Kevät lähestyy ja projektit etenee.
Uudet patjat vrs. vanhat yllätti painollaan. Uudet painaa varmaan tuplat, mitä vanhat vaikka eivät ole kovat tms. Vanhatkin oli käsittääkseni ihan laadukkaat. Otin patjat E35:sesta, mikä koemakaamisen jälkeen tuntuu hyvältä ratkaisulta.
Ainut miinus oli ko. firman haastava sijainti näin talvella, kun sisäpiha oli täynnä lunta.
Tietääkö kukaan, saisiko jostain tuuletusverkkoa patjojen alla törkeän halvalla? Mauronetin kama oli laadukkaan oloista, mutta oli pakko säästää siinä kohtaa, kun on muita venejuttuja, joihin on "pakko" investoida.
Ylihuomenna messuille ja uusia projekteja eteenpäin. Vaikutti ainakin merinealla olevan hyviä tarjouksia jo netissä. Tarkoitus olisi vielä talvikauden aikana asentaa uusi plotteri vanhan hajonneen tilalle. Sitten pitää vaihtaa tiivisteitä veskissä ja kun vähän lämpenee, niin on vielä pari tiikkitapin reikää, jotka pitää korjata epoxilla ja sitten uudet tapit päälle. Ja eiköhän sitä taas keksi vaikka mitä muuta =).
Pirun harmillista, kun on niin kylmä vielä ulkona, että ei oikein ilkeä kunnolla venehommiin. Persus jäätyy, kun istuu veneessä...
Miten muiden projektit etenee?
Luetuimpia
-
avance 36 vai jokin muu
Veneen vaihto edessä ja Avance 36 kiinnostaa , scanmar 33 ym eli vanhat alle 25000e veneet ,kun ei ole enempää laittaa ja merikelpoinen pitää olla. Mitä sanovat arvon herrat ja varaa ei ole Dufouriin vaikka mieli tekisi tai Benetau oceanis.
-
Tulevaisuuden purjeveneessä ei ole purjetta
Tulevaisuuden purjevene tulee olemaan suuri jättimäisellä akustolla ja sähkömoottoreilla varustettu katamaraani, joka on peitetty kauttaaltaan aurinkopaneeleilla. Lisäksi tarjolla on hydraulisesti pystyyn nostettava tuulimylly, joka kovemmassa tuulessa tuottaa edes vähän. Mahdollista myös on, että veneeseen yhdistetään tietokoneen hallitsema leija, joka auttaa eteenpäin myötäisissä. Hätävoimana toimii pieni polttomoottori. Tällainen lautta palvelee nykypurjehtijan tarpeita, joissa korostuvat väljät asumistilat ja mukavuus. Viikon kesäloma"purjehduksen" saattaa hyvinkin selvitä täyteen ladatulla akustolla ja paneeleilla ja myllyllä, mutta jos ei selviä, niin purjehtija ei arkaile käynnistää polttomoottoria niin kuin ei nykyäänkään. Erityisesti Itämerelle tällainen vekotin olisi omiaan. Pääsisi matalaan hyödyntämään suojaisia luonnonsatamia eikä olisi riippuvainen maapalveluista.
-
Gaasulämmitin
Onko kenelläkään kaasulämmitintä veneessä esim https://www.tuontitukku.fi/tuote/kaasulammitin-miniflame-1-6kw-uutuus-pienikokoinen-nopea-lammitin/7028640024395/
Kun joku pyytää kirjoittamaan niin ei sanaakaan. Kun ei pyydetä
niin juuttua riittää. Ja että projektit. Vetolaitteen kartiokytkimen huolto
kunhan ilmat lämpiävät ,Hyvää keväänalkua kaikille .
Monesti kalliimmatkin ostot menevät tullin ohi, jolloin säästyy ylimääräisiltä kuluilta.
Syksyllä kun tilaa, niin keväällä on projekteja varten kamat kasassa.
Eipä taida aiheeseen mitenkään liittyä, mutta tulipahan mieleen.
Pilssirotta kirjoitti: Itse olen jo pitkään tilaillut lähes kaikki Biltema/Motonet osaston kilkkeet suoraan Kiinasta. Toimitusaika on pitkä, mutta hinnat kymmenesosan biltsun samoista kamoista.
Monesti kalliimmatkin ostot menevät tullin ohi, jolloin säästyy ylimääräisiltä kuluilta.
Syksyllä kun tilaa, niin keväällä on projekteja varten kamat kasassa.
Eipä taida aiheeseen mitenkään liittyä, mutta tulipahan mieleen.
seppomartti kirjoitti: Totuus saattaa olla, että Nautikulman ja Båtsystemsin myymät rakenteet ovat molemmat kiinalaisia. Se selittää ankannokkien ja tasojen yhdennäköisyyden.
Bossu kirjoitti: Niinpä. Ne oli aika lailla identtiset, halpaversiosta puuttui Båtsystemsin nimikilpi ja pari euroa oli säästetty tekemällä tukivarsien säädöstä hankalampaa.
Esimerkiksi Båtsystemsin BTK73:ssa (kolme askelmaa) on kasetin pituus 300mm ja tikkaiden pituus (tai siis syvyys 880). Vastaavasti Båtsystemsin BTK74:ssä (neljä askelmaa) on kasetin pituus 320mm ja tikkaiden pituus 1160.
Lyhyemmät tikkat eivät törrötä niin rumasti uimatason alta, mutta pitemmillä tikkailla on helpompi kiivetä uimatasolle
Suosituksia?
Rannikkoseilori kirjoitti: Kehtaako kysyä, millaiset tikkaat olet aikonut uimatasoosi laittaa?
Esimerkiksi Båtsystemsin BTK73:ssa (kolme askelmaa) on kasetin pituus 300mm ja tikkaiden pituus (tai siis syvyys 880). Vastaavasti Båtsystemsin BTK74:ssä (neljä askelmaa) on kasetin pituus 320mm ja tikkaiden pituus 1160.
Lyhyemmät tikkat eivät törrötä niin rumasti uimatason alta, mutta pitemmillä tikkailla on helpompi kiivetä uimatasolle
Suosituksia?
http://dy.fi/7in
http://dy.fi/7dr
Bossu kirjoitti: En ole vielä päässyt kokeilemaan käytännössä. Tuossa on linkit uimatasoon ja tikkaisiin. Veneen perässä ne nyt näyttävät sopivilta. Ensi kesänä nähdään. Järkeilin niin, että tikkaiden täytyy vähän olla näkyvillä, jotta ne saa helpommin vedettyä esiin. Jos ne on kokonaan piilossa, täytyy homma hoitaa kokonaan käsikopelolla.
http://dy.fi/7in
http://dy.fi/7dr
Omaan Maxi Fenixiini olen ajatellut jotain merkittävästi pienempää, esimerkiksi Båtsystemsin PT8035 tai Nautikulman tms. vastaavaa
http://dy.fi/ka6
Ongelmana on vain tuon uimatason pienuus, max. 380mm ja sitten vielä pois kaikki mitä peräpeilin kaltevuus aiheuttaa. Esimerkiksi Sinun harkitsemasi Nautikulman 4 askelman tikkaaat näyttävät Fenixissä tuohon uimatasoon asennettuna tältä: (maksullinen juttu, mutta otsikkokuvasta jo näkee kun vie hiiren päälle)
https://venemestari.fi/tuote/uimatason-asennus/
tai tältä: (leveämpi taso mutta periaatteessa samanlaiset tikkaat)
http://dy.fi/q56
Aika ikävästi töröttävät esiin, mielestäni
Noiden Nautikulman 4- askelmaisten tikkaiden pituus kokoontyönnettyinä on 410mm. Lyhin, mitä olen eri saitteja tutkimalla löytänyt on Båtsystemsin 3- askelmainen, 360mm. Kokonaispituus löytyi vasta svb.de:stä, muut ilmoittavat vain kasetin pituuden:
http://dy.fi/7dx
Sitä siis pähkin että kannattaako tinkiä yhdestä askelmasta, että saa peräpeilinsä näyttämään viisi senttiä esteettisemmältä :-) Mutta helmikuutahan tässä vasta eletään, on aikaa miettiä.
Rannikkoseilori kirjoitti: Ahaa, aiot siis laittaa veneeseesi noin ison uimatason!
Omaan Maxi Fenixiini olen ajatellut jotain merkittävästi pienempää, esimerkiksi Båtsystemsin PT8035 tai Nautikulman tms. vastaavaa
http://dy.fi/ka6
Ongelmana on vain tuon uimatason pienuus, max. 380mm ja sitten vielä pois kaikki mitä peräpeilin kaltevuus aiheuttaa. Esimerkiksi Sinun harkitsemasi Nautikulman 4 askelman tikkaaat näyttävät Fenixissä tuohon uimatasoon asennettuna tältä: (maksullinen juttu, mutta otsikkokuvasta jo näkee kun vie hiiren päälle)
https://venemestari.fi/tuote/uimatason-asennus/
tai tältä: (leveämpi taso mutta periaatteessa samanlaiset tikkaat)
http://dy.fi/q56
Aika ikävästi töröttävät esiin, mielestäni
Noiden Nautikulman 4- askelmaisten tikkaiden pituus kokoontyönnettyinä on 410mm. Lyhin, mitä olen eri saitteja tutkimalla löytänyt on Båtsystemsin 3- askelmainen, 360mm. Kokonaispituus löytyi vasta svb.de:stä, muut ilmoittavat vain kasetin pituuden:
http://dy.fi/7dx
Sitä siis pähkin että kannattaako tinkiä yhdestä askelmasta, että saa peräpeilinsä näyttämään viisi senttiä esteettisemmältä :-) Mutta helmikuutahan tässä vasta eletään, on aikaa miettiä.
lisääprojektia kirjoitti: Minulla olisi ilmaiseksi Scanmar 33-35 veneen lieden alapuoliseen lokeroon luukku. Ei mikään mestariteos, mutta löytyi nurkista kellarin siivoiksen yhteydessä enkä viitsisi heittä poiskaan. PKS.
Uusi hella pitäs laittaa, vinkkei? (Dometic vai Eno vai joku muu? Suomesta, Ruotsista, Saksasta vai venemessuilta?)
Ennen messuille lähtöä pitäisi käydä irrottamassa taittoplokipatteri (seitsemän köyden) ruffin päältä maston juuresta. Pitääkö hommata kokonaan uusi vai onnistuuko risojen ja/tai kuluneiden pylpyröiden vaihto? Samoin yksi Spinlockin 3-köyden vinssinvapauttaja jossa yhdet sisuskalut sökö (jousi?). Suomesta ei kait saa (Captainsshopista ja Maritimista kyselin), Benssillä maksaa n. 70 e https://www.benns.se/dacksutrustning/avlastare/spinlock/kam-till-xt-8-14-mm ja englannista vajaan viiskymppiä.
KYl se siitä kesäksi muuttuu sano mummo lumessa tjsp. :)
Ei taida olla vakiintunutta suomenkielistä "deck organiserille", johon kehriä kaipailet. Joihinkin, esim. Rutgersoniin (=nykyään Ronstan) saa. Varaudu ostamaan uusi. Joko samanlainen tai sellainen, jossa ruuvijako on sama.
Captain's Shopista tai Maritimista ei Spinlockin varaosia saa, ProSailorista saa. Maahantuoja on Sailtech ja Marineakin on heidän jälleenmyyjänsä. Sisukaluja vinssinvapauttajiin saa hyvin.
käy.messuilla kirjoitti: Muutama vuosi sitten piti hella uusia. Eno sopi parhaiten, pieniä eroja niissä on, vaikka nimellisleveys olisikin sama. Katsoin silloin läpi hankintakanavat ja ostin alennuksella Suomesta.
Ei taida olla vakiintunutta suomenkielistä "deck organiserille", johon kehriä kaipailet. Joihinkin, esim. Rutgersoniin (=nykyään Ronstan) saa. Varaudu ostamaan uusi. Joko samanlainen tai sellainen, jossa ruuvijako on sama.
Captain's Shopista tai Maritimista ei Spinlockin varaosia saa, ProSailorista saa. Maahantuoja on Sailtech ja Marineakin on heidän jälleenmyyjänsä. Sisukaluja vinssinvapauttajiin saa hyvin.
Ei taida olla intoa remontoida, ainoa ongelma on vaan löytää suunnilleen samoilla mitoilla vastaava, alkuperäisessä OH merkkinä ja Germany, runko 45 mm * 4 mm alumiinilattaa, pituus n. 35 cm.
Yllä kysellään helloista tai uuniliesistä. Muutama Enon perusteella en muista muuta haittaa kuin peltien ruostuminen oikeassa merivedessä. Dometic Moonlight 3 on ollut heikompi esitys. Polttimot ovat ruuvattu kiinni eikä voi helposti puhdistaa. Ruuvien ruostumisen jälkee vielä vähemmän. Puhdistusohjeita ei ole mukana olevissa ohjelehdyköissä. Ei myöskään suostuttu antamaan ohjeita huollosta useista yrityksistä huolimatta. Kaasuliitännän jouduin teettämään kun tarvittiin juotostöitä. Kardaaniripustus ei ole lukittu eli veneen kaatuessa hella lähtee telineistään. Ei kelpaa esim ARCn katsastuksessa. Heilunnan estävä tappilukitus on ollut hutera alusta pitäen mutta saanen korjatuksi ajan kanssa. Paljon murhetta 1. käyttövuoden aikana.
Kiitos selkeästä vastauksesta koskien helloja. Dometic Moonlight oli vaihtoehtona, joten hyvä että kerroit sen laadun olevan surkea verrattuna Enon liesiin.
Sellaiset voisi iskeä kiinni, jos löytyi sopiva malli.
Kävin perjantaina ostamassa paria paksuutta haponkestävää putkea ja niihin hitsattavia kulmapaloja. Niistä tulee ankannokka ja uusi ruoripylvään kaari. Vanhan kaaren ja ruorin väliin ei mahtunut uusi plotteri, niin tuli vähän isompi talviprojekti.
Olisi myös ajatus vaihtaa kannelle uudet taittopyörät, nyt on vaan 5kpl ja köysiä menee hieman enemmän. Rutgersonin plokit ovat edullisimpia, niitä ehkä ostan ruotsin messuilta. Tai jos omega 36 haluat myydä ne vanhat, niin laita viestiö o44-79oo49o. Uusia kehriä ostin edelliseen veneeseen ihan maritimistä.
waasa kirjoitti: Käytän valmiita mutkia, jotka hitsaan tigillä. Taivutin, joka minulla on, ei toimi enää näin isoille putkille ja ohuelle seinämälle.
Dusseldorfissa oli iso osasto Edelstahl Haese nimisellä firmalla. Kannattaa katsoa heidän kataloginsa nettisivulta. Vaikka heiltä ei mitään tilaisi, saa vinkkejä esim keulakaiteen yms toteutuksesta.
Tänään on asennettu plotterin sähköpuoli - vedetty johdot läpi ruoritolpasta ja tehty asennuksia. Vielä pitäisi keksiä, miten saisi siististi plotterin ruoritolppaan kiinni. Ei oikein innosta nuo isot kotelot. Tarkoitus olisi tehdä homma niin, että ruoritolpan kaiteet jää vielä käyttöön.
Hommasin myös eteenpäin näyttävän kaiun, jonka asentaminen on oma lukunsa. Paketissa lupasi, että on 30 ft pitkä johto, mutta on oikeasti on 8 metriä - reilu metri uupuu. Täytyy joka tapauksessa ostaa jatkojohto 3m, joka on 90 € hintainen - järjetöntä!
Aika erikoinen ratkaisu, että kaikuanturissa on kiinni johdossa liitin. Käytännössä tämä vaikeuttaa asennusta merkittävästi, kun ohuen johdon sijaan pitää saada veneen keulasta perään vietyä isolla liittimellä varustettu johto.
En ole koskaan tehnyt runkoon läpivientiä, saas nähdä miten se onnistuu. Onko mitään vinkkejä?
Meillä oli muuten satamassa tänään porukkaa kukin edistämässä omia pikku projekteja. Miten muualla - onko jo tohinaa?