Taas on vesijääkelit täälä Turun seudulla. On meinaa liukasta. Kun ajatte niillä citymaastureillanne pikkuteitä, joissa on vesijää pinta. Niin kun se nelivetomaasturi lähtee kuitenkin liiraamaan jossain vaiheessa. Niin älkää hyvät ihmiset höllätkö kaasua, tai ainakaan painako jarrua. Painakaa kaasua, niin se suoristuu. Nuo nykynelivedot, varsinkin AWD mallit, tahtovat liirata todella helposti, kun on yliliukasta. Ne vakautusjärjestelmät ei osaa hallita autoa, kun on liian liukasta. Vaikka maalaisjärki käskisi nostaa jalan pois kaasulta, ja osalla jalka hakeutuu jopa jarrulle. Niin ainoa oikea tapa on painaa vain lisää kaasua, ei pohjaan, mutta sopivasti. Automaattivaiheteisilla ajo on muutenkin sellaista, että kun sitä kytkintä ei ole, niin ei osata tehdä poikkeustilanteessa oikein mitään. Sen takia on paras painaa vain kaasua. Muutoin ollaan ojassa. Näitä on nyt näkynyt, näitä tunareita, ojassa, montakin. Käykää jossain liukkaankelin radalla testaamassa, ei se vaikeaa ole. Kaasua vaan, ja ratilla eturenkaat tien kulkusuuntaan.
Kun neliveto alkaa liiraamaan
33
236
Vastaukset
- anonyymi_JVf
Mitä se kaasu sitten tekee? No takarenkaat se saa liiraamaan todennäköisemmin. Se kasvattaa nopeutta, jolloin mahdollinen kolari on varmempi. Eturenkaistakin voi samalla pito irrota.
Jos laittaa vapaalle (kytkin pohjaan) niin kitkaa on käytössä eniten ohjaamiseen ja pidon palautumiseen. Jos eturenkailla on pitoa, niin nehän menevät ohjattuun suuntaan vapaasti pyöriessään ihan siinä missä kaasullakin. Takarenkaatkin todennäköisemmin tulevat perässä vapaasti rullaten ja vaihdin hidastuessa.
Eli en vaan löydä mitään syytä antaa kaasua. Ellei nyt sitten ole kiire ja pysy tiellä niinkin, mutta jos ensisija annetaan tiellä pysymiselle, niin kaasun antaminen ei voi auttaa. - Mitä_nyt_halutaan
Aloittajalla oli hyvä neuvo auton ajamiseksi syvemmälle penkkaan.
- Kjell.Pippelström
Se on vaan ihanaa, kun osataan ajaa syvälle...
- rivako
Neliveto kitkarenkailla on vaarallinen. Se on kuule ihan sama mitä teet siellä kopissa jos neliveto lähtee liiraamaan. Parasta olisi hiljentyä vaan rukoukseen ja odotta kunnes liike loppuu.
- MuutaCaliforniaan
No hyvä että kerroit talviajotaitosi. Osataan me muut sitten varoa sinua noilla talviliukkailla....
- haistaite
MuutaCaliforniaan kirjoitti:
No hyvä että kerroit talviajotaitosi. Osataan me muut sitten varoa sinua noilla talviliukkailla....
Hyvä että et eds yrittänyt kertoa ajotaidoistasi kun se olisi jäänyt kovin lyhyeksi. Et ole ikinä ollut edes kyydillä kun neliveto lähtee käsistä. Muuta itse vaikka grönlantiin kun olet niin hyvä kitkoines.
- anonyymi_O8D
MuutaCaliforniaan kirjoitti:
No hyvä että kerroit talviajotaitosi. Osataan me muut sitten varoa sinua noilla talviliukkailla....
hi, hiiiiii
- neitinäppärä1
hi, hii, mee "pottukuoppaas"""
- MuutaCaliforniaan
haistaite kirjoitti:
Hyvä että et eds yrittänyt kertoa ajotaidoistasi kun se olisi jäänyt kovin lyhyeksi. Et ole ikinä ollut edes kyydillä kun neliveto lähtee käsistä. Muuta itse vaikka grönlantiin kun olet niin hyvä kitkoines.
Osui ja upposi.
- MeneTalvellaJulkisilla
haistaite kirjoitti:
Hyvä että et eds yrittänyt kertoa ajotaidoistasi kun se olisi jäänyt kovin lyhyeksi. Et ole ikinä ollut edes kyydillä kun neliveto lähtee käsistä. Muuta itse vaikka grönlantiin kun olet niin hyvä kitkoines.
Minä taas suosittelen sinunlaisellesi koheltajalle siirtymistä julkisiin talven ajaksi. Säästyy monien hermot, ja hengetkin talvisilla teillä, kun et ole siellä liukumassa milloin mihinkin suuntaan sillä nelivedollas.
- viisveto
MeneTalvellaJulkisilla kirjoitti:
Minä taas suosittelen sinunlaisellesi koheltajalle siirtymistä julkisiin talven ajaksi. Säästyy monien hermot, ja hengetkin talvisilla teillä, kun et ole siellä liukumassa milloin mihinkin suuntaan sillä nelivedollas.
Ei taida olla nelivetoa. Onko sinulla ?
- Slslslslslslslsl
En vaan ymmärrä, että mikä nelivedon irtoamisessa olennaisesti eroaisi muista? Siis neliveto voi irrota ”monipuolisemmin” edestä, takaa tai kaikkialta samanaikaisesti, mutta kaikkiin noihinhan lääke on kuitenkin pitkälti sama eli kytkin pohjaan ja renkaat tien tai liikkeen suuntaan.
Kyllähän etuvedossakin välillä irtoaa perä, välillä keula, joskus kaikki neljä kerralla, joten en ymmärrä mikä tässä niin eroaisi vetotavan mukaan?
Eroja voi ehkä löytyä, jos aletaan ajamaan rallia, tavoitteena päästä mutkista läpi mahdollisimman nopeasti, mutta jos ensisijalle laitetaan pidon palauttaminen ja turvallisuus, niin kytkin pohjaan ja ohjaus tien tai liikkeen suuntaan auttaa kaikilla autoilla.- lahtee.lapasista
Äläs nyt sotke saksalaisautojen kuskien piennen pään bittivirtoja. Alkavat pian etsimään automaattivaihteisen auton jalkatilasta kytkintä ja ajon aikana se on katastrofaalista. Manuaalivaihteisia ei taida olla juuri lainkaan myynnissä, ainakaan isopia nelivetoisia.
Pääkaupunkiseudullakin oli eilen näitä baijerilaisia penkkojen päällä keula väärään suuntaan osoittaen kun ei osata ajaa oikealla tilannenopeudella. Mitkään järjestelmät eivät poista täysin kuskin tyhmyyttä. - opetelkaa
Siinä on se ero. että rallissa auto laitetaan luisuun ja tavallinen opettelija joutuu luisuun. Se luisuun joutuminen on vaarallista.
- 4wdftw
Nelivedossa kaasun painaminen johtaa siihen, että jokainen rengas välittää moottorin voimaa tiehen, jolloin jokainen rengas lisää kiihtyvyyttä ohjauksen suuntaan. Liuku oikenee, kun tämä kiihtyvyys tulee suuremmaksi kuin liu'un liikevoima. Nelivedolla oikeneminen tapahtuu huomattavasti helpommin kuin kaksivetoisella.
- anonyymi_OUp
4wdftw kirjoitti:
Nelivedossa kaasun painaminen johtaa siihen, että jokainen rengas välittää moottorin voimaa tiehen, jolloin jokainen rengas lisää kiihtyvyyttä ohjauksen suuntaan. Liuku oikenee, kun tämä kiihtyvyys tulee suuremmaksi kuin liu'un liikevoima. Nelivedolla oikeneminen tapahtuu huomattavasti helpommin kuin kaksivetoisella.
Jokaisella renkaallahan on maksimikitkansa. Jos rengas jo luisuu sivusuunnassa, niin moottorin voimalla sutimisen lisääminen tähän vain pahentaa luisua. Pidon menettänyt rengas ei myöskään vedä.
Tosin, jos kaikki renkaat eivät ole täysin menettäneet pitoaan, niin ehkä sieltä joku voisi onnistua työntämään vauhtia haluttuun suuntaan? Tosin pitävä rengas vapaasti rullatessaankin vetää autoa pyörimissuuntaansa. No, vedon lisääminen voi lisätä tuota voimaa pyörimissuuntaan. Tai sitten saa senkin renkaan menettämään pitonsa.
Joka tapauksessa kaasulla saadaan nopeutta kasvatettua tai vähintään pidettyä samana. Nopeuden kasvattaminen taas aina lisää riskiä. 4wdftw kirjoitti:
Nelivedossa kaasun painaminen johtaa siihen, että jokainen rengas välittää moottorin voimaa tiehen, jolloin jokainen rengas lisää kiihtyvyyttä ohjauksen suuntaan. Liuku oikenee, kun tämä kiihtyvyys tulee suuremmaksi kuin liu'un liikevoima. Nelivedolla oikeneminen tapahtuu huomattavasti helpommin kuin kaksivetoisella.
> jokainen rengas lisää kiihtyvyyttä ohjauksen suuntaan.
Eturenkaat kyllä, takarenkaat taas lisäävät kiihtyvyyttä auton keulan suuntaan, mikä on enemmän tai vähemmän ohjauksen suuntaan. Hyvänä puolena, yleensä se on mutkan suuntaan (paitsi kun se ei ole), eli takarenkaat eivät niinkään helpota liu'un oikaisussa, vaan kääntävät autoa mutkaan vaikka slidessä mennäänkin. Etypyörien ruopiminen taas ehkäisee todennäköisyyttä siihen, että peräpää suorittaisi ohituksen.
Oikein tehtynä hyvin näppärä tapa päästä mutkasta nopeasti ja luistonestolla varustettuna varsin turvallinenkin. Tietysti kun virhe tapahtuu, niin metsään mennään aika reilusti lujempaa kuin jos oltaisiin valittu joku toinen tapa...- cr-v
anonyymi_OUp kirjoitti:
Jokaisella renkaallahan on maksimikitkansa. Jos rengas jo luisuu sivusuunnassa, niin moottorin voimalla sutimisen lisääminen tähän vain pahentaa luisua. Pidon menettänyt rengas ei myöskään vedä.
Tosin, jos kaikki renkaat eivät ole täysin menettäneet pitoaan, niin ehkä sieltä joku voisi onnistua työntämään vauhtia haluttuun suuntaan? Tosin pitävä rengas vapaasti rullatessaankin vetää autoa pyörimissuuntaansa. No, vedon lisääminen voi lisätä tuota voimaa pyörimissuuntaan. Tai sitten saa senkin renkaan menettämään pitonsa.
Joka tapauksessa kaasulla saadaan nopeutta kasvatettua tai vähintään pidettyä samana. Nopeuden kasvattaminen taas aina lisää riskiä.TM tai Tuulilasi kirjoitti ihan hyvin artikkelin aiheesta jokin aika sitten. Jotenkin noin se selitettiin, että vedon lisääminen renkaalle lisää sen pitoa oikeaan suuntaan ja vähentää liikettä sivulle. En muista tarkemmin. Siinä taidettiin puhua ihan prosenteista kun verrattiin erilaisia pitoja. Kun kaikkien renkaiden sivuluisu lakkaa, niin auto menee sinne minne se ohjataan.
Googlaamalla tuo artikkeli löytynee. - epätietoinen.kysyy
cr-v kirjoitti:
TM tai Tuulilasi kirjoitti ihan hyvin artikkelin aiheesta jokin aika sitten. Jotenkin noin se selitettiin, että vedon lisääminen renkaalle lisää sen pitoa oikeaan suuntaan ja vähentää liikettä sivulle. En muista tarkemmin. Siinä taidettiin puhua ihan prosenteista kun verrattiin erilaisia pitoja. Kun kaikkien renkaiden sivuluisu lakkaa, niin auto menee sinne minne se ohjataan.
Googlaamalla tuo artikkeli löytynee.Olisikohan jossain artikkelia myös ajamastasi ylinopeudesta ja kaistanvaihdostasi jossa et huomioi takaa nopeammin lähestyviä?
Samalla voisi selvitä se kuinka tilaa voi antaa vaikka se on mahdotonta.
Löytyneenekö Googlaamalla? - juuon
epätietoinen.kysyy kirjoitti:
Olisikohan jossain artikkelia myös ajamastasi ylinopeudesta ja kaistanvaihdostasi jossa et huomioi takaa nopeammin lähestyviä?
Samalla voisi selvitä se kuinka tilaa voi antaa vaikka se on mahdotonta.
Löytyneenekö Googlaamalla?Terapiaistuntojesi kirjanpidosta löytyy.
- epätietoinen.kysyy
juuon kirjoitti:
Terapiaistuntojesi kirjanpidosta löytyy.
Ei löydy, koska en sinusta poiketen moisissa käy.
Joten löytyneenekö Googlaamalla? - siinäonkohtalosi
epätietoinen.kysyy kirjoitti:
Ei löydy, koska en sinusta poiketen moisissa käy.
Joten löytyneenekö Googlaamalla?No sitten joudut taas kerran jäämään yksin niiden ajatustesi kanssa. Ketään ne eivät kiinnosta, ja kukaan muu ei niitä huomaa. Raivoat tyhjässä huoneessa, eikä kukaan edes välitä. Olet aivan yksin.
- epätietoinen.kysyy
siinäonkohtalosi kirjoitti:
No sitten joudut taas kerran jäämään yksin niiden ajatustesi kanssa. Ketään ne eivät kiinnosta, ja kukaan muu ei niitä huomaa. Raivoat tyhjässä huoneessa, eikä kukaan edes välitä. Olet aivan yksin.
No, sinä ainakin huomaat ja tuntuu jopa kovasti kiinnostavan.
- Se_nyt_riippuu
Täällä näyttävät kirjoittavan ihmiset, jotka ovat olleet muualla, kun koulun fysiikan tunnilla on käsitelty kitkavoimaa ja sen suuntaa. Kitkavoima vaikuttaa aina vastakkaiseen suuntaan nopeusvektoriin verrattuna.
Näin sivuluistotilanteessa kaasua painettaessa sivuttaispito katoaa kokonaan, koska nopeus- ja kitkavektorit kääntyvät renkaan kehän suuntaisiksi, eikä sivuttaispitokitkaa enää ole. - liiraa.vai.viiraa
Rauhoitu aloittaja. Jätä teoria ja opaskirjat viisaammille. Näin yli 40 vuoden kokemuksella voin sanoa, että vain ajotaito ja refleksit auttavat, kun on kiperä tilanne.
- tjyrir
Taas väärin 40 vuotta ei ole opettanut mitään, kaikkein vähiten hätäily auttaa suurin ongelma on tuossa panikoimisessa vaikka aivan pienillä korjauksilla asia olisi ok
- kitkanviisas
tjyrir kirjoitti:
Taas väärin 40 vuotta ei ole opettanut mitään, kaikkein vähiten hätäily auttaa suurin ongelma on tuossa panikoimisessa vaikka aivan pienillä korjauksilla asia olisi ok
40 vuotta opettaa paljon enemmän kun joku suomi24 keskustelu jossa ei ole montaakaan ammattilaista. Mutta kaikkitietäviä nörttineroja jotka ei osaa edes lämpimässä valaistussa hallissa parkkiin peruuttaa.
- anonyymi_rnl
kitkanviisas kirjoitti:
40 vuotta opettaa paljon enemmän kun joku suomi24 keskustelu jossa ei ole montaakaan ammattilaista. Mutta kaikkitietäviä nörttineroja jotka ei osaa edes lämpimässä valaistussa hallissa parkkiin peruuttaa.
Menehän paappa torkuille
- ParhaatKokoontuuTäällä
kitkanviisas kirjoitti:
40 vuotta opettaa paljon enemmän kun joku suomi24 keskustelu jossa ei ole montaakaan ammattilaista. Mutta kaikkitietäviä nörttineroja jotka ei osaa edes lämpimässä valaistussa hallissa parkkiin peruuttaa.
Täällä on kaikki ammattilaisia. Se käy heti selville kun kommentteja lukee.
- Pilkinkilluttelua
Se saattaa mökkimatka tyssätä kesken näillä kytkimen ja jarrunpolkijoilla kun auto alkaa mökkitiellä liirata. Taitamattoman käsissä se toki katkeaa kaasunpolkijoillakin. Vesijäällä tai auraamattomalla lumipolulla ajaminen on hieman teknisempää kuin motaria pitkin kasvukeskuskeen.
Aloittajaa korjaan sen verran että kinttupolkuajossa ne ajonhallintavetimet napsutellaan pois pelistä. Muuten on edessä jarrupalojen vaihto ennenaikojaan, eikä se matkakaan etene kun joku pyörä jarruttelee itsekseen.- Ososososoooos
No ei ole. Vesijäinen motari on selkeästi haastavin paikka ajaa. Mökkipoluilla pärjäävät mummotkin.
- hahhahhahhahhhaaa
Ososososoooos kirjoitti:
No ei ole. Vesijäinen motari on selkeästi haastavin paikka ajaa. Mökkipoluilla pärjäävät mummotkin.
Motarit on tumpeloita varten ja niitä jotka ei osaa ohittaa
- vesijärvi
Neliveto ei ala liiramman vaan sen kuljettaja toimillaan saa auton liiraamaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin671586eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.1481579En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin1311292Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä651260- 421105
- 172948
90-luvulla maa syöksyi lamaan, ja silloinkin oli syypäinä samat tahot kuin nyt
Laman aiheuttajat olivat demarivetoinen virheellinen finanssipolitiikka, sekä ay-liikkeen taipumattomuus tilanteessa mik100880Mä olisin niin iloinen
Jos vielä joskus nähtäis.. Ollaanko tulkittu mies toisiamme väärin?. Kumpikin luuli ettei toinen tykkää, vaikka molemmat60744Olisitko ihminen minulle. Ihan ihminen vain.
Tiedätkö, että saan kyyneleet silmiini, niin syvästi sinua kaipaan. Meidän välillä on jotain todella syvää, kaunista ja42677Vakava varoitus perussuomalaisista!
Keskustan Annika Saarikolta veret seisauttavaa tekstiä, lukekaa uutinen kokonaisuudessaan, tässä siitä maistiainen: ”Ke155646