Polttomoottoreiden kieltäminen

Tämä aloitus oli tarkoitettu kommentiksi keskusteluun, mikä jostain syystä katosi kommenttia kirjoittaessani. Kommenttini toimii kuitenkin jossain määrin keskustelun avauksenakin.


Polttomoottorien kieltämisellä muutamien vuosien aikataulussa ei yksinkertaisesti ole mitään kosketuskohtaa realismin kanssa.

Toki polttomoottorittomien ajoneuvojen tuotanto voi lisääntyä maailmalla räjähdysmäisesti tulevien kymmenen vuoden aikana, mutta pelkästään Suomessa tapahtunut yllättävä kysynnän tarve saa tuskin tuotantoa kasvamaan monikertaiseksi annetussa aikataulussa.

Ja vaikka tuotanto sen verran lisääntyisi, että kyseisiä kulkuneuvoja riittäisi kappalemäärältään riittävästi, tulisi ongelmaksi niiden hinta. Suomessa tehdään ensirekisteröintejä vuosittain noin 100 000 kpl. Yleensä uuden tilalle annetaan vaihdossa tilalle muutaman vuoden vanha kulkupeli, josta hyvitetään muutamia tuhansia.

Ensirekisteröinneistä noin puolet pitää sisällään pienet, pienehköt ja keskikokoiset autot. Kyseisten autojen hinta lienee keskimäärin 20 000 euron nurkilla. Sähköautojen hinnat ovat 40 000 euron nurkilla. Kun polttomoottorit olisivat tulossa kieltoon, ei polttomoottoriautosta saisi vaihdossa juuri mitään, nehän menisivät pääsääntöisesti romuttamoon taikka sitten laivattaisiin mahdollisimman halvalla kehitysmaihin ja muihin kohteisiin, missä niiden käyttö olisi sallittua maailman tappiin asti ja missä joku vielä maksaisi niistä jotain.

40 000 saattaa olla monille kotitalouksille pieni raha, mutta useimmille se olisi liikaa. Se olisi luultavasti liikaa jopa monille niistä kotitalouksista, jotka ensirekisteröivät 40 000 euron polttomoottoriautoja, koska entisestä ei saisi vaihdossa mitään. Uusia sähköautoja ensirekisteröitäisiin siis vain kenties 20 000- 30 000 vuosittain, jonka jälkeen niitä olisi käytettyinä saatavilla halvemmalla.

Kymmenessä vuodessa saataisiin tällä tavalla kenties 300 000 sähköautoa markkinoille, mutta niiden hinnat olisivat silti suhteellisesti kalliimpia kuin sen ikäiset polttomoottoriautot ovat tällä hetkellä.

Sähköautoissa on myös ongelmana latauksen pieni "kantama". Tuhannen kilometrin matkaa varten pitää akut ladata useita kertoja, kun puolestaan polttomoottoriautoille riittää yleensä yksi tankkaus. Latauspisteet ovat myös jokseenkin harvassa, joten sähköauto sopii pienellä alueella liikkumiseen, kuten sopii polkupyöräkin.

Polttomoottoreiden kieltäminen tänäpäivänä olisi verrattavissa tilanteeseen, että Suomen itsenäistymisen aikoihin olisivat puolueet vakavissaan pohtineet hevosvetoisten ajoneuvojen kieltämistä polttomoottorillisten ajoneuvojen kysynnän kasvattamiseksi ja yhteiskunnan kehittämiseksi.

Koko autokannan modernisoiminen Suomessa ja länsimaissa aiheuttaa ylipäätään sen, että vanhoja polttomoottoriautoja tulee olemaan maailmanlaajuisesti saatavilla todella suuria määriä. Tämä tarkoittaa, että nykyisin länsimaissa käytössä olevat autot tulevat suuressa määrin löytämään tiensä köyhempiin maihin, missä niitä tullaan käyttämään vuosikymmeniä.

Sähköautot eivät länsimaissakaan liiku taikasauvan heilautuksella, joten energiantuotantoa on lisättävä jollain tavalla. Siis joko hiilidioksia vapauttavilla tavoilla, taikka lisäämällä ydinvoimaa.

Mikäli ydinvoimaa ei lisätä, lisätään vain hiilidioksidia, koska energian tuotantoon tarvitaan maakaasua taikka hiiltä. Polttomoottoreiden tarvitsemaa öljyä riittää vielä moniksi vuosikymmeniksi, jolloin halvalla saadut autot ovat kehitysmaiden käytössä ja polttoaineteollisuus toimii sen jälkeen niillä markkinoilla. Yllättäen niissä voidaan verotuksen vuoksi myydä polttoainetta halvemmalla kuin täällä, joten polttomoottoriauto on erittäin kannattava hankinta kehitysmaassa tämän uudistuksen jälkeen.

Öljyongelma ei siis poistu mihinkään ennenkuin sen määrä on vähentynyt asteelle, jolloin sen pumppaaminen maaperästä ei enää kannata. Muihin energialähteisiin verrattuna öljy on kuitenkin halpaa, joten se tullaan käyttämään viimeistä tippaa myöten.

Voimme omilla ratkaisuillamme vaikuttaa siihen, että kuka sen öljyn käyttää hallitusti loppuun.

0

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

        Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
        Maailman menoa
        198
        4666
      2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

        On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
        Maailman menoa
        274
        2750
      3. 134
        1707
      4. Luovutetaanko nainen?

        En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
        Ikävä
        67
        1401
      5. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

        Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
        Sinkut
        203
        1357
      6. J-miehelle toivon

        Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
        Ikävä
        84
        1156
      7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

        Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
        Ikävä
        64
        1124
      8. By the way, olet

        mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
        Ikävä
        74
        1077
      9. Haluatko S

        vielä yrittää?
        Ikävä
        59
        1057
      10. Onko kaivattunne suosittu?

        Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
        Ikävä
        76
        1051
      Aihe