Palstan kirjoitukset

Löydöntehnyt

Tämän palstan kautta vuosia sitten opin tuntemaan narsismia ja
ja narsistin tekoja. Suurin osa kirjoittajista lienee uhreja.
Vaikka monet kertoivat omasta kärsimyksestään he
pystyivät analysoimaan narsismia ja sen aiheuttamia
tilanteita.
Monet lainasivat tutkijoiden tuloksia ja levittivät siten
tietellistäkin sanomaa.
Tämän kaiken koin erittäin tärkeäksi löydöksi omaan
tilanteeseen.
Täällä on ollut hyviä kirjoittajia, vaikka he ovat peilanneet
vain omia kokemuksiaan.
Viime aikoina tämä palsta on täyttynyt joidenkin
yksityisestä terapiasta ja purkauksista.
-Toki täällä saa olla sitäkin.
Toivoisi kuitenkin useampia kirjoittajia, jotka
valottaisivat narsismia laajemmalta.

132

151

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • poiuytrdfgh

Täältä on moderointi poistanut asiatietolinkit ja suuren osan asiatietoa ja jättänyt näkyviin vain kummalliset hyökkäykset ja osan niihin vastauksista, sekä hölökirjoitusta. Fiksumpaa ei ole sallitttu.

• poiuytrdfgh

Vähän vaikea kirjoittaa asia-aiheista, kun sitä mukaa kuin sitä laitat sitä poistetaan. Mulla meni sitten loppuenergia siihen kun koitan tuoda esiin tämän mustamaalauksen.- Terapiaksi tästä ei ole, Vaan ongelma on siinä jos joku uskoo tuon mustamaalauksen kepulikonstein tehdyn. Kun pelkkää mustamaalausta ja muuhun liittyvät viestit suureksi osin poistuu.

• poiuytrdfgh

Siiorryn 100% maailmaan jossa intellektuelli keskustelu on sallittua ja enemmänkin epäasiallinen kiellettyä eikä toisinpäin

• poiuytrdfgh

Mun täytyy vielä sanoa, että olen ollut edelleen naiivi.
        En olisi osannut kuvitella, että tämä mitä täällä palstalla on ollut, olisi mahdollista julkisesti.

• poiuytrdfgh

mut joo...tiedän nyt pysyä poissa kaikista keskusteluista, joihin mitenkään liittyy mielenterveys. Keskustelut ovat niin hulluja.

• poiuytrdfgh

Herran tähden kun kerrot jolleen "avuliaalle" miten sua on manipuloitu, alkavat manipuloida "ohjeen" mukaan, kun kerrot miten uudelleentraumatisoidut, tekevät sitä ja jos kerrot miten saat kauhukohtauksen, sitten tekevet sitä.
        Hyvä Luoja mitä touhua.

• poiuytrdfgh

Siis en luota.

Ilmankos aina niin kehuivat minua kuinka hyvä juttu ja hyvä ominaisuus kun olen niin avoin ja luottavainen.

• poiuytrdfgh

Yhtä huijausta koko 8 vuotta.
        Nyt pitäis koittaa tehdä suunnan muutos. Ja ainakin käännös yks kaks kolme täältä pois.

• poiuytrdfgh

Löysin entistäkin parempia tohtorin puhumia videoita aiheesta, että ovat varmasti asiatietoa, jota ei voi verratakaan tämän palstan tietämyksiin. Minun mielestäni on viisainta opiskella suoraan noista videoista joiden tohtori puhuu todella asiallisesti. niin että kuulijakin pääsee asialliseen moodiin.

• poiuytrdfgh

Kertoo mm. siitä kuinka yksi heiveröinen psykopaatti voi saada satoja tai tuhansia itseään huomattavasti fyysisesti vahvempia ihmisiä toimimaan haluamallaan tavalla. Että siinä maailman realiteettia.

• poiuytrdfgh

Lisään vielä olennaisimman tieteellinen asiatiedon:

Mitä enemmän ihminen nauttii jonkun toisen nöyryyttämisestä, sitä enemmän hänellä on kliinisen psykopaatin ominaisuuksia

• poiuytrdfgh
        poiuytrdfgh kirjoitti:

Kertoo mm. siitä kuinka yksi heiveröinen psykopaatti voi saada satoja tai tuhansia itseään huomattavasti fyysisesti vahvempia ihmisiä toimimaan haluamallaan tavalla. Että siinä maailman realiteettia.

Niin kyllä nyt vaikka 1-50 henkilöä joku psykopaatti voi hyvinkin pystyä manipuloimaan ilman että heillä olis mitään erityistä läheisriippuvuutta, infantiilisuutta tai muuta vastaavaa. Kysykää oikeilta asiantuntijoilta .
        Ja kauhea palstapilkkainto....hmmm...miettikää...

• poiuytrdfgh

Minä nimittäin tiedän sen oikein hyvin, että minussa ei ole yhtään mitään niin erikoista, kummallista tai edes sillätavoin vammaistakaan tai muutaaan ominaisuutta mihin edes tämä kaikki pilkka täällä olisi mitenkään suhteutettavissa.

• poiuytfdfgh

Sovimme muuten äitini kanssa tänään ettemme kumpikaan jätä sitä mieltämme vaivaamaan ettemme koskaan kommunikoineet.

• poiuytrdfgh

Eli se on siinä.
        En sitten tiedä mitä ulkopuoliset ihmiset ajattelee asiasta irti nyhtää. Niitä omia asiaankuulumattomia ja liittymättömiä tuntemuksiaan projisoi. Siinä kaikki

• poiuytrdfgh

Mun mielestä hän on ainakin psykopaattipiirteinen (myös syistä joita en listaile nyt), enkä siitä syystä häntä vihaa

Mikä hirveä palstapillka on, en ehkä osaa sanoa...

• poiuytrdfgh

Mun omanlaiseni persoona osittain muotoutuu juuri siitä. Enkä haluaisi olla kukaan muu kuin minä.

• poiuytrdfgh

Koko maailman näkee näin vähän toisenlaisesta näkökulmasta. ..mitä sitten jotkut ei tahdo uskoa, muttei se siitä epätodeksi muutu.

• poiuytrdfgh

Iteasiassa koko mun elämä on painottunut sen tarkkailuun kuinka muut ihmiset reagoi kuullessaan hieman itselleen poikkeuksellisia asioita. ...ja silleen niinkuin tutkimusmatka.

• poiuytrdfgh

Vaikka SITÄ tietoa ei olisi kellään muulla kuin minulla, ei millään luurilla tai palstalla tai asiantuntijalla, niin se on se tietty erityisosaamisen tieto joka on erityisesti minun hallussani. En ole missään muussa maailman asiassa erityisekspertti kuin tuossa yhdessä asiassa olen maailman paras ekspertti. Tuota seikkaa sitten ihmisten kanssa inttelen.

• poiuytrdfgh
        poiuytrdfgh kirjoitti:

Iteasiassa koko mun elämä on painottunut sen tarkkailuun kuinka muut ihmiset reagoi kuullessaan hieman itselleen poikkeuksellisia asioita. ...ja silleen niinkuin tutkimusmatka.

MItä minä olen saanut vanhemmiltani, niin mahdollisuuden tarkkailla maailmaa hieman poikkeuksellisesta näkökulmasta ja se on mun paras anti mitä mulla ylipäätään on ...noin ammatillisestikaan.

• poiuytrdfgh

Kaiken senkin minkä muutkin ennen vammautumista piti parhaana ominaisuutena minussa. ..ja oikeestaan edelleen siellä muissa kulttuureissa. Minusta tuli tosi monikulttuurinen koska olin henkisesti orpo ja hain nuorena kotia muista kulttuureista, joiden kasvatti melkein oon.
        Kaikki se mitätöitiin minulle odottamattomnalla tavalla luurissa. Tosin en mistään muista kulttuureista uskaltanut puhua.

• poiuytrdfgh

Varmaan osittain heidän ansiostaan sain normaalin itsetunnon. kauniiksikin kehuttiin ja "äiteet ja siskot" toisen puolen maailmaa halusi valokuvauttaa itseään kanssani.
        Minun äiti ei osaa sanoa miltä näytän eikä osannut koskaan.

• poiuytrdfgh

Ja samanlaiset "siskot" on nyt piirittäneet minut somessa, mistä oon aika onnellinen.

• poiuytfdfgh

He mulle mun englanninkin opetti. Koulun päätyttyä en osannu oikeestaan melkein yhtään englantia. Mutta toiskulttuuriset oli niin kannustavia ja rohkaisevia puhumaan englantia: "Joo sano sano, yritä yritä... ...kyllä mä ymmärrän"
        Siitä se lähti "sisaren" kannustuksesta.

• poiuytrdfgh

Täten on sosiaalisesti ikäänkuin kaksi minua:
        Se minun vanhempieni tytär joka on ihan autistinen
        ja sit monikulttuurinen minä joka ei oo niin autistinen
        ja luuri ikäänkuin kieltää ikäänkuin molempien olemassaolon...ja tää palsta.-
        Koska suomessa en voi olla toi monikulttuurinen sosiaalinen minä niin Suomessa oon aiiiivan autistinen.

• poiuytrdfgh

Tuo on tuo minun elämäni persoonallinen merkillisyys, joka tuo mulle vielä lisää toisenlaista näkökulmaa, mikä on parasta mitä mulla on

• poiuytrdfgh

Oon ihan mukavasti sosiaalinen toiskulttuuristen kanssa siihen asti kunnes he kysyy: "Kerrohan Suomesta, kerrohan perheestäsi"
        Sit meen ihan autistiseksi.

• poiuytrdfgh

Niin vähän riskaapelia puhuakaan koko aiheesta suomalaisille, kun jos alkavat luulemaan jopa "psykoosiksi".
        Mutta poliisi saa sen varmuudella selville ettei ole mikään psykoosi vaan ihan faktaa, niin luotan enempi poliisiin kuin terveydenhuoltoon tosiasioiden hahmotuksessa noin elämäntarinani kannalta, jota nyt en niin mielelläni kertoisi milleen hoitajatätille, joka ei oo koskaan puhunu enklantii.

• poiuytrdfgh

Täti voi ruveta melkoiseen gaslightingiin eli kaasuvalotukseen väittämään että "EI OO TOTTA"
        Ja sitten tätit kuorossa: "EI OO TOTTA" sähän oot autisti, ethän osaa edes kommunikoida ymmärrettä'västi, EI OO MAHDOLLISTA !!!
        Jos toi menis tosi pahaksi, soitan poliisin selvittään mikä on totta.

• poiuytrdfgh

KAS...tuntuu että sain vähän paremmin selitettyä tään SUOMEKSI

• poiuytrdfgh

Mut ajatelkaa nyt kun on valmiiks vähän tommonen erilainen elämäntarina, niin kuinka sit selität sitä jos oot vielä yllättäen lisäksi jonkinasteisesti halvaantunut osittain ilmaisukyvyttömäksi ???

• poiuytrdfgh

Ja oon muutenkin oikeesti vähän ummikko tollasessa suomalaisessa luurissa, mutta kuitenkin oon verbaalisesti hyvä suomeksi. Niin minä sitten tuon halvauksen ajan hädissäni kirjottelin kirjeitä ulkomaille tilanteestani ku heille osaan paremmin selittää.

• poiuytfdfgh

Tuntuu kuin heille voisin puhua "omaa kieltäni"

• poiuytrdfgh

Sitä samaa kieltä jota opin nuorena "siskoilta"

• stiiknafuulia

Katso Narsistien uhrien tuki ry:n sivut.

• poiuytrdfgh

Kiitoksia.
        Olenkin ajatellut vaihtaa saittia jonnei tai ei minneen.

• jotainlöysin

Löysin löysin!!

Toivoisi kuitenkin useampia kirjoittajia, jotka
      valottaisivat narsismia laajemmalta.

• poiuytrdfgh

Youtubessa on videoita kaikesta tosi laajasti ja asiantunevia ihan tohtorienkin puhumia...ihan organisaatiotasolle asti.

• eimeneedeslääkäriin

Valitettavasti tämän yhden grandiositeetti estää nyt muut aiheet ja muiden keskustelujen laajenemisen. Tämä yksi tukkii kaikki aloitukset jos ei saa huomiota jatkuvasti. Hän alkaa kuvitella vallan mahdottomia itsestään jos häntä ei koko ajan ole ikäänkuin tiputtamassa maan tasalle.

• Soliloguy

Toisessa ketjussa tämö poiu sanoo: "Pystyn sen todistamaan niin, että minut laitetaan jonnei keskustelemaan koko keskustelu soliloguyta yksinäni ilman poistoja ja verrataan kumpi keskustelu oli asiallisempi."
      Hän siis haluaa harjoittaa yksinpuhelua keskustelupalstalla.
      Jos nyt alan viisastella, kuten tämä poiu, monologi on yksinpuhelu, jonka puhuja kohdistaa yleisölle, tämä soliloguy taas on yksinpuhelu jonka puhuja puhuu itselleen.
      Narsistinen poiumme julkaisee yleisönkaipuussakeskustelupalstalla yksinpuhelua, ja väittää että se on tätä soliloguy- tyyppiä. Kommentoida ei saa ettei poiun narsisti-soliloguy mene pilalle.
      Äärimmäisen ikävä tyyppi.

• poiuytrdfgh

Sieltä palstalta on poistettu viestin jatko: "Tai valitaan minulle sopivat keskustelijat"
        Minua mustamaalataan tällälailla poistaen viestejä siten että minusta tulee väärä käsitys

• poiuytrdfgh

normaalin

Luurissa osa koki minut verbaalisesti lahjakkaaksi, osa reagoi kuin olisi kuullut siansaksaa

• poiuytrdfgh

Niin niin se memee ihan ok sillon kun oon noitten kanssa jotka kokee verbaalisesti lahjakkaaksi, mut sitten ei joille se on siansaksaa

• Soliloguy
        poiuytrdfgh kirjoitti:

Sieltä palstalta on poistettu viestin jatko: "Tai valitaan minulle sopivat keskustelijat"
        Minua mustamaalataan tällälailla poistaen viestejä siten että minusta tulee väärä käsitys

Eihän soliloguyssa keskustella, vaan puhutaan itselle.
        Miten siihen kuuluu sopiva keskustelija? Ihailua ja peukutuksia?
        Miksi tunget tätä soliloguyta keskustelupalstalle, kun et keskustelua tai kritiikkiä halua? Eikö päiväkirja olis sopivampi? Tai edes julkinen blogi?
        Järjetön esilläolemisen tarve!

• poiuytrdfgh

Mut tuo mun vanhempieni vaikutus ei niin totalitäärisesti yllä muihin maailman kolkkiin. Niin pystyn kommunikoimaan huomattavasti paremmin siellä minnä se ei yllä.

• Soliloguy
        poiuytrdfgh kirjoitti:

Niin niin se memee ihan ok sillon kun oon noitten kanssa jotka kokee verbaalisesti lahjakkaaksi, mut sitten ei joille se on siansaksaa

Se puheen sisältö vain on scheissea. Vaikka kuinka sanoja suoltais.
        Näin monikulttuurisesti ilmaistuna.

• poiuytrdfgh

Ja joo esilläolon tarve iski, koska väärinkäsitysten määrä alkoi käydä vähän pelottavaksi.
      Oikeesti viihdyn itsekseni, en tarvi mitään esilläoloa muutoin , mut aiemmin sain pelätä, että jos ihmiset on epäluuloisia minusta siksi että olen niin omissa oloissani.

• poiuytrdfgh

Tunsin vuosikymmeniä sosiaalista painetta puhua vaikken halunnut, niin tuli vähän semmonenkin, että no perkule puhutaan niin että pyytävät jo lopettamaan puhumisen

• poiuytrdfgh

Alkuun luurissa yritin painottaa etten tarvitse pitkäaikaista keskustelua jota tuntuivat tyrkyttävän eikä suostuneet kuuntelemaan etten tarvii mitään mitään paljoa puhumista ja en oo silleen yksinäinen jne.
        Ja tuntu pahalta kun en tullut kuulluksi siinäkään.
        Mut kattokaas mitä enemmän puhuin ni sitä enemmän puhumisentarve kasvoi kun päässä pyörivät jutut sen myötä lisääntyi lisääntymistään sekä pään kuormittuminen, jonka jouduin sitten tuleen purkaan tänne kun siellä ei minun omia tuntoja saanut sanoa

• poiuytrdfgh

Kun mullahan on nyt sitten pyörinyt päässä jo monta vuotta ne luurikeskustelut ja siksi en oliskaan halunnut paljoa puhumista ...ettei pää just tälleen kuormitu niistä jutuista. Kerroin etukäteen ettäö mulla on taipumus muistaa käymäni keskustelut ainakin 30 vuotta ja en olis niin kauheesti halunnut puhua vaan tehdä asiat kerralla selväksi mutta kun heillä oli se käsitys ettei mitään voi selvittää nopeasti vaan se pitää tehdä pitkästi...,kiistelin tuostakin

• poiuytrdfgh

Enemp se tuntui olevan ihmisten uteliaisuutta ainakin alkuun. Nyt oon ehkä saanut sen uteliaisuuden sammutettua.

• Soliloguy

Mikä fucking tarve sulla on todistella että äitisi on "psykopaatti", jos hän vain on erilainen ihminen kuin sinä?
        Pitääkö sun mielestä kaikkien reagoida samoin kuin sinä: ylenpalttisella tunnekuohulla?
        Etkö voi ymmärtää erilaisuutta?
        Tunteet voivat olla aivan yhtä vahvoja kuin sulla, vaikka niitä ei samalla tavalla osoitakaan!

• menisilääkäriin
        Soliloguy kirjoitti:

Mikä fucking tarve sulla on todistella että äitisi on "psykopaatti", jos hän vain on erilainen ihminen kuin sinä?
        Pitääkö sun mielestä kaikkien reagoida samoin kuin sinä: ylenpalttisella tunnekuohulla?
        Tunteet voivat olla aivan yhtä vahvoja kuin sulla, vaikka niitä ei samalla tavalla osoitakaan!

Pojuli jatkaa samoja vastauksia kirjoittamalla vuosia ja taas vuosia. Noita vastauksia löytyy kilometritolkulla viimevuosilta tältä palstalta. Hänellä ei kyse mistään tahdosta edes ymmärtää mitään. Ennemmänkin tahtoo vain väitellä saadakseen aivorakenteensa pidettyä vireänä tms. Ei hän mitään oikeita vastauksia etsi. Vaikka kuinka selität niin harvoin myöntää mitään.
        Täysin epärealstinen tyyppi.
        Joku täällä heitti että on psykoosissa. Varmaan jotain esipsykoosin oireita vähintään.
        Olen pyytänyt viimepäivinä että kääntyisi ihan oikean lääkärin puoleen eikä roikkuisi täällä palstalla kuvitelmiensa kanssa, mutta ei lähde palstalta kulumallakaan.

• menisilääkäriin
        Soliloguy kirjoitti:

Psykoosiin liittyvää vainoharhaa, näkee toisinaan että muodostaa hänelle vakavan hengenvaaran jopa.

• EiKiinnosta

"Ja sitten tätit kuorossa: "EI OO TOTTA" sähän oot autisti, ethän osaa edes kommunikoida ymmärrettä'västi, EI OO MAHDOLLISTA !!!
      Jos toi menis tosi pahaksi, soitan poliisin selvittään mikä on totta."

Nyt alkaa pojulin pinna pettää kun viimeiset sitkeät sissit jotka yrittäneet vielä jotain kontaktia saada ja järkeä puhua ovat väistyneet ja pojuli huomaa jääneensäkin ihan yksin.
      Tiedoksi, sinusta ei olla kiinnostuneita noin että huudahdeltaisiin. Pelkkää sinun omaa uneksintaasi.

• poiuytrdfgh

en tarkkittanut huutoa vaan painotusta

• poiuytrdfgh

siitähän se puhumisentarve jatkuu kun on toi ei oo totta tunnelma. jJos asia on selvä, miks enää puhua ?

• poiuytrdfgh

yks vastaaja on hyvä paras, sanooi aina lähinnä vain: "Kyllähän tämä on tiedetty jo kauan sitten"
        Ei siinä muuta juuri tarvi. Ja asia selvä.-.

• poiuytrdfgh

parempi noin, ei mitään jauhamista mikä paisuuu

• tervemenoa

Että poliiseja taas täytyisi saada. 👅💧💧

• poiuytrdfgh

no kun alkaa tulla olo että jotenkin peli poikki, en ole nytten näillä näkymin soittamassa poliisia, mutta tarvittaessa soitan

• poiuytrdfgh

mulla on ollut parempi vointi siitä asti kun olen tuota poliisia toistellut.

• poiuytrdfgh

jotenkin se tuo kummasti selkeyttä.

• menisitlääkäriin
        poiuytrdfgh kirjoitti:

no kun alkaa tulla olo että jotenkin peli poikki, en ole nytten näillä näkymin soittamassa poliisia, mutta tarvittaessa soitan

Mitä se minulle kuuluu? Mitä minä siitä välitän? Soita tai ole soittamatta. Mitä siitä tänne palstalle toitotat. Toivottavasti lähettävät sinua sitten lääkärin nähtäväksi.

• poiuytrdfgh

Tosin porukka ympärilläni ei puhu yhtä vapautuneesti outoja juttujaan kun ennen liittyyköhän tuohon...mut voihan se olla hyväkin

• menisitlääkäriin
        poiuytrdfgh kirjoitti:

jotenkin se tuo kummasti selkeyttä.

Jaha. Minä kuitenkin nyt katoan täältä sekoketjusta kun muutakin tekemistä eikä täällä minkäänlaista järkevää roolia voi itselleen nyt saada edes uhrien tukijana. En tahdo tukea mitään psykoottisia harhoja.
        Joten terve vaan.

• poiuytrdfgh

en minä nyt mene lääkäriin kun alan just voida paremmin, ku hirveessä kunnossa selvisin yksin

Mutta sun juttus aiheuttaa mulle voinnin huononemista niin paljon että häivyn nyt ennenkuin olen taas sairas

• poiuytrdfgh

niin muuten tuli mieleen että käynhän minä lääkäreissä ei siitä ole kauaakaan kun kävin , tänä vuonnakin oon käynyt ja oon mä menossakin, mutten sinun asioillesi

• menisitlääkäriin
        poiuytrdfgh kirjoitti:

en minä nyt mene lääkäriin kun alan just voida paremmin, ku hirveessä kunnossa selvisin yksin

Mutta sun juttus aiheuttaa mulle voinnin huononemista niin paljon että häivyn nyt ennenkuin olen taas sairas

Niin kun kyseenalaistan noita harhojasi.

• poiuytrdfgh

Totuus.
        Minulla oli ihan hyvä olo viestiisi asti.
        Koen toimintasi häirinnäksi

• poiuytfdfgh

Sait oikeasti minulle huonon olon päähän...
        haluaisin nukkua rauhassa hyvässä olossa.
        OLO HYVÄ JA ÄLÄ TULE TOISTAMAAN JUTTUASI ENÄÄ KOSKAAN !

• poiuytrdfgh

Koen sen terveyttäni haittaavaksi häirinnäksi

• Soliloguy
        poiuytfdfgh kirjoitti:

Sait oikeasti minulle huonon olon päähän...
        haluaisin nukkua rauhassa hyvässä olossa.
        OLO HYVÄ JA ÄLÄ TULE TOISTAMAAN JUTTUASI ENÄÄ KOSKAAN !

Tämä on keskustelupalsta. Jos kirjoitat tänne, muut palstalaiset saattavat kommentoida kirjoituksiasi, etkä voi sitä estää.
        Sinä voit olla kirjoittamatta.
        Kysy vaikka poliisilta.

• oletymmärtänytväärin
        poiuytrdfgh kirjoitti:

Koen sen terveyttäni haittaavaksi häirinnäksi

Olet jotenkin alkanut kuvittelemaan että tämä palsta on sinun yksityiskenttääsi ja komentoaluettasi. Että pidät vallassasi kaikkea tähän palstaan liittyvää.
        Mutta turha sinulle on tätä enempää jauhaa. Et ymmärrä etkä kai tule koskaan ymmärtämäänkään.
        Et usko mutta hyvää olen näillä touuspläjäyksillä yrittänyt saada aikaan. Ei harhaisen maailmanomistuksen kanssa eläminen kuitenkaan tule ilman vastoinkäymisiä onnistumaan.

• menisilääkäriin
        Soliloguy kirjoitti:

Tämä on keskustelupalsta. Jos kirjoitat tänne, muut palstalaiset saattavat kommentoida kirjoituksiasi, etkä voi sitä estää.
        Kysy vaikka poliisilta.

Melkoisen kumma pakkaus. En ole tuollaista koskaan tavannut ennen, en netissä enkä livenä.
        Sekoitus aspergeriä, narsismia ja psykoosia, ehkä jotain skitsoakin. Huhhuh.

• menisilääkäriin
        menisilääkäriin kirjoitti:

Melkoisen kumma pakkaus. En ole tuollaista koskaan tavannut ennen, en netissä enkä livenä.
        Sekoitus aspergeriä, narsismia ja psykoosia, ehkä jotain skitsoakin. Huhhuh.

Ja että vielä hyvä olo noiden harhojen kanssa ja minä nyt sekoitin hänen spasmansa...
        huhhuh.

• menisilääkäriin
        Soliloguy kirjoitti:

Kysy vaikka poliisilta.

Ja joku kuulemma moderoi ihan harkiten hänen älykkäimmät tekstinsä pois...
        Kun tosiasiassa summamutikkaan poistetaan osa tuon ärhäkän spämmäyksen vuoksi.

• poiuytrdfgh

Sitä paitsi minun käsitykseni mukaan sain Aspergerdiagnoosin juurikin jotta sosiaalisilta sotkuilta ja väärinkäsityksiltä vältyttäisiin eikä päinvastoin.

• poiuytrdfgh

Kun neurologilla se kaikki oli niin järkevää. Ei minkäänlaista hulluksi leimaamista tai mitään epäkunnioittavaa. Ja niin se jatkuikin 10 vuotta näihin outoihin luureihin ja palstoihin asti joissa on kauheen epökunnioittava tyyli, jota en ollenkaan osannut odottaa.

• poiuytrdfgh

Ei olis ikinä pitänyt soittaa mihinkään luuriin. Tää kaikki on tuntunu ihan henkiselle väkivallalle suoraan sanottonu.

No en enää tule takaisin, kun vaikka kuinka myönteisesti kirjoittaisin, sama paska tunnelma palaa

• poiuytrdfgh

kun unohdan koko luurin ja palstan olemassaolon, koko maailma tuntuu kivemmalle

• Sait_ja_sait
        poiuytrdfgh kirjoitti:

Sitä paitsi minun käsitykseni mukaan sain Aspergerdiagnoosin juurikin jotta sosiaalisilta sotkuilta ja väärinkäsityksiltä vältyttäisiin eikä päinvastoin.

Sait ja sait. Kun nuo diagnoosit ei ole estäneet ettet myöhemmin voisi sairastua muuhunkin.
        Kyllä sinua täällä palstalla on paapottu diagnoosisi takia jo tosi paljon.

• poiuytrdfgh

ai paapottu vai niin

• menisilääkäriin

"Miten kohdata psykoottinen ihminen?

Psykoottisen ihmisen mielessä saattaa olla kaaos. Hän ei yleensä koe itseään sairaaksi, joten muiden tehtäväksi jää avun piiriin saattaminen."
      https://www.superlehti.fi/tyoelama/ammatissa/miten-kohdata-psykoottinen-ihminen/

Noissa neuvoissa sanotaan ettei kannata väitellä.
      Mutta toisaalta ei kannata myöskään tukea harhoja.
      Eli miten kohdata harhainen ihminen netissä?

Ongelmana vielä tämän palstan laatu. Tänne tullaan jokainen ikäänkuin oman ongelmansa kanssa tasa-veroisena. Sitten on joku joka odottaa itselleen kaikkea, ihan kaikkea suuruuskuvitelmiensa kanssa.

• menejolääkäriin

Ei vaan että minä en sillätavoin pidä sinusta enkä halua seuraasi. Ihan rauhallisesti vain totean. Olet täynnä suuruuskuvitelmaa siitäkin mitä kirjoituksesi tuottaa. Että esim. positiiviset kirjoitukset olisivat oikein, että ne eivät voi sisältää ajatuksia joita voi kyseenalaistaa.
        Sinunkin kaikki ajatuksesi voi kyseenalaistaa ja minä sen ainakin teenkin.

• nenisitjolääkäriin

Kunpa pitäisit tuon.
        Mutta jos menneisyys on tulevaisuuden paras ennustaja niin et tule jättämään rauhaan tätä palstaa.

• poiuytrdfgh

Kaikista suurin syy miksi en halua mihinkään terapiaan on tietty rasismi. Mullle on kaksi kertaa alan ammattilainen sanonut rasistisiksi luokittelemiani kommentteja, enkä uskalla missään terapiassa puhua mitään toiskuttuurisia asioita.

• poiuytrdfgh

Heidän mielestään ajoittain hminen joka kaveeraa toiskulttuuristen kanssa ei ymmärrettävästi saa myötätuntoa

• poiuytfdfgh

Sen tuntee vielä yleensö jo niin selvästi, että jo intuitio sanoo että parasta vaan esiintyä niin puhtaasti suomalaisesti kuin osaa. itkettää koko juttu. Hyvästi

• menisisitlääkäriin
        poiuytrdfgh kirjoitti:

Kaikista suurin syy miksi en halua mihinkään terapiaan on tietty rasismi. Mullle on kaksi kertaa alan ammattilainen sanonut rasistisiksi luokittelemiani kommentteja, enkä uskalla missään terapiassa puhua mitään toiskuttuurisia asioita.

Sinulla on suuruuskuvitelmia omasta käsityskyvystäsi versus muiden käsityskyky.
        Minulla on laaja tuttavapiiri joka sisältää todellisia monikulttuurisia ihmisiä ja voin sanoa että sinä olet kuvitelmiesi kanssa hyvin lapsellisen oloinen.
        En sano ettekö voisi minukin silmissäni elää joskus onnellista elämää. Hyvinkin voisit. Mutta sinun pitäisi saada jalkojesi alle maata. Että elämäsi olisi todellisempaa. Eikä todellisuus mitenkään estä taideharrastuksia tai tutkimasta psykopatiaa yms. Se todellisuus olisi vain niinkuin lisää ja turvaksi.

• poiuytrdfgh

Ja taidettakin on monen tyyppistä. Mun taiteen tyyli ei ole sitä eniten jalat maassa olevaa taidetta vaan enemmänkin aika astraalia. ja muista maailmoista...

• poiuytrdfgh

Taiteen todellisuus ei määrää että jalat pitäis olla maassa

• poiuytrdfgh

Lapsena kovasti harjoittelin lentämistä ja harrastin parapsykologiaa (en enää)

• menisisitlääkäriin

Minuakin voi määritellä kulttuurisuhteideni perusteella. Mutta näkisin että omaan enemmänkin näköalaa ja minulla on perspektiiviä jonkin verran...
        En pidä tapanani riehakoida kulttuurisista taustoistani.

Mitä taide edellyttää niin se on tietenkin jokaisen oma asia, mutta menen mielelläni tiettyyn tilaan synnyttämään taidetta, ehkä jonkinlaiseen transensdenssiin. Pystyn vaihtamaan sisäistä kokemustani ja rooliani sen mukaan mitä teen. Siitä on huomattavaa etua elämässä. En suosittele pitäytymään kapoisassa tai tavoittelemaan vain tilaa jossa voi luoda, kun se muu aika voi sitten olla se kohtalokas joka vie jalat alta.

Ehkä puhun samasta asiasta kun iso D. Hänhän on luova taiteilija kuuluisuus joka on myös pystyvä jalat maassa oleva liikemies. Hänenlaisiaan ei ole kovin paljoa.

• poiuytrdfgh

Niin olin kirjoittanut tähän että minä teen taidetta välillä jalat irti maasta, Että taiteen todellisuudessa jalkojen ei tarvitse välttämättä olla maassa.

Mutta lopetan tämän koska tuo yksi kirjoittaja ja moderointi syö aivan liikaa luovaa energiaani ja hänen juttunsa tunkee inhottavasti uniin ja aiheuttaa neurologisia häiriötiloja mulle oman kokemukseni mukaan.

• poiuytrdfgh

Miksi minulla ei ole tarvetta kyseenalaistaa toisten itseään koskevia kirjoituksia ?

Ei minua haittaa vaikka tuo toinen olisi näkemyksensä mukaan millainen vain.

• poiuytrdfgh

Olen kokenut tämän:
        luovuin positiivisesta näkemyksestäni itsestäni muita sosiaalisesti miellyttääkseni....ja sen johdosta sitten mulle manipuloitiin lisää ja lisää ongelmia esiin puhelimen välityksellä.

• poiuytrdfgh

Lopuksi:
      Mun mielestä asia ON paras tiedostaa näin:
      Mun elämän äiti on psykopaatti, jotta voin tulla olemassaolevammaksi
      Mutta mun äiti ei ole omassa elämässään psykopaatti, koska on parempi kasvattaa positiivista mielikuvaa itsestään. Ei tekisi hyvää hokea: "Olen psykopaatti, olen psykopaatti". Ja koen että olisi huonoa äidille jos tuollaista hänelle aiheuttaisin.
      Joten hänen kannattaa selittää itselleen mitä kaikkea myönteistä hän on, mutta minun elämäntarinani äiti on psykopaatti, koska ei koskaan kommunikoitut kanssanim kuunteli päivät pääksytysten itkua reagoimatta ja toistuvasti aktivoi sen itkun ja taas kuunteli jne.

• poiuytrdfgh

Niinku äiti, karjuu vaikka puhelimeen parkkipaikalla raivona ja astuu 3 sekunnin päästä hymyilevän iloisena ulos autosta.
        On mulla itsellä hiukan samaa. Jotkut on ihmetelly kun hetki sitten koki minut kovin huonovointiseksi ja kymmenen minuutin päästä näkee minut aurinkoisen hymyilevänä-

• 41neurologistavaivaa

Palasit ongelmasi alkulähteelle, eli äitiisi, jota pidät psykopaattisena, kun ei näyttänyt helliä, sinua ymmärtäviä, lämpimiä, sinusta välittäviä tunteita sinua kohtaan, vaikka suureen ääneen itkit ja yritit saada häneltä myötätuntoa. Jo nuoruudessasi sait kertomasi mukaan neurologisen diagnoosin aspergeriin ja asia oli 10 vuotta sinulle ok, mutta sen jälkeen, kun aloit soitella luureihin ja tulit ongelminesi palstalle, joissa alettiin epäilemään mielenterveyttäsi, niin tästä kaikesta tulikin sinulle vielä suurempi ongelma. Vielä 50 vuotiaana katkerana muistelet mielestäsi kokemaasi väärää kohtelua tuntien jääväsi vieläkin ilman hänen helliä tunteitaan ja huomiotaan. No korjauttihan hän sentään lohjenneen hampaasi, johon vaivaan uskoit vaikka kuolevasi. Ne sinun paljon mainitsemasi monikulttuurisuutesikin ovat kertomasi mukaan Asperger, narsisti ja psykopaattisten läheisten kulttuureita, joissa tulet hyvin toimeen. Niihin kuuluu alakulttuureina esim. sukupuoliset vähemmistöt ja vammaiset. Enpä niitä nyt suuremmin kehuskelisi.

• poiuytrdfgh

tarkoitan eri kulttuureilla ensisijaisesti eri maiden kulttuureja ja eri maiden kulttuurien taidetta mutta olen laajentanut käsitettä neurokirjoon ynnä muuhun

• poiuytrdfgh

Selitän vielä yhden asian.
        Oleen silleen tosi herkkä ja vähän kameleonttimainen, että helposti ikäänkuin muotoudun ympäristöni mukaan.
        Jos olen vähän aikaa sanotaan nyt vaikka intialaisten seurassa, hetken päästä moni on vakuuttunut että oon oikeesti intialainen. jne.
        Tästä syystä minua ei missään tapauksessa saa laittaa mielenterveyspotilaiden seuraan, koska siten hetken päästä olisin uskottavasti mielenterveyspotilas,
        vaan kun laittaa minut tyylikkääseen taiteilijaseuraan, niin hetken päästä olen uskottavan tyylikäs taiteilija-

• 41neurologistavaivaa
        poiuytrdfgh kirjoitti:

tarkoitan eri kulttuureilla ensisijaisesti eri maiden kulttuureja ja eri maiden kulttuurien taidetta mutta olen laajentanut käsitettä neurokirjoon ynnä muuhun

Kirjoitit 21.2.19 sinun monikulttuurisuutesi käsittävän narsismin, aspergerin ja psykopaattien läheiset. Niihin lukeutuu muun muassa vammaiset ja sukupuolivähemmistöt. Lisäksi kerroit sosiaalisista ryhmistä kansainväliset taiteilijat. Tuolta se aiemmasta ketjusta voi lukea. Että se niistä sinun monikulttuureistasi.

• 41neurologistavaivaa
        poiuytrdfgh kirjoitti:

Oleen silleen tosi herkkä ja vähän kameleonttimainen, että helposti ikäänkuin muotoudun ympäristöni mukaan.
        Jos olen vähän aikaa sanotaan nyt vaikka intialaisten seurassa, hetken päästä moni on vakuuttunut että oon oikeesti intialainen. jne.
        Tästä syystä minua ei missään tapauksessa saa laittaa mielenterveyspotilaiden seuraan, koska siten hetken päästä olisin uskottavasti mielenterveyspotilas,
        vaan kun laittaa minut tyylikkääseen taiteilijaseuraan, niin hetken päästä olen uskottavan tyylikäs taiteilija-

Tuo nyt voi olla mahdollista vain sinun mielikuvituksessasi.

• vääräpalstamyötätunnolle

Kirjoitat julkiselle keskustelupalstalle, jolloin et voi valikoida saamiasi mielipiteitä ja vastauksia kommentteihisi.

• poiuytrdfgh

Tuo on totta ja koettu lukemattomat kerrat nuoruudessani. Tuo on minun totisinta totta elämää kun en ole halvautunt mikä haittaa tuota muotoutuvuutta. Se muotoutuvuus on mun erityislahja taiteessa ja siksi halvaus olikin mulle valtava menetys.

• 41neurologistavaivaa

Näin teeet ja minä kerroin mitä olet asiasta aiemmin kertonut. Pitäisi pysyä totuudessa, niin ei tarvitsisi muistella mitä on valehdellut ja selitellä jälkeen päin.

• poiuytrdfgh

Olen nimenomaisesti itse kirjoittanutr hieman toisin sinne, jonne sinä olet kirjoittanut noin, ..mutta olen hyväksynyt kirjoituksesi osittain.
        Joo yksi idea on tuo neurokirjo, että nekin on kuin eri kulttuureja
        Mutta se on myöhemmässä vaiheessa oivaltamani lisäys aiheeseen

• poiuytrdfgh

Koska elin monikulttuurisesti ennenkuin olin kuullutkaan koskaan mistään aspergerista.
        Mut kun aspergeriin kuuluu se että he joko ei "sosialisoi" tai sitten "sosialisoi" poikkeuksellisella tavalla.

• poiuytrdfgh

Kiitän tästä vanhempiani, jotka ovat jättäneet minut henkisesti orvoksi....omalla tavallaan tämä on ollut antoisaa...

• poiuytrdfgh kirjoitti:

"Oleen silleen tosi herkkä ja vähän kameleonttimainen, että helposti ikäänkuin muotoudun ympäristöni mukaan. "

Herkkyydestä en tiedä, mutta kuvaat hyvinkin narsistia.

En muista sana tarkalleen, mutta tuo asia on esitetty Vakninin kirjoituksissa, mutta harmi kun sivusto ei ole nykyään toiminnassa.

Mutta muistikuvani mukaan, se meni jotenkin niin, ettei narsistilla todellista itseä, hänen itsensä on halvaantunut. Hänen sisällään ei tavallaan asu ketään, jolloin hän imee vaikutteita/ottaa vihjeitä muista ihmisistä olemiselleen, käyttäytymiselleen jne.

No kuluuhan se elämä toki niinkin, et kuvittelee olevansa milloin mitäkin jos sitä todellista elämää ei ole.

• poiuytrdfgh

Tuo ei liity narsismiin. Se on osalla Aspergernaisista ja psykopaateilla kameleonttomaisuutta.
        Soittelin tuossa yks päivä psykopaatilleni ja kiittelin jos ominaisuus on periytynyt häneltä, ko mullahan siihen ei liity narsismia, valheellisuutta tai teeskemtelyä, eikä epäempatiaa eikä tunteettomuutta eikä mitään itsekkyyttäkään se on vain niinkuin eläytymisen lahja taiteeseen. Että jos toi on psykopaatilta peritty ni olen saanut sen jalostuneemmassa muodossa ilman psykopatian huonoja puolia.

• poiuytrdfgh

Minä vaan osaan eläytyä hyvin eri maailmoihin...ja siihen mun taide perustuu pitkälti ja minä käytän sitä lähinnä taiteeseen

• poiuytrdfgh

Itseasiassa se on empatiaa...
        kun katsot toisen olemusta , alat liikkua samoin kun hän. Uusimmilla tutkimuksussa tieteellisissä on spitettu että kun ruumiinkieli synkronoi on enemmän empatiaa

• Joo_tuossa
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

"Oleen silleen tosi herkkä ja vähän kameleonttimainen, että helposti ikäänkuin muotoudun ympäristöni mukaan. "

Herkkyydestä en tiedä, mutta kuvaat hyvinkin narsistia.

En muista sana tarkalleen, mutta tuo asia on esitetty Vakninin kirjoituksissa, mutta harmi kun sivusto ei ole nykyään toiminnassa.

Mutta muistikuvani mukaan, se meni jotenkin niin, ettei narsistilla todellista itseä, hänen itsensä on halvaantunut. Hänen sisällään ei tavallaan asu ketään, jolloin hän imee vaikutteita/ottaa vihjeitä muista ihmisistä olemiselleen, käyttäytymiselleen jne.

No kuluuhan se elämä toki niinkin, et kuvittelee olevansa milloin mitäkin jos sitä todellista elämää ei ole.

"En sano, ettei narsistilla olisi "itsen" ydintä. Mutta sanon että narsisti pitää kuvaansa - johon hän identifioituu täysin ilman varauksia - parempana kuin Todellista Itseään. Todellinen Itse tulee Kuvan orjaksi. Siksi narsisti ei ole itsekäs, koska hänen Itsensä on halvaantunut ja alisteinen."
        SV

"Narsisti ei ole virittynyt pelkästään omille tarpeilleen. Päinvastoin, hän ei piittaa niistä, koska monet niistä ovat ristiriidassa hänen kaikkeen kykenevän ja kaiken tietävän kuvansa kanssa. Hän ei aseta itseään ensimmäiseksi - hän asettaa itsensä viimeiseksi. Hän huomioi kaikkien ympärillään olevien ihmisten toiveet ja tarpeet - koska hän vaatii heidän rakkauttaan ja ihailuaan. Heidän reaktioidensa kautta hän saa tunnun itsestään erillisenä ihmisenä. Hän mitätöi itsensä monin tavoin - vain keksiäkseen itsensä uudelleen toisten suhtautumisen kautta. Hän on se, joka on vähiten herkkä omille todellisille tarpeilleen."
        SV

Joo, tuossa kyllä ihan noita juttuja miten kyseinenkin haluaa säihkyä ja säkenöidä yhä uudelleen ja uudelleen.

• 41neurologistavaivaa
        poiuytrdfgh kirjoitti:

Tuo ei liity narsismiin. Se on osalla Aspergernaisista ja psykopaateilla kameleonttomaisuutta.
        Soittelin tuossa yks päivä psykopaatilleni ja kiittelin jos ominaisuus on periytynyt häneltä, ko mullahan siihen ei liity narsismia, valheellisuutta tai teeskemtelyä, eikä epäempatiaa eikä tunteettomuutta eikä mitään itsekkyyttäkään se on vain niinkuin eläytymisen lahja taiteeseen. Että jos toi on psykopaatilta peritty ni olen saanut sen jalostuneemmassa muodossa ilman psykopatian huonoja puolia.

Olet siis miettinyt, että olisit kameleonttimaisuutesi perinyt äidiltäsi. Voit seuran mukaan muuntautua. Intialaisten seurassa intialaiseksi, mielenterveyspotilaiden seurassa mielenterveyspotilaaksi ja tyylikkäiden taiteilijoiden seurassa tyylikkääksi taiteilijaksi. Sanot tuossa aiemmin, että se ominaisuus on psykopaateilla. Miten se nyt oikein sinun persoonasi istuu tuo psykopaattisuus?

• myöhäistä

Vieläkö sinun ikäisesi tarvitsee roolimalleja omalle elämiselleen? Tuohon ikään on muilla yleensä jo kehittynyt se itsetunto, mikä on.

• poiuytrdfgh

Ja minä oon vieläpä tosi syvätunteinen niin että toiset sanoo "kääk, please, ei niin syvällistä "

• kehityskesken

Kuinkahan kaikkitietävän viisas ja mielenterveysongelmainen sinusta tulevien vuosien aikana vielä kehittyykään.

• juurettomia
        poiuytrdfgh kirjoitti:

Minusta tilanteemme on aika samanlainen uskontojen uhrien kanssa. Tosin olemme olleet hyljeksittyjä ja orpoja jo omassa perheessämme jo ennen irtaantumista.

• poiuytrdfgh
        juurettomia kirjoitti:

Minusta tilanteemme on aika samanlainen uskontojen uhrien kanssa. Tosin olemme olleet hyljeksittyjä ja orpoja jo omassa perheessämme jo ennen irtaantumista.

Joo juureton on hyvä sana...nimenomaan juureton...
        ja samaistuu helposti ikäänkuin pakolaisten elämäntapaan.

• ilmajuurakko

Omat jalkani tuntuvat kyllä olevan raskaammin maassa kuin monella juurakollisella.

• valikoivaa

Joo tuntuu että se sabotoi ihan erityisesti meidän välistä viesteilyä.

• Soliloguy

No missä iässä se diagnoosi tuli?

• poiuytrdfgh kirjoitti:

Itseasiassa se on empatiaa...
        kun katsot toisen olemusta , alat liikkua samoin kun hän. Uusimmilla tutkimuksussa tieteellisissä on spitettu että kun ruumiinkieli synkronoi on enemmän empatiaa

"kun katsot toisen olemusta , alat liikkua samoin kun hän. Uusimmilla tutkimuksussa tieteellisissä on spitettu että kun ruumiinkieli synkronoi on enemmän empatiaa"

Niin viittaat kehonkieleen, kyllä joo, esim. yhteisymmärryksen syntyessä toisen nyökytellessä saattaa vastapuolikin alkaa nyökyttelemään. Myös tunteet tarttuvat, toisen hymyillessä saattaa ruveta itsekin hymyilemään. Myös pitkissä parisuhteissa kumppanit saattavat omaksua toisen eleitä ja tapoja.

Mutta tuo sinun," kun katsot toisen olemusta , alat liikkua samoin kun hän"

niin , mistäköhän se sitten johtuis, empatiaan ei se liity.

Jos vaikka toinen ontuu, niin tuskin kukaan vierellä olija alkaa ontumaan myötätunnosta. Jos niin tekee, niin silloin hän haluaa huomiota itselleen. Toisaalta sitten jos joku liikkuu vaikkapa hyvin kauniisti ja sulavasti, niin toinen ihminen toki voi ottaa mallia ja pyrkiä samaan, mutta empatiasta ei ole siinäkään kyse.

Empatiahan on pyrkimystä yrittää asettua toisen asemaan ja sitä kautta ymmärtää hänen käytöstään, valintojaan ja tarpeitaan.

Empatia ei ole matkimista, yrittämistä tulla toisen kaltaiseksi. Sallittua se toki on jos ihailee jotakuta , niin halua pukeutua, puhua, käyttätyä kuin hän, onhan noita nähty.

Näytteleminen ja elokuvaroolit on sitte asia erikseen.

Kyllähän toki kehonkielen tuntemisestakin on jonkin verran apua, varsinkin jos huomaa että sanat , ilmeet ja kehonkieli on ristiriidassa. Esim. ihminen on silminnähden ahdistunut, surullinen, mutta suu vakuuttaa, että kaikki on hyvin.

Hyvin pitkällehän empatiassa on kyse on toisen ihmisen aktiivisesta kuuntelemisesta ja läsnäolon taidosta

• peilata
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

"kun katsot toisen olemusta , alat liikkua samoin kun hän. Uusimmilla tutkimuksussa tieteellisissä on spitettu että kun ruumiinkieli synkronoi on enemmän empatiaa"

Niin viittaat kehonkieleen, kyllä joo, esim. yhteisymmärryksen syntyessä toisen nyökytellessä saattaa vastapuolikin alkaa nyökyttelemään. Myös tunteet tarttuvat, toisen hymyillessä saattaa ruveta itsekin hymyilemään. Myös pitkissä parisuhteissa kumppanit saattavat omaksua toisen eleitä ja tapoja.

Mutta tuo sinun," kun katsot toisen olemusta , alat liikkua samoin kun hän"

niin , mistäköhän se sitten johtuis, empatiaan ei se liity.

Jos vaikka toinen ontuu, niin tuskin kukaan vierellä olija alkaa ontumaan myötätunnosta. Jos niin tekee, niin silloin hän haluaa huomiota itselleen. Toisaalta sitten jos joku liikkuu vaikkapa hyvin kauniisti ja sulavasti, niin toinen ihminen toki voi ottaa mallia ja pyrkiä samaan, mutta empatiasta ei ole siinäkään kyse.

Empatiahan on pyrkimystä yrittää asettua toisen asemaan ja sitä kautta ymmärtää hänen käytöstään, valintojaan ja tarpeitaan.

Empatia ei ole matkimista, yrittämistä tulla toisen kaltaiseksi. Sallittua se toki on jos ihailee jotakuta , niin halua pukeutua, puhua, käyttätyä kuin hän, onhan noita nähty.

Näytteleminen ja elokuvaroolit on sitte asia erikseen.

Kyllähän toki kehonkielen tuntemisestakin on jonkin verran apua, varsinkin jos huomaa että sanat , ilmeet ja kehonkieli on ristiriidassa. Esim. ihminen on silminnähden ahdistunut, surullinen, mutta suu vakuuttaa, että kaikki on hyvin.

Hyvin pitkällehän empatiassa on kyse on toisen ihmisen aktiivisesta kuuntelemisesta ja läsnäolon taidosta

Varmaan peilisolut laittavat mimikoimaan toista ja virittävätkanssakävijöitä samoille aalloille. Toisilla niitä on enemmän ja aktiivisempina kuin toisilla.

• peilata kirjoitti:

Varmaan peilisolut laittavat mimikoimaan toista ja virittävätkanssakävijöitä samoille aalloille. Toisilla niitä on enemmän ja aktiivisempina kuin toisilla.

Kyllä joo tietyllä lailla, toisinaan voimme jopa tuntea mitä toinen tuntee esim. kun toinen lyö kyynäpäähermonsa johonkin. Totta on sekin, että lapset oppivat elämää ja ihmisyyttä matkimalla.

Mutta poiun esimerkki, "kun katsot toisen olemusta , alat liikkua samoin kun hän", kuullosti minusta oudolta. Ihan en usko sellaiseen, enkä liittäisi sitä empatiaan.

Mitä tulee ns. "samoilla aaltopituuksilla" olemiseen. Niin käsitän sen, että ajatusmaailma on kutakuinkin sama. Mikä sekään ei tarkoita, että esim. liikkuisimme samaan tapaan.

Mistä sitten tullaan siihen erillisyyteen, että jokainen ihminen on kuitenkin yksilö ja vaikka peilisolumme olisivat kuinka aktiivisia ja vaikka kuinka yrittäisimme jäljitellä toista ihmistä, niin emme ole hän.

• yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

Kyllä joo tietyllä lailla, toisinaan voimme jopa tuntea mitä toinen tuntee esim. kun toinen lyö kyynäpäähermonsa johonkin. Totta on sekin, että lapset oppivat elämää ja ihmisyyttä matkimalla.

Mutta poiun esimerkki, "kun katsot toisen olemusta , alat liikkua samoin kun hän", kuullosti minusta oudolta. Ihan en usko sellaiseen, enkä liittäisi sitä empatiaan.

Mitä tulee ns. "samoilla aaltopituuksilla" olemiseen. Niin käsitän sen, että ajatusmaailma on kutakuinkin sama. Mikä sekään ei tarkoita, että esim. liikkuisimme samaan tapaan.

Mistä sitten tullaan siihen erillisyyteen, että jokainen ihminen on kuitenkin yksilö ja vaikka peilisolumme olisivat kuinka aktiivisia ja vaikka kuinka yrittäisimme jäljitellä toista ihmistä, niin emme ole hän.

" Niin käsitän sen, että ajatusmaailma on kutakuinkin sama"

Pikkusen viilaan tuota kohtaa, että ajatusmaailma on samankaltainen.

Jaamme samanlaisen maailmankuvan, tiedollinen tasomme, arvomme, kiinnostuksen kohteemme yms. ovat samankaltaisia

• poiuytrdfgh
        peilata kirjoitti:

Olisi asiaa, mutten voi tänne kirjoittaa, kun mm. palstakaverilleni kirjoittamani ystävälliset viestini poistetaan. Ynnä muista vastaavista syistä.

• asiatmenijo
        poiuytrdfgh kirjoitti:

Olisi asiaa, mutten voi tänne kirjoittaa, kun mm. palstakaverilleni kirjoittamani ystävälliset viestini poistetaan. Ynnä muista vastaavista syistä.

Olisiko asiaa nyt?
        No voi voi kun on tullut spämmättyä niin sivussa sitten voi mennä asiatkin.
        Parempi olisi katsoa kuin katua...
        Ai niin mutta tuskin sinä kadut, harmittelet vain kun sinun kuninkaallista korkeuttasi ei ole kohdeltu arvoasi edellyttävin tavoin ja annettu sinun spämmätä loputtomasti vaan siihen on puututtu.

• apkirjoittaa

Kiitokset niille jotka ovat jaksaneet oikeasti
      paneutua asiaan.
      Ehkä tuonnempana saatte enemmin tilaa
      ajatuksilleenne.

Ketjusta on poistettu 85 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miikka Pentikäinen, 28, on kuollut

– Classicin liigaottelu siirtyi Lahtelaisen LASBin ja Classicin oli määrä kohdata keskiviikkona. https://www.aamulehti
      Maailman menoa
      375
      39891
    2. Särkynyt sydän

Teit sitten selväksi ettet ole kiinnostunut. Kiitos siitä! Nyt on turha enää yrittää mitään, lähestyä tai edes jutella s
      Ikävä
      115
      8392
    3. Täytyy sanoa että on tämä aika mielenkiintoinen tilanne..

Ihan en osaa vielä yhdistellä palasia, toisaalta tarvitseeko edes. Et vaan taida pystyä kokonaan päästämään irti, ja jos
      Ikävä
      31
      5930
    4. Jos haluat tietää miksi tykkään sinusta

Niin siksi, koska sinusta huokuu sellaista lempeyttä ja seesteisyyttä ja olet lisäksi komea ilmestys. Jotenkin olet myös
      Ikävä
      21
      4408
    5. Paskakaivo Kuhmo

Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi
      Kuhmo
      62
      3825
    6. Oho! Dannyn, 82, seuralainen Helmi Loukasmäki, 23, paljastavissa kuvissa - Yksi sana kertoo kaiken!

Mediassa on kerrottu, että Danny ja Helmi ovat muuttaneet uuteen kotiin Raumalle. Nyt Loukasmäki on jakanut omalla Insta
      Suomalaiset julkkikset
      51
      3531
    7. Uskotko yliluonnolliseen?

Mitä jos tämä ns. kaivattusi on loitsunut sinut? Olettekos sitä ajatelleet, niinpä. Ette todellakaan. :D
      Ikävä
      74
      3081
    8. Miten sinut

Voisi hurmata uudelleen?
      Ikävä
      32
      2818
    9. Mitä kuuluu?

Toivottavasti sulla oli hyvä päivä tänään. Täällä on taas ollut niin negatiivista juttua. Oli pakko tulla sanomaan sinul
      Ikävä
      18
      2391
    10. Keilahalli

Onneksi rakennettiin aikoinaan se keilahalli, se pelastaa eläinpuistoyhtiöiden sekä koko Ähtärin kaupungin talouden!
      Ähtäri
      17
      2239
    Aihe