Tämä aloitus oli tarkoitettu kommentiksi keskusteluun, mikä jostain syystä katosi kommenttia kirjoittaessani. Kommenttini toimii kuitenkin jossain määrin keskustelun avauksenakin.
Polttomoottorien kieltämisellä muutamien vuosien aikataulussa ei yksinkertaisesti ole mitään kosketuskohtaa realismin kanssa.
Toki polttomoottorittomien ajoneuvojen tuotanto voi lisääntyä maailmalla räjähdysmäisesti tulevien kymmenen vuoden aikana, mutta pelkästään Suomessa tapahtunut yllättävä kysynnän tarve saa tuskin tuotantoa kasvamaan monikertaiseksi annetussa aikataulussa.
Ja vaikka tuotanto sen verran lisääntyisi, että kyseisiä kulkuneuvoja riittäisi kappalemäärältään riittävästi, tulisi ongelmaksi niiden hinta. Suomessa tehdään ensirekisteröintejä vuosittain noin 100 000 kpl. Yleensä uuden tilalle annetaan vaihdossa tilalle muutaman vuoden vanha kulkupeli, josta hyvitetään muutamia tuhansia.
Ensirekisteröinneistä noin puolet pitää sisällään pienet, pienehköt ja keskikokoiset autot. Kyseisten autojen hinta lienee keskimäärin 20 000 euron nurkilla. Sähköautojen hinnat ovat 40 000 euron nurkilla. Kun polttomoottorit olisivat tulossa kieltoon, ei polttomoottoriautosta saisi vaihdossa juuri mitään, nehän menisivät pääsääntöisesti romuttamoon taikka sitten laivattaisiin mahdollisimman halvalla kehitysmaihin ja muihin kohteisiin, missä niiden käyttö olisi sallittua maailman tappiin asti ja missä joku vielä maksaisi niistä jotain.
40 000 saattaa olla monille kotitalouksille pieni raha, mutta useimmille se olisi liikaa. Se olisi luultavasti liikaa jopa monille niistä kotitalouksista, jotka ensirekisteröivät 40 000 euron polttomoottoriautoja, koska entisestä ei saisi vaihdossa mitään. Uusia sähköautoja ensirekisteröitäisiin siis vain kenties 20 000- 30 000 vuosittain, jonka jälkeen niitä olisi käytettyinä saatavilla halvemmalla.
Kymmenessä vuodessa saataisiin tällä tavalla kenties 300 000 sähköautoa markkinoille, mutta niiden hinnat olisivat silti suhteellisesti kalliimpia kuin sen ikäiset polttomoottoriautot ovat tällä hetkellä.
Sähköautoissa on myös ongelmana latauksen pieni "kantama". Tuhannen kilometrin matkaa varten pitää akut ladata useita kertoja, kun puolestaan polttomoottoriautoille riittää yleensä yksi tankkaus. Latauspisteet ovat myös jokseenkin harvassa, joten sähköauto sopii pienellä alueella liikkumiseen, kuten sopii polkupyöräkin.
Polttomoottoreiden kieltäminen tänäpäivänä olisi verrattavissa tilanteeseen, että Suomen itsenäistymisen aikoihin olisivat puolueet vakavissaan pohtineet hevosvetoisten ajoneuvojen kieltämistä polttomoottorillisten ajoneuvojen kysynnän kasvattamiseksi ja yhteiskunnan kehittämiseksi.
Koko autokannan modernisoiminen Suomessa ja länsimaissa aiheuttaa ylipäätään sen, että vanhoja polttomoottoriautoja tulee olemaan maailmanlaajuisesti saatavilla todella suuria määriä. Tämä tarkoittaa, että nykyisin länsimaissa käytössä olevat autot tulevat suuressa määrin löytämään tiensä köyhempiin maihin, missä niitä tullaan käyttämään vuosikymmeniä.
Sähköautot eivät länsimaissakaan liiku taikasauvan heilautuksella, joten energiantuotantoa on lisättävä jollain tavalla. Siis joko hiilidioksia vapauttavilla tavoilla, taikka lisäämällä ydinvoimaa.
Mikäli ydinvoimaa ei lisätä, lisätään vain hiilidioksidia, koska energian tuotantoon tarvitaan maakaasua taikka hiiltä. Polttomoottoreiden tarvitsemaa öljyä riittää vielä moniksi vuosikymmeniksi, jolloin halvalla saadut autot ovat kehitysmaiden käytössä ja polttoaineteollisuus toimii sen jälkeen niillä markkinoilla. Yllättäen niissä voidaan verotuksen vuoksi myydä polttoainetta halvemmalla kuin täällä, joten polttomoottoriauto on erittäin kannattava hankinta kehitysmaassa tämän uudistuksen jälkeen.
Öljyongelma ei siis poistu mihinkään ennenkuin sen määrä on vähentynyt asteelle, jolloin sen pumppaaminen maaperästä ei enää kannata. Muihin energialähteisiin verrattuna öljy on kuitenkin halpaa, joten se tullaan käyttämään viimeistä tippaa myöten.
Voimme omilla ratkaisuillamme vaikuttaa siihen, että kuka sen öljyn käyttää hallitusti loppuun.
Polttomoottoreiden kieltäminen
0
<50
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http2334159Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1122624Miten löydän sinut
Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit382355Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla
Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?811426Vaikea tilanne
Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te1151406- 481169
- 781087
- 59953
- 45936
Emme koskaan keskustelleet kasvotusten syistä välirikollemme
Enkä voisi kertoa perimmäistä rehellistä syytä. Kerroin sinulle pintapuolisen ”paketin” ja otin tavallaan omalle vastuu58921