Miksi ihminen ei pidä itsestään huolta, vaan on lihava?

KiitosKommenteista

Miksi ihminen ei pidä itsestään huolta, vaan on lihava? Mikä saa jatkamaan huonon ruokavalion parissa, miksei ylipainoinen tee täyskäännöstä heti tänään?

Onko kyse motivaation puutteesta, vai kenties piittaamattomuudesta omaa terveyttä kohtaan?

Tosiasia on, että lihavuus ei ole ulkonäköasia, se on sairaus. Ja siihen kuolee.

Haluaisin todella kuulla erilaisia ajatuksia ja vastauksia tähän. Kiitos.

142

4048

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tekeemieli

      Eräs syy lihavuuteen on varmaankin myös siinä, että mielihalut varsinkin makeisiin ja rasvaisiin herkkuihin ovat ylivoimaiset vastustaa.

      • Pakkoherkut

        Joillekin ruoka on epä terveellinen riippuvuus


      • erigeenit
        Pakkoherkut kirjoitti:

        Joillekin ruoka on epä terveellinen riippuvuus

        Jotkut ovat myös erilaisia, olette varmaan huomannut?


      • Mitenerilaisia

        Millä tavalla erilaisia tässä kohtaa? Se on tässä se kysymys.


      • huhuh
        Mitenerilaisia kirjoitti:

        Millä tavalla erilaisia tässä kohtaa? Se on tässä se kysymys.

        Hah hah tehän hauska koomikko olette. Jokainen on yksilö. Yritäpä itse olla viisas. Ei se niin helppoa ole.


      • Relevanttikysymys
        huhuh kirjoitti:

        Hah hah tehän hauska koomikko olette. Jokainen on yksilö. Yritäpä itse olla viisas. Ei se niin helppoa ole.

        Tuo on ihan relevantti kysymys. Ovatko ylipainoiset erilaisia niin, että eivät haluat pitää huolta terveydestään? Vai erilaisia siten, että heillä ei ole itsekuria?


      • laardipallero
        huhuh kirjoitti:

        Hah hah tehän hauska koomikko olette. Jokainen on yksilö. Yritäpä itse olla viisas. Ei se niin helppoa ole.

        lihavat sitten viisaita?


      • Mist johtuu, et mitä piänemmä tulot, sen isomma mitat?


      • otapilleri
        Saaksannoo kirjoitti:

        Mist johtuu, et mitä piänemmä tulot, sen isomma mitat?

        Pelkkää höpöhöpöä.
        Minustereillä on ihan kohtuullisen hyvät tulot.
        Katso heitä vaikka miettiessäsi ja nenää kaivaessasi.


      • EiKannataKiukutella
        otapilleri kirjoitti:

        Pelkkää höpöhöpöä.
        Minustereillä on ihan kohtuullisen hyvät tulot.
        Katso heitä vaikka miettiessäsi ja nenää kaivaessasi.

        Katsoin kaikki ministerit läpi, olikohan niitä 19.

        Kaksi ylipainoista ja 17 normaalipainoista. Ei ihan sama jakauma kuin mitä kadulla tulee vastaan.


      • Anonyymi

        Elikä tyhmyyttä...


      • Anonyymi
        huhuh kirjoitti:

        Hah hah tehän hauska koomikko olette. Jokainen on yksilö. Yritäpä itse olla viisas. Ei se niin helppoa ole.

        Tässä fysiikassa kyllä olemme hyvin samanlaisia. 2 kättä, 2 jalkaa, 1 maha, 1perse ja 1 pää.
        Yleensä. Tyhmien ihmisten selittelyjä toi.


      • Anonyymi
        Saaksannoo kirjoitti:

        Mist johtuu, et mitä piänemmä tulot, sen isomma mitat?

        Koska ei ole rahaa ostaa terveellistä ruokaa. Kaikki vaalea höttöruoka on halpaa.


      • Anonyymi
        huhuh kirjoitti:

        Hah hah tehän hauska koomikko olette. Jokainen on yksilö. Yritäpä itse olla viisas. Ei se niin helppoa ole.

        Ruoka on niin älyttömän hyvvee...😂


    • BalalaikkaSoi

      Ainakin omalla kohdallani lihavuus johtui mielenterveyden huonosta tasosta.

      Masentuneena kaikki epäterveellinen tuppaa maistumaan ja vielä isossa määrin, sitten on sellainen hälläväli olotila että menköön viimiset siemenperunatkin.

      Ei se sen kummempaa ainakaan minulla vaatinut, en sitten tiedä miten nämä ihmiset jotka on ihan tyytyväisiä omaan olotilaansa vuodesta toiseen, vaikka kantavat 50kg ylimääräistä mukanaan.

      Minähän siis sain painon ja mielenterveyden takaisin raiteilleen ja hyvä niin.

      • Ovatkonarkkareita

        Hienoa kuulla, että olet saanut elämän takaisin raiteilleen.

        Sinun tapauksessasi, ja vastaavissa esim. masennustapauksissa tuo on tavallaan järkeenkäypää. Silloin kun ihminen ei voi hyvin, saattaa turvautua ruokaan, ihan samanlailla kuin joku turvautuisi huumeisiin tai alkoholiin.

        Mutta tosiaan tuo jälkimmäinen - voin hyvin ja haluan olla ylipainoinen - sitä en ymmärrä. Koska ei silloin voi hyvin. Ei huumeidenkäyttäjä tai alkoholisti voi hyvin. Ovatko ylipainoiset narkkareita?


      • GGG3e

        Ylipainoinen voi voida hyvin. Ylipainoisuus ei ole riippuvuus. Kukaan ei oo riippuvainen painoon.

        Huumeiden käyttäjät voivat voida hyvin,. Esim. laulaja Belinda Carlisle käytti huumeita yli 20 vuotta ja hän sanoi ettei voi suositella sitä kenellekään koska se olisi vastuutonta mutta kuulemma oli erittäin hauskaa aikaa. Hän ei ollut riippuvainen huumeista vaan ainoastaan käytti niitä säännöllisesti. Se on eri asia.

        Alkoholisti? Alkoholisti e välttämättä juo alkoholia kuukausiin tai vuosiin. Hän voi voida hyvin. Se että juo alkoholia koko ajan ei tee ihmisestä alkoholistia. Alkoholismi on riippuvuutta alkoholiin - joillekin se on trendikästä kun on baarissa joka päivä sikailemassa.

        Masentuneille tarjotaan helposti lääkkeitä ja ne saavat ruokahalun tason nousemaan. Ne myös unettavat. Tämä vain siksi että lääkärit haluavat provikoita määräämistään lääkkeistä. Sitten ne ajelevat hienoilla autoilla ja vähät välittävät potilaiden terveydestä. Ei lääkäriksi ryhdytä jotta voisi auttaa ihmiskuntaa vaan itseään. Senkä takia heillä on jättipalkkoja, koska ovat hyväntekijöitä? Nah.

        Masentunut ihminen on usein niin huonossa kunnossa ettei välitä mitä lääkkeet tekevät hänelle. Lääkäri saa valita vapaasti, eivät edes kysele potilaistaan mitään.

        Mainittakoon että olin erittäin hyvässä fyysisessä kunnossa kun sairastuin masennukseen. Määrättiin kauheita lääkkeitä! Nukuin jopa 14 tuntia vuorokaudessa. Lääkärin vastaus oli "mene ulkoilemaan". Lääkäri myös sanoi vuosien käytön jälkeen "Monet käyttäjistä tosiaan lihovat nopeasti" - sitähän ei tietenkään voinut sanoa ennen aloittamista vaikka tiesikin. Mutta onneksi lääkäri rikastui. Lääkkeet eivät kuulemma aiheuta pysyviä muutoksia terveydessä, paitsi jos käyttäjä kuolee tai halvaantuu tms. lääkärit tuntuvat epävarmoista monen asian suhteen. Kysy myös miksi lääkkeitä määrätään raskauden jälkeiseen stressiin - eikö se ole luonnollinen asia? Jokaiselle voisi määrätä lääkkeitä - opiskelijoille stressi lääkkeet, koska on pitkät päivät ja kokeita. Hukutetaan kansa pillereihin ja korjataan potti!


      • mitästoilaihtuhäh

        Kaikki EX-läskit ovat olleet tyytyväisiä muutokseen jota olen tavannut ja lehdistä lukeneeety. Ne jotka eivät PYSTY LAIHTUMAAN lässyttävät juuri tuollaista mantraa!


      • omakokemus
        GGG3e kirjoitti:

        Ylipainoinen voi voida hyvin. Ylipainoisuus ei ole riippuvuus. Kukaan ei oo riippuvainen painoon.

        Huumeiden käyttäjät voivat voida hyvin,. Esim. laulaja Belinda Carlisle käytti huumeita yli 20 vuotta ja hän sanoi ettei voi suositella sitä kenellekään koska se olisi vastuutonta mutta kuulemma oli erittäin hauskaa aikaa. Hän ei ollut riippuvainen huumeista vaan ainoastaan käytti niitä säännöllisesti. Se on eri asia.

        Alkoholisti? Alkoholisti e välttämättä juo alkoholia kuukausiin tai vuosiin. Hän voi voida hyvin. Se että juo alkoholia koko ajan ei tee ihmisestä alkoholistia. Alkoholismi on riippuvuutta alkoholiin - joillekin se on trendikästä kun on baarissa joka päivä sikailemassa.

        Masentuneille tarjotaan helposti lääkkeitä ja ne saavat ruokahalun tason nousemaan. Ne myös unettavat. Tämä vain siksi että lääkärit haluavat provikoita määräämistään lääkkeistä. Sitten ne ajelevat hienoilla autoilla ja vähät välittävät potilaiden terveydestä. Ei lääkäriksi ryhdytä jotta voisi auttaa ihmiskuntaa vaan itseään. Senkä takia heillä on jättipalkkoja, koska ovat hyväntekijöitä? Nah.

        Masentunut ihminen on usein niin huonossa kunnossa ettei välitä mitä lääkkeet tekevät hänelle. Lääkäri saa valita vapaasti, eivät edes kysele potilaistaan mitään.

        Mainittakoon että olin erittäin hyvässä fyysisessä kunnossa kun sairastuin masennukseen. Määrättiin kauheita lääkkeitä! Nukuin jopa 14 tuntia vuorokaudessa. Lääkärin vastaus oli "mene ulkoilemaan". Lääkäri myös sanoi vuosien käytön jälkeen "Monet käyttäjistä tosiaan lihovat nopeasti" - sitähän ei tietenkään voinut sanoa ennen aloittamista vaikka tiesikin. Mutta onneksi lääkäri rikastui. Lääkkeet eivät kuulemma aiheuta pysyviä muutoksia terveydessä, paitsi jos käyttäjä kuolee tai halvaantuu tms. lääkärit tuntuvat epävarmoista monen asian suhteen. Kysy myös miksi lääkkeitä määrätään raskauden jälkeiseen stressiin - eikö se ole luonnollinen asia? Jokaiselle voisi määrätä lääkkeitä - opiskelijoille stressi lääkkeet, koska on pitkät päivät ja kokeita. Hukutetaan kansa pillereihin ja korjataan potti!

        Olin sokeriinkoukussa ennen, lääkäri sanoi jo silloin että sokeri on yksi koukuttavimmista elintarvikkeista samallailla kuin huume. Eli siinä tapauksessa voi olla riippuvainen sokerista ja uskon monen ylipainoisen olevankin. Syitä on varmaan paljon erilaisia minkä takia on lihavuutta. En vielä ole siinä mitassa missä haluaisin mutta parempaan suuntaan olen mennyt jo kolmisen vuotta. Tsemmpiä jokaiselle kilojen kanssa kamppailevaan.


    • eihaittaamua

      Mulle kävi niin, että lopetin röökin ja aloin lihota. Muita muutoksia ei tullut. En syö enempää tms.
      Joku sulatusjuttu kai.

      • Terveyttä

        Hyvä että lopetit tupakan mutta kannatta myös tiputtaa painoa terveyden kannalta


    • Kilotlähti

      Itsellä alkoi lihominen ison elämän tapahtuman jälkeen ja syynä oli tunne syöminen. Lihoin 30kiloa reilussa kahdessa vuodessa. Paha oloni vain huononi kun paino nousi ja peilikuva alkoi hirvittää. Pääsin kuitenkin posi tästä kierteestä ja olen sittemmin onnistunut pääsemään takaisin omaan normaali painooni. Aluksi vähensin herkkuja ja epäterveellistä ruokaa, pidin esimerkiksi lauantaina aina herkku päivän. Tämä ei toiminut, yhtäkkiä herkku päiviä oli useana päivänä viikossa. Sitten päätin että jätän rasvaiset ja sokeriset ruuat pois tyystin. Söin paljon kasviksia, proteiinia eri muodoissa, sekä hyviä hiilihydraatteja kuten täysjyväpastaa, riisiä, perunaa. Jätin kaikki valmisruuat, sillä ne sisältävät usein sokeria ja suolaa ja lisäainaita jotka pilaavat ruuansulatuksen. Puhtaan ruuan avulla paino alkoi todella tippua. Paino on nyt vuoden päästä -26kiloa. Voin sanoa että mikään herkku ei tunnu paremmalta kuin hoikka peilikuva ja pirteä olo ja onnellisuus.

      • OmaKokemusOnTämä

        Hienoa että olet onnistunut, mutta yksi asia pisti silmään:

        "Jätin kaikki valmisruuat, sillä ne sisältävät usein sokeria ja suolaa ja lisäainaita jotka pilaavat ruuansulatuksen."

        Minä syön melkein joka päivä valmisruokia ja pidän aika tarkasti kirjaa siitä, että mitä siinä ohella suuhuni laitan. Omien havaintojeni mukaan valmisruoissa ei ole paljonkaan sokeria, mutta rasvaa ja nimenomaan tyydyttynyttä rasvaa on usein turhan paljon.

        Tietysti jos tarkoitat valmisruoilla myös kiisseleitä, jogurtteja ja puuroja niin niissähän kyllä on sokeria.


      • Kilotlähti

        Toki tuo valmisruokien kategoria on laaja ja voi löytyä jotakin valmistajia jotka tekevät suhteellisen luonnollisin ainesosin valmisaterioita. Mutta yleisesti kannattaisi tehdä puhdasta ruokaa kotona, vähemmän suolaa, ei mitään ylimääräisiä aineita, silloin ainakin tietää mitä suuhunsa laittaa. Mutta olet oikeassa että voi löytyä myös ihan terveellisiä vaihtoehtoja valmisruuista.

        Itse söin juuri sellaisia valmisruokia jossa ainesosalista oli mahdottoman pitkä, vaikka kotona tehtyyn samaan ruokaan tulee muutama hassu aines.


      • Jukkispukkis
        OmaKokemusOnTämä kirjoitti:

        Hienoa että olet onnistunut, mutta yksi asia pisti silmään:

        "Jätin kaikki valmisruuat, sillä ne sisältävät usein sokeria ja suolaa ja lisäainaita jotka pilaavat ruuansulatuksen."

        Minä syön melkein joka päivä valmisruokia ja pidän aika tarkasti kirjaa siitä, että mitä siinä ohella suuhuni laitan. Omien havaintojeni mukaan valmisruoissa ei ole paljonkaan sokeria, mutta rasvaa ja nimenomaan tyydyttynyttä rasvaa on usein turhan paljon.

        Tietysti jos tarkoitat valmisruoilla myös kiisseleitä, jogurtteja ja puuroja niin niissähän kyllä on sokeria.

        Sokerilla on yli 50 kauppanimeä, joten tutkipa tarkemmin tuoteselosteita. Kaikki paitsi rasva muuttuu elimistössä sokeriksi / glukoosiksi, joten sokeria sinällään ei vaan voi välttää...


    • Pilleripurkki

      Hei,
      Oletko ikinä miettinyt siltä pohjalta, että kaikki lihavuus ei tule syömällä.
      Tiedän monta tapausta, joille e-pilleri on tuonut lihavuutta ja muut hormooni hoidot, niin miehille kuin naisille.

      • onkosmuita

        Onko siis e-pillereissä niin paljon energiaa, että ihminen kerää itselleen jopa kymmeniä kiloja rasvaa elimistöön?


      • Perehdy.faktaan

        Se johtuu hormonien häiriintymisestä. Myös raskaus voi laukasta hormonien epätasapinon ja kerryttää kohtuuttoman lisäpainon. Hormonien epätasapainon seurauksena tulleista kiloista eroon pääsy on todella vaikeaa, koska siinä nautittu ravitsemus ei ole syynä ylipainoon.


      • Anonyymi
        Perehdy.faktaan kirjoitti:

        Se johtuu hormonien häiriintymisestä. Myös raskaus voi laukasta hormonien epätasapinon ja kerryttää kohtuuttoman lisäpainon. Hormonien epätasapainon seurauksena tulleista kiloista eroon pääsy on todella vaikeaa, koska siinä nautittu ravitsemus ei ole syynä ylipainoon.

        Jostakinhan se paino muodostuu. Eli, onko se lihasta, rasvaa, luuta vaiko nestettä mikä kertyy e-pillereiden seurauksena. Hormooni on aika huono selitys kun sitä on siinä pillerissä muutamia milligrammoja.

        E-pilleri on kuitenkin aika pieni pilleri, että miten se painoa nostaa kilotolkulla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jostakinhan se paino muodostuu. Eli, onko se lihasta, rasvaa, luuta vaiko nestettä mikä kertyy e-pillereiden seurauksena. Hormooni on aika huono selitys kun sitä on siinä pillerissä muutamia milligrammoja.

        E-pilleri on kuitenkin aika pieni pilleri, että miten se painoa nostaa kilotolkulla?

        Aina hämmästyttää tämä into kommentoida, vaikka mistään ei mitään tiedetä. Ota selvää itse asioista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aina hämmästyttää tämä into kommentoida, vaikka mistään ei mitään tiedetä. Ota selvää itse asioista.

        No eikö nämä palstat voi sitten lakkauttaa?

        Kaikki tieto on paremmin löydettävistä netistä googlettamalla, kuin täältä lukemalla. Nämä "keskustelut" kun on enemmän henkisen pahoinvoinnin purkamista anonyymisti tuntemattomiin ihmisiin.

        Kova into sinullakin oli kommentoida, vaikka ainoa mitä toit esille, on ärtymyksesi. Auttoiko se asiaa? Ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No eikö nämä palstat voi sitten lakkauttaa?

        Kaikki tieto on paremmin löydettävistä netistä googlettamalla, kuin täältä lukemalla. Nämä "keskustelut" kun on enemmän henkisen pahoinvoinnin purkamista anonyymisti tuntemattomiin ihmisiin.

        Kova into sinullakin oli kommentoida, vaikka ainoa mitä toit esille, on ärtymyksesi. Auttoiko se asiaa? Ei.

        Ärsyttää, kun asiaa on jo selitetty, mutta mitään ei mene perille. Tuossakin tuolla "kysymyksellä" oli tarkoitus vain osoittaa, että edellinen vastaaja on väärässä. Mutta kun ei ole. Mielenkiintoa ei kuitenkaan ole oikeasti selvittää itselleen asiaa. Pääasia on, että se mitä itse uskoo, on totta. Perustuen mihin? Varmaan siihen, kun nyt vaan tuntuu siltä.


    • eitajua

      Kyllä se lihavuus tulee nimenomaan syömällä enemmän kuin kuluttaa. Se on sitten eri asia, että jotkut lääkkeet lisäävät ruokahalua, mutta ei ne itsessään lihota, täytyy vaan tarkemmin vahtia, mitä pistää suuhunsa.
      En myöskään ymmärrä, miksi ihmiset päästävät itsensä lihaviksi! Kun huomaa, että vaatteet alkavat puristaa tai että vaakaluku siirtyy seuraavalle kymmenluvulle, niin just siinä vaiheessa pitäis laittaa stoppi. Eikä käyttää tekosyitä, että "olen tunnesyöjä tai että tapahtui niin iso elämänmuutos".
      Kyllä mä laittaisin aika pitkälle lihavuuteen yhtäläisyysmerkit laiskuuden, tyhmyyden tai itsestään huolta pitämättömyyden kanssa.

      • hpv27

        No esimerkiksi vakavasti masentunut ei kykene pitämään itsestään huolta. Mimenomaan pitäisi reagoida heti kun paino nousee eikä odottää että ylipainoa on kymmeniä kiloja ja muuttaa ravitsemus terveelliseksi. Merkittävä osa ylipainosta tulee muusta kuin ruuasta eli sokerista, alkoholista ja leivonnaisista ym..


      • Samaaamieltä

        Asian ytimessä, täysin samaa mieltä.


      • Minä-tässä-vaan

        Minä tyyppisillä ihmisillä on se elämän luksus että he voivat priorisoida oman tahtotilan omaan itseensä; painoon, ulkonäköön jne. Muiden lihavuus, alkoholismi, elintapa sairaudet ovat ihmisen tahdosta kiinni.

        Entäpä kun se minuus potkaistaan pois jalustalta. Oma lapsi kuolee, puoliso pettää ja jättää, omaisesta tulee Sinun omaishoidon potilas, työpaikka menee ja uutta ei saa. Ei silloin ole tärkeintä mitä vaaka näyttää tai askelmittari sanoo.

        Terveisin entinen Minä-ihminen


      • Anonyymi
        Minä-tässä-vaan kirjoitti:

        Minä tyyppisillä ihmisillä on se elämän luksus että he voivat priorisoida oman tahtotilan omaan itseensä; painoon, ulkonäköön jne. Muiden lihavuus, alkoholismi, elintapa sairaudet ovat ihmisen tahdosta kiinni.

        Entäpä kun se minuus potkaistaan pois jalustalta. Oma lapsi kuolee, puoliso pettää ja jättää, omaisesta tulee Sinun omaishoidon potilas, työpaikka menee ja uutta ei saa. Ei silloin ole tärkeintä mitä vaaka näyttää tai askelmittari sanoo.

        Terveisin entinen Minä-ihminen

        Et sinä itsestäsi eroon pääse, w22


    • Ali_Tajunta

      No mutta tässähän vastaus jo tulikin: on yhtä laiskuuden, tyhmyyden tai itsestään huolta pitämättömyyden kanssa.

      Itse sanoisin syynä olevan myös ruuan epäterve mainostaminen. Se vaikuttaa oudosti alitajuntaan. Jos saisin päättää, poistaisin kaiken ruokamainonnan samaan tapaan kuin tupakan mainokset poistettiin aikanaan.

      • Jugurtitpannaan

        Tuo on kyllä totta toi ruuanmainostaminen. Mainostetaan et vähemmän sokeria mut silti on sokeria todella paljon. Esim jugussa on kuvissa paljon marjoja mutta tosiasia on et sisältö on pääasiassa sokeria eikä mitään terveellistä. Esimerkki vain.


      • sisältö

        Ruoan sisältämän sokerin määrän saa selville tuoteselosteesta. Ei kenenkään tarvitse tietämättään syödä suuria sokerimääriä.


      • Yyhooäiskä

        On myös ihmisiä, joilla on niin paljon hoidettavana läheisiä (kuten lapsia tai vanhat vanhemmat) että priorisoi heidät. Näin yksinhuoltajana voin sanoa, että valitettavasti voimat ovat niin loppu, että oman kunnon hoitaminen on jäänyt toissijaiseksi. Ymmärrän kyllä lentokonevertauksen (”laita ensin happimaski itselle, jotta voit auttaa muita”) mutta käytännössä tulee autettua ensin muita. Siihen kun lisää työpaineet, jolloin lounas tulee kiireessä korvattua toimiston kekseillä tai jää väliin, ja illalla kun saa lapset saa nukkumaan, kelpaa mitkä vaan helpot snackit kuten nachot ja juusto. Huono kierre kiirettä ja jaksamattomuutta, laiskuudesta tuskin voi syyttää, mutta laittamisesta muut ihmiset itsensä edelle. Tää on tätä elämän ruuhka -aikaa, valitettavasti. Mutta sieltä sitä ylipainoa kertyy: liikunnan puute ja väärät ruokailutottumukset.


      • Huolehtija
        Yyhooäiskä kirjoitti:

        On myös ihmisiä, joilla on niin paljon hoidettavana läheisiä (kuten lapsia tai vanhat vanhemmat) että priorisoi heidät. Näin yksinhuoltajana voin sanoa, että valitettavasti voimat ovat niin loppu, että oman kunnon hoitaminen on jäänyt toissijaiseksi. Ymmärrän kyllä lentokonevertauksen (”laita ensin happimaski itselle, jotta voit auttaa muita”) mutta käytännössä tulee autettua ensin muita. Siihen kun lisää työpaineet, jolloin lounas tulee kiireessä korvattua toimiston kekseillä tai jää väliin, ja illalla kun saa lapset saa nukkumaan, kelpaa mitkä vaan helpot snackit kuten nachot ja juusto. Huono kierre kiirettä ja jaksamattomuutta, laiskuudesta tuskin voi syyttää, mutta laittamisesta muut ihmiset itsensä edelle. Tää on tätä elämän ruuhka -aikaa, valitettavasti. Mutta sieltä sitä ylipainoa kertyy: liikunnan puute ja väärät ruokailutottumukset.

        Hyvä, että joku toi tämänkin esille. Vaatii paljon voimia ja aina ei niitä löydy itsestään huolehtimiseen, kun hoitaa perheen ja suvun jäseniä ikäryhmien molemmista päistä.


      • tyhmähkö
        Jugurtitpannaan kirjoitti:

        Tuo on kyllä totta toi ruuanmainostaminen. Mainostetaan et vähemmän sokeria mut silti on sokeria todella paljon. Esim jugussa on kuvissa paljon marjoja mutta tosiasia on et sisältö on pääasiassa sokeria eikä mitään terveellistä. Esimerkki vain.

        Tuosta saa käsityksen että lihavat ovat laiskoja, tyhmiä tai eivät pidä huolta itsestään. Onnea teille, jotka ette ole semmoisia vaan fiksuja ja hoikkia. Kaikki eivät osaa valita osaansa .


    • eitajua

      Niinpä. Ihmisten pitäisi enemmän katsoa niitä pakkausselostuksia ja ennen kaikkea sitä, kuinka paljon kaloreita/jouleja on sadassa millilitrassa. Se on hyvä mittäri. Esim jugurteissä on valtavasti eroa vähäkaloristen ja kaloriapaukkujen välillä! Ihan perustarkkailu ja opikeiden valintojen teko auttaa huomattavasti suunnassa hoikempaan vartaloon.

      • Anonyymi

        Henkilökohtaisesti en voisi olla läski

        Mieluummin tappaisin itseni

        🤗🤡


    • GGG3e

      Sinulla on siinä iso kysymys. Yhtä hyvin olisit voinut kysyä että mihin Suomen lakia tarvitaan.

      Ihmiset ovat erilaisia. Ylipaino ei ole sairaus, vaan oire. Samoin kuin päänsärky ei ole sairaus vaan oire.

      Yksi iso syy ylipainoon ovat mielenterveysongelmat. Kysypä mielenterveyden lääkäreiltä, miksi he oikein pumppaavat ihmiset täytyy lääkkeitä, jotka tekevät ihmisestä passiivisen ja sitä kautta lihottavat heidät. Tärkein syy ylipainoon on lääkäreiden halu saada rahaa! He saavat apteekeilta bonuksia sen mukaan kun heidän potilaansa tulevat reseptien kanssa hakemaan mömmöjä. Mielenterveyslääkkeet ovat kalliita, tekevät ihmisestä uneliaan ja saavat ruokahalun kasvamaan! Ne aiheuttavat vieroitusoireita eli niistä on hankala luopua. Lääkityksen lopettaminen on kuulemma väärin, mutta ei niiden aloittaminen. Monet lääkkeet toimivat huumeiden tavalla!

      Mikä saa ihmisen käyttämään toista seksuaalisesti hyväksi? Mikä saa ihmisen pettämään aviopuolisoaan? Mikä saa ihmisen väkivaltaiseksi? Mikä saa ihmisen tosi-TV-tähdeksi? Miksi? Miksi? Miksi elämä on niin kurjaa että ihmiset kyselevät Suomi24:llä kysymyksiä, joihin eivät voi saada vastauksia läheisiltään, koska heitä ei koskaan näe muuta kuin Facebookissa tms.? Miksi? Miksi?

      Elämässäsi on varmasti parannettavaa, kun haluat tietää vastausta tuollaiseen kysymykseen.

      • MiksiMiksiMiksi

        Viimeisessä kappaleessa ihmettelet miksi kysytään "miksi"?

        Mikä saa ihmisen käyttämään toista seksuaalisesti hyväksi? Mikä saa ihmisen pettämään aviopuolisoaan? Mikä saa ihmisen väkivaltaiseksi? Mikä saa ihmisen tosi-TV-tähdeksi? Miksi? Miksi? Miksi elämä on niin kurjaa että ihmiset kyselevät Suomi24:llä kysymyksiä, joihin eivät voi saada vastauksia läheisiltään, koska heitä ei koskaan näe muuta kuin Facebookissa tms.? Miksi? Miksi?

        Kaikkiin ym. kysymyksiin löytyy vastaus. On tärkeää ymmärtää, ja kysyä miksi. Joskus myös itseltään, jos vaikka sattuu olemaan ylipainoinen, ja se on koitunut ongelmaksi.

        Ja tällainen keskustelupalsta on omalla tavallaan oiva paikka kysyä ja lukea kokemuksia.


    • Pullukkamielellään

      Minulla nousi 32 kg paino kolmessa vuodessa ja syynä oli kilpirauhasen vajaatoiminta. Arvot olivat huippu korkea ja aineenvaihdunta lähes pysähtynyt. Sairaus tulee hiipien, joten se oli aika mahdotonta itse huomata. Syömisen tavat ei olleet muuttuneet ja liikuntaakin harrastan. Kaikkea ei itse pysty kontroiloimaan. Lääkityksen tasapainoon meni 4v 8 kk. Tämän ajan jälkeen painostani olen saanut pois 21 kg. Tyytyväinen siihenkin. Terveys kuitenkin edellä menen. Thyroksiini lääkitys loppu elämän. Sairauden tasapainoon liittyy ruokavaljokin, joten mitään hurjia dieettejä ei voi koskaan ottaa.
      Tunnen useita ihmisiä, joilla on monia sairauksia. Näiden hoitoon kuuluu osana ruokavalio. Kaikkessa ei voi tarkastella puntaria.
      Olin työssä nuorena vanhainkodissa. Kaikkein karmeinta oli minusta ne luurangon laihat vanhukset. Pyöreät ikäihmiset on kauniimpiakin katsella. Rypyt ei näy ja ruoka on maistunut, sekä psyyke kunnossa. Elämästä saa nauttia.
      Nautiin kaikki omalla tavalla elämästä.

      • Mitensenyton

        Kuinka alas kehon lämpötilasi laski kun aineenvaihduntasi oli lähes pysähtynyt?

        Alle 30 asteen?


      • näsänäsä
        Mitensenyton kirjoitti:

        Kuinka alas kehon lämpötilasi laski kun aineenvaihduntasi oli lähes pysähtynyt?

        Alle 30 asteen?

        Näsäviisaan näsäviisastelua. Voi ohittaa lukematta.

        Seuraava.
        ----->


      • näsänäsä
        Mitensenyton kirjoitti:

        Kuinka alas kehon lämpötilasi laski kun aineenvaihduntasi oli lähes pysähtynyt?

        Alle 30 asteen?

        Näsäviisaan näsäviisastelua.


      • Saikullavaiei
        Mitensenyton kirjoitti:

        Kuinka alas kehon lämpötilasi laski kun aineenvaihduntasi oli lähes pysähtynyt?

        Alle 30 asteen?

        En ole nimimerkki pullukkamielellään, mutta mun normilämpötila on 35.2 ja kilpparin toiminnan alimpaan aikaan mentiin alle 33, jolloin mut pari kertaa vietiin töistä väkisin sairaalaan, kun en pysynyt kunnolla jaloillani. Jos taa kehon lämpötila nousi 36.6 niin olo oli kuin kuumehorkassa, tutisin ja tärisin ja hikosin.

        Influenssa tai flunssa ja jälkitaudit on kuumeettomia ja 38 asteen kuumeessa olen viimeksi ollut 2006 ja silloin kuume kesti yön yli ja kyse oli angiinasta.
        Vuoden 1993 jälkeen on kuumetta ollut 4 tai 5 kertaa, flunssia kuitenkin noin 18-40 viikkoa vuodesta ja jälkitauteina useita keuhkoputkentulehduksia, muutama korvatulehdus, samoin poskiontelotulehduksia ja yksi mykoplasma. Kaikki kuumeettomia.
        Melko tavallista kilpparin vajaatoimintaa sairastavilla.


      • Mitensenyton
        näsänäsä kirjoitti:

        Näsäviisaan näsäviisastelua. Voi ohittaa lukematta.

        Seuraava.
        ----->

        Niinhän sä luulit mutta niin moni selittää että aineenvaihdunta on hidas ja sen takia ei pysty laihtumaan.

        Jos aineenvaihdunta oikeasti hidastuu, kehon lämpötila laskee, huomattavasti.

        Jos se ei laske, niin toi aineenvaihdunta selittely on ihan turhaa.


      • Ihmettelenkyllä
        Mitensenyton kirjoitti:

        Niinhän sä luulit mutta niin moni selittää että aineenvaihdunta on hidas ja sen takia ei pysty laihtumaan.

        Jos aineenvaihdunta oikeasti hidastuu, kehon lämpötila laskee, huomattavasti.

        Jos se ei laske, niin toi aineenvaihdunta selittely on ihan turhaa.

        Meinaat, että kun ihminen on juuri ja juuri tajuissaan 33 asteen kehonlämmöiltään, niin aineenvaihdunta on täysin normaalia?

        Miksihän mut sitten laitettiin tiputukseen ja lämpöhuovan alle, jos 33 on normilämpö?


      • Mitensenyton
        Ihmettelenkyllä kirjoitti:

        Meinaat, että kun ihminen on juuri ja juuri tajuissaan 33 asteen kehonlämmöiltään, niin aineenvaihdunta on täysin normaalia?

        Miksihän mut sitten laitettiin tiputukseen ja lämpöhuovan alle, jos 33 on normilämpö?

        En meinaa.

        Lue tekstini uudelleen ja mieti tarkoitinko sinua.


      • Anonyymi
        Ihmettelenkyllä kirjoitti:

        Meinaat, että kun ihminen on juuri ja juuri tajuissaan 33 asteen kehonlämmöiltään, niin aineenvaihdunta on täysin normaalia?

        Miksihän mut sitten laitettiin tiputukseen ja lämpöhuovan alle, jos 33 on normilämpö?

        Sait väärää hoitoa
        On ihme että olet hengissä.


    • Sairasta.nähdä.vaivaa

      Miksi ihminen ei pidä itsestään huolta, vaan on laiha? Mikä saa jatkamaan huonon ruokavalion parissa, miksei alipainoinen tee täyskäännöstä heti tänään?

      Onko kyse motivaation puutteesta, vai kenties piittaamattomuudesta omaa terveyttä kohtaan?

      Tosiasia on, että laihuus ei ole ulkonäköasia, se on sairaus. Ja siihen kuolee.

      Haluaisin todella kuulla erilaisia ajatuksia ja vastauksia tähän. Kiitos.

      • ZZZ--xxx

        Kuolee joka tapauksessa ennen pitkää, on lihava tai laiha. Eikä lihavuus ole aina sairaus. On vain olemassa ihmisiä, joille on ihan sama, ovatko lihavia. Ja sehän on heidän oma asiansa.
        Aloittajallle voisi sanoa, että miksi ihminen on tyhmä, eikä pidä itsestään huolta. Jokainenhan kantaa omat lihansa. Miksi jotkut ottavat asiakseen ruveta kouhkaamaan muitten ulkonäöstä ja lihavuudesta.


      • Nytjumalauta
        ZZZ--xxx kirjoitti:

        Kuolee joka tapauksessa ennen pitkää, on lihava tai laiha. Eikä lihavuus ole aina sairaus. On vain olemassa ihmisiä, joille on ihan sama, ovatko lihavia. Ja sehän on heidän oma asiansa.
        Aloittajallle voisi sanoa, että miksi ihminen on tyhmä, eikä pidä itsestään huolta. Jokainenhan kantaa omat lihansa. Miksi jotkut ottavat asiakseen ruveta kouhkaamaan muitten ulkonäöstä ja lihavuudesta.

        Koska jumalauta lihavuus on maailman laaajuinen ongelma ja erityisen suuri ongelma Suomessa. Sen takia. Se on oikeasti yhteiskunnallinen ongelma ei kyse ulkonäöstä.


      • sivusta
        ZZZ--xxx kirjoitti:

        Kuolee joka tapauksessa ennen pitkää, on lihava tai laiha. Eikä lihavuus ole aina sairaus. On vain olemassa ihmisiä, joille on ihan sama, ovatko lihavia. Ja sehän on heidän oma asiansa.
        Aloittajallle voisi sanoa, että miksi ihminen on tyhmä, eikä pidä itsestään huolta. Jokainenhan kantaa omat lihansa. Miksi jotkut ottavat asiakseen ruveta kouhkaamaan muitten ulkonäöstä ja lihavuudesta.

        Suurin osa tälle palstalle kirjoitajista tuntee paremmuutta kun saa haukkua ylipainosia vaikka itse ovat kuin seinästä revityn näkösiä ja epämielyttävän näkösiä ulkoisesti ja tyytymättömiä omaan ulkoiseen näköön ,ihme kyllä nyt on alkaneet naiset kasvattamaan lihaksia ja samalla koko vartaloa tukevampaan suuntaan . ei neitimäsen hoikatkaa ole mitään mielytävää katsottavaa miehistä .


      • Studia

        Miksi jotkut ovat tyhmiä? Miksi jotkut luulevat itse olevansa parempia ihmisiä kuin esim. lihavat ihmiset. Miksi joillekin on niin tärkeää puuttua toisten ihmisten ulkoiseen olemukseen? Vastaus: siksi, koska arvostelijoilla on huono itsetunto ja löytämällä toisista ihmisistä erilaisuutta, kokevat olevansa edes siedettävän hyviä reppanoita.


      • Näkymätönlapsi
        Nytjumalauta kirjoitti:

        Koska jumalauta lihavuus on maailman laaajuinen ongelma ja erityisen suuri ongelma Suomessa. Sen takia. Se on oikeasti yhteiskunnallinen ongelma ei kyse ulkonäöstä.

        Ja meinaat, ettei alkoholin väärinkäyttö enää olekaan yhtä paha vaiva kuin lihavuus?

        No, lähdetään faktapohjalle. Migreeniä sairastaa maailmassa enemmän ihmisiä kuin diabetestä, astmaa ja epilepsiaa yhteensä. Maailmanlaajuisesti tätä sairastaa joka viides ihminen.
        Tämä aiheuttaa yli puoli miljoonaa sairaspäivää vuodessa pelkästään tässä maassa. Migreeni ei ole itseaiheutettua, mutta sen hoitokulut ovat iso paukku kansantaloudelle. Migreenikko ei pysty harrastamaan urheilua (toki on poikkeuksia), tai vaikuttamaan kaikkiin kohtauksen laukaiseviin tekijöihin.

        Migreeniä voidaan hoitaa, mutta et ole hirveämmin täällä huutelemassa siitä, että älkää ihmiset käyttäkö lemuvesiä julkisissa kulkuneuvoissa tai julkisissa rakennuksissa, ne tekevät ihmisiä sairaiksi ja aiheuttavat ylimääräisiä kuluja kansantaloudelle.

        Suomessa pahoinpidellään yli 122 000 naista vuodessa ja perheväkivallan uhrina 20 heistä kuolee. Et kuitenkaan huutele suomalaisia miehiä lopettamaan naisten pahoinpitelyä, vaikka sekin on merkittävät kansantaloudellinen rahareikä. Ja kyllä, nuo luvut ovat ajalta ennen nykyisiä pakolaisaaltoja eli ihka kotimainen ongelma.

        Ykköstyypin diabetes ei katso sitä sairastavan kehonkoostumusta. 3 tyypin diabeteksen eli altzhaimerin taudin kohdalla tilanne on sama. 4 tyyppi puolestaan on nimenomaan hoikkiin ihmisiin iskevä sairaus.
        Vain 2 tyypin diabetes on ylipainoon yleisesti liitetty sairaus.

        Suomessa todellakin on suurempia ongelmia kuin lihavuus.


    • möhökolja

      Sillon kun naisystävät katso ja sano.. meinaatsä synnyttää? katsoin itseäni peislitä ja liikun.. vaikaa se kolja mhöhö kalja maistuu.

    • Jetronveneuppos

      Onko Sami Ismoa paksumpi?

    • Ykstyhmäkysyyenempiku

      No mitäs jos hankkisit oman elämän ja antaisit muidenkin elää.
      Kyseletkö myös miks jotkut haluu takaapäin ja jotkut ei ollenkaan? Miks toiset on vaan fiksumpii kun tyhmät kysrlijät? Miks toiset pitää mummokalsonkeja eikä haluu olla sievii? Mikä on hyvää ja mikä pahaa? Mikä kuuluu sulle ja mikä ei...
      Ihan uusimpia tutkimuksia lihavuudesta on mm. briteillä. Kannattaisko lukee sieltä? Osaatko lukee?

    • Hgt

      Sanotaan että lihavat on lepposii mutta itse pidän yllä kuntoilen painan 64 .en laiha enkä lihava .jokainen tietenkin omat läskinsä kantaa on vastuussa omasta trrveydestään.ehkä ei kuulu muille .

      • Jotaintietoo

        Voi olla vastuussa terveydestä, mutta kustannukset tulee suurelta osin yhteiskunnan maksettaviksi !


      • Anonyymi

        Tuskin olisit ilmoittautunut jos painaisit yli 100 kg. MP


    • exfläsö

      Tuli hiipien.

      Erässä elämän vaiheessa jouduin olemaan paljon internaateissa viikon jaksoissa. Pisimmillään 4 viikkoa peräkkäin. Parin vuoden aikana yhteensä puolisen vuotta.
      Pitkät työpäivät ja illat menivät seuraavan päivän valmistelussa.
      Vaikka ruokailut olivat noutopöydästä ja aamiaisesta alkaen jarruttelin syömisiäni vältellen rasvaa ja makeita niin kokonaisenergia meni kuitenkin överiksi. Olen ainnutlaatuisen herkkä lihomaan, se on todettu vertailuissa, joten painoa kertyi enkä paastonnut viikonloppujakaan.

      Noiden kahden vuoden aikana painoni nousi 16kg jotka otin pois rankalla dieetillä suunniteltuani ennen aloitusta kuuria seuraavan ajan elämäntapani. Tämä myös toteutui.

      Toinen, myöhäisempi vaihe osui konsulttivuosiini. Kyse ei ollut painon noususta vaan verenpaineen ja kolestrolin noususta. Toimipaikoilla lounaspöytien sapuskat tulivat aina jostakin eineskeittiöstä. Sapuskat olivat suolaisia ja rasvaisia ja arvelen rasvojen olleen juuri ja juuri elintarvikkeksi kelvollisia.
      Paineiden ja kolestrolin saaminen lääkkeettömään kuriin vaati puolen vuoden "vastakuurin".

    • sapiens

      ihmiset ovat tyhmiä eivätkä käytä aivojaan

    • 100000askeltaviikossa

      Omalla kohdallani kyse on varastoraudan puutos. Kun ollaan vakavan anemian rajan alapuolella, häiriintyy kilpirauhanen ja hidastaa aineenvaihduntaa. Sen lisäksi hormonitoiminta sekoaa. Omalla kohdallani hormonitoiminnan sekoaminen pahentaa ja lisää migreenikohtauksia ja vaikeuttaa ruokailuja, koska luonnollinen ateriarytmi häiriintyy ja keho tuntee olevansa nälkiintymistilassa usean päivän migreenin ja oksentelun takia. Se johtaa ahmimiseen.

      Kilpirauhanen on hidastanut aineenvaihduntaani rutkasti. Niin kovasti, että veriarvot ovat paskana. Kolesterolit nousevat ja verenpaineet laskevat. Sokerit heittelehtivät. En käytä alkoholia, mutta rasvamaksa on silti kehittynyt. B12 vitamiini ja d-vitamiini ovat puutostilassa, riisitauti kolkuttelee ovella. Kehoni kuluttaa vuorokaudessa 800-1200 kcal siitäkin huolimatta, että liikun noin 260 km/kk kävellen pää märkänä ja hiessä.

      Varastoraudan puute vaikuttaa myös kuntooni, en palaudu liikuntasuorituksesta kunnolla enkä saa tarpeeksi happea liikuntasuorituksen aikana.
      Muutamia muitakin pikkuhaittoja on ilmaantunut, näen usein kaiken kahtena, minua huimaa jatkuvasti, kuumeilen ja unentarpeeni on 12-15 h/vrk.

      8 vuotta hain oireisiin apua, pyysin veriarvojen mittausta, mutta lääkärit uskottelivat minun olevan vain laiska, syövän liikaa (1500 kcal toki olikin pahimmillaan liikaa) ja masentunut, kun eivät viitsineet mittauttaa varastorauta-arvoja ja vakuuttivat, ettei 140 hemoglobiinin omaavalla ihmisellä voi olla raudanpuutosanemiaa. Vaan olipa kuitenkin!

      Lopulta kun sairaalaan lanssilla jouduin, todettiin varastorauta-arvojen mataluuden ja liitännäisoireiden aiheuttaneen jo sydämen vajaatoimintaa ja turvotusta sekä painonnousua.
      Myöskään ulkoinen rautalisäys ei enää onnistunut, rautaa suoraan suoneen vain. Kotiutumisen jälkeen välitön kielto liikkua yhtään ylimääräisiä, kunnes rautaa sisältävä ruoka alkaa pysyä sisällä eikä tule oksentaen ulos. Meni siinä useampikin viikko.

      Itse olisin pitänyt itsestäni huolta, mutta ei se ihan yksin tässä onnistu. Tässä voi mennä vielä 2-3 vuotta ennen kuin elimistö lähtee toimimaan kunnolla, jos enää lähtee ollenkaan. Kilpirauhasta ja liitännöissairauksia ei kuulemma ruveta laittamaan kuntoon ennen kuin rauta-arvot ovat kunnossa ja jos joudun esim liikenneonnettomuuteen, jossa verenvuotoriski on vähäinenkään, voi olla hengenlähtö lähellä. Jos tulee tarve tehdä minulle minkäänsortin leikkaus, edes viisaudenhampaan poisto, on minut rautatankattava ensin eikä minua saa missään tapauksessa kemikaaleilla nukuttaa, sillä on mahdollista etten herää enää.

      Enkä ulkonäöllisesti eroa tavisläskistä mitenkään muuten kuin tummista silmänalusista. Joten lihavan tuomitseminen ihmiseksi, joka ei pidä itsestään huolta, on todella idioottimainen kuin kysymys, koska ulkonäön perusteella ei voi tietää mitä "läski" tekee itsensä ja kuntonsa sekä terveytensä eteen.

      Ps. Olen raakki, lihava 45 vee nainen, joka anemiastaan huolimatta juuri päihitti urheilua ja kuntosalia harrastavan hoikan miesesimieshensä kuntotestissä. Että revi siitä.

    • raiju

      Siinähän taas yksi ylitse muiden . Mitähän iloa ihmisten haukkumisesta tyhmiksi on, hankkisi elämän tääkin vouhottaja. Hyvää ystävänpäivää.

    • niinnokerronpa

      Omalla kohdallani kyse on syömishäiriötaustasta. Vanhempani opettivat minut syömään suruuni ja muihin negatiivisiin tunteisiin: jos itkin, minulle annettiin karkkia tms. ja käskettiin rauhoittua. Jos tämä ei lopettanut itkemistäni tai pahaa mieltäni muuten, minulle suututtiin ja saatettiin mököttää useampi päivä putkeen. Näin siis jo alle kouluikäisestä.

      Olin koko ala-asteen lihava ja minua kiusattiin sen takia. Kotona reaktio oli aina sama; herkkuja että rauhottuisin. Herkkänä ja voimakkaasti tuntevana ihmisenä kärsin tästä varmasti vielä keskivertoa enemmän. Yläasteella masennuin vanhempieni alkoholismin ja kiusaamisen takia ja aloin laihtumaan. Olin nippanappa normaalipainossa, mutta silti "läskittely" jatkui vaan. Opin häpeämään itseäni entistä enemmän ja aloin syömään salassa.

      Aikuisiällä olen mm. käynyt terapiassa ja oppinut pois tunnesyömisestä kokonaan mutta ahmimishäiriö on sairaus, josta ei noin vaan parannutakaan: sen voi saada tasapainoon, kyllä, mutta se on ikuisesti taustalla kummittelemassa. Minulla ei ole enää varsinaista ahmimista, mutta liiallista herkuttelua joskus ja toisaalta myös häiriöön liittyvää paastoamista kausittain. Painoni jojoilee jatkuvasti.

      Toivon, että jokin päivä pääsisin taas normaalipainon ylärajoille pysyvästi, mutta en usko sen tapahtuvan ns. normaalia reittiä.

    • Konna123

      Miksi olin lihava ja nyt olen pullea? En osaa sanoa miksi, mutta kerron jotakin. Sanokoon joku viisas miksi olen ylipainoinen.

      Lapsuus -50 ja -60 luvuilla. Silloin olin alipainioinen surkea rääpäle. Perunaa kyllä riitti, mutta muuten oli yksipuolista ja huonoa köyhän perheen ravinto. Lapsuus oli kaksijakoinen, toisaalta paljon hyvää ja toisaalta ahdistavaa ja pelottavaakin. Isä oli mieleltään tasapainoton ja siihen lisäksi alkoholismi. Usein sai pilätä etenkin äidin puolesta. Muistan joitakin ahmintajuttuja. Jos tiesin, että jotakin hyvää oli paljon (es pipareita ennen joulua) hain niitä salaa pari kerrallaan ettei huomattaisi. Vähitellen saattoi huveta lähes kaikki. Joskus oli mahdollisuus ostaa karkkia. Luulen että lääkitsin sillä ahdistusta. En tiedä. Ehkä.

      Parikymmppisenä olin normaalipainoinen, mutta tunsin itseni lihavaksi. Kotikonnut oli jätetty ja muutettu opiskelemaan Helsinkiin. Se oli hyää aikaa. Mielenkiintoista opiskelua ja hyvä kaveripiiri. Porukalla herkuteltiin useinkin ja se oli ok ja tervettä. Silti muistan usein herkutelleeni myös yksin. Hain kaupasta jäätelöä, vanukasta, karkkia, pullaa... ja kaikkea vaan naamaan. Tuli kehno olo. Kymmenisen vuotta paino silti pysyi normaalina. Tai silloin kuvittelin olevani pulska, mutta nyt ajatellen hyvässä panossa. Painoin n 65 kg ja olen 165 cm pitkä. Ehkä ahmin johonkin sisäiseen ahdistukseen? En tiedä, en osaa selittää. Lievää syömishäiriötä?

      Seuraava isompi elämänvaihe oli parisuhde, muutto toiselle puolelle maata, neljä lasta melkein putkeen. Hieno vaihe ja täyttä elämää. Vaativaakin ja työlästä. Joitakin vuosia meni todella vähillä unilla. Paikkasin väsymystä syömällä ja herkuilla. Sen muistan selkeästi, että annoin itselleni luvan syödä kun en saa nukkua tarpeeksi. Ja pidän ruuasta, lähes kaikesta. Mutta elämä oli tosiaan vaativaa monella tapaa, kiireistä. Itsestä ei vaan pystynyt pitämään huolta niin hyvin kuin olisi pitänyt ja kannattanut.

      Välillä tein isojakin liikeitä painonhallinnassa. Kävin Painonvartijoissa ja sain vuodessa pois n 30 kg. Laihdutus oli helppoa ja mukavaa ja palkitsevaa. Ja oli kiva ryhmä - porukasta tuli minulle tärkeä. En saanut kuitenkaan pidettyä painoa siinä. Tulin siis raskaaksi ja siitä se taas lähti menemään väärään suuntaan. Ja taas nukuttiin huonosti ja liian vähän ja kompensoin ruualla.

      Tätä se oli seuraavat parikymmentä vuotta, jojoilua. Kuulemma epäterveellistä, mutta jos koko ajan olisi tullut lisää ja lisää, eikö se olisi vielä huonompi juttu. Söin koska ruoka on niin hyvää. Söin jos ahdisti. Söin kun juhlittiin. Söin kun pelotti. Aina maistui ja usein liikaa. Välillä tunsin olevani kuin alkoholisti sillä erotuksella, että viinan voi ja pitääkin jättää kokonaan, mutta ruokaa ei voi. En vaan saanut tasapainoa syömiseen. Monenlaista tein ja sain hyviä tuloksia, mutta ne vesittyivät ennen pitkää.

      Reilu vuosi sitten sain pääni siihen moodiin, että terveyden takia ruokailu pitää nyt saada kuntoon. Toki tämä päätös oli tehty jo monia kertoja, mutta nyt uskoin itsekin . Tein pienehköjä muutoksia terveempään suuntaan. Syön nyt paremmin, kaikilla mittareilla mitattuna. En varsinaisesti tavoitellut laihtumista vaan parempaa elämää. No kiloja on lähtenyt - lähtötilanne oli vähän yli 100 ja nyt olen 82 kg. Ylipainoinen siis vieläkin, mutta itse olen jo kovin tyytyväinen. Jos painoni alkaisi seiskalla yrittäisin tasapainottaa tilanteen siihen. 60 kilon painoa en edes halua, se en olisi sit minä vaan joku muu.

      Minulla on nyt kaikin puolin hyvä olo ja elämä. Vaikka olenkin ylipainoinen. Kunto on parempi, nivelet ovat tervehtyneet.

      Mistä sain motivaation ja voiman muutokseen? En tiedä. Monta kertaa siis elämänmuutoksia yritetty ja tehty ja tietoa on vaikka muille jakaa. Toki nyt on elämässä seesteinen ja helppo vaihe. Lapset maailmalla ja hyvin kiinni omassa elämässä. Miehen kanssa on kivaa. Töitä sopivasti.

      Alkuperäinen kysymys "miksi ihminen ei pidä itsestään huolta, vaan on lihava" on mysteeri minullekin. Minulla ainakaan ei ollut kyse tiedon puutteesta tai motivaation puutteesta. Itsekurin puute? Kyllä varmaan sitäkin, mutta jos on sokeri- tai rasvakoukussa kuin alkoholisti viinassa, niin ei voi verrata henkilöön joka ei ko koukussa ja suossa ole. Nyt olen päässyt riippuvuuksista eroon, enkä tarvitse minkäänlaista itsekuria . Syön vaan monipuolisesti ja hyvin.

      Toinen on heikompi toista? Toinen joutuu tai ajautuu riippuvuuksiin. Toisille kertyy painoa sairauden tai lääkkeiden vuoksi? Toinen on aktiivinen ja sähäkkä ja kuluttaa enemmän kuin hitaampi ja passiivisempi. Aineenvaihdunta on erilainen, toinen lihoo helposti ja joku toinen ei vaikka yrittäisi.

      Mutta sen vielä sanon, että ylipainoinen ei ole huonompi. Yhdellä on yhtä ja toisella toista, kukaan meistä ei selviä ongelmitta tämän elämän läpi. Eikä se ylipaino välttämättä ole ongelma. Itselleni se alkoi olla terveysriski, mutta lihava voi olla terve ja hyväkuntoinen.

      • Konna123

        Täydennystä edelliseen. En siis tiedä enkä luule mitään, että mikä minusta teki lihavan. Kerroin vain millaista elämäni on ollut ja mitä muistan / tiedän liittyneen liikaan syömiseen. Mutta saattaisin olla lihava, vaikka elämäni olisi ollut toisenlaista ja ongelmatonta. Perussyy on minulle mysteeri. Selityksiä kyllä löytyy, mutta onko niillä oikeasti tekemistä sen kanssa että minusta tuli lihava.


      • Seraakki

        Konna123 juurikin noin. Lihava voi olla terve. Ennen kuin rauta-arvot mulla romahtivat, mulla ei ollut ongelmia kolesterolin kanssa, ei verensokerin, ei tulehdusarvojen eikä sydämen kanssa. Verenpaineetkin oli ja on edelleen täysin kuosissa. Kiipesin portaita 5 kerrosta ylöspäin ihan tosta vaan, nyt ei enää onnistu kiitos sydämen vajaatoiminnan.
        Lääkäreitä otti päähän, kun 30 kg ylipainoinen ihminen on liian terve laitettavaksi tusinan eri pillerin kuurille ja sillä oli vie parempi kuntokin kuin osalla sitä hoitavia lääkäreitä...


      • Hohhoijaaaaa
        Seraakki kirjoitti:

        Konna123 juurikin noin. Lihava voi olla terve. Ennen kuin rauta-arvot mulla romahtivat, mulla ei ollut ongelmia kolesterolin kanssa, ei verensokerin, ei tulehdusarvojen eikä sydämen kanssa. Verenpaineetkin oli ja on edelleen täysin kuosissa. Kiipesin portaita 5 kerrosta ylöspäin ihan tosta vaan, nyt ei enää onnistu kiitos sydämen vajaatoiminnan.
        Lääkäreitä otti päähän, kun 30 kg ylipainoinen ihminen on liian terve laitettavaksi tusinan eri pillerin kuurille ja sillä oli vie parempi kuntokin kuin osalla sitä hoitavia lääkäreitä...

        Kyllä kyllä, hohhoijaa XD Eli tarinan opetus, kannattaa olla lihava.


      • Pullatonsorsa

        Ei se kannata, mutta jos paino kertyy vaikkapa aineenvaihduntasairauden takia, siihen ei liikunta & terveellinen ruokavalio aina auta. Miksi siis pitäisi sairasta sorsia, minkäs hän sairaudelleen voi?
        Miten sinä itse olisit sairastumatta kilpirauhasen vajaatoimintaan tai 1 tyypin diabetekseen jos sen olet vanhemmiltasi sen geenin saanut?

        Ystävättäreni tytär sairastui 8-vuotiaana 1 tyypin diabetekseen eli haima vain lakkasi toimimasta ja verensokerien säätely petti. Tämä tytär on ensimmäinen diabeetikko suvussa yli 160 vuoteen eikä sitä edeltävästä ajasta ole suvun historiankirjoissa perimästä tietoa.

        Toisin kuin 2 tyypin diabeteksessä, tämä diabetes ei laukaistu siitä mitä syö ja samojen vanhempien kaksi muuta lasta eivä ole diabeetikkoja vaikka perimä on siis sama ja ruokavalio sama eikä perheessä ole ylipainoisia.


      • Vittuperkelesaatana
        Pullatonsorsa kirjoitti:

        Ei se kannata, mutta jos paino kertyy vaikkapa aineenvaihduntasairauden takia, siihen ei liikunta & terveellinen ruokavalio aina auta. Miksi siis pitäisi sairasta sorsia, minkäs hän sairaudelleen voi?
        Miten sinä itse olisit sairastumatta kilpirauhasen vajaatoimintaan tai 1 tyypin diabetekseen jos sen olet vanhemmiltasi sen geenin saanut?

        Ystävättäreni tytär sairastui 8-vuotiaana 1 tyypin diabetekseen eli haima vain lakkasi toimimasta ja verensokerien säätely petti. Tämä tytär on ensimmäinen diabeetikko suvussa yli 160 vuoteen eikä sitä edeltävästä ajasta ole suvun historiankirjoissa perimästä tietoa.

        Toisin kuin 2 tyypin diabeteksessä, tämä diabetes ei laukaistu siitä mitä syö ja samojen vanhempien kaksi muuta lasta eivä ole diabeetikkoja vaikka perimä on siis sama ja ruokavalio sama eikä perheessä ole ylipainoisia.

        vastaus on ”mutta jos on joku sairaus”. Yli puolet suomalaisista on läskejä, onko kaikilla jokin perinnöllinen sairaus?:( voih


      • Anonyymi
        Konna123 kirjoitti:

        Täydennystä edelliseen. En siis tiedä enkä luule mitään, että mikä minusta teki lihavan. Kerroin vain millaista elämäni on ollut ja mitä muistan / tiedän liittyneen liikaan syömiseen. Mutta saattaisin olla lihava, vaikka elämäni olisi ollut toisenlaista ja ongelmatonta. Perussyy on minulle mysteeri. Selityksiä kyllä löytyy, mutta onko niillä oikeasti tekemistä sen kanssa että minusta tuli lihava.

        Kerrassaan hieno kirjoitus! Aivan upeaa, että olet löytänyt tasapainon niin syömiseen kuin muuhunkin elämässäsi.


      • Anonyymi

        Timo sonni Soini on myös tyhjäpäiväisyyden malliesimerkki.

        Piti erota eusta, mutta ei pienintä yritystäkään


    • veeäm43

      Ihmettä minustakin!

      Ainakin jotkut yrittävät tehdä asialle jotakin mutta useilta puuttuu pitkäjännitteisyys.
      Käyttämälleni kuntosalille ilmestyy kahdesti vuodessa, "sesonkiluontoisesti" rutkasti ylipainoisia, nuoria naisia. Kunnoitettavaa on heidän heräämisensä olotilaansa. Vähemmän kunnioitettavaa on lyhytjännitteisyys. Useimmat lopettavat saliliikunnan muutaman viikon jälkeen. Eivät kaikki!

      Merkille pantavaa on myös heidän umpimielisyytensä, yrmeät ilmeet. Vaikuttavat suorastaan vihamielisiltä.
      Iäkkäämmät mammat ovat paremmin sinuja itsensä kanssa, jatkavat harrastusta ja saavat aikaan tuloksiakin. Selvimmin se on havaittavissa tasapainon ja kaiken sortin kehonhallinnan kohenemisena.

      • PaksuHaba

        Entäpä jos ne nuoret naiset jättää siellä salilla käymisen sen vuoksi että vanhat papparaiset tsiigaa liiaksi? Siitä voi ne ilmeetkin johtua.

        Kenties he jatkavat toisella tavalla painonhallintaansa ja saavat tuloksiakin, ei salilla käyminen ole se ainoa mahdollisuus.


      • veeäm43
        PaksuHaba kirjoitti:

        Entäpä jos ne nuoret naiset jättää siellä salilla käymisen sen vuoksi että vanhat papparaiset tsiigaa liiaksi? Siitä voi ne ilmeetkin johtua.

        Kenties he jatkavat toisella tavalla painonhallintaansa ja saavat tuloksiakin, ei salilla käyminen ole se ainoa mahdollisuus.

        Papparaiset eivät tsiikaa eikä salitreenit ole ratkaisu ylipainoon. Osana elämäntapamuutosta se voi olla.
        Salilta ei saa "pikavoittoja".


    • mäolenparempi

      Tuossa "veeäm43" kommentissa on asetelmana vanhat vastaan nuoret ja nostellaan itseä muita paremmaksi tällä kuntosaliharjoittelulla. Eläkeläisellä on aikaa "harrastella" kunnon kohennusta, mikä jo varmaan onkin tarpeellista. Siinä nyt ei ole mitään tekemistä laihdutuksen kanssa.

      • veeäm43

        Aloituksen alkusanat "miksi ihminen ei pidä huolta itsestään"? Ei painonhallinta ole huolenpidon ainoa tapa mutta saattaa olla siitä osa.
        Jos elämäntavat ovat kunnossa niin painoa ei tarvitse "hallita" vaan se mukautuu kullekin sopivaan tasoon joka taatusti on yksilökohtainen!

        En aseta eri ikäluokkia vastakkain vaan olen päin vastoin todennut, etten ole salilla havainnut vähäisintäkään ikärasismia!

        Toteamuksessasi, että eläkeläisellä on aikaa "harrastella" kunnon kohennusta olet täysin oikeassa paitsi omassa tapauksessani jossa kyse on rappeutumisen hidastamisesta.
        Vapaus puutteen torjunnan riesasta antaa melko pitkälle mahdollisuudet arkitoimintojensa säätlyyn.
        Juuri puutteen torjunnan reunaehdot johtivat kohdallani aikanaan runsaaseen laardin muodostumiseen .

        Mielestäni voimapainotteisen kuntoilun tärkein tulos näkyy kehon koostumuksessa. Ei vaakalukemassa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        Hyvä lihaskunto johtaa automaattisesti kaikkien fyysisten toimintojen "reippauteen" siten vaikuttaen myös energian kulutukseen. Lihasmassa itsessään on yhden sortin "poltin". Enemmän lihasmassaa > suurempi lepokulutus.


      • Puhutasiaa
        veeäm43 kirjoitti:

        Aloituksen alkusanat "miksi ihminen ei pidä huolta itsestään"? Ei painonhallinta ole huolenpidon ainoa tapa mutta saattaa olla siitä osa.
        Jos elämäntavat ovat kunnossa niin painoa ei tarvitse "hallita" vaan se mukautuu kullekin sopivaan tasoon joka taatusti on yksilökohtainen!

        En aseta eri ikäluokkia vastakkain vaan olen päin vastoin todennut, etten ole salilla havainnut vähäisintäkään ikärasismia!

        Toteamuksessasi, että eläkeläisellä on aikaa "harrastella" kunnon kohennusta olet täysin oikeassa paitsi omassa tapauksessani jossa kyse on rappeutumisen hidastamisesta.
        Vapaus puutteen torjunnan riesasta antaa melko pitkälle mahdollisuudet arkitoimintojensa säätlyyn.
        Juuri puutteen torjunnan reunaehdot johtivat kohdallani aikanaan runsaaseen laardin muodostumiseen .

        Mielestäni voimapainotteisen kuntoilun tärkein tulos näkyy kehon koostumuksessa. Ei vaakalukemassa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        Hyvä lihaskunto johtaa automaattisesti kaikkien fyysisten toimintojen "reippauteen" siten vaikuttaen myös energian kulutukseen. Lihasmassa itsessään on yhden sortin "poltin". Enemmän lihasmassaa > suurempi lepokulutus.

        Jes, täysin asiaa!


    • rosella

      Itse olen laiha ollut aina haluaisinkin muutaman kilon lisää vaan ei tule, syön pullat kaikki ei auta.Minun mielestäni jokainen saa olla lihava tai laiha, ei täällä toisia varten eletä.

      • Justjuupeli

        Mene salille ja kasvata lihaksiasi. Saa olla lihava, jos itse hoitaa sitten terveydenhoitokulut. Näin ei kuitenkaan ole. Moni on sitä mieltä et tupakoitsijoiden pitäisi maksaa itse terveydenhoitokulut. Sama homma ylipainon kanssa.


      • tosiasiassa

        Lihavuus on yksi kolmesta syystä metaboiliseen oireyhtymään. Sen on asiantuntijat todenneet, ei sen mainitsemisesta pitäisi ketään syyttää tai leimata. Me kaikki veronmaksajat maksamme julkisella puolella näitten itsestään välinpitämättömien ihmisten lihavuusongelmista tulevat lääkärikäynnit. Sanoohan se Isokirjakin, että ihminen on Herran temppeli, siitä on pidettävä hyvää huolta, mutta ei kuitenkaan liikaa ahnehtimalla, sillä ahneuskin kuuluu niihin ihmisen peripaheisiin.


      • Älyhoiäläjätä
        Justjuupeli kirjoitti:

        Mene salille ja kasvata lihaksiasi. Saa olla lihava, jos itse hoitaa sitten terveydenhoitokulut. Näin ei kuitenkaan ole. Moni on sitä mieltä et tupakoitsijoiden pitäisi maksaa itse terveydenhoitokulut. Sama homma ylipainon kanssa.

        Samalla ideologialla Justjuupeli jos menet ja kävelet liukkaalla tiellä ja kaatuat, kuuluu sun itse maksaa terveydenhoitokulut, kun kerran liukkaille kävelemään lähdit, ihan itseaiheutettua sekin on... jos lenkkeillessäsi saat sydänkohtauksen tai aivoverenvuodon, niin ei sua hoitaa tarvi kun ei kaikki muutkaan lenkkeillessään sairastu.
        Samahan se on tauti tauti aina löytyy joku joka tietää paremmin miten olisi pitänyt elää.

        Aivan älyttömän typerìä ajatuksia täällä taas liikkeellä.


      • Justjuupeli
        Älyhoiäläjätä kirjoitti:

        Samalla ideologialla Justjuupeli jos menet ja kävelet liukkaalla tiellä ja kaatuat, kuuluu sun itse maksaa terveydenhoitokulut, kun kerran liukkaille kävelemään lähdit, ihan itseaiheutettua sekin on... jos lenkkeillessäsi saat sydänkohtauksen tai aivoverenvuodon, niin ei sua hoitaa tarvi kun ei kaikki muutkaan lenkkeillessään sairastu.
        Samahan se on tauti tauti aina löytyy joku joka tietää paremmin miten olisi pitänyt elää.

        Aivan älyttömän typerìä ajatuksia täällä taas liikkeellä.

        Ei näin. Kun siihen lihavuuden hoitamiseen ei kohta riitä raha. Onnettomuus on onnettomuus, mutta jos syö itsensä kipeäksi, tietoisesti. Jumalauta.

        Mutta kyllä sitä voidaan lihavuutta näköjään perustella aivan maailman ääriin.


    • soopeli

      Ensin haukutaan Olli, Matti, sitten liian lihavat,tai laihat,eli ihan kaikki mikä ei satu aina niin itseä miellyttämään.ANNA KAIKKIEN KUKKIEN KUKKIA.

    • veeäm43

      Epäkiitollinen lähtökohta. Synnyin valekuolleena, napanuoraan hirttäytyneenä. Jäin henkiin mutta luontainen aineenvaihduntani oli hidas. Sen seurauksena olin ennenkouluikää sairaalloisen lihava, todelline nMichelin mainos, liioittelematta.

      Koulussa kuulin ilkeilyä ja yksin ollessani itkin usein lihavuuttani. Köyhän työläisperheen perunavoittoinen ruokavalio ei auttanut asiassa eikä silloinen kouluruokakaan jossa parasta oli harvoin saatava kaurapuuro. Makaronivelli ja läskisoppa olivat yleisiä.
      Ulkona luumuilu oli ainoa harrastusmahdollisuus ja siellä kehittyi aerobisen kunnon perusteet.
      Talvisin hiihtelin ja kävin painiharjoituksissa.

      Murrosiässä aloin todella ajattelemaan painoani. 15v ikäisenä aloitin ohjatut punttitreenit jotka tähtäsivät olumpianostojen tuloskuntoon.
      Painoluokitettu laji pakotti ajattelemaan missä sarjassa kisaa.

      Levottomina puutteen torjunnan vuosina painoni lipsahti 96kg:oon. Pituus 176cm.
      Kuukautta vaille 60-kymppisenä aloitin kuntoilun verenpaineisenaa kolestrolityyppinä.
      Rasva% laski varsin nopeasti ja ja se johtui kehon koostumuksen muutoksesta.
      Nyt, 85 kiloisena yritän rypistellä painoni vääjäämätöntä laskua vastaan. Redet, pakarat ja selkä ovat suurimpia lihasta menettäviä paikkoja.

    • entinenlihava

      Ei välttämättä motivaation puutteesta, eikä terveydestä piittaamattomuudestakaan, mutta ehkä paino tulee prioriteeteissa monen muun asian jälkeen (lapset, koti, työ...) eikä energia enää riitä esimerkiksi liikkumiseen. Tiedän useita ihmisiä (lähinnä perheellisiä ja usein naisia), jotka syyllistyvät esimerkiksi itsensä huolehtimiseen kuluvan ajan ottamisesta itselleen. Täälläkin palstalla ihmetellään, mihin vanhempi tarvitsee omaa aikaa ja vastaus on usein siinä; itsestään huolehtimiseen.
      Yksi ongelma on unen puute, iso osa ihmisistä nukkuu aivan liian vähän ja/tai huonosti, jotta voisivat hyvin.
      Itellä paino lähti laskuun, kun tein kaksi asiaa; pidin kiinni työajoista, ja aloin nukkua kunnolla. Tämän jälkeen aikaa ja energiaa alkoi olla myös ruokavaliosta ja liikunnasta huolehtimiseen.

      • Kiitosheihei

        Nimenomaan. Vastaat tuossa viimeisessä kappaleessa ensimmäisen kappaleen tekosyihin.
        Liikuunasta ja hyvinvoinnista saa nimenomaan sitä energiaa jota voi vaikka käyttää muista ihmisistä huolehtimiseen. Jaksaa sitäkin hommaa sitten paremmin.
        Ja kun jotkut ovat niin kovia kasvattajia että aika ei riitä salaatin syömiseen, vaan pitää sen sijaan syödä lounaaksi keksejä (ote aikaisemmasta kommentista WTF?) niin oletteko miettineet, että näytätte todella huonoa esimerkkiä kasvateillenne.
        Lopettakaa tekosyyt. Jos mielesi tekee mässäillä, mässäile, älä keksi tekosyitä mässäilyllesi
        Kiitos hei


      • redperry
        Kiitosheihei kirjoitti:

        Nimenomaan. Vastaat tuossa viimeisessä kappaleessa ensimmäisen kappaleen tekosyihin.
        Liikuunasta ja hyvinvoinnista saa nimenomaan sitä energiaa jota voi vaikka käyttää muista ihmisistä huolehtimiseen. Jaksaa sitäkin hommaa sitten paremmin.
        Ja kun jotkut ovat niin kovia kasvattajia että aika ei riitä salaatin syömiseen, vaan pitää sen sijaan syödä lounaaksi keksejä (ote aikaisemmasta kommentista WTF?) niin oletteko miettineet, että näytätte todella huonoa esimerkkiä kasvateillenne.
        Lopettakaa tekosyyt. Jos mielesi tekee mässäillä, mässäile, älä keksi tekosyitä mässäilyllesi
        Kiitos hei

        Elämä on tosi helppoa kun on vain kaksi sävyä, musta ja valkoinen.

        Meille muille tämä on paljon vaikeampaa kun on kaikki värit mukana pelissä.


    • pggppgpgpgpg

      Läski on itse syönyt itsensä lihavaksi. Nykyään kun syödään enemmän kuin pitäisi, liian paljon hiilihydraatteja ja proteiinia. Pariksi viikoksi tai kuukaudeksi kun ottaa lihat, makeiset, pitsat pois ruokavaliosta ja syö pelkkiä kasviksia ja hedelmiä niin kuin luonto on meitä varten suunnitellutkin, niin lihavuudestakin ei tarvitse enää vaivautua.

    • Halu.lihota

      On sanottu, että köyhillä ei ole varaa terveellisiin ruokiin, jotka ei lihota? Vaan on ostettava sellaista lihottavaa ja epäterveellistä. Onkohan näin? Syötpä sitä, tai tätä. Vain se vaikuttaa lihottavasti, jos et liiku riittävästi. Ihminen joka kuluttaa sen minkä syö, ei koskaan liho muodottomaksi.
      Sellaiset ylipainoiset ihmetyttää, jotka vain syö, eivätkä enää edes jaksa kuluttaa syömällä hankittua energiaa. Vaan antavat sen muuttua läskiksi.
      Ei voi käsittää, miksi he eivät ole liikkuneet tarpeeksi, jos tälläisillä ihmisillä on kaikenlisäksi terveet jalat, joilla on päästy liikkumaan, ainakin joskus ennen ylipainoa.
      Liikkumattomuus ja lihottavat ruoat, ne on syy monen ylipainoon. Tälläisten laiskojen ja liikkumattomien ihmisten pitäisi mennä katsomaan niitä, jotka eivät todellakaan pääse liikkumaan, vaikka tahtoisivat.
      Monista sellaisista liikuntakykynsä menettäneistä tuntuu pahalta katsella, sellaisia ihmisiä, jotka syövät itsensä tahallaan huomattavan ylipainoisiksi. Jotka, maha paidan alta pursuten, paksu peppu hyllyen ja valtavat reidet toisiaan vasten hangaten, eivät viitsi liikkua muualle, kuin kauppaan hakemaan cocacolaa ja sipsejä ja suklaata ja muita herkkuja.
      Jos ei kauppa ole ihan kodin nurkalla. Sekin matka tehdään yleensä autossa istua lösöttäen.
      Tälläiset ihmiset ovat ihan itse syyllisiä ylipainoonsa, he suorastaan haluavat kai olla sellaisia.

      • Lovewalkingbutstillfat

        Tulepa kokeilemaan mun työpäivääni. 7-8 h h portaita ylös ja alas, talsi sitten 1-2 tuntia työkohteiden väliä ja käppäile kotiin kaupan kautta.

        Unohda sokeri-, vilja ja maitotuotteet sekä alkoholit ja muut "herkut" ja pidä päivän kalorit 1800 kasviksilla, proteiineilla ja hyvälaatuisilla rasvoilla.
        Hommaa itsellesi aktiiviliikkujan perussairaudet: nivelrikko, raudanpuute (niin paha, ettet saa tarpeeksi happea koska punasolusi pienenevät eivätkä kuljeta happea normaalisti) ja urheilijan ylikunto.

        Ainoa hoito, joka raudanpuuteanemiaasi annetaan, on kehoitus liikkua enemmän, jotta laihdut. Käy ravitsemusterapeutilla kuuntelemassa miten väärin syöt, kun syöt kasviksia etkä täysjyväviljaa.

        Koska kerrot lääkärille, ettet käytä alkoholia, hän lähettää sinut katkolle, koska valehtelet alkoholinkäytöstäsi ja olet ilmiselvästi väärinkäyttäjä, koska synnynnäinen rasvamaksa.

        Ja lopuksi, kuuntele ihmisten räksytystä ylipainostasi, koska he 1. tietävät sen sinua paremmin mitä syöt, vaikka et koskaan ole nähnyt ko ihmisiä tai he sinua ja 2. kuuntele kuinka he nauraen sanovat, että lihavien pitäisi liikkua enemmin vaikka nämä hoikat ihmiset eivät selviä kuntoradalla yhtäkään kierrosta saatika kävelisivät neljänteen kerrokseen (mitä sinä teet monta kertaa joka päivä) tai he eivät itse pysty luopumaan iltakarkkipussistaan tai saunakaljastaan.

        Perjantaisin työn puolesta käppäilen sen 12 kilsaa portaita, ja 2-3 kilsaa muita välejä, joten otan sut ihan mielelläni töihin mukaan ja katson kuinka pitkälle jaksat.

        On mulla ollut lomasijaisina nimittäin honkkeleita, joilta on kunto loppunut kesken.


    • veeäm43

      Uteliasta huolenpitoa.
      Kävin tänään InBody720 kehon koostumusanalyysissä. Käyn kerran vuodessa ja samaan vuorokauden aikaan tyhjällä vatsalla. Seuraan muutoksia.
      Reidet näivettyvät. Yläkerta säilyttää massansa paremmin.
      Kyse on lihasmassasta.
      Reidet 1,12 x verrokki! Pari vuotta sitten murtunut nilkka ja romupolvi vaikuttavat.
      Käsivarret 1,44 / 1,48 x verrokki.
      Keskikroppa 1,38 x verrokki
      Painoindeksi 29. Rasva 16,8% (viitealue 10 - 20 ).
      Vatsaontelon viskeraalirasva noussut 74,9 > 76,1 joka on ikäluokkani alarajalla.
      Ihannepainoni olisi 1,8kg nykyistä alempana. Sisävaatteet pitää vähentää jos haluaa olla tarkka mutta en välitä.

      Lepokulutus on tippunut 1915kcal/vrk tasoon.

      Johtopäätös. Jatkan entiseen malliin mutta yritän tehdä ainakin syväkyykkyjä kerran viikossa. Tangolla tehty hack kyykky lähtee korkeammilta polvikulmilta eivätkä prässit korvaa vapaan tangon kyykkyjä.
      Painoindeksin saa työntää anukseensa. Kehon koostumus ratkaisee!

      Tämä on minun tapani huolehtia itsestäni. 6krt/vko treenit ja kerran vuodessa koostumus. Voimataso ja lihakset hupenevat joka tapauksessa sanoo 75v ukko jonka vatsa on revitty suolistosyövän vuoksi hajalle kolmesti 2011 - 2013 välillä.

    • Anonyymi

      Läski on 90% saamaton ja mitään sanomaton tyhmä ja itsekäs ihminen. Jonkun pitäisi potkia niitä ihraiselle perseelle ja lujaa. Keinoja olisi eli tuet pois jos liikalihava ja toimeentulotuki vain kasviksina ei rahana kunnes normi paino. Samoin läskivero eli 10kiloa ylipainoa niin 1% lisää veroja ja se otettaisiin myös tuista.

    • Anonyymi

      Minun äiti on todella lihava ja jaksaa arvostella muita ihmisiä. Hän tilaa itselleen aina liian pieniä vaatteita ja ihmettelee miksi ne ei mahdu. Eikö näe todellisuutta,omaa kokoa. Narsismia myös hänessä on. Ei huolehdi itsestään,vaikka on diabetes. Sitten hakee huomiota,kun ei pääse liikkumaan.

    • Anonyymi

      Kun kansasta 70 % on läskejä, he ovat jo huomattava enemmistö. Läskit päättää ja läskit päättää myös silloin vaaleissa.

      Kaikki tykkää hyvästä ruuasta ja juomasta. Läski tykkää vielä enemmän, läski ei välitä, läski ahmii ja läski on välinpitämätön. Kun kaksi läskiä muodostaa pariskunnan, myös lapsista tulee välinpitämättömiä ja läskejä aikuisia. SIlloin ei hyvältä näytä.

      Enemmistö päättää, kansa on puhunut ja läski on yleisesti hyväksyttyä ja jopa suotavaa.

    • Anonyymi

      Lihavuus ja sen liitännäissairaudet kuormittavat terveydenhuoltoa ja aiheuttavat merkittäviä kustannuksia.
      Arvioilta 1,4−7 % Suomen kaikista terveysmenoista johtuu lihavuudesta.
      Lihavuudesta ja siihen liittyvistä sairauksista aiheutui yhteiskunnalle vuonna 2011 arviolta n. 330 milj. euron kokonaiskustannukset. Valtaosa kuluista muodostui vuodeosastohoitopäivistä, lääkekustannuksista ja työkyvyttömyyseläkkeistä.
      Väestön lihavuudesta seuraa yhteiskunnalle myös välillisiä kustannuksia, kuten sairauksista johtuva tuottavuuden aleneminen sekä sairauslomista johtuvat kustannukset.
      Suomalaisten miesten paino on noussut 1970-luvulta ja naisten 1980-luvulta lähtien. Kehitys hidastui ja jopa tasaantui 2000-luvun alussa, mutta viimeisen kuuden vuoden aikana lihavuus on yleistynyt työikäisessä väestössä.
      Pääkaupunkiseudulla asuvilla ylipainoisuus on harvinaisempaa kuin muualla Suomessa asuvilla. Eroa on myös väestön koulutuksen mukaan; korkeasti koulutetuilla ylipainoisuus on harvinaisempaa kuin vähemmän koulutusta saaneilla.
      Nämä tiedot poimittu tutkimusraporteista.
      Jännää muuten tuo että korkeammin koulutetut ovat harvemmin lihavia, samoin pääkaupunkiseudulla asuvat. Siinä olisi tutkimisen paikka!
      Suomalaisten miesten paino on siis noussut 70-luvulta alkaen ja naisten 80-luvulta. Miten siis selitetään tämä? Onko ihmisten geenit jotenkin salaperäisesti muuttuneet tässä vaiheessa, koska lihavuuttahan selitetään mielellään geeniperimällä!?
      Tai onko salaperäistä lihomista aiheuttavia sairauksia yhtäkkiä ilmaantunut? Onko hormonit muuttuneet niin radikaalisti että lihomiselle ei kerta kaikkiaan mitään voi? E-pillereitä syytetään, mutta ne tulivat Suomeen jo 50 vuotta sitten. Huomattava piikki naisten lihomisessa alkoi kuitenkin vasta 80-luvulla.

      Kyllä se syy vain valtaosaltaan ja ylivoimaisesti eniten löytyy sieltä korvien välistä.
      Ottamatta kantaa kenenkään lihavuuteen sanon, että on vain naurettavaa etsiä syytä milloin mistäkin kun syy on siinä oman nenän alla, mitä suustaan sisään ajaa.

      • Anonyymi

        Sekö sinua ahdistaa, että valtion budjetista menee joku 0,5% sellaisten sairauksien hoitoon jotka ehkä johtuvat ylipainosta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sekö sinua ahdistaa, että valtion budjetista menee joku 0,5% sellaisten sairauksien hoitoon jotka ehkä johtuvat ylipainosta?

        Kulta pieni, minulle on herttaisen yhdentekevää vaikka söisitte itsenne kuoliaaksi.
        Osallistuin lihavuuskeskusteluun ja kirjoitin muutaman faktan, siinä kaikki.
        Ennen sanottiin että se koira älähtää johon kalikka kalahtaa. Taisi nyt kalahtaa...?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kulta pieni, minulle on herttaisen yhdentekevää vaikka söisitte itsenne kuoliaaksi.
        Osallistuin lihavuuskeskusteluun ja kirjoitin muutaman faktan, siinä kaikki.
        Ennen sanottiin että se koira älähtää johon kalikka kalahtaa. Taisi nyt kalahtaa...?

        Saman sätkätyksen/tiuskimisen postaaminen päivästä toiseen uudelleen ei ole keskusteluun osallistumista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saman sätkätyksen/tiuskimisen postaaminen päivästä toiseen uudelleen ei ole keskusteluun osallistumista.

        Kokeilisit sinä nyt vaan päästä ylimääräisestä painostasi eroon, se tulisi myös jatkossa meille muille halvemmaksi.

        Ihminen voi aina sairastua, toki, mutta me muut maksamme itse-aiheutetun läskin kustannukset. Toisaalta läski kuolee nuorempana, joten toisaalta eläkekulut jäävät pienemmiksi. Onkin hieman kinkkinen kysymys....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sekö sinua ahdistaa, että valtion budjetista menee joku 0,5% sellaisten sairauksien hoitoon jotka ehkä johtuvat ylipainosta?

        Läskisyyden vaikutus on suurempi terveysmenoihin kuin 20%.

        Sydän- nivel ja syöpä sairauksiin vaikutus on ainakin 40%.

        Ei Tällaiset tilastot läskejä liikuta (hih,hih) millään lailla.

        Makkaroiden, sipsien ja kaljan kiskominen jatkuu entiseen malliin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kokeilisit sinä nyt vaan päästä ylimääräisestä painostasi eroon, se tulisi myös jatkossa meille muille halvemmaksi.

        Ihminen voi aina sairastua, toki, mutta me muut maksamme itse-aiheutetun läskin kustannukset. Toisaalta läski kuolee nuorempana, joten toisaalta eläkekulut jäävät pienemmiksi. Onkin hieman kinkkinen kysymys....

        Kyllähän me muut maksamme jokaisen sairastumisen kustannukset, joista aika monet johtuvat jopa ei-itse aiheutetuista syistä.
        Jos jonkun tekee mieli nipottaa tästäkin asiasta, niin muista pysyä terveenä hamaan loppuun asti ( ettei osu omaan nilkkaan...).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Läskisyyden vaikutus on suurempi terveysmenoihin kuin 20%.

        Sydän- nivel ja syöpä sairauksiin vaikutus on ainakin 40%.

        Ei Tällaiset tilastot läskejä liikuta (hih,hih) millään lailla.

        Makkaroiden, sipsien ja kaljan kiskominen jatkuu entiseen malliin.

        Noidenkin herkkujen kiskomisesta maksetaan veroja, joita voi sitten käyttää siihen sairauksien hoitoon.


    • Anonyymi

      Mitä jos jätettäisiin tupakoitsijat, ylipainoiset, juopot, huumeen käyttäjät ja urheilijat sekä extremelajien edustajat hoitamatta, niin olisiko elämä paljon helpompaa noille valittajilla ja arvostelijoille. Jos "itseaiheutettuihin" sairauksiin tai urheilu lajien aiheuttamiin vammoihin (esim. nyrkkeily johon on loukatun suostumus) ei enään hoitoa saisi, niin sittenkö nämä kärkkäät arvostelijat olisivat onnellisia. Heidän ei enää tarvisi "räksyttää ja vahtia" terveyskeskuksen ovella, tuo pois kun on lihava, tuo loukkasi itsensä urheillessa, tuo veti röökin ennen keuhkopolille tuloa...jne.

      • Anonyymi

        "trikoo on riskillä ruma".


      • Anonyymi

        Kyllä itseaiheutettu lihavuus, tupakointi, alkoholi, huumeriippuvuus pitää liittää ainakin osittain aiheuttajansa maksettavaksi.

        Turha sotkea urheilijoita tähän! Heillä on pakollinen vakuutus, jos kuuluvat seuraan tai tekevät asiaa ammatikseen. Mihin urheiluseuraan 70 % suomalaisista läskeistä - ja sinä - kuuluvat?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä itseaiheutettu lihavuus, tupakointi, alkoholi, huumeriippuvuus pitää liittää ainakin osittain aiheuttajansa maksettavaksi.

        Turha sotkea urheilijoita tähän! Heillä on pakollinen vakuutus, jos kuuluvat seuraan tai tekevät asiaa ammatikseen. Mihin urheiluseuraan 70 % suomalaisista läskeistä - ja sinä - kuuluvat?

        Miten meidän pitää toimia itseaiheutetun yksinäisyyden kanssa? Oletko sinä jo hakenut apua siihen? Vai vain unohtanut popsia saamasi reseptilääkkeet?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten meidän pitää toimia itseaiheutetun yksinäisyyden kanssa? Oletko sinä jo hakenut apua siihen? Vai vain unohtanut popsia saamasi reseptilääkkeet?

        "Miten meidän pitää toimia itseaiheutetun yksinäisyyden kanssa?"

        Huono analogia, ellet määrittele itseaiheutettua. Onko vaikkapa ihmisen witttumaisuus tai ruma ulkonäkö sellainen itseaiheutettu ominaisuus, josta seuraa yksinäisyyttä? Sinulla lienee siitä omakohtaista kokemusta...

        Suomalaisista 70 % on läskejä, sillä läski on yhteiskunnan suojeluksessa. Kansakunta kannustaa kaikilla mahdollisilla tavoilla läskeyteen. Yksinäisyys ei liity aihepiiriin, sillä siihen ei erityisesti kannusteta yhteiskunnan taholta, vaan oikeastaan päin vastoin. Yksinäisyys saattaa olla myös valinta tai elämäntapa: samalla tavalla kuin läskiys on valinta ja elämäntapa.

        Yksinäisyys ei ole sairaus, eikä läskiys ole sairaus. Vaikka ihmisen vastentahtoinen yksinäisyys altistaakin tietyille sairaukseille, yksinäinen ei varmuudella ole sairaampi kuin verrokkinsa, mikä tuo verrokkiryhmä sitten lieneekään; sen sijaan läski on aina alttiimpi sairauksille kuin normaalipainoinen verrokkinsa. Läski ei koskaan ole terveempi kuin verrokkinsa, jos asiaa tarkastellaan tilastotieteen näkökulmasta.

        Yksinäisyydestä pääsee eroon menemällä seurakuntaan, kirkkoon, vapaaehtoistoimintaan, harrastepiiriin, urheiluseuraan, kansalaisopistoon tai sukulaisten luokse.

        Läskista pääsee eroon syömällä eri tavoin kuin on huonoissa tavoissaan tottunut. Läskistä kuitenkin on vaikea päästä eroon, jos ja kun Suomessakin 70 % on läskejä, ja määrä vain kasvaa. Yhteiskunta kannustaa lihavuuteen, ei tilanne muutoin voisi olla näin katastrofaalinen.

        "Oletko sinä jo hakenut apua siihen?"

        Olen hakenut, kiitos kysymästä. Oletko sinä jo harkinnut laihduttamista?

        "Vai vain unohtanut popsia saamasi reseptilääkkeet?"

        Ei, kyllä olen syönyt ne ihan lääkärin antamien ohjeiden mukaan. Entäpä sinä, oletko sinä jo miettinyt muuttaa ruokailutottumuksiasi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Miten meidän pitää toimia itseaiheutetun yksinäisyyden kanssa?"

        Huono analogia, ellet määrittele itseaiheutettua. Onko vaikkapa ihmisen witttumaisuus tai ruma ulkonäkö sellainen itseaiheutettu ominaisuus, josta seuraa yksinäisyyttä? Sinulla lienee siitä omakohtaista kokemusta...

        Suomalaisista 70 % on läskejä, sillä läski on yhteiskunnan suojeluksessa. Kansakunta kannustaa kaikilla mahdollisilla tavoilla läskeyteen. Yksinäisyys ei liity aihepiiriin, sillä siihen ei erityisesti kannusteta yhteiskunnan taholta, vaan oikeastaan päin vastoin. Yksinäisyys saattaa olla myös valinta tai elämäntapa: samalla tavalla kuin läskiys on valinta ja elämäntapa.

        Yksinäisyys ei ole sairaus, eikä läskiys ole sairaus. Vaikka ihmisen vastentahtoinen yksinäisyys altistaakin tietyille sairaukseille, yksinäinen ei varmuudella ole sairaampi kuin verrokkinsa, mikä tuo verrokkiryhmä sitten lieneekään; sen sijaan läski on aina alttiimpi sairauksille kuin normaalipainoinen verrokkinsa. Läski ei koskaan ole terveempi kuin verrokkinsa, jos asiaa tarkastellaan tilastotieteen näkökulmasta.

        Yksinäisyydestä pääsee eroon menemällä seurakuntaan, kirkkoon, vapaaehtoistoimintaan, harrastepiiriin, urheiluseuraan, kansalaisopistoon tai sukulaisten luokse.

        Läskista pääsee eroon syömällä eri tavoin kuin on huonoissa tavoissaan tottunut. Läskistä kuitenkin on vaikea päästä eroon, jos ja kun Suomessakin 70 % on läskejä, ja määrä vain kasvaa. Yhteiskunta kannustaa lihavuuteen, ei tilanne muutoin voisi olla näin katastrofaalinen.

        "Oletko sinä jo hakenut apua siihen?"

        Olen hakenut, kiitos kysymästä. Oletko sinä jo harkinnut laihduttamista?

        "Vai vain unohtanut popsia saamasi reseptilääkkeet?"

        Ei, kyllä olen syönyt ne ihan lääkärin antamien ohjeiden mukaan. Entäpä sinä, oletko sinä jo miettinyt muuttaa ruokailutottumuksiasi?

        Yksinäisyys voi aiheuttaa lihavuutta. Hylätyksi tulemisen tunne aiheuttaa kipua ja kosketuksen puutteessa ei ole stressireaktioita hillitseviä haleja. Ei mikään ihme, että lihavimmat ihmiset ovat yksinäisiä ihmisiä. Se on myös kierre. Lihava usein eristäytyy itse.


      • Anonyymi

        Vituttaa maksella itseaiheuttejuen sairauksien hoitaminen yhteiskunnan ja terveiden piikkiin.

        Läskit vois lopettaa syömisen edes vähäksi aikaa, tai parempi olis kun lopettaisi kokonaan.

        Ei niitä kalliita sairaanhoitajiakaan tarvittaisi silloin laumoittain.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vituttaa maksella itseaiheuttejuen sairauksien hoitaminen yhteiskunnan ja terveiden piikkiin.

        Läskit vois lopettaa syömisen edes vähäksi aikaa, tai parempi olis kun lopettaisi kokonaan.

        Ei niitä kalliita sairaanhoitajiakaan tarvittaisi silloin laumoittain.

        Vituttaa juuri tuollaiset asenteet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vituttaa maksella itseaiheuttejuen sairauksien hoitaminen yhteiskunnan ja terveiden piikkiin.

        Läskit vois lopettaa syömisen edes vähäksi aikaa, tai parempi olis kun lopettaisi kokonaan.

        Ei niitä kalliita sairaanhoitajiakaan tarvittaisi silloin laumoittain.

        sohvaperunat on telkkarista näkyvä sarja jossa suurin osa on juuri näitä ylipainoisia, miehillä miestissit, kaikilla isot mahat ja pulleat perseet ja reidet, tyypillisiä suomalaisia vetävät kaikkea epäterveellistä siinä löhötessään ja monella on ikää vasta vähän,
        elämäntapa ongelmaisia jotka myös siirtyvät seuraaville sukupolville
        nykyään ei moni osaa laittaa ruokaa lainkaa ja viedään lapset syömään heseen todella epäterveellisesti ja juodaan kolaa sekä muita makeita limpsoja. liikkuminen korkeintaan autosta ovelle ja siitä seuraa rasvamaksa, diabetes, verenpainetaudit. yleinen tulehdustila kropassa, siihen lisäksi vielä tupakoiminen ja alkoholi ja huumeet, tulossa suomen sairain sukupolvi eikä hoitajia eikä lääkäreitä ole.


    • Anonyymi

      Jaahas, kirjotin juuri 2-tuntia mun omia kokemuksia tähän liittyen ja näköjään sivu oli refreshannu ja menetin kaiken... no jaah, ehkäpä kerron niistä tänne huomenna.

    • Anonyymi

      Ensimmäinen virhe on vaatia isoa tahdonvoimaa. Valintojen täytyy olla sellaisia, joiden kanssa voi elää.

      Lihavuudesta tiedetään paljon. Todella paljon on meidän ympäristön syytä, mutta on myös virheellisiä uskomuksia. Niitä ovat:
      - Enemmän on paremmin. Kun luetaan terveelliestä ruoasta, hotkitaan sitä tajuamatta, että jonkin ruoka-aineen vähentämisellä olisi isompi vaikutus.
      - Uskot että ruoka vähentää stressiä, vaikka joka kerta koet, ettei se ole auttanut.
      - Uskot, että vieraanvaraisuuteen ei riitä yksi keksi.
      - Syöt ruokaa humalahakuisesti
      - Uskot, että kaupan makeishyllyssä on tuhat erilaista makua.
      - Vähäkalorinen ruoka olisi kaloritonta

    • Anonyymi

      Lihavuudessa yhdistyy velttous ja röyhkeys.

      Röyhkeydellä Elanto irtoaa varmasti ja sen jälkeen on helppo olla vetelä.

    • Anonyymi

      No tässäpä yksi. Itse olen sairas ja lääkäripalvelut ei pelitä meidän kunnassa. Pääsen joskus yksityiselle lainarahalla. Pidän itsestäni huolta, mutta mikään ei toimi vaan keskivartaloni paisuu kokoajan. Ruokailen tosi asiallisesti ja ei Alkoa sekä liikun. Syytä tälle ei vielä tiedetä. Saan päivittäin kuulla asiasta. Huudellaan että tee jotain itsellesi läski ja muuta kivaa.

      • Anonyymi

        Sinulla voi olla kilpirauhashormonin puutetta. Siihen on olemassa halpa lääke Thyroxin.


      • Anonyymi

        Voi älä välitä muista, voin sanoa, että itse olen toista ääripäätä, kun menen lenkille niin en vissiin saisi käydä, kun olen liian laiha, ihmiset ei ymmärrä,ettei siellä aina käydä laihdutus tarkoituksessa, vaan aivot happea, keuhkot, sydän, osa katsoo kauhuissaan osa virnuilee,ja voin sanoa että syön ,ja vielä pullat päälle, ja välillä ollut käymättäkin lenkillä, ei painoon vaikutusta.Mutta minä en välitä mitään muista ihmisistä,en anna muille sitä valtaa että välitän pätkääkään, me ei olla muille tilivelvollisia minkälaisia ollaan, ja kaikki jotka toisen olemukseen kiinnittää huomiota ja vielä huutelee yrittää vain sillä lailla nostaa omaa olematonta itsetuntoa, hyvää kesän jatkoa sinulle .


    • Anonyymi

      Tälläisen kysymyksen asettelu on tismalleen sama kuin miksi alkoholisti ei vain lopeta alkoholia tai miksi huumeriippuvainen jatkuvast käyttää huumeita.

      Sokeri on addiktoiva huume jota tyrkytetään lähes kaikkialla. Puolet kaupan tiloista perustuu karkkeihin, leivonnaisiin, snakseihin ja prosessoituun ruokaan. Sokeri alkoholin ja muiden huumeiden tavoin on addiktoiva myrkky, jota jotkut ihmiset eivät valitettavasti pysty käsittelemään.

      Ylipainoiset ihmiset valitettavasti usein sortuvat päivän kestäviin naposteluihin ja addiktio on niin valtava, että ei kykene jättää sitä suklaalevyä väliin. Tätä kun muutaman vuoden jatkaa tulee helposti kymmeniä kiloja painoa lisää ja ruuan teko saatta tuntua vaikealta jolloin totutaan niihin prosessoituihin ruokiin ja näin noidankehä on valmis.

      Asiaa voitaisiin korjata säännöstelemällä sokeria esim. Verolla ja samalla laskea kasvisten alvia. Ylipaino joillekin ihmisille on semmonen ongelma, että he eivät itse kykene sitä ratkaisemaan ja tässäpä tarvittaisiin yhteiskunnan apua.

    • Anonyymi

      Mua haittasi ulkonäköhaitta, pullottava vatsa, ja kun siihen yhdistää aikaisemmat havaintoni, kun se haittaa liikkumista, istuista, makaamista, niin se oli siinä, se motiivi.
      Seuraava tiedettävä on vähentää se syönnin määrä kulutuksensa tasolle ja vähän alle, jos haluaa laihtuakin. Se on sitten uusi pysyvä, ja perustuu ruoka-aikaan tai aikoihin, joissa syödään tietty määrä.
      Lisäksi, asiaa voi helpottaa niin, ettei omaa naposteltavaa himassa.

      Tossa on 1 ja 2, jotka oltava selvät, jonka jälkeen homman pitäisi olla hanskassa. Miksi ei ole aikaisemmin, niin ei ole 1 ja 2 ollut tiedoissa.

    • Anonyymi

      Lehtien lööpit on vuosikymmeniä olleet täynnä menetelmiä, joilla ei laihdu pysyvästi, siksi. Ei ole selvää tietellistä tietoa siitä, miten laihtua ja pysyvästi. kaikenlaisia mielipiteitä esitetään, että revi siitä.
      Lisäksi, on tiedostettava lihavuuden haitat elämässään, ja ymmärrettävä siten, mikä olisi tilanne jos ei olisi lihava.
      Sitten on hoksattava ruokahalun olevan tottumuskysymys, ja kun vähentää märää, tottuu vähempään, eikä ole yhtä vahvoja ja yhtä usien olevia impulsseja syödä.
      Sitten on ylitettävä vielä poikkeukselliset tilanteet, joissa helpiiten ylisyö, ja jos ylisyö, niin omassa ravinnonotossa voi olla himppu löysää sen varalta jo ennakoiden, muuten lihoo vaikka ylisöisi vain kerran viikossa vähän.
      Laihduttamisessa on kyse siitä, että siirtyy syömään vähemmän pysyvästi, kuten ihmiset, jtoka eivät ole lihavia. Siinä ei ole kyse jostain kuurista, joka tulee takaisin korkoineen.
      Eli, sangen paljon pitää tietää ja oivaltaa, ja ei ole kokonaisuudessaan yleistietoa.

    • Anonyymi

      Ota tavaksi terveellinen ravinto ja säännöllinen liikunta, uskon että siitä on apua ylipainoon.

    • Anonyymi

      Siis voinko mä saada saikkua koska oon lihava??? Miksei kukaan oo kertonu!! Riittääkö vaan, että näyttää läskiltä vai pitääkö se jotenkin todistaa? Mutta toisaalta jos laihdutan, niin sillon en kuole… paha, paha…

    • Anonyymi

      Jotkut lihoo jo vauvoina. Michelin vartalotyyppi kerää kiloja. Läski lapsi on usein vielä läskimpi aikuinen.

    • Anonyymi

      Yksi olennainen tekijä siihen miksi suomalaiset ovat ylipainoisia on suomalaisten todella huono ruuanlaittotaito. Terveellisiä ruokia ei osata laittaa ja ollaan niin laiskoja ettei viitsitä opetellakaan niitä laittamaan. Vaikka kovien rasvojen ja liiallisen suolan käytön epäterveellisyys tiedetään, niin silti
      useammassa kuin monessa kodissa käytetään vieläkin ruuan laitossa lähes yksinomaan voita ja kermaa sekä ruoka maustetaan kunnon tujauksella suolaa eikä syödyssä leivässä ole tietoakaan
      kuiduista. Vieläkö kouluruokienkin valmistuksessa ja koulujen kotitaloustunneilla käytetään kovia rasvoja? Ihminen näyttää juuri siltä mitä on suuhunsa tunkenut.

    • Anonyymi

      Vain pienessä osassa kyseessä jokin sairaus, että lihoo.
      Suomessa napostellaan kokoajan. Kaikkea moskaa, irtokarkkeja. Alkoholia.
      Napostelun sijaan: syö mandariini, banaani...muutama taateli.
      Jugurttia on maustamatonta. Pakastemarjoja tai tuoreita päälle. Viikon kun syö näitä, niin sokeririippuvuus häipyy. Makeat suorastaan yököttää. Kaupassa ei enää kiusausta ostaa suklaita. Raakasuklaa ok - sitä kun syö pienen palan niin kiintiö täynnä.
      Tee kunnon kotiruokaa. Syö hitaasti, pureksien. Älä santsaa. Rajoita leivänsyönti pariin palaan tummaa täysjyväleipää. Älä syö klo 20 jälkeen enää. Juo paljon vettä. Älä pidä liian isoja välejä ruokailuissa. Syö monta PIENTÄ ateriaa päivässä(4-5), älä mene nälkäisenä kauppaan. Tee hyötyliikuntaa.
      Tietenkään ei nämä toimi kaikilla. Itsekuriakin oltava.
      Masennus yksi syy miksi lohtusyödään.
      Suomalainenhan masentuu kun joutu1u kesäloman(6vkoa palkallista) takas töihin.
      Mitenkähän Ukrainassa pärjätään ilman sähköjä ja vettä ja koti päreinä? Varmaan lihovat?

    • Anonyymi

      Sepäs siinä onkin, kun nimenomaan ajattelevat pitävänsä itsestään huolta. Täällä on ihan hirvee määrä populaa, jotka ajattelevat syövänsä suositusten mukaan, eli liikaa. "Täytyy syödä hyvin, että jaksaa". Eivät muuten jaksa. Lähdetään juoksulenkille, niin muutaman kilsan kohdalla moni on valmis antamaan periksi. Sitten heille irvaillaan, jotka ovat itse löytäneet sopivan ruokavalion ja tekevät jotain kuntonsa eteen ja voivat tosi hyvin. "Ota lisää, olet niin hoikka." "Alle 90kg mies ei ole mies eikä mikään!"
      Toisin sanoen täällä arvostetaan läskiä.

      • Anonyymi

        Se on sitä pakenemista. Ei haluta myöntää että on läskiä kertynyt ja lisää kertyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on sitä pakenemista. Ei haluta myöntää että on läskiä kertynyt ja lisää kertyy.

        juuri niin. Olen huomannut että näissä ketjuissa suurinta melua pitää ja on muita neuvomassa, ne joilla itsellään on suuriakin paino-ongelmia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        juuri niin. Olen huomannut että näissä ketjuissa suurinta melua pitää ja on muita neuvomassa, ne joilla itsellään on suuriakin paino-ongelmia.

        Sinulla ei ole mitään käsitystä, paljonko itse kukin kirjoittaja painaa, ellei hän sitä itse kerro. Ja painonsa voi myös valehdella, kuten MKH.


    • Anonyymi

      Just sehän se on, siihen kuolee. On vain niin sairas, että lihoo, minkäs teet?

    • Anonyymi

      Kukin huolehtikoot omista asioistaan , koska ei tiedä syitä syvempiä asiaan yksittäisten henkilöiden elämästä

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1641
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1299
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1295
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1287
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1263
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1244
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1220
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1180
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1156
    Aihe