Purjevene vs. moottoripursi

Seirens

Veneen vaihto tulee varmaan vuoden tai kahden päästä eteen. Ihan mukavuus ja viihtyvyyssyistä ajatus käy välillä moottoripurressa. Kuitenkin merellä se purjeilla liikkuminen on se tärkein asia. Onko olemassa sellaista moottoripurtta joka purjehtii kuin hyvä purjevene mutta on sisätiloiltaan kuin moottoripursi? Onko Nauticat 32:sta purjehduskokemusta? Onko muita harkinnan arvoisia vastaavia?

28

2269

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pilssirotta

      degerö 32 ?

    • Erkkawee

      Vanhemmista Finnsailor ja Targa 96 ovat hyviä vaihtoehtoja.

      • mukaanlukien

        Targa 96 myös on Groopin piirtämä jolle kryssiminen on ollut veneissä korkealla sijalla.


    • Juho_1

      On kokemusta Nauticat 32:sta. Ihan kohtuullisesti purjehtii. Hyvissä olosuhteissa voi luovia vastatuuleen n. 90° käännöksillä (kun tarkastelee ajettua reittiä jälkikäteen navigointiohjelman kartalta).

      • Juho_1

        Täydennän vielä vähän. Nauticat 32:ssa on pituisekseen todella hyvät ja toimivat sisätilat. Pilothouse on kuiva ja lämmin, ja venettä voi ajaa huonolla säällä sisätiloista (myös purjeilla, vaikka purjeet pitääkin säätää ulkoa). Pilothousessa kippari voi myös ruokailla muiden kanssa ja tarkkailla samalla etumaastoa ruokapöydästä, autopilotin ohjaillessa. Itse asiassa pilothousesta on 360° näkyvyys. Vene on raskas ja vakaa. Parempi kovissa tuulissa kuin aivan heikoissa. Kulkee myös vastatuuleen (Nauticat 33:lla luovitaan harvemmiin, mutta Nauticat 32:lla ei ongelmia). On siis tukeva matkapurjevene, eikä mikään kevyt kilpapurjevene, mutta kulkee hyvin normiveneenä muiden joukossa. Jos kaipaat vakaata ja mukavaa matkapurjevenettä, voin suositella.


    • Bava-Janne

      Nauticatit ja Finnsailorit on todella hitaita verrattuna oikeisiin purjeveneisiin. Tämä on hyvä pitää mielessä, ettei tule pettymyksiä. Juuri kesällä luovittiin Bavaria 36:lla 12 m/s tuulessa ja Finnsailor joku 44 tuli vastaan. Se oli uskomattoman hidas kovassa sivumyötäisessä, vaikka oli aika paljon purjeita. Meillä oli enemmän vauhtia vaikka luovittiin piinaten ahtaalla väylällä. Jos se ei haittaa, niin mikäs siinä.

      • Erilaisia

        Finnsailereita kuten Nauticattejakin on eri tyyppisiä. Hans Groopin piirtämät Finnsailerit on tehty purjehtimaan ja yhdessä niistä on sama runkokin kuin purjeveneessä, ja sitten on moottoripursi-Finnsailerit. Nauticateissä samoin on erikseen moottoripurret ja kansisalonkipurjeveneet.


      • Juho_1

        Nauticatin 32 on ihan eri peli kuin esim. 33. Nauticatin oman terminologian mukaan "pilothouse sailing yacht" vs. "traditional motorsailer".


      • Bava-Janne
        Erilaisia kirjoitti:

        Finnsailereita kuten Nauticattejakin on eri tyyppisiä. Hans Groopin piirtämät Finnsailerit on tehty purjehtimaan ja yhdessä niistä on sama runkokin kuin purjeveneessä, ja sitten on moottoripursi-Finnsailerit. Nauticateissä samoin on erikseen moottoripurret ja kansisalonkipurjeveneet.

        Näköjään Finnsailer 34 on Groopin. Siinä on purjeita 38 neliötä ja massaa 6700 kg. SA/disp on alle 11. Tuntuu todella hitaalta. Groopilla on myös Lohi 34, jossa vastaavasti on 48 neliötä purjeita ja painoa 5500 kg. SA/disp on melkein 16. Se tuntuu paremmalta purjehtimaan, muttei taida olla ohjaushyttiä? Myös Lohi taidetaan laskea moottoripurjehtijaksi.

        https://sailboatdata.com/designer/groop-hans


      • sailerit
        Bava-Janne kirjoitti:

        Näköjään Finnsailer 34 on Groopin. Siinä on purjeita 38 neliötä ja massaa 6700 kg. SA/disp on alle 11. Tuntuu todella hitaalta. Groopilla on myös Lohi 34, jossa vastaavasti on 48 neliötä purjeita ja painoa 5500 kg. SA/disp on melkein 16. Se tuntuu paremmalta purjehtimaan, muttei taida olla ohjaushyttiä? Myös Lohi taidetaan laskea moottoripurjehtijaksi.

        https://sailboatdata.com/designer/groop-hans

        Vanhempi jykevä selvä moottoripursi Finnsailer 35 joka ei ole Groopin käsialaa painoksi ilmoitetaan tuota vähemmän 6350 kg, noissa tiedoissahan voi olla virheitä.


      • 2keulapurjetta
        Bava-Janne kirjoitti:

        Näköjään Finnsailer 34 on Groopin. Siinä on purjeita 38 neliötä ja massaa 6700 kg. SA/disp on alle 11. Tuntuu todella hitaalta. Groopilla on myös Lohi 34, jossa vastaavasti on 48 neliötä purjeita ja painoa 5500 kg. SA/disp on melkein 16. Se tuntuu paremmalta purjehtimaan, muttei taida olla ohjaushyttiä? Myös Lohi taidetaan laskea moottoripurjehtijaksi.

        https://sailboatdata.com/designer/groop-hans

        Olisko tuo 38 neliötä kutteriharukseen kiinnitetyn fokan kanssa. Etuharukseen kiinnitetyn genoan kanssa tulisi 57 neliötä.


      • vieläpä
        2keulapurjetta kirjoitti:

        Olisko tuo 38 neliötä kutteriharukseen kiinnitetyn fokan kanssa. Etuharukseen kiinnitetyn genoan kanssa tulisi 57 neliötä.

        Molemmilla keulapurjeilla yhtaikaa käytettynä mainsail tulisi jo 71 neliötä, mutta harvemmin kait molempia yhtaikaa käytetään.


      • kutteritakila

      • Anonyymi

        Kyllä ne on hitaita kaikki purjeveneet jos haluaa liikkua nopeasti pitää hankkia moottorivene.


    • Seirens

      Semmoinenkin tuli tuossa selatessa vastaan kuin Nordship 35. Lieköhän sitten minkälainen tämä purjehtijana?

    • FuntsinJoskusSamaa

      Onhan moottoripursissa usein mahdollisuus istua sisällä purjehtiessakin, varsinkin jos samalla halsilla avomerellä tulee ajettua pidempään.
      Jollekin pidemmälle reissulle varmaan ihan jees ratkaisu.

      Mutta samahan noihin pätee kuin uiviin autoihin: Eivät oikein hyviä purjeveneitä, mutta eivät oikein moottoriveneitäkään.

      Mutta jos ei ole kiire minnekään.....ja voihan tuolla venyttää veneilykautta vaikka jäiden tuloon saakka.

      Tarvitseeko sitä aina kisaakaan ottaa. Sama kai se on, kulkeeko vene 4 vai 7 solmua, jos ei kisaa.
      Ja jos oikeasti on hätä jonnekin, kahdella V8:lla varustettuja sikareita löytyy niille, jotka eivät kestä puolta tuntia kauempaa kusematta kovalle maalle...

      • Len-Setä

        On sillä nopeudella väliä. Jos on rannikkoretkeilyssä tarkoitus päästä illalla laituriin syömään ja nukkumaan, päivämatkan pituus on mietittävän sen mukaan.


      • TuleeRuumiita
        Len-Setä kirjoitti:

        On sillä nopeudella väliä. Jos on rannikkoretkeilyssä tarkoitus päästä illalla laituriin syömään ja nukkumaan, päivämatkan pituus on mietittävän sen mukaan.

        No, ehkä sen laiturin voi valita vähän lähempää?

        Itse viime kesänä automatkailin Suomesta Ranskan Rivieralle ja takaisin. 1300km päivämatkat olivat perseestä, mutta kun halusin päästä mahdollisimman vähillä hotelliöillä.

        Mutta miksi helvetissä purjehtiessa pitää ehtiä "laituriin yöksi"?
        Kai sitä voi yöpyä vaikka missä saaren suojassa ankkurissa ja mennä aamulla sinne laituriin?

        Ai niin, 80-luvun veneissähän ei ole suihkua, ei kunnollista pentteriä eikä oikein kylmäsäilytystilojakaan. Niissähän kuolee jos ei pääse viimeistään illalla satamaan ja vessaan/syömään....


      • Len-Setä

        Vähänkään kovemmassa tuulessa kokkaaminen, syöminen ja nukkuminen on aika perseestä. Kyllä ne onnistuu ja on niillekin hetkensä, mutta mukavuuspurjehduksella ne ei ole aina se tavoitetila.

        Aika moneen kasaripaattiin on jälkikäteen rakennettu mukavuuslaitteet ja merimies peseytyy meressä.


      • kruusaaja
        TuleeRuumiita kirjoitti:

        No, ehkä sen laiturin voi valita vähän lähempää?

        Itse viime kesänä automatkailin Suomesta Ranskan Rivieralle ja takaisin. 1300km päivämatkat olivat perseestä, mutta kun halusin päästä mahdollisimman vähillä hotelliöillä.

        Mutta miksi helvetissä purjehtiessa pitää ehtiä "laituriin yöksi"?
        Kai sitä voi yöpyä vaikka missä saaren suojassa ankkurissa ja mennä aamulla sinne laituriin?

        Ai niin, 80-luvun veneissähän ei ole suihkua, ei kunnollista pentteriä eikä oikein kylmäsäilytystilojakaan. Niissähän kuolee jos ei pääse viimeistään illalla satamaan ja vessaan/syömään....

        Niin todellakin , eihän niissä ole lämmintä suihkua jossa voi suihkutella 1/2 - 1h ja tuntea itsensä todelliseksi seiloriksi . Joten se laituri on löydyttävä joka illaksi jopa iltapäiväksi , eihän siitä muuten mitään tule.


      • kiireettä
        Len-Setä kirjoitti:

        Vähänkään kovemmassa tuulessa kokkaaminen, syöminen ja nukkuminen on aika perseestä. Kyllä ne onnistuu ja on niillekin hetkensä, mutta mukavuuspurjehduksella ne ei ole aina se tavoitetila.

        Aika moneen kasaripaattiin on jälkikäteen rakennettu mukavuuslaitteet ja merimies peseytyy meressä.

        Aina kiire seuraavaan palvelusatamaan ei ole mistään kotoisin. Etkö muka pysty syömään ankkurissa? Kyllä ankkurissa on hyvä kokata, nukkua ja peseytyä. Kunnon suihkuun tukanpesuineen riittää hyvin 10 litraa vettä ja suihkun voi ottaa sitloodassakin, veden saa kiehautettua liedelläkin jos ei ole suihkua ja boileria sisätiloissa.


    • Erkkawee

      Tuosta Hans Groopista tuli mieleen IS400, joka voisi olla vaihtoehto sulle.

      • IS400

        Groop itse purjehtii sellaisella


    • Nysäköli

      Tavallaan näiden väliin löytyy myös ns. Deck Saloon purjeveneitä. Näissä salongista näkee ikkunoista moottoripursien tapaan. Ohjaus ulkona tai pilotin kaukosäädöllä sisältä. Pistä Googleen deck Saloon sailboats.

      • edellä

        Niistähän tässä puhuttiin, ja moottoripursista


    • Janbene

      Dehler 41 ds ja Jeanneau 40 ds, sekä 43 ds ovat myös mielenkiintoisia veneitä. En tiedä pystyykö noita purjehtimaan kuitenkaan sisältä.

      Satamassa kontakti ympäristöön veneen sisältä parempi perinteiseen purjeveneeseen nähden. Ja kulussa esim perhe voi olla tarvittaessa sisällä, mutta veneestä lienee mahdollisuus nähdä ulos.

    • Ujkndnfn

      Hollannissa harrastetaan paljon pilot house-veneitä. Tässä yksi. Siinä koppi on avoin, tai suljettavissa pressulla, eli siis oikeastaan dog house. Suomessa usein väylät mutkittelee ja täytyy välillä käydä kopista ulkona, joten se on ihan ok kompromissi. On se kyllä kylmempi nollakelissä kuin kunnon ohjaushytti.

      https://www.devalk.nl/en/yachtbrokerage/420077/TRINTELLA-40A.html

    • fasd4

      Mitenkäs katamaraanit sijoittuvat suhteessa moottoripursiin?

      Minulla on käsitys, että täyteen lastattuina (pitkäaikainen asuminen) perhekatamaraanien suorituskyky on sanalla sanottuna vaatimaton. Ne ovat jo valmiiksi painavia, ja kun painoa vielä lisätään, niin suorituskyky romahtaa.

      Silti katamaraanit keräävät suosiota nimenomaan asuttavuutensa vuoksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos yhdistät nimikirjaimet

      Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      107
      6904
    2. Oletko katkera kun

      Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      95
      4431
    3. Mies vinkkinä sulle

      Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      48
      3806
    4. Kyllä se taitaa olla nyt näin

      Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      48
      3502
    5. Paljon niitä puheita

      susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      51
      3498
    6. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

      Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      188
      3445
    7. Odotan että sanot

      Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      24
      2949
    8. Nainen vinkkinä sulle!

      Jos laitat selvän tunnisteen niin kutsun sinut n*ssittavaksi.
      Tunteet
      67
      2654
    9. Vietetään yö yhdessä

      Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      46
      2491
    10. Hei seksikäs

      Upottava katse sinulla ja tiedät sen.
      Ikävä
      13
      1854
    Aihe