Heip,
Semmoista asiaa kysyisin kun olen vielä niin puusilmä näissä akvaario jutuissa, että kun mulla on tuommoinen magi-380 sisäsuodatin 70 litraisessa akvaariossa ja suodattimessa on siis aktiivihiili ja se "normaali suodatin materiaali", niin miten pitkään tuota aktiivihiiltä voi pitää ennekuin pitää vaihtaa. Ja pitääkö se olla siis aina, vai voiko laittaa vain silloin tällöin ja käyttää muulloin sitä tavallista suodatin-juttua? ja mitä hyötyä tuosta aktiivihiilestä on akvaariolle?
Kiitos jos joku tietävämpi vaivautuu vastaamaan:)
aktiivihiilisuodatin
10
3977
Vastaukset
- jamppu76
mä olen käyttänyt aktiivihiiltä sen jalkeen kun olen lääkinnyt kaloja. olen poistanut hiilen kanssa jonkin verran lääkeaineita ja sitten laittanut tavallista suodatin vanua. mulle on kerrottu että kiili rupeaa päästämään takaisin niitä joita se on suodattanut. elikä olen käyttänyt hiiltä eheimin 2028 vuorokauden verran ja ottanut sitten poijes ja sen jälkeen jossain vaiheesasa teen veten vaihdon en käytä muutoin hiiltä
- kysyn
kiitos tiedosta! :)
- harakka
Aktiivihiili poistaa lääkeaineita ja kemikaaleja vedestä.
Vaikutusaika tai tehoaika on n pari viikkoa. Sen jälkeen se on pelkkä "superlonilevy". Pesu ei muuta asiaa miksikään. Ts sitä aktiivihiili-ominaisuutta ei saa takaisin vaikka kuinka pesisi.
Tuskin se haitaksikaan on jos se tyyny on siellä suodattimessa, keräähän sekin roskia.
Itselläni akva-pakettiin kuului sisäsuodatin, jossa oli mukana tuo aktiivihiililevy. Annoin sen olla ja itseasiassa se on vieläkin suodattimessa. Jos poistan sen, niin tilalle jää tyhjä kohta... lehdenkappaleita se ainakin kerää tehokkaasti.
Hiljattain ostin ulkosuodattimen lisäksi akvaariooni ja mukana tuli myös tuo aktiivihiili. Sitä en edes laittanut käyttöön, vaan säästän sen pahanpäivän varalle.
Eli käyttöön tulee vasta siinä vaiheessa jos joudun lääkitsemään akvaariota tai vesilaitokselta tulee joku "päästö" veteen. Vaihtaa sitä ei tosiaankaan tarvitse.
Omassa sisäsuodattimessa on 6 superlonia. Päälimmäisenä valkoinen ohut, sitten tuo aktiivihiili, sitten 2 sinistä isoreikäinen, sitten 1 sininen pienireikäinen ja pohjalla vielä joku jota en edes muista... Valkoisen päälimmäisen putsaan/vaihdan viikottain, aktiivihiilen ja toisen isoreikäisistä sinisistä pesen n 2-4 viikon välein, toisen isoreikäisen muutama viikko tästä ja alimmat joskus, tosi harvoin.
Saitkohan nyt mitään tolkkua tästä mun sepustuksesta :)- Nimetön..
http://www.akvaariopalsta.net/keskustelu/arkisto19.php?sid=aa5376cc89c1b3f689bd31989fd1b580#3
Aktiivihiili
Aktiivihiili on kertakäyttöistä, EIKÄ SOVELLU PYSYVÄÄN KÄYTTÖÖN. Aktiivihiiltä voi käyttää lääkekuurien jälkeen mahdollisten lääkejäämien ja muiden kemikaalien poistamiseen akvaariovedestä. Lääkekuurin aikana sitä ei saa käyttää tai se heikentää lääkkeen tehoa.
Sopii käydä lukemassa... - Nimetön..
Nimetön.. kirjoitti:
http://www.akvaariopalsta.net/keskustelu/arkisto19.php?sid=aa5376cc89c1b3f689bd31989fd1b580#3
Aktiivihiili
Aktiivihiili on kertakäyttöistä, EIKÄ SOVELLU PYSYVÄÄN KÄYTTÖÖN. Aktiivihiiltä voi käyttää lääkekuurien jälkeen mahdollisten lääkejäämien ja muiden kemikaalien poistamiseen akvaariovedestä. Lääkekuurin aikana sitä ei saa käyttää tai se heikentää lääkkeen tehoa.
Sopii käydä lukemassa...Terve akvaario ei tarvitse aktiivihiilisuodatusta.
Kemiallisen suodatuksen (lähinnä aktiivihiili) tarpeesta ollaan eri mieltä. Siitä on hyötyä poistettaessa jokin lääkeaine vedestä. Tosin osittaisella vedenvaihdolla saadaan sama tulos. Sillä voidaan myös poistaa akvaariosta hivenaineita, joita kasvit tarvitsevat kasvuunsa. Ilman todella hyvää syytä on paras olla käyttämättä kemiallista suodatusta.
Nämäkin tiedot löytyy netistä...Ja ainakin meille aktiivihiilen myyjä akvaarioliikkeessä sanoi että anna olla 24 tuntia ja sitten pois. Aktiivihiili kuulemma ensin suodattaa "paskat" pois ja sitten alkaa tuuppaamaan niitä takaisin, joten silloin siitä ei ole mitään hyötyä..
Mut jos jollakin on parempaa tietoa niin kommentoida saa.. - harakka
Nimetön.. kirjoitti:
Aktiivihiili
Sopii käydä lukemassa...Järjen käyttö näissä asioissa on sallittua.
Jos siinä superlonilevyssä on ensin joku aktiivihiiliominaisuus mikä kuluu pois, niin mitä jää jäljelle.... pelkkä superlonilevy! Parempi roskan kerääjä sekin on kuin ei mitään! Miten se muka mitään luovuttaisi takaisinpäin? Ole hyvä ja perustele väittämäsi ilman mitään linkityksiä ja lainattua tekstiä. - Nimetön..
harakka kirjoitti:
Järjen käyttö näissä asioissa on sallittua.
Jos siinä superlonilevyssä on ensin joku aktiivihiiliominaisuus mikä kuluu pois, niin mitä jää jäljelle.... pelkkä superlonilevy! Parempi roskan kerääjä sekin on kuin ei mitään! Miten se muka mitään luovuttaisi takaisinpäin? Ole hyvä ja perustele väittämäsi ilman mitään linkityksiä ja lainattua tekstiä.Millä ihmeellä mä sitä voisin perustella ilman linkkejä tai lainattua tekstiä kun en ole mikään tutkija, ja tuskin sinäkään!!! Se ominaisuus ei "kulu" pois.. Miksi olet sen aktiivihiilen alunperin sinne laittanut? Siitä ei nimittäin ollut mitään hyötyä.. Vaikka kuinka pesisit sitä kuinka paljon ne "paskat" (lääkkeet, metallit) ei lähde sieltä mihinkään!! Ja kun vesi on riittävän monta kertaa läpi mennyt niin sillä hiilellä ei ole enää mitään virkaa.. Etkö voi ostaa sen hiilen tilalle ihan tavallista suodatinmateriaalia? Jos hiili on siellä lääkityksen aikana niin lääke jää heti kaikki hiileen ja lääkkeestä ei näin ole mitään apua!
- Vaari-o
Nimetön.. kirjoitti:
Millä ihmeellä mä sitä voisin perustella ilman linkkejä tai lainattua tekstiä kun en ole mikään tutkija, ja tuskin sinäkään!!! Se ominaisuus ei "kulu" pois.. Miksi olet sen aktiivihiilen alunperin sinne laittanut? Siitä ei nimittäin ollut mitään hyötyä.. Vaikka kuinka pesisit sitä kuinka paljon ne "paskat" (lääkkeet, metallit) ei lähde sieltä mihinkään!! Ja kun vesi on riittävän monta kertaa läpi mennyt niin sillä hiilellä ei ole enää mitään virkaa.. Etkö voi ostaa sen hiilen tilalle ihan tavallista suodatinmateriaalia? Jos hiili on siellä lääkityksen aikana niin lääke jää heti kaikki hiileen ja lääkkeestä ei näin ole mitään apua!
Ootte molemmat tavallaan oikeassa mutta puutumpa tähänkin sen verran että, aktiivihiilestä ei tosiaankaan ole mitään hyötyä "terveessä" akvassa.
Ja sitten kun tulee kalat kipeeks niin joudut tosiaan ottamaan sen aktiivihiilen sieltä suodattimesta pois ennen lääkitsemistä.
Taikka sekin on ihan turhaa koska sen puhdistava ominaisuus on mennyt ajat sitten kankkulan kaivoon ja joudut hankkimaan uuden hiilen lääkityksen loputtua jos aiot tällä keinolla puhdistaa lääkeen jämät suodattimesta ja vedestä.
Kyllä ne sieltä runsaalla veden vaidollakin häviää ajan kanssa.
Hanki harakka joku toinen suodatin lätty siihen ajamaan samaa roskan keruu asiaa kuin aktiivi hiili lätty nyt tekee, on varmasti parempi vaihtoehtokin pidemmän päälle. Kestää kauemmin tätä puhdistus ominaisuutta!
Sitten tosta sadattelusta; on ihan vitun idioottimaista vedättää tohon sävyyn perusteluja ja vielä "nimettömänä", tuli mieleen tyypillinen asiaton AW perustelu joita sieltä voi lukee likipitäen jokaisen aiheen jossakin kohdassa.
Ja yks nimeltä mainitsematon henkilökin osu kohdalle, jolle annettiin tallua persiille just asiattomien palautteidensa yms. takia...
Jos et muuta sanottavaa keksinyt keskellä yötä niin olisit jatkanut niitä unias.
Harakkakin aikuisena "henkilönä", olisit antanut ton kakaran meltota ihan omassa yksinäisyydessään.
Kyllä tää taas tästä lähtee meneen eteenpäin, ja maailma pelastuu. - Nimetön.. Edelleen..
Vaari-o kirjoitti:
Ootte molemmat tavallaan oikeassa mutta puutumpa tähänkin sen verran että, aktiivihiilestä ei tosiaankaan ole mitään hyötyä "terveessä" akvassa.
Ja sitten kun tulee kalat kipeeks niin joudut tosiaan ottamaan sen aktiivihiilen sieltä suodattimesta pois ennen lääkitsemistä.
Taikka sekin on ihan turhaa koska sen puhdistava ominaisuus on mennyt ajat sitten kankkulan kaivoon ja joudut hankkimaan uuden hiilen lääkityksen loputtua jos aiot tällä keinolla puhdistaa lääkeen jämät suodattimesta ja vedestä.
Kyllä ne sieltä runsaalla veden vaidollakin häviää ajan kanssa.
Hanki harakka joku toinen suodatin lätty siihen ajamaan samaa roskan keruu asiaa kuin aktiivi hiili lätty nyt tekee, on varmasti parempi vaihtoehtokin pidemmän päälle. Kestää kauemmin tätä puhdistus ominaisuutta!
Sitten tosta sadattelusta; on ihan vitun idioottimaista vedättää tohon sävyyn perusteluja ja vielä "nimettömänä", tuli mieleen tyypillinen asiaton AW perustelu joita sieltä voi lukee likipitäen jokaisen aiheen jossakin kohdassa.
Ja yks nimeltä mainitsematon henkilökin osu kohdalle, jolle annettiin tallua persiille just asiattomien palautteidensa yms. takia...
Jos et muuta sanottavaa keksinyt keskellä yötä niin olisit jatkanut niitä unias.
Harakkakin aikuisena "henkilönä", olisit antanut ton kakaran meltota ihan omassa yksinäisyydessään.
Kyllä tää taas tästä lähtee meneen eteenpäin, ja maailma pelastuu.Pyydän anteeksi Harakalta että pahviksi haukuin.. Ja luulen että toi asia taisi tulla jo selväksi eli aktiivihiiltä ei kannata terveeseen akvaan laittaa, mut sullahan se on siellä lähinnä roskankerääjänä niin tuskin siitä mitään haittaa on. Ja kuten vaarikin sanoi niin suosittelisin kans vaihtamaan sen sellaseen "tavalliseen"..
Eli pointtini oli just sama kun vaari sullakin, mut ehkä sä osasit sen yksinkertaisemmin ilmasta.. Ja olen kyllä ton kakaraiän jo ohittanut.. Enkä ole pahemmin tänne muualle kirjoitellut, joten älä kaada kaikkea mun niskaan.. Pitänee keksiä joku hyvä nimimerkki, kun sekin näyttää olevan ongelma.. Myönnän kyllä sen etten tässä aktiivihiili-asiassa ole todellakaan mikään asiantuntija, mutta kun asiasta olen kuullut ja lukenut niin tulipa siitä sitten kirjoitettua. - kysyn
Nimetön.. Edelleen.. kirjoitti:
Pyydän anteeksi Harakalta että pahviksi haukuin.. Ja luulen että toi asia taisi tulla jo selväksi eli aktiivihiiltä ei kannata terveeseen akvaan laittaa, mut sullahan se on siellä lähinnä roskankerääjänä niin tuskin siitä mitään haittaa on. Ja kuten vaarikin sanoi niin suosittelisin kans vaihtamaan sen sellaseen "tavalliseen"..
Eli pointtini oli just sama kun vaari sullakin, mut ehkä sä osasit sen yksinkertaisemmin ilmasta.. Ja olen kyllä ton kakaraiän jo ohittanut.. Enkä ole pahemmin tänne muualle kirjoitellut, joten älä kaada kaikkea mun niskaan.. Pitänee keksiä joku hyvä nimimerkki, kun sekin näyttää olevan ongelma.. Myönnän kyllä sen etten tässä aktiivihiili-asiassa ole todellakaan mikään asiantuntija, mutta kun asiasta olen kuullut ja lukenut niin tulipa siitä sitten kirjoitettua.No monien mutkien kautta asia siis tuli selväksi. Kiitos jokaiselle kommentoijalle:)
Itse tein nyt niin, että äsken akvaariota siivotessa otin sen aktiivihiilen pois suodattimesta ja jätin siihen vain sen tavallisen suodatin jutskan. Mulla on varalla vielä toinen aktiivihiiili, eli käytän sen sitten joskus jos jostain syystä tarvitsee lääkitä kaloja. (siis lääkinnän jälkeen). Kiitti kaikille! :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joensuun kaupunki levittelee tonttitietoja Keskisuomalaiselle
Sähköposteja ja tonttitietoja levitellään mm. Pasi Koivumaalle222908Tiesitkö tätä ex-miehistä? Noriko Salo jysäytti yllätyspaljastuksen
Noriko Salo ja ex-F1 kuski Mika Salo olivat naimisissa v. 1999-2022. Kirsi Salon ex-mies puolestaan on muusikko Sammy A102022Kuka? Riehui valtuuston kokouksessa tänään ?
Onko puolangan puolesta porukkaa. Vaikuttaa siltä. Sairasta.571879Oletko nainen alkanut kammoamaan minua
Sinua ei näy eikä kuulu, ja ilmeisesti kiertelet tilanteita. Oletko huomannut, että olet vieläkin ajatuksissani luvattom681802Huh, huh! Sofia Belorf ei ole itse pessyt hiuksiaan kolmeen vuoteen
Sofia Belorf elää ökyelämää Dubaissa. Sofian arjessa kulta, raha ja luksus ovat vahvasti läsnä. Luksuselämään tottuneell981758Saako 60 v vielä töitä? Arto Nyberg puhuu suoraan elämästä ilman töitä
Arto Nyberg täyttää tänään 60 v. Onnea! Nyberg totuttiin näkemään suoran haastatteluohjelman kapteenina vuodesta toise1211694Toivoisitko Rakas vielä?
Haluaisitko vielä? Uskoisin osaavani näyttää sinulle, kuinka ainutlaatuinen nainen olet.761523Keskustelua kasteesta
You tubessa kaksi pappia keskustelivat kasteesta ja kritisoivat raamatullista uskovien kastetta. Toinen heistä yritti4001255Sointu Borg tilittää - Ei suostu enää tähän työhön: "Katastrofi"
Sointu Borg on mediapersoona, joka löi itsensä läpi Diili-realityssä. Borg on monipuolinen tekijä: mediapersoona, juonta141252Ihan pieni näkeminen vaan
👋 ja minä olisin valmis jo vaikka mihin sun kanssa. Nämä on näitä.. 🤫🫣😘💥311208