Onko tietoa miten hankala prosessi poistaa klappi Fenixin pesäsimestä?
Kuinka iso ongelma on pieni klappi?
Fenix, peräsimen klappi
6
178
Vastaukset
- yleisellä.tasolla
Vastauksena jälkimmäiseen kysymykseen: erittäin ärsyttävä. Eli pieni klappi ei niin vaarallinen ole, mutta pilaa ilon.
Muutoin ensin jako tapauksiin, joissa klappi on peräsimen laakereissa tai pinnan helassa. Laakerien klappi poistuu sorvauttamalla uusi laakeriholkki. Tuntematta paremmin Fenixiä, oletan, että siinä on tavallisimmin käytetyt muovilaakerit. Ensin pudotetaan peräsin irti ja saadaan holkkien mitat. Tiedon kanssa mennään Etraan ja ostetaan pätkä sopivan mittaista polyasetaali (POM) tankoa. Sorvarin hyllyssä olevaa muovitankoa ei pidä hyväksyä, jos sen laatua ei tunneta. Holkkeihin pitää sorvata valmiiksi 0,2 mm klappi, koska muovi turpoaa vedessä.
Nämä siis yleiset ohjeet, jos Fenixissä on jokin erityinen huomioonotettava asia, joku laakerit vaihtanut osannee kertoa. Mikään hankala prosessi klapin poisto ei ole.- Emmakar
Näin kun maa on roudassa on tuon montun kaivaminen peräsimen poissaamiseksi kova työ. Kannattaa siirtää vuoden ensi vuoden syksyyn tuo kuopan kaivuu ja peräsimen laakerin huolto.
- Isoantilla
Edelläolevassa ohjeessa ei ole juurikaan huomautettavaa. Minä olen päässyt kyllä helpommalla. Ylälaakerin klapin olen poistanut leikkaamalla sopivan paksusta muovikalvosta (tässä tapauksessa asiakirjakansiosta) liuskan ja kiertämällä sen yhden kierroksen rosterisen akselin ympäri. Sitten olen ujuttanut liuskan laakeriin ja lopuksi yläpuolelta teipillä kiinnittänyt liuskan niin, ettei se pääse valumaan alas. Kolmas kokeiltu liuska oli sopiva ja laakeri oli jämpti. Olen jotunut uusimaan liuskan viiden vuoden jälkeen. Niin että ei tuo ihan ikuinen korjaus ole.
- seppomartti
Kannattaa ehkä tarkistaa missä klappi asuu. Minun kokemuksen mukaan ylälaakeri on kulunut nopeammin , yllättävää kyllä, mutta ovat olleet keskenään erilaiset. 2X olen teettänyt ja vaihtanut ylemmän liukulaakerin peräsintä irroittamatta. Toinen kerta vrne oli vedessä. Yllä on välyksestä puhe. Ylälaaleri on kuivassa ympäristössä. 0.05 mm välyksellä en saanut POM- laakeria paikalleen, 0.1 mm onnistui ja oli aluksi jkv nihkeä. Seutaavan tilaisin 0.15mm jos eteen tulee, 0.2 on varmaan helppo.
- Masaesbosta
Minä korjasin peräsinakselin välyksen, siten että vein sen peräsimen koneistamoon ja pyysin heitä rymppäämään ohuet holkit akseliin - ylimmän ja alimman laakerin kohdalle(seinämävahvuus 3mm).
Seuraavaksi kävin autokorjaamosta lainaamassa kaavaimen, jolla sitten kahteen mieheen jyrsimme ne rungossa olevat aukot uuteen mittaan.
Hikinen homma ja aikaa vievä kun piti jatkuvasti olla mittaammassa, jottei jyrsi liikaa.
En tiedä mitä ne rungon laakeripinnat olivat, mutta jotakin kovaa ja sitkeää tavaraa ne vaikutti olevan. Väriltään se aine oli vaalean harmaata.
Työ onnistui niin hyvin ettei ainakaan sen yhdeksän vuoden aikana joka ven minulla oli - mitään välystä ei tuntunut.
Jos paikalle ei pääse kuoppaa kaivamaan (minun peräsimeni vaati 80cm syvyisen), niin kannattaa syksyllä ottaa peräsin alas kun se roikkuu liinoissa.
Tuossa veneessä oli voimakkaasti tehostettu peräsintuntuma, eli pinnaa ei voinut päästää käsistää, jottei se lähtenyt ”käsistä”.
Välys ei ollut ongelma purjehtiessa, mutta koneajossa se hakkasi epämiellyttävästi käsille.
Edellinen omistaja, joka ei konetta käynnistänyt kuin pakon edessä, ei pitänyt sitä välystä minään ongelmana.- seppomartti
Mikä klappi on kullekin liikaa?. Minusta häiritsevää on peräsimen lonksuminen aallokossa kun luovii. Sitä on ikävä kuunnella koko päivän. Vuosi sitten peräsin poistettiin muusta syystä nostamalla venettä ja mittasin välyksen pikkulonksussa. Tulos ei jäänyt kunnolla muistiin, ehkä oli vain millin luokkaa kun välyksen alkaa havaita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 881587
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla151471- 981390
- 1191285
- 691260
- 1161150
Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan
Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n258987- 69971
Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o18935- 37917