Kielistä Suomessa

Rationaalisuutta

Suomen kielitilannteen vaihtelevuus tulisi jo n'kyä åpolitiikassa.
Enemmistökieli suomen status nousee sen täkeämmäksi mitä enemmmän Suomessa puhutaan vieraita kieliä. Se on kommunikatiokieli eri kotikieltä puhuvien kesken-ei sinänsä uutta.
Suomi on myös EUn virallinen kieli. Enemmistökielenä se myös tulee säilyttämään asemansa myös tulevauudessa.
Etuina on myös sen eksaktius-se on yksi syys että koulukselliset PISA-arvot ovat suomenkielisellä puolella, ruotsinkielinen opetus vertautuu muuhun Skandinaviaan (ja selittää myös Viron menestystä).
Vähenevä kieiivähemmistö ruotsi Suomessa voi menettää syntyperäisiä kielenpuhujiaan nopeasti kun globalsiaatio ottaa vallan. Sitä tarvitsevat ainoastaan Skandinaviaan suuntautuneet. EUn myötä esim. Ruotsi on menettänyt mallimaa-statuksensa.
Suomi ei ole kaksikielinen maa vaan maa jossa on kaksi virallista kieltä-kasikielisyys koskettaa vain pientä osaa populaatiosta-suurin osa ruotsikielistä ovat vain suomenkielentaitoisia, ei kaksikielisiä.
Viron- ja vemäjänkielen asema alkaa vertautua ruotsikielisiin siinä mielessä että on perusteltua kysyä miksi ruotsinkielellä olisi enää virallinen status.
Monikielisessä Suomessa enemmistökieli suomen asema vain korostuu, kuten demokratiassa on enemmistövaltana tapana.
Siinä mielessä skandinaavinen malli vahvasta enemmistökielstä ja kielivähemmistöjen osittaisesta suvaistsemisesta tulee Suomessakin normitilanne.

7

85

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kalifattiin

      Islam määrä kielen Suomeen!

      • arabia_kieleksi

        Ennusteiden mukaan Ruotsissa olisi jo kolmannes väestöstä muslimeja 20 vuoden päästä.

        Eli kenties pakkoruotsi katoaa nopeammin Ruotsistakin kuin Suomesta!?


      • MuslimiVenäjä
        arabia_kieleksi kirjoitti:

        Ennusteiden mukaan Ruotsissa olisi jo kolmannes väestöstä muslimeja 20 vuoden päästä.

        Eli kenties pakkoruotsi katoaa nopeammin Ruotsistakin kuin Suomesta!?

        Venäjällä on jo nyt Euroopan suurin muslimivähemmistö. Ja nousevat ennen pitkää enemmistöksi, kun slaavikristityt dokaavat itsensä hengiltä...


      • MuslimiRuotsi
        MuslimiVenäjä kirjoitti:

        Venäjällä on jo nyt Euroopan suurin muslimivähemmistö. Ja nousevat ennen pitkää enemmistöksi, kun slaavikristityt dokaavat itsensä hengiltä...

        Ruotsinkielinen tai muuten vaan oudosti ruotsinmielinen eli suomalaivastainen ryssä-vihaaja tuli taas levittämään sanomaansa...

        Muuten. Venäjä ei koskaan salli maansa mamuttamista pilalle, kuten Ruotsi ja sen alusmaa Suomi sallii!


      • MuslimiVenäjä
        MuslimiRuotsi kirjoitti:

        Ruotsinkielinen tai muuten vaan oudosti ruotsinmielinen eli suomalaivastainen ryssä-vihaaja tuli taas levittämään sanomaansa...

        Muuten. Venäjä ei koskaan salli maansa mamuttamista pilalle, kuten Ruotsi ja sen alusmaa Suomi sallii!

        Hei suomalaisvastainen russoeliitin kätyri. Mitähän ryssävihaa siimä on jos kerron FAKTAA Venäjän suuresta muslimivähemmistöstä, joka sikiää nopeammin kuin itsensä hengiltä dokaava slaaviväestö.

        En ole rasisti vaan realisti.


    • Kieliaktiivi

      Niinpä. Pakkoruotsittaja-poliitikot pitävät Ruotsia kaikessa mallimaanaan, MUTTA on yksi poikkeus eli kielipolitiikka? Vaikka juuri se on hyvällä mallilla Ruotsissa!

      Kyllä suomalaiset ovat ansainneet ihan samanlaisen kielivapauden kuin kaikki naapurikansammekin omaavat.

      Ja tiedoksi: Suomi ei ole virallisestikaan kaksikielinen, koska meillä ei ole virallisia kieliä. Kuitenkin ruotsin kieltä kohdellaan kuin se olis toinen virallinen kieli ja toinen pääkieli suomen rinnalla???

    • Meitä suomenkielisiä velvoitetaan opettelemaan ruotsia monenmoisin perustein. Yksi niistä argumenteista on se, että ruotsi tarjoaisi kielenä "sillan" toisten meille suomenkielisille vieraitten kielten opiskelemiseen ja sen johdosta muitten kielten oppiminen ruotsin lisäksi helpottuisi. Tuo perustelu kyllä koskettaa germaanisia kieliä ja miksipä ei myös slaavilaisia kieliä ja myös romaanisia kieliä. Ne kaikki kuitenkin juontuvat alun alkaen latinasta kuten myös rutosi ja siitä syystä olisikin perusteltavissa myös se näkemys, jonka mukaan nimen omaan latinan osaaminen avaisi sillan toisten indoeurooppalaisten kielten opiskeluun. Ja kyllähän meillä Suomessakin aikaisemmin latina kuului opiskelijoitten vakio-oppiaineisiin. Sitten toisaalta latinasta sen paremmin kuin ruotsistakaan ei ole apua esim. japanin ja kiinan (mandariinikiinan ja kantoninkiinan) opiskelussa. Eteläisessä Aasiassa puolestaan sanskriittti saattaisi olla hyvä tausta-apu monien kielten kohdalla.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      63
      1782
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1344
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      128
      1277
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1064
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      917
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      339
      849
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      734
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      674
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      653
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      65
      625
    Aihe