Simppu vai rönkky 15

Anonyymi

Olisi veneen vaihto edessä, olen harkinnut joko Simppua tai Rönkky 15, molemmissa olisi 10 hp moottorit. Veneethän ovat aivan erilaisia, molemmat vaikuttavat laadukkailta ja kulkevat pienellä moottorilla. Ilmeisesti molempien vakuutusmaksut ( n. 100 eur/vuosi?) ja ylläpitokulut ovat alhaiset. Simppu on huomattavasti isompi ja porukkaa mahtuu kyytiin 8 henkilöä, toisaalta tarve itselläni olisi yleensä vain 1-2 hengelle, satunnaisesti 4 hengelle. Rönkky olisi varmaan huomattavasti näppärämpi ajaa ja kulkisi nopeammin. Tarkoitus on pysyä pois mereltä huonolla "myrskyisällä" säällä, mutta huonon sään mahdollisesti yllättäessä Simpun luulisi olevan huomattavasti turvallisempi? Vauhti ei ole minulle pääasia vaan lupsakka meno ja halvat ylläpitokustannukset ja että kun tulee aika iän vuoksi luopua veneilystä kippo olisi helppo myydä... Kirjoitelkaahan mielipiteitä ja kokemuksia...

9 kommenttia

Vastaukset

  • Simppu on aika iso kosla telakoinnin ym. Yhteydessä. Ostaisin tuolta väliltä Rönqvist 16:sen. Se on merikelpoinen ja menee pienellä moottorilla.

    • Samoilla ajatuksiilla, ääni rönqvistille, ajo ominaisuuksia löytyy, hommaa vielä kääry, niin näpsäkkää käyttää.

      Tosin simpusta ei omakohtaista kokemusta, mutta vaikuttaa kömpelöltä, ehkä joku RIB voisi olla vieläkin parempi...

    • Lukuisia vuosia erilaisilla Simpulla ajelleena kommentteja:

      "Simppu on aika iso kosla telakoinnin ym. Yhteydessä"

      Trailerista mereen ja takaisin trailerille suunnilleen kaksi sormea ja nykäisy. Tietysti 6,2 metristä venettä joutuu kammesta pidempään kelaamaan kuin 4,5-metristä... kellä nyt niin kiire sitten on? (6,2/4,5 = 1,38krt...

      "simpusta ei omakohtaista kokemusta, mutta vaikuttaa kömpelöltä"

      -Kääntyy pakitusvimpalla noin omalla mitallaan ympäri jopa pulpettiversiossa. Pinnaversiossa vielä ketterämmin kun moottori kääntyy kaivossaan enemmän. Minkähänlaista ketteryyttä oikein tässä ollaan kaipaamassa?

      Erilaisilla Simpuilla vuosia ajaneena pidän sitä kalastuslotjana nro 1 mutta vain silloin kun etäisyydet ovat suhteellisen pieniä, nopeus kun on se runkonopeus eikä muuta. Samoin kulutus pysyy todella maltillisena, noin 2dl+/maili. Suurin mittaamani kulutus täyteen lastatussa veneessä pitkällä matkalla varsin miehekkäässä mainingissa, ensin vastaan ja sitten myötäiseen oli alle 0,25l/maili 10Hv Mercurylla.

      Jos moottorina kuitenkin on sama10hv niin jo koetun perusteella oma valinta kallistuu Simppuun. Merikelpoisuuden ja tukevuuden osalta samoin. Esimerkiksi Simpun fiskarimainen perä yhdessä moottorin sijoittamisen omaan kaivoonsa tekevät siitä aika lailla immuunin peräaallolle. Esimerkiksi laituriin voi sen puolesta laittaa just niin päin kun huvittaa, takaa tuleva aallokko ei lätsytä yli peräpeilin. Tosin tuo taitaa olla tasaperäisten peltiveneiden ongelma ehkä enempi, itse olen yhden tästä syystä uponneen B:n nähnyt.

      Myötäaaltoon Simppu Surffaa aika iloisesti ja se teettää kuskilla töitä. Tyhjä vene pelkkä kuski kuormana niin keula on tietysti varsin kevyen oloinen ja lätsyttää vasta-aallokossa. Vesikanisteri 40l tai trimmitasot, tai yksikin matkustaja kyydissä auttavat asiaa. Samoin jos matkat kalapaikoille tms. yhteysväli ovat pitkiä niin tilanne tietysti muuttuu.

  • Ap:n sekavasta haaveilusta voi todeta, että Silja, tai Vikinglinen liput ei montaa kymppiä maksa.

  • Rönkky 16 linjalle ääni myös täältä, ehkä mielummin vielä Paro 470.

  • Römpsylle ääni myös. Simpulla olisi hyvä olla laituri kohteessa tai sitten vaan kunnon fiskari.

  • Simpulla 11 kesää ajaneena voin sanoa, että se on ihan ketterä peli ja Rönquisteihin verrattuna eri kokoluokassa, pinta-alaltaan puolitoistakertainen. Siihen pystyy kuljettamaan kerralla kaksi mottia klapeja ja kaksi ukkoa ja varalaitaa jää vielä runsaasti (joskin kuorma on laittoman puolella).

    Paatti on toisaalta niin korkea, että kovalla tuulella meno on hankalaa, vastatuuleen ajaminen saattaa olla hieman taiteilua ja taistelua. Laakeaan rantaan laskeminen on korkean keulan kanssa hankalaa, eli siis rantaan kapuaminen vanhalle ihmiselle. Jos normaalissa kulkupaikassa on laituri tai passeli kallio, niin sitten ei mitään ongelmaa. Menee juuri naftisti jarruttomaan kärryyn, joskin pitää olla Simpulle tehty pitkä versio tasapainon takia.

    En siis ihan suoraan vertaisi Rönquisteja ja Simppua, melko erilaisia pelejä, Simppu selkeästi uppoumavene kiireettömälle, Rönkyn saa isommalla koneella plaaniin.

  • On myös Palta 605 ja Kaisla erä 525. Jos haluaa vaihtoehtoja.
    Lähinnä korvaisi tuon Simpun. Jonka ostoon en itse ole nähnyt tarvetta kun on tuo kaisla ollut 12v ja siihen olen tyytyväinen
    Lähinnä tuo paatin käsittely, kesällä ja telakoidessa.

  • Osta Rönkky 16 tai Paro 470. Ne ovat molemmat tukevia ajaa ja menevät pienellä moottorilla. R 15 on minun mielestäni merelle jo vähän liian pieni, vaikka yksin kulkisi. Tuota Kaislan 525:sta kehutaan tukevaksi soutuveneeksi, mutta kyllä se on lopulta kuitenkin melko heppoinen itsetyhjentyvän 5 metrisen tasaperäveneen rinnalla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.