Avioehto kuolemantapauksessa?

Nadja_dollari

Olen lukenut että avioehtosopimus on voimassa vain avioeron yhteydessä suoritettavassa osituksessa, ei kuolemantapauksen yhteydessä.

Kysymykseni on että onko mahdollista kuitenkin tehdä sellainen avioehto joka on selä avioeron että kuoleman tapauksessa voimassa?

26

245

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nolo123

      Muistat väärin. Avioehto on voimassa avioliiton purkautuessa sekä avioeroon että kuolemaan, PAITSI, jos siinä nimenomaisesti on sovittu, että se on voimassa vain ensiksi mainitussa tapauksessa.

    • Nadja_dollari

      Ai näinkö se olikin. Pitää olla tarkkana mitä sopii.

    • Anonyymi

      Siis hetkinen?! Saisko rautalangasta? Jos avioehdossani ei lue erillistä mainintaa kuolemasta, ei avioehto päde kuolemantapauksessa vai????? Meillä nimittäin juuri näin, että ei puhuta kuolemantapauksesta erikseen... T. Eri kuin aloittaja.

      • Anonyymi

        Avioehtosi on voimassa sekä eron että kuolemantapauksessa.


      • Anonyymi

        Kyllä on "hetkisellä" luetun ymmärtämisen kyky heikkoa! Jos on tuota tasoa, niin parempi olla lukematta mitään.


    • Anonyymi

      Anonyymi ei tainnut ihan ymmärtää mitä anonyymi kertoi.

    • Anonyymi

      Entä kun avioliitto päättyy kuolemaan ja on avioehto, pitääkö silloin jokin jakokirja, ositus vai mikä se nyt onkaan tehdä?

      Yhteistä omaisuutta ei ollut kuin asunto jonka leski lunasti itselleen, siitä paperit. Avioehto on maistraatissa, kummallakin oli lähes saman verran omaisuutta, se näkyy perukirjassa. Mitään paperia ei tarvitse tehdä?

      Kun leski kuolee ja jos lesken lapset alkavat jotain vaatimaan silloin vaadimme mekin!

      • Anonyymi

        Itse tekisin jakokirjan. Tarvitsi tai ei. Ei ole sitten kenellekään mitään epäselvää. Pikku homma.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse tekisin jakokirjan. Tarvitsi tai ei. Ei ole sitten kenellekään mitään epäselvää. Pikku homma.

        Voi tehdä myös erottelukirjan. Sen lopputuloksen perusteella sitten jakokirjan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi tehdä myös erottelukirjan. Sen lopputuloksen perusteella sitten jakokirjan.

        Erottelukirja on se jakokirja!


      • Anonyymi

        Mitä jos sitä jakokirjaa ei tee, voiko lesken lapset jotain vaatia, silloinhan voi tehdä vastavaatimuksen eli vastahyökkäyksen!


      • Anonyymi

        Koittakaa nyt käyttää oikeita termejä.

        Se asiakirja, jolla puolisoiden omaisuus erotellaan silloin, kun avio-oikeus on kokonaan poissuljettu, on omaisuuden erottelukirja.

        Jakokirjalla taas jaetaan perintö perillisten (tai testamentinsaajien) kesken sen jälkeen, kun ositus ja/tai erottelu on tehty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koittakaa nyt käyttää oikeita termejä.

        Se asiakirja, jolla puolisoiden omaisuus erotellaan silloin, kun avio-oikeus on kokonaan poissuljettu, on omaisuuden erottelukirja.

        Jakokirjalla taas jaetaan perintö perillisten (tai testamentinsaajien) kesken sen jälkeen, kun ositus ja/tai erottelu on tehty.

        Erottelukirja on myös jakokirja (kuten osituskirjakin). Siinä jaetaan puolisoiden omaisuus heidän keskensä. Kun jaetaan perintöä, kirjan nimi on perinnönjakokirja. Ei "jakokirjaa" ole perinnönjakoon monopolisoitu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Erottelukirja on myös jakokirja (kuten osituskirjakin). Siinä jaetaan puolisoiden omaisuus heidän keskensä. Kun jaetaan perintöä, kirjan nimi on perinnönjakokirja. Ei "jakokirjaa" ole perinnönjakoon monopolisoitu.

        Ei ole.

        Perintökaaressa puhutaan nimenomaam jakokirjasta:

        "Perinnönjaosta on laadittava jakokirja."

        Voihan näistä kaikista käyttää vaikka nimitystä "lappu" tai "paperi", mutta selkeintä on tosiaan käyttää laissa olevia nimityksiä - ainakin asiatekstissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole.

        Perintökaaressa puhutaan nimenomaam jakokirjasta:

        "Perinnönjaosta on laadittava jakokirja."

        Voihan näistä kaikista käyttää vaikka nimitystä "lappu" tai "paperi", mutta selkeintä on tosiaan käyttää laissa olevia nimityksiä - ainakin asiatekstissä.

        Voi hölmöläistä!

        Eihän se, että PK:n mukaan perinnönjaosta on laadittava jakokirja ("perinnönjakokirja" tahi vaikkapa "perinnönjakosopimus" tai "jakopaperi", otsikolla ei ole väliä) merkitse sitä, etteikö muusta jaostakin, kuten osituksesta tahi erottelusta, laadittaisi myös jakokirja. Jakokirjoja ovat yhtäläisesti perittyyn kuin avioliiton purkautumiseen liittyvistä jaoista tehdyt asiakirjat.


      • Anonyymi

        Kysyin verottajalta tarvitseeko perinnönjaosta laatia jakokirja, sanoivat ettei tarvitse. Kenelle se jakokirja oikein laaditaan kun kerran verottaja ei sitä kaipaa?


    • Anonyymi

      Avioehto on voimassa vaikka aviopuoliso on kuollut.
      Sinulla ei ole oikeutta perintöön.
      Asia muuttuu jos on laadittu testamentti.

      • Anonyymi

        Ei kai avioehto siihen vaikuta, onko perintöön oikeutta. Sen vuoksi vain ei saa osituksessa toisen omaisuutta, jos tämä on varakkaampi.


      • Anonyymi

        Avioehto ei todellakaan kumoa perintöoikeutta. Jo perittävällä ei ole rintaperillisiä, puoliso perii hänet.


    • Anonyymi

      Eikö leskellä ole oikeus jäädä asuntoon, siitä ei häädetä mieron tielle, sittenhän Pia Nykäsellä ei pitäisi olla mitään hätää?

      ttps://www.seiska.fi/Uutiset/Matti-Nykanen-jatti-perikunnalleen-ikavan-velkayllatyksen-Pia-leski-Pelkaan-menettavani

      • Anonyymi

        Velkojien oikeus menee lesken asumisoikeuden edelle. Eikös se ollut kerrottu ihan selvästi tuossa Nykäs-uutisessa, että nimenomaan velat olivat ongelma?


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Eikös se mene niin että vainaja velat pitää maksaa. Jos varat ei riitä menee asunto myyntiin, toki leski saa siitä puolet. Jos jää jaettavaa niin se jaetaan lapsille.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eikös se mene niin että vainaja velat pitää maksaa. Jos varat ei riitä menee asunto myyntiin, toki leski saa siitä puolet. Jos jää jaettavaa niin se jaetaan lapsille.

        Ei leski saa mitään puolikasta asunnon myynnin tuomasta rahasummasta, vaan sillä maksetaan ensisijaisesti vainajan velat pois. Tämän jälkeen leski saa puolet hänen ja pesän yhteenlasketusta varallisuudesta, ellei ole avioehtoa.


      • Anonyymi
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Ei leski saa mitään puolikasta asunnon myynnin tuomasta rahasummasta, vaan sillä maksetaan ensisijaisesti vainajan velat pois. Tämän jälkeen leski saa puolet hänen ja pesän yhteenlasketusta varallisuudesta, ellei ole avioehtoa.

        Välittäjä jälleen haparoi ja antaa virheellistä tietoa:

        "Ei leski saa mitään puolikasta asunnon myynnin tuomasta rahasummasta, vaan sillä maksetaan ensisijaisesti vainajan velat pois. "

        Seiska:
        "Matti ja Pia ostivat viisi vuotta sitten yhdessä omakotitalon Joutsenosta. Asunnon kohtalosta on puhuttu perunkirjoituksessa, mutta siitä on ollut hieman erimielisyyksiä."

        Asunto oli siten puoliksi Matin ja Pian omistuksessa. Ei asunnosta (1/1) suinkaan makseta ensisijaisesti vainajan eli Matin velkoja. Vain Matin omistama puolisko (1/2) kauppahinnasta voidaan käyttää Matin velkojen maksamiseen - paitsi jos asunto oli panttina Matin veloista.

        Leski lähtökohtaisesti nimenomaan saa omistusosuuttaan vastaavan osan asunnon myyntihinnasta. Tästä lesken puoliskosta maksetaan lesken asuntolaina, jollei leski pankin kanssa muusta sovi.

        Asia on toisin, jos puolisot olivat vastuussa asuntolainasta yhteisvastuullisesti eli kumpainenkin omasta ja toisen puolesta. Silloinkaan velka ei ole vain vainajan velka, vaan yhteinen velka. Tällöin kauppahinnasta maksetaan molempien velkaa, ei vain vainajan velkaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      112
      1236
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      120
      1111
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1003
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      98
      833
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      308
      792
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      704
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      626
    8. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      609
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      514
    Aihe