Mitkä teillä on olleet ne pahimmat oireet?
Onko ollut pitkiå aikoja ettei jaksa/pysty esim.suihkuun?
Pahimmat masennusoireet
22
345
Vastaukset
- awdfasdvasvdf-83
mitään mielialalääkkeitä ennoo ainakaan koskaan syöny enkä terapeuTTIlla (kaan) käyny diaknooseja haaliskelemassa, joten en tiiä mitä tiloja ja reaktioita kaikista kemiallisista kamoista voikaan tulla, eli siinä mielessä mulla on ihan luomuoireita vain. Suihkuun menoa mulla rajaa lähinnä se, että sielä on useimmiten vastassa koleaa vettä, koska talo lämpiää puilla, jotka ovat useimmiten katoksessa lumen peitossa naulaisten romulautojen takana. Saunontataukoa on kyllä väliin tullut viikko parikin, eli myös suihkutaukoa. Saunaankaan en enää siinä ilta8 ja -10 välillä riennä, vaan voip männä yökahteen.
Ennenkaikkea jumittaa töihinlähtö (maatilan hommat), eli navetalle meno venyy aamusta ja illasta, tuntikaupallakin tarvittaessa Yöunetki jää aina sinne 4-6 tuntiin, vaikka iltapivin pirusti haukottaa ja pitemmän aikaa netissä istuttuaan nukahtaa meinaap. Joskus sitten lipsahtaa viikonloppuna ja herää klo 12 ja hoksii notta ois kai tuota voinu 3,5 h sitten jo kävästä hommisa. Illalla sama juttu, että ne hommat jotka on tavallisesti tehny 5 ja 8 välillä, voi tehäkki yökahen ja neljän välillä. Sitä kö tuone ulos lähtee niin valpastuu ja tekeehi yhtäkkii mieli tehä kaikki rästihommelit putkeen pois alta.
Sitten on kertyny kaikkia juoksevia asioita ja töihin liittyviä juttuja jotka ois jo kuukaisia sitten ollu hyvä tehä pois alta. On tuola puolitoista aanelosta rästissä olevia töitä muistissa, ja välillä saan sitä sumaa vähän lyhennettyy.
Mutta semmosta nykyään, välillä lohdutetaan itseä nälällä ja väliin mässsäellen, en kuitenkaan bulimeeraa ja paino pysyy vakaana. Hommiin jaksaa monesti tarttua vasta kun on kyllin fakkiintunut lojumiseen ja vatulointiin. Kyllä se jappasu on se, mikä miestä eniten syö, tai yleensä syö
No en tiiä onko tämä ulkopuolisen nähen ihan virallista masennusta vai mitä, mutta hyvää tämä ei ainakaan tee. Tosin jos aluisin kaupungissa niin oisin varmaan vielä masentuneempi- LuontoYstäväniOn
Tekeminen auttaa masennuksessa. On tärkeetä että tuntee itsensä tarpeelliseksi joillekin, ihmisille tai eläimille. Kaupungissa tyhjän panttina on kuin tippuisi mustaan aukkoon. Kukaan ei tarvi, kukaan ei välitä.
Minut pelasti aikoinaan tytär. Hänen vuokseen oli pakko yrittää. Nyt on aikuinen, joten olen tarpeeton. Otan eläimiä hoitoon jotta saan huolehtia edes joistain. Ja on seuraa. Maalla asuminen olisi unelma. Saisi olla luonnossa. Kaupungissa rahattomana vain kadehtii muita, joilla mahdollisuudet. - terveilmanlääkk
Lukekaa matti tolonen ja mielialalääkkeet netistä. kannattaa lukea myös seur. kirjat:
Peter Götzsche: Tappavat lääkkeet ja järjestäytynyt rikollisuus sekä Sven Olof Jakobsson:
Mielen vaarat. - xdfbdfg
LuontoYstäväniOn kirjoitti:
Tekeminen auttaa masennuksessa. On tärkeetä että tuntee itsensä tarpeelliseksi joillekin, ihmisille tai eläimille. Kaupungissa tyhjän panttina on kuin tippuisi mustaan aukkoon. Kukaan ei tarvi, kukaan ei välitä.
Minut pelasti aikoinaan tytär. Hänen vuokseen oli pakko yrittää. Nyt on aikuinen, joten olen tarpeeton. Otan eläimiä hoitoon jotta saan huolehtia edes joistain. Ja on seuraa. Maalla asuminen olisi unelma. Saisi olla luonnossa. Kaupungissa rahattomana vain kadehtii muita, joilla mahdollisuudet.Sikiköhän kaupungit niin ylen koiraisia ovatkin; että olisi niitä elikkoja, joista pitää huolta. Lapsiahan on yhä vähemmän, varsihi tällä some-koodari-irtosuhde-avopari-tinder,-snäpsät-feispuuk-baari-uskonnottomuus-ilmastotalkoo- ruokataiteilu-ikäryhmällä. Sitten otetaan koira, uhhuh ja puuh. Ei kai siinä jos pystyy tottumaan hulvattomaan koiramäärään, mutta minä en vaan jaksaisi. Koirailu on kuin joku kengurupallo-, rupikin kuutio- tai virtuaalilemmikkivillitys joka on jäänyt täysillä päälle ja jumiinkin vielä.
- Se on tuo kaupungissa kuleksinta, kun halkoja täytyy paljon taajamiin ja uuslähiöihin kuskata,verraten vähän samaa näin maaseutulaisen näkökulmasta kuhin käyskentelisi puupellolla josson pelkkää metsäyhtiöitä miellyttävää tikkusuoraa mäntyä, näkyvyys kilometrin joka suuntaan eikä mitään lahoja, naavaa, satumetsämäisyyttä, trakiikkaa...
Maalla on sentään monipuolisuutta eläinvalikoimassa: pikkuvarpusia, harakoita, variita, lehmiä - Ruusujen.Tuoksu
Ravitsemus on tärkeää, monesti masennuksen takana voi olla joku puutostauti. Vitamiinit, rasvahapot ja rauta tärkeät. Itsellä vei voimat ja masensi vastoinkäymisten lisäksi alhaiset ferritiinitasot, siis rauta. Hemoglobiini ei kerro totuutta raudanpuutoksesta.
- drthrdtyjhr
Minusta vähän helppoheikkimäistä aatella että niinkin monimutkainen ongelma ku masennus lähtisi syömällä. Mukavaahan se tietenkin olisi vaan mättää itsensä tainnoksiin eikä ollenkaan lähteä puhumaan kenenkään kanssa, korjailla huonoja läheisvälejä tahi tunnustella kellekään omia syntejään, kuidenka mukanakanto ja salassapito hyvinkin voi masentaa.
Ainahan on toki lohtusyömistä josta tulee ähky ja pirteys, jotka pitävät masennuksen hetken aikaa pois mielestä. Ravinteiden puutteesta johtuvaa väsymystä, uuvuntaa, saamattomuutta, tokkuraisuutta jms:ta ja vastaavia tiloja en kuitenkaan sanoisi masennukseksi. Täytyy eroittaa henkinen masennus (kuten tunnelama, läpipuhumatta olevat vaikeat asiat yms. näistä selvistä ravinteidenpuutostiloista. - Ruusujen.Tuoksu
drthrdtyjhr kirjoitti:
Minusta vähän helppoheikkimäistä aatella että niinkin monimutkainen ongelma ku masennus lähtisi syömällä. Mukavaahan se tietenkin olisi vaan mättää itsensä tainnoksiin eikä ollenkaan lähteä puhumaan kenenkään kanssa, korjailla huonoja läheisvälejä tahi tunnustella kellekään omia syntejään, kuidenka mukanakanto ja salassapito hyvinkin voi masentaa.
Ainahan on toki lohtusyömistä josta tulee ähky ja pirteys, jotka pitävät masennuksen hetken aikaa pois mielestä. Ravinteiden puutteesta johtuvaa väsymystä, uuvuntaa, saamattomuutta, tokkuraisuutta jms:ta ja vastaavia tiloja en kuitenkaan sanoisi masennukseksi. Täytyy eroittaa henkinen masennus (kuten tunnelama, läpipuhumatta olevat vaikeat asiat yms. näistä selvistä ravinteidenpuutostiloista.Ei ne helppoja asioita olekaan ja tiedän itse mistä puhun kun olen menettänyt kaiken elämässäni yksi kerrallaan. Mutta siinä tilanteessa ei jaksa syödä tai vahtia että saa ravintoa ja tervellistä ruokaa niin pitkän ajan kuluessa tulee puutostiloja. Mätin kaikkea kuraa mitä sattui osumaan kohdalle, ei kunnollista ravintoa. Ja makasin sängyssä.
Tietty terapeutille kannattaa mennä ja jutella ihmisten kanssa. Jokainen selviää omalla laillaan. Jos on jotain umpisolmuja elämässä niin niitä on hyvä ratkoa terapeutin kanssa.
Ajattelin vinkkinä sanoa, että on olemassa näitä mielenterveys-chatteja, ja esim. kirkon auttava puhelin ja chat. Jos on päihdeongelmaakin (alkoholi aiheuttaa masennusta sekin) niin on Ehyt ry.llä neuvontapuhelin.
Jos vaan on valmis ottamaan apua vastaan niin sitä kyllä saa. Musiikki on myös terapeuttista, kaunis ja voimaannuttava musiikki. Voi palata niihin muistoihin, mitkä muistaa hyvänä ja millaista oli kun sai rakkautta ja iloa. Tarttuu siihen iloon ja huumoriin aina kun se vähäkään muistuu mieleen tai kohtaa päivässä, ei niihin negatiivisiin puoliin. - fgbdsghdfghdfh
Musiikki on kyllä hyvä valinta, joskin menee ensi/oheisavusta eikä pitemmän pääle kuohi ja paranna aivan pohjulti. Otaksun ainakin vahvasti niin. Tosin en lähtisi millään radiomusalla hoitamaan itseäni. Sieltä harvoin tulee yhtään mitään siedettävää, varsinkaan nörtsiltä, elyksiltä ja passolta. Pelkkää voihkintaa, ulinaa, uikutusta ja määkivää älinää. Hokee vaan mielessään: lopetalopetalopetalopeta sinäturrpakiinninyt Hillljaaa.
Sen sijaan HB (2002-2016) https://www.youtube.com/results?search_query=hb on minulle ollut aika hyvä ensiavu erääseen aikaan. Tok myös samanhenkinen mutta joutuisampi hurrimeininki maistuu https://www.youtube.com/results?search_query=golden resurrection - Ruusujen.Tuoksu
fgbdsghdfghdfh kirjoitti:
Musiikki on kyllä hyvä valinta, joskin menee ensi/oheisavusta eikä pitemmän pääle kuohi ja paranna aivan pohjulti. Otaksun ainakin vahvasti niin. Tosin en lähtisi millään radiomusalla hoitamaan itseäni. Sieltä harvoin tulee yhtään mitään siedettävää, varsinkaan nörtsiltä, elyksiltä ja passolta. Pelkkää voihkintaa, ulinaa, uikutusta ja määkivää älinää. Hokee vaan mielessään: lopetalopetalopetalopeta sinäturrpakiinninyt Hillljaaa.
Sen sijaan HB (2002-2016) https://www.youtube.com/results?search_query=hb on minulle ollut aika hyvä ensiavu erääseen aikaan. Tok myös samanhenkinen mutta joutuisampi hurrimeininki maistuu https://www.youtube.com/results?search_query=golden resurrectionRadiosta tulee tosiaan mitä tulee. Mut toi sinun linkki? Death Metallia masennukseen? Vai mitä toi on? Minusta se ei kyllä ruoki kauheesti ainakaan mitään sisäistä positiivisuutta mutta voi ehkä auttaa purkamaan jotain aggressiviisuutta. Jos haluaisi purkaa vaikka surua niin joku klassinen käy. Jos haluaa energiaa niin Mozart on hyvä valinta. Mozartin sanotaan parantavan suorituskykyä.
Itse kuuntelen tällä hetkellä romanttista musiikkia kun kaipaan nyt rakastettuani. Spotifyyn voi kerätä itselleen miellyttävän soittolistan jne.
Huomenna taas aamusta uimaan ja ulkoilemaan niin saa purettua paljon fyysiseen tekemiseen. Näin kaupungissa ei ole edes lumitöitä mitä tehdä. - dfvbsdfbdzf
Sanat ovat kaukana deathista ja laulu kaunista. Ei pirä antaa ulkomuodon hämätä. Ihan suomalainen jo lopettanut gespelbändi. No se ruotsalainen meno oli vähän rankempaa toki. Siinäkään ei kyllä lauleta deathmäisen mureasti vaan kiikataan varsin korkealta
- Hannu-83
Ruusujen.Tuoksu kirjoitti:
Radiosta tulee tosiaan mitä tulee. Mut toi sinun linkki? Death Metallia masennukseen? Vai mitä toi on? Minusta se ei kyllä ruoki kauheesti ainakaan mitään sisäistä positiivisuutta mutta voi ehkä auttaa purkamaan jotain aggressiviisuutta. Jos haluaisi purkaa vaikka surua niin joku klassinen käy. Jos haluaa energiaa niin Mozart on hyvä valinta. Mozartin sanotaan parantavan suorituskykyä.
Itse kuuntelen tällä hetkellä romanttista musiikkia kun kaipaan nyt rakastettuani. Spotifyyn voi kerätä itselleen miellyttävän soittolistan jne.
Huomenna taas aamusta uimaan ja ulkoilemaan niin saa purettua paljon fyysiseen tekemiseen. Näin kaupungissa ei ole edes lumitöitä mitä tehdä.Tok se mozart ja muut vanhat ovat kaunista, ja käsittääkseni huomattavan monimutkaista ja älykästäkin kaiken lisäksi kun aattellee ettei oo mitään miksereitä ja muuta avuvempaimistoa ollu silloin. On piirelty vain nuottia paperiin sulkakynäsellä.
Minä silti aattellen että täytyy olla myös sanasto kappaleessa. Sanojen avulla sävel maistuu paremmalle ja sävelen avulla sanat muistaa ja kuulostavat komeammilta kuin että jos vain kuulisi jonkun vanhan mummon ääni horjuen lurittelevan sanat läpi, kuin runon.
Sanoistahan täytyy saada selvää. Siksi ei death tahi muu darkimpi meno nappaa. Ei ne oikeestaan herärä mitään tunnelmia, pitäävät vain paatumuksessa ja tonninseteli-ilmeen naamalla.
HB:llaki on kyllä muutammia rasittavia renkutuksia, kuten supermies ja perkeleitä mutta esimerkiksi https://youtu.be/aZ6-PZLwAEA?t=3 ja https://youtu.be/ggvANPUiw-E?t=5 ja https://youtu.be/kkVblSwgi44?t=1 ovat sieltä miellyttävämmästä päädystä - PuhuJollekinJaJoillekin
Sinulle "awdfasdvasvdf-83" kaikki sympatiani raskaissa hommissasi maatilalla. Varmaan on paha masentuessa kun hommat odottaa tekijäänsä. Minua jäi kiinnostamaan, että yksinäänkö asut ja hommailet? Ja sitten jos yksinään olet vastuussa kaikessa, kiinnostaa että onko sinulla eläimiä kuten lehmiä, jotka pitäisi lypsää? Ajattelin vain, että jos on eläimiäkin tilallasi, niin avun hakeminen sulla tosi tärkeää ajoissa, etteivät masennuksestasi joudu eläinkuntakin kärsimään. Joskushan tulee luettua ikäviä kertomuksia eläinten laiminlyönneistä, joissa varmaankin useinmiten on takana huono kunto ja masentuneisuus vastuullisella ihmisellä.
- Ruusujen.Tuoksu
PuhuJollekinJaJoillekin kirjoitti:
Sinulle "awdfasdvasvdf-83" kaikki sympatiani raskaissa hommissasi maatilalla. Varmaan on paha masentuessa kun hommat odottaa tekijäänsä. Minua jäi kiinnostamaan, että yksinäänkö asut ja hommailet? Ja sitten jos yksinään olet vastuussa kaikessa, kiinnostaa että onko sinulla eläimiä kuten lehmiä, jotka pitäisi lypsää? Ajattelin vain, että jos on eläimiäkin tilallasi, niin avun hakeminen sulla tosi tärkeää ajoissa, etteivät masennuksestasi joudu eläinkuntakin kärsimään. Joskushan tulee luettua ikäviä kertomuksia eläinten laiminlyönneistä, joissa varmaankin useinmiten on takana huono kunto ja masentuneisuus vastuullisella ihmisellä.
Mulla kävi sama mielessä että jos on eläimiä vastuulla niin pitää pyytää apua kunnasta tai naapureilta tai mistä kuuluu pyytää, ettei eläimet jää ilman hoitoa. Eläimet ja toiset ihmiset on syyttömiä siihen, että meillä menee huonosti tai ollaan sairaita. Samaten jos on vauva tai pieni lapsi hoidettavana niin on pakko pyytää apua, jotain sijaisperhettä jne jos ei ole omaisia saatavilla, sen avuttoman olennon takia. Meillä ei ole oikeutta jättää meistä riippuvaisia avuttomia olentoja heitteille vaikka itse ei jaksettaisi. Sen verran pitää välittää toisista että siirtää vastuun niille jotka jaksaa sen tehdä ja joille se sillä hetkellä kuuluu kun meillä ei ole voimia.
Mulla on kissa seurana, ja hän piristää mua tosi paljon, on hoidossa mulla muutaman viikon, on ollut jo vuosia aina kun tarvii paikkaa. On minun ilo ja just se joka pitää mut hengissä. Joku pieni velvollisuus piristää, jos ei ole liika raskasta. Aamulla hän herättää minut, tulee kehräämään korvan juureen. :) laitan ruokaa hänelle vaihdan juomaveden, putsaan hiekkalaatikon. Sitten hän haluaa mennä ikkunanlaudalle katsomaan ulos ja pitää päätä ulkona, ihmettelee lumisadetta, kun ulkona on rotukissalle liika kylmä. Sitten leikitään aamuleikit kun olen laittanut itselle aamupalan. On tosi ihana katti, ja on koko ajan vieressäni, missä sitten olenkin kotonani. Nytkin tuli tuohon kynsillään ilmoittamaan että hän on tässä vieressä, joskus haluaa maata näppiksellä kun kirjoitan :))) Kesällä hän käy ulkona tuossa pihalla. Kesällä ei masennu niin helposti, aurinko vaan tekee sen. Ja on tuoksuja ja valoa.
Pidetään huolta avuttomista.
- Pahinta
Joo siis ettei jaksa nousta kuin vessaan ettei laske alleen. Maata ja odottaa että kuolis pois.
- enkade
Mä en pysty niihin tekemisiin keskittymään, en tv:tä katsella tai lehtiä lukea, makaan vaan peiton alla. Ja kauppaan meno on vastenmielisitä, mut pakko kun yksineläjä oon.
- Toipuja
Mulla masennus/uupumus rajoittaa sosiaalisuutta ja sitä kautta ihmissuhteita. Monesti jätän vastaamatta puheluihin enkä pysty menemään mihkään sosiaalisiin tapahtumiin. En jaksa olla ryhmässä enkä seurata keskustelua. En kestä ylimääräistä pälpätystä ja hälinää. Muisti temppuilee ja aiheuttaa sen, etten muista maksaa laskuja tai joudun tarkistamaan samat asiat sata kertaa ja silti voin muistaa väärin. Jos pitäisi opiskella, en saisi tehtäviä tehtyä enkä pystyisi keskittymään lukemiseen. Nuo sos.tilanteet vie voimat täysin ja pahimmillaan menee pari päivää korjata tilanne. Sen sijaan ongelmaa ei ole pukemisessa, peseytymisessä tai kauppaan lähdössä.
ei suihkuun tarv. päivittäin mennäkään, huolehtia voi hygieniastaan muutenkin, esim. kasvojen pesu, kainaloiden sekä intiimialuiden pesu, hiuksia ei tarvetta pestä shampoota päivittäin kuivaa päänahka.
joo, aiheeseen siis koettu on masista, aloitekyvyttömyys sosiaalistentilanteiden pelko olleet ne pahimmat. riippuu tosin masennuksen tasosta, oireista, lääkityksestä mikäli sitä on, että kuinka pitkään toipumiseen menee, yksilölllistä.liikunta auttaa aina vähän, siis mikäli sen kykenee tekemään, kannattaa aloittaa rauhallisesti.
- Sairasmies
En ole varma sairastanko masennusta kun tuntuu olevan niin epätieteellistä diagnosointi ja lääkkeiden määräys siihen että epäilyttää oikeastaan koko touhu. No jos olen masentunut niin pahimmat oireet varmaan: itsemurhakeinojen suunnittelu, ruokahaluttomuus ja yleinen passiivisuus.
- Näinmulla
Kaupasta hain vaan jotain nopeeta hiilaria jolla mieli vähä koheni, jäätelöä ja sipsejä ja kaljaa. En jaksanut maksaa laskuja, tuijotin telkkaria enkä muista siitä mitään. Nukuin varmaan 15 h vuorokaudessa. Ei jaksanut suihkussa käydä eikä siivota tai tiskata.
- eihuonompia
Aivan kun omasta elämästäni kuvaus, keskikalja on masentuneen yksinäisen ystävä .
- Kiitos_HyväAloitus
Minä olen itsekseni istuskeleva kroonisesti masennusoireinen, tosin onneksi on heiluntaa olossa, ettei elämä liikaa jumitu, vaan välillä sujuu.
Asiat, joita on pakko ja jos on jokin määräaika sovittu, jolloin ulos mentävä, niin se auttaa. Muutoin minäkin jätän koko kehon suihkuttelut niin, että noin joka neljäs päivä vaan käyn. Siinä usein kynnys, en millään viitsisi.
Mutta mikä pahinta on, niin jätän hampaatkin pesemättä! Joskus menee niin nämä viikot, että jynssään huolellisesti tikuttaen ja nykyttäen hampaani joka toinen päivä, vain. Ihan kuin minulla masennus eniten heijastuisi just hampaiden pesuun ja kokosuihkuun ja sepä ottaa päähän ja on asia, jota en kehtaa ihmisille kertoa. Kauppaan menoakin vetkutan, kunnes kaikki loppuu enkä enää siedä tilannetta. Siinä olen vapaa, ettei ole sos. tilanteiden pelkoa eikä mitään paniikkihäiriötä.
Mieliala on sellainen, ettei asioita viitsisi ja olen passiivinen. Sitten tämä kaikki kostautuu, kun masentaa vain lisää, kun on laiminlyönyt perusasioitansa. Minusta tämä arjen pyöritys vaan on erittäin tylsää! Enkä saa järjestettyä vaihteluakaan itselleni, kun tulee vastaan se, että mikään ei kiinnosta. Anteeksi negatiivisuuteni, mutta sekin lienee jus masistyypin ominaisuus.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216665Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5562285- 1471867
- 851261
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa971042- 72970
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.87942Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10843- 32840
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon147767