Mikä on puretech 1.6 ?

peugeotti

Havaitsin että ainakin uutta 508:ia saa 1.6 litraisella puretech moottorilla. Tehovaihtoehtoja taisi olla 180 ja 225 hevosvoimaa.

Mikä tuo moottori on, onko se vanha tuttu THP, joka on nimetty uudelleen, huonon maineen vuoksi? Vai onko tuo ihan uusi moottori? Se tuskin on kolmesylinterinen kuten 1.2 puretech.

Kun THP moottoreissa jakopää oli toteutettu surullisen kuuluisalla ketjulla, miten tuossa 1.6 puretechissä jakopää on tehty?

Kertokaa jotakin jos tiedätte, olisiko tuossa nyt viimeinkin toimiva bensamoottori uuteen peugeottiin, vai sama vanha THP.

14

3053

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • peugeotti

      Ei oikein googlettamallakaan löydy faktaa tuosta moottorista, mutta yhden mainosvideon löysin:

      https://www.youtube.com/watch?v=K3OX3QkYdb4

      Sekään ei oikein jakopään rakennetta kerro kunnolla, mutta jotakin sentään. On selvää että ketju on käytössä, mutta kohdassa 0:05 näyttää kuin ketjun vieressä kulkisi nokka-akselin käyttöpyörällä myös hihna. Onko rakenne siis sellainen, että hihnalla tuodaan käyttövoima toiselle nokka-akselille, josta se viedään ketjulla toiselle akselille.

      Ilmeisesti moottori on vanhaa THP /VTi perustaa, mutta päivitettynä versiona. Moottori on siis 4-sylinterinen ja kuutiotilavuuskin on sama 1,598 kuin noissa THP/VTi moottoreissa.

      Mitenhän tuo kestää, se selvinnee vain ajan kanssa. Toivotaan kuitenkin parasta.

      • Voiollamuissakin

        Hihna pyörittää toista nokkaa. Hihna on öljykylvyssä. Pitkä vaihtoväli tuolla hihnalla.


    • Anonyymi

      Kyllä siellä näyttää olevan kaksi ketjua kun tarkemmin katsoo,,

      • Anonyymi

        Minä en kahta erottanut, mutta ketju näyttää olevan samaa laatua kuin THP moottoreissakin ja monessa hyundaissa ja BMW moottoreissa käytetty 8mm ketju.

        Lenkkien määrä toki vaihtelee mutta ilmeisesti joku on keksinyt että tehdään tuosta G53 ketjusta, joka siis on 8mm levyinen, yksinkertainen ketju, jonkinlainen standardi.

        225 puretechissä on jonkun verran pidempi ketju kuin THP moottoreissa oleva. Kun tehoa on nostettu ja ketjussakin on enemmän lenkkejä, niin ei kai tuo ketjun venymä ainakaan ole vähentynyt?

        Oletan että venttiilikoneiston kuormitus kasvaa jos tehoa nostetaan.


    • Anonyymi

      THPssä näyttää olevan vain yksi ketju kun taas 1.6 puretechissa on 2 ketjua(katsokaa video tarkkaan tai ottakaa kuvakaappauksia) Että ehkä toi puretechin jakopää olis kestävämpi 🤔

      • Anonyymi

        "THPssä näyttää olevan vain yksi ketju kun taas 1.6 puretechissa on 2 ketjua"

        Varaosaliike myy 1.6 puretech moottoriin jakopäätä jossa on vain yksi ketju. Ketju on tyyppiä G53HR ja siinä on 138 lenkkiä.

        Sama liike myy samanikäiseen THP moottoriin ketjua, joka on tyypiltään G53HR ja siinä on joko 138 tai 144 lenkkiä.

        Varaosanumerot ei ole samat, mutta ketjun "laahaimet" ja kiristin on kuvien perusteella kovin samannäköiset, ellei jopa täsmälleen samat.


    • Anonyymi

      Ketjupyörien eli nokkien etäisyys näyttää olevan aivan eri THP vs Puretech joten lienee aika lailla eri kone kyseessä

      • Anonyymi

        Jos kansi on rakennettu uudelleen niin eihän se vielä koneesta täysin eri laitetta tee. Alakerta kun voi hyvinkin olla sukua THP / VTi moottorille.


    • Anonyymi

      Onko kyseisen moottorin alakerrassa ollut ongelmia?

      • Anonyymi

        Moottorihan on perua THP / VTi moottorille joka perustuu TU-moottoriin joka perustuu XL / XR moottoreihin.

        Ei noissa missään ole ollut ongelmia alakerran kanssa.

        Sinänsä pitkä kehityskaari kun taitaa olla tuo XL / XR moottori jo 1960-luvulta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moottorihan on perua THP / VTi moottorille joka perustuu TU-moottoriin joka perustuu XL / XR moottoreihin.

        Ei noissa missään ole ollut ongelmia alakerran kanssa.

        Sinänsä pitkä kehityskaari kun taitaa olla tuo XL / XR moottori jo 1960-luvulta.

        X - sarjan moottorit esiteltiin 1972, eli XL ja XR moottorit.

        Moottoreita käytettiin Citroën, Peugeot, Talbot ja Renault merkkisissä autoissa.


    • Anonyymi

      Pikaisella haulla ei löytynyt mitään avauksen koneen maineen suhteen, pelkkiä autoesittelyitä. Tulisikohan tuo tulkita niin, että sen suhteen ei sen suurempia murheita ole ollut (?).

      Mutta tuosta 1.2-kinnerikoneesta tulisi enempikin artikkeleita joissa kerrotaan sen ongelmista.

      "PSA 1.2 PureTech Engine Review Specs, Oil And Failure" November 12, 2020November 11, 2020

      - https://autospruce.com/1-2-puretech-engine-specs-problems-reliability/

      • Anonyymi

        " Tulisikohan tuo tulkita niin, että sen suhteen ei sen suurempia murheita ole ollut (?)."

        Eipä se ole ollut kuin kolmisen vuotta myynnissä ja ainakin Suomessa myntimäärät on jääneet sangen pieniksi, joten mitähän noilla olisi ajettu, ehkä 50 - 60 tkm ?

        Pitäisihän tuollaisen ajon kestää moottori kuin moottori, vaikkei nämä nykymoottorit kestä kaikki kyllä tuotakaan.

        Mutta ehkä, jos siellä on kaksi ketjua, se jakopää kestää paremmin, kun ketjun kuormitus on puoliintunut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Tulisikohan tuo tulkita niin, että sen suhteen ei sen suurempia murheita ole ollut (?)."

        Eipä se ole ollut kuin kolmisen vuotta myynnissä ja ainakin Suomessa myntimäärät on jääneet sangen pieniksi, joten mitähän noilla olisi ajettu, ehkä 50 - 60 tkm ?

        Pitäisihän tuollaisen ajon kestää moottori kuin moottori, vaikkei nämä nykymoottorit kestä kaikki kyllä tuotakaan.

        Mutta ehkä, jos siellä on kaksi ketjua, se jakopää kestää paremmin, kun ketjun kuormitus on puoliintunut.

        "Eipä se ole ollut kuin kolmisen vuotta myynnissä ja ainakin Suomessa myntimäärät on jääneet sangen pieniksi, joten mitähän noilla olisi ajettu, ehkä 50 - 60 tkm ?"

        Yep, ammattiajosa ehkäpä enempi, mutta niihin yleensä valitaan diesel. Mutta eiköhän noita jo ole myyty melko paljon pitkin EU:ta. En muista missä ajassa sen markkinoille tulosta, tuosta 1.2:sta alkoi kuulua kaikuja murheista.

        Tiedä sitten miten Stellantis on suunnitellut markkinansa: 1.2 vs. 1.6, kun nuo kinnerikoneiset ovat edelleen listalla.

        "Iltalehden koeajossa on bensiinimoottorilla varustettu farmarikorinen Peugeot 308 SW suositusta c-segmentistä." 18.10.2022

        * Moottori: Kolmesylinterinen turboahdettu rivimoottori, bensiini

        * Iskutilavuus: 1 199 cm3

        - https://www.iltalehti.fi/autotestit/a/29636baf-a9a7-4424-a5ec-737e393c1183

        Mikäli tuplaketju, niin se olisi teknisesti paljon vakuuttavampaa.

        ps.

        Hieman logistiikan pullonkauloja ... ei muuta kuin työttömät rekkakuskit vain ottamaan yhteyttä tuon maantieteellisen alueen rekkafirmoihin, ainoana ongelmana suomalaisilla rahtareilla riskeeraisi olla Molierin taipumattomuus ;-)

        "Stellantiksen talousjohtja Richard Palmer oli kommentoinut viime kuussa, että logistiset ongelmat johtuvat tällä hetkellä junanvaunujen, kuorma-autojen erityisesti niiden kuljettajien vajauksesta. Myös laivarahdin kanssa on ollut haasteita kapasiteettiongelmien vuoksi."

        - https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/1880ee7d-da7d-4954-8d0d-ead182dd7b8a


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1886
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe