamansa arvioinnin mukaan. Siinä presidentti Niinistö on ylivoimainen ykkönen, hyvin selvä kakkonen on Pekka Haavisto ja kolmonen - minulle ehkä yllättäen - on Li Andersson. Ehkä vielä suurempi yllätys minulle on, että neljänneksi sijoittuu Antti Häkkänen puolueensa puheenjohtaja Petteri Orpon jäädessä yhdeksänneksi. Tarkemmin ajatellen olen kyllä samaa mieltä. Juha Sipilä näkyy olevan "pörssissä" sijaluvulla yksitoista. En ole pahasti eri mieltä siitäkään.

Tästäpä näette nuo kaikki:

https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/274411-poliitikkoporssi-petteri-orpolle-tyly-tulos-nuori-ministeri-heittamalla-ohi

Hyvää yötä!

• aviotani = arviotani

• OpeOulusta
        kapi_ kirjoitti:

aviotani = arviotani

Tiedetään, että olet avioton poika korvesta ja myös se, että kansakoulupohjalta et osaa kirjoittaa.

• tulipahan.mieleen

Eikös poikasikin ole insinööri ja bisnismies? Ominstamansa autotehtaan johdosa. Mitähän ajattelisi jos tietäis mitä isukki tänne kirjottelee. Laittasinkohan noita Karjaalle.

• Kansa.on.5.6Miljoonaa
        kapi_ kirjoitti:

Vielä pieni lisäys, joka täydentänee mukavasti tuota aviotani Sipilästä:

Alma-media - joka ei liene ainakaan vasemmistolainen - on taas julkaissut poliitikkopörssin, jossa poliitikot asetetaan järjestykseen heidän kansalta saamansa arvioinnin mukaan. Siinä presidentti Niinistö on ylivoimainen ykkönen, hyvin selvä kakkonen on Pekka Haavisto ja kolmonen - minulle ehkä yllättäen - on Li Andersson. Ehkä vielä suurempi yllätys minulle on, että neljänneksi sijoittuu Antti Häkkänen puolueensa puheenjohtaja Petteri Orpon jäädessä yhdeksänneksi. Tarkemmin ajatellen olen kyllä samaa mieltä. Juha Sipilä näkyy olevan "pörssissä" sijaluvulla yksitoista. En ole pahasti eri mieltä siitäkään.

https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/274411-poliitikkoporssi-petteri-orpolle-tyly-tulos-nuori-ministeri-heittamalla-ohi

Hyvää yötä!

Ei kansa ole muutaman mielipide.
        Eikö tuo jo pitäisi noin kokeneella iällä olla tullut nähdyksi.
        Hyvää yötä.

• kepupaniikki
        kapi_ kirjoitti:

Vielä pieni lisäys, joka täydentänee mukavasti tuota aviotani Sipilästä:

Hyvää yötä!

Li Andersson on raikas tuulahdus kovin miehisessä puoluejohtajakentässä. En ole Vasemmistoliiton kannattaja, mutta se täytyy sanoa että Li Anderssonissa on suoraselkäisyyttä ja seisoo sanojensa takana arvostettavalla tavalla, toisin kuin nämä pukuheput dinosaurukset. Siinä olisi suurempien puolueiden puheenjohtajilla petrattavaa. Hatunnosto nuorelle naispoliitikolle.

• Pöljää.lainailla

Olisit Leninin sanomisia lainannut marraskuussa 1917 kun oli yllyttämässä aseelliseen kapinaan SDP puoluekokouksessa demareita. Jonka sitten tekivätkin tammikususa 1918.
      Teikäläiset olisi myös sinne punakaartiin menneet.

Kun lainaillaan puna professoreita, onko siinä järkeä, ei heille ole koskaan muut kuin vasemmisto mitään.

• pankkouunolle

Heikkolahjaisuutesi oikein loistaa kuin lantatorakan selkäpanssari auringonpaisteessa pankkomajuri. Olivatko tässä keskustelussa aiheina Lenin, punakaarti ja sadan vuoden takainen SDP:n puoluekokous? Professoreista sinun ei kannata puhua mitään apukoululaisen kyvyilläsi. Alat aina hölöttämään irrelevantteja asioita silloin, kun Kepussa sakkaa. Nytkin Sipilä sekoilee taas siihen malliin, että Kepun kannatus ottaa reippaasti takapakkia jo seuraavaa gallupia ajatellen saati varsinaisia vaaleja. Olet pelkkä tyhjänhuutelija.

• M.O.T

Kyllä JKK on voimissaan ja hyvässä vedossa. Mistäkö sen huomaa?

Sen huomaa suoraan kuinka kepuliin on sattunut, kun lukee vihaviestien, ja muun alatyylisen kirjoittelun, määrän ja kommenttien poiston tästä Korhosen avaamasta kommenttiketjusta.

Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      224
      1958
    2. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1758
    3. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      54
      1216
    4. Onko telepatia totta

Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      80
      1055
    5. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      17
      998
    6. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      15
      940
    7. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      46
      855
    8. Nainen, olen niin pettynyt

Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      89
      844
    9. Ootko nainen jo rauhoittunut

Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      70
      792
    10. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      42
      784
    Aihe