Alumiiniveneiden pystysauma

Venemessuja kiertäessä tuli miettineeksi, että miksi monissa alumiiniveneissä on keulassa pystyssä hitsaussauma ja miksi toisissa ei ole. Karkeasti ottaen näyttäisi, että tuota pystysaumaa on lähinnä itäeuroopasta tulleissa veneissä, mutta näyttisi sitä olevan esim Anytecissäkin.

Aluksi ajattelin sauman yhdistyvän halpuuteen, mutta tuo Anytec kumosi teorian. Tosin Anytecissä alumiinin läpi piirtyi rumasti myös runkopalkisto, kuten noissa itäveneissäkin.
Ilmoita


14 Vastausta

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.


Pakkohan siellä on sauma olla, jos ei kylkiä ole yhdestä osasta tehty, mitä ei kyllä ole yhdessäkään veneessä.
0 VASTAUS:
+Lisää kommentti
Villi veikkaus että toi sauma johtuu ihan siitä että laseri, jolla noi alumiinit leikataan on 4m tai 6m pitkä. Pitempiin paloihin tulee jatkos.
Ilmoita
Eihän ne saumat ja runkopalkkien pilkistelyt haittaa mitään muutenkin rumassa alumiiniveneessä.
10 VASTAUSTA:
Minua haittaa, vaikka en tällä hetkellä alumiinivenettä omistakaan. Jos asiat voi tehdä hyvin ja huonosti, valitsen sen tuotteen, jossa asiat on tehty hyvin
Yogamies kirjoitti:
Minua haittaa, vaikka en tällä hetkellä alumiinivenettä omistakaan. Jos asiat voi tehdä hyvin ja huonosti, valitsen sen tuotteen, jossa asiat on tehty hyvin
Ei tuo asia liity mitenkään onko asia tehty hyvin tai huonosti. Kysymys on ennemin minkä kokoista alumiinilevyä on saatavissa järki hintaan veistämön varastolle ja minkä kokoinen on veistämön pokkauskoneen leveys.

Aika yleinen levyn koko on 100x200 cm. Toki sitä saa kohtuu helposti isompanakin esim. vähän yli 300 cm pituisena (taisi olla 320 cm). Jos haluaa 600 cm pituisen levyn, niin se vaatii jo levyn myyjältä ja ostajalta jonkin verran erikoisuuksia. Pienen sarjan myynti ei liene mielekästä, kustannukset karkaa käsiin. Esim. alumiinilevyä paljon käyttävät kuorma-autojen korirakentajat käyttävät max 320 cm levykokoa mm. logistisista syistä. Juuri tilasin laatikon jokonka koko on 560x87x43 mm (alumiinikynsilevystä), ja siihenkin tulee hitsaussauma, kun materiaalin levykoko on 150x320 cm (muistaakseni).

Aika harvassa on myös kanttaus / pokkauskoneet, joilla saa muotoiltua yli 300-400 cm levyisiä levyjä. Kai niitä saa erikoistilauksesta ja tehdään yksittäiskappaleina. Vaikuttaa ihanan halvalta. Kuitenkin levyteollisuudessa alihankintana tekevilläkään ei juuri yli 400 cm särkäyskoneita ole.

https://www.platepower.fi/palvelut/sarmays/

Suurin osa asiakkaista ei kuitekaan ole valmis maksamaan suurempaa myyntihintaa siitä, että yksi hitsasusauma puuttuu. Näin ollen sauma on aina jossain, kun materiaalin eli levyn koko on kuitenkin alle veneen mitta.

Minua ei haittaa lainkaan, että omassa alumiinisessa 11 metrisessä retkiveneessä on hitsaussaumat näkyvillä. Toki kun veneen runko on maalattu tummaksi, niin saumat ei kovin selkesäti näy. Mutta vaikka näkyisivät, ei haittaa.

Seuraavan alumiinisen retkiveneen aion teettää niin, ettei sen veden yläpuolisia osia ja kantta maalata lainkaan. Saa saumat näkyä. Käyttöä varten ne veneet on ja vuosien saatossa niihin tuleeja saa tulla kaikenlaisia jälkiä kovasta käytöstä. Näyttelyesineet on sitten erikseen. Niissä saumat voidaan hioa ja tasoittaa.
Toiminnallisuus kirjoitti:
Ei tuo asia liity mitenkään onko asia tehty hyvin tai huonosti. Kysymys on ennemin minkä kokoista alumiinilevyä on saatavissa järki hintaan veistämön varastolle ja minkä kokoinen on veistämön pokkauskoneen leveys.

Aika yleinen levyn koko on 100x200 cm. Toki sitä saa kohtuu helposti isompanakin esim. vähän yli 300 cm pituisena (taisi olla 320 cm). Jos haluaa 600 cm pituisen levyn, niin se vaatii jo levyn myyjältä ja ostajalta jonkin verran erikoisuuksia. Pienen sarjan myynti ei liene mielekästä, kustannukset karkaa käsiin. Esim. alumiinilevyä paljon käyttävät kuorma-autojen korirakentajat käyttävät max 320 cm levykokoa mm. logistisista syistä. Juuri tilasin laatikon jokonka koko on 560x87x43 mm (alumiinikynsilevystä), ja siihenkin tulee hitsaussauma, kun materiaalin levykoko on 150x320 cm (muistaakseni).

Aika harvassa on myös kanttaus / pokkauskoneet, joilla saa muotoiltua yli 300-400 cm levyisiä levyjä. Kai niitä saa erikoistilauksesta ja tehdään yksittäiskappaleina. Vaikuttaa ihanan halvalta. Kuitenkin levyteollisuudessa alihankintana tekevilläkään ei juuri yli 400 cm särkäyskoneita ole.

https://www.platepower.fi/palvelut/sarmays/

Suurin osa asiakkaista ei kuitekaan ole valmis maksamaan suurempaa myyntihintaa siitä, että yksi hitsasusauma puuttuu. Näin ollen sauma on aina jossain, kun materiaalin eli levyn koko on kuitenkin alle veneen mitta.

Minua ei haittaa lainkaan, että omassa alumiinisessa 11 metrisessä retkiveneessä on hitsaussaumat näkyvillä. Toki kun veneen runko on maalattu tummaksi, niin saumat ei kovin selkesäti näy. Mutta vaikka näkyisivät, ei haittaa.

Seuraavan alumiinisen retkiveneen aion teettää niin, ettei sen veden yläpuolisia osia ja kantta maalata lainkaan. Saa saumat näkyä. Käyttöä varten ne veneet on ja vuosien saatossa niihin tuleeja saa tulla kaikenlaisia jälkiä kovasta käytöstä. Näyttelyesineet on sitten erikseen. Niissä saumat voidaan hioa ja tasoittaa.
"560x87x43 mm "

Kosrjataan, mitta on sentteinä.
Toiminnallisuus kirjoitti:
Ei tuo asia liity mitenkään onko asia tehty hyvin tai huonosti. Kysymys on ennemin minkä kokoista alumiinilevyä on saatavissa järki hintaan veistämön varastolle ja minkä kokoinen on veistämön pokkauskoneen leveys.

Aika yleinen levyn koko on 100x200 cm. Toki sitä saa kohtuu helposti isompanakin esim. vähän yli 300 cm pituisena (taisi olla 320 cm). Jos haluaa 600 cm pituisen levyn, niin se vaatii jo levyn myyjältä ja ostajalta jonkin verran erikoisuuksia. Pienen sarjan myynti ei liene mielekästä, kustannukset karkaa käsiin. Esim. alumiinilevyä paljon käyttävät kuorma-autojen korirakentajat käyttävät max 320 cm levykokoa mm. logistisista syistä. Juuri tilasin laatikon jokonka koko on 560x87x43 mm (alumiinikynsilevystä), ja siihenkin tulee hitsaussauma, kun materiaalin levykoko on 150x320 cm (muistaakseni).

Aika harvassa on myös kanttaus / pokkauskoneet, joilla saa muotoiltua yli 300-400 cm levyisiä levyjä. Kai niitä saa erikoistilauksesta ja tehdään yksittäiskappaleina. Vaikuttaa ihanan halvalta. Kuitenkin levyteollisuudessa alihankintana tekevilläkään ei juuri yli 400 cm särkäyskoneita ole.

https://www.platepower.fi/palvelut/sarmays/

Suurin osa asiakkaista ei kuitekaan ole valmis maksamaan suurempaa myyntihintaa siitä, että yksi hitsasusauma puuttuu. Näin ollen sauma on aina jossain, kun materiaalin eli levyn koko on kuitenkin alle veneen mitta.

Minua ei haittaa lainkaan, että omassa alumiinisessa 11 metrisessä retkiveneessä on hitsaussaumat näkyvillä. Toki kun veneen runko on maalattu tummaksi, niin saumat ei kovin selkesäti näy. Mutta vaikka näkyisivät, ei haittaa.

Seuraavan alumiinisen retkiveneen aion teettää niin, ettei sen veden yläpuolisia osia ja kantta maalata lainkaan. Saa saumat näkyä. Käyttöä varten ne veneet on ja vuosien saatossa niihin tuleeja saa tulla kaikenlaisia jälkiä kovasta käytöstä. Näyttelyesineet on sitten erikseen. Niissä saumat voidaan hioa ja tasoittaa.
Kiitos vastauksesta.

Tässä asiassa olet kuitenkin mielestäni väärässä "Suurin osa asiakkaista ei kuitekaan ole valmis maksamaan suurempaa myyntihintaa siitä, että yksi hitsasusauma puuttuu. "

No suomen yleisimmin myydyissä alumiiniveneissä, kuten Buster, Silver. Cross, Faster, Husky tuota saumaa ei ole.
Toiminnallisuus kirjoitti:
"560x87x43 mm "

Kosrjataan, mitta on sentteinä.
alumiinilevyjä saa pituudeltaan missä mitassa tahansa kun ne leikataan kelalta, en tiedä maksimi leveyttä,,,, 2.5m leveitä ainakin saa
ainaskii kirjoitti:
alumiinilevyjä saa pituudeltaan missä mitassa tahansa kun ne leikataan kelalta, en tiedä maksimi leveyttä,,,, 2.5m leveitä ainakin saa
Toki saa kun lyö rahaa tiskiin riittävästi. Mutta vaatii myyjältä ja ostajalta sekä logistiikalta enemmän ja veneen ostaja joutuu raottamaan kukaroaan paljon paljon enemmän. Kuluja tuskin saadaan myyntihintaan ja sitten se täydellinen tuote myydään tappiolla.
Yogamies kirjoitti:
Kiitos vastauksesta.

Tässä asiassa olet kuitenkin mielestäni väärässä "Suurin osa asiakkaista ei kuitekaan ole valmis maksamaan suurempaa myyntihintaa siitä, että yksi hitsasusauma puuttuu. "

No suomen yleisimmin myydyissä alumiiniveneissä, kuten Buster, Silver. Cross, Faster, Husky tuota saumaa ei ole.
Mitähän saumaa nyt mahdat tarkoittaa? Kaikissa edellä mainitsemissasi ja lisäksi muissakin on joku sauma keulassa, millä kylkilevyt on toisiinsa hitsattu. Joissakin taitaa olla jopa kaksi, keulassa on erillinen pala, johon kyljet on liitetty. Joissakin sauma on peitetty sen päälle hitsatulla listalla. https://cross.boats/sites/default/files/inline-images/Cross_62BR_Göteborg båtmässa.jpg
https://static1.squarespace.com/static/57035c3e2b8ddeaf55856766/583c0a814402431df93348b4/583c0b052994ca4dbb0530bc/1547191183920/Buster_Phantom_mediapicture_3.jpg?format=750w
vielä linkki ekaan kuvaan. :
https://cross.boats/sites/default/files/inline-images/Cross_62BR_Göteborg båtmässa.jpg
Minulla poistettiin postaus, jossa linkki, mutta laita hakuun vaikka Anytec 750 ja katso kuvia. Keulasta katsoen n. 1/4 kohdalla on pystysauma
+Lisää kommentti
Onko muuten niin, ettei kuvia saa linkittää keskusteluihin? Viesti, johon olin linkittänyt kuvat oli poistettu.
0 VASTAUS:
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Alumiiniveneiden pystysauma

Venemessuja kiertäessä tuli miettineeksi, että miksi monissa alumiiniveneissä on keulassa pystyssä hitsaussauma ja miksi toisissa ei ole. Karkeasti ottaen näyttäisi, että tuota pystysaumaa on lähinnä itäeuroopasta tulleissa veneissä, mutta näyttisi sitä olevan esim Anytecissäkin.

Aluksi ajattelin sauman yhdistyvän halpuuteen, mutta tuo Anytec kumosi teorian. Tosin Anytecissä alumiinin läpi piirtyi rumasti myös runkopalkisto, kuten noissa itäveneissäkin.

5000 merkkiä jäljellä

Rekisteröidy, jos haluat käyttää nimimerkkiä.

Peruuta