Vaikea hengittää

Mikäihmevaivaa

Hei! En tiedä luokitellaanko tämä hengenahdistukseksi, mutta nyt pari päivää oon kärsinyt ”hengitysvaikeuksista”, tai siis en tavallaan saa vedettyä henkeä ”loppuun asti”, että se hengitys jää vajaaksi ellen oikeen yrittämällä yritä loppuun asti vetää, tosi hankala selittää.. täten rintaa alkaa painaa, sydän alkaa lyömään lujempaa, eikä pysty oikeen keskittyä muuhun kun siihen hengittelyyn.. mulla on suht iso kynnys ottaa lääkäriin yhteyttä, mutta nyt en tiiä pitäskö. Mistä ihmeestä erottaa onko tää vaan mielen tepposia vai tosi kyseessä, on niin ikävää käyttää lääkärien resursseja jos oon vaan vainoharhanen .. mulla on tässä just töistä vapaata, ja oon vaan levännyt kotona. Tässä tekemättä mitään sitä rupeaa kyllä mielikuvituskin laukkaamaan. On vaan niin ikävä olotila ollut 24/7 pari päivää, eikä mihinkään voi keskittyä.
Mulla ei ole ennestään mt diagnooseja/lääkitystä

5

955

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaikkapakysta

      Kunhan nyt lueskelet tätä terveyspalstaa, niin pian sinulla on 10 muutakin vaivaa.

    • Saisipahenkeä

      Eipä mulla muuta vaivaa ole kuin tämä. Ei oo vieläkään mennyt ohi.

    • relaxbuddy

      Se johtuu nimenomaan ahdistuksesta, henkisestä rasitustilasta tms. Henki kulkee, mutta ei saa hengitettyä "ympäri" ja kroppaan/yleiseen fiilikseen jää sellainen kireä/ahdistava/puristava/raskas/jne olo.

      Silloin kun ko. tunne yllättää, niin kokeile tätä. Vedä keuhkoihin ilmaa loppuun asti ja sitten puhalla paineella jännittettyjen huulten läpi, niin että vain vähän tulee ilmaa. Toista sitä muutamia kertoja. Jossain vaiheessa, kun vedät keuhkot täyteen ilmaa, pitäisi sen tunteen laueta ja tulla se "helpotus".

      Toinen keino on rentoutus. Mene makuulle ja rentouta jokainen lihas, vaikka olis kuinka ahdas olo ja tekis mieli pompata ylös läähättämään. Sitten aloitat hengittämällä rauhallisesti syvään, kunnes tulee kevyt stoppi. Eli älä kisko kovalla lihasvoimalla ilmaa, vaan rauhallisesti ja rennosti. Jokaisen sisäänhengityksen jälkeen pidä 2-3 sekunnin tauko ja sitten anna ilman tulla omalla painollaan ulos. Kun hengität rennosti, huomaat, että se alkaa palleasta ja siirtyy rintalihaksiin. Tämä toimii myös hyperventilaatiossa. Kun olosi rentoutuu, hengityksestä tulee taas keskushermoston ohjaamana automaatio.

      Syy moniin ikäviin tuntemuksiin ja olon pahenemiseen on väärä hengitystapa ja ylihengittäminen. Kun ahdistaa, niin yläkroppa ja pallea on hieman, tai enemmänkin, jännityksessä. Silloin saatat hengittää rintalihaksillasi ja hengitys on pinnallista ja normaalia nopeampaa. Silloin tuuletusta ei tapahdu keuhkojen alaosassa ja se häiritsee veren kaasujenvaihtoa ja se taas aiheuttaa oireita... huimaus, näköhäiriöt, lihasnykäykset, vihlasut, säryt, puutumiset, nipistely, sirinät, särinät, suhinat, salamat, epätodellinen olo, aivosumu, päänsärky, rytmihäiriöt yms. Tämä taas saattaa laukaista paniikkihäiriökohtauksen, koska silloin saattaa luulla, että sydämessä, aivoissa, keuhkoissa tms. on vikaa. Ja mitä tiheempää ja pinnallisempaa hengitys on, sitä huonommaksi olo menee. Jos tästä muodostuu kierre, se saattaa johtaa jatkuvaan ahdistustilaan ja myös masennukseen. Se taas saattaa johtaa pelkoihin, staattisuuteen, ei uskalla lähteä ulos, välttelee julkisia paikkoja jne. Sitten olo vain huononee, kun yleiskunto laskee, lihot, verenpaine nousee. Tästä syntyy kierre, josta on hankala päästä pois. Ja nämä olot ei välttämättä ole aina rajuluontoisia, vaan myös lieviä ja kaikkea siltä väliltä. Vähitellen niihin "tottuu" ja sitten luovutat ja tyydyt kohtaloosi. Väärään hengitystekniikkaan kuuluu myös suun kautta hengittäminen. Se kuivattaa ylähengitysteitä ja aiheuttaa tulehduksia, yskää, kuorsaamista, uniapneaa yms.

      Huomaamaton ylihengittäminen on siitä petollinen, koska et ymmärrä ylihengittäväsi ja siten kohdistat huonoa oloa/oireita johonkin toisaalle, tai on fiilis, ettet ymmärrä mikä on vikana, tulee epätietoinen olo, joka ahdistaa ja masentaa. Pienikin ylihengittäminen riittää aiheuttamaan oireita ja se voi jäädä päälle ja kärsit oireista jopa viikkoja, kuukausia tai vuosia. Normaalisti ihminen hengittää n. 13-16 krt/minuutissa. Ylihengittäminen voi olla vaikka 18-25 krt/min.

      Esim. itse hengitän tällä hetkellä n. 7-9 krt/min. ja hengittämistä ei edes huomaa, koska se on automaattista, koska on rauhallinen olo. Heti kun jokin asia alkaa vaivaamaan, huomaan itsessäni, kuinka pallea ja rinta alkaa jännittymään ja hengitys tulemaan raskaammaksi ja pinnallisemmaksi. Jos en tätä tiedostaisi, niin siitä seuraisi taas ties kuinka pitkä ahdistuskierre.

      Pointti on, että sun pitää tunnistaa nämä asiat itsessäsi, jotta voit alkaa työstämään niitä pois. Ja vaikka et tunnistaisikaan, niin ala silti tekemään hengitysharjoituksia ja rentoutusta pari kolme kertaa viikossa. Älä suunnittele sitä liikaa ja tee siitä kaavamaista tai pakonomaista, vaan tee sitä satunnaisesti, kun sille tulee tilaisuus tai tarve. Vähitellen huomaat, kuinka olo paranee, eikä tule niin usein raskasta ja ahdistavaa oloa kaikkine kummallisine oireineen ja jos tulee, niin tiedät, mistä ne johtuu ja tiedät miten saat ne pois. Se on hallintaa, eikä epätietoisuuden tms. hallittavana olemista.

      Tiedän, että nämä toimii, koska olen itse kokenut ahdistus ja masennushelvetin, jossa yhtenä suurimmista syistä oli huomaamaton ylihengittäminen ja väärä hengitystekniikka.

    • kokemusta

      Mahtaako ap työskennellä sisäilmasairaassa ympäristössä? Mahdollisesti vielä kodinkin ilmasto on koneellisen ilmastoinnin seurauksena huonossa hapessa. Tuttua nuo kuvaamaasi oireet minullekin. Huonosta sisäilmasta sairastuneet oireilee juuri hengityksessä. Nuo erilaiset hengitys konstit helpottavat oloa mutta. eivät auta muuten kuin hetkeksi.Minulle auttaa keuhkoputkia avaava suihke, olo on ihmeen kevyt ja huimaus ja tykyttely ym. oireet katoaa useiksi päiviksi jopa viikoiksi kun sitä ottaa. Pidä ikkunaa auki että saat happea.

    • Artsi8976

      Hyviä mielipiteitä. Ahdistukselta tuo vaikuttaa. Vauvat hengittää pallealla. Se tulisi meidän muidenkin opetella. Hengitys menee liian pinnalliseksi kiireessä ja stressissä. Sit ahdistaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6283
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4016
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      263
      2436
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1960
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1423
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1316
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1087
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1060
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1006
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      981
    Aihe