Me seisomme aina pallon korkeimmalla kohdalla ja maan sekä merien pinnat kaartuvat tietenkin meistä alaspäin.
Hyvin se näkyy alkaen videon kohdasta 6.57 joten nyt turhat puheet Maan litteydestä voidaan heittää unhon yöhön kuten runoilijat sanovat.
Nyt se on varmistunut; Maa on pallo!
20
<50
Vastaukset
- hähähähähähähäääää
Katos pirhanaa. Linkki unohtui:
https://www.youtube.com/watch?v=tn_GUNW8lNA - Lättäpää
"Me seisomme aina pallon korkeimmalla kohdalla ja maan sekä merien pinnat kaartuvat tietenkin meistä alaspäin."
Eli jos minä seison maan korkeimmalla kohdalla niin australiassa asuva kaverini on ylösalaisin? Mutta jos minä menen käymään siellä niin se kääntyy oikein päin ja suomi kääntyy ylösalaisin? TIputteko te täältä suomesta avaruuteen jos minä menen käymään australiassa? En oikein osaa hahmottaa maata pallologiikan mukaisena pallona.- Niihniiiih
Sen kyllä huomaa, ettet oikein hahmota asioita.
Hahmotusongelmasi lähtökohta tuntuisi olevan virhellinen tarkastelupiste.
Jos ajatellaan avaruutta, niin eihän siellä ole mitään absoluuttista suuntaa ylös tai alas, vaan kaikki riippuu siitä mikä on vertailukohta.
Maapallon tapauksessa vertailukohta on yleensä maapallon keskipiste, jolloin alas on kohti sitä ja ylös siitä poispäin. Tällöin me olemme täällä ihan yhtä oikein päin kuin he siellä Austraaliassakin, kun siellä tarkastelu tehdään heistä keskustaa kohti.
En ole varma oliko viimeinen kappaleesi tosissaan kysytty vai vitsailitko, mutta ei kai se vaikuta painovoimaan mitenkään mihin sinä matkustat. Ihan samalla tavalla se vaikuttaa eri puolilla maapallloa, tarkastelupisteestä kohti keskipistettä.
- lkgfjklklhjhjhjhj
Tuo video paljasti että maan kaarevuus näkyy jo pienilläkin matkoilla.
- Katolinen
kirkkokin myönsi jo muutama vuosi sitten, että maa saattaa sittenkin olla pallon muotoinen eikä reunalta tipahda alas.
Katolinen kirkko on jo viimeistään 800-luvulta jkr alkaen julistanut, että maa on pallo, hyvä mies, ja pulinat pois.
Ptolemaioksen maailmankuva oli virallinen kanta. Maa on pallo.
Se vain, että maa ei olekaan liikkumaton kaikkeuden keskus, oli karvaampi kalkki niellä.
Galilein kanssa käyty kärhämä koski ainoastaan tätä kohtaa, kun Gallilei esitti, että maa ei ole aurnkokunnan keskus, vaan aurinko.
Vastaan kirkko ei ole aktiivisesti väittänyt eikä pyristellyt enää 1820-luvun jälkeen, mutta ei ole myöskään ottanut askeltakaan maan tunnustamiseksi aurinkoa kiertäväksi planeetaksi, ennenkuin 31.10.1992 Paavi rehabilitoi Galileo Galilein, myönsi hänen olleen oikeassa ja pyysi vieläpä anteeksi. Ja kaiken kukkuraksi paavi ilmoitti, että "tällaista erehdystä ei tule enää koskaan tapahtumaan".
Hieno homma, Johannes Paavali II.
Videon ideana on todistella, että kuu on litteä.
Selittämättä jää, miten litteä pyöreä kuu voi näkyä samanaikaisesti ympyräpyöreänä täysikuuna eri puolilla maailmaa ihan samanaikaiseti. Sekä korkealla ollessaan että taivaanarannassa.
Selittämättä jää, miksi kuun reuna-alueilla kraaterit näkyvät soikena mutta keskialueella ne ovat pyöreitä.
Selittämättä jää, miten kuu vaipuu horisontin taakse saman kokoisena kuin se oli taivaan laellakin, eikä hiljalleen näkymättömiin huvenneena "katoa perspektiivin katoamispisteeseen" kymmenkunta astetta horisontin yläpuolella, kuten lättäviisaus opettaa..
Mitä kaarevuuden havaitsemiseen tulee, pitäisi jo sitkeimmänkin litteän maan Don Quijoten hiljalleen ymmärtää, että valokuvista ja videoilta on turha etsiä "todisteita" puoleen tai toiseen, koska kuva on aina optiikan läpi valoa taittamalla aikaansaatu eikä se toista suoria viivoja oikein millään muulla kuin ihmissilmän polttovälillä 50-52 mm, ja silloinkin vain noin 60 asteen näkökartion sisällä. Ja sillä polttovälillä ei voi kuvata niin laajaa kulmaa kuin tarvittaisiin maanpinnan tai merenpinaan kaarevuuden tallentamiseksi.- Littari
Videon alussa myös aurinko pieneni horisontissa ja katosi perspektiivin katoamispisteeseen. Ei laskenut maan alle joten tämäkin video todistaa litteästä maasta.
- palloviski
Eihän sitä aurinkoa edes näkynyt siinä videon alussa, vaan sen hohde pilviverhon takaa.
Littari kirjoitti:
Videon alussa myös aurinko pieneni horisontissa ja katosi perspektiivin katoamispisteeseen. Ei laskenut maan alle joten tämäkin video todistaa litteästä maasta.
Hommaa Littari itelles tyttöystävä ja menkää rannalle katselemaan auringonlaskua niin ei tarvitse arvailla videoilta miten aurinko laskee. Kun kohdalle osuu, niin laskevaa täysikuutakin voitte tarkkailla ja keskustella molempia kiinnostavista asioista, sekä sen ohella tietenkin myös kuusta.
Taas sitten littarille tyypillinen vastaus. Ei kommenttia kuun näkymisestä pyöreän, ei kommenttia kraaterien soikiomuodosta kuun reunoilla, eikä kommenttia kuun laskemisesta täysikokoisena horisontin taakse.
- Katsoopas hän tuon videon kohtaan 7:49 - 8:05 ja vastaapas hän minulle, onko kuu siinä jo mitenkä lähellä sitä perspektiivin katoamispistettä, kun on jo puoliksi horisontin takana?
Että mitenkä se tämä katoamispisteasia on, hrat Lättäpää ja hähähähähääää?- hähähähähähähäähäää
En minä aloituksessani mitään Kuusta puhunut vaan että videon tuossa kohdassa jo pienellä matkalla voidaan todeta Maapallon pyöreys.
hähähähähähähäähäää kirjoitti:
En minä aloituksessani mitään Kuusta puhunut vaan että videon tuossa kohdassa jo pienellä matkalla voidaan todeta Maapallon pyöreys.
Et puhunut niin. Ja että näkyy kaarevuutta joka todistaisi pallomaan, oli oma ivallinen tulkintasi. Minä en siinä videossa nähnyt mitään kohtaa, joka todistaisi maan muodosta mitään suuntaan tai toiseen.
Mutta kun sinä nostit tämän lättärituotantoa olevan videon pöydälle, niin voidaan kaikki lähteä siitä, että tämä ei ole nasan video, vaan litteänmaan todistusaineistoksi täysin kelpaava.
Niin että olepa hyvä ja ota nyt kantaa suoraan selvään kysymykseeni.
Kuu on siinä niin alhaalla, että se osittan peittyy metsänrajan taakse. Sen täytyy siis litteän maan opetuksen mukaan olla jo hyvin lähellä katoamistaan näkyvistä perspektiivin pienentävän vaikutuksen vuoksi. Muutaman minuutin kuluttua sen pitäisi olla kadonnut katoamispisteen taakse.
Kunika näin suurena taivaanrannassa näkyvä kuu selitetään litteän maan mallin mukaan?
- hähähähähähähäähäää
En ole koskaan luvannut yhdellekään naiselleni Kuuta taivaalta.....
- et.oo.koskaan
Näin mielessäni muinaisen maitomainoksen tuota lukiessani.
No sehän selittääkin. Kiitos. Täysin linjassa muiden aitojen lättäriselitysten kanssa.
Ei vastaa, kun kysytään.
Ei kysy, kun vastataan.
Vastaa vaikka ei kysytä.
Kysyy, kun ei vastata.
Ja vastarannalla huutaa toinen samanlainen.
- Bertolt Brecht- hähähähähäähähähähä
Yks hullu kysyy enempi kuin yhdeksän viisasta jaksaa vastata:
https://fi.wikiquote.org/wiki/Suomalaisia_sananlaskuja - stigmund.phreud
hähähähähäähähähähä kirjoitti:
Yks hullu kysyy enempi kuin yhdeksän viisasta jaksaa vastata:
https://fi.wikiquote.org/wiki/Suomalaisia_sananlaskujaKerros Hähä vielä ihan omin sanoin mikset ole kiinnostunut matkustamaan kauaksi Etelään.
Johtuuko se siitä että koet matkan jotenkin maailmankatsomuksellesi uhkaavana?
- hähähähhähähähäähhää
Sihanoukville ja Thiruvananthapuram ovat eteläisimmät paikat missä olen ollut.
Olivathan ne hieman erilaisia paikkoja mutta en tuntenut siellä maailmankatsomustani erityisen uhatuksi.
Aurinko paistoi oikein mukavasti. - Pallo.huijaus
Miten vesi pysyy pallon muotoisena? Minä vaan kysyn, vesi on aina vaakatasossa, kokeilkaa jos ette usko.
- jätän.tän.tähän
https://peda.net/p/ari.hakola/Biologia_maantieto_5_6/kuvitus/kuvamappi/biogeo/biologia/kuvituskuvat/valo_ja_vesi/vesipisara
Kerro toki lisää vaakatasoisesta vedestä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi433484Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!4202834Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan222771Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!821837- 871477
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541360- 881107
SEO!! Pyhäsalmi
Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs721093- 861000
Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.31890