Mitä mieltä olette tästä...?

Thiru

Mitäs mieltä olette tälläisestä hevosten ruokinnasta...

Aamulla:
Heinää n. 2-3kg

Illalla:
Heinää n. 2-3kg
Leipää

Hevonen pienikokoinen suomenhevonen (ruuna 13 v.), jota liikutetaan pari kertaa kuukaudessa. Saa kai joka toinen päivä nykyään myös vähän jotain vitamiinilitkua... Haluaisin kuulla muidenkin mielipiteitä, mutta minusta tätä hevosta on laiminlyöty sekä ruokinnalla, että luukinnalla. Päivällä kyseinen eläin ei saa ruokaa ja seisoo päivät tarhassa aamusta iltaan... Olisi kiva, jos vastailisitte... :]

//Thiru

11

1088

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Cha'nda

      periaatteessa pienikokoiselle hevoselle n.5kg heinää päivässä on minimi, että kai tuolla hengissä selviää... Onko hevonen laiha? Monestihan tuollaisia pullapolleja ruokintaan liikaa eikä liian vähän, suokitkin yleensä lihoo jo pelkästä ruuan näkemisestä...;) Mutta onhan se huonoo että ruokintojen väli on suuri ja hevosella ei ole tekemistä. Itse antaisin tuohon vielä yhdet 2 kg heinää päivällä ja lisäks havuja, olkea tms pureskeltavaksi.

      • Thiru

        Joo, hevonen on lihava kuin mikä! Mut hain täs takaa just, et sitä ei liikuteta, se ei myöskään saa mitään ravinteita (kivennäistä, kalkkia ym...) Mutta muuten olen sun kanssas samaa mieltä. :]


      • Cha'nda
        Thiru kirjoitti:

        Joo, hevonen on lihava kuin mikä! Mut hain täs takaa just, et sitä ei liikuteta, se ei myöskään saa mitään ravinteita (kivennäistä, kalkkia ym...) Mutta muuten olen sun kanssas samaa mieltä. :]

        Nii justiin, parashan olisi liikuttaa kunnolla, niin voisi myös syöttää enempi korsirehua... Ja tosiaan kivennäistä&vitamiineja ois hyvä kaikkien heppojen saada.

        Pari kertaa kuussa liikuttaminen on kyllä ihan yhtä tyhjän kanssa!


    • eläinsuojelija

      Heinää kyllä pitäisi antaa myös päivällä. hevosella on pieni vatsalaukku ja se syö siksi usein. Mieluummin hevosta kyllä pitääkin pitääulkona kuin tallissa päivät. Suomenhevonen kun etenkään ei Suomen talvikelejä säiky.

    • Pörri

      Toi on todella kin laimin lyöty se hevonen koska hevonen tarttee paljon enemmän ruokaa ja liikuntaa vaikka onkin 13v!!!!!!!!!!!!

    • Lady66

      Miksi ruunaa ei liikuteta.. Onko mahdollista että on jotenkin sairas tams... Niin ehkä parempi kommentoida.. Tietenkin on hyvä että hevosta liikutetaan päivittäin, mutta on myös paljon hevosia joita ei liikuteta vaan pidetään lemmikkeinä jonkin vaivan vuoksi. Omistajalla voi myös olla ettei ole aikaa liikuttaa..Kyseinen henkilö tuskin on kyseisen hevosen omistaja, joten näkee asiat "aidan takaa", joten . .

      • Thiru

        Kyse ei ole omasta hevosestani. Kyse on hevosesta, jota olen hoitanut viimeiset viisi vuotta. Hevonen on täysin terve ja aivan ihana ratsastaa. Ennen kisattiin suht aktiivisesti, mutta nyt omistajan innostus on lakannut (opiskelemassa), eikä hän anna ratsastaa hevosta, kuin maksusta. Talli sijaitsee severran kaukana, että kukaan muu, kuin minä en käy hevosta ratsastamassa (mutta en saa todellakaan usein rahaa). Silloinkin vielä, kun omistaja oli kotona, omistaja ei vaivautunut tallille, ehkä kuin kerran -kaksi viikossa. Hoidin hevosta melkein koko kesän ilman omistajaa... Silloin sain ratsastaa ilmaiseksi, mutta nyt hevosen kunto on laskenut ja se on tahmea ratsastaa. Ennen pirteä ja todella hyvä ratsastaa (ei pukittele tms) hevonen on muuttunut tahmeaksi ja hieman haluttomaksi. Eli näin... =(


      • dona
        Thiru kirjoitti:

        Kyse ei ole omasta hevosestani. Kyse on hevosesta, jota olen hoitanut viimeiset viisi vuotta. Hevonen on täysin terve ja aivan ihana ratsastaa. Ennen kisattiin suht aktiivisesti, mutta nyt omistajan innostus on lakannut (opiskelemassa), eikä hän anna ratsastaa hevosta, kuin maksusta. Talli sijaitsee severran kaukana, että kukaan muu, kuin minä en käy hevosta ratsastamassa (mutta en saa todellakaan usein rahaa). Silloinkin vielä, kun omistaja oli kotona, omistaja ei vaivautunut tallille, ehkä kuin kerran -kaksi viikossa. Hoidin hevosta melkein koko kesän ilman omistajaa... Silloin sain ratsastaa ilmaiseksi, mutta nyt hevosen kunto on laskenut ja se on tahmea ratsastaa. Ennen pirteä ja todella hyvä ratsastaa (ei pukittele tms) hevonen on muuttunut tahmeaksi ja hieman haluttomaksi. Eli näin... =(

        Siis, ennen sait ratsastaa ilmaiseksi, nyt pitää maksaa, mutta sulle ei makseta? Mä taisin pikkusen jo pudota kärryiltä, mutta jatketaan eteenpäin.

        Sanoit, että kisattu aktiivisesti ja liikutettu jne. Nyt kun hevonen on vähällä liikunnalla, on tahmea ja haluton ratsastaa. No tietenkin on! Ja jos tuolla menolla jatkuu niin tulee olemaan sitä aina. Eli saatko ratsastaa sillä vai et? Jos saat, niin ei muuta kuin pikkuhiljaa aloittelemaan kunnon kohotus. Minä ainakin suosittelisin ihan alkuun piiiiitkiä käyntilenkkejä, ei mitään ravailuja tai varsinkaan laukkoja. Ei semmoista hevosen jalat kestä. Pikkuhiljaa lisätä liikunnan ja tempon määrää. Kyllä sä varmaan tiedät, miten tosta lähtetään liikkeelle?

        Tavallaan ymmärsin kirjoituksestasi myös, että sinulle ei makseta hevosen liikuttamisesta. Miksi pitäisi maksaa? Mä en ole ikinä ymmärtänyt tätä nykyajan hevosten hoitamista. Aina pitäisi saada kaikesta maksu tai palkka. Ratsastus silloin tällöin mielestäni riittää vallan mainiosta jokaiselle hoitajalle, tai ainakin pitäisi riittää. Joten jos saat ratsastaa hevosta, mutta siitä ei makseta sinulle, niin ala hyvä tyttö painua tallille ja hoitamaan sitä. Tuossa ruokinta-asiassa olet ihan oikeassa. Väkirehuahan se ei tarvitse, mutta kivennäis- ja heinälisä olisi paikallaan. Eli niinkuin joku jo sanoikin, myös päiväruokinta pitäisi lisätä.

        Että semmosta..


      • Cha'nda
        dona kirjoitti:

        Siis, ennen sait ratsastaa ilmaiseksi, nyt pitää maksaa, mutta sulle ei makseta? Mä taisin pikkusen jo pudota kärryiltä, mutta jatketaan eteenpäin.

        Sanoit, että kisattu aktiivisesti ja liikutettu jne. Nyt kun hevonen on vähällä liikunnalla, on tahmea ja haluton ratsastaa. No tietenkin on! Ja jos tuolla menolla jatkuu niin tulee olemaan sitä aina. Eli saatko ratsastaa sillä vai et? Jos saat, niin ei muuta kuin pikkuhiljaa aloittelemaan kunnon kohotus. Minä ainakin suosittelisin ihan alkuun piiiiitkiä käyntilenkkejä, ei mitään ravailuja tai varsinkaan laukkoja. Ei semmoista hevosen jalat kestä. Pikkuhiljaa lisätä liikunnan ja tempon määrää. Kyllä sä varmaan tiedät, miten tosta lähtetään liikkeelle?

        Tavallaan ymmärsin kirjoituksestasi myös, että sinulle ei makseta hevosen liikuttamisesta. Miksi pitäisi maksaa? Mä en ole ikinä ymmärtänyt tätä nykyajan hevosten hoitamista. Aina pitäisi saada kaikesta maksu tai palkka. Ratsastus silloin tällöin mielestäni riittää vallan mainiosta jokaiselle hoitajalle, tai ainakin pitäisi riittää. Joten jos saat ratsastaa hevosta, mutta siitä ei makseta sinulle, niin ala hyvä tyttö painua tallille ja hoitamaan sitä. Tuossa ruokinta-asiassa olet ihan oikeassa. Väkirehuahan se ei tarvitse, mutta kivennäis- ja heinälisä olisi paikallaan. Eli niinkuin joku jo sanoikin, myös päiväruokinta pitäisi lisätä.

        Että semmosta..

        Luulen, että alottaja tarkotti sitä, että hänen täytyisi maksaa omistajalle saadakseen ratsastaa.

        Mikä noissa olosuhteissa on mielestäni ihan naurettavaa. Ei paljoo omistajalla järki päätä pakota, jos antaa hevosen seistä koska itseä ei kiinnosta, vaikka liikuttajakin löytyisi... Ihme touhua. Ymmärrän, että jos hoitaja on esim. kokematon, hänen ei anneta ratsastaa, mutta tässä tapauksessa kun on ratsastanut aiemminkin, niin ei varmaan siitä ole kyse.

        Jos taas kyseessä olisi oikeen hyvä ratsastaja, joka mahdollisesti voisi hevosta eteenpäin kouluttaa jne, sais jo melkeen omistaja olla maksaas palkkaa.

        Jos tuo omistaja haluaa rahaa, niin kannattais varmaan etsiä vuokraaja tai antaa hevo vaikka jonnekin muualle vuokralle. Tulis hevonenkin liikutettua.


      • Thiru
        dona kirjoitti:

        Siis, ennen sait ratsastaa ilmaiseksi, nyt pitää maksaa, mutta sulle ei makseta? Mä taisin pikkusen jo pudota kärryiltä, mutta jatketaan eteenpäin.

        Sanoit, että kisattu aktiivisesti ja liikutettu jne. Nyt kun hevonen on vähällä liikunnalla, on tahmea ja haluton ratsastaa. No tietenkin on! Ja jos tuolla menolla jatkuu niin tulee olemaan sitä aina. Eli saatko ratsastaa sillä vai et? Jos saat, niin ei muuta kuin pikkuhiljaa aloittelemaan kunnon kohotus. Minä ainakin suosittelisin ihan alkuun piiiiitkiä käyntilenkkejä, ei mitään ravailuja tai varsinkaan laukkoja. Ei semmoista hevosen jalat kestä. Pikkuhiljaa lisätä liikunnan ja tempon määrää. Kyllä sä varmaan tiedät, miten tosta lähtetään liikkeelle?

        Tavallaan ymmärsin kirjoituksestasi myös, että sinulle ei makseta hevosen liikuttamisesta. Miksi pitäisi maksaa? Mä en ole ikinä ymmärtänyt tätä nykyajan hevosten hoitamista. Aina pitäisi saada kaikesta maksu tai palkka. Ratsastus silloin tällöin mielestäni riittää vallan mainiosta jokaiselle hoitajalle, tai ainakin pitäisi riittää. Joten jos saat ratsastaa hevosta, mutta siitä ei makseta sinulle, niin ala hyvä tyttö painua tallille ja hoitamaan sitä. Tuossa ruokinta-asiassa olet ihan oikeassa. Väkirehuahan se ei tarvitse, mutta kivennäis- ja heinälisä olisi paikallaan. Eli niinkuin joku jo sanoikin, myös päiväruokinta pitäisi lisätä.

        Että semmosta..

        Eli, en tarkoittanut, että minulle täytyisi maksaa ratsastuksesta, hoidosta tai mistään muustakaan. Maksasisn omistajalle muuten siitä, että ratsastaisin, mutta perheeni rahatilanne ei ole hyvä tällä hetkellä, joten ratsastan toisellakin tallilla vain kun olen tehnyt tarpeeksi työtä. Onneksi saan kuitenkin n. kerran viikossa toiselta tallilta ilmaisen tunnin. Laskin tässä eräs päivä, että olen kyseisellä tallilla, jossa tämä laiminlyöty hevonen on, että olen siivonnut karsinat omistajan opiskeluun lähdön jälkeen n. 80 kertaa (tallilla toinenkin hevonen), enkä ole saanut ratsastaa kertaakaan ilmaiseksi kyseisellä hevosella sen jälkeen. Ei siten, että se olisi välttämätöntä, mutta haluaisin auttaa rakasta ystävääni, jotta hän pääsisi joskus liikkumaan. Hevosta vuokrataankin, mutta vuokraajia ei ole sillä seudulla. Joskus harvoin voi pari suht kokematonta tulla ratsastamaan, mutta sekin on sitä, että laukka on ratsastuksessa pääasia. Eli silloinkin hevosta liikutetaan yhtäkkiä hirveän raskaasti ja omistajan mielestä tämä on ok. Omasta mielestäni tämä ei ole hyvä juttu...

        Aloittaja,
        Thiru


      • jaffa
        Thiru kirjoitti:

        Eli, en tarkoittanut, että minulle täytyisi maksaa ratsastuksesta, hoidosta tai mistään muustakaan. Maksasisn omistajalle muuten siitä, että ratsastaisin, mutta perheeni rahatilanne ei ole hyvä tällä hetkellä, joten ratsastan toisellakin tallilla vain kun olen tehnyt tarpeeksi työtä. Onneksi saan kuitenkin n. kerran viikossa toiselta tallilta ilmaisen tunnin. Laskin tässä eräs päivä, että olen kyseisellä tallilla, jossa tämä laiminlyöty hevonen on, että olen siivonnut karsinat omistajan opiskeluun lähdön jälkeen n. 80 kertaa (tallilla toinenkin hevonen), enkä ole saanut ratsastaa kertaakaan ilmaiseksi kyseisellä hevosella sen jälkeen. Ei siten, että se olisi välttämätöntä, mutta haluaisin auttaa rakasta ystävääni, jotta hän pääsisi joskus liikkumaan. Hevosta vuokrataankin, mutta vuokraajia ei ole sillä seudulla. Joskus harvoin voi pari suht kokematonta tulla ratsastamaan, mutta sekin on sitä, että laukka on ratsastuksessa pääasia. Eli silloinkin hevosta liikutetaan yhtäkkiä hirveän raskaasti ja omistajan mielestä tämä on ok. Omasta mielestäni tämä ei ole hyvä juttu...

        Aloittaja,
        Thiru

        Ottaa niin kovasti päähän tuollainen, että pitää pitää omanaan hevonen vaikka aika ja mielenkiinto ei riitä, mutta muut ei siihen melkeinpä saa koskea, vaikka parempi olisi hevoselle että saisi oikeanlaista hoitoa. Eli pitää periaatteessa vaan hevosittomille harrastajille joilla ei mahd. omaan näyttää että mullapa on hevonen...toivottavasti tajusitte mitä tarkoitin.

        Olen muiden kanssa samaa mieltä, hevonen tarvitsisi heinää useammin päivässä pienissä annoksissa hieman enemmän (melkein koko ajan syömistä) vitamiineja sekä rauta ja suola kuureja. Tärkeintä olisi saada kaikki tarvittavat vitamiinit, koska hevonen ei itse niitä juuri saa mistään ja talvella varsinkaan. Vähän ajan myötä vitamiinien ja vääränlaisen ruokinnan alkaa näkyä myös ulospäin hevosesta karvasta, harjasta ja hännästä, kavioista jne. (muuten miten on kengityksen ja muiden yleistarpeiden kanssa ko hepalla?) Kuten jo jnyt hevonen on tahmea ja väsynyt johtunee ko asioista.
        Eli kyllä se vaan on suoranlaista laiminlyömistä.

        Ja jos hevonen pääsee liikkumaan jonkun aloittelevan kanssa "täysiä" niin voihan se kivaa olla hepasta (ja ratsastajasta) päästä vähän irrottelemaan, mutta kipeeksi siitä vain tulee, ellei ole jo nyt.

        Oletko sanonut omistajalle mitään hevosen tarpeista (liikunnasta,ruokinnasta jne)? Jos et niin sano. Jos sanomiset ei rupea auttamaan ja todellakin hevosella on paha olla jonka näkee jo ulospäin kutsu eläinlääkäri tai eläinsuojeluvalvoja tarkastamaan hevonen, heidän sanansa voi auttaa enemmän tilanteessa.

        Tietenkään tämä ei ole pahimmasta päästä, mutta jos ihminen ottaa eläimen vastuulleen siitä pitää myös huolehtia viimeseen asti. Vaikka hevonen ei liikkuisikaan niin kyllä sen muista tarpeista täytyisi pitää huolta, ja jos innokas sekä tuttu liikuttaja hoitaja olisi tarjolla mutta ei kelpaa niin ei voi sanoa kuin että pitää olla itsekeskeinen ihminen! Tässä maailmassa on jo liikaa käsiviä eläimiä (ja ihmisiä) ihmisten itsekeskeisyyde, rahanahneuden, ajattelemattomuuden ja tietämättömyyden takia.

        Tulipas tuota tekstiä, ja tämä on minun mielipide. Tee asialle jotakin, mutta kuitenkin maalais järjellä ajatellen ja itseäsi eniten kuunnellen. Mielipiteitä on yhtä monta kuin on ihmisiäkin, joten parhaiten tiedät sinä kuinka ja mitä teet.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      127
      1704
    2. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      101
      1229
    3. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1078
    4. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1025
    5. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      54
      911
    6. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      843
    7. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      171
      804
    8. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      52
      802
    9. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      50
      793
    10. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      96
      793
    Aihe