Havaitsin että ainakin uutta 508:ia saa 1.6 litraisella puretech moottorilla. Tehovaihtoehtoja taisi olla 180 ja 225 hevosvoimaa.
Mikä tuo moottori on, onko se vanha tuttu THP, joka on nimetty uudelleen, huonon maineen vuoksi? Vai onko tuo ihan uusi moottori? Se tuskin on kolmesylinterinen kuten 1.2 puretech.
Kun THP moottoreissa jakopää oli toteutettu surullisen kuuluisalla ketjulla, miten tuossa 1.6 puretechissä jakopää on tehty?
Kertokaa jotakin jos tiedätte, olisiko tuossa nyt viimeinkin toimiva bensamoottori uuteen peugeottiin, vai sama vanha THP.
Mikä on puretech 1.6 ?
14
4409
Vastaukset
- peugeotti
Ei oikein googlettamallakaan löydy faktaa tuosta moottorista, mutta yhden mainosvideon löysin:
https://www.youtube.com/watch?v=K3OX3QkYdb4
Sekään ei oikein jakopään rakennetta kerro kunnolla, mutta jotakin sentään. On selvää että ketju on käytössä, mutta kohdassa 0:05 näyttää kuin ketjun vieressä kulkisi nokka-akselin käyttöpyörällä myös hihna. Onko rakenne siis sellainen, että hihnalla tuodaan käyttövoima toiselle nokka-akselille, josta se viedään ketjulla toiselle akselille.
Ilmeisesti moottori on vanhaa THP /VTi perustaa, mutta päivitettynä versiona. Moottori on siis 4-sylinterinen ja kuutiotilavuuskin on sama 1,598 kuin noissa THP/VTi moottoreissa.
Mitenhän tuo kestää, se selvinnee vain ajan kanssa. Toivotaan kuitenkin parasta.- Voiollamuissakin
Hihna pyörittää toista nokkaa. Hihna on öljykylvyssä. Pitkä vaihtoväli tuolla hihnalla.
- Anonyymi
Kyllä siellä näyttää olevan kaksi ketjua kun tarkemmin katsoo,,
- Anonyymi
Minä en kahta erottanut, mutta ketju näyttää olevan samaa laatua kuin THP moottoreissakin ja monessa hyundaissa ja BMW moottoreissa käytetty 8mm ketju.
Lenkkien määrä toki vaihtelee mutta ilmeisesti joku on keksinyt että tehdään tuosta G53 ketjusta, joka siis on 8mm levyinen, yksinkertainen ketju, jonkinlainen standardi.
225 puretechissä on jonkun verran pidempi ketju kuin THP moottoreissa oleva. Kun tehoa on nostettu ja ketjussakin on enemmän lenkkejä, niin ei kai tuo ketjun venymä ainakaan ole vähentynyt?
Oletan että venttiilikoneiston kuormitus kasvaa jos tehoa nostetaan.
- Anonyymi
THPssä näyttää olevan vain yksi ketju kun taas 1.6 puretechissa on 2 ketjua(katsokaa video tarkkaan tai ottakaa kuvakaappauksia) Että ehkä toi puretechin jakopää olis kestävämpi 🤔
- Anonyymi
"THPssä näyttää olevan vain yksi ketju kun taas 1.6 puretechissa on 2 ketjua"
Varaosaliike myy 1.6 puretech moottoriin jakopäätä jossa on vain yksi ketju. Ketju on tyyppiä G53HR ja siinä on 138 lenkkiä.
Sama liike myy samanikäiseen THP moottoriin ketjua, joka on tyypiltään G53HR ja siinä on joko 138 tai 144 lenkkiä.
Varaosanumerot ei ole samat, mutta ketjun "laahaimet" ja kiristin on kuvien perusteella kovin samannäköiset, ellei jopa täsmälleen samat.
- Anonyymi
Ketjupyörien eli nokkien etäisyys näyttää olevan aivan eri THP vs Puretech joten lienee aika lailla eri kone kyseessä
- Anonyymi
Jos kansi on rakennettu uudelleen niin eihän se vielä koneesta täysin eri laitetta tee. Alakerta kun voi hyvinkin olla sukua THP / VTi moottorille.
- Anonyymi
Onko kyseisen moottorin alakerrassa ollut ongelmia?
- Anonyymi
Moottorihan on perua THP / VTi moottorille joka perustuu TU-moottoriin joka perustuu XL / XR moottoreihin.
Ei noissa missään ole ollut ongelmia alakerran kanssa.
Sinänsä pitkä kehityskaari kun taitaa olla tuo XL / XR moottori jo 1960-luvulta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Moottorihan on perua THP / VTi moottorille joka perustuu TU-moottoriin joka perustuu XL / XR moottoreihin.
Ei noissa missään ole ollut ongelmia alakerran kanssa.
Sinänsä pitkä kehityskaari kun taitaa olla tuo XL / XR moottori jo 1960-luvulta.X - sarjan moottorit esiteltiin 1972, eli XL ja XR moottorit.
Moottoreita käytettiin Citroën, Peugeot, Talbot ja Renault merkkisissä autoissa.
- Anonyymi
Pikaisella haulla ei löytynyt mitään avauksen koneen maineen suhteen, pelkkiä autoesittelyitä. Tulisikohan tuo tulkita niin, että sen suhteen ei sen suurempia murheita ole ollut (?).
Mutta tuosta 1.2-kinnerikoneesta tulisi enempikin artikkeleita joissa kerrotaan sen ongelmista.
"PSA 1.2 PureTech Engine Review Specs, Oil And Failure" November 12, 2020November 11, 2020
- https://autospruce.com/1-2-puretech-engine-specs-problems-reliability/- Anonyymi
" Tulisikohan tuo tulkita niin, että sen suhteen ei sen suurempia murheita ole ollut (?)."
Eipä se ole ollut kuin kolmisen vuotta myynnissä ja ainakin Suomessa myntimäärät on jääneet sangen pieniksi, joten mitähän noilla olisi ajettu, ehkä 50 - 60 tkm ?
Pitäisihän tuollaisen ajon kestää moottori kuin moottori, vaikkei nämä nykymoottorit kestä kaikki kyllä tuotakaan.
Mutta ehkä, jos siellä on kaksi ketjua, se jakopää kestää paremmin, kun ketjun kuormitus on puoliintunut. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
" Tulisikohan tuo tulkita niin, että sen suhteen ei sen suurempia murheita ole ollut (?)."
Eipä se ole ollut kuin kolmisen vuotta myynnissä ja ainakin Suomessa myntimäärät on jääneet sangen pieniksi, joten mitähän noilla olisi ajettu, ehkä 50 - 60 tkm ?
Pitäisihän tuollaisen ajon kestää moottori kuin moottori, vaikkei nämä nykymoottorit kestä kaikki kyllä tuotakaan.
Mutta ehkä, jos siellä on kaksi ketjua, se jakopää kestää paremmin, kun ketjun kuormitus on puoliintunut."Eipä se ole ollut kuin kolmisen vuotta myynnissä ja ainakin Suomessa myntimäärät on jääneet sangen pieniksi, joten mitähän noilla olisi ajettu, ehkä 50 - 60 tkm ?"
Yep, ammattiajosa ehkäpä enempi, mutta niihin yleensä valitaan diesel. Mutta eiköhän noita jo ole myyty melko paljon pitkin EU:ta. En muista missä ajassa sen markkinoille tulosta, tuosta 1.2:sta alkoi kuulua kaikuja murheista.
Tiedä sitten miten Stellantis on suunnitellut markkinansa: 1.2 vs. 1.6, kun nuo kinnerikoneiset ovat edelleen listalla.
"Iltalehden koeajossa on bensiinimoottorilla varustettu farmarikorinen Peugeot 308 SW suositusta c-segmentistä." 18.10.2022
* Moottori: Kolmesylinterinen turboahdettu rivimoottori, bensiini
* Iskutilavuus: 1 199 cm3
- https://www.iltalehti.fi/autotestit/a/29636baf-a9a7-4424-a5ec-737e393c1183
Mikäli tuplaketju, niin se olisi teknisesti paljon vakuuttavampaa.
ps.
Hieman logistiikan pullonkauloja ... ei muuta kuin työttömät rekkakuskit vain ottamaan yhteyttä tuon maantieteellisen alueen rekkafirmoihin, ainoana ongelmana suomalaisilla rahtareilla riskeeraisi olla Molierin taipumattomuus ;-)
"Stellantiksen talousjohtja Richard Palmer oli kommentoinut viime kuussa, että logistiset ongelmat johtuvat tällä hetkellä junanvaunujen, kuorma-autojen erityisesti niiden kuljettajien vajauksesta. Myös laivarahdin kanssa on ollut haasteita kapasiteettiongelmien vuoksi."
- https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/1880ee7d-da7d-4954-8d0d-ead182dd7b8a
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap172214Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi842200Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen101486- 1011417
Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663901320Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1471216Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.255920- 78899
Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha173884- 63874