Naapuri ruokkii variksia

Aamumeteli

Meillä on hyvä omakotitalo hyvällä alueella, mutta naapuriksi osui pariskunta, joka ruokkii variksia ja oravia yli ymmärryksemme. Olen sanonut heille usein, että kaikessa saisi olla tolkku, mutta he eivät välitä puheistamme. Nyt variksista ei ole ihan yhtä isoa haittaa kuin kesäisin.

Lisäksi huomasimme, että he vievät avokompostiin ruoanjätteitä, joten pelkäämme, että piakkoin vaivana ovat pienjyrsijät tai rotat. Jos alamme valittaa, naapurimme varmaan tietävät, kuka on kirjelmöinyt, koska olen heille jo maininnut varistenruokkimisesta.


Oikeasti me emme kärsi variksista edes niin paljon kuin toinen lähinaapureistamme, koska heidän talonsa makuuhuoneet ovat juuri siihen kuusikkoon päin, missä varikset raakkuvat aamuisin melko äänekkäästi. Olemme olleet heidänkin kanssaan puheissa ongelmastamme.

25

4294

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juippi

      Ei variksista ole niin paljon haittaa luonnolle kuin ihmisistä

      • Anonyymi

        Samaa mieltä.


      • Anonyymi

        Samaa mieltä.


    • tietoa

      Lintujen ruokintaa ei voi säännöstellä, vaan kerran aloitettua ruokintaa pitää jatkaa talven yli. Ruokintapaikan lintujen lajia tai määrää ei voi säännöstellä.

      Voithan itse laittaa lapun linnuille "variksilta kielletty" tai mennä henkilökohtaisesti paikalle järjestyksenvalvojaksi.

      Itse asiassa lintujen ruokinnasta häiriintyvä henkilö ei kuulu toisten ihmisten asuinympäristöön. Minä en muuten ruoki lintuja, mutta mielestäni on hienoa, että jotkut näin tekevät.

      • Aamumeteli

        Voi hyvät hyssykät! Naapuri on myös innokas kalamies ja nakkoo perkeet lintujen ruokintapaikalle, joten siellä parveilevat lokitkin kirkuen. Ei ole enää normaalia sen voin vannoa.


        Variksetkin lentävät kaukaa tietäen, mitä kohti suunnistaa, joten uskallan jo sanoa, että tolkku saisi kaikessa olla. Ymmärrän hyvin sen, että ruokkii lintuja talvisin, mutta miksi myös kesäisin.


      • Anonyymi

        Lapun variksille laittaja syyllistyy syrjintään. Vähän sama kun ihmiset aikoinaan ihonvärin perusteella. Ne ovat verrattavissa toisiinsa. Mutta onneksi varikset eivät voi pahastua sillä tuskin he ovat oppineet lukemaan, vaikka hyvin älykkäitä lintuja ovatkin.


    • Varismies

      Säästää jätemaksuissa kun vie jätteet variksille.
      Lisäksi varisten elämä helpottuu.
      Varikset alkaa raakkua talvella sen verran myöhään,että on ihmisten aika nousta aamuteelle ja lehden hakuun raakkumisen alettua,toimivat samalla herätyskellona.

      • Anonyymi

        Tosi on. Kello 6 koputtaa varis jo ikkunaan, että keitä kahvit, syö leipää ja anna loput minulle ja vähän vielä lisääkin. Jos ei heti tajua, niin seuraavaksi varis nakkelee peltisen harjakaton päältä kiviä alas, jotka vierivät hyvinkin äänekkäästi peltiä pitkin maahan asti ja niin kauan että ihminen lopulta nousee sängystä. Sen parempaan ei pysty edes herätyskello. Kyllä jokaisella täytyy olla oma varis herättämässä.


    • variksia

      Kieltäkää naapureilta lintujen ruokinta ja avokompostit. Minä valittaisin välittömästi. Erehdyin kerran laittaan pikkulinnuille ruokaa ja eikös heti ollut variksia & harakoita joka paikka täynnä. Kyllä loppui siihen ruokinta.

      Varikset ovat oikein riesa jossain paikoissa. Kun asuin paritalossa, sain ihan rauhassa ruokkia oravia, mutta kun muutin omakotitaloalueelle niin siellä se varis ongelma alkoi. Täytyi heti lopettaa koko ruokinta homma. Ostin kompostorit ja mitään eläimille syötävää ei voi jättää mihinkään niiden saataville.

      Minä en noin jääräpäistä naapuria hyväksyisi, enkä kärsisi variksia. Ottakaa järeimmät aseet, jos muuten ei ole vaikutusta. Jos naapurit heittelee ruokaa niin sotkekaa ne jollain litkulla tai keksikää nyt ihmeessä jokin keino sabotoidaksenne ne ruokinta hommat. Minä laittaisin kyllä kaikki aivosolut liikkeelle jotta ei tarvitsisi sellaisesta kärsiä.

      En vaan ole tottunut noin välinpitämättömiin naapureihin, koska olen aina saanut asiohin muutosta! Viimeksi jouduin jääräpäistä äijää oikein nokasta vääntään. Ensin uhitteli, mutta ei auttanut muuta kuin nöyrtyä, koska löin luun kurkkuun. Olen nainen, mutta pärjään älykkyydelläni ja kekseliäisyydellä nujertaakseni kaikki vikuroijat!

      • nro1

        Erinomainen ja hyväksitodettu ratkaisu on ilmakiväärin osto. Siihen kun vielä kiikaritähtäimen hankit niin hyvä tulee. Sitten ei muuta kun jostain parvekkeen oven raosta variksia tähtäilemään. Sitten kun muutama lintu saa siipeensä osuman ja naapurin katti syö elävältä niin johan oppii linnut varomaan. Jos naapureita ei haittaa melu niin voit koittaa haulikolla. Sillä saa jo useamman linnun kerralla.


      • wertygvbhu
        nro1 kirjoitti:

        Erinomainen ja hyväksitodettu ratkaisu on ilmakiväärin osto. Siihen kun vielä kiikaritähtäimen hankit niin hyvä tulee. Sitten ei muuta kun jostain parvekkeen oven raosta variksia tähtäilemään. Sitten kun muutama lintu saa siipeensä osuman ja naapurin katti syö elävältä niin johan oppii linnut varomaan. Jos naapureita ei haittaa melu niin voit koittaa haulikolla. Sillä saa jo useamman linnun kerralla.

        Ilmakiväärillä ei saa ampua lintuja.
        Haulikkoa varten tarvitaan metsästyskortti ja aseen kanto sekä hankinta lupa.
        Ja tarvitaan myös tarkka selvitys poliisille mihin tarkoitukseen ase tulee, tuohon tarkoitukseen ei aselupaa saa.
        Lähimpään asuin taloon oltava matkaa 100 metriä myös.


      • Jeesus
        wertygvbhu kirjoitti:

        Ilmakiväärillä ei saa ampua lintuja.
        Haulikkoa varten tarvitaan metsästyskortti ja aseen kanto sekä hankinta lupa.
        Ja tarvitaan myös tarkka selvitys poliisille mihin tarkoitukseen ase tulee, tuohon tarkoitukseen ei aselupaa saa.
        Lähimpään asuin taloon oltava matkaa 100 metriä myös.

        Kuka idiootti vastaa 9v vanhaan kommenttiin


      • Anonyymi
        Jeesus kirjoitti:

        Kuka idiootti vastaa 9v vanhaan kommenttiin

        Niinpä!


      • Anonyymi
        Jeesus kirjoitti:

        Kuka idiootti vastaa 9v vanhaan kommenttiin

        Kuka idiootti niitä AVAILEE täällä monista aiheista!


      • Anonyymi
        Jeesus kirjoitti:

        Kuka idiootti vastaa 9v vanhaan kommenttiin

        Niinpä!
        Huomioi, että ihmisiä vaivaavat aina samat asiat vuosikymmenestä toiseen ja miksi vaivautua aina aloittamaan uutta keskustelua jos löytää jostakin samanaiheisen kun mihin itse haluaa oman kommenttinsa tuoda.
        Ja sinäkin vastasit vanhaan kommenttiin.
        Enkä ole ap.


      • Anonyymi
        Jeesus kirjoitti:

        Kuka idiootti vastaa 9v vanhaan kommenttiin

        Samaa kuin kysyisi, kuka LUKEE 9v vanhoja kirjoituksia ? :)


    • Anonyymi

      Ampukaa ne linnnut ja lopuksi itsenne!

    • Anonyymi

      Laittakaa ne kuuluisat korvatulpat,linnut pitää ääntä, niinkuin naapuritkin!

      • Anonyymi

        Ihmisiset täällä enemmän harmia aiheuttaa kuin
        luonto ja eläimet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmisiset täällä enemmän harmia aiheuttaa kuin
        luonto ja eläimet.

        Pitäisi nauttia luonnoneläimistä,jos niitä ei olisi.Ei linnun laulua kuuluisi,olisiko sitten eläinten vihaajilla hyvä olla?


    • Anonyymi

      Eläinten vihaajat saisivat ampua itsensä, jos elämä tuntuu olevan kärsimystä maailmassa jossa on muitakin eläinlajeja kuin ihminen.

    • Anonyymi

      En näe tuossa mitään ongelmaa paitsi tuon avokompostn. Saako sellaisia enää olla? Käsittääkseni omakotialueella, kaupungissa avokompostit ovat kielletty juuri rottaongelman vuoksi. Maatuvaa lehti- jakasvijätettä varten sellainen kai saa olla , mutta ei siihen saa viedä ruokajätteitä..
      Kalojen perkuujätteet menevät kyllä hetkessä parempiin suihin joten siitä en olisi huolissani. .
      Jos omakotitalo on pienessä maalaispitäjässä, kunnassa jossa ei ole kaavaa, niin omakotitalo on melkein kuin kesämökin korvike. Kesänökkillähän ihminen voi ruokia vaikka kettua tai ilvestä, mitä se kenellekkään kuuluu. Mutta taajama- alueellaa tuo komposti- juttu mietityttää.
      Ja sitä paitsi varisten ruokkiminen on hauskaa ajanvietettä muutoinkin. Itse kyllä ruokisin lintuja jos asuisin hieman syrjemmässä ja omakotitalossa,mutta avokompstia en pitäisi kuin ehkä korkeintaan puutarhajätteitä varten, sinne ei voi ruokaa jättää, on kielletty taajama- alueella, kesämökeilläkään ei suositella sellaista pidettävän, biojätekompostin tulee olla suljettu tila, jossa lämpötila pääsee nousemaan ja jottan maatumisprosessi lähtisi käyntiin koska .eihän se jäte maadu mihinkään jos lämpötila ei nouse, se jäte vain mätänee pitkän, pitkän ajan kuluttua ja tuottaa ympäristöönsä hajuhaittoja ja houkuttelee alueelle kettuja, supikoiria, ilveksiä ja ehkä isompiakin eläimiä.

      • Anonyymi

        Tämä mutta minua nuo izommat eläimet ei haittaa mutta rotat iso ongelma suomessa. Tuhoavat kaiken ja lisäääntyvät valtavasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä mutta minua nuo izommat eläimet ei haittaa mutta rotat iso ongelma suomessa. Tuhoavat kaiken ja lisäääntyvät valtavasti.

        Jos ei ruokaa heitä isoja määriä, kyl ne linnut syö itse kaiken hyvin tarkasti. ei siinä rotille jää. TIESITTEKÖ ETTÄ VARIKSET JA HARAKAT tuhoavat jyrsijöitä ?


    • Anonyymi

      Pulu pulpul

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4623
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2259
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1784
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1518
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      28
      1448
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1308
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe