Eteenpäin pitäisi päästä, mutta pyörät vaan pyörivät eikä auto liiku. Missä mättää?
Myöskään pysähtyminen ei onnistu normaalisti.
Miksi kitkarenkaat pyörivät tyhjää?
27
<50
Vastaukset
- SiinäSeSyy
Olisiko aivotoiminnassasi vajausta?....
- anonyymi_e7v
Todennäköisesti, koska olen kitkarenkaat valinnut. Vaikea löytää muuta selitystä.
- SiinäSeSyy
anonyymi_e7v kirjoitti:
Todennäköisesti, koska olen kitkarenkaat valinnut. Vaikea löytää muuta selitystä.
No hyvä, että sentään myönnät olevasi vajakki. Harva tällä palstalla sitä edes myöntää....
- thrht
Kuskissahan se vika on kuten sanoitt
- niinsevaanmeneehei
Niin ja jokainen on tunnetusti keskimääräistä parempi kuski. Oli muuten noin kymmenen autoa ojassa tänään melko suorilla teillä. Meni paloautoa ja ambulanssia joka suuntaan.
Tietyillä keleillä pitää vain nastat.
- paljunvetoon
Miksi miksi miksi edes aloitat jos pelimerkkisi ja ajo-osaamisesi perustuu muiden dissaamiseen eli oman osaamisen peruste on nastarenkaat niin silloin ollaan heikoilla lahjoilla ja asenteella kun siitä pitää ääntä ja ohjeistaa, vaikka oletkin jo 70 vuotta täyttänyt perussuomalainen punaniskainen juntti eikö?
Tämän vuosituhannen alusta olen nyt ajelut kitkoilla omissa autoissanin ja tuosta aloittammastasi tekstistä jää heti paskanmaku kun nyt valoista irtaudutaan niin todellakin monet nastarunkkailijat vain rahnuttavat ja rahnuttavat asfattia näkyviin kun meikäläinne olisi mennyt tai olen mennyt toista kaistaa ohi, kitkoilla.
Lisäksi ajelen usein erilaisilla autoilla päivittäin nastoilla ja kitkoilla, niin tavallisen juntti persun ajoissa ei eroa ole, eikä huomaa, kaikki on ajamista ja sen osaamisesta kun viimeinen turva vasta on renkaat ja aikalailla pienin syy yhtään mihinkään, onnettomuuteenkin.- VajakkiNastaSpede
Renkaat ovat AINA syy kolareihin, ja ulosajoihin. Kuskilla ei ole osaa eikä arpaa niihin.
- anonyymi_Xay
Olen kylläkin n. 35-vuotias Keskustan kannattaja. Mielestäni asioista pitää keskustella, vaikka kaltaisesi punaniskat ei siitä pidäkään. Kerropa vielä missä kohtaa dissasin muita?
Myönsin täysin avoimesti oman vajavuuteni kitkarenkaisiin sortuneena. Kerrankos ihminen erehtyy. Renkaat muuten ratkaisevat sen pidon ja ovat siten tärkein turvallisuusvaruste siinä eivät mitkään selitykset auta. Et ole mikään Kankkunen tosipaikan tullen, luulet vain liikoja itsestäsi. - VajakkiNastaSpede
anonyymi_Xay kirjoitti:
Olen kylläkin n. 35-vuotias Keskustan kannattaja. Mielestäni asioista pitää keskustella, vaikka kaltaisesi punaniskat ei siitä pidäkään. Kerropa vielä missä kohtaa dissasin muita?
Myönsin täysin avoimesti oman vajavuuteni kitkarenkaisiin sortuneena. Kerrankos ihminen erehtyy. Renkaat muuten ratkaisevat sen pidon ja ovat siten tärkein turvallisuusvaruste siinä eivät mitkään selitykset auta. Et ole mikään Kankkunen tosipaikan tullen, luulet vain liikoja itsestäsi.Montako vuotta sinulla on ajokokemusta? Ja eri renkailla, ja autoilla? Minulla on 38 vuotta, ja historiassa ei vielä yhtään kolaria. Voiko samaa sanoa sinusta? EI TAATUSTI! Ja huomaahan sen jo sepustuksestasikin. Olet koheltaja liikenteessä, joka luulee renkaiden pidoista aivan liikoja. Sellaiset kalmukit vaan joutuvat lähes aina tilanteisiin, josta saattavat nippa nappa selviytyä. Jos tuuri käy. Ja sitten ollaan niin kovia kuskeja että!...
- jgjgfjdgfdsf
Nastat auttavat vain lähinnä jäällä ja lamellit sitten lumella
- Lamelli
Miksi kitkarenkailla ajetaan kesällä. silloin ei ole lunta, jossa lamellit pitäisivät.
- aina.ei.onnista
Ei ne nastat auta, jos kuskin pää on tyhjä. Tänään yksi nastapelle täräytti kunnolla siipiaura-autoon. Tuli uudelleenmuotoilu lippispään auton molempiin päihin
- jaa_
No en tiedä miten renkaisiin liittyy tuo aura-auton auranleveys, joka on aika läheltä mennyt tänä talvena itselläkin parikin kertaa.
- puusilmälle
jaa_ kirjoitti:
No en tiedä miten renkaisiin liittyy tuo aura-auton auranleveys, joka on aika läheltä mennyt tänä talvena itselläkin parikin kertaa.
Käynti optikolla tai kallokuvauksissa voisi auttaa. On se aura-auto sen verran iso ja vilkkukin vielä katolla.
- normi_jyrsijä
EI voi jyrsijältä kovin korkeaa aivotoiminnan tasoa odottaa.
Ei tuon suorituksen eikä tämä ketjun perusteella.
- Nastoilla.22.vuotta
Itse vaihdoin autoa maanantaina ja minulle uuden auton, eli käytetyn auton alla on Savan kitkat. Aina ollut nastarenkaat, yllätyin kuinka hyvät kitkat on nyt ainakin lumella. Ja hiljaisetkin. Jääkeleistä ei kokemusta.
- GoneIn60Hours
Kitkat on ihan hyvät, kunnes luonto kovettaa ne. Sitten sutii.
Kyllä se traktorikin tasaiselle pihalle jää paikalleen sutimaan kun alla on 20v vanhat reilusti kovettuneet Micheliinit, lähes uuden näköiset vaan pirun kovat. Viimeeksi toissapäivänä. - AjakaaHyvin
Juu. Ajan kitkoilla enkä ole koskaan niitä kenellekään suositellut.
- Nastapakkolakiin
Kitkarenkaat ei suomeen ei. Jos on pakko olla niin hanki subaru ja piiiiitkästi jarrutuksiin matkaa. Lähtee kyllä hyvin mutta jarrutusmatka on pitkä.
- pasuuna2011
Asenteet päivitykseen ja mieli avoimeksi.
Viikonloppu meni ja oltiin äijäporukan pilkkireissussa vuokramökillä kaikki omilla autoillaan saapuivat paikalle milloin mistäkin ja sunnuntain puolenpäivän huitteissa oltiin tekemässä lähtöä ja pakkamassa autoja kun joku huomasi että minulla oli passatissa kitkarenkaat alla ja siitä sitten syntyi kova huoli kuinka sikaliukkaasta ja mäkisestä pirkanmaalaisesta mökkitiestä selviää kitkarenkailla ja varsinkin kun melkein heti mökistä alkoi mukava mäki ja äijät siinä porukaalla ehdottivat että minä lähden ekana ja että muut voi työntää ja auttaa jne.
No lähdin yhtään mitään epätoivoa ja epäluottamusta tuntien tdi passatillani ja kitkarenkailla liikenteeseen ja nousin siitä sen jäisen mäen helposti 400Nm dieselin ja contineltalin toissavuotisilla kitkarenkailla aivan helposti ja vaivattomasti ja ajelin jonkinmatkan päähän katsomaan kuinka muut tulevat perässäni niin eihän siellä ketään ja mitään kun ja koska seuraavana piti lähteä nissanin qasqailla joka jäi terävillä nastoillaan ja 1,2 l moottorillaan siihen mäkeen sutimaan kun varmaan se 130Nm vääntö ei tuonutkaan mäkeä ylös vaan kierrosten noustessa nastojen pito ei riittänyt ja sutiminen alkoi jota sen esto auttoi ja tappoi samalla koneen sammumispisteeseen ja automaatti auttoi sekaantumalla kaikkeen mutta kaikenlaisten yritysten jälkeen se nissani sieltä tuli ja vähän sama oli tämänvuotisen uuden kian kanssa ihan litrainen kone ja tehoa kuin r1 yamahassa.
Myös nastarenkaallinen 1.2tsi oktavia suti ja mäki tuotti vaikeuksia vaikka ei niin pitänyt olla.
Onneksi lähdin ensin sillä se nastoilla raavittu jäinen tie oli todellakin liukas ja miksi ei olisikaan kun jään päälle tulee jäähilettä jo ihan ajaessa nastoilla.
Siitä siiten kuittailinkin että kun noita autoja päivitetään voisi ja pitäisi myös asenteet päivittää ja muuttaa asenne ainakin kitkarenkaisiin mutta lienee vaikeetaa vaikka nämäkin tyypit kuitenkin on tekniikan ammattilaisia. - uusavuttomat
Pelle, et vaan osaa ajaa. Kitkarenkailla pitää ennakoida ja aloittaa jarrutus jo kilometri etukäteen. Liikkeellelähdöissä auttaa kun pitää mukana hiekkasäkkiä ja käy aina nakkomassa renkaan alle kun pyörii tyhjää. Hyvät on renkaat ja paljon paremmat kuin nastat!
- nasta_juttu
Rallin moninkertainen maailmanmestari Juha Kankkunen pamauttaa vastauksena ajokoulunsa (pitää talviajokoulua Kuusamossa) vieraidensa kyselyyn kitkat vs. nastat, että annetaan toiselle jäällä kävelijälle naskalit ja toiselle näppylähansikkaat ja seurataan kumpiko kiipeää avannosta jäälle jos sattuu heikko jää pettämään. Kerran myös Kankkuselta kysyttiin Ajoneuvos-ohjelmassa kummalla ajaa, vastaus oli nastarenkaat.
Miettikää tätäkin. Kankkusen tapainen rattivirtuoosi pärjäisi taatusti sinänsä nastattomillakin talvella, mutta haluaa ajaa nastallisilla.
PS. Kummalla haluat kävellä sileää peilijäätä pitkin, kumi- vai nastapohjaisilla kengillä?- onjäälläkinajettu
Olipa vertausta , oletko kissa vai ankka liukkaalla jäällä aivan yhtä turhaa ja asenteellista suhtautumista, ainakin omasta mielestäni vaikken mikään maailmanmestari olekaan vaan ihan tavallinen veronmaksaja joka haluaisi että maantie oli ajettavissa ilmaan jäätäviä uria ja se ei onnistu jos niin monella on nastarenkaat ja nekin pelkästään vanhasta tavasta, siitä peritystäkin asenteesta johtuen ei niinkään oikein tämän päivän tiedoilla siinä olla matkassa vaan niihin nastoihin luotetaan aivan liikaa vaikkei eroa tavallisessa ajossa kukaan huomaakaan, no
Kankkunen voi jäärata- ajostaan puhua mitä lystää ja silloin tietysti pitää verrata keskenään kitkoja koikoihin ja nastoja nastoihin, ei muuten mitään järkeä. - bbbbbbbbbbbbbbbbbbbb
Kysymys ei olekaan vain omista ajotaidoista kuten amatöörit täällä kuvittelevat.
Pitää olla sitä pelivaraa silloin kun joku toinen töpeksii.
- LaMamba
Jos pitoa kaipaa, niin ei saa ajaa niissä tyhmien aivot narikassa ajavien nastakuskien ruovittelemissa ja liukastamissa urissa.
- bbbbbbbbbbbbbbbbbbbb
Mutta ne ovat äärettömän turvalliset juurikin siksi, ettei niillä pääse liikkeelle huonoilla keleillä. Tosin eiväthän ne ole turvalliset myöskään kesäkeleillä se on tutkittu fakta.
- IceGrip
Huvittavia nämä nastauskovaisten kommentit :)
Suurin osa talvesta ajetaan paljaalla tai lumisella tiellä/kadulla, jossa kitka pitää ja toimii yhtä hyvin ellei paremmin. Koska nastat kantavat asvaltilla ja pidentävät jarrutusmatkaa.
Todettakoon vielä, että mielestäni nykyisin ihmisillä ei ole mitään hahmotusta ja ennakointia kelin ja liikennetilanteiden suhteen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu
Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)644406Haistoin ensin tuoksusi
Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu142219- 251734
- 121478
- 251411
Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?
Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais51278- 101207
- 131126
- 221076
Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä
Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.2911004