SERTRALIN-lääke

Sertralin-niminen lääke isolla annoksella on taivaan lahja pakko-oireisesta häiriöstä kärsivälle. Ennen lääkitystä elämä oli helvetillistä minulle ja läheisilleni. Jos en olisi aloittanut lääkitystä, niin tuskin yksikään lapsistani olisi järjissään. Onko tämä lääke auttanut muita.

15

7048

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voienskesä

      Lääkkeet tuntuvat ja auttavatkin aluksi mutta vaikutus heikkenee pitkässä juoksussa. Toiseksi stressi, kuuma kesä yms. saavat pakkoajatukset aivan holtittomiksi vaikka kuinka popsisi nappeja naamariin. Ensi kesää vitutuksella odottaen.

    • Oletko siis huomannut Sertralin lääkkeen vaikutuksen heikkenevät? Minulla on toiminut jo noin 15-vuotta.

      • voienskesä

        No mullla ollut Essitalopram. Onkohan rinnakkaisvalmiste?! Taitaa olla.


      • voienskesä kirjoitti:

        No mullla ollut Essitalopram. Onkohan rinnakkaisvalmiste?! Taitaa olla.

        Ei se ihan rinnakkaislääke ole, mutta samantyylinen kyllä.


    • Apuaonollut

      Itse kun aloitin sertralinin syönnin niin pakko-oireet katosivat muutamassa viikossa. Lääkitystä on kestänyt nyt kahdeksan vuotta. Minulla oli niin vakavia pakko-oireita että jouduin psykoosiin ja olin jonkin aikaa suljetulla psykiatrisella. Lääkkeenä on myös risperdalia iltaisin.

    • Ihanaa, että on ollut apua. Tuntuu kyllä ihan epätodelliselta kun ajattelee, mitä lääke voi parhaimmillaan tehdä. Ennen minulla oli sosiaalisissa suhteissa joka suuntaan ongelmia, ja nyt olen aivan normaali ja iloinen toimintakykyinen ihminen. Tuntuu, että lääke tekee olon luonnolliseksi ja omaksi itseksensä, tai ainakin sellaiseksi kuin haluaa olla. Millä annostuksella sinulla menee Sertralin? Onko sinulla ollut haittavaikutuksia? Minulla on kiusallinen ripulivaiva, mutta kyllä sitä sietää mielummin kuin ahdistusta. Vahvistaa toinen lääkityksesi Sertralinin vaikutusta? Onko sekin määrätty pakkoajatuksiin vai kenties psykoosiin.

    • oldpakkoajattelija

      Juu itsellä nyt yli vuosi takana juurikin pakkoajatuksiin ja yleistyneiseen ahdistuneisuuteen. Ei minulle mikään ihme lääke mutta pikkuhiljaa tilanne parantunut. Varmasti tällä lääkkeellä iso merkitys. Alussa ensimmäiset 3 viikkoa oli tosi pahoja ja ahdistus oli todella kovaa mutta bentsojen kanssa tuosta selvittyäni niin tilanne tosiaan parantunut. Kokonaan ei ole oireita poistanut ja ei varmaan sitä suuressa osassa teekään. Nyt on alettu ajamaan lääkettä alas ja ihan kuin olisi tullut takapakkia hivenen mutta voi johtua myös siitä että tietää että nyt lääkitystä vähennetään.
      jotenkin tuntuu että vaikuttanut myös ja ehkä jopa enemmän tuohon yleiseen ahdistuneisuuteen. Enään ei pyöritä päässään kaikkein pahimpia skenaarioita mitä läheisille tai lentomatkalla tai automatkalla jne.. voi tapahtua.

      • Anonyymi

        Miksi lääkettä on alettu "ajamaan alas"? Onko ollut haittavaikutuksia tai muita ongelmia?


    • oldpakkoajattelija

      juu ja annos oli vähän yli vuoden 100 mg ja nyt mennään pelkästään 50mg ja tällä lienee mennään ainakin tämän vuoden loppuun. Itseasiassa taidan ehdottaa että tätä lääkitystä voisi jatkaa koska ei aiheuta itselle pahoja sivuoireita ja ei rajoita normaali elämää millääntavalla alkoholiakin voi ottaa (toki aiheuttaa itsessään ahdistusta eli vähentänyt) . Ainoa haittavaikutus on tuo seksipuolella mutta jotenkuten vehje toimii kuitenkin :) Pidin muuten noita juttuja ns "sähköiskuista" kun lääkettä vähennetään lopetetaan höpö hommana mutta en enää. Tulee sellaisia ovelia säpsähdyksiä ensiksi kun laskin 75 mg pariviikkoa ja nyt laskin 50 mg niin taas tuli pariviikkoa noita. Nyt ei ole enään ilmennyt. Ei minusta mitenkään pelottavia tai edes kovin häiritseviä muuta kuin aluksi kun ei tiennyt mistä on kyse.

    • Pakkoajatuksiin käytetään isoja annoksia, ja ajattelisin että mahtaisiko 50 mg olla paljoakaan hyötyä? Olen minäkin vähän yrittänyt vähentää, mutta sitten jossakin vaiheessa on tullut ahdistusta ja olen lisännyt määrän takaisin 200 mg. Kyllä mä luultavasti syös lopun ikääni tätä tai ainakin jotakin muuta lääkettä. Juu, noi sähköiskun kaltaiset ovat minullekin tuttuja. Niitä tuli aluksi, silloin kun elimistö opetteli lääkkeeseen. Toi seksipuoli on kyllä ei niin mukava sivuvaikutus. Orgasmin saaminen on vaikeampaa kun ennen, eikä muutenkaan ne hommat paljon nappaa. Toisaalta asiaan voi myös vaikuttaa myös yli 20 vuotta kestänyt avioliitto...:).

    • Anonyymi

      Yksikään SSRI ei ole auttanut minun pakko-oireisiin yhtään). Itselläni on siis OCD ja muita diagnooseja. Sen sijaan terapia (mielellään CBT eli Kognitiivinen
      käyttäytymisterapia) auttaa todella hyvin OCD:hen! Suosittelen sitä kaikille jotka siitä vaivasta kärsivät.

    • Anonyymi

      Ite aloitin 2,5vkoa sitten sertan jälleen. Ensin vko 25mg ja sitte nyt mennyt 50mg tämä 1,5vkoa. Ahdistushäiriö ja fyysisenä oireena erityisesti "palantunne" kurkussa, siitä johtuva fyysinen tunne ja tarve nieleskellä. Mukana erittäin runsas syljen eritys. Onko kohtalontovereita? Kuukauden verran yhteensä pitäisi mennä näin ja sitten katsellaan nostellaanko annosta.

      • Anonyymi

        Olen kohtalotoveri. Sen verran voin sanoa että jos lääkkeestä ei ole viim puolessa vuodessa apua, niin kannattaa purkaa lääkitys. Ja lääkkeen lopetusoireet voivat pahentaa oireita paljon, vaikkei itse lääkkeestä apua olisikaan ollut.


      • Anonyymi

        Lääke kannattaa vaihtaa toiseen jos se ei ole alkanut toimimaan kuukaudessa (pakkausselosteessahan sanotaan että sen pitäisi alkaa vaikuttamaan 2-4 viikossa).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lääke kannattaa vaihtaa toiseen jos se ei ole alkanut toimimaan kuukaudessa (pakkausselosteessahan sanotaan että sen pitäisi alkaa vaikuttamaan 2-4 viikossa).

        Juu, mutta riippuu nostaako annosta kuinka nopeasti. Lääke kannatta myös lopettaa, jos vaste on epämääräinen tai ei ole varma vaikutuksesta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5510
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3527
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1652
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      205
      1624
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      77
      1087
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1078
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      907
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      809
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      808
    Aihe