olen jäämässä eläkkeelle

vaihtoehdot

kuukauden irtisanomisaika
miten olisi viisainta tehdä, ilmoittaa irtisanoutuminen vasta maaliskuussa, alussa, lopussa, koska, vai vasta huhtikuussa 1.päivä?sitt lomien pito alkaisi.

82

2728

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ensuosittele

      Aprillipäivänä tehty irtisanomisilmoitus voi aiheuttaa väärinkäsityksiä.

      • MV_LEHTI.paras

        Sairaslomaa,sairaslomaa, Ja vielä sairaslomaa...sairaslomaa...


    • exduunari

      Olisiko mahdollista päästä irtisanotuksi työnantajan edustajan toimesta?
      Parasta olisi jos sinun työsopimuksesi purettaisi ilman riittäviä perusteita. Ei irtisanomisaikaa ja vähintään puolen vuoden korvaus oikeudettomasta kohtelusta.

      • turkulainens

        niin ja lomat päälle.


      • exduunari
        turkulainens kirjoitti:

        niin ja lomat päälle.

        Omalla kohdallani en ajatellut lomia vaan töissä käymisen lopettamista.

        Työsopimukseni purettiin syyskuun loppupuolella. Kysehän on toimenpiteestä joka lopettaa työsuhteen heti mutta omalla kohdallani siihen ei ollut riittävää syytä.

        Kun en säikkynyt työtuomioistuimella uhkausta koska olin ollut yhteydessä liittooni niin työantajan edustaja tarjosi loppuvuoden palkan ilman työvelvollisuutta = 3kk:n palkka kotiin.
        Lisäksi 6kk:n palkka kertakorvauksena.
        Liittoni toimitsija suositteli hyväksymistä, kuten teinkin.
        Paskamoisinta jutussa oli, ettö koko possakka tuli maksuun purkuvuoden puolella ja veroprogressio oli sikamainen.

        Tietenkin sain liitoltani 6kk karenssin mutta enhä ollut aikonutkaan jatkaa työn tekoa.

        Mielestäni satuin sopivaan saumaan.


    • Hallaahon.äänestäjä44
      • miiiruc

        ei niin voi toimia, mitens salaa jäähään eläkkeelle


    • henrjii

      tietääkseni kesälomaa ei ole pakko pitää, sen voi ottaa rahana, samalla kun eläke alkaa, eikä
      vaikuta eläkkeeseen.

      • olet oikeassa, loman voi ottaa rahana jos työnantaja siihen suostuu, työntekijä ei yksin voi päättää.


      • henrjii
        tammikuu-51 kirjoitti:

        olet oikeassa, loman voi ottaa rahana jos työnantaja siihen suostuu, työntekijä ei yksin voi päättää.

        jos jää jo maalliskuu alussa eläkkeelle, niin
        kesälomapalkan saa rahana, koska lomaa
        ei voi pitää, kun kesälomakausi on kesken, ja
        lomaa ei voi etukäteen antaa


      • henrjii kirjoitti:

        jos jää jo maalliskuu alussa eläkkeelle, niin
        kesälomapalkan saa rahana, koska lomaa
        ei voi pitää, kun kesälomakausi on kesken, ja
        lomaa ei voi etukäteen antaa

        kaiken ansaisemansa loman voi aina pitää ennen eläkkeellejääntiä, sillä ei ole lomakauden kanssa mitään tekemistä.


      • Niin voi . Mä jäin eläkkeelle 1.12. viime vuonna. Vika työpäivän tein 3.10. Lomaa oli kuluvaa kautta jäljellä 18 pv, tulevalle tienattuna 24 pv. Ne pidin pois ennen eläkkeen alkua. Irtisanoutumisilmoituksen tein syyskuun lopulla.


      • henrjii
        tammikuu-51 kirjoitti:

        kaiken ansaisemansa loman voi aina pitää ennen eläkkeellejääntiä, sillä ei ole lomakauden kanssa mitään tekemistä.

        niin jos haluaa, mutta vapaata kyllä ilman lomaakin riittää eläkeellä


      • henrjii kirjoitti:

        niin jos haluaa, mutta vapaata kyllä ilman lomaakin riittää eläkeellä

        tuolla aikaisemmin väitit toisin ja sekoilit vielä lomakauden kanssa.


      • henrjii

        voi sen pitää, jos haluaa, mutta aika tyhmää jos pitää, kun on mahdollista saada eläkettä ja lomapalkkaa yhtä aikaa.
        Tietekin työehtosopimuset ovt erillaisia


      • henrjii kirjoitti:

        voi sen pitää, jos haluaa, mutta aika tyhmää jos pitää, kun on mahdollista saada eläkettä ja lomapalkkaa yhtä aikaa.
        Tietekin työehtosopimuset ovt erillaisia

        No se ei sitten taas onnistu. Ellei oo irtisanoutunut ja ilmoittanut työnantajalle jäävänsä eläkkeelle,, ei niitä seuraavan kauden lomia saa käyttöön.


      • henrjii kirjoitti:

        voi sen pitää, jos haluaa, mutta aika tyhmää jos pitää, kun on mahdollista saada eläkettä ja lomapalkkaa yhtä aikaa.
        Tietekin työehtosopimuset ovt erillaisia

        ei eläkettä ja lomapalkkaa voi saada yhtäaikaa, eläke alkaa vasta kun palkanmaksu on päättynyt. joten jos ei pidä ansaittuja lomiaan, ne maksetaan lomakorvauksena. sinä tunnut olevan ihan ulalla.


      • henrjii
        tammikuu-51 kirjoitti:

        ei eläkettä ja lomapalkkaa voi saada yhtäaikaa, eläke alkaa vasta kun palkanmaksu on päättynyt. joten jos ei pidä ansaittuja lomiaan, ne maksetaan lomakorvauksena. sinä tunnut olevan ihan ulalla.

        palkanmaksu päätyy kun saat lopputilin jossa on kesälomarahat mukana,
        Lomarahaa, ns lomaltapaluurahaa ei makseta jos työsuhde päättyy.


      • henrjii
        minttupuu kirjoitti:

        No se ei sitten taas onnistu. Ellei oo irtisanoutunut ja ilmoittanut työnantajalle jäävänsä eläkkeelle,, ei niitä seuraavan kauden lomia saa käyttöön.

        no ei tietenkään, mistä työnantaja voi tietää että jää töistä pois
        ellei ota lopputiliä


      • henrjii kirjoitti:

        palkanmaksu päätyy kun saat lopputilin jossa on kesälomarahat mukana,
        Lomarahaa, ns lomaltapaluurahaa ei makseta jos työsuhde päättyy.

        eihän tässä ole lomarahasta mitään puhuttukaan, tunnut olevan aikalailla ulalla, myös kesälomapalkka ja lomakorvaus on kaksi ihan eri asiaa. valtiolla on sitten paremmat sopimukset kun lomaraha maksetaan myös erotilatenessa siihen asti kertyneiltä lomapäiviltä.


      • henrjii
        tammikuu-51 kirjoitti:

        eihän tässä ole lomarahasta mitään puhuttukaan, tunnut olevan aikalailla ulalla, myös kesälomapalkka ja lomakorvaus on kaksi ihan eri asiaa. valtiolla on sitten paremmat sopimukset kun lomaraha maksetaan myös erotilatenessa siihen asti kertyneiltä lomapäiviltä.

        Työsuhteen päättyessä työntekijällä on oikeus saada vuosiloman sijasta lomakorvaus siltä ajalta, jolta hän siihen mennessä ei ole saanut lomaa tai lomakorvausta.


      • henrjii
        tammikuu-51 kirjoitti:

        eihän tässä ole lomarahasta mitään puhuttukaan, tunnut olevan aikalailla ulalla, myös kesälomapalkka ja lomakorvaus on kaksi ihan eri asiaa. valtiolla on sitten paremmat sopimukset kun lomaraha maksetaan myös erotilatenessa siihen asti kertyneiltä lomapäiviltä.

        oikiasti olen ollut pääluottamusmies, mutta tuntuu vaikelta selittää yksunkertaista asiaa
        ymmärrettävästi.
        Ilmeisesti kunnan työtekijöillä on oma tes


      • henrjii kirjoitti:

        oikiasti olen ollut pääluottamusmies, mutta tuntuu vaikelta selittää yksunkertaista asiaa
        ymmärrettävästi.
        Ilmeisesti kunnan työtekijöillä on oma tes

        olet ollut pl-mies etkä tiedä että niin kunnalla kuin valtiollakin on omat sopimukset? sinulla ei ainakaan nuo termit tunnu olevan hallussa, niillä kuitenkin aika paljon pelataan. aikanani sain huomata ettei pl-mies mikään ammattilainen ollutkaan koko tes:n osalta, yleensä hallussa paremmin vain työaika ja rähinöinti faktat.


    • Mieti-uusiksi

      Kohteliasta työnantajaa kohtaan ilmoittaa ajoissa työnantajalle, milloin jää eläkkeelle.
      Sitä paitsi eläkeyhtiölle pitää / olisi syytä ilmoittaa 2 kuukautta ennen, että työnantajakin ehtii toimittaa omat prosyyrinsa yhtiölle.
      Liian viime tingassa ilmoitettuna eläkeyhtiö vittuuntuu ja saattaa käsitellä hakemuksen joskus kesällä tai kesälomien jälkeen. Puoli vuotta eläkepinossa ei nosta riemua kovin korkealle.

    • Vai.tätäkö.kysyit

      Aloittajan kysymys on erikoinen. Eihän eläkkeelle lähtiessä ole mitään irtisanomisaikaa. Eläke lasketaan alkavaksi kuukauden 1. päivä. Eli jos henkilökohtainen eläkeikäsi täyttyy 16.3.2019, eläke alkaa 1.4.2019. Jos se menee myöhemmäksi, (itse ylitin vähän.), sinä itse päätät, mikä kuukauden viimeinen päivä työsuhteesi päättyy lomat mukaan lukien. Itse soitin henkilöstösihteerille, jonka kanssa yhdessä laskettiin työssäolon ja loman yhteismäärä päättymään juuri sen kuukauden viimeiseen päivään, jonka jälkeen seuraavan kuukauden 1.pävänä eläke alkaa juosta. Sen jälkeen täytin netissä eläkehakemuksen ja alkupäiväksi laitoin tuon laskemamme kuukauden 1.päivän.
      Kysymyksestäsi päättelen, että sinun ei kannata ruveta itse laskemaan. Saattaa jäädä turhia palkattomia päiviä kuukauden loppuun ja se vaikuttaa siihen kokonaissummaan, jonka perusteella eläke lasketaan. Eli ammatti-ihminen avuksesi.

      • flegmaatti

        Muutama palkaton päivä läkelaskennassa on käytännössä täysin merkityksetön!
        Ei näy edes toisessa desimaalissa.
        Turhaa tarkkuutta joka ei ole vaivannäön arvoista!


      • flegmaatti kirjoitti:

        Muutama palkaton päivä läkelaskennassa on käytännössä täysin merkityksetön!
        Ei näy edes toisessa desimaalissa.
        Turhaa tarkkuutta joka ei ole vaivannäön arvoista!

        Julkisella puolella ei oo merkityksetön. Mut niinkuin tossa yläpuolella sanotaan, henkilöstösihteeri hoitaa, hän saa siitä palkan. Joten ei se oo vaivannäköä vaan työtä.


      • flegmaatti
        minttupuu kirjoitti:

        Julkisella puolella ei oo merkityksetön. Mut niinkuin tossa yläpuolella sanotaan, henkilöstösihteeri hoitaa, hän saa siitä palkan. Joten ei se oo vaivannäköä vaan työtä.

        En tunne julkisen puolen käytäntöä vaan ainoastaan oman eläkkeeni perusteiden määräytymisen.
        Laskentaperusteen kokonaisaika 27 työvuotta. 7 vakituista työsuhdetta ja 10 eri mittaista pätkää, 2pv > 7kk.
        Eläkeperusteetni määräytyivät koko työhistorian mukaan. Myös alku- ja loppupäiden pienten palkkojen. Tuossa laskennassa ei muutamalla päivällä, eikä edes muutamalla viikolla ole hitonkaan merkitystä! Useammat kuukaudet saattaisivat jo näkyä toisessa desimaalissa. Tai sitten eivät.


    • Bengalitikku

      Sullahan on täysi lomakertymä 31.3. , jos et ole lomallut 1.1. - 31.3.2019 välillä.
      Saatko ne rahana vai pitääkö sinun pitää lomapäiviä? Entä lomaraha. Nuo rahat kerryttävät pikkasen eläkettä, mutta jos pitkität lähtöä, kandeisko pitää lomia ja pelkällä palkalla elellä ja sitten millainen loma(ltapaluu)rahan muunto olisi. Tuokin aika kerryttää lomaoikeutta 1.4. lukien. Ajattelen vain, josko verottaja kuitenkin hyötyy kertarysäyksestä enempi.
      Eläkkeelle siirtyminenhän on ilmoitusasia n. 2 kk ennen.

      • Tässä ketjussa menee puurot ja vellit sekasin yksityisen ja julkisen työnantajan kans. Molemmilla eri käytännöt.


      • flegmaatti
        minttupuu kirjoitti:

        Tässä ketjussa menee puurot ja vellit sekasin yksityisen ja julkisen työnantajan kans. Molemmilla eri käytännöt.

        Miten julkisen ja yksityisen puolen eläkekertymän laskennat poikkeavat toisistaan?
        Mikä tekee julkisen puolen viimeisistä työpäivistä niin arvokkaita?

        Yritin pikaisesti etsiä mutta en löytänyt syytä.


      • Bengalitikku
        minttupuu kirjoitti:

        Tässä ketjussa menee puurot ja vellit sekasin yksityisen ja julkisen työnantajan kans. Molemmilla eri käytännöt.

        Höpsistä.
        Vuosilomalaki on molemmissa sama.
        Jotain ekstrapäiviä voi joillain aloilla olla, mutta jakaja on sama, jos osakuukausia tai paluurahaa laskee.
        Molemmista kokemusta.
        Vellistä saa puutoa, kun luåisää suurimoita.


      • Jos huvittaa, kato lötyyykö KVTES:stä. Mä en enää sitä opusta jaksa selata. Voin olla väärässäkin .Mut joku muistikuva olis, että yksittäiset palkattomat virkavapaatkin vaikuttais.


      • Bengalitikku kirjoitti:

        Höpsistä.
        Vuosilomalaki on molemmissa sama.
        Jotain ekstrapäiviä voi joillain aloilla olla, mutta jakaja on sama, jos osakuukausia tai paluurahaa laskee.
        Molemmista kokemusta.
        Vellistä saa puutoa, kun luåisää suurimoita.

        No kuntapuolella ei oo lomaltapaluurahaa, eikä eläkkeellejäänti oo ilmoitusasia, vaan vaatii irtisanoutumisen.


      • Bengalitikku
        minttupuu kirjoitti:

        No kuntapuolella ei oo lomaltapaluurahaa, eikä eläkkeellejäänti oo ilmoitusasia, vaan vaatii irtisanoutumisen.

        Onhan kuntapuolella lomaraha (entinen lomaltapaluur.), mistä kiky leikkasi kolmanneksen.


      • Ne maksetaan aina yhtenä ja samana päivänä vuodessa. Esim. mä saan ne vielä 15.8. tänä vuonna, vaikka työsuhde on päättynyt viime vuoden puolella. Meneeks tässä nyt mulla puurot ja vellit sekaisin? :D


      • minttupuu kirjoitti:

        Jos huvittaa, kato lötyyykö KVTES:stä. Mä en enää sitä opusta jaksa selata. Voin olla väärässäkin .Mut joku muistikuva olis, että yksittäiset palkattomat virkavapaatkin vaikuttais.

        tokihan jokainen palkaton päivä vaikuttaa eläkkeeseen koska eläke lasketaan ansaitusta palkasta, mutta muutama päivä ei tuntuvaa alennusta eläkkeeseen tee.


      • minttupuu kirjoitti:

        Ne maksetaan aina yhtenä ja samana päivänä vuodessa. Esim. mä saan ne vielä 15.8. tänä vuonna, vaikka työsuhde on päättynyt viime vuoden puolella. Meneeks tässä nyt mulla puurot ja vellit sekaisin? :D

        noinkohan? valtiolla ainakin maksetaan lomaraha erotessa viimeisen palkan yhteydessä. jos lomaraha maksetaan vasta seuraavana vuonna, ei sitä voi laskea eläkepalkkaan ja se ei ole oikein. aikanani olen kohtuullisen paljon näitä asioita työkseni pyöritellyt.


      • flegmaatti kirjoitti:

        Miten julkisen ja yksityisen puolen eläkekertymän laskennat poikkeavat toisistaan?
        Mikä tekee julkisen puolen viimeisistä työpäivistä niin arvokkaita?

        Yritin pikaisesti etsiä mutta en löytänyt syytä.

        valtion VAEL ja yksityisten TEL eroavat tosiaan toisistaan, ainakin eläkekertymien osalta, myös eläkkeellejäänti oli eriävä ainakin vielä jokunen vuosi sitten.


      • tammikuu-51 kirjoitti:

        noinkohan? valtiolla ainakin maksetaan lomaraha erotessa viimeisen palkan yhteydessä. jos lomaraha maksetaan vasta seuraavana vuonna, ei sitä voi laskea eläkepalkkaan ja se ei ole oikein. aikanani olen kohtuullisen paljon näitä asioita työkseni pyöritellyt.

        Kyllä se vaan niin menee. Sain mä sen kertakorvauksenkin nyt 15.1. Vikat rahat sairaanhoitopiiriltä tulee15.8.2019.


      • henrjii
        tammikuu-51 kirjoitti:

        valtion VAEL ja yksityisten TEL eroavat tosiaan toisistaan, ainakin eläkekertymien osalta, myös eläkkeellejäänti oli eriävä ainakin vielä jokunen vuosi sitten.

        Tarkennan vielä, kesälomaa ei ole pakko pitää eläkkeekke jäädessä, sen voi ottaa rahana


      • henrjii kirjoitti:

        Tarkennan vielä, kesälomaa ei ole pakko pitää eläkkeekke jäädessä, sen voi ottaa rahana

        kuka on pakosta puhunut, älä nyt taas vänkää jotain epäoleellista.


      • minttupuu kirjoitti:

        Kyllä se vaan niin menee. Sain mä sen kertakorvauksenkin nyt 15.1. Vikat rahat sairaanhoitopiiriltä tulee15.8.2019.

        sinun täytyy sitten laskettaa eläkkeesi kai uudelleen, muutenhan siitä jäävät nuo viimeiset puuttumaan.


      • tammikuu-51 kirjoitti:

        sinun täytyy sitten laskettaa eläkkeesi kai uudelleen, muutenhan siitä jäävät nuo viimeiset puuttumaan.

        vai oisko lomakorvaus ja lomaraha ilmoitettu eläkeyhtiölle vaikka ne maksetaankin vasta tänä vuonna? oudolta kyllä tuntuu, mutta en epäile kun noin sanot.


      • henrjii kirjoitti:

        Tarkennan vielä, kesälomaa ei ole pakko pitää eläkkeekke jäädessä, sen voi ottaa rahana

        Henkka älä ny jankkaa. Tässä ketjussa on jo käynyt ilmi, että pitää olla myös työnantajan suostumus.


      • tammikuu-51 kirjoitti:

        vai oisko lomakorvaus ja lomaraha ilmoitettu eläkeyhtiölle vaikka ne maksetaankin vasta tänä vuonna? oudolta kyllä tuntuu, mutta en epäile kun noin sanot.

        Täytyy olla, koska tää käytäntö on ollut jo ties kuinka pitkään. Omaa kokemusta ei oo, kun en oo aiemmin jäänyt eläkkeelle.


      • henrjii
        minttupuu kirjoitti:

        Henkka älä ny jankkaa. Tässä ketjussa on jo käynyt ilmi, että pitää olla myös työnantajan suostumus.

        niin jos haluaa pitää kesäloman irtisanomisaikana. Vuoden vaihteessa
        kästittelin tätä loma asiaa liiton lakimiehen kanssa, kun työsuhde päättyi
        Olen vuosi sitten hakenut osavanhuuseläkettä, ja ollut töissä.
        Nyt saan sitä OVE: a ja työttömyyskorvausta siihen asti kun täytän 65


      • henrjii
        tammikuu-51 kirjoitti:

        vai oisko lomakorvaus ja lomaraha ilmoitettu eläkeyhtiölle vaikka ne maksetaankin vasta tänä vuonna? oudolta kyllä tuntuu, mutta en epäile kun noin sanot.

        lomarahaa ei saayksityisellä puolella, kunnan ja valtion työntekijät voi saada, kun työsuhde päättyy. Tämäkin selvitin liiton lakimiehen kanssa


      • henrjii
        tammikuu-51 kirjoitti:

        kuka on pakosta puhunut, älä nyt taas vänkää jotain epäoleellista.

        jaa nyt en kyllä ymmärrä mitstä on kysymys. Itse jankkaan siitä että
        kesäloma ei käy irtisanomisajasta, jos ei työnatajan kanssa erikseen sovi.
        Eikä lomarahaa ns lomaltapaluurahaa saa jos työsuhde päättyy


      • henrjii kirjoitti:

        jaa nyt en kyllä ymmärrä mitstä on kysymys. Itse jankkaan siitä että
        kesäloma ei käy irtisanomisajasta, jos ei työnatajan kanssa erikseen sovi.
        Eikä lomarahaa ns lomaltapaluurahaa saa jos työsuhde päättyy

        voi hyvät hyssykät sentään mitä selvien asioiden jankkaamista!!! julkisella ja yksityisellä sopimukset eroaa toisistaan, monessakin kohtaa.


      • henrjii
        tammikuu-51 kirjoitti:

        voi hyvät hyssykät sentään mitä selvien asioiden jankkaamista!!! julkisella ja yksityisellä sopimukset eroaa toisistaan, monessakin kohtaa.

        Voisitko selittää missä kohden me ollaan erimielisiä, en enää hahmota mistä
        me kiistellään


      • Bengalitikku
        minttupuu kirjoitti:

        Ne maksetaan aina yhtenä ja samana päivänä vuodessa. Esim. mä saan ne vielä 15.8. tänä vuonna, vaikka työsuhde on päättynyt viime vuoden puolella. Meneeks tässä nyt mulla puurot ja vellit sekaisin? :D

        Outoa, ettei maksettu työsuhteen päättyessä. En usko sinua.
        Epäilen sinua.
        Miten työnantaja on vitkutellut niiden kanssa. Jokin virhe.
        Enpä ole kuullut moisesta.
        Sittenhän se muuttaa eläkettäsi muutaman sentin, jos olit jo eläkkeellä.
        Sait kait työtodistuksen, missä on virallinen päivä työsuhteen päättymisestä.


      • henrjii kirjoitti:

        Voisitko selittää missä kohden me ollaan erimielisiä, en enää hahmota mistä
        me kiistellään

        käsittääkseni minä en ole eri mieltä kenenkään kanssa, kunhan olen yrittänyt selittää miten asiat sopimusten mukaan menevät.


      • Bengalitikku
        henrjii kirjoitti:

        lomarahaa ei saayksityisellä puolella, kunnan ja valtion työntekijät voi saada, kun työsuhde päättyy. Tämäkin selvitin liiton lakimiehen kanssa

        Kyllä yksityisellä maksetaan lomaraha. Jos et ole saanut työsuhteen päättyessä, kandee tutkia alan työehtosopimusta ja soittaa liittoon.
        Pitäisi löytyä kaava l.rahan maksuun.
        Työnantajasi on menetellyt väärin kenties vilpillisesti.
        Kesätyöntekijöillekin pitää maksaa, vaikka olisivat yhden kuukauden saa 9% ja yli vuoden 11,5 % . Nämä ovat lomapalkan ja -rahan asemesta tulevia.

        Ainoa rajoite on, jos työpäiviä on alle 14 pvää (tai jokin tuntiraja) ja vajaalta vuodelta epätäydellisiä kuukausi yhdistellään. 2 pvää/kk, jos yli vuoden 2,5 pvää/kk.
        Lomakorvaus perustuu lakiin.

        Esim.
        Palkka esim 4000 € osa vuosi
        4000 ./. 25 x 2 x 8 = 2560 € (loma-ajan palkka) 640 € (lomaraha)
        [2560 /50 %, -> 1280/50%=640€ veroksi kuviteltu 50 %, mikä yleensä on just tätä luokkaa eli puolet ottaa verokarhu.]
        Palkka esim 4000 € koko vuodi
        4000 ./. X 2,5 x 12 = 4800 € loma-ajan palkka 1200 € (lomaraha)
        [4800/50% - loma-ajan palkka koko vuodelta > 2400/50% veroksi kuviteltu...]
        Joillain aloilla on lomapäiviä enemmänkin.
        Tätä kaavaa voi käyttää, jotta voi löytää edes laskennallisesti, mitä suuruusluokkaa.

        Palkkasaatavan vanhenemisaika on 5 vuotta.
        Jo viiveestä voi periä korkoa.

        Tämä minttupuulle tiedoksi.

        Toivottavasti ei mene vellipuuro väärään kurkkuun.


      • Bengalitikku

        Lisään vielä, että tuollaisesta sairaanhoitopiiri viiveestä kannattaisi soittaa jonnekin.
        Tai sitten et itse Minttupuu ymmärrä ollenkaan mitä ja miten maksetaan.
        Viimeisin lomanmääräytymisvuosi on 1.4.2018 - 31.3.2019.
        Normaalistihan loma-ajalta saat palkkaa, kun vietät talvi- tai kesälomaa. No problem. Teillä on jokin sovittu lomarahapäivä esim 15.7.2019, kun olet töissä.
        Aikaisemmin käytettiin lomaltapaluurahs, koska se maksettiin esim. 4 viikon loman jälkeen ja joillain aloilla pätkissä.
        Kuitenkin kaikkien kannalta on selkeämpää, että se maksetaan kerralla.
        Pslkanmaksun, palkanlaskemisen vero ym. tilitysten eteenpäinmaksun kannalta, ehkä nykyisin myös pankkikulujen kannalta. Ja tuo lomaraha perustuu samaan jaksoon 1.4.18 - 31.3.19 kuin vuosilomakertymä.
        Mutta.
        Kun ja jos työsuhteesi päättyy, se pitää maksaa viimeisessä palkassa.
        Minä sotkin tuolla noiden rahojen pitämisestä vapaana. Työnantajan likviditeetti?
        Ihan eri juttu on alat, joissa maksetaan jokin "paketti" eli korvaus yt-neuvottelujen jälkeen menetetystä työpaikasta ja siihen vaikuttavat työvuodet.
        Sitten julkisella puolella on ollut työaikapankki, mihin voi siirtää lomapöiviä ja 30 vuoden jälkeen siellä voi olla paljonkin päiviä, mutta nämä on pidettävä ennen lähtöä, jolloin loppupalkka siirtyy jonnekin tulevaisuuteen, mutta silloinkin palkansaajan palkka on maksettava kaikki pois.


      • henrjii
        Bengalitikku kirjoitti:

        Kyllä yksityisellä maksetaan lomaraha. Jos et ole saanut työsuhteen päättyessä, kandee tutkia alan työehtosopimusta ja soittaa liittoon.
        Pitäisi löytyä kaava l.rahan maksuun.
        Työnantajasi on menetellyt väärin kenties vilpillisesti.
        Kesätyöntekijöillekin pitää maksaa, vaikka olisivat yhden kuukauden saa 9% ja yli vuoden 11,5 % . Nämä ovat lomapalkan ja -rahan asemesta tulevia.

        Ainoa rajoite on, jos työpäiviä on alle 14 pvää (tai jokin tuntiraja) ja vajaalta vuodelta epätäydellisiä kuukausi yhdistellään. 2 pvää/kk, jos yli vuoden 2,5 pvää/kk.
        Lomakorvaus perustuu lakiin.

        Esim.
        Palkka esim 4000 € osa vuosi
        4000 ./. 25 x 2 x 8 = 2560 € (loma-ajan palkka) 640 € (lomaraha)
        [2560 /50 %, -> 1280/50%=640€ veroksi kuviteltu 50 %, mikä yleensä on just tätä luokkaa eli puolet ottaa verokarhu.]
        Palkka esim 4000 € koko vuodi
        4000 ./. X 2,5 x 12 = 4800 € loma-ajan palkka 1200 € (lomaraha)
        [4800/50% - loma-ajan palkka koko vuodelta > 2400/50% veroksi kuviteltu...]
        Joillain aloilla on lomapäiviä enemmänkin.
        Tätä kaavaa voi käyttää, jotta voi löytää edes laskennallisesti, mitä suuruusluokkaa.

        Palkkasaatavan vanhenemisaika on 5 vuotta.
        Jo viiveestä voi periä korkoa.

        Tämä minttupuulle tiedoksi.

        Toivottavasti ei mene vellipuuro väärään kurkkuun.

        Olen kysynyt liiton lakimieheltä, meidän alalla ei makseta sitä niinsanottua lomaltapaluurahaa
        lomapalkka kylläkin.
        Lakimieskään ei osannut sanoa vaan oli keskustellut asiasta koko liiton jodon kanssa
        mukana oli ollut tes allekirjoitajakin joka on ollut laatimassa lomalakia
        Täytyy haastaa koko tellisuusliito oikeuteen jos asia on näin että en ole saanut kaikkea mitä pitäisi.
        Niin ja työnataja oli kysynyt työnantajaliitosa samoilla tuloksilla
        Olikohan se pykälä 7 joka kumosi pykälä 9 misstä sai kästyksen lomarahjen kuuluvan maksuun


      • Bengalitikku
        henrjii kirjoitti:

        Olen kysynyt liiton lakimieheltä, meidän alalla ei makseta sitä niinsanottua lomaltapaluurahaa
        lomapalkka kylläkin.
        Lakimieskään ei osannut sanoa vaan oli keskustellut asiasta koko liiton jodon kanssa
        mukana oli ollut tes allekirjoitajakin joka on ollut laatimassa lomalakia
        Täytyy haastaa koko tellisuusliito oikeuteen jos asia on näin että en ole saanut kaikkea mitä pitäisi.
        Niin ja työnataja oli kysynyt työnantajaliitosa samoilla tuloksilla
        Olikohan se pykälä 7 joka kumosi pykälä 9 misstä sai kästyksen lomarahjen kuuluvan maksuun

        Lomaraha siis puuttuu.
        Googleta alasi sopimus. Teollisuusliitto lomaraha ja kyllä se siellä on!
        Siellä on kaava, miten lasketaan. Jos sulla on printteri, tulostapa se ja tutki lomaoikeutesi.
        Nyt ihmettelen todella. No. Palkanlaskijan pitää tuntea sopimus ja maksaa palkkasi oikein.
        Jos lakimies on sanonut, että työehtosopimuksessa ei ole lomarahasta, puhuu pazkaa.
        Kauno Koskela on allekirjoittanut.


      • saapasjalkaan
        henrjii kirjoitti:

        lomarahaa ei saayksityisellä puolella, kunnan ja valtion työntekijät voi saada, kun työsuhde päättyy. Tämäkin selvitin liiton lakimiehen kanssa

        Ai että jos työsuhde joskus tulevaisuudessa päättyy, ei saa nyt lomarahaa?


      • Bengalitikku
        saapasjalkaan kirjoitti:

        Ai että jos työsuhde joskus tulevaisuudessa päättyy, ei saa nyt lomarahaa?

        No tietenkin saat kesällä, jos työsuhteesi päättyy teidän lomarahamaksupäivän jälkeen.
        Kesällä saat 1.4.18 - 31.3.19 perusteella ja jos lähdet syksyllä vaikkapa 1,10.
        Lomarahaa saat 1.4.19 - 30.9.19
        esim 4000 € /25 päivää × 2 päivää ×6 kk = loma-ajan palkkakertymä tältä vuodelta 1200
        ja tätä vastaava lomaraha 1200/50%/vero50%=300 €
        Eli 12 päivää = 1200 300 = 1500 € maksuun 30.9.19
        Kk-palkka jaetaan 25/kerrotaan lomaoikeuspäivillä tuolta omituisesti menevältä vuodelta.
        Nyt saapas jalkaan ja Pöytyä-myssy päähän.


      • henrjii kirjoitti:

        Olen kysynyt liiton lakimieheltä, meidän alalla ei makseta sitä niinsanottua lomaltapaluurahaa
        lomapalkka kylläkin.
        Lakimieskään ei osannut sanoa vaan oli keskustellut asiasta koko liiton jodon kanssa
        mukana oli ollut tes allekirjoitajakin joka on ollut laatimassa lomalakia
        Täytyy haastaa koko tellisuusliito oikeuteen jos asia on näin että en ole saanut kaikkea mitä pitäisi.
        Niin ja työnataja oli kysynyt työnantajaliitosa samoilla tuloksilla
        Olikohan se pykälä 7 joka kumosi pykälä 9 misstä sai kästyksen lomarahjen kuuluvan maksuun

        vuosilomalaissa ei mainita lomarahaa, se on työehtosopimuksella sovittava asia ja sen vuoksi sitä ei kaikilla aloilla makseta.


      • henrjii
        Bengalitikku kirjoitti:

        Lomaraha siis puuttuu.
        Googleta alasi sopimus. Teollisuusliitto lomaraha ja kyllä se siellä on!
        Siellä on kaava, miten lasketaan. Jos sulla on printteri, tulostapa se ja tutki lomaoikeutesi.
        Nyt ihmettelen todella. No. Palkanlaskijan pitää tuntea sopimus ja maksaa palkkasi oikein.
        Jos lakimies on sanonut, että työehtosopimuksessa ei ole lomarahasta, puhuu pazkaa.
        Kauno Koskela on allekirjoittanut.

        nyt kyllä puhuin palturia jos jää eläkkeelle niin on vissiin oikeus
        lomaltapaluurahaan, en jäänyt eläkeelle siinä meni nyt puurot sekaisin

        Työntekijälle, joka aloittaa vuosilomansa ilmoitettuna tai sovittuna ajankohtana ja palaa työhön heti vuosiloman päätyttyä, suoritetaan lomaltapaluurahana 50 % hänen tämän työehtosopimuksen mukaisesta vuosilomapalkastaan.
        7. Lomaltapaluurahasta puolet suoritetaan ennakkona vuosilomapalkan maksamisen yh-teydessä. Tätä osaa eivät koske edellä määritellyt lomaltapaluuta koskevat edellytykset.


      • Bengalitikku
        tammikuu-51 kirjoitti:

        vuosilomalaissa ei mainita lomarahaa, se on työehtosopimuksella sovittava asia ja sen vuoksi sitä ei kaikilla aloilla makseta.

        Kerropa, millä alalla lomarahaa ei makseta.
        Tarkistin: olet oikeassa, että lomaraha ei perustu lakiin ja kaikkialla sitä ei makseta. Anteeksi virheellinen väittämäni.
        No, oletin vahvasti, että se maksetaan kaikille.

        Monessa maassa maksetaan 13. kk:n palkkakin joulukuussa.
        Mutta ei tietenkään Suomessa.


      • Bengalitikku kirjoitti:

        Kyllä yksityisellä maksetaan lomaraha. Jos et ole saanut työsuhteen päättyessä, kandee tutkia alan työehtosopimusta ja soittaa liittoon.
        Pitäisi löytyä kaava l.rahan maksuun.
        Työnantajasi on menetellyt väärin kenties vilpillisesti.
        Kesätyöntekijöillekin pitää maksaa, vaikka olisivat yhden kuukauden saa 9% ja yli vuoden 11,5 % . Nämä ovat lomapalkan ja -rahan asemesta tulevia.

        Ainoa rajoite on, jos työpäiviä on alle 14 pvää (tai jokin tuntiraja) ja vajaalta vuodelta epätäydellisiä kuukausi yhdistellään. 2 pvää/kk, jos yli vuoden 2,5 pvää/kk.
        Lomakorvaus perustuu lakiin.

        Esim.
        Palkka esim 4000 € osa vuosi
        4000 ./. 25 x 2 x 8 = 2560 € (loma-ajan palkka) 640 € (lomaraha)
        [2560 /50 %, -> 1280/50%=640€ veroksi kuviteltu 50 %, mikä yleensä on just tätä luokkaa eli puolet ottaa verokarhu.]
        Palkka esim 4000 € koko vuodi
        4000 ./. X 2,5 x 12 = 4800 € loma-ajan palkka 1200 € (lomaraha)
        [4800/50% - loma-ajan palkka koko vuodelta > 2400/50% veroksi kuviteltu...]
        Joillain aloilla on lomapäiviä enemmänkin.
        Tätä kaavaa voi käyttää, jotta voi löytää edes laskennallisesti, mitä suuruusluokkaa.

        Palkkasaatavan vanhenemisaika on 5 vuotta.
        Jo viiveestä voi periä korkoa.

        Tämä minttupuulle tiedoksi.

        Toivottavasti ei mene vellipuuro väärään kurkkuun.

        Sulle sama kuin Henkalle, älä nyt viitti jankata ja taulukoida :D


    • Pääsetkö

      Tee se kikysti.

      • Osa-aikaeläkeläinen

        Siitä kikystä ei ollut kuin harmia, ainakin 24/7 käyvillä laitoksilla. Päivätöissä olevat miettivät miten sen saa hoideltua tekemättä yhtään ylimääräistä tuntia. Samat työt on tehtävä kuitenkin, työpaikalla vietetystä ajasta riippumatta. Itse hoitelin osakseni tulleet alle 10 tuntia liukumilla.


    • Huh, huh. Jopas oli tietopläjäys. Itsellä sama edessä loppuvuodesta. En taida täältä neuvoja kysellä, muuten menee nuppi lopullisesti sekaisin;)

      • henrjii

        omalta luottamusmiäheltä, ammattiilliitolta, ja eläkeyhtiöltä, kaikilla
        aloilla ja yksittäisillä ihmisillä on eri tilanne


      • joo ei kannata täältä kysellä, työnantaja ja eläkelaitos neuvoo miten pitää menetellä.


      • Bengalitikku
        tammikuu-51 kirjoitti:

        joo ei kannata täältä kysellä, työnantaja ja eläkelaitos neuvoo miten pitää menetellä.

        Luottamusmies tai jopa työsuojeluvaltuutettu ovat oikeat asiantuntijat.
        Heidän tulee tuntea alasi sopimus.
        Eläkelaitos vain maksaa eläkettä sen perusteella, miten sinne on palkkatietoja eri työsuhteista on annettu.
        Kolmannen kerran: voi puuttua jokin työsuhde ja on sinun vastuullasi huolehtia tiedot eläkelaitokselle kopiolla työtodistuksesta.

        Kyllä kannattaa kysyä. Jotkut tietävät sopimukset ja sovellukset ja työntekijän kannalta.
        Tammikuulle: turhaa ylimielisyyttä.
        Ja kysyjälle voi vastaa parhaan tietämyksensä mukaan.


      • Bengalitikku kirjoitti:

        Luottamusmies tai jopa työsuojeluvaltuutettu ovat oikeat asiantuntijat.
        Heidän tulee tuntea alasi sopimus.
        Eläkelaitos vain maksaa eläkettä sen perusteella, miten sinne on palkkatietoja eri työsuhteista on annettu.
        Kolmannen kerran: voi puuttua jokin työsuhde ja on sinun vastuullasi huolehtia tiedot eläkelaitokselle kopiolla työtodistuksesta.

        Kyllä kannattaa kysyä. Jotkut tietävät sopimukset ja sovellukset ja työntekijän kannalta.
        Tammikuulle: turhaa ylimielisyyttä.
        Ja kysyjälle voi vastaa parhaan tietämyksensä mukaan.

        Eiköhän tastä(kin) aikanaan selvitä. Työsuhteet ainakin helppo tarkistaa, niitä kun tasan kaksi ja tämä nykyinen liki 40 vuotta.


      • Bengalitikku kirjoitti:

        Luottamusmies tai jopa työsuojeluvaltuutettu ovat oikeat asiantuntijat.
        Heidän tulee tuntea alasi sopimus.
        Eläkelaitos vain maksaa eläkettä sen perusteella, miten sinne on palkkatietoja eri työsuhteista on annettu.
        Kolmannen kerran: voi puuttua jokin työsuhde ja on sinun vastuullasi huolehtia tiedot eläkelaitokselle kopiolla työtodistuksesta.

        Kyllä kannattaa kysyä. Jotkut tietävät sopimukset ja sovellukset ja työntekijän kannalta.
        Tammikuulle: turhaa ylimielisyyttä.
        Ja kysyjälle voi vastaa parhaan tietämyksensä mukaan.

        eläkeasiat eivät ole työehtosopimusasioita, näitä varten on säädetty tarvittavat lait, TEL yksityiselle puolelle ja julkiselle puolelle omansa.


      • Bengalitikku
        tammikuu-51 kirjoitti:

        eläkeasiat eivät ole työehtosopimusasioita, näitä varten on säädetty tarvittavat lait, TEL yksityiselle puolelle ja julkiselle puolelle omansa.

        No höpö höpö. Kyse on siitä, mihin eläkkeesi perustuu. Ja palkkasi perustuu tes:iin tai muuhun sopimukseen. Palkka voi poiketa normista, jos olet hyvä työntekijä ja saat henk.koht. lisiä, kuten eräät. Tes tms. on minimi.
        Hyvä yhtiö maksaa hyvää.


      • henrjii
        Bengalitikku kirjoitti:

        No höpö höpö. Kyse on siitä, mihin eläkkeesi perustuu. Ja palkkasi perustuu tes:iin tai muuhun sopimukseen. Palkka voi poiketa normista, jos olet hyvä työntekijä ja saat henk.koht. lisiä, kuten eräät. Tes tms. on minimi.
        Hyvä yhtiö maksaa hyvää.

        joo oli väärässä puhin itsestäni en jäänyt eläkkeelle
        sori vaan väärästä tiedosta
        Vanhuus- tai työkyvyttömyyseläkkeelle siirtyvälle työntekijälle maksetaan lomaraha siitä vuosilomapalkasta ja mahdollisesta
        101Työehtosopimusvuosilomakorvauksesta, johon työntekijä on oikeutettu. Eläkkeelle siirtyvälle työntekijälle maksetaan lomaraha myös mah-dollisesta kesken jääneen lomanmääräytymisvuoden lomakorvauksesta.


      • Bengalitikku
        henrjii kirjoitti:

        joo oli väärässä puhin itsestäni en jäänyt eläkkeelle
        sori vaan väärästä tiedosta
        Vanhuus- tai työkyvyttömyyseläkkeelle siirtyvälle työntekijälle maksetaan lomaraha siitä vuosilomapalkasta ja mahdollisesta
        101Työehtosopimusvuosilomakorvauksesta, johon työntekijä on oikeutettu. Eläkkeelle siirtyvälle työntekijälle maksetaan lomaraha myös mah-dollisesta kesken jääneen lomanmääräytymisvuoden lomakorvauksesta.

        Ei haittaa. Olin minäkin väärässä, kun todella luulin, että kaikille maksetaan lomarahaa.


      • Bengalitikku kirjoitti:

        No höpö höpö. Kyse on siitä, mihin eläkkeesi perustuu. Ja palkkasi perustuu tes:iin tai muuhun sopimukseen. Palkka voi poiketa normista, jos olet hyvä työntekijä ja saat henk.koht. lisiä, kuten eräät. Tes tms. on minimi.
        Hyvä yhtiö maksaa hyvää.

        eläke perustuu mainitsemiini lakeihin, eikä työehtosopimuksella ole mitään tekemistä sen kanssa. oikeassa olet siinä että suurimman osan palkka määräytyy tes:llä, mutta se on taas ihan toinen juttu. jos eläke määräytyisi tessin mukaan, niin miten sitten sopimuksiin kuulumattomat saisivat eläkettä, niitäkin on?


      • flegmaatti
        tammikuu-51 kirjoitti:

        eläke perustuu mainitsemiini lakeihin, eikä työehtosopimuksella ole mitään tekemistä sen kanssa. oikeassa olet siinä että suurimman osan palkka määräytyy tes:llä, mutta se on taas ihan toinen juttu. jos eläke määräytyisi tessin mukaan, niin miten sitten sopimuksiin kuulumattomat saisivat eläkettä, niitäkin on?

        Juuri noin! TES >< eläke? En näe mitään riippuvuutta.
        TES:n mukaista palkkaa sain viimeeksi 1968 jolloin olin oikeutettu myös ylityökorvauksiin. Kyse oli kesätyöstä joka ei sittemmin näkynyt eläkelaskelmassa.

        Varsinainen työeläke alkoi kertymään syksystä 1969 eikä mikään TES heilauttanut työsuhettani tippaakaan.
        Sama tilanne jatkui 1996 vuoteen saakka. Missään 7:ssä vakituisessa työsuhteessani ei tulkittu TES:ä mutta siitä huolimatta niistä jokaisesta kertyi eläkettä.
        1975 alkaen kuuluin alani ammattiliittoon.

        Saisinkohan parempaa eläkettä jos olisin työskennellyt TES:n ehtojen mukaisesti?


      • flegmaatti kirjoitti:

        Juuri noin! TES >< eläke? En näe mitään riippuvuutta.
        TES:n mukaista palkkaa sain viimeeksi 1968 jolloin olin oikeutettu myös ylityökorvauksiin. Kyse oli kesätyöstä joka ei sittemmin näkynyt eläkelaskelmassa.

        Varsinainen työeläke alkoi kertymään syksystä 1969 eikä mikään TES heilauttanut työsuhettani tippaakaan.
        Sama tilanne jatkui 1996 vuoteen saakka. Missään 7:ssä vakituisessa työsuhteessani ei tulkittu TES:ä mutta siitä huolimatta niistä jokaisesta kertyi eläkettä.
        1975 alkaen kuuluin alani ammattiliittoon.

        Saisinkohan parempaa eläkettä jos olisin työskennellyt TES:n ehtojen mukaisesti?

        niinpä juuri, eläkkeen kerryttämiseen ei työehtosopimuksia tarvita, vain työtä josta saa palkkaa ja maksaa eläkemaksun.
        viimeiseen kysymykseesi on vaikea vastata kun ei tiedä saamaasi palkkaa ja mitä tessitaulukoilla maksettiin. jos taulukkopalkka olisi ollut suurempi kuin sinulle maksettu, olisi eläkkeesikin luonnollisesti suurempi, eläkkeen suuruus kun on riippuvainen ansioista..


      • Bengalitikku
        tammikuu-51 kirjoitti:

        eläke perustuu mainitsemiini lakeihin, eikä työehtosopimuksella ole mitään tekemistä sen kanssa. oikeassa olet siinä että suurimman osan palkka määräytyy tes:llä, mutta se on taas ihan toinen juttu. jos eläke määräytyisi tessin mukaan, niin miten sitten sopimuksiin kuulumattomat saisivat eläkettä, niitäkin on?

        Nyt sinä vänkäät. Joko et ymmärrä tai halua ymmärtää, mitä kirjoitan tai venytät vain turhaan.
        Onhan maksajakin, eläkelaitos eri yritys kuin työnantajayritys tai julkissektori.
        Ennen eläkkeelle jäämistä pitää itse tarkistaa, että kaikki on suoritettu oikein.
        Ja se on eläkkeelle jäävän vastuu. Tätä pidän tärkeänä.
        Onhan niitä yrityksiä, mitkä ovat laiminlyöneet eläkemaksut ja muut välilliset kulut, tekevät konkurssin ja jättävät ilmoittamatta asioita.

        Kertaan: palkka perustuu yleensä työehtosopimukseen. Työnantajasi maksaa sen sinulle. Pakallista sopimista yritetään kovasti lanseerata. Ja yleissitovuutta on yritetty murentaa.

        Eläke perustuu työehtosopimukseen perustuvaan palkkaan. Kaikki on pelkkää matematiikkaa. Eläkelaitos maksaa eläkkeesi. Tiedot eläkelaitokseen menee työnantajaltasi.

        Eläkelaitos ei tietenkään ole mikään työehtojen sopijapuoli. Eihän se tee mitään sopimusta kanssasi. Eri aloillahan on omansa, jo erityispiirteiden takia.
        Väännät sanojani: eläke määräytyy tessin mukaan.. Perustuu maksettuun palkkaan! Yritä jo ymmärtää!
        Tätä semanttista sotkua on turha jatkaa.

        Kyse on t i e d o n kulusta ja m a t e m a t i i k a s t a.

        Flegmaatti
        Jos jäit alle tes:n niin saat suhteessa pienempää eläkettä.
        Jos on alipalkattu, eihän eläkelaitos sitä enää oikaise.
        Kuten sanoin, ylikin voidaan maksaa ja näin eläkekertymä on parempi.
        Samoin, jos lomarahat ja ylityöt ottaa vapaana.
        Tes vaikuttaa välillisesti, kirjoitattepa, mitä kirjoitatte.

        Kikystä sanon vielä. Jos kikynakerrus lomarahoista jatkuu pitkään, se pienentää himpsasen eläkekertymääkin.


      • Bengalitikku
        Bengalitikku kirjoitti:

        Nyt sinä vänkäät. Joko et ymmärrä tai halua ymmärtää, mitä kirjoitan tai venytät vain turhaan.
        Onhan maksajakin, eläkelaitos eri yritys kuin työnantajayritys tai julkissektori.
        Ennen eläkkeelle jäämistä pitää itse tarkistaa, että kaikki on suoritettu oikein.
        Ja se on eläkkeelle jäävän vastuu. Tätä pidän tärkeänä.
        Onhan niitä yrityksiä, mitkä ovat laiminlyöneet eläkemaksut ja muut välilliset kulut, tekevät konkurssin ja jättävät ilmoittamatta asioita.

        Kertaan: palkka perustuu yleensä työehtosopimukseen. Työnantajasi maksaa sen sinulle. Pakallista sopimista yritetään kovasti lanseerata. Ja yleissitovuutta on yritetty murentaa.

        Eläke perustuu työehtosopimukseen perustuvaan palkkaan. Kaikki on pelkkää matematiikkaa. Eläkelaitos maksaa eläkkeesi. Tiedot eläkelaitokseen menee työnantajaltasi.

        Eläkelaitos ei tietenkään ole mikään työehtojen sopijapuoli. Eihän se tee mitään sopimusta kanssasi. Eri aloillahan on omansa, jo erityispiirteiden takia.
        Väännät sanojani: eläke määräytyy tessin mukaan.. Perustuu maksettuun palkkaan! Yritä jo ymmärtää!
        Tätä semanttista sotkua on turha jatkaa.

        Kyse on t i e d o n kulusta ja m a t e m a t i i k a s t a.

        Flegmaatti
        Jos jäit alle tes:n niin saat suhteessa pienempää eläkettä.
        Jos on alipalkattu, eihän eläkelaitos sitä enää oikaise.
        Kuten sanoin, ylikin voidaan maksaa ja näin eläkekertymä on parempi.
        Samoin, jos lomarahat ja ylityöt ottaa vapaana.
        Tes vaikuttaa välillisesti, kirjoitattepa, mitä kirjoitatte.

        Kikystä sanon vielä. Jos kikynakerrus lomarahoista jatkuu pitkään, se pienentää himpsasen eläkekertymääkin.

        Korjaan vielä lomarahojen ja ylitöiden ottaminen vapaana ei kerrytä eläkettä.
        Nuin niin. Öitä.


      • Bengalitikku
        tammikuu-51 kirjoitti:

        niinpä juuri, eläkkeen kerryttämiseen ei työehtosopimuksia tarvita, vain työtä josta saa palkkaa ja maksaa eläkemaksun.
        viimeiseen kysymykseesi on vaikea vastata kun ei tiedä saamaasi palkkaa ja mitä tessitaulukoilla maksettiin. jos taulukkopalkka olisi ollut suurempi kuin sinulle maksettu, olisi eläkkeesikin luonnollisesti suurempi, eläkkeen suuruus kun on riippuvainen ansioista..

        No. Voihan sitä olla "villissä" yrityksessä, joka ei työntekijöistään piittaa.
        Alipalkkaus on tyypillistä. Voidaan vilpistellä maksuissa ym.
        Miten paljon tuollaisista yrityksistä on tullut oikeus- tai riitatapauksia.

        Omalta osaltani olen ollut tyytyväinen, kun on ollut selvät pasmat.
        Ei mitään tulkintaan. Kaikkihan voivat aina vaikuttaa omaan ansioonsa eri tavoin yli minimien.


      • flegmaatti
        tammikuu-51 kirjoitti:

        niinpä juuri, eläkkeen kerryttämiseen ei työehtosopimuksia tarvita, vain työtä josta saa palkkaa ja maksaa eläkemaksun.
        viimeiseen kysymykseesi on vaikea vastata kun ei tiedä saamaasi palkkaa ja mitä tessitaulukoilla maksettiin. jos taulukkopalkka olisi ollut suurempi kuin sinulle maksettu, olisi eläkkeesikin luonnollisesti suurempi, eläkkeen suuruus kun on riippuvainen ansioista..

        Kysymykseni oli piruilua. Vaikka olin kaikissa töissäni palkollisena niin niihin ei ollut sovellettavissa mitään palkkataulukkoja. Osaan ei mitään. Osaan liiton tilastoja joiden arvo oli vain kiinnostava.
        1968 jälkeen kipristelin pelkästään sopimuspalkoilla.
        Lomat ja lomarahat laskettiin jonkin yleisen (?) sopimuksen perusteella.
        Sopi minun luonteelleni enkä osaa vieläkään olla tyytymätön!


      • flegmaatti
        Bengalitikku kirjoitti:

        Nyt sinä vänkäät. Joko et ymmärrä tai halua ymmärtää, mitä kirjoitan tai venytät vain turhaan.
        Onhan maksajakin, eläkelaitos eri yritys kuin työnantajayritys tai julkissektori.
        Ennen eläkkeelle jäämistä pitää itse tarkistaa, että kaikki on suoritettu oikein.
        Ja se on eläkkeelle jäävän vastuu. Tätä pidän tärkeänä.
        Onhan niitä yrityksiä, mitkä ovat laiminlyöneet eläkemaksut ja muut välilliset kulut, tekevät konkurssin ja jättävät ilmoittamatta asioita.

        Kertaan: palkka perustuu yleensä työehtosopimukseen. Työnantajasi maksaa sen sinulle. Pakallista sopimista yritetään kovasti lanseerata. Ja yleissitovuutta on yritetty murentaa.

        Eläke perustuu työehtosopimukseen perustuvaan palkkaan. Kaikki on pelkkää matematiikkaa. Eläkelaitos maksaa eläkkeesi. Tiedot eläkelaitokseen menee työnantajaltasi.

        Eläkelaitos ei tietenkään ole mikään työehtojen sopijapuoli. Eihän se tee mitään sopimusta kanssasi. Eri aloillahan on omansa, jo erityispiirteiden takia.
        Väännät sanojani: eläke määräytyy tessin mukaan.. Perustuu maksettuun palkkaan! Yritä jo ymmärtää!
        Tätä semanttista sotkua on turha jatkaa.

        Kyse on t i e d o n kulusta ja m a t e m a t i i k a s t a.

        Flegmaatti
        Jos jäit alle tes:n niin saat suhteessa pienempää eläkettä.
        Jos on alipalkattu, eihän eläkelaitos sitä enää oikaise.
        Kuten sanoin, ylikin voidaan maksaa ja näin eläkekertymä on parempi.
        Samoin, jos lomarahat ja ylityöt ottaa vapaana.
        Tes vaikuttaa välillisesti, kirjoitattepa, mitä kirjoitatte.

        Kikystä sanon vielä. Jos kikynakerrus lomarahoista jatkuu pitkään, se pienentää himpsasen eläkekertymääkin.

        Ei ollut TESsiä mihin verrata palkkojani!
        Varsinkaan knsulttitoimeksiantoihini ei minkään maailman TES vaikuttanut tippaakaan!
        Vakituissa työsuhteissa vaikutus oli välillinen kohdistuen "viitteellisesti" vain lomiin ja lomapalkan laskentaan.
        EI KOSKAAN varsinaiseen palkkaan!

        Usko nyt jo, ettei se TES ole kaikkia autuaaksi tekevä sopimus!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      20
      1303
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1272
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1186
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1184
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1163
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1161
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1157
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1129
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe