MITÄ te teette

tähän aikaan?

...muuta kuin surffaatte täällä? Niinhän miekin teen, mutta kun... Ukko paineli nukkumaan yläkertaan ja poikakin meni omaan huoneeseen jo telkkua kattoon...Mie ihan yksinään vain mietin ja kattelen..joutessain kirjoitelenkin...?

110

5195

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pirre*

hiljaista on meilläkin.
      Otan kohta kirjan ja painun se mukanani punkkaan lukemaan ja yritän yskältäni ja kuulta nukkua.

Hyvää yötä vaan kaikelle kansalle!

• sirkku:)

kellekkää mittää vielä toivottele; täälhä sie oot kuitennii vielä! Katoha vaa tännekki päi!

Tääl myö valvottaa ja konneitte ääres istuttaa ja töit ois vaik kui mut ku ain ei meinnaa jaksaa... Jot täs vaa istuttaa ja ihmetellää. Sitä rakkautta, tiiätsie?

;)))

sirkku:) kirjoitti:

kellekkää mittää vielä toivottele; täälhä sie oot kuitennii vielä! Katoha vaa tännekki päi!

Tääl myö valvottaa ja konneitte ääres istuttaa ja töit ois vaik kui mut ku ain ei meinnaa jaksaa... Jot täs vaa istuttaa ja ihmetellää. Sitä rakkautta, tiiätsie?

;)))

Piti sanomani viel jot kirjaha se o miunkii ainnoo lohtuin öisin. Jokkaine yö. Vaik ois imelä rakkausrommaannikkii, ni käyp kyl. Raskassoutuenkkii käyp. Mie ku luen mitä tahans ettee työnnettää. Ja mitä ite hyllyistäin nappaan. Mukkaani nappaan. Kirjan ku kirjan, ku ei muutakkaa oo.
        Jot kuutamoist hyvvää yöt siullekkii!

• plunger

Piti sanomani viel jot kirjaha se o miunkii ainnoo lohtuin öisin. Jokkaine yö. Vaik ois imelä rakkausrommaannikkii, ni käyp kyl. Raskassoutuenkkii käyp. Mie ku luen mitä tahans ettee työnnettää. Ja mitä ite hyllyistäin nappaan. Mukkaani nappaan. Kirjan ku kirjan, ku ei muutakkaa oo.

En oikein tiedä mitä tehdä, voisin jatkaa työtä kun sitä olisi vaikka aamuun asti, joskus aina teen sillä tavalla. Tai sitten, kävely ulkona ja sillä aikaa sauna kuumenee. Tai mennä nukkumaan ja lukea huomenna paperit kun sunnuntaina lähtö taas. Taidan .. tehdä työtä aamuun.

Sirkku, sinun kieli =murre vähän hankala lukea. Onko se jokin karelian murre?

• tähän aikaan?

eikö kävisi mikään modernimpi? Voi ITKU ! Taisi mennä "tosi"mummojen seuraan tää juttu nyt..
        Ei kai oikeet mummot tommoista tee tähän aikaan...ainakaan me nuoret mummot!

• tröllli

% % % % % % % % % % % % % % % % % % %

IHANAA!!! Pääsen nukkumaan...ja ENNENKAIKKEA SAAN NUKKU VAIKKA KOKO HUOMISEN PÄIVÄN! Ihanaa!!!!!!!

Kurkku on kipeä, nuha yrittää iskeä minut, päätä koskee kun yskäisee...vaikka ei kyllä yskitä!

Kyllä sen huomaa, että väsynyt olen, kun tekstistäsi olin näkevinäni lauseen: vaik ois imelä RASKAUSromaanikkii, ni käyp kyl!!!

Vikkeläajatuksisena kerkesin jo ennustaa lapsen sukupuolenkin tytöksi! Mut et sie taiakkaa olla rastaana, ku oot sirkku-keltanen. Sellainen keltanokka! Keltasirkku.

Kuutamoist hyvvää suklaata siullekkii, sirkku ja muut yökukkujat!

• tröllli
        tröllli kirjoitti:

IHANAA!!! Pääsen nukkumaan...ja ENNENKAIKKEA SAAN NUKKU VAIKKA KOKO HUOMISEN PÄIVÄN! Ihanaa!!!!!!!

Kurkku on kipeä, nuha yrittää iskeä minut, päätä koskee kun yskäisee...vaikka ei kyllä yskitä!

Kyllä sen huomaa, että väsynyt olen, kun tekstistäsi olin näkevinäni lauseen: vaik ois imelä RASKAUSromaanikkii, ni käyp kyl!!!

Vikkeläajatuksisena kerkesin jo ennustaa lapsen sukupuolenkin tytöksi! Mut et sie taiakkaa olla rastaana, ku oot sirkku-keltanen. Sellainen keltanokka! Keltasirkku.

** Ö Ö Ö Ö Ö Ö Ö Ö Ö **
        Minä kun olen alkuperräinen hesalaine, ni mie käytän välilöil tätä ihka ommoo netti-murret!

Hyvelöö yöt, siulkkii plunger. Meehä nukkuu het paikal, muutein et millääs jaksaappi ellää huamist päivöä.

Yöt , yöt, siulle ja hyölle ja myöille!

• tähän aikaan?
        tröllli kirjoitti:

juu juu, taisin eksyä väärään ompeluseuraan. Anteeksi nyt ! Minua kiinnostaa tietokoneet, koirat,koti, jne...
        Rapu oon, et tiijjän - täysikuu valvottaa!!!

• tröllli
        tähän aikaan? kirjoitti:

eikö kävisi mikään modernimpi? Voi ITKU ! Taisi mennä "tosi"mummojen seuraan tää juttu nyt..
        Ei kai oikeet mummot tommoista tee tähän aikaan...ainakaan me nuoret mummot!

Mite ois tuo Aku Ankka? Oesko se tarpeeks moterni meille nuorille "vanhoille" mummoloille?

• tröllli
        tähän aikaan? kirjoitti:

juu juu, taisin eksyä väärään ompeluseuraan. Anteeksi nyt ! Minua kiinnostaa tietokoneet, koirat,koti, jne...
        Rapu oon, et tiijjän - täysikuu valvottaa!!!

ÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖOOOOOOOOOOOÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ

Eihän tuo täysikuu ulvota kuin koiria?!

• viitsi !
        tröllli kirjoitti:

** Ö Ö Ö Ö Ö Ö Ö Ö Ö **
        Minä kun olen alkuperräinen hesalaine, ni mie käytän välilöil tätä ihka ommoo netti-murret!

Hyvelöö yöt, siulkkii plunger. Meehä nukkuu het paikal, muutein et millääs jaksaappi ellää huamist päivöä.

jos ei ole murretta, niin säälittävää teeskennellä ! Onko jo Hesassa liikaa porukkaa, pitääkö jo "erilaistua" yrittämällä murteita? Voi vee ja nee..puoli suomea muuttaa sinne ja koettaa päästä"joukkoon",ja te viännette vaekka savvoo!!!

• mutta VALVOTTAA !
        tröllli kirjoitti:

hela tiden...på svenska...ja vielä tässä unohtaa olevansa nälkämaan lapsi...Suomussalmi ist the best!!!

• tröllli
        mutta VALVOTTAA ! kirjoitti:

hela tiden...på svenska...ja vielä tässä unohtaa olevansa nälkämaan lapsi...Suomussalmi ist the best!!!

Suomussalmelle terkkuja! Nuku hyvin siellä, ja ole kiltisti!!!!!!

• VALVOMISESTA
        tröllli kirjoitti:

...ei tässä kukaan/mikään oo ulvomisesta puhunut...kai?

• voe voe
        tröllli kirjoitti:

Suomussalmelle terkkuja! Nuku hyvin siellä, ja ole kiltisti!!!!!!

joo taas, niinkuin sanoin - yritän olla. Mutta ihan oikeet kaenuulaisethan on niitä aitoja ja oikeita, eikö vaan Mutta siellä Suomussalamella taitaa murtessa olla savoakin mukana?

• yksi nim.
        VALVOMISESTA kirjoitti:

...ei tässä kukaan/mikään oo ulvomisesta puhunut...kai?

ulvomisesta...lue vaikka..taisi olla trölli,,,ei oo nyt selainta auki sinne...

tröllli kirjoitti:

Mite ois tuo Aku Ankka? Oesko se tarpeeks moterni meille nuorille "vanhoille" mummoloille?

teikäläisiä kiinnostaa mitä joku meikäläinen lukee???
        Johan sanoin, että laidasta laitaan käy. Stephen King, Danielle Steel, Barbara Taylor Bradford, Dean R. Koontz, Sidney Sheldon, Erica Jong, Kalevala, Raamattu, Runoista rakkaimmat, Kaari Utrio, Laila Hietamies, Anna-Leena Härkönen, Virsikirja, Väinö Linna, Agatha Christie......
        Voi jestas. Ikävää ja raskasta olemiseni ja elämiseni muutenkin, ja te tivaatte jotakin mielilukemisistani...
        Pitäisi kai olla imarreltu, mutta syistä, jonka vain joku tietää, en jaksa olla. Antakkaa antteeks... Ja kaikille: Nukkukkaa ees työ muut hyvin!

• toiseen puhujaan
        tröllli kirjoitti:

** Ö Ö Ö Ö Ö Ö Ö Ö Ö **

siinä asiaas, että jos on HESALAINEN, niin ei kannnata vääntää muuta ! Ihan "aivotonta" menoa...??? Ja sitten alkuperäläiset hesalaiset tosiaan opettelisi vaikka savon tai kainuun murteen...?HEH HEH - no way...juppihippipunkkarisakkia koko kylä...

• MUATAAN

Johan sanoin, että laidasta laitaan käy. Stephen King, Danielle Steel, Barbara Taylor Bradford, Dean R. Koontz, Sidney Sheldon, Erica Jong, Kalevala, Raamattu, Runoista rakkaimmat, Kaari Utrio, Laila Hietamies, Anna-Leena Härkönen, Virsikirja, Väinö Linna, Agatha Christie......
        Voi jestas. Ikävää ja raskasta olemiseni ja elämiseni muutenkin, ja te tivaatte jotakin mielilukemisistani...
        Pitäisi kai olla imarreltu, mutta syistä, jonka vain joku tietää, en jaksa olla. Antakkaa antteeks... Ja kaikille: Nukkukkaa ees työ muut hyvin!

ens yökii...niinku jo monet muutkii...!
        Mut kerroppas, mitä kuuluupi kaenuulaeseen rönttöseen? Mitä kuuluupi savolaiseen kalakukkoon? VOE tokkiisa..reseptin jos saisin, niin olisin iloinen jälkeläisilleni...voisin antaa ohjeet ja neuvot 20v:lle... Itse "kakarana" osasin...mutta en enää...kaikki suvuntaitajatkin ovat jo kuolleet...
        JA NOISTA KIRJOISTA - > SHELDON paras,KOONZ 2,loput lällyä...mutta kerro sirkku enemmän..?

• Iinessirkku A.
        tröllli kirjoitti:

Jeeeee.
        Akkari on paras. Akkari on must!
        Vaikka en oo aikoihin saanutkaan lukea! Kele.
        Sori, Trölli! Tuun - vaikka väkisinkin - sun kanssas jutteleen = huutamaan sulle ennen pitkää...! Testaan nyt tätä värkkiäni... Tää ei huoli mun viestejäni eikä näytä mulle uusimpia. Illan oon tapellu värkkini kans!
        Eivät muutkaan ole toosaani halukkaita testamaan tai rassaamaan. :(
        Lähdetäänkö niitä rinssejä taas ylös suosta laulamaan? Kaivetaanko ylös vaikka suonsilmäkkeestä??? Koittaisko sitten onni ja autuus?

• toinen kainuulainen

Vai Suomussalmi,,,tunnen paikan ihanan,kukahan mahdat olla...kävin siellä muutama päivä sitten.
        Olipa puhdasta ja raikasta,luonto jne.
        Kyllä tiiät..

MUATAAN kirjoitti:

ens yökii...niinku jo monet muutkii...!
        Mut kerroppas, mitä kuuluupi kaenuulaeseen rönttöseen? Mitä kuuluupi savolaiseen kalakukkoon? VOE tokkiisa..reseptin jos saisin, niin olisin iloinen jälkeläisilleni...voisin antaa ohjeet ja neuvot 20v:lle... Itse "kakarana" osasin...mutta en enää...kaikki suvuntaitajatkin ovat jo kuolleet...
        JA NOISTA KIRJOISTA - > SHELDON paras,KOONZ 2,loput lällyä...mutta kerro sirkku enemmän..?

juuri yöllä vastasin, mutta eipä näy vieläkään vastaustani...! Tuolla alempana kävinkin jo kertomassa taisteluistani koneeni kanssa yöllä...

MIKSI juuri minulta kyselet kainuulaisista rönttösistä ja savolaisesta kalakukosta??? Mutta kerronpa jotakin... Rönttönen ei sinänsä ole kainuulainen piirakka, vaan aidosti KUHMOLAINEN perinneruoka! Ruistaikinapohjan päälle laitettua puolukkaruissokerimössöä, ja reunat rypytetty kuin karjalanpiirakassa. Malli on aina pyöreä. Herkkua joillekin, mutta itse en niin kauheasti pidä; pari kertaa vuodessa syön yhden tai kaksi... Kamarimusiikin aikaan kuulemma menekki valtava!

Savolainen kalakukko? Ruistaikinapohjan päälle kalaa, lihaa ja läskiä, ja kuori kiinni koko komeuden päälle. Kainuussa kalakukko muuten tehdään yleensä avokukoksi. Kalakukko ja lanttukukko ovat muuten hauskoja esimerkkejä, miten pienestä asiasta voi tuntea maakuntien erot; kainuulainen kalakukko siis on avokukko ja savolainen kalakukko on umpikukko, kainuulainen lanttukukko on umpikukko ja savolainen lanttukukko on avokukko. Huh! Otapa noista selvää! :)))

Reseptejä voisit saadakin, jos antaisit hiukan vinkkejä siitä, kuka olet tai mistä olet tai miksi kyselet...! ;)

Niin, kirjoista. Koontz ei minua pahemmin sytytä, mutta lukenut olen. King on kirjoittamisen taidoissaan todella mestari! Sheldon osaa myös kirjoittamisen ja juonittelun taidon, mutta jotkut viimeisistä teoksistaan olleet ikäänkuin "tekemällä tehtyjä"... Samaa tekisi mieleni sanoa Steelistäkin; muija osaa todella kirjoittaa, mutta johtuneeko suomentajasta vai mistä, kun hänenkin viimeisimmät teoksensa ovat olleet vain sanojen peräkkäin heittelyä... Ehdottomasti omasta mielestäni parhaat kirjat ovat olleetkin aina alkuperäiskielellä kirjoitettuja! Mitä sanoo kyselijämme tähän?;)

Meidänpä vapautta vaarat on nää,
        meidän on laulua lahtien päät.
        Meille myös kevätkin keijunsa toi,
        rastas ja metso täälläkin soi...

Menivätköhän sanat oikein...?
        En MINÄ ainakaan Suomussalmelta kotoisin ole, mutta jossakin sielläpäin kai juureni ovat...
        Pakko kylläkin myöntää, että juurtunut olen tavallaan jo aikoja sitten muualle...
        Kaikkea hyvää sinne Kainuuseen joka tapauksessa!:)

• Päivän jatkoa

sie masennu!
        Olet sen verran kiinnostava persoona, että ollaan kiinnostuneita tekemisistäsi ja lukemisistasi.
        Ei varmaankaan millään pahalla.

Tämähän on vain kirjoittelua, monelle kyllä luultavasti terapiaakin.

Methän tykkäämä sinusta.
        Toivottavasti nukuit hyvin.

• tröllli
        Iinessirkku A. kirjoitti:

Jeeeee.
        Akkari on paras. Akkari on must!
        Vaikka en oo aikoihin saanutkaan lukea! Kele.
        Sori, Trölli! Tuun - vaikka väkisinkin - sun kanssas jutteleen = huutamaan sulle ennen pitkää...! Testaan nyt tätä värkkiäni... Tää ei huoli mun viestejäni eikä näytä mulle uusimpia. Illan oon tapellu värkkini kans!
        Eivät muutkaan ole toosaani halukkaita testamaan tai rassaamaan. :(
        Lähdetäänkö niitä rinssejä taas ylös suosta laulamaan? Kaivetaanko ylös vaikka suonsilmäkkeestä??? Koittaisko sitten onni ja autuus?

Tere teil!

Akkari ON paras. JESS! Unenviejä.

Tuu...tuu tupakkirulla. Suohon lauloivat nuo Rinssin kutjakkeet minut. "Siks´oon mä suruinen...." Oon kolmekymppinen..."Saat multa horsman, se..."äiti koittaa piiloittaa.Sama se...."sä mikset mua huomaa.."

Tuu vaikka väkisin. Nää värkit on kyllä ihan out. Ei tästäkään oo mihinkään. Tai sitten minusta. Uusi videokamerakin tilttasi kättelyssä. Ei, en kätellyt silloin Mustista.

Onnin minä tiedänkin! Kukas se Autuus on? Vai tarkoititko sitä A.Uutuus tyyppiä? Törmäsin siihen silmäkkeessä. Ei se ollut mistään kotoisin. Hesasta vaan. Eli ei mistään. Viihtyi silmäkkeessä. Sai jäädä sinne.

Huomaa kellonaika!!!! UU..haukottelee....

Olen ollut niin tylsistynyt ja "mukakiireinen", etten ole käynyt(muistaakseni?!)täällä vähään aikaan. Rasittaa ja väsyttää nuo lastenhoitokeikat.

Laitoin tossa yks aamu(heh heh...aamu!!)hellan levyn päälle. Lähdin jotain tekemään/hakemaan. Tulin takas keittiöön ja laitoin vedenkeitintä päälle. Aloin ihmetellä, miksi tässä on niin kuuma? Ohhoh! Levy oli päällä. MIKSI? Mietin....muistin kyllä hämärästi laittaneeni sen päälle, mutta en kyllä vieläkään tiedä MIKSI?!!!!En minä sitä tarvinnut mihinkään.

Tämän tarinan opetus oli: nuoruus ei mene yksin. Sillä on kainalossaan puolisosi! HIIIH!! HYVÄ!!

Yötä/aamua! Tällaista puuhasin tänä yönä. Istuin ja töllötin kirjaimia, jotka ilmestyivät näytölle, kun painelin jotain kumman näppylöitä?!!

• entinenmies

Ei oo muuta tekemistä kun ootella että rupee väsyttämään tarpeeksi,et voi käydä maate.

• vaille 54

nimimerkkisi on entinen mies? uteliaisuus on hyveeni.

• nainen56

Mä istun tässä koneen ääressä ja luen näitä juttuja kun en viikolla oikein ennätä, vastaan joihinkin ja kohta meen nukkumaan, yksin.

• pohpoika

olis jos tulisit kaveriksi toiselle yksinäiselle niin aika kuluisi rattoisammin ;)))

• jaahas???

MIKÄS sie sit oot näitä juttuja arvioimaan? Toisille on uutiset OK, toisille taas Kauniit ja r...on elämän paras anti...
        KUULEppas nainen56, sanon suoraan, että on sinulla tekemistä, ja(hullun hommaa) lukea tosiaan kaikki...

• varman harmitaa

tuo sana -yksin..hmm...hhmm... miksi se on korostettuna tuossa viestissä? Mietipäs...luulen, että sinäkin kaipaat...kuitenkin jotakuta elämääsi....
        Kirjooita, niin voidaan jutustaa...

• nainen56
        jaahas??? kirjoitti:

MIKÄS sie sit oot näitä juttuja arvioimaan? Toisille on uutiset OK, toisille taas Kauniit ja r...on elämän paras anti...
        KUULEppas nainen56, sanon suoraan, että on sinulla tekemistä, ja(hullun hommaa) lukea tosiaan kaikki...

Sanoinko että luen kaikki jutut, ehei vaan valikoiden ja päällisin puolin.
        En minä niitä arvioikaan, kunhan vaan lueskelen.
        Tavallisesti nukun jo tuohon aikaan, mutta eilen olin niinku piristysruiskeen saanu, sama jatkuu tänäänkin, pesukone pyörii, pakastin on sulatettu, pyykki silitetty ja kohta käyn ikkunoiden "kimppuun".

• nainen56
        pohpoika kirjoitti:

olis jos tulisit kaveriksi toiselle yksinäiselle niin aika kuluisi rattoisammin ;)))

ole yksinäinen, mulla sattuu olemaan vaan harvinainen yksinäinen viikonloppu.

• nainen56
        varman harmitaa kirjoitti:

tuo sana -yksin..hmm...hhmm... miksi se on korostettuna tuossa viestissä? Mietipäs...luulen, että sinäkin kaipaat...kuitenkin jotakuta elämääsi....
        Kirjooita, niin voidaan jutustaa...

varmaankin siksi, kun joku sanoi että mies nukkuu jo, kyllä mun mies myös nukkui, mutta toisella puolen Suomea ja mä olin ihmeellistä kyllä vielä niin myöhään hereillä.

• Pirre*

te teette tähän aikaan? Minä yskin, mutta en nuku!

Hyvää huomenta (´?`)lle ja kaikelle kansalle!

• Lappalainen

Ällistyin mie tietekki, ko näin, ette minun naama sielä paistaa ko täysikuu.

Molen pöläny, ette susi sinut sieltä Saparomäeltä vielä syöpii.

• Pirre*
        Lappalainen kirjoitti:

se valavottikkii..armaha vähä..

Myö jouvvuttiin siirtymmään reservaattiin, jotta suvet suapi rauhassa kahella meitä.
        Ensviikolla tulloo ensimmäinen turistiryhmäkkii Rysselistä aijjan taakse..

• Pirre*
        Lappalainen kirjoitti:

reservaatti on patentoitu nimellä "Saparomäin suljetut"..

• Lappalainen
        Pirre* kirjoitti:

se valavottikkii..armaha vähä..

Myö jouvvuttiin siirtymmään reservaattiin, jotta suvet suapi rauhassa kahella meitä.
        Ensviikolla tulloo ensimmäinen turistiryhmäkkii Rysselistä aijjan taakse..

Sitä se minun entinen eukko moitti, ette mie häntä valvotin. Mie ymmärä, mikä taika siinäki sitte oli, ko harvon ees kotona vyötä olin. - Ko piti poroissa käyvä tieten.

Jaa ette nähtävyyeksi pääsittä tekki? Molema olhe jo pitkhään, tietää sen aboriginaalit. Mutta siinäpä se pianaikaa helpon pukkaaki, jos valkopersetikan kans samhaan suojelutirektiihviin pääsemä.

• Pirre*
        Lappalainen kirjoitti:

Sitä se minun entinen eukko moitti, ette mie häntä valvotin. Mie ymmärä, mikä taika siinäki sitte oli, ko harvon ees kotona vyötä olin. - Ko piti poroissa käyvä tieten.

Jaa ette nähtävyyeksi pääsittä tekki? Molema olhe jo pitkhään, tietää sen aboriginaalit. Mutta siinäpä se pianaikaa helpon pukkaaki, jos valkopersetikan kans samhaan suojelutirektiihviin pääsemä.

hyvinnii ja mittee se vaimos siun takkii valavo - eikö se tiennä, jotta kottiinhan se routa porssaan ajjaa...ajasttaan..

Myö on yritetty ne valakopersetikat aina kolokata järesttään, jotta suahhaan ehkkiis muutama pölli kuattoo leipämarkkoiks - eiku eerroiks.

Meilläpäin se tirektiivi koskkoo vuan sussii, meijjän pittää olla aijjan sisäpuolella - sitä mie tuolla reservaatilla tarkotin.

• Lappalainen
        Pirre* kirjoitti:

hyvinnii ja mittee se vaimos siun takkii valavo - eikö se tiennä, jotta kottiinhan se routa porssaan ajjaa...ajasttaan..

Myö on yritetty ne valakopersetikat aina kolokata järesttään, jotta suahhaan ehkkiis muutama pölli kuattoo leipämarkkoiks - eiku eerroiks.

Meilläpäin se tirektiivi koskkoo vuan sussii, meijjän pittää olla aijjan sisäpuolella - sitä mie tuolla reservaatilla tarkotin.

mieki ihmettelin. Ei sitä kyllä lappalaista pie porssaasheen verrata, ko routa ei meitä aja mihinkhään. Peskin ko kietasen niskhaan, nin kiepissä pärjään vyönseuvun.

Semmonenhan se reservaati oon. Mutta lopulisesti soon näkökulmakysymys, kummat oon sisälä ja kummat ulkona.

Toletta tieten olhe susile suuremaksi vaaraksi ko suet teile, ja siksi teät oon pitäny aijata. Mie alan pölkäähmään, ette kunkhaan siinä käypii lappalaisrievule, jos suekhaan ei teile pärjää ...

• Pirre*
        Lappalainen kirjoitti:

mieki ihmettelin. Ei sitä kyllä lappalaista pie porssaasheen verrata, ko routa ei meitä aja mihinkhään. Peskin ko kietasen niskhaan, nin kiepissä pärjään vyönseuvun.

Semmonenhan se reservaati oon. Mutta lopulisesti soon näkökulmakysymys, kummat oon sisälä ja kummat ulkona.

Toletta tieten olhe susile suuremaksi vaaraksi ko suet teile, ja siksi teät oon pitäny aijata. Mie alan pölkäähmään, ette kunkhaan siinä käypii lappalaisrievule, jos suekhaan ei teile pärjää ...

tietennii, mutta ei ihan kokonnaan..

• Pirre*
        Pirre* kirjoitti:

ainakkii (´?`)-tämän näkönen, on sussiin ja savolaissiin ruokalistalla :)

• Lappalainen
        Pirre* kirjoitti:

Jaa ette mie olisin niinkö Punahilkka. Mulla oon kyllä sininen tuo neljäntuulenpipo.

• Pirre*
        Lappalainen kirjoitti:

Jaa ette mie olisin niinkö Punahilkka. Mulla oon kyllä sininen tuo neljäntuulenpipo.

kelepovvaa kaulalihakkii, ja pipo männöö palanpainikkeena...

• Lappalainen
        Pirre* kirjoitti:

ainakkii (´?`)-tämän näkönen, on sussiin ja savolaissiin ruokalistalla :)

Kumpikhaan soon pahempi, joutua sussiin vai savolaisten hamphaishin?

Molen kyllä sussiin kansa aina pärjäily, ko meiloon semmonen sopimus, ettemä kumpikhaan syö toistama. Mutta savolaisista mulloon hyvin vähä kokemuksia.

• Pirre*
        Lappalainen kirjoitti:

Kumpikhaan soon pahempi, joutua sussiin vai savolaisten hamphaishin?

Molen kyllä sussiin kansa aina pärjäily, ko meiloon semmonen sopimus, ettemä kumpikhaan syö toistama. Mutta savolaisista mulloon hyvin vähä kokemuksia.

näpätä nennääsi hiirellä (",)- kutittiko?

Niin - oiskkoon se tehtävä, se sopimus...

• Pirre*
        Pirre* kirjoitti:

näpätä nennääsi hiirellä (",)- kutittiko?

Niin - oiskkoon se tehtävä, se sopimus...

mie lähen nyt yskimmään sänkkyyni, mee siekkii ommaasi ja yritettään ymmärttee yskeemy..öitä.

• Lappalainen
        Pirre* kirjoitti:

mie lähen nyt yskimmään sänkkyyni, mee siekkii ommaasi ja yritettään ymmärttee yskeemy..öitä.

Mene sie sänkhyyn, mie kaivaun taljojen välhiin yksikseni yskiskelehmään. Tähet tuikuttava koan räppänästä, nuojio loimottaa ja kähisee ja ulkona oon 26 raatia pakkasta.

Nuku rauhassa.

• mekatron

Onko Pirrellä siellä jossain pakkasta, täällä on mukavasti -16 astetta.
        Ja aurinko paistaa, hyvältä vaikuttaa. Ja se lomakin on vielä edessä. Siis ensi viikolla.

Ah tätä onnea!
        Perhe nukkuu ja on niin rauhallista.

Ei huolen häivää!!!

• Pirre*
        mekatron kirjoitti:

Ja aurinko paistaa, hyvältä vaikuttaa. Ja se lomakin on vielä edessä. Siis ensi viikolla.

Ah tätä onnea!

Ei huolen häivää!!!

jo, anteeksi en huomannut toivotustasi, äsken vasta "linkin" aukaisin. On ollut hieman kiireinen päivä, mutta nyt on pöly laskeutunut ja joudan hieman silmittelemään näitä juttuja.

Niin, pakkasta oli tänä aamuna parikymmentä, mutta on lauhtunut kahteentoista asteeseen. Taivaanranta horisontissa punoittaa kullan värisenä, joten huomenna melko varmasti myös pakkasaamu luvassa.

Olemme lämmittäneet jo takan pakkasen varalta, joten ei huolta huomisesta.

Kirjoituksestasi aistin mukavan ja viisaan levollisen ihmisen, toivompa hyvää lomaviikkoa sinne jonnekkin. Menettekö lomalla käymään lapsuuden kotimaisemissa - vaikka variksia pongaamassa:?

• mekatroni
        Pirre* kirjoitti:

jo, anteeksi en huomannut toivotustasi, äsken vasta "linkin" aukaisin. On ollut hieman kiireinen päivä, mutta nyt on pöly laskeutunut ja joudan hieman silmittelemään näitä juttuja.

Niin, pakkasta oli tänä aamuna parikymmentä, mutta on lauhtunut kahteentoista asteeseen. Taivaanranta horisontissa punoittaa kullan värisenä, joten huomenna melko varmasti myös pakkasaamu luvassa.

Olemme lämmittäneet jo takan pakkasen varalta, joten ei huolta huomisesta.

Kirjoituksestasi aistin mukavan ja viisaan levollisen ihmisen, toivompa hyvää lomaviikkoa sinne jonnekkin. Menettekö lomalla käymään lapsuuden kotimaisemissa - vaikka variksia pongaamassa:?

Joo, tänä-aamunahan sitä vasta oli pakkasta, yli -25 täälläkin Hämeen puolessa.
        Mutta on nättiä ilmaa, liian kylmää vaan meikäläiselle mennä hiihtämään.
        Olen aivan kauhea palelemaan ja sormet vetää valkoiseksi, vaikka pitäisi olla nuorena karaistunut.
        Mutta ei vaan.
        Moottorisahaa käytin vain muutaman vuoden, ei se kai siitäkään johdu.
        Entiseen kotiin ei ole asiaa, se myytiin pois monta vuotta sitten, olisi muuten mukava siellä käväistä.
        Ei ole siellä sukua ja vanhemmat tutut, joita siellä vielä asuu, vähenevät kovaa vauhtia.
        Oma ikäluokka on sieltä muuttanu joko etelään tai Ruotsiin.
        Takkaa tässä myös lämmittelen päivittäin ja kuljen rautakaupoissa remontti-tarpeita katsomassa valmiiksi.
        Pääsiäisenä sitten vasara ja muutakin kampetta käteen ja toimintaan.
        Kaikkea hyvää sinulle, missä lienetkin.
        Mukava, kun kirjoittelet minullekin.
        Kiitos siitä!

PS.Satuin vasta tutkimaan näitä kirjoituksia, en kirjautunut, mutta sama mekatron olen.

• Lappalainen
        mekatroni kirjoitti:

Joo, tänä-aamunahan sitä vasta oli pakkasta, yli -25 täälläkin Hämeen puolessa.
        Mutta on nättiä ilmaa, liian kylmää vaan meikäläiselle mennä hiihtämään.
        Olen aivan kauhea palelemaan ja sormet vetää valkoiseksi, vaikka pitäisi olla nuorena karaistunut.
        Mutta ei vaan.
        Moottorisahaa käytin vain muutaman vuoden, ei se kai siitäkään johdu.
        Entiseen kotiin ei ole asiaa, se myytiin pois monta vuotta sitten, olisi muuten mukava siellä käväistä.
        Ei ole siellä sukua ja vanhemmat tutut, joita siellä vielä asuu, vähenevät kovaa vauhtia.
        Oma ikäluokka on sieltä muuttanu joko etelään tai Ruotsiin.
        Takkaa tässä myös lämmittelen päivittäin ja kuljen rautakaupoissa remontti-tarpeita katsomassa valmiiksi.
        Pääsiäisenä sitten vasara ja muutakin kampetta käteen ja toimintaan.
        Kaikkea hyvää sinulle, missä lienetkin.
        Mukava, kun kirjoittelet minullekin.
        Kiitos siitä!

PS.Satuin vasta tutkimaan näitä kirjoituksia, en kirjautunut, mutta sama mekatron olen.

Kuulostaa ihan siltä, niin kolis nuuskakairan mies sieläki äänessä - menikö kauvas? Mie piän, ette mie saatan olla pikkusen ylempää vielä. En meinaa kyllä pikkukummala täältä etehlään lähteäkhään, muutako jalat eelä vähän matkaa.

Työkö se sinne Hämheeshen sinut vei? Oliko sinun vanhemat etelästä muuttanheita, vai miten sullei sukulaisia täälole?

Pittäähän sinun käyvä kotipaikkaa katastamassa, vaikka kesälomala.

• mekatron
        Lappalainen kirjoitti:

Kuulostaa ihan siltä, niin kolis nuuskakairan mies sieläki äänessä - menikö kauvas? Mie piän, ette mie saatan olla pikkusen ylempää vielä. En meinaa kyllä pikkukummala täältä etehlään lähteäkhään, muutako jalat eelä vähän matkaa.

Työkö se sinne Hämheeshen sinut vei? Oliko sinun vanhemat etelästä muuttanheita, vai miten sullei sukulaisia täälole?

Pittäähän sinun käyvä kotipaikkaa katastamassa, vaikka kesälomala.

Jovain olhaan sieltä nuuskakairasta käsin.
        Vähän ylös napapiiristä, lappilainen vaan.
        Ruottin raja oli aika lähelä.
        Syntyny kyllä sielä ylempänä, äiti sieltä, isä vähän etelämpää.

Leivän perässä olhaan liikheelä. Mukava joskus tuota murretta harjottaa, ei se oikein enhään luista ko lapsena.
        Ja isälä oli melkein kirjakieli, sehän se sekotti.
        Luin juuri sen Poppimysiikkiä Vittulasta, sehän on Pajalasta, ja olipa siinä murretta.
        Melkein jo liikaa ruottia seassa, mutta sielähän sitä on.
        Olen sinun juttuja kans lukenu, hyvä olet praataahmaan.
        Täälä taas sattaa vähän lunta, pakkanen meni pepullensa. -14 enhään.
        Kirjuutelhaan.

• Lappalainen
        mekatron kirjoitti:

Jovain olhaan sieltä nuuskakairasta käsin.
        Vähän ylös napapiiristä, lappilainen vaan.
        Ruottin raja oli aika lähelä.
        Syntyny kyllä sielä ylempänä, äiti sieltä, isä vähän etelämpää.

Leivän perässä olhaan liikheelä. Mukava joskus tuota murretta harjottaa, ei se oikein enhään luista ko lapsena.
        Ja isälä oli melkein kirjakieli, sehän se sekotti.
        Luin juuri sen Poppimysiikkiä Vittulasta, sehän on Pajalasta, ja olipa siinä murretta.
        Melkein jo liikaa ruottia seassa, mutta sielähän sitä on.
        Olen sinun juttuja kans lukenu, hyvä olet praataahmaan.
        Täälä taas sattaa vähän lunta, pakkanen meni pepullensa. -14 enhään.
        Kirjuutelhaan.

Hyvin oon tutun kuulosta tuo murre. Väylän varsi oon kaunista seutua niilä korkeuksila. Molen toelaki toistasattaa kilomeetriä ylempää, tunturimaista.

En miekhään ihan tähän laihin puhu, kyllä se alkaa tuo ylheiskieli voittamhaan. Se mitä mie kirjotan oon aika lähelä sitä, mitä minun äijivaina puhu, ja senaikuset ihmiset. Enkä mie juuri niin häijy ole ko tämä Lappalainen. Soon vain yksi minun sivupersoona.

Minun kotikylän murtheesheen oon sekkaintunu vielä vähä Ounasjokivarren kieltä naimakauppojen kautta, mutta enempi soon kuitenki väylänvartista.

Millon solet viimeksi täälä päin käyny?

• mekatron
        Lappalainen kirjoitti:

Hyvin oon tutun kuulosta tuo murre. Väylän varsi oon kaunista seutua niilä korkeuksila. Molen toelaki toistasattaa kilomeetriä ylempää, tunturimaista.

En miekhään ihan tähän laihin puhu, kyllä se alkaa tuo ylheiskieli voittamhaan. Se mitä mie kirjotan oon aika lähelä sitä, mitä minun äijivaina puhu, ja senaikuset ihmiset. Enkä mie juuri niin häijy ole ko tämä Lappalainen. Soon vain yksi minun sivupersoona.

Minun kotikylän murtheesheen oon sekkaintunu vielä vähä Ounasjokivarren kieltä naimakauppojen kautta, mutta enempi soon kuitenki väylänvartista.

Joskus yheksänkymmentäluvun alussa käythiin veljen kanssa laittamassa taloa myyntikunthoon, kunnan veet alko tulehmaan ja siivothiin, iso oli rovio kartanola, siinä meni vaikka mitä.
        Niin se maalinen mammona häviää savuna ilhmaan.
        Semmosia tulia on varhmaan aika monta sieläpäin palanu, Lappia tyhjenethään aivan ko väkisin.
        EU:n herroile mettästysmaita, saavat sielä sitte ryypätä ja ammuskella persheet olale. (mitähän tuo lause oikein meinas?)
        Sitte meän häätyy tulla tänne lantalaisten maile.

Semmosta soon, täälä se kai häätyy kitua hauthaan asti.

• Lappalainen
        mekatron kirjoitti:

Joskus yheksänkymmentäluvun alussa käythiin veljen kanssa laittamassa taloa myyntikunthoon, kunnan veet alko tulehmaan ja siivothiin, iso oli rovio kartanola, siinä meni vaikka mitä.
        Niin se maalinen mammona häviää savuna ilhmaan.
        Semmosia tulia on varhmaan aika monta sieläpäin palanu, Lappia tyhjenethään aivan ko väkisin.
        EU:n herroile mettästysmaita, saavat sielä sitte ryypätä ja ammuskella persheet olale. (mitähän tuo lause oikein meinas?)
        Sitte meän häätyy tulla tänne lantalaisten maile.

Semmosta soon, täälä se kai häätyy kitua hauthaan asti.

Sulla oon tieten akka ja kakarat sielä etelässä? Jos sie yksin olet, niin eihän tuo muuttaminen välttämättä ongelma ole. Työhän soon kans, joka sielä etelässä pittää.

Mutta eläkheele ko pääset, nin sie voit muuttaa minne haluat. Ei täälä asuminen varhmaan kalhiimpaa ole ko etelässäkhään. Jos oon jääny varoja, niin jonkulaisen mökin saapii useamasta kylästä melkein kenkilä. Ja täälä voipii kalastella ja mettästellä, joka tykkää, ja siitäki saapii leivän jatketta.

Minun työ oon täälä, eikole tarvinu etehlään muuttaa eikä Ruothiinkhaan. Luulen, että mulla olis kans kitumista eläminen sielä, varsinki nykyhään ko yksinäni elelen.

• mekatron
        Lappalainen kirjoitti:

Sulla oon tieten akka ja kakarat sielä etelässä? Jos sie yksin olet, niin eihän tuo muuttaminen välttämättä ongelma ole. Työhän soon kans, joka sielä etelässä pittää.

Mutta eläkheele ko pääset, nin sie voit muuttaa minne haluat. Ei täälä asuminen varhmaan kalhiimpaa ole ko etelässäkhään. Jos oon jääny varoja, niin jonkulaisen mökin saapii useamasta kylästä melkein kenkilä. Ja täälä voipii kalastella ja mettästellä, joka tykkää, ja siitäki saapii leivän jatketta.

Minun työ oon täälä, eikole tarvinu etehlään muuttaa eikä Ruothiinkhaan. Luulen, että mulla olis kans kitumista eläminen sielä, varsinki nykyhään ko yksinäni elelen.

ja kakarat. Nethän net täälä pittää. Nuorin vasta ala-asteela viimiselä luokala.
        Aloin vasta aika vanhana ymmärtähmään SEN pääle. Sitte alkoki tapahtuhmaan, 4 potraa poikaa tuli tehtyä peräkkäin.
        Niitä kö yrittää pittää Herran nuhteessa, siinä se aika kulluu.
        Helppoja poikia on kyllä, ei siinä mithään.
        Mutta katothaan vanhempana. Työssäki vielä olen, vaikka vastenmielisesti. Ei panna pois. Ehkä hyäki asia.
        Hyvvää yötä sulle sinne koan nurkhaan.

• Pirre*
        mekatron kirjoitti:

Ah tätä onnea!

Ei huolen häivää!!!

huikkaisen sinullekkin hienoa keskipäivää, hyvinkö loma on mennyt ja oletkos muistanut levätäkin ja hiihellä remontin suunnittelun lomassa?

• Pirre*
        Lappalainen kirjoitti:

(´?`)nen aatellu lähettää sullekin auringon sikkuraiset terveiset!

Joko sie olet taas aloittanut sen kuntoilun?

• mekatron
        Pirre* kirjoitti:

huikkaisen sinullekkin hienoa keskipäivää, hyvinkö loma on mennyt ja oletkos muistanut levätäkin ja hiihellä remontin suunnittelun lomassa?

Loma tuntuu loppuvan aivan kesken. Juuri hain kaupasta niitä remonttitarpheita, rahhaa palo, mutta mitäpä niitä hauthaan raahaahmaan.
        Vistottaa jo etukätheen se töihinmeno.
        Mutta "en voi vastustaa ja mentävä mun on!"
        Hyvät voinnit sinullekin!

• Pirre*
        mekatron kirjoitti:

Loma tuntuu loppuvan aivan kesken. Juuri hain kaupasta niitä remonttitarpheita, rahhaa palo, mutta mitäpä niitä hauthaan raahaahmaan.
        Vistottaa jo etukätheen se töihinmeno.
        Mutta "en voi vastustaa ja mentävä mun on!"
        Hyvät voinnit sinullekin!

ollu pienen ikäsi samassa työpaikassa tai ammatissa?

Anteeksi, että tungin tähän sinun ja Lappalaisen keskustelu ketjuun, mutta älkää minun antako häiritä jutusteluanne muuten, minä olen täällä takavasemmalla nätisti:))ja kyselen siinä sivusta..

• mekatron
        Pirre* kirjoitti:

ollu pienen ikäsi samassa työpaikassa tai ammatissa?

Anteeksi, että tungin tähän sinun ja Lappalaisen keskustelu ketjuun, mutta älkää minun antako häiritä jutusteluanne muuten, minä olen täällä takavasemmalla nätisti:))ja kyselen siinä sivusta..

Nykytyötä olen paiskinut vasta kolmisen vuotta.
        Oli sitä ennen kolmen vuoden työttömyys ja koulutustakin, tälle tietokone- ja elektroniikka-alalle.
        Siitä se uusi työkin poiki sitten.
        Melkein kolmekymmentä vuotta meni edellisessä ammatissa, lama vei paikat muille maille.
        Enkähän ollut ainoa, jolta vei.
        Se oli ensimmäinen kunnon työttömyys minulla, ennen sai valita paikan, minne meni.
        "Aika entinen ei koskaan enää palaa, ja silleen"!
        Niinhän se Juha-Watt lauloi.

Sekaannu vaan meidän lappalaisten ja vaikka kenen keskusteluun, tämähän on yleinen palsta ja sinä olet sieltä parhaasta päästä keskustelija, ainakin minun mielestäni.
        Siis oikein tervetuloa sekaantumaan!

• Pirre*
        mekatron kirjoitti:

Nykytyötä olen paiskinut vasta kolmisen vuotta.
        Oli sitä ennen kolmen vuoden työttömyys ja koulutustakin, tälle tietokone- ja elektroniikka-alalle.
        Siitä se uusi työkin poiki sitten.
        Melkein kolmekymmentä vuotta meni edellisessä ammatissa, lama vei paikat muille maille.
        Enkähän ollut ainoa, jolta vei.
        Se oli ensimmäinen kunnon työttömyys minulla, ennen sai valita paikan, minne meni.
        "Aika entinen ei koskaan enää palaa, ja silleen"!
        Niinhän se Juha-Watt lauloi.

Sekaannu vaan meidän lappalaisten ja vaikka kenen keskusteluun, tämähän on yleinen palsta ja sinä olet sieltä parhaasta päästä keskustelija, ainakin minun mielestäni.
        Siis oikein tervetuloa sekaantumaan!

taisi tulla vain ylisanoja, lipsahti varmaannii siulta :)). Minä en ole hyvä keskustelija, olen sellainen viisastelija vain, toisten viisauksia ominani esitän. Toissaalta kaikkihan se on taittu keretä sannoo jo jossai, ei kai nykymualimassa enää mitään täysin neitseellistä olekaan - luulen.

Sie et paljoa vielä tuolla/täällä seassa hämmennä, etkö ole rohjennut vai eikö ole kiinnostavaa aihetta satuna?

• Lappalainen
        Pirre* kirjoitti:

taisi tulla vain ylisanoja, lipsahti varmaannii siulta :)). Minä en ole hyvä keskustelija, olen sellainen viisastelija vain, toisten viisauksia ominani esitän. Toissaalta kaikkihan se on taittu keretä sannoo jo jossai, ei kai nykymualimassa enää mitään täysin neitseellistä olekaan - luulen.

Sie et paljoa vielä tuolla/täällä seassa hämmennä, etkö ole rohjennut vai eikö ole kiinnostavaa aihetta satuna?

Älä sie Pirre höpötä, mie se sekkaun teän raathiin. Mutta kyllä sinusson meile molemillekki virtuaalinaisenpuolta. Ja vielä jäähmänki.

Molen Mekatronia houkutellu eläkheelä ollessa tänne Nuuskakaihraan takasin. Ja mie piän, että se vielä tulleeki, ko kerkiää.

Jos sillei se emäntä lähe tänne Laphiin, niin mehän kosima sinua sitte meile yhtheiseksi akaksi. Yksin mien nuin kierää naista roovais mitenkhään, mutta kaksissa miehin met pian pareminki pärjäisimä sinun kans.

• Pirre*
        Lappalainen kirjoitti:

Älä sie Pirre höpötä, mie se sekkaun teän raathiin. Mutta kyllä sinusson meile molemillekki virtuaalinaisenpuolta. Ja vielä jäähmänki.

Molen Mekatronia houkutellu eläkheelä ollessa tänne Nuuskakaihraan takasin. Ja mie piän, että se vielä tulleeki, ko kerkiää.

Jos sillei se emäntä lähe tänne Laphiin, niin mehän kosima sinua sitte meile yhtheiseksi akaksi. Yksin mien nuin kierää naista roovais mitenkhään, mutta kaksissa miehin met pian pareminki pärjäisimä sinun kans.

Vai haaremmii se Lappalainen miulle meinnovvaa, vuan passoommaan mie en teitä ruppee, elä luulekkaa !
        Poron nahkolla voin leppäillä, ja vaikka sitä kuivalihhoo vuolen siinä joutessain :).

Mänehän alottammaan tuas tänäpäivänä se kunttoilu uuvelleen!

• mekatron
        Lappalainen kirjoitti:

Hyä suunnitelma sulla on vastaisuuen varale.
        Ja täsä met piämä kiini.
        Kyllä se Pirre vielä taamothaan!!

• Pirre*
        mekatron kirjoitti:

Hyä suunnitelma sulla on vastaisuuen varale.
        Ja täsä met piämä kiini.
        Kyllä se Pirre vielä taamothaan!!

taamothaan, kesytteekkö meinasitta peräti kahessa miehin!
        Pittääpä olla tarkkana, ja kuulostella minkä "omenapuun*" takana sitä suopunkkii kiärittä *suomennus minusta teijjän vaivaskoivunu on ku omenapuita tiällä*.:))

Hyvää huomenta sinne Hämmeesseennii, aamu on valennut kauniina taas täällä savonmailla!

• Lappalainen
        Pirre* kirjoitti:

taamothaan, kesytteekkö meinasitta peräti kahessa miehin!
        Pittääpä olla tarkkana, ja kuulostella minkä "omenapuun*" takana sitä suopunkkii kiärittä *suomennus minusta teijjän vaivaskoivunu on ku omenapuita tiällä*.:))

Hyvää huomenta sinne Hämmeesseennii, aamu on valennut kauniina taas täällä savonmailla!

Eikhän meistä vielä kahtheen pekhaan ole johonki. Tuo mekatroni oon vielä kovassa kunnossa, ja mieki reistaan olla jonaki, vaikka kesäterässä olenki.

Äläkä sie siitä passaamisesta ole huolissasti. Kaks miestä passaa melkhein siinä samala ko yhenki.

• Pirre*
        Lappalainen kirjoitti:

Eikhän meistä vielä kahtheen pekhaan ole johonki. Tuo mekatroni oon vielä kovassa kunnossa, ja mieki reistaan olla jonaki, vaikka kesäterässä olenki.

Äläkä sie siitä passaamisesta ole huolissasti. Kaks miestä passaa melkhein siinä samala ko yhenki.

siinä.. nukkumassa...

• mekatron
        Pirre* kirjoitti:

siinä.. nukkumassa...

nukkumaan, sano.
        Katto on maalattu ja hommat jatkuvat, kiivasta on tahti, mutta periksi ei anneta.
        Tiukka viikonloppu on edessä, sitten töihin lepäämään.
        Nukkukaa hyvin, kumpikin tahollanne!
        Öitä!

• Pirre*
        mekatron kirjoitti:

nukkumaan, sano.
        Katto on maalattu ja hommat jatkuvat, kiivasta on tahti, mutta periksi ei anneta.
        Tiukka viikonloppu on edessä, sitten töihin lepäämään.
        Nukkukaa hyvin, kumpikin tahollanne!
        Öitä!

yötä molempi parempi :)

• mekatron
        Pirre* kirjoitti:

yötä molempi parempi :)

Käväisin tässä, kun poika lopetti pelaamisen ja meni katsomaan televisiota.
        Kuuluu naurua teeveeltä päin, taitaa olla hauska kuva.
        Mennäänkö sitä pällistelemään??
        Menhään vaan!! (menee katsomaan...).

Öitä taasen!

• T.R.maalari.N

...odotan

siinä tämän päivän keskeinen tekemiseni...taitaa ollakin.

• Pirre*

odotat, ja tervetuloa takaisin! Sinua onkin odotettu jo kovasti, kaipaakin tuo taivaanranta jo kauniimpia värejä (",)..

• T.R.maalari.N
        Pirre* kirjoitti:

odotat, ja tervetuloa takaisin! Sinua onkin odotettu jo kovasti, kaipaakin tuo taivaanranta jo kauniimpia värejä (",)..

jokinen tulee kotiin
        Lisäksi odotan:
        ..että talo siistiytyisi
        ..ja kirjoittamani juttu valmistuisi
        ..ja että saisin kuvanteosta kiinni
        ..ja visalasku katoaisi
        ..ja joku muu kuin minä kokkaisi tänään
        ..ja ne ihmiset jotka pitävät minua
        ystävänään pysyisivät
        ..odotan myös, että odottaminen loppuisi

raskaana ollessa sentään tietää, että odottaminen joskus loppuu...tavalla tai toisella. Muun odottamisen kanssa...onkin sitten jo eri juttu;))

• Unelmien nainen

Älä kauan odota voi käydä aikas pitkäks. Mä ainakin lähden keittämään kahvit.

• Pirre*
        T.R.maalari.N kirjoitti:

jokinen tulee kotiin
        Lisäksi odotan:
        ..että talo siistiytyisi
        ..ja visalasku katoaisi
        ystävänään pysyisivät

raskaana ollessa sentään tietää, että odottaminen joskus loppuu...tavalla tai toisella. Muun odottamisen kanssa...onkin sitten jo eri juttu;))

visalasku on helppo hävittee, takkaan vain sytykkeeksi pistät:) ja minne jokinen muka on hävinnä, tiällähän se jo viimeviikolla sinnuu huhhuili, ei vuan polonen ois ikävvään kuollu..

T.R.maalari.N kirjoitti:

jokinen tulee kotiin
        Lisäksi odotan:
        ..että talo siistiytyisi
        ..ja visalasku katoaisi
        ystävänään pysyisivät

veit sanat ikäänkuin suustani?
        Jokista lukuunottamatta.
        Kunpa joku kävisi siivoamassa...
        Kävisi edes piristämässä minua; väsynyt olen
        tapeltuani yöllä pari tuntia tämän koneeni kanssa! Yöunet jäivät neljään tuntiin!

Ja oikein kovasti tervetuloa takaisin!
        Missäs olet kurvaillut???
        Vai saikohan sitä kysyä...? :)))

• T.R.maalari.N

veit sanat ikäänkuin suustani?
        Jokista lukuunottamatta.
        Kunpa joku kävisi siivoamassa...
        Kävisi edes piristämässä minua; väsynyt olen
        tapeltuani yöllä pari tuntia tämän koneeni kanssa! Yöunet jäivät neljään tuntiin!

Ja oikein kovasti tervetuloa takaisin!
        Missäs olet kurvaillut???
        Vai saikohan sitä kysyä...? :)))

... mutta kaikkeen ei tarvitse vastata.
        -no olin lomalla Thaimaassa, Phuketin KharonBeachella ja kävin kyllä Patongillakin.
        Kovin on mieli koetusta ja nähdystä vielä sekaisin. Varmaan kevään mittaan kertoilen, kunhan saan ajatuksiini jonkinsortin loogisuutta.

Koittakaapa arvata ... montako pisamaa punapäähän tuollaisen loman jälkeen mahtuu;)

ja varpaankynsissä on kukkameri

ja se että uusikuu kelluu kuin laiva meressä, hämmentää mieltä vieläkin. Ja tuoksut, hajut, maut...

T.R.maalari.N kirjoitti:

... mutta kaikkeen ei tarvitse vastata.
        -no olin lomalla Thaimaassa, Phuketin KharonBeachella ja kävin kyllä Patongillakin.
        Kovin on mieli koetusta ja nähdystä vielä sekaisin. Varmaan kevään mittaan kertoilen, kunhan saan ajatuksiini jonkinsortin loogisuutta.

Koittakaapa arvata ... montako pisamaa punapäähän tuollaisen loman jälkeen mahtuu;)

ja varpaankynsissä on kukkameri

ja se että uusikuu kelluu kuin laiva meressä, hämmentää mieltä vieläkin. Ja tuoksut, hajut, maut...

Itse aikoinaan asuinkin pari vuotta Espanjassa.
        Espanja nimittäin on intohimoni.
        Muuallakin vielä joskus haluaisin käydä niiden monien maiden jälkeenkin, joissa olen käynyt... Ajatteles, t.r.m.n., haaveeni olisi päästä pariksi viikoksi Karibialle risteilemään sellaisella paatilla, että se oma rauha olisi kuitenkin tarvittaessa aina ulottuvilla... Haaveeni oli joskus ja on vieläkin päästä kulkemaan ominpäin autolla halki Amerikan, ristiinrastiinkin... Myös itäisissä maissa, joissa en ole käynyt, haluaisin vielä joskus päästä käymään... Kiina, Japani, Filippiinit... Myös Chilen ja Kolumbian ja Brasilian haluaisin vielä joskus kokea...
        Voih. Elämäni ei enää riitä kaikkeen tähän...
        Tuo tunne, joka sinulla - ilmeisesti vasta palattuasi - on todella tuttua; minulla palautuminen tähän 'normaaliin' rytmiin vie aina ainakin muutaman päivän, jos ei viikonkin... Sinulla kuitenkin ovat sanat hallussasi edelleenkin... tai hetimiten... Minulla sanojenkin hakeminen vie aina kauan... Jopa nyt ne ovat kadoksissa... Ei kai Jokinen vienyt eväittensä mukana...? :)))

• T.R.maalari.N

Itse aikoinaan asuinkin pari vuotta Espanjassa.
        Espanja nimittäin on intohimoni.
        Muuallakin vielä joskus haluaisin käydä niiden monien maiden jälkeenkin, joissa olen käynyt... Ajatteles, t.r.m.n., haaveeni olisi päästä pariksi viikoksi Karibialle risteilemään sellaisella paatilla, että se oma rauha olisi kuitenkin tarvittaessa aina ulottuvilla... Haaveeni oli joskus ja on vieläkin päästä kulkemaan ominpäin autolla halki Amerikan, ristiinrastiinkin... Myös itäisissä maissa, joissa en ole käynyt, haluaisin vielä joskus päästä käymään... Kiina, Japani, Filippiinit... Myös Chilen ja Kolumbian ja Brasilian haluaisin vielä joskus kokea...
        Voih. Elämäni ei enää riitä kaikkeen tähän...
        Tuo tunne, joka sinulla - ilmeisesti vasta palattuasi - on todella tuttua; minulla palautuminen tähän 'normaaliin' rytmiin vie aina ainakin muutaman päivän, jos ei viikonkin... Sinulla kuitenkin ovat sanat hallussasi edelleenkin... tai hetimiten... Minulla sanojenkin hakeminen vie aina kauan... Jopa nyt ne ovat kadoksissa... Ei kai Jokinen vienyt eväittensä mukana...? :)))

pääasia, että pitää sydämen tallessa;))

T.R.maalari.N kirjoitti:

pääasia, että pitää sydämen tallessa;))

Ne eväät, mitkä sydän jo aikoinaan on saanut, ovat todella tärkeitä...! ;)

Sori, kiire nyt...

• T.R.maalari.N
        T.R.maalari.N kirjoitti:

jokinen tulee kotiin
        Lisäksi odotan:
        ..että talo siistiytyisi
        ..ja visalasku katoaisi
        ystävänään pysyisivät

Jokinen tuli ...ja jäi
        Organisoin koko sakin siivoamaan... parin tunnin rupeama..ja taloa hallitsevat vain elävät elukat... villakoirat vietiin pihalle
        Kuvia syntyy niin tiiviiseen tahtiin, että visalasku ja kaikki muutkin laskut unohtuvat.
        Syöminenkään, tai syömättömyys ei paina mieltä.

...luova prosessi on kuin hyvä humala;))

- sitä vain rukoilee...ettei putki katkeaisi.

Kuulostaako tutulta?

• vuoroa,poika lomalla svp-sta.On yleensä koneella,jos ei nuku.
      No,vähän sinne päin kuitenkin.

Poika tekee musiikkia kitaran syntikan kanssa ja saan kulttuuria ihan omasta takaa ja riittävästi.
      Muuten olen hoitanut fysiikkaani sauvakävellen ja hiihtäen kuluvalla viikolla n.2,5-3h.päivässä.
      Opetellut siinä sivussa dikikuvaamaan ympäristöä.
      Lenkillä käyn joko yksin,nuorimman tyttären,vaimon tai hyvän ystävän kera.

jk.Torstaina tuli hiukan vaimolle elvisteltyä hiihtolenkkimme jälkeen.Se oli iltapäivällä hänen yö vuoronsa jälkeisenä päivänä.Siinä kotia tullessa tulin ehdottaneeksi hänelle sellaista rasituksesta hyvin palauttavaa "tankkausta",ettei ole illalla liian "väsy".
      Olin jo ko.aamuna sauvakävellyt 10km.,vaimon kanssa päivällä tämä hiihtolenkki 1.5h.,sitten samana iltana kaverin kanssa hiihdettiin sellainen oikein raskas isonousuinen 5km.latu.
      Kolmen lenkin,kolmen jälkivenyttelyjen ja suihkujen jälkeen olin aivan puhki ja paikat kipeänä.
      Mutta onneksi vaimo antoi armon käydä oikeudesta ja sain nukkua yöni unia katsellen ja herätä kauniiseen perjantai aamuun hyvin levänneenä.
      Että näin sitä kuntoa kohotellessa ja "kulttuurinautintoja" kokien tätä helmikuun loppua vietetään ja nettihommat;hyi olkoon,oottavat uutta tulemista.

Hyvää päivää kaikille säädyille toivotan ja "määrään nauttimaan" asioista,mistä kukin tykkää,mutta "siveellisesti"tietenkin.

• Vanas

Ihmisrääkkiähän tuo jo on - heh. Tai sitten olet niitä kuntoiluun addiktoituneita. Onnittelut siitä huolimatta, taisit panna pohjat näissä "hiihtelyhommissa", niin että oikein kateeks käy :)))

• Vanas kirjoitti:

Ihmisrääkkiähän tuo jo on - heh. Tai sitten olet niitä kuntoiluun addiktoituneita. Onnittelut siitä huolimatta, taisit panna pohjat näissä "hiihtelyhommissa", niin että oikein kateeks käy :)))

Työholisti,minkäs teet.
        Ei vaan ,nyt kun pystyy ja jo jaksaakin liikkua,niin ei malta juuri paikoillaan pysyä.
        On nämä ulkoiset puitteet saaneet ylivallan ja vievät väkisin.......

• Vanas*
        emw34 kirjoitti:

Työholisti,minkäs teet.
        Ei vaan ,nyt kun pystyy ja jo jaksaakin liikkua,niin ei malta juuri paikoillaan pysyä.
        On nämä ulkoiset puitteet saaneet ylivallan ja vievät väkisin.......

Hyväksytään!

• Unelmien nainen

Juu tehdään me paljon muutakin. Täytyy kans ruveta kehuskelemaan tän päivän kuntosuoritusta.
      Kun tästä koneesta irti pääsee. Tarkotus olis lähteä ensin hiihtämään n.10km lenkki, sit kun toi kylpylä on tossa hiihtolenkin vieressä aikosin pulahtaa vähän tonne altaaseen vesijuoksuun 45min. Lihakset voi sitt rentouttaa vaik porealtaassa. Ilalla sitte lakerit jalkaan ja pyörähtelemään parketille. Lopusta mä en kerro
      se sensuroidaan kuitenkin.

istun koneeni ääressä ja ihmettelen...

Yöllä monta tuntia sain tapella tämän toosani kanssa! En tiedä, toimivatko viestien näkymiset ja lähettämiset miten hyvin teillä muilla, mutta minulla oli ongelmia! Koneeni ei näyttänyt viestejä, jotka kellonajan mukaan olisi pitänyt itse kunkin otsikon alla olla, ja vastaavasti - testailemallakaan - en saanut omia viestejäni näkymään! Yleensä nämä ongelmat ovat ratkenneet viimeistään silloin, kun tarkoituksella heittää toisen viestin perään; siten saa useimmiten näkymään muutkin viestit. Viime yönä niin ei käynyt... Vasta nyt näen viimeisimmät viestit - sekä lähetetyt että tulleet. Veemäistä. En tiennyt siis, oliko kysymys vain minun koneestani vaiko kenties linjojen tukkoisuudesta. Osaako joku kommentoida?

Asensin illalla uusimman version mesestä, ja senkin kanssa sain taistella pari tuntia! Aparaatti huusi minulle, ettei voinut antaa minun kirjautua, ja kuitenkin lopulta käynnistämällä "vanhan" meseni uudestaan kuvioihin tuli mukaan uusin versio! Ja tällä hetkellä näyttäisi kaikki taas koneessani toimivan... Harmittaa vain, kun yöstä meni pari tuntia pelkästään koneen kanssa taisteluun!

Kiva aloitus tässä ketjussa muuten... Ainahan kuuluisi vastata, että 'mitäs tässä muuta kuin pulisemista tällä palstalla', mutta ajattelinpa ottaa sen tämänkin hetken kysymyksenä... No niin; niinhän teen nytkin...!:)

Kaksi yöllä lähettämääni viestiä ei muuten lainkaan ollut tänne ilmestynyt, mutta haitanneeko tuo... :))) Hyvät päivän jatkot kaikille pulisijoille!;)

• loppuunkulunut

hiihtää 10km,vesijuoksua 45min ja parketille lopuksi ym....

• vaille 54
        loppuunkulunut kirjoitti:

hiihtää 10km,vesijuoksua 45min ja parketille lopuksi ym....

kunhan löydät aiheen mitä jaksat. Voi toki, se parketti juttu on energiajuomaa, sitä nauttimalla sopivin välein laskee väliajat vain seuraavaa tapaamista, heidän kanssa, muuten tuntuu että tahti kiihtyy..ps. katson ensin omat humppaillat ja sitten lupaudun hoitamaan "mummon" velvollisuuksia jos ei ole muuta. Meillä tämä on jo ihan ok. tytär pyytääkin katsomaan "keikkakalenterin" voitko hoitaa poikaa. Minä nautin tällaisesta mummon elämästä, käyn toki töissäkin.

• --------------

sirkku, olen utelias, tunnenkohan sinut, kirjoittelusi tuntuu niin tutulta. No hyviä oloja sinulle kuitenkin, tunnen tai en.

-------------- kirjoitti:

sirkku, olen utelias, tunnenkohan sinut, kirjoittelusi tuntuu niin tutulta. No hyviä oloja sinulle kuitenkin, tunnen tai en.

joku noista viime öisistä kirjailijoista, anna nyt edes jotakin vinkkiä tai vihjettä itsestäsi...
        Eihän sinun pakko ole, mutta olisi hauskaa tietää... Josko vaikka tuntisimmekin...?;)
        Huomaa siis, että mistään Suomussalmelta en todellakaan ole kotoisin!

Ei aparaatti viestiäni suostu lähettämään...!

Pyysin vain vinkkejä tai vihjeitä...;)

• --------------

joku noista viime öisistä kirjailijoista, anna nyt edes jotakin vinkkiä tai vihjettä itsestäsi...
        Eihän sinun pakko ole, mutta olisi hauskaa tietää... Josko vaikka tuntisimmekin...?;)
        Huomaa siis, että mistään Suomussalmelta en todellakaan ole kotoisin!

ollut keskustelemassa, lueskelen vaan, jos olet se keneksi luulen, olet kotoisin paikasta joka alkaa K:lla ?

ollut keskustelemassa, lueskelen vaan, jos olet se keneksi luulen, olet kotoisin paikasta joka alkaa K:lla ?

Olen ymmälläni...;)
        Mistä OMASTA MIELESTÄSI päättelet, että tuttuja voisimme olla...?
        Aidosti minua hämää...
        Kirjoittelutyylini...?
        Jos et ole keskusteluissa mukana ollut, mistä päättelet, että voisimme tuttuja olla???
        Entäs, jos esimerkiksi sukulaisia olisimme...?;)
        Etkö nyt JOTAIN vinkkiä voisi heittää kehiin???
        Olisi hauskaa kuulla edes joku vihje...
        Suostutko antamaan vinkin, jos minä sanon, että K-asiassa olet oikeassa...? Pliis.

• minäkin olen kotoisin

Olen ymmälläni...;)
        Mistä OMASTA MIELESTÄSI päättelet, että tuttuja voisimme olla...?
        Aidosti minua hämää...
        Kirjoittelutyylini...?
        Jos et ole keskusteluissa mukana ollut, mistä päättelet, että voisimme tuttuja olla???
        Entäs, jos esimerkiksi sukulaisia olisimme...?;)
        Etkö nyt JOTAIN vinkkiä voisi heittää kehiin???
        Olisi hauskaa kuulla edes joku vihje...
        Suostutko antamaan vinkin, jos minä sanon, että K-asiassa olet oikeassa...? Pliis.

K:lla alkavasta! Kukashan sinä sit oot?
        Ja tuosta mesestä...haeppas seiska beta-versio! Ja poista vanha kuutonen, jos sulla se on. Toimii tosi hyvin tuo viimesin ja voi enemmän "hullutellakin" kaikkien olioiden ja juttujen kans. mulla on ollut seiska viikon verran ja on pietty hauskaa viesteilyn kans, äänetkin mukana kuulokkeitten ja mikin kans!

minäkin olen kotoisin kirjoitti:

K:lla alkavasta! Kukashan sinä sit oot?
        Ja tuosta mesestä...haeppas seiska beta-versio! Ja poista vanha kuutonen, jos sulla se on. Toimii tosi hyvin tuo viimesin ja voi enemmän "hullutellakin" kaikkien olioiden ja juttujen kans. mulla on ollut seiska viikon verran ja on pietty hauskaa viesteilyn kans, äänetkin mukana kuulokkeitten ja mikin kans!

Mutta katsos, kun niitäkin K-paikkoja on useitakin...;)

Ja mesestä juuri tuon beta-version, siis 7.0, asensinkin! On todella ok, kuten sanoit. Olioineen, kaikkineen...

• unta.Olo hyvin miellyttävä,mutta mitään "maallista"ei ympärillä tapahdu.Siksi luulen että olen vielä unessa.

• kaikille,taidan olla kuitenkin hereillä.

ps.parempi myö....,

• Unelmien nainen

Kaunist sunnuntai aamu täält Turust. Nyt vaa sanoma kätte ja lukema. Tänään ei sitte kuntoilla kun palaudutaan tosta eilisestä.

• Pirre*

, aamumme on auennut valoisana, on aivan tyyntä, pakkasta 20 raatia (suom. astetta:).

Laitan pian ruuan uuniin, meijjän järven lohta (2kg)- tämän ehtymättömän "viljapeltomme" satoa. Iltapäivälle tulee mummin kultia kylään 5kpl, pyörremyrskyä siis tiedossa!

Ja (`?´) kömmihän jo niiden vällyjen alta siekkii - aamupissalle.

Hyvää huomenta vaan kaikille

• Lappalainen

Ko mie saan sepaluksen kiini. Niin huomenta!

Siekö sait titin? No ei vähä mithään. Ja terhveisiä vain mummin kaikile kullile, ei maha sopia kaikki kerrala sylhiin.

Kaunis oon aamu tääläki, ja pikku pakkanen.

• Pirre*
        Lappalainen kirjoitti:

Ko mie saan sepaluksen kiini. Niin huomenta!

Siekö sait titin? No ei vähä mithään. Ja terhveisiä vain mummin kaikile kullile, ei maha sopia kaikki kerrala sylhiin.

Kaunis oon aamu tääläki, ja pikku pakkanen.

se vaan teillä on, täällä se on jo melkein kojamo:))

Onneksi eivät kaikki yhtäaikaa pyri sylkötettäväksi, mutta urakkaa on tiijjossa - mieluista tosin.

Kiitos terviisistä.

• Lappalainen
        Pirre* kirjoitti:

se vaan teillä on, täällä se on jo melkein kojamo:))

Onneksi eivät kaikki yhtäaikaa pyri sylkötettäväksi, mutta urakkaa on tiijjossa - mieluista tosin.

Kiitos terviisistä.

Mutta hyä seki, emmie ole kalakae. Soon minuksi hyä, jos saan ees käet kalale haisemhaan.

• Pirre*

kahvia juon ensin, pitelen pakkasen ulkopuolella mökistä, lähen kaupalle;jääkaappi tyhjä..jneilleen..

Hyvää päivää itsekullekin säädylle ...

• jo oon

aamukahvet juonunna, koiranpennun pissittänynnä, suihkussa käynynnä ! Töihin perskuttirallaa pitäs mennä...ankeeta näin kahden viikon loman jälkeen eka päivä - mutta kyllä se jo perjantaina alkaa tutummalta tuntua!!! Kai...
        Olipas pitkä ketja tässä...taisin ihan suoneen osua tuolla kun kyselin ihtekunkii tekemisiä alussa! Mutta oikein kivaa ja antoisaa alkanutta viikkoa kaikille! Ja jollekulle, joka kyseli minusta-> kaenuusta maailimalle oon lähtenynnä jokunen vuosi sitten... ja pakkastapa on täälläkii liki 20 astetta.

• Pirre*
        jo oon kirjoitti:

aamukahvet juonunna, koiranpennun pissittänynnä, suihkussa käynynnä ! Töihin perskuttirallaa pitäs mennä...ankeeta näin kahden viikon loman jälkeen eka päivä - mutta kyllä se jo perjantaina alkaa tutummalta tuntua!!! Kai...
        Olipas pitkä ketja tässä...taisin ihan suoneen osua tuolla kun kyselin ihtekunkii tekemisiä alussa! Mutta oikein kivaa ja antoisaa alkanutta viikkoa kaikille! Ja jollekulle, joka kyseli minusta-> kaenuusta maailimalle oon lähtenynnä jokunen vuosi sitten... ja pakkastapa on täälläkii liki 20 astetta.

työn iloa :)), kyllä se siitä...

• Unelmien nainen
        jo oon kirjoitti:

Kivan pirteä pakkanen tuolla ulkona. Samat hommat tässä, koiran kanssa ulkona ( meidän jo eläkkeellä olevan luppakorvan kanssa.) Lomaa on vielä jäljellä joten ei mittää kiirusta mihinkään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      42
      2822
    2. Mansikkatiloilla hyväksikäytetään ukrainalaisia

Työolot ovat surkeita ja palkka kelvoton. https://yle.fi/a/74-20172942
      Maailman menoa
      357
      2603
    3. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      56
      2355
    4. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      35
      2204
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      25
      1743
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      25
      1639
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1526
    8. Sokea "ystävälle"

Oletko oikeasti noin sokea?
      Ikävä
      100
      1449
    9. En ymmärrä käytöstäsi

Se on ollut eräänlaista hyväksikäyttöä. Että seura kyllä kelpaa palstan välityksellä silloin kun ei ole parempaakaan tek
      Ikävä
      139
      1405
    10. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      66
      1329
    Aihe